Freja - Z Polska na Shetlendy.

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Petre
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 34
Registrován: ned črc 17, 2016 10:13 am
Reputace: 27

Freja - Z Polska na Shetlendy.

Příspěvekod Petre » stř črc 11, 2018 1:54 am

Je sychravé nedělní odpoledne a já jsem na mé lodi (Freja), zakotvené na ostrově Bressay na Shetlendských ostrovech. Kvůli dešti a větru se mi nechce nikam ven a tak jsem otevřel notebook, abych napsal krátkou zprávu o této plavbě. Třeba Vás někoho bude zajímat.

Plavba začala v Trzebiez a první krátký úsek vedl do Swinoujscie. Po nakoupení zásob a různých dodělávkách na lodi jsme s Frejou namířily k úžině Oresund, mezi Dánském a Švédskem. Je šestnáctého června a můj plán je se co nejrychleji dostat k ostrovu Fair Isle a potom pokračovat na sever a tím navázat na loňskou plavbu.
01.jpg
Trzebiez

02.jpg
Trzebiez

První týden byl těžký. Spousta věcí se pokazila, nebo nefungovala jak měla a tak jsem neustále něco opravoval.
03.JPG
Oprava větrného autopilota ve Skanor ve Švédsku

04.JPG
Oresund

Moje tělo si odvyklo na život na lodi. Ze slané vody se mi z prstů sloupala kůže, dlaně se mi rozedřeli od lan a celé tělo mě bolelo od neustálého pohybu a práce s plachtami.
A s počasím to nebylo o moc lepší. Celá plavba Oresundem proběhla za příšerně poryvového větru, který každou chvíli skákal s patnácti na pětadvacet uzlů a zase zpět. V Kattegatu už byl sice stálejší, ale o to silnější. Po tom co jsme opustili Helsingor vítr začal šplhat až se dostal na třicet uzlů. Pluli jsme bokem k větru a autopilot měl v poryvech problém s udržením kurzu. Stáhl jsem tedy hlavní plachtu úplně a nechal plout Freju jen pod malou kosatkou. Ztratili jsme asi uzel na rychlosti, ale přestali jsme kličkovat a opět drželi pěkně přímou linii a plavba byla snesitelnější. Vlny sice zůstali malé, ale občas se objevila nějaká, která agresivně udeřila do lodi, nepříjemně nás nahnula a naplnila kokpit vodou.
K večeru se vítr o něco uklidnil, ale kolem jedné ráno začalo opět hvízdat v takeláži a lana bušili do stěžně ještě s větší intenzitou. Foukalo 35 uzlů a vlny narážely do Freji s takovou silou, že jsem se obával, aby nám některá neurvala ze zádi autopilota a tak jsem raději postavil loď do driftu (driftem mám na mysli to co se anglicky nazývá “heaving-to“, kdy se plachty a kormidlo uzpůsobí tak, aby loď zůstala směřovat 50-60 stupňů od větru). Vítr už byl příliš silný a tak jsem musel na příď vyměnit kosatku za bouřkovou, což byla úmorná práce při které jsem ztratil botu přes palubu, ale všechno to mlácení vln do lodi, voda v kokpitu a silné náklony se zklidnili.
05.JPG
Třicet uzlů v Kattegatu.

06.JPG
Třicet uzlů v Kattegatu.

Po odpočinku u ostrova Laeso jsme zbytek cesty do Skagenu křižovali. Tak uběhl první týden plavby a Kattegat byl za námi.
07.JPG
Kotvení na východní straně ostrova Laeso. Sice špatně chráněné, ale alespoň ve společnosti tuleňů.

08.JPG
Skagen.

Plavba přes Skagerak do Norska byla bezstarostná, za mírných větrů, které často váli přímo proti nám. Jediným vzrušením byly velryby, které se vynořili vedle Freji, když jsme se v bezvětří kolébali na vlnkách. Cest trvala dva dny a dvě noci a třetího dne jsem spustil kotvu na západní straně ostrůvku Sandoy. Velmi dobře chráněné kotviště které leželo přímo na mé trase.
Následující tři dny jsem se, za stále mírných větrů a častého křižování, posunoval kolem norského pobřeží dál k severozápadu. Po celou dobu jsme měli krásné počasí, k jídlu spoustu ryb a pěkná místa ke kotvení.
09.JPG
Západ slunce na Norskem.

10.JPG
Norsko. Kotviště u Sandoy.

11.JPG
Norsko. Kotviště u Sandoy.

V sobotu v šest ráno opouštíme kotviště poblíž Egersund a nastavuji autopilota na kurz k Fair Isle. Před polednem padne mlha, ale za pár hodin je opět pryč. Máme zadoboční vítr o síle třetího až čtvrtého stupně. Kolem půlnoci padne opět mlha, ale tentokrát je to opravdové mléko a je zima a mrholí. Jsem vděčný za to že mám na lodi AIS přijímač, ale i tak jsem po celou dobu v kokpitu a zírám do mlhy dokud se kolem třetí ráno opět nerozplyne. Následujícího dne vítr zesílil a mi se už pod řádně zmenšenými plachtami rychle přibližujeme k našemu cíli. Ráno vítr opět zeslábl a otočil se proti nám a ikdyž už na obzoru matně rozeznám obrysy Fair Islu, podaří se mi u něj zakotvit až kolem půlnoci.
12.JPG
Norsko.

13.JPG
Když se severní moře noří do mlhy.

14.JPG
Severní moře

15.JPG
Fair Isle na dosah

Fair Isle se mi líbí. Po stranách útesy obydlené spoustou ptáků a dokonce i papuchalků, kteří mají kolonii kousek od přístavu, když se člověk vydá travnatou pěšinkou kolem kraje útesu. Ostrov samotný jsou travnaté kopečky se spoustou ovci a jejich bobků a mezi nimi domečky usedlíků.
16.JPG
Papuchalkové na Fair Isle

17.JPG
Papuchalkové na Fair Isle

Na Shetlendy jsem vyrazil za mlhy a slabého větru. Mlha brzy opadla a po čase se i vítr vytratil úplně a silné proudy nás snášeli k jižnímu výběžku Shetlendských ostrovů. Nastartoval jsem tedy motor, ale netrvalo dlouho a motor začal nezdravě řvát a valil se z něj kouř. Motorům moc nerozumím, ale myslím že jsem zadřel. Do nejbližšího zálivu kde se dalo zakotvit to mohlo být přímou čarou kolem deseti mil, a těch deset mil nám zabralo devět hodin. Konečně v jednu ráno spouštím kotvu v Grutness Voe. Alespoň že je tady i v noci dost světla.
18.JPG
Fair Isle ze severu

Zašel jsem do vesnice zjistit jestli by tady nešel nějak vyřešit můj problém s motorem, ale zdá se že Freja je jediná loď v okolí. Tak jsem si alespoň koupil chleba a několik piv v místním krámku a z věcí, co mám na palubě, se pokusil vyrobit pádlo, které by mi pomohlo při manévrování v přístavech. Neúspěšně. Na pohled vypadalo skvěle, ale Spinakrový peň je příliš dlouhý, tlustý a neohrabaný a lopatka zase postrádala potřebný tvar.
Motor má kolem čtyřiceti let a obávám se, že tohle byla jeho poslední jízda. A tak asi budu muset sehnat za něj nějakou náhradu. S mými omezenými finančními prostředky zřejmě nějaký starší závěsný.
Nejpravděpodobnější místo, kde bych to mohl vyřešit je Lerwick. Vplout do přístavu pod plachtami si netroufnu, tak jsem zakotvil na severní straně ostrova Bressay. Je tady dobře chráněná zátoka a do centra Lerwicku asi čtyřicet minut chůze a pak krátká plavba trajektem. A nebo o něco delší pádlování v nafukovacím člunu.
19.JPG
Bressay a Isle of Noss

20.JPG
Bressay

Po Shetlendských ostrovech mám v plánu pokračovat na Faerské ostrovy a Island, ale do konce srpna bych chtěl být zpět v Polsku. Mám takový pocit, že se mi tenhle rok nějak všechno sere a taky jsem s časovým plánem pozadu, tak uvidím jak to pude dál a kam se dostanu. Vyplul jsem letos opět sám, ale kdybyste měl někdo chuť se na nějakou část plavby připojit, tak mě můžete kontaktovat na čísle 792 385 427.

Tento posledni odstavec dopisuji v úterý večer. Už mám na palubě nový motor. Je to outboard Suzuki 6 Hp a vypadá skvěle. Ještě ho přidělám na loď a plavba může pokračovat. A můj starý motor prý už dosloužil a oprava je buď nemožná, nebo by se nevyplatila.

Ahoj
Petr
Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 329
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 13
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Freja - Z Polska na Shetlendy.

Příspěvekod Andrejjeep » stř črc 11, 2018 11:27 am

Pekné čítanie.

Prajem priaznivý vietor do plachiet, aspoň stopu vody pod kýlom a závady nech ostanú v poslednom prístave.

A.
Uživatelský avatar
kedar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 95
Registrován: pát zář 25, 2009 2:00 am
Reputace: 3

Re: Freja - Z Polska na Shetlendy.

Příspěvekod kedar » pát črc 13, 2018 6:04 am

Ahoj.
Pěkná plavba. Díky za vyprávění. Co to máš za větrné kormidlo, vlastní konstrukce?
Ať se daří!
Radek
Petre
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 34
Registrován: ned črc 17, 2016 10:13 am
Reputace: 27

Re: Freja - Z Polska na Shetlendy.

Příspěvekod Petre » čtv črc 19, 2018 1:18 am

Ahoj Radku. Kormidlo jsem vyrobil, ale plány a materiál koupil. Jmenuje se to The Hebridean self-steering wind vane a odkaz je
http://www.windvaneselfsteering.co.uk/
Přílohy
DSC_0527.JPG
Faerské ostrovy brzy zrána.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti