Bora
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
- tatinecek
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 406
- Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha 6
K výše uvedenému.
1/ Vždy poslouchám radio , které 3x denně hlásí na kanále 23 předpovědˇpočaí na nejbližších 24 hodin v angličtině a vpak v chorvatštině.
Dobrá a přesná předpověď na Severní, Střední a Jižní Jadran. Časy a kanály jsou v 808 na konci.
2/ Vždy nejprve mapu a pak GPS, mapy na Jadran " Karte male " jsou velmi přesné.
3/ Vozím si svoje 808 .protože na chartrovkách jsou někdy Piloty , které mi nevyhovují.
4/ Pokud hlásí Boru, tak si hlídám vrcholy hor a pak záleží na předpovědi a na tom, jak skutečně udeří, kde zrovna jsem , jakou mám loĎ a jakou posádku. Jsou posádky , kterým začíná jachting až kolem 4 Bf a jsou posádky, co při 5 Bf dobrovolně obléknou vesty.
V létě obecně Bora není tak silná jak v zimě.
5/ Trochu víc respektu než hazardérství se vyplatí.
1/ Vždy poslouchám radio , které 3x denně hlásí na kanále 23 předpovědˇpočaí na nejbližších 24 hodin v angličtině a vpak v chorvatštině.
Dobrá a přesná předpověď na Severní, Střední a Jižní Jadran. Časy a kanály jsou v 808 na konci.
2/ Vždy nejprve mapu a pak GPS, mapy na Jadran " Karte male " jsou velmi přesné.
3/ Vozím si svoje 808 .protože na chartrovkách jsou někdy Piloty , které mi nevyhovují.
4/ Pokud hlásí Boru, tak si hlídám vrcholy hor a pak záleží na předpovědi a na tom, jak skutečně udeří, kde zrovna jsem , jakou mám loĎ a jakou posádku. Jsou posádky , kterým začíná jachting až kolem 4 Bf a jsou posádky, co při 5 Bf dobrovolně obléknou vesty.
V létě obecně Bora není tak silná jak v zimě.
5/ Trochu víc respektu než hazardérství se vyplatí.
- mirinekk
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 646
- Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Kamenický Šenov
JardaF: Také i já začínám,ale tu 808 jsem si pořídil hned. Je to super čtení a hlavně ti pomůže z plánováním plavby a kdy a kde se dá uchýlit do bezpečí. Když tu čtu kde a kdy kdo seplavil, vím kde to najdu. Je to super a hlavně dobré a vyzkoušené rady.
Už vím kam bych se rád podíval, ale.....ale vše je o počasí. To je rada zkušených,.není odemně...V jiném foru jsem se ptal na cestu.Teď už vše podle větru....ale to jiné forum.
Už vím kam bych se rád podíval, ale.....ale vše je o počasí. To je rada zkušených,.není odemně...V jiném foru jsem se ptal na cestu.Teď už vše podle větru....ale to jiné forum.
- majircan
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 79
- Registrován: sob úno 28, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Nitra
Dík mirinekk - predpokladal som to, ale celkom ma to zneistilo, pretože od domácich jachtárov v oblasti Kvarneru som slobo Bora nikdy nepočul. Počul som ho len z úst jachtárov nemecky hovoriacich. Podľa toho čo sa okolo toho hovorilo mi to vždy vychádzalo na to " = ". Nie som veľmi skúsený a preto som sa radšej opýtal. Ale zrejme by bolo dobré používať správny (jednotný) termín, aj keď skúsenejší jachtári vedia že je to to isté.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Vjetrovi na jadranu:
Tramontana - N /do 9 Bof/
Bura - NE /do 12 Bof/
Levanat - E /do 7 Bof/
Jugo široko - SE /do 12 Bof/
Jugo oštro - S / do 6 Bof/
Lebič - SW / do 12 Bof/
Pulenat -W /do 12 bof/
Maestral - NW / do 6 Bof/
Nevera- NW-W-SW /do 12 Bof/ dopĺňam, zabudol som
Ešte existuje nočný vietor /zvyčajne/ Burin, fúka z brehu na more a má silu do 3 bof.
Ak nemáte na lodi vysielačku a predpoveď počúvate na VKV HR1, tak smery vetra hlásia bežne podla týchto názvov.
Tramontana - N /do 9 Bof/
Bura - NE /do 12 Bof/
Levanat - E /do 7 Bof/
Jugo široko - SE /do 12 Bof/
Jugo oštro - S / do 6 Bof/
Lebič - SW / do 12 Bof/
Pulenat -W /do 12 bof/
Maestral - NW / do 6 Bof/
Nevera- NW-W-SW /do 12 Bof/ dopĺňam, zabudol som
Ešte existuje nočný vietor /zvyčajne/ Burin, fúka z brehu na more a má silu do 3 bof.
Ak nemáte na lodi vysielačku a predpoveď počúvate na VKV HR1, tak smery vetra hlásia bežne podla týchto názvov.
Naposledy upravil(a) Denis dne ned bře 22, 2009 10:20 pm, celkem upraveno 1 x.
- majircan
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 79
- Registrován: sob úno 28, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Nitra
Ešte som sa stretol s názvom vetra Neverin (Nevera), tiež vraj dosť nebezpečný.
Včera som bol na výstave lodí v Bratislave, (chcel som vidieť Milošovu Mac Gregorku - véélmi pjekná) a narazil som na jednu útlu knižočku - pre skúsených jachtárov asi známu - s názvom "POD KŘÍDLEM RACKA" . Je to taký sprievodca napísaný skúseným kapitánom Damir Milošom. Knižka sa týka oblasti Kvarner, a keďže sa budem v tejto oblasti plaviť začiatkom júna, veľmi ma zaujala. Keďže vyššie sa písalo o Bure a všetkom čo s ňou súvisí, je v knižke celkom pekne popísaná situácia pri Búrke (Bouři), a tak som považoval za užitočné pre tých ako ja - menej skúsených ju tu popísať.
Je to presná citácia pôvodného textu. Budem rád keď sa k popísanému vyjadria skúsení jachtári. Ak vôbec vydržia to celé prečítať.
Teď je příležitost si říci něco více o známých kvarnerských bouřích. Při příjezdu ze směru Pomeru bude před námi nejotevřenější část Kvarnerského zálivu. Dvacet mil, které jsou před námi, je dost na to, aby nás mohla letní bouře překvapit.
Existují různá rčení, která nám říkají, jak se máme na moři chovat, když nás bouře přepadne. I když jsme na začátku tohoto průvodce pro námořníky napsali, jak moc si ceníme staleté zkušenosti místních námořníků, teď je moment říci, že se doba změnila a že některé zkušenosti se nedají aplikovat na současná plavidla.
Především je důležité povědět, že je dnes překvapení stále menší, protože meteorologie dosáhla záviděníhodného stupně přesnosti. Známky příchodu bouře jsou také dobře viditelné. Vysoké oblaky (cumulus) se mění v ještě vyšší (cumulonimbus) a když se začne jejich nejvyšší vrstva měnit do tvaru, který se nejvíce podobá kovadlině, můžeme si být jisti, že z těchto oblaků na moře sletí bouře.
Před příchodem prvního nárazu deště a větru zavládne na moři klid. Pokud hovoříme o letních bouřkách, tak tento klid doprovází výrazné dusno. Před úderem větru, který je důvodem bouřky, obyčejně zavane lehký větřík v opačném směru, který nejčastěji přichází z pevniny a často přináší vůni borového lesa. To všechno se neděje najednou a protože se bouřka nejčastěji objevuje odpoledne či v podvečer, vystačí jeden pohled na západ, abychom věděli, že přichází.
To nejdůležitější: Bouře je nedílnou součástí plavby a není třeba před ní utíkat. A navíc, rychlosti s jakou se pohybuje, byste stejně neunikli.
Dnešní plavidla jsou konstruována tak, že nás kvarnerská bouře, která nejčastěji trvá dvacet minut nebo půl hodiny, nemůže ohrozit. Jedině pokud bychom udělali nějakou velkou chybu.
Příklad: vypluli jsme a neslyšeli předpověď počasí. Pokud jsme na nějaké maríně nebo na bezpečném úvazu či zakotvení a předpovídá se bouře, potom je lepší počkat až přejde a vidět jaká je situace.
Je nutné dobře prověřit, jestli je zátoka, ve které kotvíme, bezpečným úkrytem před bouří. Obyčejně nejsou bezpečná kotviště otočená na západ. V případe bouře nekotvěte druhou kotvu. Jakékoliv pochyby o bezpečí místa, kde kotvíte, vás musí přinutit k vyplutí. Ptáte se, co je další krok, pokud se rozhodnete použít druhou kotvu? Třetí kotva? Ne, dalším krokem je opuštění plavidla. A potom ve strachu sledovat ze souše, co se s ním stane. Pokud stejně zůstanete zakotveni jednou kotvou, určitě prověřte, jestli jí můžete bez problémů vytáhnout nebo si připravte ostrý nůž. Musíte být připraveni k vyplutí.
Druhý příklad: pokud jsme už vypluli v přesvědčení, že se nám nic nemůže stát a po nějakém čase pohlédli na nebe, které zčernalo a celé kleslo až k hladině, i přes úlek se nevracejme. Je třeba odplout co nejdále od pevniny, protože při bouři je nám jediným nebezpečím pevnina. Pokud se otočíme a budeme se snažit dostat silou svého motoru na pobřeží, nejčastěji se nám stane, že nás první nejsilnější – úder větru dožene bezprostředně před vjezdem do útočiště. A protože nebudeme sami, protože se budou snažit uniknout i mnozí jiní (především motorové lodě, které se spoléhají na rychlost a sílu svých motorů) ... může se stát cokoliv. Tady se nemůžete vymlouvat na nezkušenost, protože mnohem víc zkušeností vyžaduje řízení lodi v takové strkanici. Všichni se budou snažit někde přistát (nejčastěji kdekoliv), a proto je mnohem bezpečněji na otevřeném moři.
Třetí příklad: pokud jsme přece jen poslechli radu a zůstali na moři, ti na plachetnicích musejí napnout plachty. Staří námořníci říkávali, že se plachty musejí spustit, ale oni měli jinou výbavu a jiné plachty. Radíme vám abyste napnuli část hlavní plachty, a takto připraveni počkali na první nárazy větru.
Čtvrtá chyba: nezapínejte motor.
Všechny zde uvedené chyby se stávají kvůli strachu. Strach je, stejně jako bouře, součástí plavby a není třeba se za něj stydět. Pro zkušenější znamená strach pouze upozornění, že se musí něco udělat. A jediné, co se musí na moři udělat je připravit loď na bouři.
Nejdříve napneme plachtu. Hlavní plachtu, anebo pokud máme v úmyslu plout ve směru pohybu, potom též druhou plachtu. Na plachtě je třeba prověřit připevnění a napnout ten tenký provázek, který nám reguluje napětí plachty. Mnozí by vám řekli, že nenapínají plachty, protože o ně nechtějí přijít. Pokud jsou ale plachty takto nastaveny, nic se jim nestane. Plachty praskají pokud se nekontrolovatelně pohybují, ale síla větru jim nic neudělá pokud jsou dobře přichyceny její okraje. Většina námořníků dnes používá roll-plachty, najděte způsob jak napnout zadní část plachty.
Určitě však musíte uzavřít všechny ventily, které zabraňují tomu, aby se voda dostala do lodi. Některé lodi s tím mají více potíží, některé méně, ale důležité je všechny ventily uzavřít. Věci, které se nacházejí na palubě je nutné upevnit a uvnitř v kabině vše uklidit na svá místa. Pokud jsou na lodi děti tak je přemístěme do kajuty s někým starším. Ti kteří zůstanou na palubě jsou připraveni k boji na život a na smrt (to byl vtip!) a musejí se uvázat. Není záhodno se posilovat velkými doušky tvrdého alkoholu, protože na strach je dobré si přivyknout. A tak vůbec, vězte, že bouře nemá nic proti vám, mnohem nebezpečnější je bydlet v nějakém městě.
Před příchodem bouře je dobré si zapamatovat směr na kompasu, který nám zaručí plavbu dále od pevniny. Může se stát, že se spustí tak silný lijavec, že neuvidíme kolem lodi nic, proto se stačí dívat na kompas a držet se zvoleného směru.
Když se přižene první náraz, tak plachtěte! Skrz vítr, skrz bouři! Sami budete překvapeni až zjistíte, že takhle připravená plachetnice si sama nachází cestu vlnami a větrem. Nebudete rychlí, ale budete si jistí.
Nemyslete na nějaké vyhození kotvy, na provazy, které by vám stabilizovali loď. Pouze se do nich zamotáte, hodí se mnohem zkušenějším námořníkům na oceánech.
Tak, bouřka je za námi! A až přestane padat déšť, přijde překvapení! Nacházíme se v blízkosti ostrova Unije.
Včera som bol na výstave lodí v Bratislave, (chcel som vidieť Milošovu Mac Gregorku - véélmi pjekná) a narazil som na jednu útlu knižočku - pre skúsených jachtárov asi známu - s názvom "POD KŘÍDLEM RACKA" . Je to taký sprievodca napísaný skúseným kapitánom Damir Milošom. Knižka sa týka oblasti Kvarner, a keďže sa budem v tejto oblasti plaviť začiatkom júna, veľmi ma zaujala. Keďže vyššie sa písalo o Bure a všetkom čo s ňou súvisí, je v knižke celkom pekne popísaná situácia pri Búrke (Bouři), a tak som považoval za užitočné pre tých ako ja - menej skúsených ju tu popísať.
Je to presná citácia pôvodného textu. Budem rád keď sa k popísanému vyjadria skúsení jachtári. Ak vôbec vydržia to celé prečítať.
Teď je příležitost si říci něco více o známých kvarnerských bouřích. Při příjezdu ze směru Pomeru bude před námi nejotevřenější část Kvarnerského zálivu. Dvacet mil, které jsou před námi, je dost na to, aby nás mohla letní bouře překvapit.
Existují různá rčení, která nám říkají, jak se máme na moři chovat, když nás bouře přepadne. I když jsme na začátku tohoto průvodce pro námořníky napsali, jak moc si ceníme staleté zkušenosti místních námořníků, teď je moment říci, že se doba změnila a že některé zkušenosti se nedají aplikovat na současná plavidla.
Především je důležité povědět, že je dnes překvapení stále menší, protože meteorologie dosáhla záviděníhodného stupně přesnosti. Známky příchodu bouře jsou také dobře viditelné. Vysoké oblaky (cumulus) se mění v ještě vyšší (cumulonimbus) a když se začne jejich nejvyšší vrstva měnit do tvaru, který se nejvíce podobá kovadlině, můžeme si být jisti, že z těchto oblaků na moře sletí bouře.
Před příchodem prvního nárazu deště a větru zavládne na moři klid. Pokud hovoříme o letních bouřkách, tak tento klid doprovází výrazné dusno. Před úderem větru, který je důvodem bouřky, obyčejně zavane lehký větřík v opačném směru, který nejčastěji přichází z pevniny a často přináší vůni borového lesa. To všechno se neděje najednou a protože se bouřka nejčastěji objevuje odpoledne či v podvečer, vystačí jeden pohled na západ, abychom věděli, že přichází.
To nejdůležitější: Bouře je nedílnou součástí plavby a není třeba před ní utíkat. A navíc, rychlosti s jakou se pohybuje, byste stejně neunikli.
Dnešní plavidla jsou konstruována tak, že nás kvarnerská bouře, která nejčastěji trvá dvacet minut nebo půl hodiny, nemůže ohrozit. Jedině pokud bychom udělali nějakou velkou chybu.
Příklad: vypluli jsme a neslyšeli předpověď počasí. Pokud jsme na nějaké maríně nebo na bezpečném úvazu či zakotvení a předpovídá se bouře, potom je lepší počkat až přejde a vidět jaká je situace.
Je nutné dobře prověřit, jestli je zátoka, ve které kotvíme, bezpečným úkrytem před bouří. Obyčejně nejsou bezpečná kotviště otočená na západ. V případe bouře nekotvěte druhou kotvu. Jakékoliv pochyby o bezpečí místa, kde kotvíte, vás musí přinutit k vyplutí. Ptáte se, co je další krok, pokud se rozhodnete použít druhou kotvu? Třetí kotva? Ne, dalším krokem je opuštění plavidla. A potom ve strachu sledovat ze souše, co se s ním stane. Pokud stejně zůstanete zakotveni jednou kotvou, určitě prověřte, jestli jí můžete bez problémů vytáhnout nebo si připravte ostrý nůž. Musíte být připraveni k vyplutí.
Druhý příklad: pokud jsme už vypluli v přesvědčení, že se nám nic nemůže stát a po nějakém čase pohlédli na nebe, které zčernalo a celé kleslo až k hladině, i přes úlek se nevracejme. Je třeba odplout co nejdále od pevniny, protože při bouři je nám jediným nebezpečím pevnina. Pokud se otočíme a budeme se snažit dostat silou svého motoru na pobřeží, nejčastěji se nám stane, že nás první nejsilnější – úder větru dožene bezprostředně před vjezdem do útočiště. A protože nebudeme sami, protože se budou snažit uniknout i mnozí jiní (především motorové lodě, které se spoléhají na rychlost a sílu svých motorů) ... může se stát cokoliv. Tady se nemůžete vymlouvat na nezkušenost, protože mnohem víc zkušeností vyžaduje řízení lodi v takové strkanici. Všichni se budou snažit někde přistát (nejčastěji kdekoliv), a proto je mnohem bezpečněji na otevřeném moři.
Třetí příklad: pokud jsme přece jen poslechli radu a zůstali na moři, ti na plachetnicích musejí napnout plachty. Staří námořníci říkávali, že se plachty musejí spustit, ale oni měli jinou výbavu a jiné plachty. Radíme vám abyste napnuli část hlavní plachty, a takto připraveni počkali na první nárazy větru.
Čtvrtá chyba: nezapínejte motor.
Všechny zde uvedené chyby se stávají kvůli strachu. Strach je, stejně jako bouře, součástí plavby a není třeba se za něj stydět. Pro zkušenější znamená strach pouze upozornění, že se musí něco udělat. A jediné, co se musí na moři udělat je připravit loď na bouři.
Nejdříve napneme plachtu. Hlavní plachtu, anebo pokud máme v úmyslu plout ve směru pohybu, potom též druhou plachtu. Na plachtě je třeba prověřit připevnění a napnout ten tenký provázek, který nám reguluje napětí plachty. Mnozí by vám řekli, že nenapínají plachty, protože o ně nechtějí přijít. Pokud jsou ale plachty takto nastaveny, nic se jim nestane. Plachty praskají pokud se nekontrolovatelně pohybují, ale síla větru jim nic neudělá pokud jsou dobře přichyceny její okraje. Většina námořníků dnes používá roll-plachty, najděte způsob jak napnout zadní část plachty.
Určitě však musíte uzavřít všechny ventily, které zabraňují tomu, aby se voda dostala do lodi. Některé lodi s tím mají více potíží, některé méně, ale důležité je všechny ventily uzavřít. Věci, které se nacházejí na palubě je nutné upevnit a uvnitř v kabině vše uklidit na svá místa. Pokud jsou na lodi děti tak je přemístěme do kajuty s někým starším. Ti kteří zůstanou na palubě jsou připraveni k boji na život a na smrt (to byl vtip!) a musejí se uvázat. Není záhodno se posilovat velkými doušky tvrdého alkoholu, protože na strach je dobré si přivyknout. A tak vůbec, vězte, že bouře nemá nic proti vám, mnohem nebezpečnější je bydlet v nějakém městě.
Před příchodem bouře je dobré si zapamatovat směr na kompasu, který nám zaručí plavbu dále od pevniny. Může se stát, že se spustí tak silný lijavec, že neuvidíme kolem lodi nic, proto se stačí dívat na kompas a držet se zvoleného směru.
Když se přižene první náraz, tak plachtěte! Skrz vítr, skrz bouři! Sami budete překvapeni až zjistíte, že takhle připravená plachetnice si sama nachází cestu vlnami a větrem. Nebudete rychlí, ale budete si jistí.
Nemyslete na nějaké vyhození kotvy, na provazy, které by vám stabilizovali loď. Pouze se do nich zamotáte, hodí se mnohem zkušenějším námořníkům na oceánech.
Tak, bouřka je za námi! A až přestane padat déšť, přijde překvapení! Nacházíme se v blízkosti ostrova Unije.
- tatinecek
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 406
- Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha 6
Dost dlouho jsem jezdil se zkušeným kapitánem a jednou v Chorvatsku , někde u Šolty v srpnu říká:
............bude bouřka/ Neverina/,,,,,,,,,,,, jeli jsme na motor............... bude foukat................no , než vytáhnem plachty, tak budem refovat..........................., no zavři loĎ a schovejte se a vzal si žluťáky. Za 5 minut foukalo 55 Kn , padaly kroupy a my jeli na motor co to dá na moře a já hlídal GPS , že jedem správně a vzdalujeme se pevnině. Za 20 minut pohoda , klid , moře trochu vlnilo. Nikde ani plachty ani motoru.
To jenom krátce.
............bude bouřka/ Neverina/,,,,,,,,,,,, jeli jsme na motor............... bude foukat................no , než vytáhnem plachty, tak budem refovat..........................., no zavři loĎ a schovejte se a vzal si žluťáky. Za 5 minut foukalo 55 Kn , padaly kroupy a my jeli na motor co to dá na moře a já hlídal GPS , že jedem správně a vzdalujeme se pevnině. Za 20 minut pohoda , klid , moře trochu vlnilo. Nikde ani plachty ani motoru.
To jenom krátce.
- tatinecek
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 406
- Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha 6
Jeli jsme na motor, protože nefoukalo . Očekávali jsme bouřku a s ní vítr. .............Než vytáhneme plachty, tak bude foukat tolik, že je budeme refovat a tak jsme se připravili na déšť , špatnou viditelnost, vlny... a jeli na motor co nejdál na volné moře. Za 5 minut z 10 Kn foukalo až 55 Kn a nebylo nic vidět. Dokonce v srpnu kroupy. Poučení: netahat plachty a chtít jet v bouřce na vítr a druhé , co nejdál od břehu.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host