Trailer sailing na Jadranu 2019

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
LadaM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 424
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 68
Bydliště: Praha

Trailer sailing na Jadranu 2019

Příspěvekod LadaM » úte črc 16, 2019 11:36 pm

Jelikož náš mladší plavčík dorostl do mořského věku tří let, vyrazili jsme na přelomu prázdnin na dlouho vyhlíženou plavbu po chorvatských ostrůvcích. Pro naši Lucky (Jeanneau Sun Odyssey 24.1) ani pro nás to nebylo poprvé, ale takhle společně to byla premiéra.
Plán byl celkem jasný: dva týdny koupání a trochu toho jachtingu, co nejdřív co to půjde ke konci školního roku. Když už nemohlo být více připraveno, nakoupeno a domontováno, vyrazili jsme na Orlík vyzvednout Lucky z vody a přivezli jí domů. Na ulici sice budila trochu rozruch, ale už tehdy, tisíc km před cílem naší cesty jsme zakusili první slast trailer sailingu - balení. Všechno přišlo rovnou na svá místa ve skříňkách a úložných prostorech všude po lodi. S sebou jsme kromě batůžků nevezli žádná zavazadla. Kufr auta, kam přišla jenom taška s gumákem, zůstal poloprázdný a vpohodě tak pojal ještě přenosnou lednici a cestovní mňamky.

V neděli ráno celá posádka (kapitán, první důstojnice a dva plavčíci) nasedla do auta a vyrazili jsme z naší stověžaté směr moře. Vzhledem k nákladu a za tím účelem zvolenému termínu byla volba trasy jednoduchá - co nejvíce km po dálnici, přes den, s přespáním téměř na konci cesty, abychom mohli ráno co nejdříve sehnat jeřáb a parkování. Takže klasika Brno, Mikulov, Graz, Maribor, Zagreb, Šibenik. V Mikulově u pumpy jsme využili další z výhod trailer sailingu. Po natankování auta a popojetí jsme rovnou vzali plnou i do lodě. Což u 7,5 m kýlovky na přívěsu nebylo zcela banální, ale hadice vyšla přesně. :)
Dál cesta probíhala poklidně, vzhledem k optimální rychlosti 90-100 km/h tachometrových podle kvality povrchu nám ani občasná zúžení na dálnici nekazila rychlostní průměr. Všechna jindy exponovaná místa na hranicích a velkých mýtnicích jsme v nedělním odpoledni projížděli rovnou bez čekání. A tak jsme o půlnoci zastavili na odpočívadle Krka hned za skradinským dálničním mostem a následovalo třetí kouzlo trailer sailingu - místo pospávání v autě nás po 8-mi metrech chůze a jednom žebříčku čekaly známé postýlky a peřinky. :)

Ranní atmosféra už byla po předchozím deštivém dni nefalšovaně letní. I když ta velká modrá plocha v dáli ještě nebylo moře, ale Prokljansko jezero. :) Pár km do Šibeniku, menší drama se závorou na parkovišti (ano, trailer sailing má i temné stránky :)) a hurá na procházku po nábřeží. Kapitán na kapitanát a posádka na ... sladoled. Následovalo praktické ověření způsobilosti k mořeplavbě, protože až po určení polohy a kurzu se mi podařilo odhalit za zahrádkami a slunečníky restaurací důmyslně ukrytý vchod do kýženého úřadu. Pan úředník byl milý a přesto, že před chvílí do telefonu mluvil perfektně anglicky, od chvíle co zjistil, že jsme zastava Češka, pokračoval už jenom po jejich. Jak jsem pochopil, zákazník přede mnou byl také krajan a když zahlédl další dvě lodní osvědčení v rukou čekajících, otázal se: U vás sněží nebo co? Povolení plavit se v chorvatských vodách do konce roku nás vyšlo na 245 HRK, povolení dýchat chorvatský vzduch do konce příštího týdne na 360 HRK. Po znovushledání posádky a o notný kus opatrnějším opuštěním parkoviště jsme přejeli do nedalekého Zablaće, kde jsem měl vytipovaný jeden z menších jeřábů. Jak se ale ukázalo, jeřáb patří klubu a pro veřejnost je nepoužitelný. Následoval přejezd do ještě bližšího kempu / mariny Solaris. Tam si použití jeřábu (pro 7-8 m) cenili na běžných 814 HRK, nicméně po přičtení možnosti zdarma parkovat na parkovišti před kempem to už vyšlo celkem dobře. Navíc nám neúčtovali ani několikahodinový vjezd za účelem jeřábování. Několik lodních přívěsů (i s českými RZ) na parkovišti mě celkem uklidnilo a i naše dvoutýdenní parkování bylo bez problémů. Loď byla ve vodě na to šup a po posunu mimo manipulační prostor jeřábu následovalo nastrojení. Během stavění stěžně a upevňování takeláže došlo také k jediné ztrátě naší výpravy. Jeden konec zbrusu nového radarové odražeče připevněného na zadní stěh se při rozmotávání kolem sálingu oddělil od trubky a obsah se za efektního řinčení a blýskání přesunul částečně na molo a částečně na mořské dno. Zbytek jakéhosi tmelu na ani ne třetině obvodu zátky jasně určil příčinu. Nu, co už. To, co zbylo, se ukázalo být 3D stavebnicí či starověkým platidlem :)
Když v postupně sílící bóře zavlály česká vlajka na zádi, chorvatská pod pravým sálingem a ručníky navrátivších se z pláže na relingu, bylo vše připravené k vyplutí.
15-ti uzlové poryvy podél mola nebyly to pravé pro majestátní odplutí a při návratu zpět k molu po nezdařeném prvním pokusu jsem byl rád za další z aspektů trailer sailingu - možnost manipulovat lodí ze břehu za pomocí holých rukou. Lehký dotyk žebříčku pod čelenem s molem byl tak prvním a naštěstí i posledním kontaktem naší lodičky s pevnou zemí. Druhý pokus s pomocí jeřábníka se už vydařil a ve chvíli, kdy vítr začal brát příď naopak od mola, měla už Lucky kormidlovací rychlost a mohla ve volném prostoru opsat kruh, aby následně s větrem v zádech úzkým kanálem vyplula na volné moře. Protože dost fičelo a byli jsme unaveni, přepluli jsme pouze na protější ostrov Zlarin, kde jsme v zátoce Magarna zakotvili a zahájili koupací část dovolené. :)

Popisovat plachtění a zátoky na Jadranu by bylo nošení dříví do lesa, tak jen pár faktických a praktických informací:
  • Za 14 nocí na vodě jsme spali 3 x v marině, 2 x na bójce a 9 x na kotvě. Mariny jsme plánovali s ohledem na nutnost nabrat vodu, dobít baterku a odsolit posádku.
  • Na lodi máme 50 l (+ 10 l kanystr) pytel na vodu, kterou používáme na mytí a vaření (dřez a zadní sprcha). Voda na pití v PET lahvích a dvou 5 l bandaskách. Druhý kohoutek na vodu ze dna ve dřezu je super věc. Kompresorová přenosná lednice byla nevětším žroutem baterie.
  • Ceny za mariny (7,7 m loď): Skradin - 493 HRK, Tribunj - 360 HRK, Jezera - 398 HRK
  • Ceny za bójky: Šepurine - 0 HRK (večeře v restauraci), Remetic na Kaprije - 100 HRK (ceníková cena 150)
  • Nejdál od pevniny jsme byli na vnější straně Žirje, nejdál od domovského přístavu na Vrgadě
  • Zažili jsme čerstvou bóru s poryvy přes 20 uzlů, hodně na plachtění krásného SZ větru kolem 10-15 uzlů i líné jugo, proti kterému jsme chvíli stoupali, chvíli motorovali. Dále dvě noci s okolo jdoucími bouřkami, vždy pěkně uklizeni v zátoce, druhá nám poslední noc spláchla palubu od soli :) Jinak slunce, slunce a zase slunce.
  • Vyzkoušeli jsme všechny varianty oplachtění, všechny stupně refování a poslední den jsme si s genakrem na bočák zapsali nový rekord - 7,2 uzlu (tachometrových, proti vodě :))
  • Hlavně první týden jsme byli jedna z mála lodí s prádlem venku (když nám to na plachty pluje většinou rychleji než na motor :))
  • Všude, kam jsme přišli, jsme se setkali se vstřícnými a milými lidmi, krásnou přírodou a výbornou kuchyní
Jelikož se ke konci změnil vítr na JV a čekali jsme bouřky, zamířili jsme na poslední noc do stejné zátoky, ve které jsme před dvěma týdny zažili noc první. Tam jsme také potkali za celou dobu jedinou loď naší kategorie - Phobos 24,5 Bouřlivák. No a protože je p. Linhart sympaťák a ještě od fochu, bylo z toho pěkné odpolední povídání, zatímco naši a jejich kluci řádili po celé zátoce. :) Večer jsem ještě před deštěm odstrojil plachty a ráhno, nachystal samodomo mrtváka a za blýskání ze všech stran jsme se uložili na poslední noc. Jelikož se docela ochladilo a fičelo, přišly opět ke slovu i peřiny. Ráno jsem položil a přivázal stěžeň, rozloučili jsme se a přepluli jsme na pevninu do mariny. Tentokrát byl olej, takže nakládání na přívěs proběhlo vpohodě, vč. otočení lodě u mola ze břehu přes příď. Holt, trailer sailer :)
Přikurtování, sprcha, nákup v nejlépe vybaveném kempovém supermarketu, jaký jsem kdy viděl a hurá na dálnici. Po překonání masivu Velebitu už bylo celkem zataženo a od Slovinska skoro až k Vídni vydatně pršelo. Ta loď prostě potřebuje vodu :D
Cesta zpátky trvala vč. zastávek 14 hodin a nikde jsme nečekali.

I přes všechno naříkání, jaké to bylo dřív, je Chorvatsko (nejen) jachtařsky krásná destinace a to i pro trailer sailery. Nebo snad zvláště pro? :)
Tak zase někdy příště... ;)

PS: Celkové náklady na vlastní loď během 14-ti denního pobytu byly cca 10 tis. Do toho počítám jeřábování, poplatky za plavbu, zvýšené mýto v HR a zvýšenou spotřebu. Plus 2 půldny zařizování, ale to je u charteru taky.
Uživatelský avatar
LadaM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 424
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 68
Bydliště: Praha

Re: Trailer sailing na Jadranu 2019

Příspěvekod LadaM » úte črc 16, 2019 11:54 pm

Ještě pár ilustrací bez komentáře
1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg
Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 432
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Trailer sailing na Jadranu 2019

Příspěvekod Andrejjeep » stř črc 17, 2019 10:32 am

Nádher a kúzlo trailer sailingu.

A.
dakar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 47
Registrován: stř zář 03, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Úvaly u Prahy

Re: Trailer sailing na Jadranu 2019

Příspěvekod dakar » stř črc 17, 2019 1:33 pm

Ahoj super čtení.Jsem čerství majitel Mac Gregor 26,kotvíme na Slapech a až se letos naučíme plachtit tak taky někam k moři.Všechny zdraví Dakar.
P.S.Mekáč vloni kotvil na Orlíku zátoka Radava. :)
vojtaharok
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 175
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 47
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Trailer sailing na Jadranu 2019

Příspěvekod vojtaharok » stř črc 17, 2019 8:56 pm

Krásné vyprávění i loď, Láďo. Líbí se mi, že má vestavěný motor a to kování na zádi, které umožňuje mít větší hlavní plachtu a je možné na něj zavěsit různé věci. Pokud nedeviuji neomluvitelně toto vlákno: Jakou má loď certifikaci? Kolik odhaduješ roční náklady na vlastnictví? V jakých nejhorších podmínkách jsi ji vyzkoušel?
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1545
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 16
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Trailer sailing na Jadranu 2019

Příspěvekod ficcus » čtv črc 18, 2019 12:22 pm

Parádní;-)
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3142
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 314
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Trailer sailing na Jadranu 2019

Příspěvekod lynx » čtv črc 18, 2019 12:33 pm

Výborná reportáž!
Uvažuješ i o jiných destinacích? Jasně, Chorvatsko je nejblíž a i Řecko je o hodně dál, ale s rozdělením cesty a přespáním v lodi po cestě by to asi šlo dobře, ne?
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1319
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 151
Bydliště: Olomoucko

Re: Trailer sailing na Jadranu 2019

Příspěvekod Omen » čtv črc 18, 2019 1:07 pm

Nóóó, ono za volantem s lodí za zadkem, to není žádné povyražení. To vyžaduje jiné soustředění řidiče. Já byl nejdál v Gdaňsku a i tato cesta vyžadovala přespání na trase.
Letos jsem byl "jen" na Lipně, jen 6 hodin cesty, žůžo :D
Uživatelský avatar
LadaM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 424
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 68
Bydliště: Praha

Re: Trailer sailing na Jadranu 2019

Příspěvekod LadaM » čtv črc 18, 2019 5:13 pm

Vlastní cesta problém není. Řízení mě baví a když se jede po dálnici, tak je nevětší problém vymyslet polohu, ve které jsem ještě neměl nohy :) Spíš délka dovolené. Na měsíc bych klidně jel i do Řecka...
Určitě plánuji Rujánu, to je skoro o půlku blíž :) Na Lipně jsme také ještě nebyli. Na Orlíku se teď bude pár let zkracovat sezóna, tak bych to chtěl zkombinovat, když už bude loď koncem léta na kolech.
Uživatelský avatar
LadaM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 424
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 68
Bydliště: Praha

Re: Trailer sailing na Jadranu 2019

Příspěvekod LadaM » čtv črc 18, 2019 5:53 pm

vojtaharok píše:Jakou má loď certifikaci? Kolik odhaduješ roční náklady na vlastnictví? V jakých nejhorších podmínkách jsi ji vyzkoušel?

Certifikace je C (2 m vlny). Náklady jsou vždy omšemetná věc a jelikož mám loď pro radost, tak je radši ani neodhaduji, ani zpětně nesčítám, abych si tu radost nekazil. :) Nějaké minimum je pravidelná údržba motoru (olej, filtry, zazimování), většina věcí se musí rozpočítat na víc let (STK přívěsu, technická na loď, preventivní výměny impeleru, anody, těsnění stevenky) a spostu takových jsem zatím ani nedělal (např. nátěry). Každopádně jsou ale investice za účelem zkrášlení, vybavení a vylepšení řádově vyšší, než nutná údržba a opravy :)
Co se týká nejhorších podmínek, tak vzhledem k funkci family cruiseru se zatím v žádných takových nevyskytla. I největší vlnobití od trajektu a šplíchání přes příď v náklonu následoval výskot a volání ještěééé :) S druhým refem srdnatě stoupá i ve 20-ti uzlovém větru. Specifikem je v poměru k délce malá šířka (kvůli tranportovatelnosti) a spolu s oblým profilem dna bez jakékoli outorové hrany to znamená malou počáteční stabilitu. Ve slabším větru, na kotvě při swellu apod. hodně houpe. A při stoupačce v silném větru stačí přesednutí jednoho dospělého na správnou stranu kokpitu ke zvýšení rychlosti i o půl uzlu :) Myslím, že tři chlapi lační po jachtingu by jí teprve dokázali rozparádit :)
Uživatelský avatar
Pantanal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 65
Registrován: stř črc 29, 2009 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Re: Trailer sailing na Jadranu 2019

Příspěvekod Pantanal » úte zář 10, 2019 5:37 pm

Díky za reportáž s aktuálními informacemi a cenami. Mám nakoupený chorvatský mapy, ale ačkoliv jsem první cestu plánoval na Jadran, tak jsem nakonec po křtu lodě pro trailersailing první rok zvolil Elbu-Korsiku-Sardinii (to jsem jel taky z Orlíku, Marina Salaš) a další rok Dánsko (už z Lipna-Marina Lipno). V Chorvatsku jsem začínal a rád bych tam někdy taky, tak se reportáž hodila. Loďě máme podobný, já mám 25 stop (Pantanal 25 - Heureka), šířka 2.45 m, a ponor 1.65 m s olověným "torpédem" na konci kýlu, takže to houpání na kotvě znám :-).

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti