Metody navigace – úvod

Po počasí další důležitá součást jachtingu. Vše kolem navigace....

Moderátoři: Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Metody navigace – úvod

Příspěvekod lynx » pon úno 27, 2017 2:20 pm

Bowditch – The Americam Practical Navigator
(přeložil Lynx, kráceno)

Trocha teorie nikoho nezabije :-)

Úvod do námořní navigace

Metody navigace
Během historie se metody navigace měnily. Nové metody často vylepšovaly schopnost námořníků dokončit plavbu bezpečněji a rychleji; zároveň jim usnadnily práci. Jedním z nejdůležitějších rozhodnutí navigátora je výběr té nejvhodnější navigační metody. Každá metoda má své výhody a nevýhody, žádná z nich není dokonale účinná ve všech situacích.
Toto jsou běžně uznávané metody navigace:
- Nautické spočtení (dead reckoning – DR) – pozice se určuje vynášením kurzů a vzdáleností z místa (poslední) známé pozice. Takto zjištěná pozice se nazývá pozice (získaná) nautickým spočtením (DR). Všeobecně se přijímá, že pozice DR se získá pouze započtením kurzu a rychlosti. Pokud zohledníme také snos větrem, účinky proudu a případné chyby v kormidlování, získáme odhadnutou pozici (estimated position – EP).
- Pilotáž (pozn.: též terestrická navigace) zahrnuje navigaci v (prostorově) omezených vodách pomocí častého nebo neustálého určování pozice porovnáním s pozicí blízkých geografických nebo hydrografických prvků.
- Astronavigace zahrnuje zpracování sextantem změřených (úhlových) výšek nebeských těles, jehož výsledkem je získání pozičních linií. Ke zpracování se používají kalkulačky, počítačové programy, almanachy a tabulky nebo sférická trigonometrie.
- Radionavigace využívá k určení pozice radiových vln a různé druhy elektronických přístrojů.
- Navigace radarem – radar se používá k určení vzdálenosti a náměru na objekty, jejichž polohu známe. Tento proces nesouvisí s využitím radaru k zabránění srážkám.
- Satelitní navigace využívá k určení pozice rádiových signálů družic.
...................................
V praxi navigátor k navigaci využívá současně více navigačních metod. Nikdy by se neměl spokojit pouze s používáním jediné navigační metody, jsou-li dostupné i metody další. Každá metoda má své výhody a nevýhody. Navigátor musí vybrat metody, které jsou vhodné pro konkrétní situaci a nikdy nesmí spoléhat pouze na jediný systém.
S příchodem automatického zjišťování pozice a elektronických map je moderní navigace téměř výhradně elektronickým procesem. Navigátor je stále v pokušení spolehnout se výhradně na elektronické systémy. Ale tyto systémy mohou kdykoli selhat a kvalifikovaný námořník nesmí zapomínat, že bezpečnost jeho lodi a posádky může záviset na schopnostech, které se jen velice málo liší od těch, které praktikovaly předchozí generace. Znalost klasické pilotáže a astronavigace je stále základem.

Fáze navigace
Navigační proces je definován čtyřmi rozdílnými fázemi. Navigátor by měl zvolit takovou kombinaci systémů, která bude splňovat požadavky na přesnost každé fáze.
- Fáze vnitrozemských vodních cest – jedná se o pilotáž v úzkých kanálech, řekách a jejich ústích.
- Přibližování k přístavu a plavba v přístavu – plavba ke vstupu do přístavu zátokami a zálivy, plavba k přístavu přístupovým kanálem.
- Pobřežní fáze – plavba do vzdálenosti 50 mil od pobřeží nebo v pobřežních vodách hlubokých méně než 200 metrů.
- Oceánská fáze – plavba na otevřeném moři mimo pobřežní oblasti.

Požadavky na přesnost navigace, četnost stanovení fixních pozic a požadavky na (navigační) systémy se liší fázi od fáze. Následující tabulka slouží k výběru vhodných systémů:

navigace1.jpg

x – systém vhodný pro danou fázi
x* – s vypnutou selective abailability a/nebo za použití DGSP (Diferenciální GPS)
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod lynx » pon úno 27, 2017 3:23 pm

Dovolím si použít Jardovo ohodnocení:
Jarda885 píše:Trocha terorie nikoho nezabije. Souhlas. Jsem zvědav, kam vlákno posuneš.

Já asi nikam, ale kam vy ostatní? :D
Budete jen konzumovat? :crazy:
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2084
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 109

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod err_ » pon úno 27, 2017 3:58 pm

A jakou mas o tom navazani predstau? Vetsina teorie zde vysumi do ztracena nebo je oznacena za "teorii", pricemz praxe je jina. Navic, jsi to vzal pekne ze siroka. Za takovy uvod se vejde cela knihovna. Lepe asi psat o malych, dilcich usecich.

Rad bych se pletl, ale zjistuji, ze vetsine osazenstva se zde stale neco ucit neche :-) Ziji v tom, ze to ve svem plavebnim reviru a za vyuziti modernich navigacnich pomucek nepotrebuji.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 424
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 15
Bydliště: Praha

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod Lachtan » pon úno 27, 2017 4:10 pm

Lynxi, to je pohotová a správná reakce. Skutečně zde vytváříme obsah všichni. Víc komunikujících - více porozumění, obohacení obsahem. Někde jsem četl, že komunikace je o obsahu jen 5 procent, škoda. Toto téma je dosti široké, nicméně by mi zajímala navigace našich dávných předků, nebo ptáků. Člověk neustále něco zdokonaluje, bravo! Ale proč boří to, čeho doposud dosáhl! Ztrácíme některé schopnosti. Není to škoda, kam spěcháme, proč boříme hodnoty našich předků, nevážíme si jich, nebo je jednoduše neznáme? Kolik desítek moderních navigačních přístrojů měla Costa Concordia? Základním navigačním prostředkem dle mě je střízlivá a vnímavá hlava s dobrým zrakem, to platí dodnes. Ovšem chystají se v budoucnu lodě bez posádek. No pozdrav Pánbůh!!!
Naposledy upravil(a) Lachtan dne pon úno 27, 2017 4:42 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod lynx » pon úno 27, 2017 4:35 pm

No vida, alespoň nějaké reakce. :-)

Nejdřív opravím dva překlepy:
x* – s vypnutou selective availability a/nebo za použití DGPS (Diferenciální GPS)
-------------------------------

Napadá mě pár témat k diskuzi:

- Vhodnost či nevhodnost metod navigace pro jednotlivé fáze plavby.
- Spolehlivost DR při započtení jen kurzu a rychlosti.
- Možnost odhadnout chybu kormidlování.
- Kombinujete navigační metody?
- Kdo z vás si věří, že by se po vypnutí GPS dostal bezpečně do přístavu vzdáleného třeba 50 mil, kdyby v cestě byly navigační překážky?
- Víte někdo, co je DGPS? Umíte to srozumitelně vysvětlit?

:whist:
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2084
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 109

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod err_ » pon úno 27, 2017 5:22 pm

- Vhodnost či nevhodnost metod navigace pro jednotlivé fáze plavby.

Tady ti celkem jasne odpovida tabulka, kterou jsi sem sam vlozil. Co je ale mozna pro nekoho zajimave a na co jsem prisel az s AIS, jsou radio - AIS majaky. Na Kanale jsou u vsech "vetrnnych" poli a casto pred delenim nebo zmenou useku TSS. Boje vysilaji oznaceni i svoji pozici, da se dle toho solidne zorientovat.

- Spolehlivost DR při započtení jen kurzu a rychlosti.

O tohle se nejak pokousim stale. Resp. by bylo idelani abys znal i drift. Jak vetrem, tak proudem. Jenze prave ten se mi nikdy nedari do vypoctu solidne zjistit. Jednak nemam zcela rovny zadni steh, mam jej mirne vpravo, ale i kdybych to pominul a udelal si pres nej a namerny kompas namer na brazdu, pokud neni v oblasti znacen proud, nejsem schopen to dopocitat. Mnohdy se pri kratke vzdalenosti lisim o vice jak 15 - 20° Coz je skutecne hodne. To same plati i pri kormidlovani na navigacni bod a sledovani snosu pomoci odchylky v kurzu. To ale souvisi i s chybou kormidlovani.

Tady bych mel spis podotazku, jak urcujete bez GPS a co nejpresneji drift vy?


- Možnost odhadnout chybu kormidlování.

Zaznamenavanim pozice do mapy se znacenym kurzem a naslednou kontrolou, pripadne. mas-li tu moznost, kontrolou v ramci terestricke navigace si rozdil v kurzech stanovis celkem dobre. neco z toho bude kormidlovani, ale take snos, apod...

- Kombinujete navigační metody?

Bez toho to nejde.

- Kdo z vás si věří, že by se po vypnutí GPS dostal bezpečně do přístavu vzdáleného třeba 50 mil, kdyby v cestě byly navigační překážky?

Ty prekazky jako jedine by byly jednoznacnou zachranou. Zalezi ovsem na jejich hustote. Pokud by byly na dohled, je to jednoduche. Pokud alespon na radiovy dohled, je to pomucka. Pokud by byly treba jen tri, za celou dobu, je to bez GPS jiz dost tezke. A pak samozrejme na ostatnich informacich - opet - proudy, pocasi ...

- Víte někdo, co je DGPS? Umíte to srozumitelně vysvětlit?

Jestli vzpominate, pred casem hrozilo Rusko Americanum, ze vypnou pozemni GPS stanice? Take jsme tady meli debatu o ohybani casoprostoru, atomovych hodinach na satelitech. Pred casem byla publikovana informace o chybach atomovek na satelitech Galileo. Take zde probehlo par poznamek o kalibracnich pozemnich utvarech pro mapy. A DGPS je vse v jednom. Je to aktivni vysilac, jakysi majak, na presne znamem bode. Ten poskytuje satelitum korekce jak v casech (jinak by se satelit nikdy nedozvedel odchylku), tak v umisteni. Slozitym algoritmem jsou nasledne chyby zapocitany a satelit se zkalibrovan. Takze lze asi jednoduse oznacit jako jakesi kontrolni majaky.

Cela problematika atomovek a kalibrace je slozita, ale v zasade, pokud atomovky udavaji cas a ten se nekam posle, musi se zapocitat i draha, kterou ten cas leti. Tam vznika mnoho odchylek. Musi tedy existovat zpusob, jak satelitu oznamit, jak dlouho ten cas na Zemi letel. Je to jeden z dulezitych udaju ke konecnemu synchronizacnimu vypoctu. Pokud satelit uhne z naplanovane drahy, pokud zmeni vysku apod. Dojde k vygenerovani skokove odchylky, ktera by se nasledne projevila v celem systemu. Cely system GPS je vlastne o velmi presnem case vztazenemu k urcitemu mistu. Doslova "v ten spravny cas, na spravnem miste" .

P.S.
Vse jsem bral z pozice, ze nemas GPS. Odecitat rychlost z GPS a podobne a korigovat dle toho samozrejme lze snaze. Astronavigaci zatim neznam.
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod Michal123 » pon úno 27, 2017 7:54 pm

lynx píše:No vida, alespoň nějaké reakce. :-)

Nejdřív opravím dva překlepy:
x* – s vypnutou selective availability a/nebo za použití DGPS (Diferenciální GPS)
-------------------------------

Napadá mě pár témat k diskuzi:

- Vhodnost či nevhodnost metod navigace pro jednotlivé fáze plavby.
- Spolehlivost DR při započtení jen kurzu a rychlosti.
- Možnost odhadnout chybu kormidlování.
- Kombinujete navigační metody?
- Kdo z vás si věří, že by se po vypnutí GPS dostal bezpečně do přístavu vzdáleného třeba 50 mil, kdyby v cestě byly navigační překážky?
- Víte někdo, co je DGPS? Umíte to srozumitelně vysvětlit?

:whist:

Podle mapy a náměru bych v pohodě doplul. Ale dost se u toho člověk naběhá mezi palubou a mapu v podpalubí.

Horší by to bylo na otevřeném moři, astro navigaci neumím.

No a sranda končí když se zatáhne a zhorší se viditelnost. Pak všcehny místa na břehu vypadají stejně
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod Anonym » pon úno 27, 2017 9:21 pm

Ve svých slaných (ne slavných ;) )začátcích jsem jako jednu z prvních knížek četl od Petra Ondráčka - Před přídí mys Horn. Bez zbytečných omáček, pěkně popisované podmínky které během plavby panovaly, co se pokazilo, jak se to zpravilo, co jak řešili. Po každé kapitole celkově shrnuto.

Co jsem si z ní vzal, co se týká navigace. Se zájmem jsem si přečetl jak se jim pokazila GPSka, tak vytáhli druhou. Pokazila se i ta, vytáhli třetí. Tu druhou pak tuším opravili. Já tu knihu nemůžu najít, ale měli jich snad pět? Zde jsem si řekl že to je ta cesta kterou chci jít. Nic jsem nedbal na urážení některých zdejších echt jachtařů, kteří ze mě permanentně dělali neschopného debyla.
Jsem sice v duši romantik, ale jsou situace kdy chci jít tou nejjednodušší cestou. Až u nás před každým autem poběží běžec s červeným praporkem, začnu uvažovat o kurzu sextantu a astronavigace. Nemám touhu plout přes Atlantik a pro příbřežní plavbu mě dostačuje jeden přístroj GPS a náhrada námořních map v mobilu.

To ovšem neznamená, že si nevěřím v klasické navigaci. Jednak jsem starý skautský bard a mapa s buzolou byly náš každodenní chléb. V mapách a orientaci v přírodě mě opravdu nikdo nenachytal. Při přechodu z lesa na moře jsem se pouze doučil pár námořních značek. Jo a přidal deviaci a drift. A druhak si dovolím látku "Navigace" ve svých základech 6x - 8x ročně přednášet kurzantům. Takže se vlastně stále dokola učím.

Kombinuji GPS + pilot. Námořní mapy vůbec nepoužívám, protože na velké vzdálenosti je nepotřebuji a u břehu mě jsou na prd. Pozorný čtenář na přiložených obrázcích uvala Gradina zajisté pochopí. Navigátora u navigačního stolku nedržím a mapy do kokpitu vynášet nedovoluji.
Takže u břehu buď pilot, nebo GPS.
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod lynx » pon úno 27, 2017 9:31 pm

err_ píše:Tady bych mel spis podotazku, jak urcujete bez GPS a co nejpresneji drift vy?

Snos větrem se dá jednak odhadnout podle síly větru, jeho směru, množství nesených plachet, druhu kýlu...
Ale dá se i změřit: Táhnout za lodí plovoucí lano a náměrovým kompasem změřit jeho odchylku od osy lodi.
Snos proudem bez atlasu proudů (a bez GPS) určit neumím.

- Kombinujete navigační metody?

Bez toho to nejde.

Srávně :-)

- Kdo z vás si věří, že by se po vypnutí GPS dostal bezpečně do přístavu vzdáleného třeba 50 mil, kdyby v cestě byly navigační překážky?

Ty prekazky jako jedine by byly jednoznacnou zachranou.

No, třeba taková mělčina neoznačená bójemi nebo majákem... :o

DGPS? Umíte to srozumitelně vysvětlit?

... A DGPS je vse v jednom. Je to aktivni vysilac, jakysi majak, na presne znamem bode. Ten poskytuje satelitum korekce jak v casech (jinak by se satelit nikdy nedozvedel odchylku), tak v umisteni. Slozitym algoritmem jsou nasledne chyby zapocitany a satelit se zkalibrovan. Takze lze asi jednoduse oznacit jako jakesi kontrolni majaky...


Ano, to je srozumitelné.

Michal123 píše:Horší by to bylo na otevřeném moři, astro navigaci neumím.

50 mil od přístavu mi už jako otevřené moře docela přijde. :-) Nemám na mysli plavbu podél břehu.


Jirko, mám dvě poznámky:
1. Pro některé z nás je astronavigace radost a umění. :-)
2. Ano, nová elektronická mapa je jistě lepší a přesnější než stará papírová. Někde mám doma mapu, na které jsou hloubky (tuším) z měření dělaných na počátku 20. století. :o
Jsou ale i nové a přesné papírové mapy. Jen se blbě zoomují. :-)
Ale papírové mapy jsou krásné!
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod Anonym » pon úno 27, 2017 10:01 pm

lynx píše:1. Pro některé z nás je astronavigace radost a umění. :-)

Ale to já přeci plně respektuji a v podstatě i obdivuji!!!!!
Jenom mě někdy přišlo podivné, proč nejsem jachtař když neumím proplout Korčulským kanálem pomocí sextantu... :?
(Víš co to je "zdravá nadsázka" že? ;) )
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 424
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 15
Bydliště: Praha

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod Lachtan » pon úno 27, 2017 10:24 pm

řekl bych, že určení směru plavby je pro navigaci snad nejdůleležitější. Nebezpečí po cestě většinou registrujete, když si v noci nejste jisti, vyčkejte přes noc v bezpečných vodách. Kdysi minutí i nebezpečných míst byla zásadní navigační chyba. Např. se připlouvalo ve směru WE k severojižním ostrovům, aby byla co největší pravděpodobnost neminutí. Být ztracen na moři pro blbost je myslím hloupá smrt, ale určitě lepší než přežívat v eldénce. :crazy: Podívejme se na DR. Kdo z nás si zapisujete pravidelně polohu? Myslíte, že stačí elektronický lodní deník? Může se vám dostat slaná voda na baterky. Solár, větrný generátor, motor je nyní k ničemu. Nevíte kde přesně jste, ztrácíte mapu a nevíte souřadnice cíle, tedy nevíte nic. Vaše šmudlátka potřebují živit ze servisky, ale ta už to nerozdýchá. Proto tužka, papír a pravítko budou stále dobré pomůcky. Dobrý je i úhloměr pro tvorbu vaší mapy na čistém papíru. Pravítko vám nahradí náměrný kompas. 1 cm přibližně 1 st. při natažené paži. Můžete si doma zkalibrovat přesnou vzdálenost od úst - uzlíček na konci provázků. Toto platí celkem přesně do 30 ti centimetrů. A hvězdičky jsou hotový poklad pro navigaci, tedy Slunce je také hvězdička. Jak pro polohu tak pro směr. Nemusíte mít ani sextant. Můžete si vybrat konstantu horizont nebo zenit. jaká je chyba? U šmrncání cirkumpolárních hvězd o horizont pod 10NM v zeměpisné šířce při plavbě po rovnoběžce. Nemusíte znát dip, refrakci, název a deklinaci hvězd. Pokud jste bez baterky, je to příšerné v noci čumět do osvětleného kompasu čelovkou jakoukoli barvou, navíc pak přestanete vidět 5 minut cokoli okolo. Nad 65 rovnoběžkou je zase dobrým indikátorem směru poloha slunce. 15 stupnů průmětu jeho dráhy na horizontu odpovídá přibližně 1 hodině.To na rovníku nedáte!
Naposledy upravil(a) Lachtan dne pon úno 27, 2017 10:30 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 705
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 61
Bydliště: Praha

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod RACEK » pon úno 27, 2017 10:28 pm

Radionavigace, tak to jsem už dlouho neslyšel. Myslel jsem, že radiomajáky už skončili dávno provoz. Docela jsem zavzpomínal na své první plavby, tedy na dobu před rozvojem GPS.

Radiomájáky vysílali daný kód - snad dvě písmena v morseovce. Přes zimu si člověk doma sestrojil přijímač se směrovou anténou, sluchátkama a náměrovým kompasem. Anténu otočil kolmo, aby měla nejlepší příjem a hledal signál. Když ho uslyšel, tak ten radiokompas otočil směrem na ten maják a hledal, náměr kdy je ten signál nejslabší. Ze dvou náměrů pak vynesl pozici.

Bójky vysílají AIS, aby se s nima nikdo nesrazil.

Když už mluvíme o AIS, docela mě překvapilo, že v diskuzi zanikl příspěvek od Yachtmenů o AIS receiveru ve vlákně VHFvysílačky.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod lynx » pon úno 27, 2017 10:39 pm

Baharis píše:Jenom mě někdy přišlo podivné, proč nejsem jachtař když neumím proplout Korčulským kanálem pomocí sextantu... :?
(Víš co to je "zdravá nadsázka" že? ;) )

Ty to fakt neumíš??? :hmm:
To se sextantem skrz Korčulský kanál usilovně pádluje, přeci! :lol:
Co myslíš, vím, co je nadsázka? :)
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod lynx » pon úno 27, 2017 10:43 pm

RACEK píše:Docela jsem zavzpomínal na své první plavby, tedy na dobu před rozvojem GPS.

Já si často vzpomenu na naši plavbu na začátku rozvoje GPS. Z Kolobrzegu do Stockholmu a zpět. Asi v třetině plavby uschlá mořská sůl odizolovala venkovní anténu od přístroje v kajutě.
To pak byla klasická navigace! :-)
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 705
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 61
Bydliště: Praha

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod RACEK » pon úno 27, 2017 10:48 pm

Tenkrát jsme GPS-ku už měli, jenom přestala fungovat :) .
GPS-ku jsem za plavby rozbil od té doby už dvakrát :D , takže metody klasické navigace si často opakuji.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 424
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 15
Bydliště: Praha

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod Lachtan » pon úno 27, 2017 10:53 pm

Major Terazky na jachtě: Prepáčtě vojín Kefalín, sextant to volaco erotického? To je absurdné.
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod Anonym » pon úno 27, 2017 11:02 pm

Lachtan píše:Kdo z nás si zapisujete pravidelně polohu? Myslíte, že stačí elektronický lodní deník?

Ano, stačí. :crazy:

Daleko více se bojím chodit po přechodu pro chodce, než že bych měl problém s polohou, kurzem, nebo zápisem svých plaveb. Chtěl bych soutěžit s nějakým "klasikem" o to, kdo má lépe archivované své plavby. Každou maili po dobu patnácti let, zrekonstruuji svou nováčkovskou plavbu, Regatky, všechno. Každé réčko, každé kotviště. Kolik to je týdnů jsem tu již psal....

Že každý e-navigátor musí umět i klasiku Racku opakuji stále. :clap:
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod aTrej » pon úno 27, 2017 11:17 pm

Baharis píše:Pozorný čtenář na přiložených obrázcích uvala Gradina zajisté pochopí. Navigátora u navigačního stolku nedržím a mapy do kokpitu vynášet nedovoluji.
Takže u břehu buď pilot, nebo GPS.

Ja ti neviem Baharis. Vždy si rád sadnem nad mapu. Mobil ani plotter mi nikdy nedajú dostatok informácií pre orientáciu vo väčšom priestore. V novom prostredí určite. Keď som na kotevnom vrátku je to fantastická vec nazoomovať hĺbku. Ale keď potrebujem rozmýšľať v širšom kontexte mi to príde s mapami určite praktickejšie.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 424
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 15
Bydliště: Praha

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod Lachtan » pon úno 27, 2017 11:43 pm

V Chorvatsku často stačí k navigaci čichový a chuťový orgán, podle složení posádky. Přiznávám se, že jsem si zde nikdy nezapisoval polohu, ani neměl zpočátku GPS natož vhodný soft. To dnes čumím furt do nějakých elektronických vymožeností, že mi hlava opuchá od očí k uším. Že já nebyl radši vodní savec, nebo pták? No mají tito problémy s navigací? Pokud čápa v Súdánu někdo nesní, vrací se zpět do ĆR s přesností 10cm na své hnízdo. Tedy neutrácí za hovadiny a užívá si letu.
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod Anonym » pon úno 27, 2017 11:46 pm

aTrej píše:Ja ti neviem Baharis. Vždy si rád sadnem nad mapu.
To ti chválím, proč ne? :thmbup:
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2084
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 109

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod err_ » pon úno 27, 2017 11:59 pm

lynx píše:Ale dá se i změřit: Táhnout za lodí plovoucí lano a náměrovým kompasem změřit jeho odchylku od osy lodi.


Ahoj, tohle je totozne s postupem, ktery jsem psal. Ja merim brazdu, ty lano. Ale me to tedy nikdy nevyslo. V lanu a brazde je snos pouze vetrem, ale to, co hybe s celou hladinou, tedy proud, ten tam neni. A odchylka muze byt skutecne znacna. Zkus si to :-)
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod Anonym » úte úno 28, 2017 9:02 am

Lachtan píše:řekl bych, že určení směru plavby je pro navigaci snad nejdůleležitější. Nebezpečí po cestě většinou registrujete, když si v noci nejste jisti, vyčkejte přes noc v bezpečných vodách.
Člověk si při čtení vždy vzpomene na nějaký zážitek. Když neurazím....

V září roku 2011 jsme dělali malou přeplavbu Atény - Kréta - Atény. V mých zážitcích asi vyčnívá návrat zpět proti Meltémi, 185NM, 39 hodin non-stop plavby, když nepočítám hodinovou přestávku na Iosu. Kolem 150MN na plachty, když jsme potřebovali přímý sever tak zbytek na motor.
Vyplouvali jsme z Xanie v 07:30 a po dvou réčkách jsme se po desáté večerní blížili k Santorini, kterým jsme chtěli proplout a pokračovat dál na Kithnos.
Před vstupem do Santorini je malý shluk ostrůvků na mapě uveden jako Nes Xristiana, osazen bílým majákem. Měli jsme po celou dobu namířeno srdnatě nejkratší cestou mezi ostrůvky. jenomže maják 24m nad mořem s dosvitem 10NM ne a ne zahlédnout. V naprosté tmě nebyly vidět ani siluety ostrovů. Únava, rozespalost, tma. Pomalu jsem začal přemýšlet, jsme - li vůbec na Egeji. No nic. Nějaké 4,5NM před pomyslným majákem v 22:55 mě opustil morál, odpadli jsme a souostroví obepluli z jihu. V blízkosti jsme už nějaké siluety ostrovů viděli, maják však nikolivěk.
Lampa blikla a zhasla docela.... :lol:

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod lynx » úte úno 28, 2017 9:22 am

err_ píše: V lanu a brazde je snos pouze vetrem, ale to, co hybe s celou hladinou, tedy proud, ten tam neni.

Lynx o něco dříve píše:Snos proudem bez atlasu proudů (a bez GPS) určit neumím.

err_ píše:A odchylka muze byt skutecne znacna. Zkus si to :-)

Zkusil jsem si to – v roce 2013 v Bretani – rozdíl mezi osou lodi a směrem plavby byl 50°, loni ve Skotsku – rozdíl byl 40°. A kone konců mezi Channel Islands taky tak.
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod Anonym » úte úno 28, 2017 10:15 am

Rozdíl mezi osou plavby a osou lodě lze velmi přesně odečíst pomocí námořní GPS a náměrového kompasu. Pokud máme někde před přídí nějaký pevný bod.
Námořní GPS mají funkci prodloužená čára pohybu. Většinou zasahuje do 20NM rozdělená po 1NM. Kormidluji tak aby se čára skutečného pohybu na displeji dotýkala cíle plavby (loď se podle driftu kouká jinam) a pak jednoduše náměrákem odečtu v reále rozdíl mezi přídí a viditelným cílem.

Tímto způsobem vlastně na delších trasách drift úplně eliminuji a pokud mě to umožňuje vítr, kormidluji přesně z bodu A do bodu B. Jedna z výhod GPS...
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2084
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 109

Re: Metody navigace – úvod

Příspěvekod err_ » úte úno 28, 2017 10:41 am

Opet tam ale nebudes mit proud. Tohle je normalni metoda i bez GPS. Proste vezmes namerny kompas, stoupnes si zady ke vchodu do salonu, a pokud mas kolmy zadni steh, tedy na stred, zarovnas si jej s namernym krizem kompasu a stedem brazdy, kterou nechavas za sebou. Udelas odecet z kompasu, spocitas rozdil od kurzu a mas drift. Ale jen vetrem.

Ten samy postup lze udelat i na lano, jak psal lynx. Pokud vlny nedovoli odecist brazdu, je to super pomucka. Diky za ni!

Ale jak plyne z lynxova mereni, ale i mych pokusu, samotny soucet snosu proudem a chyby v kormidlovani je tak zasadni, ze bez GPS je skutecne problem na sirem mori, bez orientacniho bodu - tudis dejme tomu jiz nejakych 10mil od pobrezi - provadet navigaci bez GPS. A proto to Astro :-)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host