Orlík

Popis zajímavých míst na českých vodách

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2702
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 172
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Orlík

Příspěvekod lynx » úte kvě 09, 2017 3:20 pm

RACEK píše:
pavelmicek píše:normálně najetím na břeh


To jako stojíš přídí na břehu? To jako nepoužíváš kotvu?

Asi Tě zmátla formulace „Prdel lodě si chytněš na kotvu…“ :lol:
Uživatelský avatar
pavelmicek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
Reputace: 10
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Orlík

Příspěvekod pavelmicek » úte kvě 09, 2017 5:49 pm

RACEK píše:..To jako stojíš přídí na břehu? To jako nepoužíváš kotvu?..


Sasanka, kterou si na Orlíku půjčuji, má kotvu vzadu na bubnu na zábradlí. V půjčovně v Podskalí mají všechny lodě zabořenou špici na písko-hlinité pláži a ti zdatnější stihnou při přistávání vyhodit ve správný moment vzadu kotvu. Lodě mají výsuvnou ploutev. Jak jsem dostal tak i parkuji. Takže né, na Orlíku nestojím čistě na kotvu. Ale čumákem ke břehu vyvázaný ke kolíku a záď lodě je fixovaná kotvou, ideálně tak, abych se dostal suchou nohou na břeh a zároveň nedrbal dno trupu o případné kameny.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1654
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Orlík

Příspěvekod Charlie » úte kvě 09, 2017 7:32 pm

Ono nechat příď opřenou o břeh taky není nic moc, i když je tam písek. Já teda dávám zezadu kotvu, příď lanem na kolík na břehu, ale vždy tak, aby loď neměla kontakt s břehem, nebo dnem. Suchou nohou je sice dobrý, ale zámerně nechávám příďový schůdky tak, aby byly nad vodou, pak mi nikdo na loď netahá písek.
Uživatelský avatar
Clouseau
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv zář 19, 2013 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: Orlík

Příspěvekod Clouseau » úte kvě 09, 2017 10:49 pm

Také na Orlíku kotvím na kotvu hozenou ze zádi a lanem z přídě na břeh.
A také tak, abych se z příďové lávky dostal pohodlně na břeh a zároveň abych nedřel o dno.
Když kotvím mezi skálami, nebo kameny, tak použiji na vyvázání přídě dvě lana do V,
aby mi špička nejezdila do stran.
Na noc, než zalezu do pelechu, povolím lano na přídi a zkrátím lano ke kotvě.
Loď se tak dostane 2-3 metry od břehu a nehrozí nasednutí nebo dření o dno.
Když melou, tak někdy klesne hladina do rána třeba i o 20cm.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 547
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Orlík

Příspěvekod Pavel63 » čtv kvě 18, 2017 9:29 pm

Jako námořní jachtař jsem na to koiukal jak z jara, ale když jsem si poprvé půjčoval plachetnici na Orlíku, tak jsem se ptal an kotvení - ve studánce byla palice, lano a ocelová trubka asi 3/4". A když mi majitel půjčovny vysvětlil, že popluju ke břehu, zpomalím a volně dojedu, až se mi příď zaboří do písku, vyskočím na břeh, zatluču kolík a uvážu k němu příď - koukal jsem na něj jak z jara, než mi vysvětlil, že použití kotvy je problematické, protože Orlík je nová nádrž (byť napuštěná před 60-ti lety nebo kdy) a pod vodou jsou pařezy. Takže když vyhodíš kotvu a chytíš za kořen, pokud se k ní nepotopíš, buď už neodpluješ a nebo ji tam necháš ...
Já to řeším tak, protože je mi proti srsti odírat příď lodě o dno a navíc tím zabráním i drncání, když jsou pak vlnky a příď naráží o dno, že ze zádě vyhodím olověnou zátěž (ještě kus od břehu místo kotvy), která mi umožní po uvázání lana z přídě na břeh, abych kousek povolil příďové lano a dotáhl zád dál od břehu. Pak nic neodírám, nedrncá to když jsou vlny a olovo obvykle vytáhnu, protože se nezaklíní pod kořen jako třeba kotva.

Pavel.
Uživatelský avatar
Clouseau
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv zář 19, 2013 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: Orlík

Příspěvekod Clouseau » čtv kvě 18, 2017 11:25 pm

Já vždy hážu kotvu a co nejdál od břehu, aby dobře držela. Hlavně když fouká a dno je ploché, tak je to hodně důležité. Někdy to neodhadnu , hodím moc brzo a lano mi nevystačí až ke břehu. to pak musím manévr opakovat.
Když přijíždím ke břehu, tak nejprve hodím kotvu a když se už blížím, tak přeběhnu dopředu a většinou skočím do vody, abych zachytil a zastavil loď před najetím na břeh. Fajn je, když nejsem sám a někdo mi zajistí naviják kotevního lana na zádi, aby se už neodvíjel.
A nebo dokonce navine i trochu zpět a pak zajistí, aby bylo lano od kotvy napnuté. Já mezitím uvážu loď na břehu. Potom vylezu znovu na loď a na zádi pořádně škubnu několikrát za lano od kotvy, aby se kotva pořádně zaryla do dna a pak lano vyšponuji. Mám mezi lanem a kotvou několik metrů řetězu, který funguje jako pružina. Takže tímto způsobem dostanu loď co nejblíže ke břehu a zároveň dostatečně daleko, aby se nedřela. Samozřejmě se to vždy nepovede a občas taky najedu na písek. Hlavně když jsem sám, tak je to někdy problém. Občas ještě dávám z přídě další lano do strany, aby tam byly dvě lana do V a loď nepopojížděla ze strany a stranu. Jednou, když dulo a zůstali jsme na noc mimo zátoku, tak jsem pro jistotu hodil ze zádi ještě jednu kotvu. Pro případ uvíznutí kotvy si sebou vozím nouzový potápěčský přístroj a baterku. Když je nejhůř, potopím se podél lana a kotvu vyprostím.
Uživatelský avatar
LadaM
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 108
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Praha

Re: Orlík

Příspěvekod LadaM » čtv kvě 18, 2017 11:44 pm

Jak dlouhé máš kotevní lano ze zádi? Chystám se pořídit kotevní popruh a přemýšlím, jestli bude stačit 32 m.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1654
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Orlík

Příspěvekod Charlie » pát kvě 19, 2017 7:01 am

Já mám vzadu na navijáku 54m kotevního lana, ale dřív jsme měli 30m a taky to stačilo.

Já když zaplouvám ke břehu, tak dávám kotvu tak na 9 metrech, ale vždy to ještě hodnotím podle toho jak jsem cca od břehu. Ale vždy tak, abych se mihl s přîpadné řady lodí vytáhnout ke kotvě a bezpečně odplout. Kotvu spustim a při odvíjení mám lano pořád v ruce a kontroluji si odvíjení, jal cítím, že je kotva na dně, tak začnu loď kotevním lanem přibržďovat čímž zároveň cítím co kotva dělá, jestli už se zahrábla, nebo klouže po dně. Takhle si loď dobrzdím abych nedrcnul do břehu, pak už jen obhodím vazák a jdu na příď vyvázat. Pokud jsem rozjetej moc a nestíhám brzdit kotevním lanem, tak si přibrzdím motorem, protože beztak vždy kotvím pod motorem.

Zatím se nám nestalo, že by jsme kotvu nevytáhli, párkrát nešla ručně ven, tak jsme tahaly proti motorem, ale.vždy jsme ji vytáhli. Ale kotvy mám dvě, to že tam může zůstat s tím tak nějak počítám. Jen závaží bych moc nevěřil, nemám s tím dobrou zkušenost, za bezvětří dobré, ale za větru si ho loď tahala kam chtěla. Ale možná na lehčí loďce to fungovat bude.

Odesláno z mého D6503 pomocí Tapatalk

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host