Skotsko - Orkneye

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3544
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 419
Bydliště: Praha

Skotsko - Orkneye

Příspěvekod lynx » pon črc 23, 2012 6:55 pm

Ahoj!
Nevím, jestli se moje reportáž bude hodit mezi témata o plovoucích exkrementech a nebezpečnosti lidí vypínajících ledničku, ale zkusím do fóra vnést zase trochu jachtingu.

Od konce června jsem se dva týdny plavil ve Skotsku. Vhledem k tomu, že šlo o moji první plavbu v opravdu přílivové oblasti, přípravy byly velké a očekávání taktéž. Učil jsem se zejména věci, které souvisejí s pohybem vody během přílivu a odlivu, tedy proudy, rozdíly hladin, nebezpečná místa, standardní a sekundární přístavy, hluchý a skočný příliv, načasování, vyvazování na bóji za větru a proudu, vjezdy do přístavů, které nejsou přístupné za všech stavů přílivu, přílivové koeficienty, mapové symboly a spustu dalších věcí.
Existuje hodně různých učebnic, ale mně se jako nejlepší a přitom stručný a výstižný osvědčil úvod v Reed’s Almanac. Zároveň je výborné trochu se s ním seznámit předem, aby se člověk při jeho použití orientoval a netápal. Práce s ním je totiž při plánování etap nutností a samozřejmostí.
Loď jsem si půjčil v Inverness – městě v samém závěru Moray Firth. Charterovka (no, Skot James, který vlastní a půjčuje dvě nebo tři lodi) se jmenuje NMYC (Ness and Moray Yacht Charters) a je výjimečná tím, že sídlí na SV pobřeží. Drtivá většina ostatních sídlí na severozápadě. Další, pro mě velice vítanou, okolností byl fakt, že půjčuje lodi i pro sólové plavby. Sice by byl raději, kdybych se chtěl plavit Caledonským kanálem k JZ, ale souhlasil i s plavbou na sever – severovýchod. Jen si vymínil, abych (kvůli pojištění) nepodnikal etapy delší než 24 hodin. To jsem s jistými rozpaky slíbil. Ne snad, že bych to chtěl porušit, ale všichni víme, že plány na moři a na plachetnici jsou pěkná věc, ale realita je mnohdy úplně jiná. (Málem se mi slib podařilo dodržet.)
Loď typu Westerly Merlin o délce 860 cm (to berte s rezervou – setkal jsem se s údaji od 840 do 880) se ukázala být nejlépe vybavenou a udržovanou ze všech, které jsem kdy měl půjčené. Jedná se vlastě o majitelskou loď, výborně udržovanou, vypiplanou do detailů a v Británii certifikovanou pro charter, což znamená, že je na vysokém bezpečnostním standardu. Nebudu všecko vyjmenovávat, ale Merlin’s Magic (jak se jmenuje, dále MM) pro mě byla velice příjemným překvapením. Vyrobená v roce 1988, stále vypadala velice zánovně.
Do Inverness jsem přiletěl 30. 6. odpoledne. James mi už při emailové korespondenci nabídl, že mě (bezplatně) vyzvedne na letišti, které je asi 18 až 20 km od maríny. To také bezvadně klaplo. Cestou mi ukázal plavebně obtížné místo u Kessock Bridge (zmíním se o něm později) a zavezl mě k lodi. Předání opět probíhalo formou dlouhého povídání a předvádění kde co je a jak to funguje. Pak mě James požádal, abych mu z přístavů posílal zprávy, popřál šťastnou plavbu a rozloučil se.
Tři minuty chůze od maríny je velý supermarket (COOP), kde jsem nakoupil zásoby. Je zbytečné do Skotska vozit jídlo nebo pití – ceny jsou stejné jako u nás nebo dokonce trochu nižší.
MM má domovskou základnu v Seaport Marina, která už je v Caledonian Canal. Od moře ji oddělují dvě plavební komory a otočný železniční most. Protože komory jsou obsluhovány jen v praconí době (cca od 9 do 18 ) a proplavují jen během HW +/- 4 hod., není vplutí a vyplutí možné vždy. Druhou (mnohem méně hezkou) marínou je Inverness Marina v ústí řeky Ness, hned za Kessock Bridge, plujem-li od moře. Ta je přístupná vždy. (Třetí je Caley Marina – ještě dále v Caledonian Canal.)
V neděli bylo mlhavo, chvílemi mrholilo a nefoukalo. Do takového počasí jsem se nehnal. Protože ale proplavovací období (4 hodiny po vrcholu přílivu) končilo kolem druhé odpoledne, po poledni jsem loď připravil k odlutí, vysílačkou (na kanálu 74) jsem si domluvil proplavení a kolem jedné hodiny odrazil od mola.
V první komoře (Clachnaharry Works Lock – čti Klachnahery ...)jsem byl sám. Překvapilo mě chování paní, která komoru obsluhovala. Pochválila mě, jak jsem pěkně přistál (nic těžkého – žádný vítr, žádný proud), poděkovala, když jsem jí hodil vyvazovací lana, seznámila mě s procedurou a jala se mě proplavovat. Držel jsem a příslušně povoloval lana. Spuštění bylo snadné – žádné víry, pohyb vody malý.
Vrata komory se otevírala současně s otáčením mostu. Když se vrata úplně otevřela, paní mi postupně lana hodila – rozdíl hladin byl asi 3 metry –, znovu poděkovala (já samozřemně také) a řekla, že v další komoře (Clachnaharry Sea Lock) to bude stejné, až na ten most.
Také bylo. Komorník byl muž, ale stejně vstřícný a pohodový. Věnoval mi výtisk Welcome Anchorages (popis skotských přístavů), zeptal se, na jak dlouho pluji a zda sám, a projevil nepředstíranou naději, že se za dva týdny zase uvidíme. Já také. :D Ještě mě poučil, jak se vyhnout mělčinám mezi ústím kanálu a Kessock Bridge a popřál šťastnou plavbu. Trasu jsem měl velice pečlivě připravenou, ale i tak to bylo milé.
Když mi hodil lana, tak jsem poděkoval, rozloučil se a vyplul do vnitřní části Inverness Firth.

P. S. Obrázky budou příště – snad. :)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon črc 23, 2012 7:18 pm

To se zase můžeme těšit na nádherné vyprávění!!! :clap:
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » úte črc 24, 2012 1:53 am

tfuj, tfuj, tfuj...
takhle poslyntanej jsem už nebyl dlouho :gun:
Velká tichá závist (až na to slintání).
Abych to shrnul za ostatní jachtaře i čtenáře JI -chceme pokračování a chceme fotky!
Jinak já si půjčoval dvakrát loď z Německa na severním moři, pokaždé od majitele a nad stavem a vybavením plachetnice jsem valil oči. Na severu jsou krásné lokality a komu nevadí ztrávit letní dovolenou v bundě, může zažít nevšední, nezapomenutelnou a samozřejmě nádhernou dovču!
Myšák
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » úte črc 24, 2012 7:16 am

Nádhera :good: Taky prosím o foto. To je plavba a ne se plácat tady ve středozemí :(
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte črc 24, 2012 7:36 am

Toš zlom vaz a ať tě nesežere cestou nějakej mrož,nebo eskymák.... :D

howk
Monty
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3544
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 419
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » úte črc 24, 2012 12:43 pm

Baharisi a Myšáku: za chvíli přijde další kousek. :)
Myšáku: jj, na Německo mám také zacíleno – poblíž Lubecku jsem objevil charterovku s klasickými loděmi (z 60., 70. a 80. let minulého století) těch správných velikostí – tedy kolem osmi metrů. :D
Bóžo: Středomoří je taky fajn, jen se nesmí pouze poskakovat podél břehu v nejmenované oblasti. ;)
Monty: Dík, zdá se, že jsem to přežil. :D
Naposledy upravil(a) lynx dne úte črc 24, 2012 1:03 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3544
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 419
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » úte črc 24, 2012 1:03 pm

Do Cromarty

Inverness Firth (Firth = zátoka, úžina, fjord) je rozdělen na dvě části mostem Kessock (Bridge). Vnitřní (západní) část, do které ústí jak Caledonian Canal, tak řeka Ness, je menší (řekněme pět mil dlouhá) a navigačně pestřejší. Západně od Kessock Bridge za skočného přílivu vznikají proudy přes pět uzlů, tvoří se víry a „stojaté vlny“ (pardon, neznám správný český výraz pro „races“ a „overfalls“).
Já jsem se k mostu blížil asi dva dny před skočným přílivem a asi hodinu po největším průtoku vody. Proud mě vyplachoval rychlostí 1,5 uzlu (přímo pod mostem rychlost stoupla na dva uzly) do východní části Inverness Firth.

Most je veliký – průjezdná výška je 27 metrů (počítá se od MHWS). Pro proplutí je určeno nejširší mostní pole. Kdykoli na to přijde řeč, každý vás upozorní, abyste nezkoušeli plout jinudy. Také je nutné se vyhnout mělčinám u Carnac Point a ústí řeky Ness. Druhá je dobře značená světelnými bójemi, ta první, která leží v cestě k vstupu do kanálu, kupodivu ne. Ale není to nic, s čím by si fungující GPS hravě neporadila.
Asi třetinu průjezdné šířky pod mostem zabíraly ony stojaté vlny cca ¾ metru vysoké. Zbytek ale tvořila hladká hladina. Protože nebyl žádný provoz, pohodlně jsem proplul klidnou vodou. Za mostem navazují další mělká, ale splavná místa, kde je třeba dávat pozor. Část oblasti za úplného odlivu (blízkého skočnému) vylézá z vody. S ponorem jeden metr jsem se na to nemusel tolik ohlížet – úplný odliv ještě nenastal. V té době byl rozdíl hladin (tidal range) asi tři metry.

Ve střehu jsem ale být musel. Jak jsem měl další dva týdny stále ověřovat, MM s twin kýlem nedrží směr (pokud pustíte kormidlo) ani okamžik. Tak, když jsem uklízel fendry, MM bez zaváhání a neomylně zamířila k hloubce 0,5 metru. Pravda, příliv ještě něco přidával, ale udělat si renomé nasednutím na mělčinu hned po vyplutí jsem opravdu nehodlal. Při dalších pracech mimo kokpit jsem loď vždy postavil do driftu. I tak se pokaždé otočila, jak ji právě napadlo. To je asi jediná věc, kterou jí můžu vytknout. Později jsem se s tím naučil žít a v některých okamžicích mě velice příjemně překvapila. Ale o tom bude řeč mnohem později.
Za bezvětří nebo větru SV 1 – 2 jsem na motor proplouval Inverness Firth směrem... ano, zhruba k SV. :( SV část Firthu je hlubší, takže plavba už byla klidná. Počasí mi moc nepřálo – viditelnost byla dvě až deset mil, chvílemi mrholilo nebo slabě pršelo. Zima příliš nebyla.

Inverness Firth ústí do Moray Firth dalším zajímavým místem. Směr se stáčí k severu, z východu ústí ohraničuje výběžek, na kterém je pevnost Fort George, ze západu vybíhá dluhý úzký mys Canonry Point s majákem. Také v tomhle zúžení se tvoří přílivové jevy, ale mě, kromě proudu něco přes jeden uzel, nic jiného neznepokojovalo.
Za tímhle místem se už začíná otevírat Moray Firth, který je výběžkem Severního moře. Trasa se zase stáčí k SV. Tady je další místo, které z navigačního hlediska stojí za pozornost – Riff Bank. Je to podélný hřeben, který dělí firth na širší severní a užší jižní kanál. Oba jsou splavné, jižní za silnějšího větru s velkou opatrností.
Tak jako tak jsem plul severním kanálem. Oblast je velmi dobře značená a viditelnost se trochu zlepšila, takže by se dalo plout i bez mapového plotteru. Ale necítil jsem potřebu to zkoušet. Bylo kolem páté odpoledne, vítr pořád žádný nebo slabý SV, takže jsem plul stále na motor a přemýšlel o tom, má-li cenu pokračovat tak celou noc. Původně jsem totiž chtěl doplout do Wicku, přístavu vzdáleného 70 až 80 mil (úplně přímou cestou možná méně).

V motorování kouzlo jachtingu nespatřuji, takže jsem se rozhodl na noc zamířit do Cromarty Firth, jehož ústí je při cestě. U ústí zátoky doslova řádilo 20 až 30 delfínů. Proplouvali ve skupinkách i jednotlivě kolem lodi, vyskakovali z vody, někteří se při výskoku otočili tak, že do vody dopadli zády. Bylo vidět, že mají radost. I já jsem jí měl – tolik delfínů pohromadě jsem ještě neviděl. Nádherné!

Při vplouvání do zátoky jsem měl přílivový proud proti sobě – tentokrát mi ubíral asi 1,5 uzlu. Moc mi to nevadilo – ústí se asi po míli a půl rozšiřuje a tady se proud projevoval méně. Cromarty je pěkná vesnička (alespoň při pohledu z moře) s malým přístavem, který je ale za odlivu suchý, a s bójemi na hloubce mezi třemi a osmi metry. James sice říkal, že MM může stát na suchu, ale moc to nedoporučoval. Nehodlal jsem to zkoušet, tak jsem se vyvázal na jednu z bójí. Byla právě klidná voda (slack water) a vítr skoro nefoukal, takže vyvázání bylo lehké.
Později se vítr stočil a „zesílil“ asi na Z2. Při jednom z pohledů do okolí jsem si všimnul, že lodi stojí od bójí proti větru. Asi půl vteřiny trvalo, než mi došlo, že za tím asi bude proud. Pohled na bóji ukázal, že se kolem ní voda dost rychle valí – Neptun už zase napouštěl Cromarty Firth vodou. Občasná kontrola ukázala, že bóje drží dobře, takže jsem se v klidu převléknul, umyl, najedl a jal se připravovat další etapu.

Spalo se mi výborně.

Poznámka: Vzhledem k potížím s vkládáním obrázků se o to nehodlám popušet. Pár fotek je na mých stránkách: http://xhejdukp.sweb.cz/jachting.htm
Později zpřístupním jakousi galerii v SkyDrive, ale náš milý Microsoft nějak neumí zachovat pořadí obrázků, takže se zobrazují pokaždé jinak promíchané, přestože spolehlivý Japonec (= foťák) je pojmenoval správně.
:(
Naposledy upravil(a) lynx dne stř srp 29, 2012 3:35 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Papito
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 263
Registrován: čtv lis 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: chebsko

Příspěvekod Papito » úte črc 24, 2012 9:40 pm

Lynxi, to jsi mě zase dostal. Konečně příspěvek, kvůli kterému stojí za to stránky JI navštívit. Už dlouho Ti závidím Tvoji odolnost vůči chladu, a Tvoje severní plavby. Jestli v dalších dílech napíšeš, že jsi navštívil nějakou palírnu whisky, seženu si vaťáky, beranici a příští rok tam vyrazím taky. Honem piš dál !
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3544
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 419
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » stř črc 25, 2012 9:30 am

Ahoj Papito, je mi líto, ale v tomhle bodě Tě zklamu. Žádnou palírnu jsem nenavštívil. :(
A dokonce ani pokus o návštěvu klasické hospody (inspirovaný právě Tvým poutavým vyprávěním) nevyšel podle představ. Zmíním se o tom v jednom z dalších dílů.

L.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3544
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 419
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » stř črc 25, 2012 9:42 am

Do Wicku

Po klidně strávené noci, kdy mě ze spaní vyrušilo jen klepání neupevněné kormidelní páky, jsem po osmé hodině odplul od bóje a zamířil ven z Cromarty Firth. Odplouval jsem docela rád, protože samotné Cromarty je sice hezké, ale asi čtyři míle vzdálený průmyslový přístav Invergordon se svými ošklivými konstrukcemi mě nijak nenadchnul. Také fakt, že se konečně rozfoukalo, mě poháněl na otevřené moře. U ústí zase dováděli delfíni, tentokrát jich bylo méně – pět nebo šest.

Vítr foukal, jak jinak, zase skoro přesně ze směru, kam jsem měl namířeno. Ale byl příjemné síly (VSV 4 – 5), takže se dalo něco dělat. V mém případě to znamenalo, že jsem nasadil kurz 105° až 110°, abych se vzdálil od pobřeží. Celkově jsem potřeboval plout kurzem asi 50°, ale to nevycházelo. Za současných podmínek se nejostřeji dalo plout kurzem asi 30°, což by znamenalo, že dříve či později „narazím“ do pobřeží.
Asi hodinu jsem zvětšoval odstup od břehu. Vítr postupně sílil a trochu se stočil k východu. Toho jsem využil a ve V 5 – 6 jsem přešel na druhé rameno křižování. V silnějším větru šlo plout ostřeji proti, takže trasa vedla rovnoběžně s celkovou linií pobřeží. Za mysem a majákem Tarbat Ness se do rovného pobřeží zakusuje zátoka, která můj odstup od břehu zvětšila na asi deset až dvanáct mil. Poblíž Helmsdale se ale břeh vrací a později, před Wickem se dokonce ještě víc stáčí k východu.

MM si vedla velice dobře. Windmetr ukazoval 25 až 28 uzlů, od čehož je ale třeba odečíst čtyři až pět uzlů vlastního větru. GPS dávala 5,5 až 6,8 uzlu, proti vodě byla rychlost asi o uzel nižší. Proud mi zase trochu pomáhal. To vše na plných 42 m[sup]2[/sup] základního oplachtění. Jsem zvyklý refovat dosti brzo, ale teď nebylo třeba. Téměř nepršelo, ale obloha byla zatažená šedými mraky, občas byla viditelnost i pod pět mil, ale většinou 15 až 20. Odpoledne vítr zeslábnul zase na VSV 4 – 5, později V 4.

Minul jsem Helmsdale, které jsem sice měl jako alternativní přístav v paměti, ale také jsem věděl, že vjezd není úplně snadný. Je úzký, otočený k východu, takže při silnějším větru východních směrů nic moc, a je kolem něj hodně rybářských zařízení. Naštěstí podmínky byly dobré, takže jsem nemusel uvažovat o tom, že bych tam zamířil.

Jak jsem se přibližoval ke Clyth Ness s dobře viditelným majákem, bylo čím dál tím jasnější, že mi kurz nevyjde tak, abych mys obeplul. Bylo už mezi sedmou a osmou večer a vítr ještě slábnul. Nijak zvlášť jsem se nerozmýšlel a k plachtám přidal motor. Tentokrát proud působil proti mně, takže rychlost i tak klesla na 3,5 uzlu. Ve vzdálenosti dvou až tří mil jsem proplouval podél postupně temnějících útesů vedoucích k Wicku.
Před zátoku, podle níž má Wick svoje jméno (které mu dali Vikingové), jsem připlul kolem půl jedenácté. Ještě bylo dost světlo – nebýt zataženo, bylo by asi čtvrt hodiny po západu slunce. Připravil jsem loď na přistání a vydal se k přístavu. Viditelnost byla slušná, vítr dost slabý, plotter fungoval výborně.

Minul jsem jižní molo, zatočil ostře vlevo a vplul do vnějšího přístavu. Zatočil jsem doprava, pokračoval asi dvěstě metrů a byl ve vnitřním bazénu, kde je marina. Pomaličku jsem proplul kolem pontonů, vybral si sympatické místečko a přistál. Pro mě do té doby netušenou výhodou přílivových vod je fakt, že když vplouváte do přístavu jindy než za vrcholného přílivu, přístavní vlnolamy a mola vás výborně kryjí proti větru, takže na přistávání máte klid. V maríně nebyl právě ani proud, takže jsem z paluby lehkým krokem vystoupil na ponton s vyvazovacími lany v ruce a loď vyvázal.

Bylo půl dvanácté. Po nezbytném obstarání lodi jsem se jal radovat z úspěšné etapy.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3544
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 419
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » stř črc 25, 2012 5:54 pm

Wick

Další den kolem poledního jsem navštívil kancelář mariny. Paní byla velice ochotná a vysvětlila mi vše potřebné. Pobyt stojí 18 liber za den (pro loď do deseti metrů délky) plus dvě libry za elektřinu. Použití toalet a sprch je v ceně, WiFi taktéž.
Na lodi jsou čtyři zásuvky pro 230 V. Poprvé jsem s sebou na plavbu vzal notebook, takže jsem chtěl hned napsat pár emailů a hlavně získat čerstvou předpověď počasí. Ovšem ouha, teprve teď jsem si uvědomil, že britské zásuvky vypadají „kapku“ jinak než naše.

Dotázal jsem se paní v kanceláři, kde že by se dala koupit redukce (plug adapter). Paní mi bez zaváhání dala mapku Wicku a na ní označila, kde se nachází vhodný obchod jménem Homebase. Odpoledne jsem se tam vydal a podle mapy snadno donavigoval na místo. Redukcí měli hodně typů včetně té, kterou jsem potřeboval.
Pak jsem si dokoupil potraviny a nápoje a zastavil se na čerstvé fish and chips, které před vámi v obchůdku připravují. Prodavač se dotázal, chci-li na rybu a hranolky sůl a ocet. Ocet mě zarazil, tak jsem se spokojil se solí. Při příští návštěvě jsem opatrně zkusil i ocet a bylo to dobré. Prý má jiné složení než u nás. (Tvrdí kolega, který v Británii více než rok žil.)
Wick je městečko s kamennými domy, řekou, nádražím, malým přístavem, starým hradem, fotbalovým hřištěm atd. Docela hezké, ale život tu právě nepulzuje. Můj dojem ale mohl ovlivnit fakt, že byla hustá mlha, občas krápalo a nefoukal pro mě tak potřebný vítr.

I následující den bylo počasí stejné, takže jsem nevyplul. Věnoval jsem se podobným aktivitám, jen další redukci jsem si už nekoupil. :)
Pečlivě jsem plánoval a připravoval další etapu. Chtěl jsem doplout na asi 90 mil vzdálený Fair Isle, který leží asi v půli cesty mezi Orkneyskými a Shetlandskými ostrovy. Administrativně už patří k těm druhým.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » stř črc 25, 2012 6:13 pm

Tržní ostrov? Teda nejsem anličtinář,a slovíčka znám spíš co se týká koní,ale tohle je myslím správně, ne? Musím říct,že Tvé články docela hltám! :)
Uživatelský avatar
FerenCS
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 637
Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod FerenCS » stř črc 25, 2012 8:54 pm

Pekné a pútavé čítanie master Lynx :clap: :good: Aj web máš pekný. Až sa dostaví globálne otepľovanie, tak by som sa tam rád pozrel na loďke :)
Napriek severnej šírke to dýcha slnečnou exotikou, hlavne pre našu väčšinu (či?) čo sa chodia loďou kúpať do "južných morí" pretože sú pláže väčšinou beznádejne preplnené... Občas, ak zvýši čas, robíme aj my niečo podobné jachtingu... :whist: ;) :D


Slovíčko "Fair" je tu ako prídavné meno a tým má trochu iný význam... cca je ich 25, typická angličtina... to som nevedel, to mi prezradil ujo google :whist:
Uživatelský avatar
DarkDruid
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 85
Registrován: pon črc 26, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod DarkDruid » stř črc 25, 2012 9:43 pm

K tomu názvu. To slovo sice je v angličtině i přídavným jménem, nicméně podle anglické/německé wiki (Fair Isle - EN Wikipedia) název ostrova vychází z "Old Norse" (wiki udává překlad Stará severština - CS Wikipedie), konkrétně ze slova "Frjóey" a v současné angličtině by se překládal jako "Sheep island". Tedy s trhem ani tím přídavným jménem nemá původní název ostrova (a nejspíš i z něho vycházející současný název) až tak moc společného.

Přiznávám, že bez internetu bych to taky nevěděl (a že moje interpretace může mít někde chybu, stejně jako informace na wiki, které nejsou vždy na 100% správné) a když už jsem si to všechno četl motivován tímto vláknem, nedalo mi to a sepsal jsem to sem i s odkazy, pro případné zvědavce :whist:

No a abych nebyl až tak moc úplně hlavní téma, tak se přiznávám, že i já hltám texty od Lynxe a doufám, že jednou budu moci prohlásit, že se cítím dost zkušený na to, abych se do podobných vod vůbec odvážil vplout. Jen tak dál :good:
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » stř črc 25, 2012 10:04 pm

Nedalo mi to, a taky jsem projel net. Nachází se tam starý Hansovní přístav,který byl významným obchodním centrem! Může to mít spojitost :?
Uživatelský avatar
velkejtom
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: u Velké řeky

Příspěvekod velkejtom » čtv črc 26, 2012 9:11 am

Lynxi děkuju je to super čtení na jeden dech....... palce hore :good:
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3544
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 419
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » čtv črc 26, 2012 9:36 am

Dík za chválu. Ale hned další pokračování moje "mistrovství" zase uvede na pravou míru.

Původ a význam jména Fair (Isle) jsem nezkoumal. Ale je pravda, že v těchto končinách má spousta jmen původ ve staré norštině. Vikingové tu řádili jako diví.
Už zmiňovaný Wick je pojmenován podle vikingského vík, což znamená zátoku.

L.
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 726
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » čtv črc 26, 2012 10:16 am

Nezdržujte ho vy jazykozpytci,ať už píše dál :gun: :lol:

lynxi :good:
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3544
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 419
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » čtv črc 26, 2012 11:23 am

Směrem k Fair Isle

Ve čtvrtek bylo stejné počasí jako v předchozích dnech, ale už jsem to v přístavu nemohl vydržet, tak jsem kolem jedenácté vyrazil do mlhy. To, co v přístavu vypadalo jako hustá mlha, se v zátoce a na moři ukázalo být fakt hodně hustou mlhou. Viditelnost do sta metrů nebyla výjimkou. Na kompas a plotter jsem ale dohlédnul, na příď a plachty také, tak jsem pokračoval. S větrem to bylo zase špatné – během dne postupně (ne)foukalo SV až V – 0 až 3. Vlny byly minimální, takže plavba byla pohodlná. Ale zase na motor.

O zpestření – bohužel nevítané – se postarala mlha. Kolem jedné hodiny se z ničeho nic pod lodí ozval náraz (pravda, ne příliš silný) a za zádí v mlze mizela plastová rybářská bóje. Ze všech stran lodi jsem se vyklonil co to šlo, ale nic neobvyklého jsem nezpozoroval. Kormidlo reagovalo normálně, motor zněl pořád stejně. Pokračoval jsem tedy dál. Po osmi až deseti mílích se mlha začala rozpouštět. Za další půlhodinu jsem vyplul do krásného slunečného dne s modrou oblohou. Jen pevnina jaksi nebyla vidět. Stále jsem plul na motor a měl postavenou hlavní plachtu, jen jsem střídavě rozrolovával a zarolovával kosatku, podle toho, jestli alespoň trochu foukalo a odkud.

Před pátou hodinou, když jsem měnil otáčky motoru, se od hřídele ozvalo ošklivé skřípání. Krve by se ve mě nedořezal. Okamžitě jsem dal volnoběh – zvuk ustal – a začal se bránit depresi. Ti z vás, kteří četli moji reportáž o plavbě na Kypr, vědí proč. Zkusil jsem opatrně přidat plyn... a v určitých otáčkách se zvuk ozval zas. Při „velmi mírně vpřed“ bylo vše v pořádku, ale někde kolem 1500 otáček za minutu se to hrozné skřípění zase ozvalo. Protože jsem vždy před vyplutím kontroloval olej a po vyplutí chladicí vodu, věděl jsem, že tohle jsem nezanedbal. Vypnul jsem motor a uvažoval, co dál. Na Fair Isle jsem doplout chtěl, ale ne se zadřeným motorem nebo hřídelí. Uvažoval jsem, zda jsem mohl něco namotat nebo jestli se hřídel či propeler nepoškodily při nárazu do bóje. Protože pořád foukalo kolem 2 Bft od Fair Isle, asi po dvaceti minutách úvah jsem otočil loď a začal se na slabý zadoboční vítr vracet do Wicku.

Asi po dvou hodinách vítr lehnul úplně. Sice jsem váhal, ale pak jsem nastartoval... a hřídel se chovala velice mravně. Jednou trochu skřípla, ale jak otáčky překonaly asi 1800, všechny zvuky zněly velice dobře. Neustále ve střehu – připraven okamžitě dát volnoběh – jsem pokračoval. Do Wicku jsem bez dalších příhod doplul kolem půl jedenácté. I při nižších otáčkách při manévrech v přístavu všechno probíhalo tak, jak má.

Měl jsem dost o čem přemýšlet. Vzhledem k popsanému a k tomu, že na další dva dny byla v podstatě stejná předpověď počasí, jsem začal měnit plány. Během oněch dvou dní (strávil jsem je zase v marině) jsem párkrát vyzkoušel motor. Kromě občasného slabého skřípnutí bylo vše v pořádku, takže jsem ani nekontaktoval majitele lodi. Smířil jsem se s tím, že na Shetlandské ostrovy zase nedopluji, ale bližší Orkneyské jsem si nechtěl nechat ujít. Konec konců, mezi jejich ostrovy se také tvoří zajímavé přílivové jevy. :)

Na neděli už byla předpověď větru slibnější. Směr sice pořád SV s pozdější změnou na S, ale síla postupně 4 až 6. S tím už se dá pracovat.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3544
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 419
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » čtv črc 26, 2012 2:49 pm

Trochu jsem doufal, že se tu objeví pár názorů zdejších znalců motorů.
Dost by mě zajímalo, co mohlo být příčinou skřípání – chlazení bylo tentokrát v pořádku, oleje bylo dost.

Skoro tisícovka shlédnutí a nic? (Pardon, já vím, že to je od začátku.)
A v jiných tématech to vypadá, že lidé nemají na práci nic jiného než se vyjadřovat k všemožným pí....... .
Já vím, že taková diagnóza na dálku je věc ošemetná, ale přeci jen...
Prohnutí hřídele po nárazu? Namotání lana, igelitky, čehokoli? Jak to koresponduje s faktem, že se zvuky ozývaly jen při určitých otáčkách?

Žádné názory, nápady, zkušenosti?

:(

L.
Uživatelský avatar
heavy
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 286
Registrován: čtv říj 08, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod heavy » čtv črc 26, 2012 3:27 pm

Zase místo práce tady hltám cos napsal...a nemůžu se nabažit :whist:

Zkus ten zvuk popsat lépe.
Ono napsat slovo "ošklivé skřípání" a představit si ten vjem je těžko uchopitelný ;).

Jinak..,když jsi vracel loď, měl motor ještě propeler?

Namotáno nic nebylo, ani nějaké vykousnuté listy?
Co usazení motoru, silentbloky?
Hlavně já tu nevidím co jsi měl za motor!
Jestli měl steven...atd.
Tomas
Uživatelský avatar
FerenCS
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 637
Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod FerenCS » čtv črc 26, 2012 3:32 pm

... človek nemá pokoj ani v práci... :smash: :rofl:

... daleko na severe ... otvorené more ... nefúka, hmla, dobre že nie kúsok od konca sveta a ešte aj motor sa pos..e ...
napätím ledva dýchame tak sa nečuduj že sme ticho ako pena... a tiež ono to vyzerá ako dramatická pauza (alebo zbieraš body za počet príspevkov? ;) ), takže sme prehliadli, že je to výzva... ;) v podstate čakáme, že nápíšeš ako si to vyriešil, :good: ako píše Martin88 nerušiť... :whist:

Keď si popisoval to blízke stretnutie s bójou, odhadujem, podľa toho, že sa to prejavilo až po hodnej chvíli, že to bude mať niečo spoločné s náhonom vrtule, alebo že by uloženie motoru?
Motor ako taký by mohol byť OK.
Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » čtv črc 26, 2012 3:48 pm

Ad zvuky
Kaji se, neboť mne napadlo ihned, ale pracuji :mad:

Před lety (1999/2000?) jsme na plachetce dva roky po sobě namotali igelit na šroub. První zkušenost připomíná Tebou popisované zvuky. Při minimálních otáčkách vpřed jiný zvuk propeleru, jelo to, ale hůř. Při přidání tlukot "něčeho" o dno lodi. Byli jsem kousek od Vrbošky na Hvaru, dojeli, vyvázali se, masky a pod loď. Na hřídeli byl namotaný silnostěnný igelitový vak s uzávěrem (jako kdyby mnohonásobně větší obal na džus s kolečkem nahoře). Ten uzávěr při vyšších otáčkách odstředivě začal klepat o dno, byl na volnějším konci. Odstraňování chuťovka, cca 30 minut na nádech v kalné vodě přístavu. Největší (psychologický) efekt to na mně mělo ten, že když jsi ve středu lodi, řežeš, řežeš, musíš nahoru, ale nahoru to nejde, musíš ještě 2 metry zpět a pak teprve nahoru. Z tohoto důvodu jsem se tady kdysi v paralelním vlákně zajímal o takovou tu malou bombičku na pár minut ponoru...

Druhá záležitost byla odhadem (nemám tu deníky) 2005, ovšem bez varování, neutrál po cca 5 sekundách, ale už bylo pozdě, motor se odmítal točit, skřípění a jiné divné zvuky. Krátký zpětný chod, totéž. Nějakým maximem otáček jsme nechtěli riskovat mechanické poškození čehokoliv od spojky po propeler. Byli jsme bez pohonu, naštestí daleko od pevniny. Pod vodu (půlka května), hodina ve dvou ve vodě. Kamarád měl neoprén, já triko :mad: a svůj vestavěný neoprén, Ještě mi jednou někdo řekne, že špeky hřejou. :gun: Znovu igelitový pytel, silnostěnný, kamarádovi to šlo líp, měl potápěčský nůž.

Neumím si, Lynxi, představit, že by obě mé zkušenosti vedly k samovolnému odpadnutí rušivého elementu. Každopádně od té doby poslouchám motor jak divý a při sebemenším náznaku okamžitě neutrál. A snažím se tímto druhem ostrahy prudit i posádku, bo mi tehdy byla fakt zima...

PS. Jinak reportáže perfektní, piš, piš!
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3544
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 419
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » čtv črc 26, 2012 4:29 pm

Dík za ohlasy!
Správně's mi dal, Tomáši, za ucho – moc jsem toho nenapsal. Tak tedy:

Motor Volvo 18 HP.
Loď vyrobena v roce 1988, motor vypadal výrazně nověji! (Vlastně mi připadalo, že je nový, ale to asi ne. Jen výborná údržba.)
Skřípání – jako když se na sucho dřou kovové součástky. Připadalo mi, že už brzo začnou lítat špony. (Trochu přeháním.) Nebo ložisko s prasklou kuličkou.
Po události jsem odkryl kryt motoru a poslouchal a sledoval jeho chod na volnoběh – naprosto OK.
Stav listů vrtule jsem nekontroloval – voda měla 8 až 10 stupňů. Ale při 2100 otáčkách byl chod úplně normální – žádné skřípění ani vibrace, tah byl stejný jako před incidentem, motor se ani trochu nedusil.
Steven – nevím, asi ne.
http://www.yachtsnet.co.uk/boats/k47411/k47411.htm

Skřípání se v průběhu další plavby stávalo slabším a méně častým, za posledních pár dní se ozvalo snad dvakrát maličko.
Mám dojem, že v druhém týdnu byl olej tmavší, ale když jsem na to upozornil majitele, řekl, že je to normální.

Tak fakt nevím.

P. S. Vaše názory mě zajímají, ale sám už dám se "strojařinou" pokoj. V další části už bude pořádná plavba. :D Fakt.
Uživatelský avatar
heavy
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 286
Registrován: čtv říj 08, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod heavy » čtv črc 26, 2012 5:39 pm

Na tom tvém ovládání asi nebyla možnost jaká je novějších lodích, dát nautrál a přitom zvýšit otáčky.
Pokud by to šlo a bylo to OK, tak by jsme vyloučili motor.
Zbýval by přenos síly na propeler.
Klidně to mohlo být i v alternátoru.
Asi se dál nedostanem.

Jen se zeptám? Tu boji jsi dostal pod loď mezi twin?
Je tam potom vůbec nějaká ochrana propeleru?
Tomas

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host