Twinkýl, longkýl alebo klasický kýl ?
Moderátoři: vilma, Pepa, david, smike
- Neny
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 313
- Registrován: úte úno 24, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Modra/SR
Twinkýl, longkýl alebo klasický kýl ?
Ahoj vsetkým. Vie niekto aké sú plavebné vlastnosti týchto troch druhov kýlov? Aké sú ich výhody a nevýhody a ktorý by ste uprednostnili na svojej lodi a prečo.?
- shooter
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Pilsen(urqell)
Takže zase já
Já jsem koupil twin keel (šarlotu) kvúli nízkýmu ponoru a snadné transportovatelnosti včetně zimního stání na 3 ploutvých (mám tam i plnej skeg). Pokud byses chtěl motat kolem anglie a v místech s vysokým rozdílem příliv odliv tak jedině twin.
Tady máš odkaz na anglickej blogovej časopis o twin keelech TWIN
Šutrák



Já jsem koupil twin keel (šarlotu) kvúli nízkýmu ponoru a snadné transportovatelnosti včetně zimního stání na 3 ploutvých (mám tam i plnej skeg). Pokud byses chtěl motat kolem anglie a v místech s vysokým rozdílem příliv odliv tak jedině twin.
Tady máš odkaz na anglickej blogovej časopis o twin keelech TWIN
Šutrák
- karaya2
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 239
- Registrován: pon zář 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Tišnov
- Kontaktovat uživatele:
re:
Ahoj Neny , ježíšek mi přinesl novou knihu Jachting v bouřích. http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1484 a v první kapitole je popsána stavba lodí . Tato problematika je tam popsaná včetně grafů . Ještě ji nemám dočtenou , ale myslím , by se ti to mohlo hodit . Ahoj Zdenek
- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2519
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Jé karayo2 ty se máš, ta moje ještě někde leží na poště
Moje první loď byla 6m dvoukýlová, byla velice rychlá, ve slabém a středním větru ujela
i Ventu . Byla úžasně obratná díky dvěma kýlům se otáčela kolem stěžně. Další výhoda,
v náklonu měla větší ponor, v případném najetí na mělčinu stačilo povolit otěže a ponor se podstatně zmenšil .

Moje první loď byla 6m dvoukýlová, byla velice rychlá, ve slabém a středním větru ujela
i Ventu . Byla úžasně obratná díky dvěma kýlům se otáčela kolem stěžně. Další výhoda,
v náklonu měla větší ponor, v případném najetí na mělčinu stačilo povolit otěže a ponor se podstatně zmenšil .
- karaya2
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 239
- Registrován: pon zář 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Tišnov
- Kontaktovat uživatele:
re:
to: Alffa : Namaluj to !
to: marks : odpor vody je nepodstatný a od kdy ? S přibývající váhou( jak píše Zvíře 30 ) u twin kýlu ti přibude odpor vody na ( laterálu) na ponořené straně a to je významější odpor než ponořený kýl na straně druhé . Zdvojený kýl jde ruku v ruce se zdvojeným listem kormidla . Při náklonu se zhorší manévrovatelnost lodě a to velmi významě . Tyto lodě jsou velmi náchylné na přeplachtění a velmi rády nekontrolovatelně vyostřují . Dle mého názoru jsou twinkýly udělaný pro mělký vody a střední podmínky .
to: marks : odpor vody je nepodstatný a od kdy ? S přibývající váhou( jak píše Zvíře 30 ) u twin kýlu ti přibude odpor vody na ( laterálu) na ponořené straně a to je významější odpor než ponořený kýl na straně druhé . Zdvojený kýl jde ruku v ruce se zdvojeným listem kormidla . Při náklonu se zhorší manévrovatelnost lodě a to velmi významě . Tyto lodě jsou velmi náchylné na přeplachtění a velmi rády nekontrolovatelně vyostřují . Dle mého názoru jsou twinkýly udělaný pro mělký vody a střední podmínky .
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Re: re:
karaya2 píše:to: Alffa : Namaluj to !
Bohužel nemám jak. Teda tužku a papír bych našel ale nefunguje mě scener.

Tablet nemám. Abych to maloval v photoshopu, .....................

Tak závažné to zase není.

Navíc mám pocit že už to tady někde je (příčná stabilita). Možná Pepa, nebo někdo to sem dával.

- karaya2
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 239
- Registrován: pon zář 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Tišnov
- Kontaktovat uživatele:
Re: re:
alffa píše:karaya2 píše:to: Alffa : Namaluj to !
Bohužel nemám jak. Teda tužku a papír bych našel ale nefunguje mě scener.![]()
Tablet nemám. Abych to maloval v photoshopu, .....................![]()
Tak závažné to zase není.![]()
Navíc mám pocit že už to tady někde je (příčná stabilita). Možná Pepa, nebo někdo to sem dával.
Náš kamarád pilot měl jednu poučku : Šedivá je teorie - zelený strom života.

twin!!!
dlouho jsem se rozhodoval, nějaký ten pátek sbíral info a časem jsem se stal nekritickým fanouškem
dvoj až trojkýlu. argumenty jsou tyto:
1.chci loď 'trailerable' , čili snadno převozitelnou (zatím mám loď
s pevným kýlem 1m10cm , tož vím o čem mluvím) i na obyč. vozíku a spustitelnou z dostatečného sjezdu
2.chci loď bezpečnou (děti a jiná křehká pakáž) , což splňuje pevný kýl, dvojkýl a lifting keel
3.pokud možno co nejjednodušší konstrukce (ono se to vždycky zasekne, když to člověk potřebuje, viz MURPHYHO zákony)
což zvedací kýl vyřazuje pro poměrně složitý mechanismus a možnost poruchy
4.možnost přistát na pláži, ty twin mají většinou ponor 0,6-0,7m (u lodí co mě zajímají- 6-7m délky), což považuju za dostatečné.
součtem a odečtem všech mých požadavků mi z toho vychází pořád nejlíp dvoj(resp.troj)kýl, např. jedna z těch vysněných
je Achilles 24, trojkýl, 7kn konstr.rychlost, na boatshed.com od 2500liber nahoru.
jedinou nevýhodu vidím v celkově malinko vyšší váze oproti stejné lodi (rozměr,typ....) ať už ploutvokýlé s balastem, nebo
pevným či lifting kýlem .
tož to jen tak co si o tom myslím.
nejsou to žádná dogmata, je to jen můj pohled na věc.
sekysh
dvoj až trojkýlu. argumenty jsou tyto:
1.chci loď 'trailerable' , čili snadno převozitelnou (zatím mám loď
s pevným kýlem 1m10cm , tož vím o čem mluvím) i na obyč. vozíku a spustitelnou z dostatečného sjezdu
2.chci loď bezpečnou (děti a jiná křehká pakáž) , což splňuje pevný kýl, dvojkýl a lifting keel
3.pokud možno co nejjednodušší konstrukce (ono se to vždycky zasekne, když to člověk potřebuje, viz MURPHYHO zákony)
což zvedací kýl vyřazuje pro poměrně složitý mechanismus a možnost poruchy
4.možnost přistát na pláži, ty twin mají většinou ponor 0,6-0,7m (u lodí co mě zajímají- 6-7m délky), což považuju za dostatečné.
součtem a odečtem všech mých požadavků mi z toho vychází pořád nejlíp dvoj(resp.troj)kýl, např. jedna z těch vysněných
je Achilles 24, trojkýl, 7kn konstr.rychlost, na boatshed.com od 2500liber nahoru.
jedinou nevýhodu vidím v celkově malinko vyšší váze oproti stejné lodi (rozměr,typ....) ať už ploutvokýlé s balastem, nebo
pevným či lifting kýlem .
tož to jen tak co si o tom myslím.
nejsou to žádná dogmata, je to jen můj pohled na věc.
sekysh
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Krátká technická:
twin kýl nenese s sebou nutnost dvou listů kormidel. Naopak, častější je jeden list.
Krátká praktická:
Jistě může spousta teroretiků a fajnšmekrů debatovat o snosu, odporu a já nevím o jakých ještě aspektech toho či onoho řešení. Chápu účel Nenyho dotazu v kontextu jeho úvahy o případné stavbě lodi.
Ocelová konstrukce (jakou Neny snad uvažuje) není zřejmě pro závodní plachtění - má představa je solidní bytelná, bezpečná loď vlastněná středoevropanem s mořem za devatero horami a lesy.
A asi budu opakovat argumenty již zde zmíněné (sorry):
- raději menší ponor (možnost užít řeky případně kanály - spíše tedy twin kýl))
- snadná manipulace s trupem lodi (twin kýl je "samostojný").
Mám jednu loď s twin kýlem a mohu potvrdit, že pluje, druhou se sklopnou ploutví - pluje rovněž a stavím jednokýl (s ponorem 1,5 metrů a zátěží 3,5 t - prý pluje také - doufám).
Tož tak.
twin kýl nenese s sebou nutnost dvou listů kormidel. Naopak, častější je jeden list.
Krátká praktická:
Jistě může spousta teroretiků a fajnšmekrů debatovat o snosu, odporu a já nevím o jakých ještě aspektech toho či onoho řešení. Chápu účel Nenyho dotazu v kontextu jeho úvahy o případné stavbě lodi.
Ocelová konstrukce (jakou Neny snad uvažuje) není zřejmě pro závodní plachtění - má představa je solidní bytelná, bezpečná loď vlastněná středoevropanem s mořem za devatero horami a lesy.
A asi budu opakovat argumenty již zde zmíněné (sorry):
- raději menší ponor (možnost užít řeky případně kanály - spíše tedy twin kýl))
- snadná manipulace s trupem lodi (twin kýl je "samostojný").
Mám jednu loď s twin kýlem a mohu potvrdit, že pluje, druhou se sklopnou ploutví - pluje rovněž a stavím jednokýl (s ponorem 1,5 metrů a zátěží 3,5 t - prý pluje také - doufám).
Tož tak.
to karaya2: mínil jsem to ironicky, aby se nad tím mohl zvíře ještě zamyslet
1.) kdyby vynoření kýlu z vody mělo zásadní vliv, loď by sebou dost házela při každém vynoření a zanoření,vím že v poloze vynořování kýlu již na něj tlak vody působí minimálně a kýl se vynořuje postupně přesto by to ve vlnách znamenalo solidní čurbes.
2.) klasický kýl je delší a působení přes delší páku znásobuje účinost
To co píšeš o působení na druhý kýl samozřejmě odsouhlasím, při vynořování jednoho se druhý dostává do svislé polohy, čímž zvyšuje plochu pro boční tlak vody. To je co si o tom myslím já, jen jsem to tu nechtěl rozebírat neb si myslím, že otázka nesměřuje na principy funkce jednotlivého. Myslím, že už se tady někde twin kýl rozebíral.
1.) kdyby vynoření kýlu z vody mělo zásadní vliv, loď by sebou dost házela při každém vynoření a zanoření,vím že v poloze vynořování kýlu již na něj tlak vody působí minimálně a kýl se vynořuje postupně přesto by to ve vlnách znamenalo solidní čurbes.
2.) klasický kýl je delší a působení přes delší páku znásobuje účinost
To co píšeš o působení na druhý kýl samozřejmě odsouhlasím, při vynořování jednoho se druhý dostává do svislé polohy, čímž zvyšuje plochu pro boční tlak vody. To je co si o tom myslím já, jen jsem to tu nechtěl rozebírat neb si myslím, že otázka nesměřuje na principy funkce jednotlivého. Myslím, že už se tady někde twin kýl rozebíral.
- Pajas11
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: úte kvě 15, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Modra koule kousek od hvezdy nazyvane Slunce
- Kontaktovat uživatele:
Jaky kyl?
Nebudu hrat chytryho, ale dam do placu moje zkusenosti. Twin kyl, zkousel jsem Westerlyho , je to vyborna lod a stabilni. Pristat na plazi a proplout kdejakou kaluzi je parada. Nevyhoda byl velky snos, nic jineho jsem nezpozoroval, mozna snad pomalejsi, nez byva zvykem. Jelikoz nejsem zavodni jachtar, vypoustim to jako nevyhodu. Fin kyl je vyhoda pro obratnost a rychlost, minimalni snos. Pokud je to shoal draft, snos se dramaticky zvysi. Plny kyl, full keel, dlouhy a jak se mu jeste rika, je nejpomalejsi , ale nejstabilnejsi. Lod se otaci pomaleji, nevhodny pro zavodni pouziti v dnesni dobe. Pokud jde o lod na cestovani a preplavby, nejlepsi volba. Take ponor proti finu je mnohem mensi. Muj favorit. Tohle je jen moje pozorovani, zadny univerzalni navod. Kazda lod pluje jinak a taky kazdy ma rad jiny styl. Pro dynamicky styl si ale urcite nevyberu plny kyl a s rodinkou na klidny vylet si nevyrazim s Mirage bez poradne postele a kevralovyma plachtama. 

Tak přátelé, přes zimu jsem se konečně dostal k pokusu, dokoplo mě k tomu i rozebírání kýlů pepou v jiném topicu a tak jsem ho na pirátovi vyfiknul. Radši opět předešlu, že chudinka lodička je od počátku mého vlastnictví vyhnilá v okolí ploutvové skříně a to tak že i žebra včetně prvních dvou prken u kýlu. Mé pokusy vedou k možnosti použití lift kýlu s torpédem, krytým dvěma malými kýly cca deset centimetrů pod nejnižší úroveň. Při výrobě jsem došel k názoru, že pro vyzkoušení si plavebních vlastností udělám větší, neb zkracovat mohu vždycky, za to nastavovat těžko. Konečný stav je dvoukýl cca 90/30, samozřejmě se zachováním výklopné ploutve, bohužel už teď neumím říci rozměry přesně, neb jsem to nakonec neřešil na rozměr(spíš pocitově),loď je již delší dobu na vodě a píši až dnež po důkladnějším vyzkoušení a hlavně času psát. Kýl jsem s ohledem na váhové těžiště posunul mírně dozadu, mohl jsem asi míň, neb jsem při tom neuvažoval se stěžněm a možností zatěžovat příď kotvou a dalšími caiky, přesto je umístěn na středu a na stabilitu při stání na něm si stěžovat nemohu.
Posouzení plavebních schopností je velmi ošidné, jsou to spíše pocity, protože po zimě si úplně nepamatuju podzimní chování a podmínky na místech kde jezdím, asi nikdy nebudou stejné. Vlastnosti posuzuju spíše podle varianty sklopená a nesklopená ploutev, což ale myslím vůbec není totéž. Pocitově mohu říci, že v malém větru se mi zdá snos větší, obzvláště než se dá loď do pohybu, možná i se zpomalením rozjetí samotného, což na úzké řece není nijak příjemné. Na zadní vítr nepociťuji rozdíl téměř žádný, při stoupání ve větším větru nemám snos moc času kontrolovat. Zajímavé je že po sklopení ploutve začne loď o něco lépe reagovat na kormidlo, nazval bych to zlepšením směrové stability, ale nevím jestli je to ode mne moudré
, přikládal bych to stejné ose kýlu a kormidla.
Každopádně jsem v neděli v poměrně svižném poryvovém větru strávil pár hodin ve většině variant plutí a utvrdil se v rozhodnutí ponechat stávající stav po celou sezónu i když mi to pro požadovaný záměr zústávat stát pod barákem na mělčině nevyhovuje, neb pohyb vody je velmi nepředvídaný, čímž loď mírně putuje a hlavně hrozí nemožnost vyplout kůli nízké hladině. Pravděpodobnost zmenšení na zimní sezónu je vysoká, ale to je ještě daleko. Pro úplnost, při velmi malém větru, tedy vánečku, jsem o svých úkonech mírně pochybobal, ale vyklopení kýlu dořešilo vše, naopak při nedělním poryvovém masakru jsem při réčkování mezi rovištěm a protějšími skalami ocenil vše co bylo pod hladinou, i kdyby se jedno s druhým stínilo a byl to jen rádoby pocit.
Doplnění pro otrlé, kýly jsou zhotoveny pouze z OSB desek, což píšu spíše pro úvahu o váze, než že bych chtěl někoho pohoršovat. Za mě vím, že jsou jen na tak dlouho jak vydrží, jsou na zkoušku a zkusmo jsem si je i zkusil napustit pryskyřicí, včetně nalaminování v místech snahy vytvarovat podlélné zaoblení a následně jsem je přetřel s podponorovou částí.
Pro úplné posouzení by bylo dobré, mít možnost je chvíli na původní lodi a chvíli na takto upravené, nebo současně, na to bohužel cesta zatím nevypadá, mě to pro variantu malých kýlů kryjícíh při stání torpédo s možností nasednutí na dno, plně vyhovuje a pro nutnost stoupání v mělčích vodách je možné uvažovat i o kýlech o něco delších. Třeba mě další zkušenosti posunou jinam, zatím mě tato varianta příjemně překvapila, a to i s ohledem na přesnosti umístění a provedení napojení kýly trup. Snad jsem to napsal trošku čitelně a bez chyb, upravovat se mi to totiž nechce, přeji všem dobrou noc a primový den.
Posouzení plavebních schopností je velmi ošidné, jsou to spíše pocity, protože po zimě si úplně nepamatuju podzimní chování a podmínky na místech kde jezdím, asi nikdy nebudou stejné. Vlastnosti posuzuju spíše podle varianty sklopená a nesklopená ploutev, což ale myslím vůbec není totéž. Pocitově mohu říci, že v malém větru se mi zdá snos větší, obzvláště než se dá loď do pohybu, možná i se zpomalením rozjetí samotného, což na úzké řece není nijak příjemné. Na zadní vítr nepociťuji rozdíl téměř žádný, při stoupání ve větším větru nemám snos moc času kontrolovat. Zajímavé je že po sklopení ploutve začne loď o něco lépe reagovat na kormidlo, nazval bych to zlepšením směrové stability, ale nevím jestli je to ode mne moudré

Každopádně jsem v neděli v poměrně svižném poryvovém větru strávil pár hodin ve většině variant plutí a utvrdil se v rozhodnutí ponechat stávající stav po celou sezónu i když mi to pro požadovaný záměr zústávat stát pod barákem na mělčině nevyhovuje, neb pohyb vody je velmi nepředvídaný, čímž loď mírně putuje a hlavně hrozí nemožnost vyplout kůli nízké hladině. Pravděpodobnost zmenšení na zimní sezónu je vysoká, ale to je ještě daleko. Pro úplnost, při velmi malém větru, tedy vánečku, jsem o svých úkonech mírně pochybobal, ale vyklopení kýlu dořešilo vše, naopak při nedělním poryvovém masakru jsem při réčkování mezi rovištěm a protějšími skalami ocenil vše co bylo pod hladinou, i kdyby se jedno s druhým stínilo a byl to jen rádoby pocit.
Doplnění pro otrlé, kýly jsou zhotoveny pouze z OSB desek, což píšu spíše pro úvahu o váze, než že bych chtěl někoho pohoršovat. Za mě vím, že jsou jen na tak dlouho jak vydrží, jsou na zkoušku a zkusmo jsem si je i zkusil napustit pryskyřicí, včetně nalaminování v místech snahy vytvarovat podlélné zaoblení a následně jsem je přetřel s podponorovou částí.
Pro úplné posouzení by bylo dobré, mít možnost je chvíli na původní lodi a chvíli na takto upravené, nebo současně, na to bohužel cesta zatím nevypadá, mě to pro variantu malých kýlů kryjícíh při stání torpédo s možností nasednutí na dno, plně vyhovuje a pro nutnost stoupání v mělčích vodách je možné uvažovat i o kýlech o něco delších. Třeba mě další zkušenosti posunou jinam, zatím mě tato varianta příjemně překvapila, a to i s ohledem na přesnosti umístění a provedení napojení kýly trup. Snad jsem to napsal trošku čitelně a bez chyb, upravovat se mi to totiž nechce, přeji všem dobrou noc a primový den.
Pomocné ploutvičky jsou dva kýly cca 30 cm hluboké a 90 cm dlouhé, kdy sklopná ploutev má cca 50 cm hloubku a 50 šírku, fakt to přesně dohromady nedám, ale samozřejmě za zkoušení považuju plutí bez sklopené ploutve. Asi to radši budu muset změřit pod vodou, nerad bych mystifikoval nepřesnostmi.
S bombou to nebude tak jednoduchý, ale že jsi to ty budu nad nějakým nandavacím přemýšlet, když zkoušet tak pořádně, což ale v žádným případě neznamená, že ti realizaci slíbuju
S bombou to nebude tak jednoduchý, ale že jsi to ty budu nad nějakým nandavacím přemýšlet, když zkoušet tak pořádně, což ale v žádným případě neznamená, že ti realizaci slíbuju

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host