Můj skok do hluboké vody, aneb první týden kapitánem

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
webholding
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 69
Registrován: stř říj 12, 2011 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Nemecko
Kontaktovat uživatele:

Můj skok do hluboké vody, aneb první týden kapitánem

Příspěvekod webholding » stř čer 05, 2013 3:52 pm

Nebudu zde rozepisovat, jaká byla cesta a další srandy, přece jen je to o mé první plavbě, která se konala loni první týden v červenci. Jelo nás 6, 3 páry, a z toho jsem měl zkušenosti já jediný.

V poklidu jsme se konečně doštrachali do Splitu, kde jsme si od Orvasu půjčovali solidně zachovanou Bavárku 36, slabší ročník 05, ale na mou první samostatnou plavbu pohoda jazz. A zde má ‘kariéra’ kapitána začíná ihned u charterovky.

Příjemná slečna si ode mě vzala všechny papíry a její první zděšení nastalo v momentě, kdy zjistila, že mé papíry jsou, jak se říká ještě z tiskárny. Trochu ji uklidnilo, že jsem si měsíc předtím u stejné charterovky půjčoval loď, kvůli kurzu, který pro nás dělal soukromě Baharis a hlavně to, že jsme na místě zaplatili pojištění kauce :)

Přebrání lodě proběhlo v pořádku cca kolem třetí hodiny a doslova jsem hleděl, jak byl Milan (Jméno si nepamatuji, ale pro tentokrát mu budu říkat Milan - Prostě člověk na checkin a checkout) ochotný a vše mi důkladně pomalu anglicky vysvětloval.

Jen hold to nějakou dobu trvalo a než se posádka nabalila, rozdal jsem základní info, tak byly 4 hodiny, což byl čas, kdy už je většina lodí pryč. A samozřejmě také většina zátok okolo Splitu zabraná.

I když loď byla poměrně stará, dali nám pod kapotu půl roku starý motor a nový autopilot, což byla těžká vymazlenost oproti motorům a autopilotům, co jsem viděl dříve jako člen posádky. Vše kupodivu fungovalo, jen si motor sem tam zapípal, když jsem nepočkal cca 5 minut na nažhavení, ale to mi sám Milan říkal, ať to neřeším.

Noc první (sobota)
Ve zkratce, vyjeli jsme pozdě, a kdo pozdě chodí, sám sobě škodí. Objeli jsme všechny blízké zátoky u splitu za vraty a všude plno od Livky, přes Osibovo, Lucicem, atd.. Nicméně večer se již blížil a únava po cestě přicházela. Měl jsem zaplacenou aktuální předpověď počasí bez zkreslení a posunu, takže když jsem viděl, že se nic neděje a dít nebude, tak jsem zvolil na mé zkušenosti možná trochu riskantnější krok. Nakonec jsme to zakotvili ihned za vraty vlevo (pohled od Splitu), kde i podle osmiček neměla být možnost kotvení, ale chtěl jsem se tam aspoň podívat. A ejhle, vyrostla před lodí krásná zátoka, ze 3 stran chráněná ale, od moře zcela vůbec. Byla přesně na jednu loď, popřípadě 2 kotva->břeh. Ale víc ani prd. Kolem pevniny hezky hluboká voda, žádné výčnělky ani nebezpečí.

Přišla na řadu tedy má vlastní první kotva. Samozřejmě byl strach z toho, jak každý píše, jestli bude držet nebo nebude, ale buď štěstí či náhoda, držela perfektně a nehnula se ani na skoro plný tah zpátečky. No hleděl jsem, ale byl jsem naprosto spokojený. Kotva držela, kotevní alarm nastavený na extrémní citlivost, znovu kontrola předpovědi a pak už koupačka, přivítačka, další instrukce a spánek.

Neděle
No musím říci, že když jsem viděl ráno břeh stále daleko od nás, kotevní alarm v klidu celou noc a loď se skoro ani nehla jsem se probudil s krásným pocitem sebeuspokojení, že jsem první zatěžkávací zkoušku zvládl, mohu říci na výbornou .

Další dny
Nechci se zbytečně rozepisovat o věcech, které většina zná, takže spíše jen vypíchnu zajímavosti a události, co se nám jak podařili, tak nepodařili po cestě. Jen zrovna vypíchnu, že celý týden od pondělí do pátku nám foukalo dost zajímavé a trochu silnější jugo.

První pocit strachu
Taťka (Baharis) kdysi přede mnou řekl, že člověk má refovat v době, kdy cítí první strach. Musím říci, že jsem za to celkem rád. Stoupali jsme těžce proti větru z Visu do Zavaly. Fučelo dost na to, že nás vítr velmi lehce položil na bok a jachting začínal. Nicméně na mé čerstvé papíry a ne moc zkušeností se hned druhý den stahovala gena a půlka hlavní. Přesto si loď držela proti větru hezkých 6 uzlíků. Později jsem byl za tu půlku hlavní pokárán, že jsem raději měl nechat genu, ale to už bylo .

Zavala, přistávání na molo bokem
Jelikož fakt celý týden foukalo a mělo foukat jugo, tak když jsme projížděli okolo Zavaly, všiml jsem si volného mola. Tak samozřejmě šup se tam schovat za molo proti větru. A tak začalo první přistávání k molu bokem. Až teď zpětně si uvědomuji, že říci něco dvakrát na začátku nestačí, jsme stále jen lidé, tak se nám stala trochu nepěkná věc.
Najížděl jsem předem, dva kamarádi připraveni na vyskočení z lodě a zachycení. Jen bohužel ten vepředu si s sebou nevzal lano a pak se hodně divil, jak loď, která drží jen zadkem hodně rychle začne odplouvat od mola. Trochu jsem zazmatkoval a místo toho, abych dal jen více plynu, mě voda již odnesla zadkem mimo molo a začali jsme se kolem něj točit, takže jsem narychlo zařval, ať pustí lana, zapl pilota, nasměroval mimo lodě, bojé atd a v jednu chvíli jsem lovil z vody lana, řídil loď a připravoval se na další nájezd. No další pokud nám již vyšel.

Muž přes palubu
Toto se stalo již při plutí zpět na severní straně Hvaru, takže i když Jugo stále hučelo, byla to naprosto pohodová plavba na zadák, koupačka, opalovačka. Sám moc rád dělám věci typu přivázat lano a nechat se chvíli potahat a osvěžit po cestě, takže i nyní se to ujalo. Jen opět to stejné, jednou říci, aby si všichni vždy kontrolovali, že je lano přivázané nestačí. No stalo se, že jsme jeli na autopilota, já jsem ležel, koukal dopředu a všiml jsem si, jak kamarád leze s lanem do vody. Nic neobvyklého po celý týden plavby a už jsem slyšel, jak skočil do vody. Jen jsem podezřele dlouho neslyšel čeřit vodu za lodí. Tak jsem se lehce otočil a zjistil, že kámoš je asi 300m za lodí a zmateně mává . No tentokrát to byla úsměvná situace. Foukalo zlehka, na zadák, takže sbalit plachty a šup pro něj. Jen si to nedovedu představit při větším větru, křižování a podobně.

Neprovazujte lana oky u mola
Tak jako každý skipper mně tloukl do hlavy, tak jsem také dělal já. Neprotahovat u mola lano železnými oky. Ale dvakrát opět nestačilo. Připluli jsme v Milně na benzinku, natankovalo se a dal jsem povel k odvázání a přidržení zadního lana. Vše v pohodě, čumákem jsem byl dostatečně vykloněný na vyplutí a najednou ejhle. Kámoš si tam něco šuškal, a když jsem se otočil, tak jsem si všiml, že na jedné straně je lano přivázané k našemu vazáku a na druhé je lano zasukované právě v tom oku, kam jsem říkal, ať ho neprotahují. Díky bohu, Chorvat zvyklý na takovéto představení, ihned doběhl a bez toho, abych musel zpět k molu lano vymotal a hodil do vody.

Nejlepší na tomto všem je to, že to jsou opravdu věci, které každý zkušený kapitán opakuje desetkrát za plavbu. A i když jsem si dříve říkal, proč tak často, tak už vím proč. :)

Perfektní týden a zkušenost
Musím říci, že ten týden byl perfektní jak tím, že vše dobře dopadlo, tak počasím, posádkou a nabráním zkušeností. Nechtěl jsem se rozepisovat tím, že mi kotva zabrala až po desáté a podobně. Ale chtěl jsem tím říci, že i když si člověk není zrovna zcela jistý, tak to zvládne. Hold prostě to chce jen někdy upustit z arogance a i když třeba blbě, tak se zeptat nebo si nechat poradit. A držet se pravidla, jakmile mám první náznak strachu, jdu od toho. Určitě při prvních krůčcích jako já.

Tímto bych chtěl i poděkovat samozřejmě všem zde na fóru, protože jak teoretické zkušenosti, které jsem poté aplikoval v praxi, tak také praktické jsem se z 90-ti procent dozvěděl zde a byly a jsou hodně užitečné.

Takže jak nováčkům (včetně mě), tak těm, kteří o tom teprve přemýšlí, jen vzkazuji. Nebojte se té samostatné jízdy. Obzvláště v Chorvatsku. Bezpečnější vody prostě na světě již neexistují :). Jinak se to stejně nenaučíte.

Nyní opět první týden v červenci se chystám na mou druhou plavbu po jadranu jako kapitán, tak pevně doufám, že plavba bude stejně úspěšná a přínosná, jako ta loňská. A kdyby tam byl náhodou někdo zrovna taky, tka dejte vědět. Můžeme dát někde scuka. Pojedeme ze Sibeniku nahoru. Přesněji podle počasí :)
Uživatelský avatar
Sajri
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 242
Registrován: úte zář 30, 2008 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Ondřejov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Sajri » stř čer 05, 2013 4:49 pm

Ahoj, díky za pěkný popis.
Trochu mě zarazilo tvé líčení přistávání bokem k molu

Najížděl jsem předem, dva kamarádi připraveni na vyskočení z lodě a zachycení. Jen bohužel ten vepředu si s sebou nevzal lano a pak se hodně divil


tak si dovolím popsat způsob, jakým přistávám já. Třeba mi ho taky někdo zkritizuje :-), nebo navrhne způsob ještě lepší.

1. Z lodi se zásadně neskáče, ale vystupuje. Tj až po té, co je loď tak blízko mola, že je to pohodlné a bezpečné.
2. Bokem přistávám na tzv. spring, tj. dlouhé lano vedoucí z přídě, a uvázané na mole na úrovni zádě. To znamená, že na břehu stačí jeden člověk. V klidu vystoupí z přední části lodě (není třeba ho, obzvlášť nezkušeného, zatěžovat tím, že si při vystupování bere sebou lano - prostě mu ho až bude na mole podá někdo z přídě). Doběhne s lanem po mole až k úrovni zádě, a tam ho na mole uváže.
3. Kormidlo vyložím na stranu od mola, a dám plyn lehce vpřed. Kombinace springu vedoucího dozadu, plynu a vyloženého kormidla způsobí, že loď zůstane stát na místě, opřená bokem o molo. Všechna další lana už se mohou vázat opět v klidu, navíc pod mým dohledem.
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » stř čer 05, 2013 5:22 pm

vdaka za popis, ja som podobny zaciatocnik ako ty, tak si len trochu rypnem aby rec nestala:

cerstvy absolvent kurzu a prvykrat na kotve, prvykrat pristavanie bokom ... taky vegetny kurz

kamos mi skoci do vody a ja si len tak lezim a koukam dopredu ... priznam sa, zmrazilo ma pri tej predstave

neprovazujte lana oky u mola ... prave v Milne na pumpe sa mi stalo to iste a tiez pomohol okoloiduci chorvat, ale myslim ze by pomohlo ak by sme lano pred vytiahnutim trochu upratali
Uživatelský avatar
webholding
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 69
Registrován: stř říj 12, 2011 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Nemecko
Kontaktovat uživatele:

re:

Příspěvekod webholding » stř čer 05, 2013 5:36 pm

Ahoj,
nechtelo se mi extra moc rozepisovat, ale radeji tedy upresnimn :)

to:Sajri
Samozrejme to nebylo o tom, ze by kluci skakaly metr na breh, jen jsem mel zrovna pod rukama slovo skakaly a nevhodne jsem ho pouzil :) Co se tyce toho springu, tak diky za tip. Urcite pokud pujde letos vyzkousim. Ono jeste jak jsme byly na zavetrne strane mola ihned u konce, tak to prave zpusobilo ten rychly odklon cumaku, atd...

to: rogix
:) Take spise mene informaci. Samozrejme na kurzu se zkouselo jak kotva, tak molo, bojka, atd... kolikrat kdo chtel. Kdyz jsem mluvil o tom, ze to delam poprve, tak to bylo spise o tom, ze to delam sam na vlastni zodpovednost poprve jako kapitan. Prece jen neco jineho je delat neco s pocitem, ze je nekdo zkusenejsi za zady a v pripade blbosti zasahne oproti pocitu, kdy je clovek sam aspon s nejakymi zkusenostmi, ma v ruce 11 metru lod a delej co umis, jina lod, jina kotva, jine pocasi, jine molo... A ten obrovsky tlak deseti oci, jak pozoruji kazdy tvuj pohyb a nasledky toho pohybu :)

Plus co se tyce toho skakani, pravda. Byt horsi pocasi tak ciste moje odpovednost a velka chyba. To si pamatuji :)
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » stř čer 05, 2013 9:15 pm

To Webholding:
Nepochybuji o tom, že Baharis je nejen zkušený kapitán, ale i dobrý školitel, jenže na kurzu je toho na jednoho najednou moc a první kapitánská plavba je prostě první samostatná plavba, kdy opravdu nemáš nikoho za zadkem, kdo ti opraví případnou chybu. Jedině praxí si zafixuješ mnohé úkony, a neboj - nikdo učený z nebe nespadl a blbostí ještě uděláš ... - jen je třeba si je vždy uvědomit a dát si na to příště pozor. I po deseti letech někdy udělám takovou blbost, že bych se nejraději neviděl, a nebo mne něco překvapí tak, že musím honem improvizovat, abych se z toho vyhrabal. Takže klid, chladnou hlavu a pluj a pluj.
Pavel.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř čer 05, 2013 10:10 pm

Vystupuje sa z električky /tramvaje/, prípadne z autobusu :) . Z lode sa skáče, lebo jachtári sú poriadni chlapíci a nie lenivé vši ;) . Nie že by som bol nejak moc skúsený jachtár, ale spring som použil len keď hodne fúkalo a z blbého smeru. Samozrejme v rámci nácviku je to príjemná zábava ťahať laná krížom krážom, zábava pre posádku aj pre očumujúcich dovolenkárov.
Bežne vyvezujem tak, že špicou priplávem šikmo k mólu, najmladší vyskočí, buď z lanom, alebo lano mu hodia, ten lano rýchlo vyviaže, ja som dal medzitým spiatočku s kormidlom k mólu. Ten čo vyvezuje sa presunie k zadnej časti lode, hodím mu lano a vyviaže ho. Hupnem na móĺo, skontrolujem a zodpovedný naleje.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » stř čer 05, 2013 11:17 pm

Denisi, když Sajri píše Z lodi se zásadně neskáče, ale vystupuje, říká, že manévr probíhá vklidu, bez nervozity a je na něj dost času. Je to v češtině taková nadsázka.

Druhá poznámka.

Je rozdíl přivazovat k molu malou lodičku vážící několik stovek kilo (udržíš lehce rukama) nebo několika tunovou kýlovou námořní plachetici, kterou rukama proti větru neudržíš.

Závěr je stejný. Zodpovědný naleje.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř čer 05, 2013 11:35 pm

Nadsázke hádam len už rozumiem, mám dojem že som ju aj ja použil. Predstavil som si Sajriho ako vystupuje z lode a dosť ma to pobavilo. A bez nadsázky to vidím tak, že tí čo chodia raz dvakrát do roka plachtiť, tak ich pristávacie manévre sú vždy poznamenané trochou nervozity, potom sa z lode skáče. Zdá sa mi to úplne normálne. Tým nespochybňujem dôležitosť nácviku používania springov.
Uživatelský avatar
PerlaNegra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: čtv dub 01, 2010 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod PerlaNegra » čtv čer 06, 2013 8:47 am

videl som vela manevrov, ktore koncili tupym narazom a rozhodne to neboli vzdy len 2xdo roka jachtari. aj majster - macho - base skipper s dlhymi vlasami a nausnicou sa utne a koniec koncov na to mame fendre.
Uživatelský avatar
Zbiry
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: úte črc 24, 2012 2:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod Zbiry » čtv čer 06, 2013 9:51 am

:sorry: a nebo jen plout a plot a plout ....a nepřistávat :lol:
Uživatelský avatar
webholding
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 69
Registrován: stř říj 12, 2011 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Nemecko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod webholding » čtv čer 06, 2013 9:53 am

Díky pánové za názory a povzbuzení. Každé takové samozřejmě zahřeje a potěší :) Tak hlavně aby se toho nebáli i další, co mají svoji první vlastní plavbu teprve před sebou.
Uživatelský avatar
glevo
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 6
Registrován: pon pro 13, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod glevo » čtv čer 06, 2013 10:29 am

ked si spomeniem na svoju prvu plavbu tak som bol na tom podobne :mad:
Uživatelský avatar
Standa83
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: ned pro 28, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Liberec

Příspěvekod Standa83 » čtv čer 06, 2013 10:31 am

Když by mi někdo skočil do vody pod plachtama aniž by se zeptal na souhlas, tak bych ho nejradši protáhl za trest pod kýlem. :gun: Předpokládám, že to byla dobrá škola i pro něj :crazy:
Naposledy upravil(a) Standa83 dne čtv čer 06, 2013 10:32 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » čtv čer 06, 2013 10:32 am

Nebát se.

Ale velkou pokoru před mořem. Je to živel.

Pro začátek vybírat jednodušší podmínky. S přibývajícími zkušenostmi přidávat adreanalinových situací.

To je moje doporučení pro nováčky.
Uživatelský avatar
glevo
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 6
Registrován: pon pro 13, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod glevo » čtv čer 06, 2013 10:35 am

suhlasim so standom...treba mat veci pod kontrolou...ale tak chyby robime kazdy..
Uživatelský avatar
Sajri
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 242
Registrován: úte zář 30, 2008 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Ondřejov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Sajri » čtv čer 06, 2013 10:35 am

Tušil jsem že můj příspěvek vyvolá diskuzi :-), ale to nejdůležitejší je samozřejmě přistát tak, aby se nic nestalo posádce ani lodi :-).
K tomu přidám ještě další poznatek: na přídi nebo boku lodi sedí vždy člověk s volným fendrem v ruce, připraveným strčit ho mezi loď a překážku, pokud se vyskytne jakýkoliv problém.
(Kdysi jsem to nedělal, z pocitu že mám všechno v ruce a v merku, dokud jsem jednou v noci neskončil nárazem bokem lodi o molo, protože fendry byly zavěšeny v nesprávné výšce :-) ).
Uživatelský avatar
webholding
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 69
Registrován: stř říj 12, 2011 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Nemecko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod webholding » čtv čer 06, 2013 10:53 am

Kdyz tak nad tim premyslim zpetne, tak toto je take vec, ktera mi byla vstepovana do hlavy a ucena (clovek s fendrem pri pristavani bokem). Ale mnou uspesne nevyuzita a zapomenuta :) Si asi zacnu psat seznam jak kdyz se jede na dovolenou, tak na co se casto zapomina :). Hold jak jezdim opravdu tak jednou, vyjmecne dvakrat za sezonu, tak ted mam take opet znovu v ruce skripta a opakuji :)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host