průkaz radiotelefonisty

Pořád stejný problém: kde a jaký průkaz na loď je potřeba, je či není uznáván atd.

Moderátoři: MARIS, Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
LadaM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 399
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 61
Bydliště: Praha

Re: průkaz radiotelefonisty

Příspěvekod LadaM » úte bře 26, 2019 8:41 am

JaOCZ píše:Z uvedeného si tedy dovoluji učinit závěr, že v případě, kdy je loď vybavena VHF, je povinností mít na VHF licenci (skiper nebo odpovědný člen posádky), aby bylo možné užít VHF v souladu s povinností stanovenou COLREGem k vyhnutí se srážce.

Pánové právníci, se vší úctou k vašim právnickým znalostem a obdivem, co všechno jste museli absolvovat k jejich nabytí - on tu někdo zpochybňuje nutnost vlastnit VHF licenci? :shock: Za mě další ukázka upřednostňování formy (výklad) nad obsahem (smysl).
Já si dokonce myslím, že je úchylná i ta formulace "nebo odpovědný člen posádky". Opět je to z logiky velké námořní plavby, kdy kapitán samozřejmě nemůže zvládat všechno a je zde povinnost patřičně proškolené posádky. Pro typickou rekreační plavbu by podle mě měl mít VHF licenci přímo skipper, protože často jako jediný tuší, k čemu ji použít. Pokud budu chtít z bezpečnostních důvodů zástup, budu chtít především druhého skippera schopného ovládat loď a zavolat pomoc, licence nelicence.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 832
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 69
Bydliště: Praha

Re: průkaz radiotelefonisty

Příspěvekod RACEK » úte bře 26, 2019 9:16 am

Přenositelnost VHF licence na další členy posádky je pro skippery, kteří neumí anglicky ani slovo a nikdy se anglicky nenaučí.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 100
Kontaktovat uživatele:

Re: průkaz radiotelefonisty

Příspěvekod JaOCZ » úte bře 26, 2019 11:34 am

To LadaM:

myslím, že to občas zde v diskuzi zaznělo, že není nutné mít VHF licenci, když tu vysílačku nebude používat mimo DISTRESS situaci. Takže to bylo jen k vyjasnění si povinností.

A na formulaci "odpovědný člen posádky" není nic úchylného. Je to jedna z možností.

To že každý člověk, který jen uvažuje o kapitánském (v obecně užívaném smyslu, tj. vůdce námořní jachty) průkazu by měl mít licenci na VHF, o tom snad není pochyb. Bohužel jsem se již mnohokrát setkal s názorem, k čemu že mi to bude, a že to není povinné atd.

H.
ivan20
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv lis 12, 2015 10:14 pm
Reputace: 34

Re: průkaz radiotelefonisty

Příspěvekod ivan20 » úte bře 26, 2019 4:58 pm

Se vší úctou dva právníci znamenají tři právní názory a navíc terminus technicus "Velká námořní plavba". Jaké oprávnění je třeba netuším. Komunikačních možností mimo VHF asi bude víc, SSB, satelit, telefon?
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1084
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 90
Bydliště: Praha

Re: průkaz radiotelefonisty

Příspěvekod MartinB » úte bře 26, 2019 5:51 pm

ivan20 píše:Se vší úctou dva právníci znamenají tři právní názory a navíc terminus technicus "Velká námořní plavba". Jaké oprávnění je třeba netuším. Komunikačních možností mimo VHF asi bude víc, SSB, satelit, telefon?


Možností je spousta, to je pravda.

ALE s VHF se takřka vždy dovoláš okolním stanicím, tedy lodím, pobřežním stanicím, záchranné lodní službě, ....... tedy tam kam když jsi na lodi se případně dovolat potřebuješ (samozřejmě pokud se bavíme o vzdálenosti kam VHF "dosáhne").

To další tahle nefunguje. Třeba s SSB si možná pokecáš s nějakým kamiňojákem, pokud bude v dosahu, ale s lodí vedle těžko (pokud nebudete domluveni předem)

V tom je síla VHF, že by všichni měli poslouchat 16tku a tak je vždy někdo "na drátě".
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8890
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 136
Kontaktovat uživatele:

Re: průkaz radiotelefonisty

Příspěvekod Libor » úte bře 26, 2019 8:24 pm

Jen to trochu doplním.
S kamioňákem někde v "bohatých" zemích snad...SSB je relativně drahé. To se hlavně spojí s radioamatérem..
100% většina kamioňáků má CB.


Ale je to tak. dnes není snad lodi (mimo těch nejmenších) bez VHF. Dnes už ani nelze koupit VHF přístroj bez DSC.

Tedy je velmi vhodné dělat SRC průkaz. Už jen proto, že je velmi zaměřen na praxi....a to se hodí. V tomto případě laborovat až v případě nouze co a jak se nemusí vyplatit.
I když v případě DSC by mohlo stačit zmáčknout jen to kouzelné červené tlačítko (ve skutečnosti nestačí zmáčknout, ale podržet...a jak dlouho se doví každý v kurzu...mimo jiné.Stejně jako zrušit nechtěný poplach...).

Tak pokud nevím co se děje, co vysílám, co mám ve zprávě k dispozici, respektive co mám mít navoleno, resp. co mohu navolit...

Tak se může stát že do étéru jen volám "pooomooc" a to je trochu málo pro záchranu....

Tedy ještě jednou - doporučuji SRC. Ať už anglický RYA, nebo u nás na ČTU. Je nutné absolvovat školení u akreditovaného školitele. U nás dělá např. YachtNet.cz - s klidem doporučuji a za kvalitu ručím. Kdo byl teď na výstavě mohl navštívit přednášku a získat základní info a i si v praxi takové vysílání vyzkoušet
Uživatelský avatar
LadaM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 399
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 61
Bydliště: Praha

Re: průkaz radiotelefonisty

Příspěvekod LadaM » úte bře 26, 2019 8:35 pm

"skippery, kteří neumí anglicky ani slovo a nikdy se anglicky nenaučí"
"bohužel jsem se již mnohokrát setkal s názorem, k čemu že mi to bude, a že to není povinné atd"

Asi mezi námi vždycky budou lidi, kteří smýšlejí a chovají se jako "píp". Dneska jsou ale silné snahy podle takových nastavovat mantinely pro normálně uvažující většinu. Stačí, aby někdo udělal nějakou vylomeninu, nebo třeba jenom chybu a hned je z toho nový předpis, vyhláška, zákon. Jako by to něco řešilo. Zákaz cpaní zvířat do mikrovlnky? Igelitový pytlík s 20ti nápisy, že ho nemám dávat dětem přes hlavu? Nafukovací rukávky, jejichž jediný design jsou piktogramy, že s nima vlastně dítě ani nesmí do vody, resp. jenom po (jeho) pás? Na co?
S tím VHF je to podle mě stejné. Na každém kurzu na skippera se učí, jak to na moři chodí. Jak ovládat loď, jak poznat špatné počasí, jak si zavolat pomoc. Vysílačkou. Anglicky. Všude po světě fungují, často dobrovolnické, záchranné systémy. Představa, že ti lidé riskují někdy i životy kvůli nějakému tydýtovi, kterému je zatěžko naučit se alespoň základní fráze z oboru a nastudovat si, jak efektivně komunikovat přes VHF, se mi vůbec nelíbí. Nejen proto oceňuji současné iniciativy na pořízení SRC a obdobných certifikací. Ne kvůli kartičce, ale obsahu a smyslu těchto kurzů.
ivan20
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv lis 12, 2015 10:14 pm
Reputace: 34

Re: průkaz radiotelefonisty

Příspěvekod ivan20 » čtv bře 28, 2019 11:03 am

Námořní SSB třeba tato:
Icom-Marine-Mf-Hf-Ssb-Radio-Telephone-IC-M710.jpg
Icom-Marine-Mf-Hf-Ssb-Radio-Telephone-IC-M710.jpg (16.84 KiB) Zobrazeno 785 x
Uživatelský avatar
tkruska
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 556
Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio

Re: průkaz radiotelefonisty

Příspěvekod tkruska » úte dub 02, 2019 11:15 am

Mozna trochu narusim tema, pripadne to presunte, ale psal jsem si s kamaradem z USA a ohledne registrace vysilacek mi napsal toto:

There's no registration or licensing in the US of VHF up to 25(?)watts transmit for marine use (meaning no communication with shore stations other than the Coast Guard and licensed operators like towing services). We can, however, obtain a free registration number (MMSI) from the US Coast Guard so that our vessel information can come up on their screens automatically when we use the distress calling feature of a DSC (Digital Selective Calling) VHF radio.


To same mimojine plati i pro UK, viz bezplatna registrace pres Ofcom.

U nas registrace prvni VHF stanice za 3000,- + rocni poplatek za uzivani frekvence 1200,-. Na poslednim setkani CANY byl i zastupce CTU a ten tvrdil, ze vyjimka pro amaterske letce z rocniho poplatku ho netesi a ze by platit meli vsichni.
Trochu me take pripada padle na hlavu, ze pokud ma clovek VHF stanici na namorni jachte nebo mimo uzemi CR, proc by mel platit za vyuzivani frekvence ceskemu narodnimu uradu.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2296
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: průkaz radiotelefonisty

Příspěvekod Beda » pát dub 05, 2019 4:09 pm

ivan20 píše:Námořní SSB třeba tato:
Icom-Marine-Mf-Hf-Ssb-Radio-Telephone-IC-M710.jpg


To neni jen o stanici, dneska se uz lodni provoz na HF bezne ke komunikaci nepouziva, ale lode od nejake velikosti to musi mit. U nas to meli jen dve jachty, mozna nejaka pribudla. Jeden byl radioamater, tak pokoupil k tomu modem paktor a mohl zasilat a prijimat email. Za cestu okolo sveta jich poslal okolo 10000.....Na druhe jachte to je, ale asi se na tom jen posloucha muzika....
Necha se to zapojit do systemu GMDS. HF stanice je uz vyssi liga jak VHF. Ono i to VHF ma ted s pobrezim spojeni i na 100 NM. Anteny maji nekde na vysokem miste, i pres 1000m, s operatorem pobrezni stanice je to propojene internetem.
Pisete ze jsou velke poplatky. Za OK licenci platim jen po 5 letech 200 Kc. Z more to posledni dobou pouzivali Beda OK1HOB a Pavel OK1BD, meli kazdy den domluvene spojeni do OK. Z more se dobre dovolas amatera v blizke zemi, skoro vsichni maji internet tak predaji zpravu dal, ale tady uz to chce umet rec. Na zasilani emailu to take pouziva Standa OK4ETE. Stanici na lodi mel i Petr Ondracek a stanici zacal pouzivat az kdyz byl v uzkych na info o pocasi od americanky amaterky, ktera mela kamarada v Australii a tak mela predpovedi.

JPP tady psala ze uz jsou mariny ktere lod nepujci kdyz nekdo z posadky nema prukaz. Pri registraci stanice dostanes volaci znak a podle nej te identifikujou po celem svete, tady mozna pro nektere nelogicke ze kazda lod z toho duvodu musi mit vlastni stanici.
Take se tady psalo ze jsou zeme kde jim je to putna, jinde i zavrou. Jsou zeme ze nesmis bliz jak 5 NM od pobrezi, ochrana pred paserakama, vidi Te na radaru tak zavolaji aby jsi dodrzoval tech 5 NM, nerozumis co chteji, tak jses pro ne paserak a je problem. Jeden kolega s tim ma zkusenost.

Chce to precist od zacatku, uz se psalo o tom nekolikrat. Kdyz se delalala nejaka aktualizace vyhlasky/zakona tak se nekdo za piloty postavil a neplati.

Mozna 10 a vic jachtaru si udelalo OK, ale zjistili ze ten provoz na HF neni jednoduchy a nepouzivaji to.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti