Chorvatské B -> Platnost mimo HR = další postup?

Pořád stejný problém: kde a jaký průkaz na loď je potřeba, je či není uznáván atd.

Moderátoři: MARIS, Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
rydlas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: ned srp 05, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Chorvatské B -> Platnost mimo HR = další postup?

Příspěvekod rydlas » pon zář 29, 2014 5:24 pm

Ahoj,
nejsem jachtař, jen obyčenej výletník s lodí... letos jsem sice ustál noční 50kts bóru, ale víc me zatim baví hlavně sluníčko, pohodička a sem tam nějaký lehčí větřík... nehodlám jezdit v lyžařský výbavě po Baltu nebo jezdit do HR v prosinci... Chorvatsko mám už ale projeté téměř celé a některá místa i vícekrát a rád bych se s "crew" podíval např. do Řecka, do Itálie a tak.. Vím, že se před lety hojně řešily české papíry, RYA, problémy s uznáváním, atp... Moc jsem to nesledoval, takže dotazy:
1) Kde všude platí Chorvatské B? - Stále jen u nich, ačkoliv jsou již v EU a mělo by platit vzájemné uznávání dokladů (jako např. u řidičáku)
2) Jaký je nejlepší další průkazkový postup pro plavbu v jiných zemích Evropy, mám dělat české papíry? Angličtina problém není, můžu dělat i cizojazyčný kurz...
3) Jak je to s praxí? Poctivě si vedu deník všech plaveb, kde jsem byl jako skipper, ale pochybuju, že by to k něčemu bylo...

Dík moc a prosím, aby odpovídali jen ti, kdo chtějí pomoci. Pokud máte neodbytnou chuť si zatrollovat nebo jen zahejtovat, můžete taky, ale prosím do PM, ať to má úroveň :)
Uživatelský avatar
spuzva
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 339
Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod spuzva » pon zář 29, 2014 6:36 pm

ahoj,

Uvedené průkazy způsobilosti vydávané Chorvatskou republikou nejsou mezinárodně uznávaná oprávnění a jejich platnost se tudíž vztahuje pouze na Chorvatskou republiku.
Dotazem na Ministerstvo námořnictví dopravy a spojů Chorvatské republiky obdrželo Ministerstvo dopravy ČR tyto další informace:
Zkouška složená dle výše uvedených platných Pravidel není konzistentní s mezinárodní úmluvou STCW 1978, v posledním znění, nýbrž jen s chorvatskými národními předpisy a osoba, která vykoná zkoušku a získá průkaz je oprávněna provozovat člun k soukromým účelum a být účastníkem radiofonického provozu pouze ve vnitrozemských a teritoriálních vodách Chorvatské republiky.
V souladu s chorvatskými národními předpisy pak velikost člunu, na který se Pravidla vztahují a který může být i rekreačním plavidlem, nesmí přesáhnout délku 12 metru a 15 t hrubé tonáže. Plavidla větších velikostí spadají do kategorie lodí a držitel „Průkazu způsobilosti vůdce clunu“ není oprávněn je vést.
Uvedené průkazy způsobilosti vydávané Chorvatskou republikou nejsou mezinárodně uznávaná oprávnění a jejich platnost se tudíž vztahuje pouze na Chorvatskou republiku.

To mám z MDČR.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1639
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 90
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pon zář 29, 2014 10:39 pm

Situace kolem platnosti průkazů je poměrně nejasná. Hodně jsme diskutovali v následujícím vlákně:

modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7511&start=all&postdays=0&postorder=asc.

Od doby této diskuze se změnila česká vyhláška 315/2000 Sb., takže dnes má průkaz MDČR "C" omezení na loď délky 16 m, vítr 6 Bft, 20 Nm od pobřežní linie.
Zajímavý je začátek diskuze, než to sklouzlo právě k novele vyhlášky 315/2000 Sb. Tato část už není aktuální.

Za mne doporučuji papíry MDČR. Můžeš si je dělat u spousty dobrých českých školících středisek.

Evidenci plaveb si veď. Je to dobrá věc. Můžeš ji využít po získání českého průkazu MDČR.

Špička je RYA.

Jestli budeš mít chuť, můžeme diskutovat dále.
Uživatelský avatar
spuzva
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 339
Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod spuzva » pon zář 29, 2014 10:51 pm

Souhlas s Jardou. Mám B MDCR a taky C Chorvatsko. Béčko naše jsem začal řešit až kvůli možné pojistné události. V St. malo jsem si půjčil tehdy SO40 a kauce byla 3,5 tis eur a chtěli licenci. Chorvatská je neuspokojila. RYA je nejvíc.
Uživatelský avatar
Dvojka
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 382
Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
Reputace: 97
Bydliště: Praha

Příspěvekod Dvojka » úte zář 30, 2014 12:20 am

Něco málo ze zelené praxe proti šedé teorii.
Letos v létě kamarádi řešili v Itálii problém. Přes německou charterovou společnost si objednali loď (oblast plavby - Elba) a ejhle - nestačil průkaz RYA (který si kamarád dělal v Anglii), ale chtěli pouze průkaz český, prý musíš mít papíry země, kde zrovna bydlíš, i když v době získání průkazu pobýval ve Francii/Švýcarsku a dodělával školu v Anglii. Předtím, a ani ve smlouvě, nebylo ani slůvko o potřebě papírů vydaných konkrétní zemí, předpoklad jako vždy tedy byl, že ty nejlepší budou stačit.

Byli ještě ochotni akceptovat Hr papíry, ale jen do doby, než Italové zjistili, že Hr papíry jeden člen posádky má. Pak se opětovně začali domáhat českých papírů.

Tudíž kamarád přibral do posádky dalšího člena, držitele českého průkazu, kterému kdysi pomáhal s přípravou na ty "zlaté" české bumašky.

Prostě je to na vůli charterovky, v Itálii se lodě běžně půjčují na cokoliv, co má razítko, ale tato společnost chtěla prostě prodat i svého skipera a vydělat další peníze. Když pochopili, že žádného "dokonalého italského kapitána" na loď neprotlačí, neváhali ještě použít výhružky, že v případě, že dotyčný český machr nebude na palubě v dalším přístavu, tak to budou "řešit". Myslím, že kamarád už nikdy nepojede do Itálie, a opět bude raději brázdit přílivové civilizované oblasti a středozemí přenechá hádajícím se o ty "nej pravé papíry". Protože evidentně nejde o znalosti, ale o peníze, jako vždy.

Podotýkám, že kamaráda nic nepřinutí si udělat české papíry, které považuje akorát za prostředek k bu-píp-zeraci* a opakovaným platbám za cokoliv, co napadne mocného úředníka a vládu.

Takže RYA je nejvíc, pokud chceš umět, ale nemusí stačit, když jde o prachy pro charterovku.

ona vychcaná charterovka - Aladar Sail

* - raději si to vypípám sama, než tam mít ono "censored", a přitom je to tak jadrné a výstižné české slovo
Uživatelský avatar
spuzva
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 339
Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod spuzva » úte zář 30, 2014 7:21 am

Dvojka - dik za poucny cteni. Prijde mi to jak z jiny planety.

Ja mam zkusenost takovou, ze mi stacili vsude CRO z roku 2001. Na ty jsem jel v Itaii, Francii, Recku i Spanelsku. Az na jednom setkani jsem slysel o pribehu, kdy doslo k pojistne udalosti a protoze skipper nemel spravnej glejt, pojistovna chtela vse uhradit a povedlo se ji to.

Jinak mam taky zajimavou zkusenost - letos jsem si pujcoval v Holandsku 115 let stary tjalk s LOA 18m a plachtami 120m2. Licenci mam Yachtmaster Offshore B, plachty bez omezeni. Jenze tjalk byl kotven v Gaastmeru, cili 15km ve vnitrozemi, k cemuz jsem potreboval glejt mezinarodni vudce pravidla. Ten sice mam, ale s omezenim do 100m2 plachet. Kontaktoval jsem SPS, zda by mi mohli nejak pomoci a oni mi nabidli preskoleni za 4,5 tis pod Vysehradem, coz jsem s usmevem odmitl. Nakonec po par dopisech s majitelem lode mi lod pujcili i s timto nedostatkem.pokud je tu nekdo zasveceny, docela by mne zajimalo, proc, kdyz mam papiry na more bez omezeni plochy, proc se k tomu automaticky nevyda i update MVMP bez omezeni plachet?
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » úte zář 30, 2014 7:33 am

[quote="Dvojka"]

Podotýkám, že kamaráda nic nepřinutí si udělat české papíry, které považuje akorát za prostředek k bu-píp-zeraci* a opakovaným platbám za cokoliv, co napadne mocného úředníka a vládu.[/quote]

Nějak nechápu proč jsou české papíry "prostředek k ........atd." :? :? :? :? :? :?

V roce 1998 jsem si udělal české "C", před devíti lety upgradoval na "B", žádnou buzeraci od mocného úředníka jsem nepocítil a vládu až tak moc nezajímám (jako ona nezajímá mne ve smyslu lodním). Za celou dobu jsem nikde neměl jakýkoli náznak problému při půjčení lodi a to, že musím obnovovat po pěti letech???????? Vždyť i pas, občanka, řidičák mají omezenou platnost a taky si je nejdu kvůli toho dělat do Anglie nebo Chorvatska :lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
spuzva
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 339
Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod spuzva » úte zář 30, 2014 7:40 am

Macek - no ja u toho Becka nechapu tu petiletou trvanlivost, bo je to pouze o tom, ze dojdes na ministerstvo za pani Toufarovou a dolzis sam sebou podepsany mile.. Nejde trochu o ten kolek? Rya mas forever...
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1639
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 90
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte zář 30, 2014 9:16 am

Státní úřední šiml řechtá čím dál více.
Vem si řidičák na auto. Do nedávna neomezená platnost, dnes platnost 10 let.

Prostě stát potřebuje peníze.
K výměně papírů MDČR nepotřebuješ nic než zápisy o absolvovaných plavbách, a to 500 mil za dobu platnosti průkazu, tedy pěti let. A kolek.

RYA nejsou státní průkazy ale klubové. Na ty zatím úřední šiml nedosáhne. Jsou prostě nejlepší.
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » úte zář 30, 2014 9:55 am

No mne celkem zaráží ta "klubovost". Řidičák mám taky od státu a ne od např. ÚAMK. V podstatě je jedno, jaký papír mám, do té doby, než se něco stane. A nerad bych s pojišťovnou řešil, že ty "klubové" jsou vlastně taky ty pravé.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1639
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 90
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte zář 30, 2014 11:59 am

RYA je klub. Má ale pověření anglického govermentu.
Uživatelský avatar
bugetik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 16
Registrován: čtv dub 14, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod bugetik » úte zář 30, 2014 1:55 pm

No nezpochybňuji úroveň RYA, ale řešil už někdo s těmi doklady škodnou událost s pojišťovnou? Protože pojišťovny budou nejvíce řešit správné oprávnění, aby se vyhnuly plnění. V Anglii s RYA asi nebude problém, pač jak se tu píše uznává je vláda a tím pádem asi i místní pojišťovny. Ale jaká bude situace na příklad v Chorvatsku nebo Řecku či Itálii?
Uživatelský avatar
spuzva
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 339
Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod spuzva » úte zář 30, 2014 1:58 pm

bugetik píše:No nezpochybňuji úroveň RYA, ale řešil už někdo s těmi doklady škodnou událost s pojišťovnou? Protože pojišťovny budou nejvíce řešit správné oprávnění, aby se vyhnuly plnění. V Anglii s RYA asi nebude problém, pač jak se tu píše uznává je vláda a tím pádem asi i místní pojišťovny. Ale jaká bude situace na příklad v Chorvatsku nebo Řecku či Itálii?


Stejná jako v Anglii.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » úte zář 30, 2014 2:34 pm

Ono to je opravdu nejenom o pujceni lodi, ale hlavne i o pojisteni. Pred dvema roky jsem prechazel na jinou pojistku lodi a jednu z veci co po mne pojistovna chtela byl scan kapitanskeho prukazu a logbooku.Takze zmena proti drivejsku, bez opravneni by asi lod nepojistili. Jak pise Spuzva do roku 2001 na stary chorvatsky papiry to nebyl problem. Co by mne fakt zajimalo jestli to byl ojedinely prusvih s pojistovnou a nebo jestli tento prukaz je v necem lepsi. Taky jsem mival tento prukaz a nebyl to nikde problem. Zrejme jsme slusne riskovali. Asi to chce podrobne prostudovat podminky pojistky a pujceni lodi. Coz je takrka nemozne. :? Podle mne jsou chorvatske B vyhozene penize, Kdyz uz platit kurz tak takovy, ktery je vic kvalitni a umozni mne vice kompetenci. O MDCR nic nevim aly RYA je urcite resenim. Trosku mne prekvapilo jednani charterovky o puvodu kapitanskeho prukazu, to je silna kava. Tady na malte byla pred dvema lety velka legrace. V podstate ze dne na den naridil stat ze kdo chce ridit lod s motorem nad 20 koni tak musi mit prukaz. Pro maltany nevidana buzerace. Dopadlo to tak ze vznikli maltsky zkusebni komisari a zacli provozovat kurz na maltske opravneni. Jenze maltak neni blbej a zjistil si kolik stoji a k cemu opravnuje ticket RYA day skiper. A bylo to. Z toho asi plyne ze RYA je dobra cesta ke klidu.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1639
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 90
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte zář 30, 2014 2:38 pm

spuzva píše:..........docela by mne zajimalo, proc, kdyz mam papiry na more bez omezeni plochy, proc se k tomu automaticky nevyda i update MVMP bez omezeni plachet?


Námořní úřad na ministerstvu dopravy spravuje papíry na moře.

Plavební úřad (dříve Státní plavební správa) spravuje papíry na vnitrozemské vody.

Ti pánové a dámy nemají společnou historii ze socialismu a nemluví spolu .....
Uživatelský avatar
rydlas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: ned srp 05, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod rydlas » úte zář 30, 2014 3:01 pm

Ahoj, díky všem, diskuze se pěkně rozjela a je vidět, že i po tolika letech je v tom furt stejnej hokej...

Pořádají se RYA kurzy i u nás? A jaký z nich byste mi doporučili? Pro následující pětiletku mám cíle fakt slabé:
- max. 10mil od nejbližší pevniny
- max. 54 stopá plachetnice
- rád bych si (pokud na to vydělám) půjčil motorovou jachtu (30-40 stop max, výkon do 400-500 koní...)
- rád bych jel i jinam, než do Chorvatska, ale nemyslím si, že zabrousím mimo EU...

- rozhodně nehodlám dělat oceánské přeplavby apod... takže, jaký z kurzů mi doporučíte? A u koho jej udělat? :-)

Dík moc
Uživatelský avatar
spuzva
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 339
Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod spuzva » úte zář 30, 2014 3:16 pm

Jarda:

Námořní úřad na ministerstvu dopravy spravuje papíry na moře.
Plavební úřad (dříve Státní plavební správa) spravuje papíry na vnitrozemské vody.
Ti pánové a dámy nemají společnou historii ze socialismu a nemluví spolu .....

Já tomu rozumím, ale v Holandsku to působí legračně. Je to klasickej českej zádrhel... Mám VMP i MVMP, ale ne ty zatracený plachty nad 100m2.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 626
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » úte zář 30, 2014 3:39 pm

A co papíry pro mě? Mám chorvatský průkaz 14 let. Moc nepluju, takže tak 300NM ročně. Teď se utrhnu už jen na měsíc plavby. Do budoucna bych si chtěl ale koupit jinou loď s kterou se chci vydat do karibiku a zpátky Mám si nechat chorvatský, nebo si vymýšlet míle pro český průkazy, nebo si udělat výlet pro RYA? Peněz nemám nazbyt. Takže bych nejradši objel půl světa na chorvatskej průkaz. Stejně je to hudba hodně vzdálené budoucnosti.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1639
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 90
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte zář 30, 2014 4:13 pm

Martine,

na vlastní lodi můžeš mít jakékoliv papíry.
Mezinárodní předpisy neřeší pro rekreační loď do 24m žádné kvalifikační oprávnění. (Rozuměj: ani neříkají že nemusíš mít nic; prostě se o tom nezmiňují)
Průkaz (jakýkoliv) potřebuješ, abys prokázal, že máš zkoušku z COLREGu.

Víc je to o vztahu s pojišťovnou - pojištění odpovědnosti za škody způsobené třetím osobám (modrá karta). Pokud pojišťovně stačí chorvatské papíry (mohly by), pak nemusíš dělat žádné další.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 626
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » úte zář 30, 2014 4:26 pm

No konkrétně nevím co stačí mojí pojišťovně. Ale buhví kde bude další loď pojištěná. Možná, že tamtéž (http://www.wehring-wolfes.de). Stejně je divný, že by v tom měl být rozdíl, jestli jedu na svojí nebo na cizí.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte zář 30, 2014 4:34 pm

martinptacek píše:... Do budoucna bych si chtěl ale koupit jinou loď s kterou se chci vydat do karibiku a zpátky Mám si nechat chorvatský, nebo si vymýšlet míle pro český průkazy, nebo si udělat výlet pro RYA? Peněz nemám nazbyt. Takže bych nejradši objel půl světa na chorvatskej průkaz. Stejně je to hudba hodně vzdálené budoucnosti.


Pokud je mi znamo, tak na mori (ve vnitrozemi to je jinak) na soukrome lodi nikoho tvoje "kapitansky" papiry nezajimaji. Zajima je jen doklady od lode a pojistka lode (povinne ruceni).

O tvoje "kapitansky" papiry se pokud vim zajimaji jen chartrovky, kdyz si lod pujcujes, protoze to pro ne je informace o tom, ze o rizeni lode aspon neco vis. A mozna to vyzaduji pojistovny u kterych maji lode pojisteny, nevim.

A udajne i v pripade nejake nehody tvoje "kapitansky" papiry pry nikdo moc nezkouma, ale zkouma se zejmena to, zda lod byla vedena spravnym zpusobem.

Nebo se pletu ?
Uživatelský avatar
spuzva
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 339
Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod spuzva » úte zář 30, 2014 4:42 pm

dodo - má zkušenost, malér na Mallorce 2012 - roztržené gena - pojistka Yacht pool - zaímal je protokol jak k nehodě došlo, crew list a licence.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte zář 30, 2014 4:45 pm

Na soukrome lodi ? :?

...i to bych chapal, ale jen v pripade, ze mas havrijni pojistku a chces tu genu uhradit. Ale jinak ? :?
Uživatelský avatar
spuzva
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 339
Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod spuzva » úte zář 30, 2014 4:48 pm

dodo píše:Na soukrome lodi ? :?

...i to bych chapal, ale jen v pripade, ze mas havrijni pojistku a chces tu genu uhradit. Ale jinak ? :?


promin, mam na mysli charter loď. Omlouvám se. Nicméně dodám - charetrovka opravdu mnohy nehledí na papíry, ale pojišťovna určitě ano. Při claimu je zajímala licence a způsobilost, atkže kdybych si loď půjčil na CRO papíry (což mi 4 roky před tím půjčili), pak by Yacht pool neplnil..
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1639
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 90
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte zář 30, 2014 5:09 pm

TO dodo

Všechny pojišťovny mají podmínku, že velitel lodě musí mít potřebnou kvalifikaci. Kvalifikaci prokazuješ průkazem.

Pod tím "A co jinak" rozumím majitele lodi a policii, pokud se stane prů.er.

Podle nehod, o jejichž vyšetřování jsem se bavil se zúčastněnými (pár případů) policii zajímá průběh nehody ve vztahu "k pravidlům dobré námořní praxe". Žádný se zúčastněných kapitánů neměl pocit, že se zkoumá "původ" licence. Každý měl nějaký průkaz. MDČR nebo chorvatský (tato nehoda byla v Chorvatsku).

K pravidlům dobré námořní praxe patří, že musíš mít teoretickou průpravu. Úspěšná zkouška z COLREGu a základy navigace jsou součástí každé licence.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti