Lodní deník

Po počasí další důležitá součást jachtingu. Vše kolem navigace....

Moderátoři: Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte lis 11, 2014 9:18 am

Ano, na VAR pro proměnlivý vítr jsem zapomněl.
Pro převod uzlů na stupně Beauforta jsem si vymyslel takovouhle stupnici: 14 uzlů je čtyřka, 26 je šestka, 38 je osmička, 50 je desítka. (Mechanizmus je asi jasný, ne?) Čísla sice obvykle nejsou uprostřed daného intervalu, ale dobře se pamatují. Liché stupně jsou mezi tím.

Macku, při stání v přístavu se každou hodinu přeci nezapisuje.
Já do poznámek zapíšu třeba 0 až 24 h stání v přístavu Paphos. Pak zaznamenám podstatné věci, jako je odbavení, tankování, případné kolize s jinými loděmi a podobně. Levou (plavební) stránku deníku pro příslušný den proškrtnu. Takhle nás vedení deníku učili kdysi dávno v kurzu v Hradci Králové.
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » úte lis 11, 2014 2:39 pm

To byl extrém. Nicméně i při zhoršení počasí na kotvě se může stát malér a když už se tady haraší pojišťovnou tak pořádně :) . Loď je pojištěna nafurt, ne jen na dobu, kdy "aktivně" pluje.
Uživatelský avatar
Cernoch
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 66
Registrován: úte pro 11, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Cernoch » čtv lis 13, 2014 5:44 pm

Nejvic me trapil fakt, ze kdyby muselo dojit k tomu, ze bych byl nucen nekde predkladat LD, byl by na zaklade nepresnych zapisu kurzu (pruplav kanalem apod.) povazovan za nepresny, neduveryhodny... Takze jste me uklidnili, diky. Jinak zaznamy pisu i na kotve nebo v marine, pokud ze vyrazne zmeni pocasi.
A dost rozmrzely jsem, kdyz na lodi nektery z budiku nefunguje a ja cely tyden proskrtavam jednu kolonku...
K deniku taky nikoho nepustim, mam rad, kdyz je psany jednim (mym) rukopisem. V kokpitu tak mam papir a tuzku a zaznamy do LD pripadne doplnim vecer.
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » pát lis 14, 2014 8:19 am

Budíky jsou nahraditelné a kolonek nám díky našim úředníkům vzniká v životě čím dál tím víc tak nezoufej a užívej plavbu :) :) :) :) :) :)
Uživatelský avatar
nmy
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 6
Registrován: stř črc 31, 2013 2:00 am
Reputace: 0

Lodní deník

Příspěvekod nmy » pon srp 03, 2015 3:27 pm

No, možná, že jsem Hujer, ale lodní deník píšu i v Chorvatsku. Ať si kdo chce, co chce říká, je to jednou úřední dokument a při problému ho mohou po tobě chtít na kapitanátě nebo třeba i na pojišťovně. Nepíšu samozřejmě záznam každou hodinu, ale protože většinou vím, kam plujeme, tak si ráno udělám záznam o poloze, počasí, poznačím hodnotu tlaku a pak průběh plavby zapisuji stylem "křižování v Pelješkom kanale" a zaznamenávám jen podstatné změny kurzu. Poznámky o místních cenách, chování domorodců apod. si dělám do osmiček, takže LD je skutečně jen plavební záznam.
Uživatelský avatar
Rumex
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 318
Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Dětmarovice

Příspěvekod Rumex » úte srp 04, 2015 6:59 am

Tak to jsem asi taky HUJER, dělám to stejně, jen na konci dne když už jsem ukotven, udělám čáru a zbytek stránky věnuji posádce. Je docela úsměvné pročítat zpětně deník. :good:
Uživatelský avatar
mikel
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 65
Registrován: úte čer 29, 2010 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Kolín

Příspěvekod mikel » ned srp 09, 2015 10:25 am

Přátelé, taky to tak dělám. Můj kurz byl tragickej a nic mě tam nenaučili ( bohužel. Ještě, že člověk už chvíli jezdil jako člen posádky). Takže si dovolím konstatovat, že jsem více samouk a nic více než plout a plout není lepší škola. Co se týče lodního deníku, zde toho bylo napsáno mnoho. Já osobně jsem si kdysi koupil deník, kde byly stránky již pěkně vypsané - od síly větru počínaje až po viditelnost. Měl prostor pro psaní různých poznámek. Věřte, že když si ho procházím co, kdy, kde před xx lety....je to sranda ( např. ty veselé příhody, ale i ty krizové. Ceny bójí, jak rostou nevídaným tempem a samozřejmě složení posádek). Myslím, že to je užitečná věc, která koneckonců také ukazuje vaši praxi.
Uživatelský avatar
Darek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Brno

Příspěvekod Darek » ned srp 09, 2015 12:03 pm

Jeden případ za všechny, proč se nespoléhat jen na záznamy z GPS...

Září 2014 - plavba Kühlungsborn - Bornholm a zpět. Na palubě navigační PC +zabudovaný velký plotter + 2 ruční GPS.
Po třech dnech nonstop plavby jsme dojížděli pár hodin před cílem v noci na poslední funkční ručku, která chcípla 1/2 hoďky před marínou (už se naštěstí rozednívalo). Během noci nám odešla komplet elektřina. Až zpětně jsme zjistili, že tahle loď nemá ráda vodu uvnitř. Respektive přestane dobíjet.
Takže papír má stále přeci jen něco do sebe.

https://www.youtube.com/watch?v=JM0cFZsysBQ

sorry za :offtopic:
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1347
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 62
Bydliště: Ostrava

Re: Lodní deník

Příspěvekod Jarda885 » úte pro 08, 2015 6:57 pm

Před více než rokem jsme zde diskutovali o tom, jestli má význam vést lodní deník nebo nemá. Jestli v případě nehody je to dokument k něčemu nebo je to něco, co vyšetřovatele nezajímá. Dnes k tomu zveřejnily http://www.lodninoviny.cz stať, ze které kopíruji část, pro mne zásadní:

Právní základ
V případě jakékoli nehody na moři jsou lodní deník a mapy na lodi přítomné brány v potaz při vyšetřování nehody. Záznamy v deníku slouží při rekonstrukci situace, dávají vyšetřovatelům možnost, ověřit si tvrzení posádky, rekonstruovat dění na palubě, prověřit správné chování. Absence lodního deníku v případě vyšetřování nehody je vždy citelným záporem. Mimo jiné jasně definuje slabá místa skippera v případě dalšího sporu.


Přidávám ještě odkaz na celý článek.
http://www.lodninoviny.cz/hlavni-clanky ... odni-denik
Bohužel lodní noviny tají autory svých článků, takže hodnota takové informace je tím hodně snížena.
david
moderátor
Příspěvky: 5099
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Lodní deník

Příspěvekod david » úte pro 08, 2015 9:49 pm

Jarda885 píše:Bohužel lodní noviny tají autory svých článků, takže hodnota takové informace je tím hodně snížena.


asi proto, že maj blbě interpunkci a nechtějí jim dělat vostudu :lol:
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 401
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 6

Re: Lodní deník

Příspěvekod tatinecek » čtv pro 10, 2015 8:31 am

Jednou jsem řešil na kapitanátu v Olbii problém. Jakmile jsem vyndal lodní deník v tvrdých deskách, vedený po hodině, tak se změnil malinko přístup úředníka. Vpodstatě to vypadalo: Máš lodní deník, zaznamenáno cos dělal, je to ok. Prohlídl i dny ostatní a jednání bylo velmi korektní a nakonec vstřícné, taky díky tomu, že se mnou byl italsky mluvící člen posádky.
Nemít deník, myslím, že by se nechtěl jít dívat na pevnou GPS na loď.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1085
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 162
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní deník

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv pro 10, 2015 9:03 am

Vážení jiná země jiný mrav. Tady povinnost vést lodní denník pro lodě do 12 x 4m není. Od 1974 na nás nikdo ve Švédsku, Dánsku, Norsku ani Německu nechtěl lodní deník. Navigaci jsme měli 1980 Omega, pak Decca a teď GPS. Do doby GPS jsme psali posice, teď moc ne. ale stále píšeme podrobný popis co jsme dělali. Často se známými listujeme v lodních knihách nejen na lodi, ale i v zimních večerech u krbu a vzpomínáme.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní deník

Příspěvekod lynx » úte říj 10, 2017 7:57 pm

V souvislosti se zákonem o námořní plavbě a listování v něm jsem si vzpomněl na zdejší diskuzi o potřebnosti/zbytečnosti lodního deníku a o tom, že ho žádný předpis nevyžaduje.
Takže 61/2000 Sb. ZÁKON ze dne 24. února 2000 o námořní plavbě:
§ 36
Námořní protest
(1) Došlo-li nebo mohlo-li v souvislosti s provozem lodě dojít k poškození lodě, nákladu nebo zdraví osob na lodi, velitel lodě podává o této skutečnosti písemnou zprávu (dále jen "námořní protest").
(2) Námořní protest musí obsahovat úplné a přesné vylíčení všech závažných okolností, v souvislosti s nimiž došlo nebo mohlo dojít k poškození lodě, ákladu nebo zdraví osob na lodi, a opatření, jichž bylo použito k odvrácení nebo zmenšení škody. Přílohou námořního protestu je výpis z lodního deníku a výpis ze seznamu posádky.

Fčíl mudrujte! :crazy:

Mimochodem, že se to jachtařům neděje? Vím o události, kdy na Channel Islands narazila do zakotvené charterové lodi s českou posádkou jiná loď. Skipper podával námořní protest. Možná to i tady popisoval.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1138
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 118
Bydliště: Olomoucko

Re: Lodní deník

Příspěvekod Omen » úte říj 10, 2017 8:05 pm

Trocha mudrování :D
To je ten nepořádek v pojmech a systematikou zákona..... tento bod jsem zmiňoval v jiném vlákně.
Protest se netýká jachty, neboť v tomto paragrafu je řeč jen o (obchodní) lodi, jachta zmíněná není. Ani není použit souborný pojem plavidlo 8)
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní deník

Příspěvekod lynx » úte říj 10, 2017 8:25 pm

Tak daleko já ve své „právní naivitě“ nedohlédnu. :)
Ale příklad z Channel Islands znám jednak z přímého vyprávění skippera a ze „svědectví“ technika charterovky, když jsem si o dva nebo tři týdny později v Saint Malo půjčoval loď.
Uživatelský avatar
staffo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 58
Registrován: stř lis 27, 2013 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Žilina, SR
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní deník

Příspěvekod staffo » ned říj 22, 2017 8:51 pm

Na Slovensku je to jednoznačné - podľa zákona 435/2000 Zb. v znení neskorších predpisov, §58 Listiny a iné doklady rekreačného plavidla sa uvádza:

1. Na rekreačnom plavidle musia byť uložené:
a) registračný list,
b) medzinárodné osvedčenie na plavbu na mori,
c) lodný denník, ak konštrukcia rekreačného plavidla umožňuje jeho bezpečné uloženie.
2. Podrobnosti o vedení listín a o iných dokladoch rekreačného plavidla podľa odseku 1 ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.

Zároveň sa ale v §60 POKUTY vôbec nespomína prípad, kedy na rekreačnom plavidle lodný denník nie je, pokutovaný môže byť iba vlastník alebo veliteľ námornej lode, čo sa nás plachetničiarov netýka.... :-)
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní deník

Příspěvekod Baharis » pon říj 23, 2017 10:03 am

Pročetl jsem si ten váš zákon a opravdu tam je pro rekreační plavidlo a povinnost LD přesně specifikované. Sice jenom "pod Slovenskou vlajkou", ale je. Charter to samozřejmě neřeší.

A u nás stav setrvalý? Uniklo mě něco, nebo tu máme stále jenom doporučení, zkušenosti a dobrou námořní praxi?
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1347
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 62
Bydliště: Ostrava

Re: Lodní deník

Příspěvekod Jarda885 » pon říj 23, 2017 11:39 am

Citace z českého námořního zákona:

§ 26
(1) Provozovatel námořní jachty je povinen zabezpečit, aby při provozování námořní plavby byly na námořní jachtě tyto listiny a deníky:
a) rejstříkový list,
b) lodní deník,
c) seznam členů posádky námořní jachty,
d) seznam cestujících, pokud námořní jachta přepravuje cestující.
(2) Vlastník námořní jachty zajistí po uplynutí doby platnosti rejstříkového listu jeho předání Úřadu.
(3) Vlastník námořní jachty zajistí úschovu lodního deníku po dobu tří let ode dne posledního zápisu do tohoto deníku.


K výkladu je tu mnoho názorů.
Těžko vymyslíš novou myšlenku, která na JI ještě ní prezentována.
Uživatelský avatar
mipe
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 84
Registrován: čtv lis 26, 2009 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Bratislava

Re: Lodní deník

Příspěvekod mipe » pon říj 23, 2017 12:13 pm

A čítame zmluvy s agentúrou, od ktorej najímame lode niektorej čartrovky?
Tak vyberám zo zmluvy veľmi známej agentúry:
VŠEOBECNÉ PODMÍNKY PRONÁJMU
ZÁVAZKY NÁJEMCE (okrem iného):

Nájemce je také povinen respektovat všechna pravidla a předpisy, zavazuje se vést lodní deník a
zacházet s lodí, jejím inventářem a vybavením s pečlivostí.

Howgh.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní deník

Příspěvekod lynx » pon říj 23, 2017 12:17 pm

Ad § 26:
I tady vidím nedotaženost Námořního zákona. Paragraf ukládá (mimo jiné) lodní deník na lodi mít. Ani jedna zmínka o tom, že je ho třeba taky vyplňovat. Pokud možno pravidelně.
Zajímalo by mě, co vy české námořní autority řekly na situaci, kdy se něco stalo, lodní deník na lodi byl, ale poslední zápis byl měsíc starý. Litera zákona povinnost lodní deník (pravidelně) vést neukládá.
Co mi to jen takový paskvil připomíná?
(Jardo, radši to napíšu – není to útok proti Tobě. Jen reaguji na Tebou citovaný paragraf.)
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní deník

Příspěvekod Baharis » pon říj 23, 2017 12:20 pm

Ano máš pravdu Jardo. Je to tam jako "Námořní jachta" a dalo by se říci že to specifikuje v § 2 odst.(5) Rekreační plavidlo. Alespoň dle rozměrů. Asi to bude dostačující k plnění té povinnosti LD.

Jenom mě ten dojem kazí některé další formulace jako třeba "Pasažéři námořní jachty" nebo "§ 30 odst. (1) kde se mluví o "Členech mužstva námořní jachty", což mě stále evokuje komerční plavidlo. To je ten známý problém že u nás není (dostatečně) rozdělena komerční a rekreační námořní plavba.

Zajímavá je pasáž § 12n Osvědčení pro práci na moři. Předpokládám že u komerčních plavidel to řeší ten nedávno diskutovaný problém o práci kapitánů v zahraničí.

Mipe: Myslíš smlouvu s agenturou, nebo charterovou společností? Agentura si může napsat co chce, nemá možnost kontroly ani postihu. Jakmile ji zaplatím, jsem s ní natrvalo vyrovnaný bez jakýkoliv závazků.
Já beru loď od majitele a ten určuje podmínky, s ním podepisuji smlouvu. Pokud to myslíš takto, zajímalo by mě konkrétně kdo to je.
Uživatelský avatar
mipe
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 84
Registrován: čtv lis 26, 2009 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Bratislava

Re: Lodní deník

Příspěvekod mipe » pon říj 23, 2017 1:36 pm

Baharis:
Trochu som sa unáhlil - citoval som z agentúrnej zmluvy Yachtnet, ale pozrel som si pár zmlúv, ktoré mám priamo s čartrovkou a tie požiadavku na LD nemajú.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1347
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 62
Bydliště: Ostrava

Re: Lodní deník

Příspěvekod Jarda885 » pon říj 23, 2017 2:09 pm

lynx píše:Ad § 26:
I tady vidím nedotaženost Námořního zákona. Paragraf ukládá (mimo jiné) lodní deník na lodi mít. Ani jedna zmínka o tom, že je ho třeba taky vyplňovat. .......


To je výklad zákona hodný současného prezidenta republiky.
Přiznám, že mne tato možnost výkladu nikdy nenapadla.
Jinak, Petře, samozřejmě souhlas.
Baharis píše:...... nebo tu máme stále jenom doporučení, zkušenosti a dobrou námořní praxi?
A můžeme rozvíjet mnohohodinové diskuze.

:offtopic: k otázce pasažérů námořní jachty.
Pokud je uvedeš do seznamu lidí na jachtě, otevíráš možnost, že budeš zařazen pod námořní obchodní loď. U její definice (§2 odst. 4) je uvedeno "určené k námořní plavbě za účelem přepravy nákladů nebo cestujících nebo přepravy nákladu a cestujících". U obchodní lodě není velikostní omezení. Právníci tomu říkají uvedení formálního stavu do souladu se skutečným stavem, nebo tak nějak.
Vezu-li rodinku, pak mám manželku a děti uvedené jako posádku, přestože jsme třeba domluveni, že na nic nešáhnou. Tím nechci se dotknout manželek a dětí, které jsou plnohodnotnými pracovitými členy posádky. Myslím, že hrozba zařazení pod obchodní loď je důvodem, proč nikdo cestující na jachtě neuvádí. Přestože zákon tuto možnost připouští. Prosím zde dále nerozvíjet a držet se lodního deníku. Když tak reakce ohledně cestujících přeneste do jiného vlákna, např. viewtopic.php?f=31&t=10706

Další :offtopic: Baharis napsal:Zajímavá je pasáž § 12n Osvědčení pro práci na moři. Předpokládám že u komerčních plavidel to řeší ten nedávno diskutovaný problém o práci kapitánů v zahraničí. To se týká pouze námořních obchodních lodí, nikoliv jachet. Prosím taky zde dále nerozvíjet.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní deník

Příspěvekod Baharis » pon říj 23, 2017 2:15 pm

Ne, neboj. Já nic rozvíjet, ani diskutovat nebudu. :lol:
To jsem jenom vyloženě omylem zareagoval na tu Slovenskou vyhlášku. Už to neudělám. Jedu si to svoje zavedené, přes patnáct let, přes sto charterů a nic na stará kolena měnit nebudu.
Uživatelský avatar
snark
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: stř bře 18, 2009 1:00 am
Reputace: 5

Re: Lodní deník

Příspěvekod snark » sob lis 11, 2017 4:43 pm

podle § 33 odst. 1 je povinností velitele plavidla při vedení lodě dodržovat mezinárodní právo a zvyklosti všeobecně přijaté a uznávané v námořní plavbě

vedení ships logu je samozřejmě součástí "good seamanship" stejně jako vedení logu v jazyce srozumitelném v oblasti plavby - tedy většinou anglicky

základ je, když si někdo přeče dvakrát po sobě zákon o plavbě a dojde k závěru že je z něj právník specialista a začne poučovat ostatní

chápu, že lidi vycepovaní např. pozemními dopravními předpisy a smrtícím kazuistickým směřováním českého práva nejsou schopni reálně vnímat obsah námořního práva, které má původ v tom nejlepším z evropského práva a tříbilo se přes tisíc let. Nenadarmo na kursech vykládám i o právní historii.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti