burka pri Hvare

Počasí je jednou z nejvíce sledovaných témat při plavbě. Vše kolem počasí a jachtingu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
tosotoso
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 277
Registrován: ned říj 06, 2013 2:00 am
Reputace: 23
Bydliště: Bratislava

burka pri Hvare

Příspěvekod tosotoso » úte zář 23, 2014 6:18 am

Ahoj, neviete niekto zistit aku silu mala burka co sa prehnala okolo mesta Hvar dnes rano okolo 2 hod. rano? Nam windmeter ukazoval 199 kn, co vzhadom na to ze zijem pravda nebola a dost by ma to zaujimalo.
Uživatelský avatar
karma
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 34
Registrován: úte črc 10, 2012 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod karma » úte zář 23, 2014 9:16 am

v tu dobu na Rogoznici 45km/h
Uživatelský avatar
karma
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 34
Registrován: úte črc 10, 2012 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod karma » úte zář 23, 2014 9:23 am

no a teď jsem teda zagůglil, a nárazy větru na Hvaru dnes byly 66km/h.
Uživatelský avatar
copy
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1293
Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod copy » úte zář 23, 2014 3:21 pm

Hvar 45 km/h, v narazoch 66 km/h
Dubrovnik vietor 60 km/h, v narazoch 97 km/h
Uživatelský avatar
tosotoso
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 277
Registrován: ned říj 06, 2013 2:00 am
Reputace: 23
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod tosotoso » úte zář 23, 2014 7:00 pm

To viem. Ale presla v noci burka a aj v chranenej zatoke vytrhala kotvy a asi 10 lodi kruzilo celu noc po zatoke.
Uživatelský avatar
jajarin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 393
Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
Reputace: 25
Bydliště: Nymburk

Příspěvekod jajarin » úte zář 23, 2014 10:24 pm

Nemůžete prosím uvést stránky, kde hledáte tu danou situaci. Díky
Uživatelský avatar
copy
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1293
Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod copy » úte zář 23, 2014 11:04 pm

Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1478
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát zář 26, 2014 5:00 pm

Baharis píše:…………..

A není síly, která by vás u tohoto kotvení vyhodila ze sedla.


Jirko,
prosím neber to jako invektivu nebo ironii, ale jako dotaz po skutečnosti.
Byl jsi tu noc na kotvě?

Ptám se proto, že já si pomáhám ke břehu nebo na bojku už při předpovědi nočního větru 15 uzlů. Vím, že v kotvení mám rezervy.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát zář 26, 2014 6:29 pm

Jen invektuj, jsem zocelen a oddolný téměř všemu... 8)

Ta věta kterou uvádíš je konec dlouhého povídání a asi ji je nutno brát jako "zdravou nadsázku". Síla moře a větru je nekonečná a hřešil bych přírodním božstvům, kdybych se jí vysmíval.
I když stav (ideální) který jsem popisoval - zádí vyvázaný do V, z boku vysoké skály a vrátek se při navíjení zastavuje, to si nedokážu představit tanec jaký by musel být, aby mě to vyhodilo.

Ne tam jsem opravdu nebyl, flákal jsem se doma. A ani to nebyl koment konkrétně k tomu příspěvku.

Nicméně mám za sebou nějakých osmdesát plaveb, některé čtrnáctidenní a když odhadnu že 3/4 nocí jsem na kotvě, nebudu dalek od pravdy. Nebudu to počítat, je to hodně.
Skipper by měl začít s výběrem kotviště již někdy odpoledne, s ohledem jak se vyvíjí a bude vyvíjet počasí. Bezpečné přečkání noci je jeho zodpovědnost a povinnost. Kam chci já, kam chce posádka, to jsou věci podružné. Dá se to odfláknout, když se v noci očekává flauta. Samozřejmě že základní předpoklad příjemné noci na kotvě je výběr závětrné zátoky. Druhým předpokladem je mít kvalitní kotvu. Donekonečna opakuji že pro mě je top kotva Bruce. Musím zdůraznit že jsem na ní ještě neujel. No a potom takové nedůležité věci jako technika zakotvení, kontrola držení a nepřetržité monitorování stavu.

Už se také opakuji, v Řecku Meltémi nevypíná na noc tak jako vítr na Jadranu. Tam když duní, tak i v noci. A v závětří. A to jsi na kotvě při nějakých 20 - 25 uzlech zcela normálně. Důležité je že to tam minimálně vlní. Dobrá kotva když se zaryje a má svou dávku řetězu, tak drží. A ještě podotýkám že jsem nikdy neměl psaníčko. Né že bych to nepovažoval za dobrou věc, ale nikdy jsem se nedokopal k tomu, abych si je udělal.
Ale blýská se na dobré časy. Zítra s sebou beru na Sardinii freedivingové vybavení a mám tam 4 kousky kilového volova na opasek.
Karabiny mám s sebou vždy, tak jsem teď byl nakopnut, že to na stará kolena vyzkouším! :lol:
Uživatelský avatar
jajarin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 393
Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
Reputace: 25
Bydliště: Nymburk

Příspěvekod jajarin » pát zář 26, 2014 9:47 pm

Když má přijít v noci mazec tak po kotevním řetězu pustím na velké karabině ještě pomocnou kotvu a je to v pohodě, a ini bóra na Ščedru s námi nehnula.
Uživatelský avatar
jozinn74
Červená karta
Červená karta
Příspěvky: 38
Registrován: pon črc 21, 2014 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod jozinn74 » sob zář 27, 2014 6:05 am

Baharis píše:Jen invektuj, jsem zocelen a oddolný téměř všemu... 8)

Ta věta kterou uvádíš je konec dlouhého povídání a asi ji je nutno brát jako "zdravou nadsázku". Síla moře a větru je nekonečná a hřešil bych přírodním božstvům, kdybych se jí vysmíval.
I když stav (ideální) který jsem popisoval - zádí vyvázaný do V, z boku vysoké skály a vrátek se při navíjení zastavuje, to si nedokážu představit tanec jaký by musel být, aby mě to vyhodilo.

Ne tam jsem opravdu nebyl, flákal jsem se doma. A ani to nebyl koment konkrétně k tomu příspěvku.

Nicméně mám za sebou nějakých osmdesát plaveb, některé čtrnáctidenní a když odhadnu že 3/4 nocí jsem na kotvě, nebudu dalek od pravdy. Nebudu to počítat, je to hodně.
Skipper by měl začít s výběrem kotviště již někdy odpoledne, s ohledem jak se vyvíjí a bude vyvíjet počasí. Bezpečné přečkání noci je jeho zodpovědnost a povinnost. Kam chci já, kam chce posádka, to jsou věci podružné. Dá se to odfláknout, když se v noci očekává flauta. Samozřejmě že základní předpoklad příjemné noci na kotvě je výběr závětrné zátoky. Druhým předpokladem je mít kvalitní kotvu. Donekonečna opakuji že pro mě je top kotva Bruce. Musím zdůraznit že jsem na ní ještě neujel. No a potom takové nedůležité věci jako technika zakotvení, kontrola držení a nepřetržité monitorování stavu.

Už se také opakuji, v Řecku Meltémi nevypíná na noc tak jako vítr na Jadranu. Tam když duní, tak i v noci. A v závětří. A to jsi na kotvě při nějakých 20 - 25 uzlech zcela normálně. Důležité je že to tam minimálně vlní. Dobrá kotva když se zaryje a má svou dávku řetězu, tak drží. A ještě podotýkám že jsem nikdy neměl psaníčko. Né že bych to nepovažoval za dobrou věc, ale nikdy jsem se nedokopal k tomu, abych si je udělal.
Ale blýská se na dobré časy. Zítra s sebou beru na Sardinii freedivingové vybavení a mám tam 4 kousky kilového volova na opasek.
Karabiny mám s sebou vždy, tak jsem teď byl nakopnut, že to na stará kolena vyzkouším! :lol:


Tato odpoved urcite tomu nestastnikovi velmi pomohla.
Baharis by asi nemel psat co uz uplul, spis poradit, ale to on je sebestretnej, tak to udelam ja:
tak, ze kdyz hodne fouka a nemam jinou moznost, jen jak kotvu tak vytahnu trochu, ctvrtinu hlavni plachty a na kotve drzim. Mam to vyzkouseno i v 25-35 kn.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1478
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » sob zář 27, 2014 6:57 am

Omlouvám se za špatně formulovaný dotaz.
Pochopil jsem z dřívější diskuze, že Baharis má velké zkušenosti s kotvením. Na rozdíl ode mne. Skutečně to nebyla invektiva. Měl jsem pocit, že byl v ten čas v Chorvatsku. Chyba.
Dotaz měl být, jestli si Baharis myslí, že je vůbec možné při takové bouřce bezpečně přečkat noc na kotvě. Já při předpovědi noční bory končím předešlý den předčasně, abych měl možnost se vyvázat u břehu. Posádce nařídím odpolední program na břehu.
Vzít zpět to nejde. Prosím nerozvíjejte to dále.
Uživatelský avatar
jozinn74
Červená karta
Červená karta
Příspěvky: 38
Registrován: pon črc 21, 2014 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod jozinn74 » sob zář 27, 2014 7:04 am

To se mi libi, sledujes predpoved, neprecenujes svoje duvednosti a jednou z Tebe bude velmi dobry namornik. Na rozdil od Baharise, tak se nim nenechavej ovlivnovat, on zas toho tas rak tolik nezna, jak se tady prezentuje. Ted jsem to trochu zavaril, ale je to muj nazor, za kterym si stojim a vim ze az Baharis se na Sardiniji prestane snorchlovat, ze se mu muj prispevek libit nebude.
Naposledy upravil(a) jozinn74 dne sob zář 27, 2014 4:37 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 179
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » sob zář 27, 2014 12:35 pm

jozinn74 píše:tak, ze kdyz hodne fouka a nemam jinou moznost, jen jak kotvu tak vytahnu trochu, ctvrtinu hlavni plachty a na kotve drzim. Mam to vyzkouseno i v 25-35 kn.


toto mi je novinka, mozte to niekto vysvetlit podrobnejsie?
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2298
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Příspěvekod err_ » sob zář 27, 2014 1:25 pm

To jste na tom vsichni vytecne. Ja si nejsem jist vubec nicim a urcite bych za horsich podminek nespal. Retez jsem na lodi nemel, tak jsem asi pul roku dohledaval vypocet, jaky retez a jak dlouhy bych mel mit. To same s kotvou. Nejaka na lodi byla, ale zjistit, jaka tam patri? Dle ceske normy by to melo byt 2.5 - 4 nasobek delky lode v metrech. Dle toho, co jsem zjistil, vetsina vyrobcu prezentuje, ze jejich kotva nemusi byt tak tezka, protoze ma super vlastnosti a do tabulek k delce lodi prirazuje podstatne nizsi vahy kotev. Podobna situace je s retezem. Tak vzdy, kdyz jsme nekam dorazili jsem si to obchazel a zda se mi, ze jsou retezy vzdy poddimenzovane a ze se proste s poradnou bourkou na kotve nepocita. Take me zarazi, ze zadny z vyrobcu nezminuje k delce lodi jeji vahu. Prece je vazne rozdil lehky plast a ta sama delka v zeleze. Takze ja, kdyz vidim v predpovedi trochu vitr, mazu zbabele do mariny :-)
Uživatelský avatar
jozinn74
Červená karta
Červená karta
Příspěvky: 38
Registrován: pon črc 21, 2014 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod jozinn74 » sob zář 27, 2014 4:02 pm

rogix píše:
jozinn74 píše:tak, ze kdyz hodne fouka a nemam jinou moznost, jen jak kotvu tak vytahnu trochu, ctvrtinu hlavni plachty a na kotve drzim. Mam to vyzkouseno i v 25-35 kn.


toto mi je novinka, mozte to niekto vysvetlit podrobnejsie?


Co na tom chces vysvetlovat, vytahnes hlavni, kousek a hlavne presne na stred, tim snizis radius a tim padem i bocni plochu trupu kam se Ti pri veljem radiusu opura poryv a trha Te na kotve, nejaky vypocet je na nic, kdyz nevis jake je treba dno ;-)
Uživatelský avatar
Sidney
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: pon črc 01, 2013 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha-východ

Příspěvekod Sidney » sob zář 27, 2014 4:53 pm

To: jozinn:
Co na tom chces vysvetlovat, vytahnes hlavni, kousek a hlavne presne na stred, tim snizis radius a tim padem i bocni plochu trupu kam se Ti pri veljem radiusu opura poryv a trha Te na kotve, nejaky vypocet je na nic, kdyz nevis jake je treba dno.

Taky jsem to moc nepochopil, to jako že budeš na tu hlavasku "stoupat proti kotvě čímž ji odlehčíš?" Tu boční plochu, budiž, ale stejně se loď automaticky sama staví proti větru, nebo je to proto, že rychleji schová bok? A co když se v zátoce vítr točí není ta hlavaska potom spíše na obtíž? Nemáš strach, že natrhneš zadní lík, při 60km to už je na kotvě mazec? Není to kritika, jen to teď slyším poprvé, ale jsem začátečník. :)
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 179
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » sob zář 27, 2014 7:31 pm

Sidney píše:nebo je to proto, že rychleji schová bok?


to by mohlo fungovat
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » sob zář 27, 2014 8:25 pm

U kečů nebo jawlů se tohle běžně dělá s bezanem. Dokonce i některé motoráky (trawlery) mívají za tímto účelem na zádi stěžeň a malou plachtu, ale šalupu (hl. plachtu) jsem takhle použít ještě nikdy neviděl.

Snad by to mohlo fungovat u takových, které mají standardní oplachtění s velkou genou (= stěžeň více vzadu), ale u lodí s kosatkou či 105% genou, kterých je dnes v sériové produkci většina, bych to raději nezkoušel...

Wlady
Uživatelský avatar
jajarin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 393
Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
Reputace: 25
Bydliště: Nymburk

Příspěvekod jajarin » sob zář 27, 2014 9:06 pm

To Jozzin74,taky jsem asi natvrdlej.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » sob zář 27, 2014 9:36 pm

Chlapi, samozřejmě má jít o způsob, jak omezit stranový pohyb lodě na kotvě (= expozici bočníhí plochy lodě větrem) a tím pádem i sílu působící na kotvu. Ale aby to skutečně fungovalo, musí být příslušná plachta umístěna co nejvíce vzadu (viz můj příspěvek výše). Ideální je bezan u jawlu, ale viděl jsem už i našponovaný "kapesník" na zadním stěhu šalupy.

Ale nevěřím, že by to šlo s hlavní plachtou u šalupy, pokud má stěžeň výrazněji před těžištěm laterálu, resp. možná to ten kývavý pohyb lodě omezí, ale dle mého naopak za cenu zvýšeného tahu za kotvu v té krajní poloze.

Wlady
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1615
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » sob zář 27, 2014 10:03 pm

Bych se bál, že ta plachta bede ve větru flatrovat a roztrhá se. Nebo tomu umíte nějak zabránit?
Uživatelský avatar
jozinn74
Červená karta
Červená karta
Příspěvky: 38
Registrován: pon črc 21, 2014 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod jozinn74 » ned zář 28, 2014 6:10 am

jajarin píše:To Jozzin74,taky jsem asi natvrdlej.


Nene, nejsi natvrdlej, ani ostatni, jen je krasne videt zkusenosti prisedicich, klidne rekni Liborovi at me snazne, normalne at nevyhrozuje a udela ti to ci mu vrkas, pobavil me kdyz prirovnal plavbu kazdypesjinaves k Fastnet. :)) nojo, Cesi.
Uživatelský avatar
jozinn74
Červená karta
Červená karta
Příspěvky: 38
Registrován: pon črc 21, 2014 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod jozinn74 » ned zář 28, 2014 6:25 am

Wlady píše:Chlapi, samozřejmě má jít o způsob, jak omezit stranový pohyb lodě na kotvě (= expozici bočníhí plochy lodě větrem) a tím pádem i sílu působící na kotvu. Ale aby to skutečně fungovalo, musí být příslušná plachta umístěna co nejvíce vzadu (viz můj příspěvek výše). Ideální je bezan u jawlu, ale viděl jsem už i našponovaný "kapesník" na zadním stěhu šalupy.

Ale nevěřím, že by to šlo s hlavní plachtou u šalupy, pokud má stěžeň výrazněji před těžištěm laterálu, resp. možná to ten kývavý pohyb lodě omezí, ale dle mého naopak za cenu zvýšeného tahu za kotvu v té krajní poloze.

Wlady


Dle Tveho nazoru jsi uuuuuuuplne vedle.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 772
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » ned zář 28, 2014 7:43 am

Ještě že jsem vyměnil kýl za dlouhý. Jinak bych musel začít povytahovat hlavní plachtu na 1/4, bo tak to ma byť. k.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host