Kapitánské kurzy

Pořád stejný problém: kde a jaký průkaz na loď je potřeba, je či není uznáván atd.

Moderátoři: MARIS, Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
snark
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: stř bře 18, 2009 1:00 am
Reputace: 3

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod snark » úte srp 08, 2017 7:34 pm

felix - omlouvám se a beru zpět
ve skutečnosti vycházím jenom z obsahu četného plkání a žvanění s jachtaři z Francie, Portugalska, Itálie, Německa, Dánska, Rakouska a Řecka (možná jsem na něco zapoměl) Všichni tvrdili že mají svoje národní licence a že jsou hrozně náročný a drahý a povinný. Do jurisprudentivnější fáze debat, kde bychom mohli probrat, na základě které konkrétní normy mezinárodního práva je ta která konkrétní licence vydávána, jsme se bohužel většinou nestihli posunout. O tom jak to chodí třeba v Andoře, Gruzii, Maďarsku nebo na Ukrajině nevím ničeho. Ergo mé výše zmíněné tvrzení bylo vskutku nepravdivé.

ad nepovinnost průkazů ČTÚ
to je podle mě velká chyba a lektoři i instruktoři by se podle mne měli snažit přesvědčit všechny zájemce, aby si alespoň omezený průkaz udělali
Uživatelský avatar
PetrC
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 183
Registrován: sob čer 30, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod PetrC » úte srp 08, 2017 9:04 pm

snark píše:...ad nepovinnost průkazů ČTÚ
to je podle mě velká chyba a lektoři i instruktoři by se podle mne měli snažit přesvědčit všechny zájemce, aby si alespoň omezený průkaz udělali


Já myslím, že KAŽDÝ, kdo bude dělat kapitánské papíry, si ty zkoušky na rádio dobrovolně sám udělá, protože je jasné, že bez toho pak bude vždy na někom závislý. A navíc, jak tu padlo výše, těžko bude na lodi někdo jenom s průkazem na rádio ...
Uživatelský avatar
snark
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: stř bře 18, 2009 1:00 am
Reputace: 3

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod snark » stř srp 09, 2017 12:29 am

bohužel dle svých zkušeností jsem nucen konstatovat, že nikoli
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 564
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 76
Kontaktovat uživatele:

Kapitánské kurzy

Příspěvekod JaOCZ » stř srp 09, 2017 12:39 am

Ad prukaz VHF a chartrovky: loni a letos jsem chartroval (az na jednu vyjimku u dane chartrovky poprve) v techto destinacich: Chorvatsko - asi 10x, Kanary, Elba, Martinik, Skotsko, Recko. Prukaz VHF po me (nebo clenu posadky) chteli jednou.

V predchozich letech si nepamatuju, ale neuvedomuju si, ze bych ho daval.

Prukaz mam VFN (vseobecny)

H.

PS: tim nechci rict, ze neni potrebny, VHF s povolenim mam i na lodi na rece a znalost vysilacky povazuji za nezbytnost, v tom se Baharisi shodneme :)

Ad Felix: dival ses na ty dokumenty? Kdyz jsem si je podrobne procetl, tak tam je povinnost kapitanskeho prukazu pekne popsana vcetne vztahu k ICC a rezoluci 40
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1323
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 60
Bydliště: Ostrava

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Jarda885 » sob srp 12, 2017 11:51 am

to JaOCZ:

možná nemám přesné informace, ale zkusím názor.
Ty dokumenty, na které se odkazuješ se týkají pouze vnitřních vod, anglicky "Inland Waters".

Na moře podle mých informací obdobné dokumenty neexistují.
RozdeleniVod.jpg
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8157
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Baharis » sob srp 12, 2017 12:13 pm

Řeči o tom jestli někde (všude) vyžadovali k půjčení lodi papíry na rádio jsou jenom plky. Ta povinnost je prostě daná a pokud někdo vyrazí někam do vzdálené destinace pouze s kapitánským glejtem, je i*diot, protože zrovna to mohou vyžadovat a co pak řekne posádce, když jim loď nedají?
Já mám rádio isolepou spojené s průkazem, takže když je předkládám, netuším jestli kontrolují i to rádio. Ale vím že mě nemůže nic překvapit.

Ne se vším co PetrC napíše souhlasím, ale v tom že žádný zodpovědný kapitán nebude spoléhat na to že někdo z posádky bude mít "náhodou" rádio, má 100% pravdu. Je normální si ke kapitánským zkouškám udělat rádio. Basta fidli.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 564
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 76
Kontaktovat uživatele:

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod JaOCZ » sob srp 12, 2017 12:20 pm

Jarda885 píše:to JaOCZ:

možná nemám přesné informace, ale zkusím názor.
Ty dokumenty, na které se odkazuješ se týkají pouze vnitřních vod, anglicky "Inland Waters".

Na moře podle mých informací obdobné dokumenty neexistují.
RozdeleniVod.jpg


Rozdeleni vod znam, dokonce jsem to mel jako otazku u statnic :)

Myslim ale, ze dokument se tyka obecne plavebnich (kapitanskych) prukazu, ne jen na inland waters. Mrkni treba u toho druheho odkazu na CR.

H.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 564
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 76
Kontaktovat uživatele:

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod JaOCZ » sob srp 12, 2017 12:27 pm

Baharis píše:.... Je normální si ke kapitánským zkouškám udělat rádio. Basta fidli.


100% souhlas :)
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2959
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 259
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod lynx » sob srp 12, 2017 1:13 pm

snark píše:… z obsahu četného plkání a žvanění s jachtaři z Francie, Portugalska, Itálie, Německa, Dánska, Rakouska a Řecka (možná jsem na něco zapoměl) Všichni tvrdili že mají svoje národní licence a že jsou hrozně náročný a drahý a povinný.

Kupříkladu ve Francii je průkaz povinný až od výkonu vysílačky nad 6 W.

snark píše:ad nepovinnost průkazů ČTÚ
to je podle mě velká chyba a lektoři i instruktoři by se podle mne měli snažit přesvědčit všechny zájemce, aby si alespoň omezený průkaz udělali

Myslím, že už se to tu probíralo. Jedna věc je mít průkaz opravňující k použití vysílačky a druhá vázat vydání průkazu vůdce plavidla (jakékoli úrovně) požadavkem mít průkaz radiotelefonisty.
Mít průkaz je potřebné a udivuje mě argumentace lidí, kteří zarputile odmítají cokoli se učit (teď nemířím na nikoho z diskutujících konkrétně). Krom toho je skvělé se v kurzu (nebo učebnici) dozvědět, jak funguje EPIRB, Cospas/Sarsat a GMDSS celkově.
Že není nutné mít průkaz rádio pro vydání průkazu vůdce plavidle je správně, protože loď vysílačku mít nemusí.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8157
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Baharis » sob srp 12, 2017 3:04 pm

lynx píše:... protože loď vysílačku mít nemusí.
To je formulace, která umožňuje výklad, že žádná loď nemusí mít vysílačku. Což si myslím že nebude až tak pravda. Nicméně neznám legislativu a nevím.

Ale vypadalo to že ty ano. ;)
Před dvěma lety jsi tu psal, že dobrovolnost mít vysílačku končí délkou lodě 13,7m. Je to tak, nebo jak? Co - který zákon/předpis to upravuje? :-?

BTW: Hledat palubní vysílačku do 6W asi nebude jednoduché. Či jo? Co jsem viděl tak bylo vše tuším 25W......
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2024
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 96

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod err_ » sob srp 12, 2017 4:04 pm

Palubni ne, ale rucky se do 6W vejdou snad vsechny.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 420
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 15
Bydliště: Praha

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Lachtan » sob srp 12, 2017 10:15 pm

Na závody Jabuka byla požadována alespoň ručka, tedy kromě 2x kýbl apod.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 420
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 15
Bydliště: Praha

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Lachtan » sob srp 12, 2017 11:11 pm

Můj názor: Dobré absolvovat kvalitní kurz /kde je reálný provoz/ - ne ten v garáži s párkem v ceně/ a potom se celý život vzdělávat a zdokonalovat/alespoň nedostanete Alzheimera/ :crazy: Průkaz operátora nebo SRC je pro charterovky jen doklad, že jste poučeni, tedy zodpovědní za zmáčknutí magického červeného tlačítka. Oni chtějí půjčovat lodě a zároveň nechtějí mít problémy. Tedy někde DSC deaktivují. Nejsem zastáncem všech možných průkazů a certifikátů i když jich mám spoustu. Nechtěl bych, aby byl nutný průkaz správného používání nátěrových hmot, průkaz bezpečnosti práce, průkaz záchrany na moři, průkaz první pomoci, průkaz lodního mechanika, průkaz meterologa, průkaz ekologa, průkaz slušného chování na vodě /ten by možná byl dobrý/, psychotesty aj.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1323
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 60
Bydliště: Ostrava

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Jarda885 » sob srp 12, 2017 11:14 pm

JaOCZ píše:
Jarda885 píše:to JaOCZ:

možná nemám přesné informace, ale zkusím názor.
Ty dokumenty, na které se odkazuješ se týkají pouze vnitřních vod, anglicky "Inland Waters".

Na moře podle mých informací obdobné dokumenty neexistují.
RozdeleniVod.jpg


Rozdeleni vod znam, dokonce jsem to mel jako otazku u statnic :)

Myslim ale, ze dokument se tyka obecne plavebnich (kapitanskych) prukazu, ne jen na inland waters. Mrkni treba u toho druheho odkazu na CR.

H.


Moje angličtina není natolik dobrá, abych rozuměl právnické řeči. Dokument "STUDY ON THE LICENSE REQUIREMENTS FOR
PLEASURE BOATS IN THE EUROPEAN UNION" je popisný dokument, který popisuje stav v jednotlivých zemích. Ve statích ohledně ICC, rezoluce 40 (strana 1116 až 1118 textu) už jsou zmínky pouze o "Inland waters". CEVNI se týká pouze Inland waters. Je tam ještě pojem "Coastal waters", ale ten je (myslím) pouze slangový, není definován UNCLOS.
Když je v rezoluci zmíněna Česká republika, je uvedena Státní plavební správa. Ta je zřízena zákonem 114/1995 Sb... který se vztahuje pouze na vnitrozemské vody. Nemá kompetence pro moře. Zákonnou pravomoc pro moře má Ministerstvo dopravy České republiky vykonávající kompetence námořního úřadu. Podle námořního zákona 61/2000 Sb.
Uživatelský avatar
Jirka_TEC_Tce
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 358
Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
Reputace: 11
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Jirka_TEC_Tce » pon srp 28, 2017 10:20 am

Felix píše:
Jirka_TEC_Tce píše:... existovala možnost prokázání povinné praxe vlastnictvím VMP, ale to asi novelou padlo.


Nepadlo, ale je to obráceně, viz vyhláška 42/2015 Sb., o způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidel, § 13, odst. 2:

"Zkouška odborné způsobilosti žadatele o vydání průkazu způsobilosti vůdce malého plavidla se skládá formou ověření teoretických znalostí a formou ověření praktických dovedností při vedení plavidla. Ověření praktických dovedností při vedení plavidla se neprovádí, je-li žadatel o vydání průkazu způsobilosti držitelem průkazu způsobilosti
a) vůdce plavidla, které není malým, nebo
b) velitele námořní jachty vydaným podle zákona o námořní plavbě."


Ahoj a díky Felixi, ale já měl na mysli prokazatelnou praxi pro získání průkazu MD. Vzpomínám si, že tam bylo prokázání uplutých mil nebo vlastnictví VMP a pak už se dělala pouze zkouška z teorie.
Ahoj J. :)
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8574
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 82
Kontaktovat uživatele:

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Libor » pon srp 28, 2017 11:16 am

A nepleteš si to s chorvatským průkazem, který se bere jako prokázání praxe...?

Přišli s tím před nějakým časem školitelé na české C

Vlákno k tomu zde

viewtopic.php?t=8965
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2024
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 96

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod err_ » pon srp 28, 2017 11:56 am

Neplete si to. VMP na C s naplutymi 500 nm, dolozenymi jachtarskou knizkou nebo lodnim denikem bylo splnenim podminek praxe a po absolvovani zkousky MDCR bylo mozne vystavit prukaz. Nebyla tedy nutna zadna zkouska na mori, zadny kurz. Jen dolozeni praxe uvedenou formou.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8574
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 82
Kontaktovat uživatele:

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Libor » pon srp 28, 2017 12:01 pm

Stejným způsobem se dokládala nutná praxe předložením chorvatského průkazu, pokud si to dobře pamatuji...

Cituji ze stránek YachtNetu:

Přestože jsou zkoušky i příprava určeny především našim novým kapitánům z praktických podzimních kurzů, je příprava a zkouška vhodná i pro kohokoli, kdo má chorvatský průkaz Voditelj brodice "B" (tedy nejběžnější chorvatský průkaz) a chtěl by získat průkaz vydávaný MDČR. K jeho získání postačí, kromě složení teoretické zkoušky, předložení chorvatského průkazu a potvrzení o naplutí 500 Nm za posledních 5 let.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2024
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 96

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod err_ » pon srp 28, 2017 12:06 pm

V zakone bylo primo VMP C + 500 nm, ale je mozne, ze na MDCR byli benevolentni a praxi uznali i tak. Byla to od nich ale dobra vule. Zakon to neumoznoval.

Psal jsem zde: http://www.jachting.info/viewtopic.php?t=8808#p176933

---
Podmínky pro vydání průkazu způsobilosti s oprávněním „C“:
3. úspěšné složení praktické zkoušky před zkušebním komisařem na moři a doložená praxe v délce námořní plavby minimálně 100 námořních mil pod dohledem velitele jachty (lodní deník, jachtařská knížka, potvrzení o praxi – výcvikové středisko) nebo
doložení průkazu způsobilosti MPZ – 2 (C) (vydaný Státní plavební správou) a doložení praxe v délce námořní plavby minimálně 500 námořních mil (lodní deník, jachtařská knížka)
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1323
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 60
Bydliště: Ostrava

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Jarda885 » ned zář 03, 2017 8:30 pm

err_ píše:---
Podmínky pro vydání průkazu způsobilosti s oprávněním „C“:
3. úspěšné složení praktické zkoušky před zkušebním komisařem na moři a doložená praxe v délce námořní plavby minimálně 100 námořních mil pod dohledem velitele jachty (lodní deník, jachtařská knížka, potvrzení o praxi – výcvikové středisko) nebo
doložení průkazu způsobilosti MPZ – 2 (C) (vydaný Státní plavební správou) a doložení praxe v délce námořní plavby minimálně 500 námořních mil (lodní deník, jachtařská knížka)


Můžeš uvést zdroj této citace?

V platném předpise není o VMP(MPZ-2C)+500 Nm zmínka.

Vyhl 315/2000 Sb. v aktuálním znění uvádí toto:

§ 12
Vydání průkazů

Průkaz s oprávněním C se vydá fyzické osobě, která

a) prokázala odbornou způsobilost k vedení jachty úspěšným složením zkoušky a praxí na jachtě v délce námořní plavby nejméně 100 námořních mil pod dohledem velitele jachty,
b) prokázala zdravotní způsobilost k vedení jachty,
c) dosáhla věku 18 let,
d) je způsobilá k právním úkonům,
e) zaplatila správní poplatek. 2)

Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2024
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 96

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod err_ » ned zář 03, 2017 9:18 pm

V zakone to nebylo. Ten plati stale. Bylo to soucasti vyhlasky. Zde jsem dal opis:http://www.jachting.info/viewtopic.php?p=154796#p154796.
Ta uz ale neplati.

Tedy slava. Nyni uz asi neni treba vubec nic :-) Asi jen cestne prohlaseni, ze mas praxi a hotovo.

Pro jistotu jeste pohledam, ale asi jsem zaspal dobu. Diky za kopanec.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host