Jak se ohlásit na zdymadle

Popis zajímavých míst na českých vodách

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Jak se ohlásit na zdymadle

Příspěvekod David_ » pon úno 18, 2013 10:09 am

Ahoj,

pokud se tato věc již někde probírala omlouvám se, nenašel jsem ji, ale budu rád za případný link. Jinak:

Přes léto se chystám proplout trochu Vltavu a s ní narazím poprvé i na česká zdymadla. Jak se ale na zdymadlech u nás (a možná nejen u nás) ohlašuje, že chcete proplout? Nebo se malé lodě většinou neohlašují pouze se vyváží a čekají až (zda) si jich někdo všimne? V mém NL cruising guide jsem si všiml, že jsou někde uvedena i telefonní čísla, jde mi ale především o VHF.

Vím, že tím, že "špatně" zavolám asi katastrofu nezpůsobím, ale rád bych to udělal tak jak se má. Mám používat i u zdymadla na Štvanici "standardní" volání - "Zdymadlo Štvanice, zdymadlo Štvanice, zdymadlo Štvanice tady je..." nebo je praxe jiná? Předpokládám, že na kanálu 13? Napadne vás nějaké jiné doporučení, poznámka k tématu?

Předem děkuji za vaše rady a postřehy ;)

David
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2130
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pon úno 18, 2013 10:15 am

Tuto (pomerne zbytecnou vzhledem k nelegalnosti pocinani) otazku si zodpovis, kdyz budes chvili poslouchat provoz, nez do toho zacnes halekat.

Spravna odpoved zni - volej tam telefonem, VHF pouzivej jen na poslech, co se na komore deje.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » pon úno 18, 2013 10:19 am

jj. Bud mas radiofonak a legalni radio, a pak bys mel vedet, neho pouzij telefon. Ono "katastrofu nezpusobim" - tusimze pokuta je 50000Kc za pouziti nelegalniho radia bez papiru, tak bych si to rozmyslel.
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » pon úno 18, 2013 10:25 am

Děkuji za informace. Nelegálně radio používat rozhodně nehodlám, jsme ale držitelem RYA SRC a ČTU jej, jak jsem se informoval přímo na úřadě, uznává. Minulý týden jsem jim poslal podklady a doufám, že to opravdu uznají. Pokud ne samozřejmě si udělám české papíry běžnou cestou. RYA zkoušky se popravdě zdymadly moc nezabývaly a proto se ptám.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2130
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pon úno 18, 2013 11:02 am

Ja mam obavu, ze ten certifikat ti dava pravo legalne pouzivat radio na lodich, ktery ho maji registrovany. Pouzivat neregistrovany radio je ale neco jinyho, to se netyka licence operatora. Aspon tak to chapu.
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » pon úno 18, 2013 12:05 pm

Viky_CZ:
Marně se v textu výše snažím dohledat z čeho usuzuješ, že nemluvíme o rádiu registrovaném na plavidlo. Dost možná v tom mám bordel já, ale..

Poslal jsem na ČTU po předchozí telefonické konzultaci moje britské SRC s tím, že mi na jeho základě ČTU vystaví "Omezený průkaz operátora (SRC)". Poté si koupím lodní VHF radiostanici a nechám si ji na PS zapsat do lodního osvědčení. Zároveň si myslím, že musím - a to podotýkám ještě nemám nastudované - zažádat ČTU o přidělení volacího znaku. Na to mi doufám SRC také bude stačit. Pokud ne dodělám si zkoušky.
Pokud je v mém plánu nějaká mezera/nesrovnalost budu rád když mě na ni upozorníš...
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2130
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pon úno 18, 2013 12:13 pm

Promin, zrejme jsi mne zmatl. Tvuj dotaz spise ukazoval na to, ze jsi prave vylezl z diry a chystas se koupit si nekde za 80EUR marine rucku. Az ti prideli volaci znak, budes se hlasit svym volacim znakem a tvuj puvodni dotaz se stane zcela zbytecnym.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 781
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 66
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » pon úno 18, 2013 12:14 pm

Základem je licence a registrované rádio.

Komunikace je v jednotlivých zemích rozdílná a je dána spíše místními zvyklostmi než mezinárodními pravidly. Jinak je to v ČR, Německu, Holandsku, nebo Francii.
Je dobré na to být připraven. Třeba ve Francii, nebo Německu můžeš poslouchat komunikaci celé hodiny, a nepochopíš zhola nic.
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » pon úno 18, 2013 12:26 pm

Dík, můj původní dotaz byl právě na to jaká je ta česká zvyklost. Jak to kdo děláte... abych byl připraven
Ale nechte to být. Až mi přijde SRC z ČTU a koupím si rádio půjdu si to k Vltavě poslechnout - nemám to daleko... :-)
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 781
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 66
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » pon úno 18, 2013 12:47 pm

Dotaz na zvyklosti komunikace mě připadá vhodný, právě pro to, že to v žádném kurzu neučí. :? Jenom myslím, že jsou tady zkušenější, co mají rajón mezi Střekovem a Štěchovicema. :D :D
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1481
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pon úno 18, 2013 12:59 pm

V testech na omezený a všeobecný námořní průkaz od ČTU je požadována znalost, že se na Vltavě používá 10 kanál.
David v úvodním dotazu uvádí 13 kanál.
Můžete někdo ze znalců objasnit, proč to tak je?
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » pon úno 18, 2013 1:03 pm

Pro doplnění uvádím zdroj "mého" kanálu 13: http://www.wikiknow.info/index.php?lang=cs&id=10914 To se ale samozřejmě nemusí týkat Vlatavy...
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 781
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 66
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » pon úno 18, 2013 1:19 pm

Jiný kanál je na Vltavě, jiný na Labi. Cestou dál po Německu se kanály také mění. Předpokládám, že kvůli hustotě provozu na VHF.
david
moderátor
Příspěvky: 5336
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon úno 18, 2013 1:29 pm

je to furt dokola : " nenašel jsem"

Kanál č. 14 - 156,7000 - Labe
Kanál č. 9 - 156,4500 - Vltava
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/BD78D57 ... v13800.rtf
modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5043
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » pon úno 18, 2013 1:51 pm

Davide, děkuji.

Jinak jsem si to prošel a dovolil bych si z dokumentu MDČR vypíchnout několik věcí přímo sem. Snad to pak najde ten kdo to bude příště hledat a nebude psát "nenašel jsem":

Jak oslovovat pobřežní stanici (tedy např. zdymadlo) - cituji:
Název pobřežní stanice se skládá z názvu místa stanoviště pobřežní stanice, za kterým se uvede název zařízení (plavební objekt, přístav apod.) a případně provozovatel služby (např. Obříství - plavební komora, Mělník - veřejný přístav).

Volací postup - cituji (více v kapitole 3.04):
Při volání za účelem navázání rádiového spojení je stanoven tento postup:
a) název nebo volací znak volané rádiové stanice - nejvýše třikrát,
b) slova ZDE JE nebo v případě jazykových problémů slovo DE - stanovená výslovnost delta echo
c) název nebo volací znak volající rádiové stanice - nejvýše třikrát,
d) text zprávy,
e) příjem/(při ukončení zprávy "konec").

Pokud neexistují dorozumívací potíže, může být uvedený volací postup zkrácen takto:
a) název nebo volací znak volané rádiové stanice - jednou,
b) slova ZDE JE,
c) název nebo volací znak volající rádiové stanice - dvakrát,
d) text zprávy,
e) příjem/(při ukončení zprávy "konec").

Po navázání spojení může být název rádiové stanice nebo volací znak vysílán pouze jednou.
Uživatelský avatar
david1972
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 172
Registrován: pát zář 02, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod david1972 » pon úno 18, 2013 2:24 pm

Ahoj,

nemusíš říkat co jsi za stanici, ale stačí něco jako "sport", aby komorník věděl, co jsi zač a hlavně mu nahlaš za jak dlouho asi u něj budeš, on se pěkně připraví a vše pojede rychleji. Neměl bys taky zapomenout říct zda jedeš dolu nebo nahoru, nebo nějak určit směr kam pluješ. Jinak mi bylo doporučeno nahlásit i zda chci a stihnu další komoru, oni si to hoši předaj a mělo by to být o to rychlejší.

Určitě bych nezapomněl poděkovat za proplavení.

David
Uživatelský avatar
Jozef.
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 167
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Jozef. » pon úno 18, 2013 3:03 pm

Ja som získal dojem, že čím menšia prevádzka, tým je obsluha komory dôležitejšia. Už som na tomto fóre písal moje skúsenosti z komory v Gabčíkove, kde boli vždy neochotní až drzí.
V lete sme absolvovali trasu z Kelheimu do Bratislavy. Štyri lode mali vysielačky (legálne), jedna (zhodou okolností najpomalšia loď) nemala vysielačku.
V Nemecku ani v Rakúsku nie je určený jednotný kanál na vysielanie. To zrejme preto, aby sa navzákom nerušili vo svojej prevádzke. Po zahlásení sa menom lode ihneď odpovedali, ochotne podali inštrukcie. Ak sme poprosili o chvíľkové zdržanie, kvôli našej piatej loďke, počkali tých pár minút, aj keď v komore boli veľké plavidlá. Keď náhodou nebolo veľké plavidlo v dohľade, nikdy sme nečakali viac ako polhodinu.
Pre športové lode je pred obidvoma vstupmi (hore aj dole) mólo s telefónom. Aj tu hneď reagujú a podajú inštrukcie. Jednoducho a zrozumiteľne aj pre kapitánov, ktorí majú obmedzené znalosti nemčiny.
Záver:
Radšej 18 nemeckých komôr ako jedno Gabčíkovo.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1281
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » pon úno 18, 2013 3:52 pm

no-na Labi a vlastne i na Vltave bude asi rozumejsi mobil(mimo Prahu)-oni si te stejne komory predavaji kdyz nahlasis cil a asi tak dojezd
na dalsi komoru- vysilacka by byla dobra kdyz mas pred sebou napr. tlacak a chces ho predjet-aspon si myslim
mimo prazdniny se vetsinou hlasim radeji tak hodinu predem-pred vyplutim
ale tam kde je vetsi provoz-vltava a kolem melnika to muze byt jinak
dedko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 869
Registrován: pát pro 03, 2010 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hrušovská Zdrž

Příspěvekod dedko » pon úno 18, 2013 9:18 pm

David_ píše:Dík, můj původní dotaz byl právě na to jaká je ta česká zvyklost. :-)


David_

Neviem aká je tá česká (zvyklost) ale Slovenská (teda moja zvyklost) je taká, že ak
kmornik-čka, si nás nevšíma, tak použijem lodnú trúbu (klaksóóóón) :)
Ak obsluha sa nezdržuje na pracovisku, (vo svojej budke) :D lebo lodná doprava je občasná a obsluha v práci sa nudí, tak (občas si odbehne okopať či zaliať svoju záhradku).
Potom rádio či tel. je zbytočnosť ! :? a tá trúba pomôže...
Ak Ti nikto na rádio neodpovie a telefón tiež nedvíha, tak Ti hlavou prebehne, že Tvoje rádio nefunguje, alebo telefóne číslo máš špatné.... :)
Mať zapnuté rádio a počúvať je výhodné, lebo si informovaný čo sa v Tvojom okolí deje...

Jozzef

Ak obsluha Gabčíkovskej komory je drzá, tak Ty musíš byť slušne drzejší..... :D
Funguje to... :good:
Uživatelský avatar
marekparek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 143
Registrován: pon dub 21, 2014 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod marekparek » čtv srp 07, 2014 10:50 pm

nevíte kde najdu telefonní čísla na jednotlivé zdymadla? Zajímá mě především zdymadlo na Vltavě v centru Prahy, přes které se dá dostat ke Střeleckému ostrovu. Nevíte jak to tam chodí?
david
moderátor
Příspěvky: 5336
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv srp 07, 2014 10:59 pm

Víme.

Vyhláška SPS o proplavování plavebními komorami v roce 2014

http://plavebniurad.cz/predpisy/predpis ... ge=1&id=42
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1833
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » pát srp 08, 2014 10:12 am

čísla na komory najde každý int.vyhledávač i já jako lajk bych si to našel a když ne o čem pochybuji pak bych se teprve zeptal. tady lidi koliktrát pokládaj takové otázky že žasnu a stačí tak málo
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 311
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pát srp 08, 2014 10:31 am

Pravdu díš – zkusil jsem to. Zadal jsem „plavební komory telefon" (bez uvozovek).
A hned první odkaz: http://www.visitvltava.cz/cz/plavebni-k ... vltave/47/
Jak prosté.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2130
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát srp 08, 2014 10:55 am

geus píše:tady lidi koliktrát pokládaj takové otázky že žasnu a stačí tak málo


Cim jsou informace dostupnejsi, tim min lidi napadne je hledat. :mad:
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1833
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » pát srp 08, 2014 2:12 pm

Má alespoň napsat Hledal jsem info na netu,ale nemohu nic kloudného najít tak se to dá pochopit. Ale těch dotazů je zde hafo v různejch vláknech. Už se ani pak člověk nediví že mu nikdo radu nedá. :mad:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti