Kapitánské kurzy

Pořád stejný problém: kde a jaký průkaz na loď je potřeba, je či není uznáván atd.

Moderátoři: MARIS, Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 56
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pon led 14, 2013 12:01 pm

bozakafka píše:

Znam namorniky co s lodema zhruba 2000 mil za zivot nacouvali. :D :D


Narážíš na moji poznámku:
po uplutí cca 2 až 3 tisíc mil můžeš začít mluvit o tom, že už nejsi nováček

Nechceš snad říct, že lidé, kteří nacouvali s lodí 2000 mil jsou nováčci....
Uživatelský avatar
MERCHANT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 109
Registrován: ned bře 28, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod MERCHANT » pon led 14, 2013 5:36 pm

Michal123 píše:Otočit loď sám dokážu, pokud mám u kormidla otěže.
Na některých lodích jsou ale navijáky přední plachty pěkně daleko od kormidla. Jde to vůbec? Zvlášť pokud loď nemá autopilota.


Jde to i bez autopiloty viz přiložená ukázka

http://www.youtube.com/watch?v=sg6824smVO0
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 56
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte led 15, 2013 12:14 am

Ve slabém větru na všechno spousta času a jde dělat cokoliv.
V silné větru by tu genu nepřetáhl na druhou stranu dřív než změnil kurz.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 579
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » úte led 15, 2013 7:43 am

To Merchant:
Souhlasím s Jardou, za podmínek na videu otočí loď s prstem v nose každý blbec. Ve větru a vlnách, kdy slabší vychýlení kormidla znamená nedotočit obrat a návrat zpět do původního kurzu, přípaadně zastavení lodě a její couvnutí, nebo naopak příliš velké otočení lodě kormidlem (nestihnu hned dotáhnout kosatku, stačí zdržení o 10 vteřin) znamená silný náklon lodě, to jsou ty případy, kdy se ptáme, zda se dá loď ovládat jedním člověkem.

Dále je otázka, jak u lodí s pínou. Kormidelní kolo můžu obvykle natočit a zafixovat středovým šroubem v dané poloze. U píny jsem nic takového neviděl a u malé 6 m plachetničky, na kterou jsem roky jezdil, puštění píny znamenalo prakticky okamžité vyostření. Na druhou stranu otěže byly na dosah a tak jsem mohl rukama přitahovat kosatku a nohou si přidržet při obratu kormidlo.
Pavel.
david
moderátor
Příspěvky: 4976
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 100
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte led 15, 2013 7:54 am

Pavel63 píše:Dále je otázka, jak u lodí s pínou. Kormidelní kolo můžu obvykle natočit a zafixovat středovým šroubem v dané poloze. U píny jsem nic takového neviděl a u malé 6 m plachetničky, na kterou jsem roky jezdil, puštění píny znamenalo prakticky okamžité vyostření. Na druhou stranu otěže byly na dosah a tak jsem mohl rukama přitahovat kosatku a nohou si přidržet při obratu kormidlo.
Pavel.


to si ještě neviděl aretaci píny?? je to docela běžná věc
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 721
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » úte led 15, 2013 8:45 am

Pokud ne, tak takhle vypada aretace piny u mne. Pavel

Obrázek
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 579
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » úte led 15, 2013 9:02 am

Ahoj Pavle,

na svojí lodi (jako že ji nemám, tedy pokud nepočítám 4 kajaky a 2 prkna) si udělám ledacos, ale když ji mám půjčenou jen na týden, tak můžu použít tak akorát nějaké lano a gumicuk. To mi ale obvykle nepomůže pri obratu, kdy potřebuju vychýlit kormidlo, přehodit plachty a kormidlo vrátit zpět a doladit pak pro plavbu požadovaným směrem.
Jinak samozřejmě vím, že existuje třeba i autopilot na pínu a podobně.
Jinak to ale vypadá pěkně.
Pavel.
Uživatelský avatar
tosotoso
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 256
Registrován: ned říj 06, 2013 2:00 am
Reputace: 17
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod tosotoso » ned čer 01, 2014 9:48 am

Denis píše:Jardo 885, a ako rozoznáš ten dobrý kurz od toho špatného? Je nejaké objektivné kritérium? To čo si ty vymenoval, to ťa naučia v každom kurze, aj český inštruktor na kurze v Chorvatsku. A či ťa naučí "Udělat halzu ve velkém větru", tak to často závisí od toho, či ten velký vietor na kurze bude, alebo nie. Ja keď som získaval povinnú prax, tak ten vietor holt nebol. Neskôr, keď tú halzu bolo treba, tak som vychádzal s teoretických základov.Žijem, neprevrátil som sa, škodová udalosť nebola. Aby som použil prirovnanie z autoškoly, v kurze ťa učia jazdiť na nejakom čudnom malom aute, tuším Fábia sa to volá, prídeš domov a tam Toyota Landcruiser. Tak čo na robíš, hupneš do nej a hurá na cesty? Nie?

Tiež sa pridávam k Svoboďákovi, David1972 by mohol predstaviť svoju loď. To sa mi zdá dosť dôležité.


Ahoj Denis,
nemusím vedieť ako vyzerá dobrý kurz, aby som vedel ako vyzerá zlý. Teraz som sa z neho vrátil. Robila ho nemenovaná slovenká firma a bol smiešne lacný. Papiere máme všetci, výuka teórie prebiehala cca 2 hodiny spolu. Bolo nás na lodi 6 + inštruktor, ktorý sa väčšinou v salóne hral na telefóne. Cca polovicu času boli 2 típkovia ožratí tak, že nevládali stáť na nohách, cca 80% času som loď viedol ja, 10% ďalsí chlap a zvyšní takmer vôbec. Keď sme pristávali k pumpe, ja som bol za kormidlom, inštruktor predlžoval fendre a zhadzoval ich do vody a zvyšok posádky hľadal vývrtku, lebo v salóne bol taký bordel že sa nedala nájisť. Áno, niečo som sa naučil, ale neverím že ktokoľvek iný. Ja mám zaplatenú loď na leto aj s kapitánom, kde je dohoda že mi celý čas bude stáť za chrbtom a učiť ma, aby som to vedel. Ale tí najväčší ožrani majú objednané 2 lode a každý bude na jednej. Upozodňujem že ak nerátam čas čo sa držali kormidla aby ožratí nespadli, tak sa ho za týždeň ani nechytili.
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 3
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » ned čer 01, 2014 10:07 am

Bohužel to co píše tosotoso není ojedinělý případ, kdy slyším nespokojenost s kurzem.
Proto bych rád začínajícím poradil, aby nehledali pouze nejnižší cenu. Pokusili se napřed zjistit nějaké recenze.
(jen podotýkám, že nemám žádnou vazbu na žádné školitele)
Kotva
Černá karta
Černá karta
Příspěvky: 2
Registrován: pon črc 17, 2017 4:01 pm
Reputace: -6

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Kotva » pon črc 17, 2017 4:26 pm

smazano a varovani...precti si pravidla jak nalozime s tim kdo se registruje 2x.
proc asi mas ban na prvni nick...?
Uživatelský avatar
vilma
moderátor
Příspěvky: 3100
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Olomoucko

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod vilma » pon črc 17, 2017 6:29 pm

Vymazala jsem odkaz na ten rychlokurz geniality.

Vilma
Uživatelský avatar
snark
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: stř bře 18, 2009 1:00 am
Reputace: 3

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod snark » stř srp 02, 2017 1:25 am

stručně k tématu:
V kvalitních kursech by se zájemci měli krom jiného seznámit i s obsahem zákona o námořní plavbě - a ujasnit si, že žádné kapitánské kursy v české republice neexistují. Pokud je někdo zapsán v seznamu komisařů praktické zkoušky u námořního úřadu - je oprávněn provádět praktickou zkoušku uchazečů o průkaz velitele námořní jachty.

Osobně bych byl pro, aby se povinná praxe protáhla na 14 dní. Srovnání s autoškolou pomíjí skutečnost, že průměrný čech je účastníkem silničního provozu od dětství. Pravidla silničního provozu vnímá v čechách většina lidí jaksi automaticky, narozdíl od těch plavebních. Navigace, nautika, meteorologie, angličtina, colreg a ostatní námořní právo (jako povinné předměty teorie) zahrnují pro standardní zájemce obrovské kvantum většinou zcela nových informací, jejichž případnou absencí může praktický kurs částečně ztrácet edukační hodnotu.

Kdyby se v praktické a teoretické zkoušce postupovalo striktně podle "Doporučení Ministerstva dopravy ČR k postupu pro výcvik k získání odborné způsobilosti k vedení námořní jachty v oblasti povolené námořní plavby kategorie C" odhadoval bych úspěšnost kandidátů tak na 10%

Jinak absence informací o nehodách neznamená nutně neexistenci nehod.

S.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 146
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Felix » stř srp 02, 2017 3:41 am

snark píše:... Osobně bych byl pro, aby se povinná praxe protáhla na 14 dní ... Navigace, nautika, meteorologie, angličtina, colreg a ostatní námořní právo (jako povinné předměty teorie) zahrnují pro standardní zájemce obrovské kvantum většinou zcela nových informací, jejichž případnou absencí může praktický kurs částečně ztrácet edukační hodnotu.


Tomu nerozumím: proč by se praktický výcvik měl prodlužovat kvůli teoretickým předmětům výuky? Nebylo by logičtější a vhodnější, aby instruktoři brali na moře až ty kursanty, kteří teoretickou výukou již prošli a případně znalost teoretických předmětů osvědčili formou nějaké interní zkoušky?
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8068
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 113
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Baharis » stř srp 02, 2017 8:45 am

Přesně tak Felixi :-)

Volání po náročných a kvalitních kurzech je oprávněné. Ovšem výklad Snarka je trochu mimo. Myslím si že jsem před patnácti lety prošel celkem kvalitním kurzem, který se nesnažil nic zjednodušit, nechci přímo říci ovlivnit ekonomikou provozu. Prováděl jej dle svého nejlepšího vědomí a svědomí Aleš Morávek v Brně.
Kurz trval tři prodloužené víkendy od rána do večera. Někteří lektoři s námi probírali dotazy a zajímavosti ještě v osm večer. A ráno v sedm už opět v učebně. A nebyli to ledajací lektoři. Jenom vzpomenu třeba známého Františka Novotného který nás měl na navigaci a námořní právo. Tedy devět dní od rána do večera (pátek začínal až v poledne). Pak cca měsíc na doučení a vstřebání informací, jeden víkend zkoušky před pracovníky MD a druhý víkend před pracovníky ČTU.
Teprve pak se domlouval termín praktické zkoušky na moři. No, ono to nebyla ani zkouška, jako že nás Aleš zasvěcoval do "námořnického" řemesla. Protože jsem v té době dělal okruhový jachting, bylo to u mě poloviční. Vzpomínám že první réčko jsme dělali pár set metrů před ostrovem pod mým vedením, kdy Aleš seděl na záchodě. Ostatní to viděli poprvé. Vše perfektní, jenom co bych považoval za nedostačující a co při "mých" kurzech více dbám je nácvik přistávacích manévrů.

Praktickou část kurzů zkrátili, dost často se dělá nejdříve praxe a až pak teorie. Z mého pohledu současný stav pokulhává za dobou před lety a možná i za potřebami nových adeptů. A možná trochu degraduje věrohodnost celého procesu zaučování. Nic to nemění na tom, že i s těmito zkušenostmi a vědomostmi je soudný člověk schopen se pomaličku prodírat do stavu zkušeného skippera.

No. A teď mě prosím vysvětlete, jak to koresponduje s mánií udělat si VMP s rozšířením na moře a chtít na to moře vyplout...... :smash:
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1058
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 80
Bydliště: Havířov

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Omen » stř srp 02, 2017 9:03 am

Já myslím, že to může korespondovat. Není moře jako moře nebo oceán. Není potřeba dělat z každé slané vody strašáka.

V kvalitním kurzu VMP tě naučí jak teorii tak základní praxi ovládání plachetnice na jezeře.
No a pak trochu praxe na jezeře a v proudu řeky, nějaký ten fičák, bouřka, povodeň ....
No a pak pomaloučku na to moře .... menší loď, příbřežní plavby, za dobrého počasí, v krytu pobřežních ostrovů.
No a pak mořské papíry, zkušenosti už nějaké jsou a můžu postupně s větší lodí, do horšího počasí, dál od břehu .....

Možná to trvá trochu dýl, ale čas to ztracený není 8)
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 529
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 71
Kontaktovat uživatele:

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod JaOCZ » stř srp 02, 2017 10:33 am

Nespočet škol u nás dělá kapitánské kurzy. Jedno jestli MDČR, Chorvatsko, RYA ...., každý z těch kurzů může být kvalitní. Více či méně. Každý by chtěl být kapitánem. Pokud kurzant nestrávil mnoho let (mám na mysli mnoho plaveb) jako člen posádky, tak se za týden sebelepšího kurzu naučí jen základy. Z vlastní zkušenosti vím, že o schopnosti předat své malé znalosti dál, lze pochybovat.

Každý kapitán potřebuje zejména dobrou posádku. Čím méně zkušeností, tím lepší musí být posádka, aby kapitánovi pomohla. Přístavní manévry, ovládání plachet, bezpečnost na lodi, atd. Vypisovat to asi nemusím. Jak dát posádce briefing, když sám tápu co dělat není vůbec jednoduché.

Myslím si, že před kapitánským kurzem by měl každý adept absolvovat kurz typu Compentent crew (zkušená posádka), ať již formou kurzu nebo dlouhou praxí. Naučí se to, co pak kapitán musí předat své posádce. Jenže to by se musely školy, které kapitánské kurzy živí, zamyslet na tím, koho nechají kurz udělat.

Když jsem dělal RYA ve Skotsku, tak jedné adeptce na kurz Day Skipper instruktor vysvětlil, že jí ty papíry nedá, protože na to ještě nemá. Udělil jí compentent crew a paní byla ráda. Jít po dvou plavbách na kapitánské zkoušky a pak si vzít loď není úplně neobvyklé. A osobně mi přijde zvláštní, že to instruktorům nevadí. Je to přece jejich jméno. Nejsem si jist, jestli na to mají instruktoři odvahu. Možná jo, ale neslyšel jsem o tom.

H.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 687
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 54
Bydliště: Metylovice

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Richard » stř srp 02, 2017 10:53 am

Jsme dospělí jedinci, kteří mají odpovědnost za svůj život (a to nejen). Jen jakoby málokdo z nás tuto odpovědnost v plné šíři přijímá a jedná podle toho. Jsem-li odpovědný kapitán, pak se vzdělávám, teoretizuji, "praxuji" a pluji a pluji ... papír je jen povolenkou nebo věcí příslušnosti ke stavu. Důležité je vnitřní nastavení, přístup a rozhodnutí dělat věc odpovědně. Kapitánoval jsem mockrát různým posádkám a vždy po doplutí, ve chvíli, kdy byla loď vyvázána, jsem až tělesně cítil, jak mi padá kámen ze srdce.
A svou odpovědnost má i člen posádky ... i on volí do čí péče se svěří. A věří-li pouze glejtu kapitána s razítkem orgánu, budiž.
V dnešní době je mnoho zdrojů a možností, jak si ověřit to či ono a současně jsem vedeni k tomu, abychom se nechali vodit za ručičku a nemysleli ... to je pak těžké.
Tož jen taková úvaha v horku :crazy:
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 1961
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 85

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod err_ » stř srp 02, 2017 10:59 am

JaOCZ:
Jednak vylucujes samoplavce, coz neni zcela mozne, ale take je treba zohlednit, ze ty rychlopapiry vydava zejmena HR. Tedy zeme, kde si jsou proste jisti, ze zajistili takovy servis (znaceni vseho, komercni i narodni spolky pomoci, vytvoreni podminek pro podnikatele) ze si to mohou dovolit. A s ohledem na to, kolik tam pluje lodi, je nehodovost s fatalnimi nasledky mala.

Soucasne jsou asi naroky na pilotaz mirne nizsi. Pocasi mas v marine, kdyztak ti reknou nevyplouvat. Slapove jevy te v zasade nezajimaji, prekazek je take asi min. Tak ti to proste daji s tim, ze kdyztak uhradis skodu. Coz je zase dalsi business pro pojistovny.

Myslim, ze jsou si vedomi toho, co delaji a proto jsou jejich papiry omezeny na HR.
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 3
Bydliště: Uherský Brod

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Bilardos » stř srp 02, 2017 11:22 am

Nároky jsou dle mě nastaveny dobře. Problém je spíše v tom, že se tyto znalosti nevyžadují u zkoušek a hledí se spíše na 100% úspěšnost kurzu.
Prošel jsem HR, CZ-C a CZ-B u různých firem a všude je to stejné.

Odesláno z mého SM-J510FN pomocí Tapatalk
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 1961
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 85

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod err_ » stř srp 02, 2017 11:29 am

Bilardos píše:Prošel jsem HR, CZ-C a CZ-B u různých firem a všude je to stejné.


Nesouhlasim. Byl jsem svedkem, kdy jak u C, tak u B jeden neudelal a u C se jeden vubec nedostavil ke zkousce. Preci jen i maly priklad z navigace muze nekoho odstrasit. Totez u radia. Jeden na zkousku radeji neprisel.

Proste kdo se o to nezajima, tezko pak z nicehonic, ze si proste rekl, ze bude kapitanem, za tri dny vstreba vse potrebne. Nehlede na to, ze u MDCR alespon nejakou praxi mit musis.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 687
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 54
Bydliště: Metylovice

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Richard » stř srp 02, 2017 11:33 am

Nehlede na to, ze u MDCR alespon nejakou praxi mit musis.

Přeformuloval bych to na ... "musíš mít papír potvrzující nějakou praxi"
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 3
Bydliště: Uherský Brod

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Bilardos » stř srp 02, 2017 11:43 am

Nedemonizujte prosím zkoušky na MDCR.
Opravdu nechtejte, abych se rozepsal o průběhu zkoušek.


Odesláno z mého SM-J510FN pomocí Tapatalk
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 1961
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 85

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod err_ » stř srp 02, 2017 11:48 am

To neni demonizovani, to je cisty fakt. Myslim, ze kazdy vi, v jakem duchu zkousky probihaji. Nicmene, pokud neumis pocitat a nedas to ani "v prodlouzeni" nic ti nepomuze. Ostatni discipliny jsou jaksi volnejsi :-)
Uživatelský avatar
Pepa Š
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 26
Registrován: pát kvě 13, 2016 8:23 pm
Reputace: 1

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod Pepa Š » stř srp 02, 2017 12:03 pm

Pořád se nestačím divit, jak tu potřebujeme kurzy a zkoušky. Národy, co mají moře, většinou zkoušky nevyžadují, dost často ani chartrovky ne, ale chtějí praxi, aby bylo vidět, jestli to člověk umí, nebo jestli si jen platil papír. I na fóru jsou lidi, co zvládnou v jedné plavbě víc, něž ostatní za sezónu, a učili se praxí a teorii v zimě sami po večerech.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 1961
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 85

Re: Kapitánské kurzy

Příspěvekod err_ » stř srp 02, 2017 12:08 pm

Je to dvojsecna zbran. Pak nenadavej, pokud ti nekdo "neda prednost" apod. V lokalite, kde potkas ctyri lode je to OK. V lokalite, kde jsi bezne mezi nekolika desitkami lodi, popliz plavebni draha, cast lodi komercnich, kousek vedle rybari ... to uz takova legrace neni.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host