Vranovská přehrada

Popis zajímavých míst na českých vodách

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
MaPa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: čtv říj 04, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo Beluga "MOANA" Vranovská přehrada

Re: Vranovská přehrada

Příspěvekod MaPa » stř bře 22, 2017 4:32 pm

Info pro návštěvníky Vranovské přehrady o současné situaci kolem plavby s malými motory

zdroj: regionální tisk Znojemsko, 20.3.2017, Vlastimil Mrva.

Spalovací motory na přehradě pálí hlavně úředníky
Říká se, že když se dva perou, třetí se směje. Jenomže Státní plavební správa na straně jedné a Vodárenská akciová společnost spolu s Povodím Moravy na straně druhé se kvůli provozu spalovacích motorů na Vranovské přehradě drží pod krkem tak dlouho, že už to není k smíchu, nýbrž k pláči.
Věc se má následovně.
Od dubna roku 2015 je vyhláškou ministerstva dopravy povoleno, že na Vranovské přehradě je možno užívat k plavbě malé plavidlo se spalovacím motorem o výkonu nejvýše deseti kilowattů, pokud plavidlo pluje v takzvaném výtlačném režimu.
Tento postup prosazuje Státní plavební správa. Místní provozovatel odběru pitné vody – což je Vodárenská společnost, podporovaná Povodím Moravy – naopak tvrdí, že nad touto ministerskou vyhláškou stojí jiná, šestnáct let stará vyhláška bývalého Okresního úřadu ve Znojmě z roku 2000, která jakékoli užití spalovacího motoru nekompromisně zakazuje.
Úředníci se tedy perou ostošest.
A jako kdyby toho nebylo dost, nyní do této léta trvající pranice přilil svou „taktizující nešikovností" olej do ohně i znojemský odbor životního prostředí, takže momentální stav je takový, že kdo se bude smát naposledy, tomu to půjde nejlíp. Klíčovou otázkou ovšem zůstává, že nikdo netuší, kdo to bude. Možná samotní rekreanti, jejichž motorové čluny hladinu Vranovské přehrady v souladu s ministerskou vyhláškou občas brázdí, aniž by je táhnoucí se úřednický spor sebeméně pálil.
Popisovat veškeré peripetie nastíněného sporu mezi znesvářenými stranami je námět na dvanáct tlustých knih. Problém lze ovšem simplifikovat jedinou větou: Jakkoli zůstává snazší zakazovat, než povolovat, tentokrát to tak jednoduché nebude, protože brambora, kterou si mezi sebou úředníci uvařili, hřeje čím dál víc. A nikdo si nechce pálit prsty.
Asi tak, jako se to povedlo odboru životního prostředí Městského úřadu Znojmo, který si možná hodlal umýt ruce tím, že věc přehodil na někoho jiného. Situaci ale neukočíroval, spíš ještě víc zkomplikoval. Holt, i úředník může šlápnout vedle.
Nejen Městský úřad Znojmo, Svazek obcí Vranovska, ale také Policie ČR totiž byly v minulých dnech upozorněny na případ jistého muže, jenž se měl dopustit přestupku tím, že v září loňského roku plul Vranovskou přehradou se spalovacím motorem o výkonu 10 kW.
Znojemský Městský úřad – snad v dobré, leč v marné naději, že zašmodrchaný gordický uzel za něj rozhodne někdo jiný – postoupil případ Městskému úřadu do Šlapanic, pod něhož zmíněný muž svým bydlištěm spadá. Šlapanický úřad však věc bohorovně a s klidným svědomím odložil s konstatováním, že k žádnému přestupku nedošlo, protože jasně platí ministerská vyhláška.
Jinými slovy se tedy přiklonil ke stanovisku Státní plavební správy, která neochvějně hlásá, že po Vranovské přehradě spalovací motory jezdit mohou.
Svízelnou otázkou nyní zůstává, co bude dál? Jeden správní orgán ve věci již rozhodl, ale budou to ostatní subjekty respektovat?
Současný stav je evidentně takový, že některé orgány nerespektují platnou vyhlášku ministerstva dopravy, což jasně dokladuje i nedávný pokus označit jízdu s použitým spalovacím motorem jako přestupek. Tento postup navíc opomíjí i existenci evropské legislativy, která stanovuje požadavky na bezpečnost rekreačních plavidel uváděných na trh a do provozu v členských státech Evropské unie, jíž je naše republika členem.
Řečeno ještě jasněji působí celý spor dojmem, že se opět kdosi pokouší interpretovat právní normy po svém a zakázat to, co je jinde bez problémů povoleno.
Že bychom tedy opět pojali úmysl být papežštější než papež?
Paradox daného stavu dokladuje rovněž i skutečnost, že na Vranovské přehradě je provozována osobní lodní motorová doprava řadou velkých plavidel vybavených spalovacími motory s daleko silnějším výkonem, které mohou být pro životní prostředí daleko významnější hrozbou. Pro tato plavidla však zásadní regulace jejich neekologických motorů neexistuje. Přitom tisíc malých spalovacích motorů vyrobených v posledních deseti letech, které se zde stále někdo pokouší zakázat, má nižší emise zplodin, než jedna velká osobní loď.
Nadto zákonný režim pro užívání plavidla se spalovacím motorem o výkonu deseti kilowattů je legislativou jasně definován. Je ovšem otázkou, jak se nyní k této skutečnosti oslovené orgány momentálně postaví. Stranou zůstat nemohou.
Donekonečna si umývat ruce nesvedl ani biblický Pilát.
Uživatelský avatar
ferdas
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 475
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Znojmo

Re: Vranovská přehrada

Příspěvekod ferdas » čtv bře 23, 2017 2:33 pm

Další info o situaci:

https://www.facebook.com/vranovsmotorem/

Když jsem pročítal stanovisko SPS k zákazu, nestačil jsem se divit. Místní lobby si tady vytváří svoje vlastní zákony. Pěkný.
Zdenek2013
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 67
Registrován: pon úno 20, 2017 8:56 pm
Reputace: 15

Re: Vranovská přehrada

Příspěvekod Zdenek2013 » čtv bře 23, 2017 7:49 pm

Držím kolegům na Vranov palce,ustojte ten nesmyslný zákaz,a kdyby náhodou ne,mám pořád na stojanu letos demontovanou dospělou elektriku na úrovni Aquawattu,tedy BLDC 10-20kW/72V vodouchlazený motor včetně veškerého příslušenství dokonce zatím včetně akumulátorů Optima Yellow Top 12V/75Ah i jejich nabíječek,(podle čerstvého servisního protokolu po desulfataci jsou všechny Optimy v perfektním stavu),podrobnosti o motoru má i MVDr.Laďa Kulíšek včetně fotografií ještě z doby,kdy motor ještě nebyl na lodi.
Motor nepotřebuji prodat ,sloužil mi perfektně 3 sezony,má natočeno 200mth s lodí o výtlaku cca 2,5-3 tuny a nebyl s ním za celou dobu jediný problém,ale kvůli nutné legislativní výměně kabeláže a souběžně naší touhy dálkově cestovat, jsem e-pohon už někdy v únoru demontoval a nahradil ho spalovací Yamahou FT 25 High Thrust FETL.
E-motor mám připravený pro chvíli,kdy někdo dodá na trh akumulátor s obrovskou kapacitou,nízkou váhou a přijatelnou cenou,a pokud bychom zase kotvili na uzavřené vodní ploše s přípojkou 230V,nic by nebránilo opětovné zástavbě,zatím nás však čeká teprve zajíždění nového motoru a snad i nějaké to delší cestování.
Kdyby však někdo moc chtěl lítat po Vranově s výkonnou elektrikou,pomohl bych za zlomek ceny Aquawattu.
lodní motor.JPG
Uživatelský avatar
ivik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 49
Registrován: stř dub 23, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Re: Vranovská přehrada

Příspěvekod ivik » čtv dub 20, 2017 12:01 pm

Neda mi to nereagovat:

za prve: clanek ma pro me minimalni informacni hodnotu. Nazory s. Mrvy naprosto nulovou. Tento clovek pro me nema zadny moralni kredit. Mistni urcite vi, prespolni nebudu zatezovat...

A ted k motorum na Vranove:
Bavil jsem se na toto tema s lidmi z PMO. Bohuzel zasadni problem je naprosty paskvil ktery pred 2 lety vznikl. Taky naprosto neprosto nechapu ze dotcene instituce toto nepriponinkovali?? PMO, Vodarenska, obce apod??
Kazdopadne nyni je situace, kdy MD tvrdi ze je na Vranove plavba povolena, PMO a Vodarenska ze neni.. To ze nyni zastavili prestupkove rizeni proti cloveku, ktery jel s motorem jeste ale nevypovida o tom, ze se nyni muze na Vranove jezdit..
Je pravda, ze urednici si ted prehazuji horky brambor a vsichni od toho davaji ruce pryc, pritom mela byt pripravovana novelizace, ktera provoz na Vranove striktne upravi (dle infa z konce roku 2015). Proc se zatim tak nestalo nevim??

Jeste bych mel pripominku, k argumentaci, ze moderni motory neskodi..Ano souhlasim s tim, ze hydrobusy a poseidon je opravdu zoufalstvi-kdykoliv kolem projedou je smradu jak z kolony avii :-( U modernich motoru sice toto odpada, ale podle me zasadni je tankovani na vode... Dovedu si to zive prestavit (i z vlastni zkusenosti)...
Uživatelský avatar
ferdas
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 475
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Znojmo

Re: Vranovská přehrada

Příspěvekod ferdas » pát dub 21, 2017 7:03 am

Taky mi to nedá.. a jakou informační hodnotu má tahle novinářská ubohost? Citace:

"...A od května k tomu přibude i možnost jezdit po přehradě na člunech se spalovacími motory. Právě to je ale něco, co vyznavače klidné dovolené děsí. A nejen to. Představa tisíců lidí, často ne zcela střízlivých, jak nalévají na houpající se lodi do motorů benzín, se nemůže zamlouvat ani ochráncům přírody natož desetitisícům obyvatel, pro něž je přehrada zdrojem pitné vody."

Zde: http://www.znoj-tyden.cz/vranovskou-pre ... ch-motoru/

Mimochodem - ten stav, kdy nějaký správní orgán poprvé rozhodne v určité věci se nazývá PRECEDENS :)
Uživatelský avatar
ivik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 49
Registrován: stř dub 23, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Re: Vranovská přehrada

Příspěvekod ivik » sob dub 22, 2017 10:34 am

Promin ale co sem vytahujes nejaky clanek ktery s nasi diskusi nesouvisi?? U me jsi teda klesl hluboko???
Mimochodem cz pravni prostredi neni zalozeno na precedesech - nejsme v Usa - a drivejsi rozhodnuti spravniho organu neni zavazne pro obecne soudy..
Mimochodem to neni nazor muj ale pravnika....
Ale jinak chapu ze na internetu je kazdy frajer a odbornik na vsechno....
Zdenek2013
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 67
Registrován: pon úno 20, 2017 8:56 pm
Reputace: 15

Re: Vranovská přehrada

Příspěvekod Zdenek2013 » sob dub 22, 2017 1:38 pm

Dovolím si nesouhlasit,že by kolega ferdas někam klesal,lodě se spalovacími motory na Vranově plují řadu let (výletní i plachetnice s pomocným motorem) a zatím snad nikdo ekologickou katastrofu nezpůsobil,pouze zaplacení novináři straší a dělají z komára velblouda.Chápu však,že rezervoár pitné vody je potřeba chránit,Bodensee a jejich velmi přísné podmínky pro plavbu jsou toho důkazem.Na Vranově je problém,že nikdo pořádně neví jak vzniklou situaci řešit a nebylo by nic jednoduššího než si společně věcně promluvit a najít přijatelné podmínky pro všechny (např.přídavné nádrže,aby nebylo nutné dolévat palivo nad hladinou,přísnější TK na motory na takové vodě provozované,atd.), je smutné sledovat totalitu zakořeněnou v lidech,plošný zákaz plavby se spalovacími motory byla odplata Břežněva za jaro 1968 a normalizační proces tuto pomstu cca v roce 1972 dokonal.

Mě spádová SPS (svoji podřízeností vyhláškám EU) díky nařízení povinné revize sítě nad 60V ( 72V ) donutila vyměnit "ekologickou" elektriku za spalovací motor kvůli nutné výměně téměř zánovní a předimenzované kabeláže,která však neodpovídala současným podmínkám EU , cca 35kg těžké kabely od alternátoru z náklaďáku nebyly samozhášivé,měly však předimenzovaný průřez 62mm2 k tomu,aby se během provozu nezahřívaly a paradoxem je,že u nového spalovacího motoru SPS žádnou podobnou revizi nedělá,se staršími spalovacími motory zkušennost nemám,ale předpokládám,že maximálně tak zkontrolují výrobní čísla a vizuálně zkontrolují technický stav motoru bez provozní zkoušky např.v sudu.

Nestěžuji si však (z lodě omezované zásuvkou 230V se stal opět cesťák na dálkové plavby) ,jen poukazuji na nesmyslnost některých nařízení a všudypřítomnou snahu o další investice.
Samozhášivost kabeláže by se určitě dala vyřešit převlečnými pouzdry kabelů,případně výměnou za nabízené schválené a patřičně drahé kabely ,ale došla mi nějak trpělivost a tak vypouštíme více bordelu do vody za spokojeného souhlasu EU...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host