Plachetnice Skipper

Tipy a návody k výběru lodě. Zkušenosti druhých s výběrem lodě.

Moderátoři: Pepa, david, smike, vilma

Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Plachetnice Skipper

Příspěvekod Marty » pát bře 04, 2011 9:59 am

dovolil jsem si založit toto "vlákno" příznivců, nebo lépe řečeno vlastníků plachetnice Skipper od Wittolda Tobise, nebo i jen lidí, kteří na ní pluli nebo jí dříve vlastnili a mají s touto lodí zkušenosti. Jaké má plavební vlastnosti, jak se chová na moři, technické záležitosti, fotky, ....v podstatě takový pelmel věcí ohledně tohoto typu lodě.
Vím, že se jich u nás vyrobilo asi něco kolem čtyřiceti-padesáti převážně svépomocí, tak si myslím, že by tu mohlo být pár lidí, kteří jí vlastní. Závěrem otázka, nevíte o někom, kdo před cca třemi lety prodával Skippera v úpravě na motorasailer, myslím, že inzeroval i na jachting.info....? Sám tuto úpravu na lodi dělám a tak jsem se chtěl s někým poradit o pár drobnostech, třeba jak nejlépe vyřešit přivedení lan výtahů od patky stěžně na zvýšenou střechu nástavby, nebo úprava zrcadla, atd.
Uživatelský avatar
Taurus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 86
Registrován: čtv říj 15, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Taurus » ned bře 06, 2011 12:35 pm

Zdá se mi, že v posledních letech se tyto lodě nějak vytratily, možná se mi to jen zdá v poměru počtu k ostatním typům. Skippera mám, stavěl jsem ho, je prodloužený dopředu i dozadu a má zvýšený trup. Na konkrétními dotazy Ti rád odpovím, takhle obecně je to spíš na knížku. Pro začátek fotka, jak v jednom postavit 11 m stěžeň s tím, co je na lodi k dispozici. Dá se při tom i pít kafe.
Obrázek
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » ned bře 06, 2011 12:59 pm

Taurusi to zvedání stěžně je "dobrý", jen není úplně vidět jak to máš vymyšlený, každopádně je to super. K té takeláži, nepodařilo se mi sehnat výkres s délkou sálingů, potřeboval bych někde zjistit, jak mají být dlouhý podle původního návrhu. Ještě k té zádi, jaký je tvůj názor na "prodlužování". Hodně lidem se to nelíbí, ale na řadě Skipperů jsem to viděl, více či méně úspěšně udělaný. Osobně mi to připadá jako dobrý řešení, jen mám trochu obavy z konečné pevnosti po tak zásadním zásahu do zadní části trupu. taky je otázka, co to dělá (jestli vůbec) s plavebními vlastnostmi lodě. Jinak mě se tyhle lodě líbí, bytelná poctivá konstrukce. Mimochodem na stejném typu se chystá Petr Ondráček na svou rekordní plavbu kolem světa viz. http://nonstopsailing.webnode.cz/projekt/ . Už se tu o tom hovořilo ve vlákně o Libštátu 2011. Tak pokud to zvládne mys Horn, tak je to dobrá loď.... i když už trochu "za zenitem"

Tady celkem hezky řešené prodloužení zádě:

Obrázek

Uploaded with ImageShack.us
Naposledy upravil(a) Marty dne ned bře 06, 2011 2:42 pm, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Taurus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 86
Registrován: čtv říj 15, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Taurus » ned bře 06, 2011 1:27 pm

Prodloužení zádi plavební vlastnosti výrazně zlepší, zejména např, v mém případě, kdy mám váhu 5,5t. Tam se už hrana zrcadla noří do vody, badenplato o délce cca 80cm ji výrazně zvedne. Výhody přístupu k vodě + další úložné prostory netřeba zdůrazňovat. K tomu zvedání - ráhno je zvedáno trojblokem z otěží, na jeden konec přijde silonové "kolečko" které zapadne do drážky ve stěžni, druhý konec je otočným čepem (využito spojení ráhna a stěžně) zasunut do objímky na trubce v kokpitu sloužící k přesouvání otěží hlavní plachty. Aby nebylo nutné stěžeň přidržovat do stran, je ráhno stabilizováno dvěma lanky. Tam je trochu problém, protože čep otáčení ráhna a upevnění stabilizačních lanek musí být v jedné rovině. Celé to upevnění mám vyřešeno pomocnou trubkou (asi 90cm, během roku se do lodě někam lehce vejde), kterou přišroubuji na držák kladky pro hl. plachtu. Můžu to v dubnu při spouštění lodi nafotit v detailech.
Délku salingů Ti z hlavy neřeknu, ale myslím že jsou 90cm.
Uživatelský avatar
Taurus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 86
Registrován: čtv říj 15, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Taurus » ned bře 06, 2011 1:36 pm

Badenplato mám řešené formou tří nákl. prostorů, která zároveň slouží jako pohodlné schůdky. Horn to má asi elegantnější, dal jsem přednost praktičnosti.
Obrázek
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » ned bře 06, 2011 2:53 pm

Myslím, že to praktické řešení zádě není špatný, není to sice vidět z hora, ale i podle té fotky mi to přijde docela dobře udělaný. I ty prostory navíc nejsou k zahození. Jak jsi dělal to nalaminování na stávající trup? Váha 5,5 tuny je dost navíc, než by ta loďka měla mít, máš to v kýlu, nebo velký motor...? Jinak zvedání stěžně, tak jak ho popisuješ vypadá dobře, ale chtělo by to vidět. Zrovna jsem dodělal kompletní kování na celou loď, mám všechny díly v křivkách pro řezání plasmou, nebo vodou, tak kdyby někdo potřeboval, stačí napsat, rád poskytnu....
Uživatelský avatar
Taurus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 86
Registrován: čtv říj 15, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Taurus » ned bře 06, 2011 3:15 pm

Badenplato - klasický postup. Okraje zrcadla (asi 20cm) hrubě rozdrásány na původní sklo, naseparovaný pás plechu přitažený kurtou k zádi trupu - dbát na pokračování křivek trupu (i když spodek je možné trochu sklonit dolů, aby hrana plata nebyla moc nad vodou), pak vylaminovat (tl. cca 1,5 cm, u krajů méně), zaříznout a dotvořit. Dělal jsem to před kováním, tak to na bocích je ještě sešroubováno asi 40 cm pásnicemi pro ukotvení zadních stěhů.
Váha - tím, že mám zvýšený trup, na materiálu jsem nešetřil a mám to vybavené vším možným i nemožným, v kýlu přes 2t, tak to je těžké až až. Ale "díky" té váze a tím zvětšení ponoru vypadá na vodě i při vyšším trupu zcela standartně, vevnitř je přitom všade stojná výška.
Uživatelský avatar
Taurus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 86
Registrován: čtv říj 15, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Taurus » ned bře 06, 2011 3:26 pm

Tady je to badenplato vidět trochu lépe -na téhle fotce vypadá trochu křivě, ale je to zapuštěním žebříku.
Obrázek
Jinak ten základní tvar se dělá prakticky vždy stejně, jde jen o to, jak ten "vnitřek" dotvoříš. I když si vzpomínám na první badenplato, které jsem na Skipperu viděl asi před 25ti lety - byla to nerezová "příruba" přišroubovaná k zrcadlu. Nevypadalo to zas tak zle a účel to plnilo - bez nějakého udělátka se u Skipperu vůbec nedostaneš k vodě.
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » ned bře 06, 2011 5:20 pm

Je pravda, že u toho navýšeného boku ta loď někdy vypadá nepřirozeně vysoko, viděl jsem to na jednom Skipperu, který byl na podzim na prodej. Navíc mi tam připadalo, že mají loď nevyváženou (patrně větší nádrže v přídi) a tak trochu jako kdyby "ryla přídí ve vodě". Stojná výška je ve standardním provedení problém, je to trochu škoda, na tak "velkou" loď.
V postatě jsem se v ní nepostavil ani se svými 175 cm, leda těsně u schůdků. Nakonec jsme se rozhodli (i z jiných důvodů) řešit to jinak a pojali jsme loď jako motorsajler. Jednak se nám to líbí a bylo to i proto, že loď potřebovala hodně důkladnou rekonstrukci, ...tak už to nebyl takový problém rovnou udělat novou nástavbu. Někdo na to může mít názor, že to není dobré, ale získali jsme spoustu prostoru, loď se de facto i opticky zvětšila a hodně se potlačil pocit sklíčenosti hlavně tím, že člověk už nemusí chodit v kajutě se sehnutým zátylkem, což je blbější pocit, než se pohybovat třeba v předklonu jako na Sasance, nebo v podřepu na Beluze :)
Fotka je z momentu vylaminování základního tvaru nové nástavby...

Obrázek

Uploaded with ImageShack.us
Uživatelský avatar
Taurus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 86
Registrován: čtv říj 15, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Taurus » ned bře 06, 2011 5:54 pm

Ta nástavba se mi líbí a s prostorem to musí udělat hrozně moc. Jinak na té poslední fotce (je z prvního spuštění) si ryju přídí až běda. Přesně jak píšeš - plná nádrž 250 l v přídi, která i u takhle velké lodi má poměrně malý výtlak. Navíc jsem dal na rady dát víc olova do přední komory kýlu. Hned po první sezoně šlo všechno olovo z předku pryč a je to OK.
Mám pocit, že dnes již moc lidí Skippera nestaví a tyhle "konstrukční" rady jsou pro většinu trochu nezajímavé. Posílám Ti kontakt na SZ.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

s/y Singa - loď Skipper pro solo plavbu kolem světa

Příspěvekod Renda » pon bře 07, 2011 11:06 pm

Plachetnici typu Skipper také vlastní a důkladně připravuje na rekordní solo plavbu kolem světa ve řvoucích čtyřicítkách jeden z prezidentů ČANY (Česká Asociace Námořního Yachtingu) Ing.Petr ONDRÁČEK.
O chystané plavbě i o přípravě lodi píše na stránkách, které speciálně pro tuto plavbu vytvořil:
s/y Singa
Naposledy upravil(a) Renda dne stř bře 09, 2011 12:44 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2663
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 23

Příspěvekod Pepa » stř bře 09, 2011 12:00 pm

Rendo, když přispívám do nějakého vlákna, je dobré si jej přečíst, u dlouhého allespoň závěrečnou část. To je mladé a krátké.
Stejná informce byla již podána o několik příspěvků výše včetně odkazu.
Při tvých zkušenostech na tomto webu, přeci víš, že je doporučována maximální šířka obrázku s přímým odkazem do 400 pi. Dovolené maximum dle pravidel je 580pi, nebo náhled.
Co je důvodem toho, že sem klidně dáš 800pi?
Prosím, uprav v tomto smyslu svůj příspěvek.
Pepa
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Renda » stř bře 09, 2011 1:08 pm

Pepa píše:Rendo, když přispívám do nějakého vlákna, je dobré si jej přečíst, u dlouhého allespoň závěrečnou část. To je mladé a krátké. Stejná informce byla již podána o několik příspěvků výše včetně odkazu.
Při tvých zkušenostech na tomto webu, přeci víš, že je doporučována maximální šířka obrázku s přímým odkazem do 400 pi. Dovolené maximum dle pravidel je 580pi, nebo náhled. Co je důvodem toho, že sem klidně dáš 800pi?
Prosím, uprav v tomto smyslu svůj příspěvek. Pepa
  • Petr Ondráček vytvořil web na hostingu zdarma "webnode", jak je uvedeno výše. Bylo to z finančních důvodů, protože si až na malé výjimky celou plavbu financuje sám. Samozřejmě to není ideální a tak si již zaregistroval svoji doménu, na které web v každém případě bude (i po případném přestěhování, zatímco odkaz na Webnode přestane fungovat). Tu v odkazu uvádím a pro jistotu zde viditelně: http://www.sailboat-Singa.cz/ .
  • Maximum 580px pro šířku obrázku bylo dohodnuto v době, kdy byly běžné monitory s rozlišením 1024px. Dnes se domnívám, že zasluhuje revizi, protože naopak na širokoúhlých HD monitorech vychází obrázky strašně malinké. Pokrok nezastavíš... :?
    Psal jsem ohledně toho onehdá i jerryxovi, ale pak jsme řešili jiné věci a otázka zůstala otevřená. Není to téma do tohoto vlákna a tak to nebudu dále rozebírat, ale za zvážení stojí.
  • Výkres lodi Skipper byl převzatý z Petrových stránek přímo a neměl vytvořenou náhledovou ikonu, proto byl v dané velikosti. Na monitoru s rolišením 1280 a větším rozhodně stránky nedeformoval. Menší rozlišení jsem už nezkoušel. Nicméně jsem ho tedy odstranil.
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » sob led 12, 2013 11:16 pm

Obrázek

Obrázek

Pro někoho, kdo by rád prodlužoval Skippera.... Udělali jsme formu pro prodloužení, jsou tam dva úložné prostory a koupací plošinka. Pokud by měl někdo zájem, formu půjčíme....
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » pon kvě 27, 2013 10:01 am

Pro ty kteří se pouští do přestavby, nebo opravy lodě dávám k lepšímu a hlavně k inspiraci a možná také k odstrašení pár fotografií. Základem byl starší Skipper, bohužel dost zfušovaný. Na začátku byl plán provést jen základní opravy a dovybavení lodě pro mořskou plavbu a pak tradá do dálav. Jenže jakmile jsme šáhli pod vnitřní obložení, záhy se ukázalo, že vlivem špatně provedeného laminování máme vlastně lodě dvě, jednu uvězněnou v té druhé. Taková ruská „bábuška“ o dvou kusech. Vzniklo to patrně špatně připraveným povrchem po vylaminování základní skořepiny. Další laminát se jednoduše odseparoval. A tak jsme stáli před otázkou co s tím. Nakonec zvítězilo rozhodnutí loď nespálit, ba naopak jí celou zrekonstruovat a jelikož to znamenalo jít až na základní kasko, tak jsme se rozhodli, že loď i přestavíme. Tak vznikl projekt přestavby skippera na motorsailer a zároveň jsme loď upravili i do těžkých podmínek. Byla to pekelná práce, jelikož bylo nutné starý odseparovaný laminát odtrhat a dílem vybrousit, pak modelovat nástavbu a zrcadlo, připravit povrchy laminátu pro laminaci celých vnitřních ploch a nakonec to vše přelaminovat. V podstatě kdyby člověk postavil novou loď, bylo by to skoro jednodušší. Jenom to broušení zabralo jedno celé léto a člověk se drbe ještě několik měsíců potom, ….. kombinéza nekombinéza.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 741
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 72
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » pon kvě 27, 2013 10:29 am

Ty jsi svatý muž! Očistec zaživa. Klobouk dolů!
Uživatelský avatar
vilma
moderátor
Příspěvky: 3148
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod vilma » pon kvě 27, 2013 10:31 am

Vyrazilo mi to dech.
Uživatelský avatar
Zbiry
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 209
Registrován: úte črc 24, 2012 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Zbiry » pon kvě 27, 2013 10:46 am

smekám. Tomu říkám mít rád jachting! :-)
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » pát črc 12, 2013 10:54 am

Děkuju, děkuju.... :) za slova uznání, jen kdyby ta práce šla rychleji...... Dám sem zase nějaké fotky, až bude co fotit pro inspiraci stejným bláznům :D
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » stř zář 18, 2013 10:00 am

... tak jsme to zase o kousek podsunuli :)

Obrázek
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » stř zář 18, 2013 10:05 am

Ako uvedomely brusic laminatu :) drzim palce a zavidim zmysel pre detaily.
Uživatelský avatar
captain
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: sob zář 29, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha západ

skipper

Příspěvekod captain » pát bře 07, 2014 10:02 pm

Ahoj.
Tak se taky hlásím k majitelům lodí typu SKIPPER. Našel jsem vlákno až teď, jinak bych se přihlásil již dříve. Můj (zatím zahradní) skipper ještě neumí pavat a mám ho již cca15 let...Pomalu , hoodně pomalu se to sune k zdárnému konci. Je to atyp, laminátovej trup s překližkovou palubou. Jsem už třetí majitel od zahájení stavby ( stavební povolení z roku 1982). Loď je téměř kompletní (kýl, kormidlo, stěžeň, ráhno, plachty, motor, reling, okna, lukny, kování) Jen to ....dodělat.... Schází jen vinčny, kladky a záseky. Pokud by to někoho zajímalo, mám nějaké foto. Taky mám doma ofocenou dokumentaci a výkresy k lodi. Loď má také prodlouženou záď na koupací plato. Moc se to minulému majiteli nepovedlo, ale co se dá dělat. Zachoval zůžující se linii trupu, a je to na konci dost úzké.
Ten motorsailer je originální a dobrej nápad. Myslím že to vypadá i dobře :good:
Takového skippera určitě nikdo nemá. To broušení laminátu uvnitř musel bejt vopruz. Kdo nezažil, neví o čem je řeč...Skippera stavím jako druhou loď a vím co to je brousit laminát.
Skipperům zdar ;) a jejich majitelům taky
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » ned bře 09, 2014 1:52 pm

Captain - jen piš a dej nějaké foto.... Držím palce abys to konečně dodělal :D Je to řehole, to víš, hlavně vydržet. Skipper je dobrá plachetnice, potvrdilo se mi to znovu po přerčtení knížky Petra Ondráčka "Sám čtyřmi oceány" a i z letní plavby ve středomoří na lodi kamaráda, který tu má také pár příspěvků ve fóru. Bylo by fajn, kdyby sem také přihodil pár fotek z plavby, protože už doplul na Skippru z Čech, přes Německo, Holansko, Belgii a Francii do Itálie a dál na Korsiku a teď směřuje na přes Sardínii na Maltu. I když je to už trochu stará koncepce, pokud je dobře postavený je to moc dobrá loďka. Byl jsem překvapen jak perfektně zvládá plavbu ve třicetiuzlovém větru a pořád byla plavba celkem suchá....

Obrázek

Skipper na toulkách světem... :)
Uživatelský avatar
vilma
moderátor
Příspěvky: 3148
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod vilma » pon bře 10, 2014 8:43 am

jen oznámení - topik je přesunut tam kam patří, do sekce : RŮZNÉ TYPY LODÍ. VYBÍRÁM LOĎ. ZAJÍMAVÁ LOĎ.
Uživatelský avatar
provizorni
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: čtv zář 26, 2013 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod provizorni » pon bře 10, 2014 10:12 am

Vilma: a důvod? Vždyť sem vkládá fotky ze stavby? Tak to už nikdo nenajde...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti