Uznávání průkazů ČANY

Pořád stejný problém: kde a jaký průkaz na loď je potřeba, je či není uznáván atd.

Moderátoři: MARIS, Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 443
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 19
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » pon říj 29, 2012 9:49 pm

Jednou z podmínek získání průkazu ČANY je vlastnictví VMP průkazu. Ministerstvo neudalo Chorvatsku všechny úředně uznávané průkazy o kterých rozhodl soud. Má význam se tím vůbec zabývat, když víme o co jde? Spíše mi zajímá, co to je za pojišťovací rychlokvašku ten Yacht Pool International service. Německé stránky ukazují error, dánské a řecké nejdou spustit/ možná stávkují/, nikde jsem nenašel ič, o nás, přežili 2.svetovou válku jako pojišťovna, jaká banka za nimi stojí /doufám, že to nejsou zakladatelé vytunelovaných záložen. nikde jsem nenašel jejich zajišťovnu. Je to as nebo s.r.o., mají ty pobočky účetní samostatnost atd. Smlouvní podmínky jsou napsány nejednoznačně, hlavně je zde BU BU BU a číslo účtu, plaťte. Vy profesionální skippeři prosím plaťte, plaťte, asi na to máte. Pojištění za škody z hrubé nedbalosti /na toto je podle podmínek toto pojištění mířeno/ ponechávám jiným, je jich spousta, co si zaplatilo průkaz.
Uživatelský avatar
Stanislav
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 456
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: moře

Příspěvekod Stanislav » pon říj 29, 2012 10:26 pm

Tak že znovu položím jednoduchý dotaz. Romane, trvrdíš že tě průkaz MD ČR opravňuje k vedení lodi ve výsostných vodách jiného státu. Čím dokládáš toto tvrzení?
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2725
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 48

Příspěvekod windward » pon říj 29, 2012 10:52 pm

Vubec ne, Stanislave. Nejsem si vedom, ze bych kdykoliv neco takoveho tvrdil. Jak sam uvadis, nemuze jeden stat opravnit nekoho k vedeni plavidla pod vlajkou jineho statu.

Denis asi ma pravdu, ze se vlakno vycerpalo. Ja ho prozatim zamknu, aby se tu neplodil zlostny OffTopic. :lol: Bo tu uz se zacinaji objevovat bojovne prispevky, jak doba kraci bliz k noci. :lol:

Pro vyjadreni ze strany CANY samozrejme zustava prostor otevreny.
Vitame jakekoliv nove informace. Pro zverejneni informaci staci se obratit na mne nebo na kohokoliv z moderatoru.

Sdruzeni CANY preji hodne uspechu s vystavovanim prukazu a nekonecny elan k prosazovani zajmu siroke jachtarske verejnosti. :good:
Uživatelský avatar
Stanislav
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 456
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: moře

Příspěvekod Stanislav » pon led 28, 2013 9:34 am

Na základě této debaty jsem napsal shrnutí stavu pro web ČANY. Nejdná se o shrnutí názorů, ale snažil jsem se shrnout fakta za použití všech dostupných informací. Proto se prosím v případném vyjádření Vašich názorů držte faktů a daného tématu. Každý den přicházejí další zájemci o námořní jachting a občas v těch předpisech mají slušný zmatek. Sem dávám kopii textu.
V debatách o kapitánských průkazech se objevuje už dlouho řada citací a interpretací, které, vytrženy z kontextu, podávají nesprávné a zkreslené informace. Samotný výklad právních předpisů se vinou nejasností v zákonech a někdy i úmyslného mlžení ze strany obhájců toho kterého průkazu stává ještě méně srozumitelným a v důsledku vede k tomu, že uživatel (kapitán rekreačního plavidla) má v duši zmatek a podléhá leckdy snaze vlastnit několik druhů průkazů.
Nejprve je potřeba si určit o čem se to vlastně chceme bavit.
V přímořských státech se běžně používá termín pleasure boat. Tedy rekreační plavidlo-loď, jachta a na tento termín je navázán další důležitý termín a to je rekreační plavba. Důležité je to slovo rekreační. Toto slovo se v českých zákonech nevyskytuje, zákon nyní zná pouze dva druhy námořních plavidel, a to námořní obchodní loď a námořní jachtu.
V zákonu jsou sice stanoveny úlevy a zjednodušení pro tak zvané „námořní jachty“ (protože kdyby tomu tak nebylo tak by nebylo ani registrovaných lodí ani kapitánů), ale určité povinnosti jsou zachovány. Patří mezi ně třeba povinnost platit poplatek za právo vlajky. To je ne v evropském, ale ve světovém měřítku anomálie, kterou žádný jiný stát pro „pleasure boat“ tedy lodě užívané „k rekreaci a trávení volného času" neuplatňuje.
Ano opět se nám vrací to pleasure. Co tedy vlastně vyjadřuje termín „námořní jachta“, který používá MD ČR a který je zakotven v zákoně? Přináší nějaké rozdíly proti zahraničním pleasure boat?
Odpověď zní ano, jsou tady rozdíly. „ Námořní jachtu“ podle MD smí ovládat pouze kapitán, který vlastní doklad vydaný MD.
V důsledku podle tohoto zákona nemůže „námořní jachtu pod českou vlajkou“ ovládat žádný jiný kapitán, i kdyby to byl mořský vlk a s mnohaletou praxí a desetitisíci naplutých námořních mil, ale s průkazem vydaným v jiném státě.
Podle současného výkladu lze s  průkazy MD plout třeba jako placený kapitán na chartrové plavbě.
A tady vidím velký problém. Britská RYA, která je ve světě považována za vzor a jejíž standardy výcviku jsou nezpochybnitelné, vydává pro profesionální plavbu tzv. Commercial Endorsements. Získat toto oprávnění není jednoduché a vyžaduje hodně znalostí a praxe. Oč je ale složitější získat profesionální oprávnění, o to je jednoduší získat oprávnění pro rekreační plavbu, a je také potřeba dodat že oprávnění pro rekreační plavbu není povinné a kdo chce, tak pluje bez jakéhokoli průkazu či oprávnění. (ve Velké Británii)
Odborníci z MD zvolili variantu nerozlišující mezi profesionálním a rekreačním oprávněním.
Netvrdím, že zde kapitáni s profesionálními vědomostmi a dovednostmi nejsou. Jsou a já si jich hluboce vážím, ale také tvrdím, že je tady spousta kapitánů, ze kterých udělal „profesionály“ špatný zákon a kteří s plavební praxí 200 mil ročně žádní profesionálové nejsou a ani být nechtějí. Je zajímá rekreační plavba na rekreační lodi, tedy plavba pro zábavu, pro radost a pro potřebu svou, svých kamarádů a svých rodin. Pro tuto skupinu tady ale chybí patřičný zákon a nemají tedy na výběr. Nemají? Ale mají a už dávno si našli cestu. Počet kapitánských průkazů vydaných v Chorvatsku již dávno převýšil počet průkazů produkovaných MD. Ale jak je to s platností takového průkazu ve třetí zemi? Platí chorvatský průkaz třeba pro plavbu na Baltu? Je potřeba zopakovat, že pokud se plavíte na lodi pod českou vlajkou registrovanou-evidovanou na MD, tak musíte mít průkaz od MD. (Zatím bez výjimky, uvidíme co přinese prováděcí vyhláška, kterou na MD už dlouho připravují)
Pokud ale plujete na „pleasure boat“ s jinou než českou vlajkou, tak si s průkazem nemusíte až tak lámat hlavu a ten chorvatský a jakýkoliv jiný vyhoví. Abych podložil toto tvrzení, musíme se podrobněji podívat na mezinárodní dohody a zákony které tuto oblast upravují. No a tady to začíná být zajímavé. Ony totiž žádné závazné mezinárodní dohody (jako třeba o uznávání řidičských průkazů) pro „rekreační plavbu“ neexistují. Rekreační plavba je prostě trávení času na lodi a když dodržujete pravidla lodního provozu, tak není potřeba dále nic řešit. Proto jsou státy, kde prostě státní autoritou vydaný průkaz pro rekreační plavbu neseženete, protože ho prostě státní autorita nevydává. Protože však v posledních desetiletích došlo k masivnímu nárůstu zejména charterových lodí a stoupl zájem veřejnosti o vzdělávání a získávání informací pro bezpečnou plavbu, v řadě zemí se vydávání kapitánských průkazů ujaly jachtařské a motorářské svazy. Ty mají vypracovanou metodiku vzdělávání, a při splnění podmínek vydávají osvědčení, které potvrzuje, že majitel průkazu prokázal znalosti, které jsou dostatečné pro vedení lodi v tom kterém rozsahu či oblasti. Upozorňuji na skutečnost, že žádný průkaz vydaný jedním státem neopravňuje k plavbě ve výsostných vodách jiného státu. Žádný stát dnes nemůže prohlásit, že s jeho průkazem můžete plout kde chcete, to prostě nejde, žádná taková smlouva mezi státy není a pokud někdo tvrdí opak tak lže nebo se tragicky mýlí. Byla zde snaha řešit plavbu v pobřežních vodách v rámci rezoluce 40 EHK OSN certifikátem ICC (v České republice vydává v okleštěné formě SPS), ale když si přečtete, které státy jsou signatářem a které naopak signatářem nejsou, je zřejmé že ani tato snaha nevyšla. Další z mezinárodních norem „Úmluva o moři“ požaduje pouze všeobecně „dobrou námořní praxi“.
Tak že si to shrneme. Průkazy MD-ČR jsou světová anomálie a netřeba se s nimi dále zabývat. Ve světě existují dva typy vzdělávacích instituci, které zajišťují vzdělávání a vydávají osvědčení o dosažených znalostech. Jsou to jednak jachtařské organizace pověřené státem, asi nejznámější z nich je britská RYA a potom jachtařské organizace ve státech, kde se stát prostě neangažuje nebo si do toho daná organizace od státu nenechá mluvit. Do té druhé kategorie dnes patří také ČANY. Přitom historicky tomu tak ještě nedávno nebylo a k podstatným změnám došlo v posledních 10 letech. Před vznikem námořního zákona v roce 2002 byla ČANY jako pověřená organizace ČSJ pořadatelem a vydavatelem osvědčení pro námořní plavbu a i když se k tomu mnozí z dnešních zainteresovaných podnikatelů nechtějí znát, mnozí začínali právě s průkazem vydaným ČSJ, potažmo ČANY. V následujících letech čelila ČANY snahám o zákaz vydávání těchto průkazů a bylo na ni podáno ze strany MD-ČR několik podnětů pro podezření ze spáchání trestného činu na Policii ČR. Všechny tyto snahy skončili neúspěšně a ČANY svým členům vydává nadále osvědčení o prokázání dosažených znalostí, tedy průkaz kapitána. Opět zdůrazňuji, že tyto průkazy jsou určeny pro rekreační a sportovní plavbu konanou ne za účelem zisku, tedy plavbu nekomerční.
Jistě jste už slyšeli o řekněme podivných praktikách při získávání chorvatských průkazů, při prokazování povinné praxe pro získání či prodloužení kapitánských průkazů vydávaných MD-ČR. To o „kvalitě„ průkazu také ledacos vypovídá. Co je však důležitější je fakt, že pro plavbu nepotřebuji doklady, ale znalosti a zkušenosti a to mi nemusí nikdo nařizovat, to vím, protože jsem příčetný. Osoba natolik tupá, že se jí něco tak samozřejmého musí nařídit, stejně nikdy nebude jachtařit dlouho, protože blbci jsou nadřené poučky k ničemu a uhyne při prvním pokusu o samostatné řešení problému. Znalosti a zkušenosti získává každý ve vlastním, doslova životním, zájmu dobrovolně a žádný papír z Vás v tomto smyslu kapitána neudělá. Je potřeba si uvědomit že o volnosti v legislativní otázce rekreační plavby všechny státy, které mají alespoň kousek mořského pobřeží velmi dobře vědí a zcela ji respektují. Pro účastníky rekreační plavby z toho plyne zásadní povinnost respektovat plavební předpisy a řídit se tím, co se nazývá dobrá námořní praxe. Právě dodržovaní předpisů a dobré námořní praxe je to, co se v případě jakékoliv nehody, nebo výjimečné události zkoumá a podle čeho jsou rozhodnutí kapitána posuzována. A můžete mít papír od koho chcete, ale když uděláte chybu tak se na ten papír nebude nikdo ohlížet. Stejné hledisko zastává i většina pojišťoven (i když tady samozřejmě záleží na tom, co máte nebo naopak nemáte ve smlouvě). Ale zpátky k tématu: potřeba znalostí a zkušeností je nezpochybnitelná a nebudu ji dále zdůrazňovat. Ostatně, veřejná diskuse se týká potřeby dokumentů, které buď a) moje znalosti a zkušenosti osvědčují (certifikát), nebo b) potvrzují, že k dané činnosti mám od někoho povolení (licence)
Zásadní rozdíl mezi certifikátem a licencí je ve vztahu mezi vydavatelem a adresátem dokladu:
ČANY vydává certifikát na základě zkoušek, vlastnictví ICC a prokázané námořní praxe
Účinný je
- vždy dle mezinárodní dohody nejméně v rozsahu ICC v signatářských státech
- ve zbytku rozsahu a v ostatních státech/vlajkách dle libovůle tamější moci.
MD vydává licenci na základě zkoušek a prokázané námořní praxe
- účinnou na území/vlajce ČR
- uznávanou „z moci úřední“ pouze v Chorvatsku a v ostatních státech dle libovůle tamější moci.

Kde a kdy může být důležitá má schopnost doložit, že mne kdesi kdosi vyzkoušel ze znalostí, potřebných dle jeho názoru k rekreační plavbě.
a) pokud to požaduje prokázat výkonná moc státu, pod jehož vlajkou se plavím. Ta to může požadovat v těch situacích, kdy jí to zákon země vlajky dovoluje – teoreticky by to mohlo být i na volném moři nebo na pevnině mimo loď. Konkrétně na plavidle pod vlajkou ČR,(registrovaném v registru námořních plavidel, netýká se malých plavidel registrovaných na SPS), které je ze zákona českým územím, by to mohla být v rámci obecného zmocnění ke kontrole dodržování zákonů Policie ČR. V praxi je nereálná představa, že český stát uzavře dohody s příbřežními státy o možnosti české policie působit na jejich území a kontrolovat české jachtaře. Ještě absurdnější je představa o české válečné nebo policejní lodi, která mě zkontroluje uprostřed Atlantiku.
b) pokud to požaduje oprávněný orgán moci toho státu, v jehož výsostných vodách (pásmo 12 mil od pobřeží) se právě plavím. Takovéhle právo příbřežního státu ke kontrole není samozřejmé, v Británii nebo severských zemích budou kroutit hlavou, že je něco takového vůbec někde možné, v Chorvatsku a nejspíš i v Rusku to považují za samozřejmost. Inu, jiný kraj – jiný mrav.
c) pokud to požaduje partner, s nímž dobrovolně jsem nebo chci být ve smluvním vztahu - charterovka nebo pojišťovna.
d) v případě nehody, pokud druhá strana sporu namítá nedostatek mé dobré námořní praxe.

Tak že co nejméně chyb a zbytečných papírů a tradičně vždy alespoň stopu vody pod kýlem.
Standa
Uživatelský avatar
DonTragedy
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 138
Registrován: pon úno 20, 2012 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod DonTragedy » pon led 28, 2013 11:01 am

Teda ČANY sa mi páči, ale toto zhrnutie je trochu demagogické.

1. ČANY preukaz oprávňuje plávať v rozsahu ICC -> to nie je úplne pravda. Pre vydanie ČANY preukazu, ČANY vyžaduje preukaz vydaný SPS. SPS má právo vydávať preukazy podľa tejto rezolúcie a v zásade nikoho nemusí zaujímať, že ČANY vyžaduje pre svoje preukazy nejaký iný preukaz. Proste ho nemusia okolité štáty poznať, nemajú jeho vzor a rešpektovanie jeho rozsahu je na dobrovolnosti úradníka. V rozsahu ICC teda oprávňuje preukaz SPS a preukaz ČANY tento preukaz nenahrádza. Keď už mám SPS nemám potrebu rozširovať preukaz práve o preukaz ČANY, pretože pri kontrole by som mal predkladať práve tento preukaz.

2. MD preukaz má účinnosť na vlajke, ale nie území/vlajke - v texte mi to znie, ako keby ten preukaz platil len pre lode v českých vodách s českou vlajkou - možno len mne, tak to opravím. Preukaz MD ČR platí ako podmienka pre vedenie lodí s českou vlajkou a v tomto prípade nesmie byť nahradený preukazom ČANY - bez ohľadu na oblasť kde sa námorná jachta plaví a samozrejme bez úvahy nad kontrolou, pretože MD ČR to zrejme nikdy neskontroluje a kde nie je žaloba nie je ani súd.

3. Preukaz MD ČR - ako príklad je jeho uznávanie v Chorvátsku. Toto je asi najdoležitejšie. Pretože MD ČR má oveľa vačšie možnosti sa angažovať v tom, aby jeho preukazy boli svetovo uznávané. To že sa zdá, že v tejto oblasti nič nerobí je smutné, ale na druhú stranu, neviem ani o tom, že by sa ČANY angažovala v tom, aby jej preukazy boli uznávané aspom v niektorých štátoch. Tu si myslím, že ak sa štáty budú chcieť dohodnúť, tak oslovia MD ČR a nie ČANY - jedine, že by ČANY bola v tomto prípade silne iniciatívna už skor, než k osloveniu dojde.

K tým posledným bodom A až D.

A) našťastie to nikto nekontroluje a dúfam, že ak sa niekto taký nájde, tak ich bude v prvom rade zaujímať, aby bola plavba v poriadku a nie nejaké papiere
B) tu tiež nikto nebude chcieť preukaz
C) toto je závislé od poisťovne
D) skúsenosti sa eviduju v jachtárskej knižke a v lodnom denníku, takže tam preukaz netreba

Mne z toho ostáva, že preukaz sa robí pre poisťovňu (samozrejme učím sa pre seba a čím viac viem, tým lepšie - ale chcem ostať u preukazoch) a tu sa treba nejakej poisťovni, ktorá vyžaduje oprávnenie k vedeniu jachty - že aké oprávnenie rešpektuje. Obávam sa, že odpoveď bude preukaz MD ČR.

Mne z toho plynie, že ČANY síce može vydávať preukazy, ale neoprávňujú k ničomu. Ak ale pred 10 rokmi ČANY bola zodpovedná za vydávanie jachtarských preukazov a iná autorita neexistovala, tak by dovtedy vydané preukazy mali platiť... (otázka je či je to tak, pretože tu je všetko možné)
Uživatelský avatar
Stanislav
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 456
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: moře

Příspěvekod Stanislav » pon led 28, 2013 11:45 am

Pokud by na ICC nebylo napsáno že platí do vzdálenosti 0,75 Nm od břehu, tak by asi nikdo jiný průkaz, natož od MD nepotřeboval. Ale ono to tam je, tak že co v té větší vzdálenosti? Nikde netvrdím že průkaz ČANY nahrazuje ICC.
K bodu2 průkaz MD platí skutečně pouze na lodích s českou vlajkou a kdekoliv jinde je to otázka dobrovolného přijetí/akceptování tohoto průkazu druhou stranou, pokud tvrdíš opak, dolož to. V českých vodách průkaz MD neplatí, neb jsou to vody vnitrozemské a tam je dle stávající legislativy potřeba průkaz jiný. Jediný stát který uznává oficiálně průkazy MD je Chorvatsko, ale kdo chce do Chorvatska pořizuje si chorvatský průkaz, nebo mu stačí ICC (to je v seznamu schválených průkazů v Chorvatsku také) A je otázka jak to bude dál.
Ten závěr - ČANY opravňují stejně jako průkazy MD jediný rozdíl jsou lodě pod vlajkou ČR v námořním registru a těch nepřibývá. MD pro jistotu ani nezveřejňuje jejich počty. čekal bych stejný přístup k informacím o registrovaných plavidlech jako zastává SPS. Jinak je to o dobrovolném přijetí druhou stranou stejně jako u průkazu MD.
Ale to se vlastně opakuji, protože tohle všechno je uvedeno v původním článku. Stačí to pozorně číst a nesnažit se vkládat nějaký jiný význam nebo výklad. Pokud někdo něco tvrdí, má to doložit.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1430
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 68
Bydliště: Ostrava

Několik poznámek ke shrnutí

Příspěvekod Jarda885 » pon led 28, 2013 12:11 pm

Několik poznámek ke shrnutí.
1. Zásadní informací, kterou nikdo nezpochybňuje, je skutečnost, že pro vedení rekreační lodě (pleasure boat) na moři není třeba žádný průkaz. Definici rekreační lodě asi Stanislav uvádí velmi dobře.
2. Pokud nemám vlastní loď, musím respektovat požadavky půjčoven. Pokud jedu do exotiky, posílám kopie svých průkazů půjčovně předem. V půjčovně, kde v životě před tím neviděli průkaz MDČR a nad chorvatským kroutili nosem, jsme byli domluveni na zkušebním vyplutí při přebírání lodě. Po převzetí lodě bylo od praktické zkoušky upuštěno, neboť předávající technik dospěl k názoru, že předává loď člověku, který ví do čeho jde a asi umí loď řídit.
3. Je třeba prokázat zkoušku z COLREGu. To uplatňuje ČANY i chorvatské půjčovny, když nutí angličany bez papírů udělat zkoušku na jejich kapitanátě.
4. RYA nevystavuje průkazy "opravňující". RYA vystavuje průkazy o prokázání určitých znalostí a dovedností.
5. Nejdůležitější je, jak se zachová pojišťovna v případě problému. Zde je to o prokázání dobré námořní praxe. Jednou částí dobré námořní praxe je absolvovat kurzy, školení a přezkušování.
6. České rekreační plavbě na moři neprospívá vzájemná nekomunikace možná až averze mezi námořním úřadem a ČANY. Teď, když má ČANY soudně potvrzeno, že může vydávat své kvalifikační průkazy, chtělo by to zakopat válečnou sekeru. Ve prospěch českých rekreačních námořníků. Jako platformu bych navrhnul analogii z mezinárodního motorsportu. Stát vydává řidičské průkazy, autokluby vydávají závodní licence. ČANY má vyšší nároky na znalosti svých absolventů. Na tom by se dala postavit spolupráce. "Průkazy" MDČR by mohly preferovat rekreační rodinné pojetí plavby na moři. Naložím rodinu, kamarády, vypluji na moře, večer se vrátím ke břehu. Když hodně fouká, nevypluji. ČANY by preferovala sportovní pojetí, nadstavbu pro adrenalinový jachting. Takto by mohly existovat vedle sebe se vzájemnou tolerancí. Navíc by se pro ČANY otevřel prostor do mezinárodního měřítka.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8716
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 109
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon led 28, 2013 12:33 pm

Shrnutí je přesné, odpovídá dnešnímu stavu.
Nicméně nezaznělo, jistě pro svoji rozsáhlost, vše a proto pořád vznikají nápady a připomínky, nemající žádný smysl.

Spolupráci Jardo, ano. To beru.

Ale to co navrhuješ je naprostý nesmysl. Uvedu lehce přitaženou paralelu s řidičáky: jakoby jsi řekl..
...pro rekreační ježdění si udělejte řidičáky na náklaďák, bude Vám platit i pro jízdu osobákem pro zábavu. Závodní licenci hledejte ve svazu...

A s tím nesouhlasím. To má být přesně naopak, jako je ve světě. Pro zábavu to dělají spolky a svazy. Nadstavba pak může být a zpravidla je závodní licence (nemusí jedno však podmiňovat druhé). Pro ty co se tím chtějí živit, nechť to organizuje nějaká státní instituce, třeba MD.

Nezaznělo, totiž že takový průkaz dříve MD již vydávalo a byl zrušen. Zajímalo by mě například proč..... ;)

Ono totiž není jen obsah zkoušky pro získání licence jedinné kritérium. Požadavky kladené na znalost mi nevadí, spíše naopak.

Ale ta obstrukce kolem.... lékařská prohlídka před a pak pravidelné opakování, prodlužování průkazu, dokládání uplutých mil....to vše má smysl pouze u profesionálů...jako profesní průkaz na náklaďák....

Proto průkaz MD nemám a za za stávajících podmínek ho nikdy dělat nebudu....cokoliv jiného (pro rekreační plavbu) je lepší než tato buzerace...

Toto beru jako shrnutí a koho to zajímá hlouběji, měl by si nejprve přečíst předmětný zákon a navazující vyhlášky...nebo alespoň přečíst co tu k tomuto bylo již dříve napsáno. Diskutovat pořád dokola o jednom a tom samém považuji za zbytečné, dokud se neobjeví nové skutečnosti...hodny našeho zájmu.
Uživatelský avatar
DonTragedy
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 138
Registrován: pon úno 20, 2012 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod DonTragedy » pon led 28, 2013 12:38 pm

Uživatelský avatar
Stanislav
: Vo velkej casti sa zhodujeme a cital som to niekolko krat ;) . K preukazu CANY ale sam pises "Účinný je
- vždy dle mezinárodní dohody nejméně v rozsahu ICC v signatářských státech". S tymto nemozem suhlasit, pretoze podla tej rezolucie preukazy nemozete vydavat, CANY akurat pozaduje pre svoj preukaz mat urobeny preukaz na SPS. Ale to aj MD CR pozaduje mat urobeny preukaz na radio, to ale neznamena, ze po predlozeni preukazu MD CR som dolozil, ze mam licenciu na radio.

K bodu 2. - to si predsa dolozil sam. Chorvatsko oficialne uznava preukazy MD CR - uznava aj preukazy CANY ? (aktualne sa mi nepodarilo dohladat zoznam, niekde tu bol odkaz priamo na .hr stranku).
Na lodiach s ceskou vlajkou, plati len preukaz MD CR (ano zrejme na priek, ale co uz). Riesim len more, vnutrozemske vody radsej ani neriesim. Keby CANY jednala s autoritami pribreznych statov o uznani ich preukazu, tak by nad MD mozno vyhrala, lebo by jej papiere boli platnejsie nez tie z MD.

V jachtingu plati, ze papiere neplavaju a kde nie je kontrola, nie je ani pravo. Ale to riziko porusovania nezmyselneho zakona musi kazdy na seba vziat sam a vedome a nie je mozne tvrdit, ze preukaz, ktory vydava CANY ma opravnuje k niecomu co nie je pravda. Zakon sa mi nepaci o nic viac nez vsetkym ostatnym, plne suhlasim s kritikou MD a aj s tym zvyskom textu, ale nezmenim ho a viem kedy ho porusujem.

Pavol.
Uživatelský avatar
Stanislav
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 456
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: moře

Příspěvekod Stanislav » pon led 28, 2013 12:52 pm

Ano Jardo souhlasím s tebou. A právě proto tvrdím že není dobrý stav kdy držitel základního průkazu MDČR je automaticky uznán schopným poskytovat kapitánské služby dalším subjektům. Na to angličani mají Commercial Endorsements. Ten získáš až po dosažení nejvyššího stupně rekreační plavby a tisích naplutých mil v oblastech o kterých se většině českých jachtařů zdá v nočních můrách.
Ale v MDČR ti takový papír vydá po týdení praxi v Chorvatsku. Ještě před současnou novelou (2010) byl v zákoně termín rekreační jachta. To prosadila při vzniku zákona ČANY. To že to podnikatelská loby formou zkurvené (omlouvám se za ten výraz ale jinak to nazvat nelze) prováděcí vyhlášky, kde omezila délku lodě a rozsah plavby totálně potopila je věc jiná. Současná prováděcí vyhláška chybí už rok. ČANY vždy usilovala o spolupráci s MD a proběhlo hodně jednání. Ale když je nastaven zákon takto, tak s nim ČANY nemůže souhlasit a bude si hledat cestu vlastní. Opět upozorňuji že pro komerční účely nelze průkaz ČANY použít, je určen pro rekreační a sportovní plavbu. Tak že bych tvůj závěr otočil. Získat rekreační průkaz by mělo být jednoduší a měl by se kvalitativně hodně lišit od průkazu pro profesionála vydávaného MDČR.
Jenom aby nevzniklo podezření že usilujeme o převzetí agendy vydávání kapitánských průkazů, tak to rozhodně ne. Jenom za současného neuspokojivého stavu nabízíme alternativu. A myslím že mohu prohlásit že pokud by se MDČR rozhodlo vydat směrem obvyklým v civilizovaných přímořských státech a nevymýšlelo vlastní cestu, ČANY se klidně svých průkazů dokáže vzdát.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1430
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 68
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pon led 28, 2013 12:57 pm

2 Libor.

Srovnání s těma řidičákama má jeden nedostatek.

Nároky na profesák jsou mnohem vyšší než nároky na rekreační osobák.

ČANY má vyšší nároky než MD ČR, které má vyšší nároky než chorvati. Zkouška na chorvatském kapitanátu je obdobná "státní" zkouška jak u MDČR.

Jestliže máš průkaz ČANY je zbytečné dělat nižší úroveň - MDČR.
Nemyslím, že by ČANY měla snižovat úroveň svých požadavků.
Navrhnul jsem platformu, která odráží skutečnost, vyšší nároky ČANY nad nárokama MDČR. Nemusí být použita. Je třeba hledat jinou platformu spolupráce.

Současná averze mezi námořním úřadem a ČANY se projevuje tím, že rozumné názory a připomínky do legislativy nejsou brány námořním úřadem vážně.
A to se dotýká všech českých rekreačních námořníků.

Stejně jak se nepodařilo ministerstvu zlikvidovat vydávání průkazů ČANY, stejně se nepodaří ČANY zlikvidovat námořní úřad. Jestliže si námořní úřad myslí, že je jediný oprávněný vydávat průkazy se státní garancí, musí si ČANY najít jiný prostor a netlačit se do obsazeného. Těžko dnes ČANY dojedná, že ji námořní úřad pověří organizací kvalifikačních kurzů.

EDIT:
Text jsem napsal dřív než se objevila předchozí reakce Stanislava.
Uživatelský avatar
Stanislav
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 456
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: moře

Příspěvekod Stanislav » pon led 28, 2013 1:16 pm

Don Tragedy, opět špatně čteš. Jasně uvádím rozdíl mezi oprávněním a osvědčením.
Předpokládám že když máš ICC tak ho společně s ostatními doklady vozíš sebou. Prukaz ČANY nenahrazuje průkaz ICC ale získání průkazu ČANY je podminěno vlastnictvím ICC. Tak že při případné kontrole předkládám oba průkazy, případně přidám chorvatský a navrch položím RYA. Tak je to dobře?
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1430
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 68
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pon led 28, 2013 2:24 pm

Stanislav píše:...... A právě proto tvrdím že není dobrý stav kdy držitel základního průkazu MDČR je automaticky uznán schopným poskytovat kapitánské služby dalším subjektům. Na to angličani mají Commercial Endorsements. ........


Teď se pouštím na tenký led. Nemám námořní zákon detailně nastudován. Na rozdíl od Stanislava a jiných.
Mám za to, že v české námořní legislativě není řečeno, že průkazy opravňují poskytovat kapitánské služby dalším subjektům. Není tam omezení na pouze rekreační účely. Z toho se správně dovozuje výchozí závěr.

Opět analogie k silnici. Oprávnění řidičáku na náklaďák v silničním zákoně taky přímo neobsahuje omezení pro profesionály. Profesák je nařízen jiným předpisem.

Zpět na moře. To, že mám průkaz na řízení určité lodě, neříká nic o použití pro vlastní potřebu nebo použití komerčním. Určitě angličani mají mnoho komerčních lodí, proto mají Commercial Endorsements. Na kolika lodích pod českou vlajkou se provozují komerční plavby?
Majitelských českých lodí, které se snaží komerčně provozovat najatý skipper je pár. Všichni to kamuflují jako přátelské nekomerční plavby. Je třeba těmto pár lidem (nechci použít slovo zoufalcům) vytvářet ještě další komplikace? Proč dělat legislativu pro něco, co v podstatě neexistuje.
Zrovna toto bych české námořní legislativě nevyčítal.

Pokud bych chtěl dělat komerčního kapitána, určitě nenajdu loď pod českou vlajkou. Musím akceptovat právo státu, pod kterou je uvažovaná loď provozována. To je i v Chorvatsku. Taky musím dělat profesionální průkaz.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8716
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 109
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon led 28, 2013 2:48 pm

Jardo, Jardo to byl příklad. nesrovnávám úrověň.

Jen jsem chtěl abys pochopil že MD nevydává žádný průkaz pro rekreační plavbu. A ten co vydávají pro pro obživu v této branži, nikoliv pro rekreaci.

Že kvůli parametrům dříve a dnes nemožnost získat jiný tento supluje průkaz pro rekreační plavbu je holý fakt. Ale rozhodně nelze říci že to je normální stav..... Jsou za tím jen a jen poplatky a jiné platby a to mi nikdo nevymluví.


Aby byly návrhy atd brány vážně, musí u jednoho stolu sedět partneři a vést dialog. Pokud jedna strana vede monolog, nelze vést diskuzi s nějakým závěrem.

Proč by námořní úřad nemohl pověřit ČANY, resp. jiný zájmový subjekt organizováním kvalifikačních kurzů pro rekreační plavbu....?
Notabene když toto nikdo nedělá a všechny firmy se věnují profesním průkazům.....

Funguje to v jiných zemích, a docela dobře, např. v Anglii. Proč ne u nás?

Edit k lodím. Proč si myslíš že registrují čeští majitelé v námořním rejstříku....? Stejně jako dříve obchodní lodě.....(dokud český stát nějaké měl).
Ten kdo se s tím nesmíří raději pluje pod jinou vlajkou. Ale to je stejná diskuze jako průkazy. Je potřeba se ohlédnout trochu do historie jak tento stav vznikal.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2281
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon led 28, 2013 2:53 pm

windward píše:
TRIM píše:Vzhledem k tomu, že šibal úředník z MDČR obesílá podobné úřady ve středomoří

Odkud mas takovou informaci?


Byl tady odkaz na stranky v HR a tam je seznam ktere prukazy, kterych statu tam plati. Pokud si ho HR nevucucali z prstu, tak se jiste obratili na statni urad u nas a to je to Ministerstvo dopravy. Oni jiste v HR nemaji prehled kdo, co kde vydava. To jim muzou rict jen urady te, ktere zeme.

mozna by se tady mohlo psat, mam prukaz CANY a bez problemu me na nej pujcili lod tam, ta, a tam...pokud tam teda nekdo nejaky prukaz videt chtel.

Je pas Valasskeho kralovstvi....nekdo psal ze ho na nej postili do zeme, ted si nevzpominam ktere.

Takze nekde se na vse kouka stejne.

Vseobecne k prukazum jakychkoliv. Ted se tady v EU, ta EU ( jejich ruzne komise ) montuje do vseho a snazi se aby podminky a kvalifikace k ziskani prukazu byla ve vsech zemich stejne. Mate jachtari nejakou organizaci v EU, kde jsou zastoupeny jednotlive zeme? Takova organizace pak vyda jak ta zkouska ma vypadat a kdo v ni je, tak jeho prukazy se potom uznavaji. Asi tam posle neco o tom jak ty zkousky delaji a o0ni uznaji, neuznaji. To asi v EU neni. Samozrejme ze v takove organizaci bejva z kazde zeme jen jeden zasatupce, jste tady se chodni dat dohromady pod jednu strechu i pri zachovani jednotlivych asociacich co jich v jachtinku je ?

V nasi odbornosti je to jednoduche...Jsou jednotlive narodni svazy ( jeden v kazdem state ), jsou v celosvetovem svazu IARU. Kuzry u nas porada ledaskdo, ale na zkousky prijede komise z CTU, teda narodniho uradu a take nevidaji zadne opravneni, ale doklad o vykonane zkousce a na zaklade toho se potom zada o licenci, ta dnes plati ve vice jak 100 zemich.
Naposledy upravil(a) Beda dne pon led 28, 2013 3:24 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Stanislav
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 456
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: moře

Příspěvekod Stanislav » pon led 28, 2013 3:18 pm

jepotřeba se podívat kdo vlastně určuje a ovlivňuje konečnou podobu zákonů a vyhlášek. Pro ilustraci krátká zpráva z tisku
Obrázek
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1430
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 68
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pon led 28, 2013 3:26 pm

Libor píše:....
Jen jsem chtěl abys pochopil že MD nevydává žádný průkaz pro rekreační plavbu. A ten co vydávají pro pro obživu v této branži, nikoliv pro rekreaci.
........
Proč by námořní úřad nemohl pověřit ČANY, resp. jiný zájmový subjekt organizováním kvalifikačních kurzů pro rekreační plavbu....?
.....
Je potřeba se ohlédnout trochu do historie jak tento stav vznikal.


První odkaz. Není to tak úplně pravda jak píšeš. Přesně tohle rozdělení česká legislativa nemá.
Pro rekreační účely tyto průkazy používají tisíce lidí. Nic v té legislativě to nezakazuje. Profesionálů je určitě podstatně méně. Je třeba přizpůsobit názory reálné skutečnosti.

Druhý odkaz. Museli by v ČANY najít způsob, jak se stát pro MD partnery. Aby se z "monologu s hluchým" stal dialog. Úředník cestu k ČANY hledat nebude.

Třetí odkaz. Z historie je třeba se poučit. Nelze žít pouze z historie. Současnost už je nejméně 12 let. Námořních jachtařů vyškolených po roce 2000 je určitě víc, než těch služebně starších.

Před rokem 2000 byli jachtaři úzká skupina elitních, kteří měli vlastní lodě na českých a slovenských vodách. Občas s nima vypluli na moře.
Dnes je námořních skipperů velká masa. Nikdy na rybníku nebyli, nikdy nevlastnili loď. Přesto jezdí po moři a nedělají škody na majetku a životech.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2725
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 48

Příspěvekod windward » pon led 28, 2013 4:30 pm

Pri ziskavani prukazu mne by zajimaly dve veci: uroven vyuky a vztah prukazu k relevantnim zakonnym ustanovneim. Predmetem vlakna je konkretne Uznavani prukazu CANY. Tim, pochopitelne mysleno nikoliv uznavani kvality vyuky, ale platnost prukazu v ramci pripadnych zakonnych pozadavku na prokazani OPRAVNENOSTI kapitana k vedeni konkretniho plavidla.

Porad neni odpoved na nasledujici otazky:

1. V jakych zemich, kde prukaz zpusobilosti pro rekreacni plavbu je pozadovan zakonem, lze rekreacni plavidlo ridit na zaklade prukazu CANY?

2. Pojistovny podminuji pojistne plneni drzenim OFICIALNIHO prukazu zpusobilosti, pokud takovy prukaz je pozadovan zakony toho statu, ve kterem lod je registrovana. Je nekde ke shlednuti jakekoliv vyjadreni jakekoliv pojistovny o tom, ze prukaz CANY je ve smyslu pojistne smlouvy pozadovanym prukazem zpusobilosti, kterym je podminene pojistne plneni?
Uživatelský avatar
Stanislav
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 456
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: moře

Příspěvekod Stanislav » pon led 28, 2013 5:19 pm

jasná otázka - jasná odpověď
jediný stát o kterém v Evropě vím že požaduje průkaz způsobilosti pro rekreační plavbu je Chorvatsko. Protože získání průkazu ČANY je podmíněno vlastnictvím ICC, lze dovodit že majitel průkazu má ICC, je schopen ho předložit a na tento průkaz v CHorvatsku plout.
Pokud víš o jiných státech které požadují po cizích státních příslušnících průkaz a někde výslovně uvádějí že uznávají průkaz MDČR/neuznávají průkaz ČANY, prosím aby jsi tuto skutečnost doložil.
Pokud tak neučiníš, platí vše co bylo řečeno v článku o platnosti všeobecně.

k bodu dva už to tak jasné není.
Já nemám v pojistné smlouvě na svoji loď žádnou klauzuli týkající se oprávnění pro rekreační plavbu. S ohledem na to, že jsi asi pojištěn u pojišťovny, která nějaký průkaz požaduje je potřeba si situaci vyjasnit s danou pojišťovnou.Všeobecně bych se nebál tvrdit že uzavírat pojištění lodě ve vnitrozemském státě je nešťastné řešení (už vidím jak český pojišťovák řeší třeba nehodu La Grace) a radil bych hledat jinde. S ohledem na to že si velká část nových vlastníků lodí registruje lodě mimo ČR, předpokládám že s pojištěním to řeší stejně.

Při převozu lodě v roce 2012 došlo k poškození takeláže během plavby. Loď byla pojištěna ve Švédsku a já byl uveden jako skipper (v pojistné smlouvě nebylo nikde slovo kapitán, to se používá na velkých lodích) pojiska byla bez jakéhokoliv problému plněna.

Ale k tématu a jednoduchá odpověď: nevím jestli je někde napsáno že průkaz ČANY pojišťovna akceptuje, ale je někde napsáno že ne? Pokud to nejsi schopen doložit jsme v patové situaci. Proč já mám dokládat něco a ty ne?
Babráme se v detailech a nikam to nevede.
Smyslem článku bylo popsat stav v Evropských vodách a objektivně popsat jak si který průkaz stojí. To jsem učinil a už se tím nehodlám dále zabývat a nic dokazovat. Libor to řekl myslím velmi výstižně a jestli jsme tím někomu šlápli na kuří oko tak je mi to líto, ale takový je život. :mad:
Domluvil jsem
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8716
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 109
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon led 28, 2013 5:52 pm

Jarda885 píše:
První odkaz. Není to tak úplně pravda jak píšeš. Přesně tohle rozdělení česká legislativa nemá.
Pro rekreační účely tyto průkazy používají tisíce lidí. Nic v té legislativě to nezakazuje. Profesionálů je určitě podstatně méně. Je třeba přizpůsobit názory reálné skutečnosti.

Druhý odkaz. Museli by v ČANY najít způsob, jak se stát pro MD partnery. Aby se z "monologu s hluchým" stal dialog. Úředník cestu k ČANY hledat nebude.

Třetí odkaz. Z historie je třeba se poučit. Nelze žít pouze z historie. Současnost už je nejméně 12 let. Námořních jachtařů vyškolených po roce 2000 je určitě víc, než těch služebně starších.

Před rokem 2000 byli jachtaři úzká skupina elitních, kteří měli vlastní lodě na českých a slovenských vodách. Občas s nima vypluli na moře.
Dnes je námořních skipperů velká masa. Nikdy na rybníku nebyli, nikdy nevlastnili loď. Přesto jezdí po moři a nedělají škody na majetku a životech.


Jardo začínám mít pocit že jsi zaměstanec MD ... :D

První odkaz nemyslíš snad vážně....Ano, v současnosti toto rozdělení není. Ale bylo. A mě by jako daňového poplatníka velmi zajímalo kdo a proč to zrušil. Tím mi znemožnil plavbu za účelem rekreace.... :gun: (myslím legálně a dále od břehu).
Že se profesionál může rekreovat a platí mu vyšší oprávnění, je v pořádku. Ale proč mě stát nutí stát se profesionálem když se tím nehodlám živit, to mě hlava nebere.

V druhém odkazu jsem to myslel přesně opačně. MD dopravy naslouchá jen někomu. Nemá cenu si něco namlouvat. Je tu jistá organizace hájící zájmy svých členů velmi vehementně. Má k tomu patřičné prostředky a vazby.

Třetí odkaz nerozporuji. Jen konstatuji že naše MD dopravy "vyrábí" snad největší počet profesionálů pro posádky lodí na světě (v přepočtu na obyvatele).

Nesouhlasím s tím, nelíbí se mi to. Proto vítám každou snahu o změnu tohoto stavu (i když trvá 12 let.....to není argument proto aby trval i nadále) a jsem rád že se našel alespoň jeden subjekt, který pozvedl prapor a bojuje v zájmu většiny "rekreantů". Je mi jasné že toto je sysifovská práce bez konce. Protože pokud by se toto povedlo, Námořní úřad na MD by musel přestat existovat.
Asi návrhnu mistrovi financí další možnost úspor :D . Pro těch pár lodí a lidí co potřebují profi papíry to hravě zvládne SPS. Navíc její úředníci rozumí své práci a dělají ji pro toho kdo je platí.....to jest pro nás.

Nemám co k tomu víc dodat.
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 414
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 29
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » pon led 28, 2013 5:53 pm

Ahoj,
je to pořád dokola, takže stručně. Můj názor na věc je naprosto stejný jako Stanislavův a Liborův. Oba také myslím dobře vědí, a nejen oni, proč to u nás dopadlo tak jak to dopadlo. Ale abys to Stanislave neměl tak jednoduchý :) (promiň) koukni prosím tady http://www.guardiacostiera.it/faq/PATENTE%20NAUTICA.pdf a tady http://www.guardiacostiera.it/faq/PATEN ... ESTERA.pdf
pokud tomu dobře rozumím, tak by v některých případech italové nějaký průkaz mohli chtít. Tím samozřejmě netvrdím, že by jim nestačil ten od ČANY. Po mě tam nikdo niky nic takového nechtěl, na mé lodičce.

(mám pr. od MD a měl sem i ten předchozí co zmiňuje Libor)
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 750
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 64
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » pon led 28, 2013 8:05 pm

Víte někdo, ve kterých státech není vyžadován průkaz? Když tyto státy průkaz nevyžadují, vydávají jej? Když tyto státy průkaz nevyžadují, ani nevydávají, čím se prokazují jejich skipeři ve státech, které je vyžadují? :?

Mně teda Italové na volném moři kontrolovali 2x, bylo to vždy jižně pod Sicílií. (Asi jsme vypadali jako Afričtí uprchlíci. :D) Kvalifikace kapitána je vůbec nezajímala, kontrolovali jenom pasy a papíry od lodě.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » pon led 28, 2013 8:36 pm

RACEK píše:Víte někdo, ve kterých státech není vyžadován průkaz? Když tyto státy průkaz nevyžadují, vydávají jej? Když tyto státy průkaz nevyžadují, ani nevydávají, čím se prokazují jejich skipeři ve státech, které je vyžadují? :?


Konkrétně třeba Británie průkazy nevyžaduje. Na stránkách RYA je výslovně uvedeno (někde - už je to dlouho, co jsem to četl) že průkazy dle rezoluce 40 EHK OSN (ICC) vydávají pro potřeby těch Britů. kteří hodlají jachtat v těch divných zemích, kde stát buzeruje jachtaře.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2725
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 48

Příspěvekod windward » pon led 28, 2013 8:45 pm

Stanislav píše:Já nemám v pojistné smlouvě na svoji loď žádnou klauzuli týkající se oprávnění pro rekreační plavbu.


Ja sem vubec nemluvil o pojisteni pro lod. ;) Moje otazky od sameho zacatku se tykaji pojisteni odpovednosti skippera (pripadne pojisteni kauce).

Stanislav píše:S ohledem na to, že jsi asi pojištěn u pojišťovny, která nějaký průkaz požaduje je potřeba si situaci vyjasnit s danou pojišťovnou.Všeobecně bych se nebál tvrdit že uzavírat pojištění lodě ve vnitrozemském státě je nešťastné řešení (už vidím jak český pojišťovák řeší třeba nehodu La Grace) a radil bych hledat jinde.


O mne vubec nejde. Ale o pojistovny. Vyse jsem uvedl, ze rakouska YachtPool vaze plneni na oficialni prukaz. Pokud je to malo "morska" pojistovna, pak nemecky Schomacker je morska az po usi. :-) A v jejich podminkach stoji toto:

b) Operating the craft without the officially required license:
1) Where an official license is required for operating a watersports
craft, the insurer is not obliged to pay compensation
if the person in charge was not in possession of the officially
prescribed license at the time that the insured event occurred.

Prekladame neumele:

b) Rizeni plavidla bez oficialne pozadovaneho prukazu:
1) Tam, kde oficialni prukaz je pozadovan pro rizeni vodniho sportovniho plavidla, pojistovatel neni povinen poskytovat plneni, pokud pojistenec nebyl drzitelem predepsaneho oficialniho prukazu v dobe, kdy k pojistne udalosti doslo

http://www.schomacker.de/fileadmin/defa ... 8-engl.pdf

Takze to uz jsou dve velice solidni a zname pojistovny, ktere rozhodne vazou plneni na vlastnictvi oficialniho prukazu zpusobilosti. Zajimalo by mne, ktera z pojistoven to nebude u pojisteni zodpovednosti skippera mit ve svych podminkach. Pokud nekdo takovou zna, prosim o odkaz.

-------------------------------

Pozorne jsem precetl nekolikrat toto vlakno. Diskuzi o prukazech CANY pro sebe uzaviram takto:

1. CANY se snazi zajistit, aby jejich prukazy potvrzovaly dostatecnou kvalifikaci drzitele.
2. Prukaz muze slouzit jako potvrzeni kvalifikace, v tech pripadech, kde k rizeni rekreacniho plavidla pro neziskove ucely zadny prukaz neni pozadovan.
3. V tech pripadech, kde k rizeni rekreacniho plavidla pro neziskove ucely je pozadovan oficialni prukaz zpusobilosti, je treba si overit, zda prukaz CANY bude akceptovan. CANY ve stavajici dobe takovou infromaci nedisponuje.
4. Je treba u konkretni pojistovny si zjistit, zda pro konkretni druh pojisteni (v prvni rade samozrejme pojisteni kauce a zodpovednosti skippera) je pozadovan oficialni prukaz zpusobilosti k rizeni rekreacniho plavidla pro neziskove ucely a vyslovne si overit, zda prukaz CANY bude za takovy povazovan u pripadneho pojistneho rizeni. CANY takovou informaci ve stavajici dobe nedisponuje.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » pon led 28, 2013 8:46 pm

windward píše:
TRIM píše:Vzhledem k tomu, že šibal úředník z MDČR obesílá podobné úřady ve středomoří

Odkud mas takovou informaci?


Nevím, odkud ji má Trim, já osobně ji mám přímo z MD ČR od (tehdejšího) právníka z odboru plavby - jménem snad Hadraba nebo Havrada nebo tak nějak. Plakát, který rozesílali chorvatským charterovkám a na němž bylo zobrazeno, které průkazy považuje MD ČR za platné, mi tehdy věnoval a ještě bych ho měl mít někde schovaný. Rozhodně jsem ho ukazoval v jednom z dílů Jacht and Life, věnovaném právě průkazům.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti