kajutový motoráček bez VMP

Tipy a návody k výběru lodě. Zkušenosti druhých s výběrem lodě.

Moderátoři: vilma, Pepa, david, smike

Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod Jardasu » pát říj 26, 2018 8:58 pm

to Ferdas:
ten odkaz je špatně zkopírovaný, když jej zkrátíš, naběhne ti

to Denis:
no jsme na tom přesně stejně, včetně toto kyblíku :crazy: i stojné výšky v zakrytém kokpitu. Já jsem za základ zakrytí použil bimini a natáhl na něj plachtu, která překrývá i otevřenou luknu. Je to trochu hajdalácké, vytvaroval jsem to z jednoho kusu plachty 5x4m s oky, ale zatím to slouží. Složeno a rozloženo za jednu minutu. Vzhledem k tomu, že je to na plachetnici, za jízdy by to překáželo ráhnu a tak to musím vždy sbalit. Při stání dám ráhno do boku a bimini s plachtou lze zvednout.

Co se týče lůžka a možnosti sednutí si na něj, vyřešil jsem to tím, že jsem lůžka v nohách uprostřed zúžil a vytvořil tak prostor před vstupem, kam si lze dát nohy na podlahu a sednout si a s nohama na podlaze vylézat do kokpitu. https://jardasu.rajce.idnes.cz/Old_Finn ... 11_Pro.jpg

Při spaní to nevadí a umožňuje to přístup do prostoru pod samovylévacím kokpitem. Navíc jsem kokpit zvětšil tím, že jsem lůžko prodloužil o cca 20cm až pod lavici kokpitu a tak zasunuji chodidla do "mini hunde kóje". Ono u té naší lodičky jsou prostorová řešení navíc komplikovaná ještě umístěním nosníků plováků.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod Denis » sob říj 27, 2018 12:32 am

pan.fotograf, žial diagnóza optimista som aj ja /nič v zlom :) / a pretože som pár překližek už rozrezal, tak viem že trup lode nie je len pár překližek, latí, vrutů a laminátu s textilem :( . Samozrejme že to nie je rozhodujúca časť, tvrdím len, že tak ako všetko pri stavbe to zabere vela času. Stará loď neznamená nutne, že je v takom zlom stave, že je treba nutne rekonštrukciu. Treba jednoducho kúpiť niečo také, kde laminát neodpadáva od preglejky a zmieriť sa s tým, že loď nestojí pár korun. Druhá cesta je kúpiť v Polsku nový trup lode, funglovku a naň spraviť nádstavbu. Aj takáto stavba je len pár latí, překližek, vrutu a laminátu :D a zaberie to času že by jeden neveril. Treba mať stále na pameti, že Guwy nechce stavať plachetnicu, ale malý kajutový motoráček s netradične riešeným usporiadaním, takže tam lodní architekt byť nemusí. Tým že do člnu dostaviaš kajutu, ktorá bude vážiť možno 30-40 kg mnoho nezmeníš a tým že by ju dal dozadu, dá ju tým správnym smerom / na váhu/.
Finn pri popise svojej lode správne napísal že má všetko vzadu a preto musel loď vyvažovať, Guwi bude sedieť viac vpredu a tento problém mať nebude. Ja mám na mojej 460 cm lodi zavesený 50 k motor, ktorý váži takmer 100 kg, to je iná káva na rovnováhu lode ako 25 kg malého peťkoňáku. Ja tiež vyvažujem, a tak 50 Ah batéria išla dopredu, na špici vozím dve kotvy s reťazom, zásoby jedla, vody a vína čo najviac do špice a pod.
Jardasu, ak to správne chápem, tak Ty máš pri spaní hlavu smerom k špici? Ja mám smerom k špičke nohy a mám ich vpodstate úplne do špice, po kotevnú skriňu a nohy mám zasunuté pod prednú palubu, min 80 cm, takže kajutka je de facto len taká minibúdka. Keď sme v nej spali prvý krát, tak som ešte nemal ušité kabrio a skrz komárov sme spali v lodi zavretý. To bola hrôza, vzduch sme za chvílu vydýchali a cez vetráčiky toho moc nešlo. Nie žeby nám hrozila smrť zadusením, :D , to nie, ale na pocit velmi nepríjemné. Takže plachta bola pre mňa nevyhnutnosť, pretože okienko sa mi už nikde nevošlo. Tým že nemám sťažeň, som mohol riešiť plachtu nad kokpitom na trvalo a tomu aj zodpovedala cena. Bola to však dobrá investícia, aj keď dnes by som ju spravil trochu inak.
Ešte sa vrátim k stavbe trupu, guwi, ak si postavil svojpomocne drevodom, tak stavba lode sa až tak zásadne neodlišuje, tiež tam je rovina, zvislica, kontrola uhlopriečkou. Rebrá sa vyrezávajú podla šablóny, pripevňujú sa kolmo na montážnu stolicu v rozteči podla projektu a keď máš rebrá, tie ti už potom definujú krivky lode, ktoré lodný designer navrhol, rebrá ťa vedú. To píšem pre prípad že by si nezohnal vhodný trup lode. Ešte raz zdôrazním, skús zohnať nový trup lode rovno z výroby z Polska. Nie je to drahé, cena sa bude pohybovať medzi dvomi tromi tisíc eur. Stavba trupu je pre pracujúceho človeka pol roka, ak má kde stavať a tolerantnú manželku :lol: Za ten čas postavíš nádstavbu na hotovom trupe.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod Jardasu » sob říj 27, 2018 8:56 am

Ahoj Denisi,
ano, spíme hlavou ke špičce. Na předchozí lodi jsme spali nohama ke špičce a přišlo mi to při vstávání velmi nepohodlné. Takto, a s tím výřezem na nohy, je to daleko pohodlnější jak pro spaní, tak, a to zejména, pro vstávání.

Ještě k těm pár prkýnkům a vrutům a je loď hotová, tady bych byl opatrný. Právě proto, že jsem si nebyl jist tím, zda je v mých možnostech (stavěl jsem loď na zahradě pod přístřeškem) dodržet všechny technologické postupy, zejména při laminaci, volil jsem nástavbu na hotový trup. Nástavba je dost bytelná a tím i těžší s ohledem na nutnost spolehlivého uchycení nosníků plováků.
Guwy
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 38
Registrován: pát říj 19, 2018 4:29 pm
Reputace: 0

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod Guwy » sob říj 27, 2018 9:27 am

A jeste jestli neni cesta,udelat si kopyto,volil bych tvar jako jsem nacmaral .Vyssi spice v predu a boky.Mam velke mnozstvi polystyrenu kvadry ctverce,to vse slepit PU penou a vytvarovat ?Neni to najivni predstava?
Merim 174 ,pri takovem tvaru trupu s vysimi boky by mohla byt kajutka na pochozi vysku a lod by stale pusobila symetrycky.Par vesnic od nas je pan co vyraby laminatove lode,u nej bych si nechal udela trup.

.
Přílohy
20181027095953.jpg
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod Denis » sob říj 27, 2018 10:05 am

Guwi, ten inzerát som pozrel a plachetnička sa mi pozdáva. Cena zodpovedá cene materialu preglejkovej lodi. Výhoda by bola že hneď od začiatku je pojazdná, môžeš začať okamžite a svoje konštruktérske myšlienky stavať na praxi. K samotnej lodi, v inzeráte nie sú žiadne informácie, zavolaj mu čo je to za trup, továrenský? Laminát? Preglejka? Ak áno, čím je olaminovaná? Kedy bola postavená. S čoho sú rebrá? Dĺžka 500 cm je skutočná, alebo odhadom? Nevidím na fotke plutvovú skriňu, pevný kýl nemá istotne. Po zistení odpovedí sa dá ísť ďalej, dôležitý je potom stav trupu.
Na dĺžku by si sa mohol do nej zo svojou dispozíciou zmestiť, pohodlné lôžko 240 cm, nohy smerom k motoru, nad nohami paluba pri motore 80 cm, kokpit 150 cm, predná paluba na špici 110 cm.
Ku tvojej skici, nekresli umelecké vízie :) , daj technickú realitu. Všetci čo sme stavali malé lode sme museli riešiť zásadnú vec a to je výhlad z miesta kormidelníka na plavebnú dráhu. Poloha kormidla v predu je vynikajúca , tak načo potom tá zdvihnutá špica? Chystáš sa jazdiť v príbojových vlnách? V kajute nepotrebuješ stojnú výšku, načo? Tak ako to popísal Jardasu, podotýkam že velmi trefne, lôžko by malo byť vo výške cca 30 cm odo dna člnu a výška nad ním 90 cm. V kajute sa nebudeš prechádzať, ale musíš sa prezliecť a keď si dávaš triko cez hlavu, tak to je ta výška ktorú potrebuješ, 110cm je komfort. Čím vyšší bočný profil, tým je loď citlivejšia na bočný vietor a ver mi že nesvieti stále slnko, 5 k motor nápor vetra do vysokého boku nezvládne a loď sa stane neovladatelná. Výška 160 - 180 cm sa robí pri lodiach šírky 250 cm a viac.
Takže sprav si skicu, loď dĺžky 5m, výška kajuty 110, dlžka kajuty 250, výška boku 70, sedák posádky vo výške 50 cm, nad sedákom sediacu postavu, vrch hlavy asi 80 cm nad sedákom /zmeraj sa/ a pred postavou smerom k špici veterný štít /ako sklo na aute/ vo výške hlavy, alebo 10 cm nad, vodorovnú priamku prednej paluby. A máš približný obraz technických rozmerov a potom estetizuj.
Uživatelský avatar
bvp1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 111
Registrován: čtv črc 28, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod bvp1 » sob říj 27, 2018 10:21 am

Pánové, neuvažujete někdo o stavbě toho katu, co sem dal odkaz Olin http://ikarus342000.com/DUO480Cpage.htm? Zajímavý design, paralelní oplachtění, nízká hmotnost a snad i jednoduchá stavba. Mě se tedy líbí.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod Jardasu » sob říj 27, 2018 10:29 am

Denisi, naprosto souhlasím:
Jo a jestli mohu doporučit, udělej si doma z nějakého nábytku symbolický model lodi a kajuty 1:1, zkus si do té "lodi" sednout, lehnout, podívat se kolem sebe a rázem uvidíš co je dobře a co špatně. Zabere to chvíli času a je to rozhodně užitečnější než nějaké netechnické malůvky a modely z papíru.
Ušetříš si spoustu času, práce i peněz a vyhneš se zklamání z nějaké hloupé chyby návrhu při vlastní realizaci.
Guwy
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 38
Registrován: pát říj 19, 2018 4:29 pm
Reputace: 0

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod Guwy » sob říj 27, 2018 10:43 am

Ta špica,je myslena aby tam nemuselo byt to plexi,to se mi moc nezamlouva.
Co se tyce ty lodi,nynejsi majitel o ni nic nevi a lodim asi vubec nehovi,chtel delat restauraci kde se bude sedet v lodich,z planu seslo a zbyli mu lode,posledni je tahle.To ze lod muze vyplot,jsou slo majitele od ktereho on kupoval.Kazdopadne zasle vice foto a v tydnu se asi pojedu apodivat at uz neco vidim v realu.
Ten model uz jsem si doma zkouse a urci te potvrdil co rikal denis.
Myslenka tech velkych boku a spice dovolava udelat kajutku vetsi,denis dal padne argumenty proc nedelat vysokou spici a boky.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod Jardasu » sob říj 27, 2018 11:04 am

bvp1 píše:Pánové, neuvažujete někdo o stavbě toho katu, co sem dal odkaz Olin http://ikarus342000.com/DUO480Cpage.htm? Zajímavý design, paralelní oplachtění, nízká hmotnost a snad i jednoduchá stavba. Mě se tedy líbí.

Nevím, dle mne je sezení v kokpitu nepohodlné, neumím si představit, jak by ses na tom oblém trupu dostával na špici lodě, abys mohl hodit za špatného počasí kotvu, ani kde bys tu kotvu nechával vytaženou.
S paralelním oplachtěním experimentoval Jonáš, ale ustoupil od toho, pokud vím.
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 96

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod olin » sob říj 27, 2018 1:51 pm

Pokud by byla kajuta uprostřed, tak bych udělal výšku, jak píše Denis 120 ode dna a udělal bych ji průchozí. Na ní bych udělal sundavací pevnej dekl, kterej se může ukládat třeba pod lůžko.
To Duo se mi taky moc nelíbí díky špatnýmu přístupu na příď. Ale dá se to zlepšit tak 5-8 cm širokou bortlajsnou, po který by se už dalo přejít k přední trampolíně. Já osobně, když bych něco takovýho dělal, tak bych ale trampolínu nahradil pevnou vodorovnou palubou. V našich vodách nejsou tak častý vlny, co by se mohly přez tu přední palubu přelejvat, takže ta trampolína není nutná
Naposledy upravil(a) olin dne sob říj 27, 2018 2:01 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod Denis » sob říj 27, 2018 1:57 pm

bvp1 píše:Pánové, neuvažujete někdo o stavbě toho katu, co sem dal odkaz Olin http://ikarus342000.com/DUO480Cpage.htm? Zajímavý design, paralelní oplachtění, nízká hmotnost a snad i jednoduchá stavba. Mě se tedy líbí.


Píšu že váha prázdneho je 180 kg, dosť pochybujem že to nebude o niečo viac, ale nech je to 180, potom pozri celková nosnosť, tá je 450 kg. Užitočná nosnosť je v najlepšom prípade 280 kg a začni počítať, dve dospelé osoby, motor, benzín, kotva a laná, pitná voda, zásoby jedla, varič a hrnce, šatstvo a pripočítaj manželkin batoh s nedefinovanou, ale nutnou výbavou, k tomu drobnosti ako vesty, fendre, hák, veslo, batéria, bilge pump, kýbel a pod. Velmi šetrne sa budeš baliť už len na výkend, týždenný pobyt s odrenými ušami.
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 96

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod olin » sob říj 27, 2018 2:14 pm

Když přidáš 400 kg, tak bude ponor o +/- 10 cm víc, takže bych se toho nebál. Loď je konstruovaná primárně na příbřezní plavbu. Tam ve vlnách váha hraje nějakou roli, ale na mašich povětšinou zrcadlových vodách se není asi čeho obávat. Za mě ale stejně raději jarcat a nebo pokud bych chtěl ušetřit na financích a práci, tak hot chilli.
Ta Duo je sice hezká, moderně vypadající, ale ne tak praktická, jako jarcat kterejch se za 40 let postavily stovky a co se týče práce a materiálu, tak je pouze nepatrně náročnější.
Hot chilli už není tak hezká, ale je to jednoduchá a laciná stavba.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod Denis » sob říj 27, 2018 2:29 pm

Jardasu píše:Ahoj Denisi,

Ještě k těm pár prkýnkům a vrutům a je loď hotová, tady bych byl opatrný. Právě proto, že jsem si nebyl jist tím, zda je v mých možnostech (stavěl jsem loď na zahradě pod přístřeškem) dodržet všechny technologické postupy, zejména při laminaci, volil jsem nástavbu na hotový trup. Nástavba je dost bytelná a tím i těžší s ohledem na nutnost spolehlivého uchycení nosníků plováků.


A časovo ti to pomohlo, že trup bol hotový? Lebo nadstavbu čo sa pamätám si spáchal pomerne rýchlo.
Ja by som stavbu rozdelil na tri etapy, z môjho pohladu rovnocenné na pracnosť a dĺžku prác.
1. Stavba trupu
2. Dokončenie / to sa niekomu nepodarí nikdy/, to je nalepenie okien, pripevnenie rohatiek, rôzne kovania, samozrejme nátery a lakovanie, osadenie motora, akumulátoru, osvetlenie, lanovody ku kormidlu, kormidlo, osadenie nádrže a pod.
3. Výroba rôznych poličiek a iných odkladacích priestorov, na lodi vec to pomaly najdôležitejšia, rôzne háčiky, schodky do vody, držiak na kotvu, slnečná strecha, biminy, alebo kabrio, ako aj prispôsobenie lodného vleku práve na tu Vašu loď. To je tolko drobností, že majitelia novo kúpených lodí s tým strávia rok, alebo aj celé roky.

Užívanie lode je takmer nekončiaci proces, často umocnený tým, že majitelovi rastie z jedlom chuť a už mu nestačí jeho priehrada za barákom a vyrazí na objavné cesty a k tomu treba loď pripraviť.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod Denis » sob říj 27, 2018 2:40 pm

olin píše:Když přidáš 400 kg, tak bude ponor o +/- 10 cm víc, takže bych se toho nebál.


:lol: Keď pridáš 400 kg, tak neviem či sa nepotopí a keď zvýšiš na 400, tak sa zásadne menia plavebné vlastnosti. Ako zásadne zistíš až postavíš a loď preťažíš.
Ja keď som vyrazil s mojim prvým motoráčikom na dvojtýždňovú plavbu, tak som sa nevedel dostať do sklzu :D , tak sme boli preťažený, potajomky som vyhadzoval z lode zásoby jedla čo tam moja plavčíčka nazvláčala a tiež som vylieval zásoby pitnej vody a nedokupoval som alkohol. Ako tak to pomohlo a ku konci plavby sme sa aj zmestili do kajutky, pred tým sme spali v stane na brehu ;) . Povedal by som, že skúsenosti mám draho získané na vlastných chybách a nereálnych predstavách. Od tej doby som začal všetko vážiť na gramy, manželke som vydelil volnú nosnosť na jej veci a potom to už jazdilo, rýchlo a s nízkou spotrebou a spali sme v kajutke :good: . Potom mi ukradli motor a ja som postavil väčšiu loď s 50 k motorom.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod Jardasu » sob říj 27, 2018 7:01 pm

to Denis:
" A časovo ti to pomohlo, že trup bol hotový? Lebo nadstavbu čo sa pamätám si spáchal pomerne rýchlo. "

Díval jsem se na fotky: 13.4.2015 začínám prodlužovat trup, koncem srpna 2015 odjíždíme s hotovou lodí na Lipno. Plováky a stěžeň jsem použil z předchozí verze trimaránku.

Dle mne mi to vestavění do hotového trupu velice pomohlo, i když jsem před první říznutím do původního Finna dost dlouho váhal. Minimálně jsem měl jistotu, že neudělám nějaký zakřivený a zkroucený patvar trupu a že je vlastní trup kvalitně provedený.

Loď je nepochybně přetížená, jednak nástavbou, ale i tím, že jsme v ní dva a vozíme zásoby na několika týdenní pobyt. Proto jsem zvednul boky i ploutvovou skříň o cca 10 cm vyššího ponoru, přesně jak říkáte.

Rychlost plavby za klidné vody a za bezvětří na volnoběh motoru YAMAHA 2,5 HP je cca 3,5-4 km/hod. tj. cca 2 kt. Na třetinu plynu, kdy je motor nejtišší cca 7 km/hod - 4 kt. Na plachty jsem se dostal někam k 5, možná 6 kt.

V protivětru kolem 12 m/s -24 kt, jsem jel s bídou něco kolem 2 km/hod a musel kormidlovat motorem na plný výkon, bez toho se kormidlo nechytalo a loď se nekontrolovaně otáčela.
Uživatelský avatar
bvp1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 111
Registrován: čtv črc 28, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod bvp1 » ned říj 28, 2018 10:33 am

To DUO480C (http://ikarus342000.com/DUO480Cpage.htm) je spíš daysailer, takže hrnce, jídlo, manželčin batoh by asi tentokrát zůstaly doma, stejně jako tchýně (svokra), ale souhlasím s Denisem, že maximální hmotnost u této lodi je dost omezená. Na druhé straně má loď šířku 2,3 m, tak asi nebude problém se stabilitou.Vím, že hledáte kajutový motoráček, ale zaujal mě ten nápad použít oplachtění z windsurfingu. Neznáte někdo nějakou jinou konstrukci (kromě PDRAcer), kde by se použilo oplachtění z windsurfingu?
Uživatelský avatar
Michal1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 111
Registrován: ned úno 16, 2014 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Nové Zámky

Re: kajutový motoráček bez VMP

Příspěvekod Michal1 » ned zář 26, 2021 11:12 pm

Ahojte. Chcel by som sa spýtať skúsenejších, čo už stavali kajutku alebo nejakú opravovali, prípadne majú iné skúsenosti. plánujem si postaviť kajutku z preglejky, čítal som vaše postrehy a pripomienky ako by mala kajutku vyzerať. Mám už svoju predstavu ako ju urobím, len by som vás chcel poprosiť o radu či skúsenosť s povrchovou úpravou, čím ju konkrétne natrieť. Z vnútra uvažujem nad nejakým lakom s otvorenou štruktúrou aby to dýchalo. Loď bude odparkovana prevažne pod strechou, čiže nebude stále vonku na vode.
Ďakujem

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti