Certifikát SRC

Pořád stejný problém: kde a jaký průkaz na loď je potřeba, je či není uznáván atd.

Moderátoři: MARIS, Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 277
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » čtv kvě 24, 2012 11:12 am

Hlásím nabytí dalšího kusu průkazu :D a to výše a zde modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6471 popisovaného SRC od RYA, ale hlavně i nemálo nových informací a dovedností.

Kurz velmi dobrý, trocha nezbytné teorie a praxe, praxe, praxe.... Neříkám, že je ze mne nyní kvalifikovaný operátor, ale člověk si zkusí věci, které nikdy/dlouho nedělal (některé snad nebudou potřeba) a má okamžitou zpětnou vazbu od obou zkušených školitelů.

Jmenovanou školu NYS mohu vřele doporučit a občasné zopakování toho, co jsme se kdysi učili stojí za to.
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » čtv kvě 24, 2012 12:49 pm

Blahopřeju! :-)
Uživatelský avatar
DonTragedy
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 138
Registrován: pon úno 20, 2012 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod DonTragedy » čtv kvě 24, 2012 1:08 pm

Blahozelam.

Kedze sa tiez pomaly pripravujem na absolvovanie vsetkych moznych preukazov, rad by som sa spytal, co je vlastne povinne. Na CTU som nasiel kategorizovanie preukazov na

a. všeobecný průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby,
b. omezený průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby,
c. všeobecný průkaz operátora námořní pohyblivé služby (GOC),
d. omezený průkaz operátora námořní pohyblivé služby (ROC),
e. všeobecný průkaz radiotelefonisty pohyblivé radiotelefonní služby pro námořní pohyblivou službu a vnitrozemské vodní cesty,
f. omezený průkaz radiotelefonisty pohyblivé radiotelefonní služby pro námořní pohyblivou službu v pobřežních vodách a vnitrozemské vodní cesty,
g. průkaz pozemního radiotelegrafisty,
h. průkaz HAREC operátora třídy A,
i. průkaz NOVICE operátora třídy N,
j. všeobecný průkaz operátora námořní pohyblivé služby (LRC),
k. omezený průkaz operátora námořní pohyblivé služby (SRC).


Vylucil som preukazy a,b ako letecke, g,h,i ako pozemne a ostali mi preukazy c,d,e,f,j,k. Podla webu MD CR som dospel k nazoru, ze na opravnenie "C" staci ROC, na vyssie GOC. A teraz k otazkam:
1. Maju tieto preukazy nejaku formu nadradenosti ? Predpokladam, ze po zlozeni GOC uz nemusim robit ROC, co ma ale matie je preukaz e. a f. kde je v nazve len rozsirenie o vnutrozemske vodne cesty. Uvazujem spravne, ze d. < f. < c. < e. ? Cize staci z tych 4 preukazov skladat e. ?
2. Predpokladam, ze rovnako plati k. < j. cize staci skladat j.
3. Z coho vyplyva povinnost SRC/LRC ? K preukazom na MD CR som tu potrebu nenasiel.
4. Je pre SRC/LRC potreba absolvovat kurz ? Podla skoliaceho strediska ano, ale podla stranok CTU nie - prakticka skuska sa robi len u g.-h. ostatne ma uvedenu skusku len z teorie.

Dakujem
P.
Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 277
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » čtv kvě 24, 2012 1:43 pm

To DonTragedy:

Pokud tebou popisovné c.+d. jsou průkazy od ČTU, tak ano c. je více než d. ale zaleží i na použití. Na oprávnění velitele námořní jachty "C" vydávané MD ČR ti stačí d., na vyšší tj. A+B musíš byt všeobecný, tedy c.

e+f jsou dle mne profesní průkazy, další netuším.

na základě průkazu k. ti ČTU vystaví průkaz d., ovšem pouze s platností 5 let! S tímto platným průkazem ti zase MD ČR vystaví/obnoví své "C", které se vydává taky pouze na pět let,

Ujasni si, kam a jak se chceš plavit a co k tomu potřebuješ za rádio. Mi zatím stačí d.+k. Pak dej konkretní dotaz v konkrétním čase na příslušný úřad, mění se to. Ono čím více pruhů, tím více adidas, ale s přibývajícími průkazy začínají být zajímavé pouze ty, které jsou (taknějak) nafurt...

PS. ono se to tu asi někde probírá paralelně, tak se zkus poohlédnout.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2286
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv kvě 24, 2012 5:12 pm

GOC a ROC jsou prukazy pro profiky, udelat si ho muzes, ale asi to bude narocnejsi.
Tobe staci SRC, to je na VHF stanici s DSC. LRC ja na HF stanici s DSC a pokud vim tak to na lodi ma jen s/y Lavinia Pavla Jerabka. Mluvilo jsem s prodejcem ICOM zarizeni, ma to v nabidce asi 10 let a zatim neprodal ani kus.....Take to cele soustroji stoji dost pres 100 litru.

Kdyz by nekdo do toho HF sel, tak by si mel udelat i ten Harec ( na zaklade Harec Ti vydaji AMA povoleni ve vetsine zemi a je umluva CEPT kde se muze vysilat bez oznameni mistnim uradum na ceske povoleni ) a na zaklade neho dostanes povoleni vysilat na amaterskych pasmech a potom budes mit pristup na sit Winlink a moznost z lode odesilat a prijimat email, zdarma a odkudkoliv po svete. Kdyz uz HF stanici, tak vyuzit vsechny moznosti co to dava. Ted to pouziva i Standa Bilek.
Pavel Jerabek poskodil na Velikonocnim ostrove lod a napsal ze kdyby nemel moznost z lode zasilat email, ze nevi jak by to opravoval. nechal si poslat nahradni dily z nekolika zemi, vse resil emailem. Tam dostupny internet pro lidi neni a je problem i s telefonem.



Urcite sledujete denik Petra z cesty. Ted pise co vsem mu na lodi z elektroniky prestalo fungovat.Vetsina toho bude provedeni marine. Chce to vsechno zapinat i kdyz se to nepouziva, ono to i hreje a ti se to vysusuje. Tak hodne elektroniky take sezre hodne elektriky a tak druhy, treti den to zapinat. Tak to porizovat s rozumem. jina situace bude v HR a jina nekde v Pacifiku.

http://www.intermar-yachttrack.de/yachtList.php
tady jsou lode a amaterama na palube.kteri pouzivaji sit winlink a posilaji pozici. Je tady i videt co je za lod nablizku. Ted jsou na mori Pavel OK1BD, Petr SINGA a Standa OK4ETE.
Uživatelský avatar
morhen
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 60
Registrován: čtv dub 07, 2011 2:00 am
Reputace: 0

LRC

Příspěvekod morhen » pon pro 17, 2012 9:59 am

Ahoj,
tak se mi ve čtvrtek podařilo udělat zkoušku LRC na ČTÚ a tady jsou mé dojmy. K písemnému testu asi netřeba něco psát, testové otázky jsou přístupné na webu a když pomineme, že jsou v nich drobné chyby (spíš asi překlepy), tak je to bezesporu ta jednodušší část zkoušky.
U ústní jsem tedy očekával řádný "kartáč" no a taky vlastně jo. Už od začátku při zahájení mě komise nechala několikrát se přihlásit, aby viděla, který že exot se hlásí na to LRko :) Nikdo jiný nebyl ani na short ani na long. Takže k ústní zkoušce si mě vytáhli záhy a drtili mě skoro čtyřicet minut.
Překlad doporučených textů z námořního zákoníku, které jsou uvedeny na webu berte jen jako rozcvičku. Komise má svůj vlastní anglický zákoník a překládáte náhodné odstavce kam zrovna komise zabodne prst. (pro mě osobně trochu mor, protože anglicky se docela domluvím, ale ta právní angličtina, kterou chtějí překládat skoro doslova...)
Co taky doporučuji si zopakovat zkratky a jejich přesné anglické znění. Většinou víte, co to znamená, ale přesné znění v angličtině už třeba každý nezná. (GMDSS, EPIRB, ITU, IARU, CEPT, SOLAS atd... atd...)
Udělají s vámi simulaci vysílání od tísně až třeba po předání tísně a žádosti o ticho a obdobně, samozřejmě včetně spelováníní. Tady očekávají, že budete briskní. Jo a dejte si pozor na francouzskou výslovnost :D. K tomu snad ještě, že chtějí znát i případné zkratky jako (THIS IS = DELTA ECHO) a tak...
No a další části už vás přepne rovnou zcela do angličtiny a nechce slyšet česky ani slovo a zde už zkouší asi z toho co je napadne, ale o to je to těžší. Tak zde asi uvedu otázky, na které si takhle z čerstva vzpomínám.

V jaké výšce a na jakých drahách létají družice Inmarsatu a Epirbu.
:D víte jak teď chtějí nákladní lodě využívat severní cestu, tak jaké tam jsou komunikační obtíže.
Kde bude rychlejší datový přenos přes VKV nebo přes KV a proč.
Vysvětlete změnu šíření vln při rozpadu vrstvy D.
Oblast A3 - problematika (rozpovídejte se mi) :D.
Jaký terminál inmarsatu jako jediný je certifikovaný pro GMDSS a proč, a co ty ostatní atd..
Tísňové frekvence, simplex, DSC na MV...
A kupa dalších.


Jo a pozor, toho komisaře neutáhnete na vařený nudli, ví toho sakra dost a to i z aktuálního dění, protože jsme třeba diskutovali o tom, že k systému epirb přibyla nová stacionární družice a tak...

Závěrem, tedy, kdo chce LRC doporučuji se na to vážně připravit a to asi hodně nad rámec běžných skript. Mě teda proklepli důkladně a i když jsem věděl vlastně všechno, potil jsem se co za záludnou otázku vytáhne dál, protože otázky komisař střílel tak akorát na mou hranu znalostí.

Na konci pokýval hlavou vstal, podal mi ruku a řekl, že jo, že mi to dají :D. Mám pořadové číslo 45.

Tak hodně štěstí všem, kteří to půjdou zkusit taky.
Uživatelský avatar
tkruska
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 551
Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio

Příspěvekod tkruska » pon pro 17, 2012 2:37 pm

Gratuluju!

Ja osobne zapomenu tak 50% toho co jsem se na podobne zkousky ucil, zvlast kdyz tu vysilacku pouziju v utery a v dubnu :(
By me zajimalo, jak to mate vy?
Uživatelský avatar
Hauz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 117
Registrován: sob srp 27, 2011 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Bílovec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Hauz » pon pro 17, 2012 6:25 pm

to Morhen : gratulace a obdiv! Asi jsi technik, já bych mu tak mohl anglicky přeložit, jak do něj správně zabodnout skalpel!? :x Podle toho, co píšeš a v souladu s tím, co tu bylo již také napsáno, je to nebetyčná buzerace! :whist: Dělal jsem SRC v Blavě a bylo to velice seriózní a věcné. Pokud mě situace donutí, tak pojedu na LRC taky zase na Slovensko. Pro tuto praxi nepotřebuji anglicky vědět, jak se mi nad hlavou honí sateliti :mad: , ale musím vědět, co s tou vysílačkou udělat a jak jí použít.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2286
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon pro 17, 2012 9:18 pm

Pokud to tak funguje ( na Slovensku ), tak dlouho nevahej a jed. Oni se to vse snazi harmonizovat a to nejen predpisy, ale i zkousky. melo by to byt vsude stejne a to nejen v EU.
Uživatelský avatar
kolovratek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 173
Registrován: pon zář 01, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Holice

Příspěvekod kolovratek » pon pro 17, 2012 9:59 pm

připadá mi to zvláštní. Češi musí umět plynně anglicky, proč nezruší češtinu na škole, vždyť ji potřebují jen v Čechách. Francouzský pilot uměl francouzskou angličtinu a přistál místo v Pardubicích na silnici v Brně. Podle našich předpisů by do ciziny nemohl. Proč neděláme řidičáky na auta jen v angličtině, vždyť nehody na silnici jsou častější a tam anglicky nemusíme. Prostě skupina lidí co má hlavu na jazyky je v pohodě a ostatní zalezte a nevystrkujte hlavy ze své nory.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte pro 18, 2012 11:47 am

Dělal jsem SRC na ČTU před pár léty, asi 2010.
U písemných testů jsem byl taky několikrát "vyvolán", aby věděli kdo je ten exot, co chce SRC. Byl jsem jediný. Všichni další (asi 15) dělali omezený nebo všeobecný průkaz telegrafisty - písmenko e) a f).

U ústní zkoušky jsme začali anglicky. Simulace tísňových hovorů a komunikace po rádiu vůbec.
Po určité době komisař řekl, že dál se můžeme bavit česky. Moje angličtina má do plynulého mluvení daleko. Komisařovi stačilo, že bych se uměl domluvit v tísňových a běžných komunikacích.
Témata si nepamatuji. Pocit takový. Začali jsme od nějakých základních otázek a postupně jsme stupňovali složitost podle mých od odpovědí. Dostali jsme na hranici mých znalostí a zde jsme balancovali zbytek zkoušky, aspoň půl hodiny. Vždy když jsem měl pocit, že mne vyhodí, vrátil se k jednodušším věcem. Komisař se zjevně snažil, abych se taky něco nového naučil.
Ústní zkouška trvala určitě kolem hodiny. Komisař byl profesionál, znalý problematiky. Proplesknul mne řádně. Podcenit se příprava na zkoušku nedá. Musíš se orientovat v tématech.

K morhenově zkoušce. Jeho znalosti byly vysoce nadstandardní. Protože měl perfektní angličtinu, bavili se anglicky. (Kdy si komisař může pokecat v angličtině?) Přesto komisař šel na hranici jeho znalostí s tím, aby se i on něco nového u zkoušky naučil. Myslím, že taková úroveň znalostí není potřeba. Ale je to můj názor.


.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte pro 18, 2012 12:21 pm

DonTragedy píše:Blahozelam.

Kedze sa tiez pomaly pripravujem na absolvovanie vsetkych moznych preukazov, rad by som sa spytal, co je vlastne povinne. Na CTU som nasiel kategorizovanie preukazov na

a. všeobecný průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby,
b. omezený průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby,
c. všeobecný průkaz operátora námořní pohyblivé služby (GOC),
d. omezený průkaz operátora námořní pohyblivé služby (ROC),
e. všeobecný průkaz radiotelefonisty pohyblivé radiotelefonní služby pro námořní pohyblivou službu a vnitrozemské vodní cesty,
f. omezený průkaz radiotelefonisty pohyblivé radiotelefonní služby pro námořní pohyblivou službu v pobřežních vodách a vnitrozemské vodní cesty,
g. průkaz pozemního radiotelegrafisty,
h. průkaz HAREC operátora třídy A,
i. průkaz NOVICE operátora třídy N,
j. všeobecný průkaz operátora námořní pohyblivé služby (LRC),
k. omezený průkaz operátora námořní pohyblivé služby (SRC).


P.


Ještě poznámka k tomu, co je vlastně povinné.
Základní věta z předpisů na toto téma: K ovládání všeho, čím je loď vybavená, musí mít obsluha příslušná oprávnění.

Pokud jsi majitel lodě, musíš mít průkaz na zařízení, které si kupuješ.

Pokud čartruješ?
Většina lodí má VHF vysílačku, na to stačí omezený průkaz - písmenko f)
Pokud pojedeš na otevřené moře, můžeš se potkat s vysílačkou na krátkých vlnách - potřebuješ všeobecný průkaz - písmenko e)
Tento průkaz potřebuješ na "kapitánský průkaz B" ministerstva dopravy.

V Chorvatsku jsou již pár let všechny charterové lodě připojeny na GMDSS. Mají vysílačky s digitálními funkcemi. Jsme v oblasti průkazů SRC a LRC. Nižší kvalifikace SRC je na VHF frekvencích. Většinou stačí. LRC je na všechny frekvence, prakticky se jedná o krátké vlny.
Digitální funkce umožňují skupinové vysílání. Setkal jsem se s tím v Řecku. To začne vysílačka "zvonit" jako telefon a hledíš jak puk, nevíš co se děje a co s tím máš dělat. Když se mi to stalo poprvé, vysílačku jsem vypnul. Uvědomil jsem si, že to není správný postup...

Pro sběratele průkazů:
všeobecný průkaz podle písmenka e) a LRC.
Víc nepotřebuješ. Vše další jsou fajnovosti.


.
Uživatelský avatar
pavel99
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: ned lis 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod pavel99 » úte pro 18, 2012 11:51 pm

Já dělal SRC v roce 2006, to nás ještě školil Ing.Strych. S cca 5 účastníků zkoušky SRC jsem udělal jako jediný. Překlad "jednoduchého" mě nesrozumitelného právnického textu z příručky pohyblivé námořní služby jsem přeložil cca na 50%, ostatní anglická debata byla už lepší. Sostal jsem to možná i proto, že jsem v testu neměl žádnou chybu. Napadlo mě tenkrát, proč ČTU nezavede zkoušky i na používání GSM telefonu, vždyť je to prakticky podobné a ty 400 Kč do státní kasy od každého telefonisty taky nejsou k zahození. Některé dnešní telefony pro seniory mají dokonce i "distress" tlačítko.
Je mi jasné že nechtějí dát průkaz každému kdo si zaplatí, náročnost zkoušky se mi ale zdá přehnaná. Člověk toho stejně spoustu zapomeno a pokud nedojde i na praxi, tak zapomene většinu. Než vyrazím na moře, tak si alespoň projdu skripta z kurzu a na lodi před vyplutím menu rádia.

Jako občasný dovolenkový jachtoturista jezdím 10 let jen do Chorvatska a i když už několik let měli všechny mnou pronajaté charterové lodě s VKV vysílačkou i DSC kontroler, tak po mě Chorvati nikdy průkaz SRC nechtěli.

to Jarda885: Myslím že se tu někde psalo, že nutnost mít průkaz na rádio už pro získání Českého kapitánského glejtu nebude podle nové (zatím nevydané) vyhlášky potřeba, jelikož ty dvě věci nemají spolu fakticky nic společného. Pokud bude na lodi rádio, bude na to muset mít papír někdo z posádky a nemusí to být nutně kapitán.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » stř pro 19, 2012 12:11 pm

pavel99 píše:to Jarda885: Myslím že se tu někde psalo, že nutnost mít průkaz na rádio už pro získání Českého kapitánského glejtu nebude podle nové (zatím nevydané) vyhlášky potřeba, jelikož ty dvě věci nemají spolu fakticky nic společného. Pokud bude na lodi rádio, bude na to muset mít papír někdo z posádky a nemusí to být nutně kapitán.


Vyhláška zatím nevyšla. Chcete-li Béčko od ministerstva dopravy, musíte mít všeobecný průkaz - písmenko e). Možná LRC by vzali taky. Názory na ministerstvu nejsou stálé. Dělat LRC kvůli průkazu je nesmysl. Všeobecný průkaz je podstatně jednodušší a levnější.

.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2286
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř pro 19, 2012 12:30 pm

Jeste k tomu proc umet anglicky. Tezko to budes pouzivat na Vltave a Labi a vseobecne na rekach u nas.
Neni to jen o tom zmacknout tlacitko. Od nich dostanes instrukce kam se preladit a tam bude probihat komukace zachranych tymu s Tebou. U letadel je neco podbneho, ale kdyz to letadlo sebou placne, uz se dal nemeni polohu a tak se k nemu vydaji. Tu lod muze snaset dal proud, vitr, budou chtit vedet jestli se to potapi, nebo jenom to ztratilo pohon, nebo je zdravotni problem a to se na mori vse resi jiste obtizneji nezli u letadel.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2286
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř pro 19, 2012 12:30 pm

Jeste k tomu proc umet anglicky. Tezko to budes pouzivat na Vltave a Labi a vseobecne na rekach u nas.
Neni to jen o tom zmacknout tlacitko. Od nich dostanes instrukce kam se preladit a tam bude probihat komukace zachranych tymu s Tebou. U letadel je neco podbneho, ale kdyz to letadlo sebou placne, uz se dal nemeni polohu a tak se k nemu vydaji. Tu lod muze snaset dal proud, vitr, budou chtit vedet jestli se to potapi, nebo jenom to ztratilo pohon, nebo je zdravotni problem a to se na mori vse resi jiste obtizneji nezli u letadel.
Naposledy upravil(a) Beda dne stř pro 19, 2012 4:41 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » stř pro 19, 2012 12:47 pm

Samozřejmě čím lepší angličtina, tím lépe. Pro praktické ježdění po mořích je to pochopitelné.

Vrátím se zkušebnímu komisaři.
Moje angličtina není plynulé mluvení, spíše dorozumívání se. Komisař se potřeboval ujistit, že se umím vyptat a dorozumnět.
Tím chci říct, že ke zkoušce mohou i lidé, kteří nemluví ve firmě anglicky každý den. Není třeba se bát zkoušky, protože umím málo anglicky.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti