Pírko na moři

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 407
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 84
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Pírko na moři

Příspěvekod vojtaharok » pon říj 05, 2020 11:35 am

Ahoj,

posílám odkaz na reportáž z první námořní plavby naší vlastní námořní plachetní megajachty.

https://krasajachtingu.cz/pirko-na-mori-jachting-v-chorvatsku-na-nafukovaci-plachetnicce/

Mezitím jsme stihli na vodu do Chorvatska podruhé, do Medulinského zálivu, paráda.
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Pírko na moři

Příspěvekod Husky » pon říj 05, 2020 3:30 pm

Už jsem si nějaký Tvůj příspěvek o tomto typu plavidla přečetl, ale nereagoval jsem, neboť jsem Tě pokládal za čistokrevného šílence :crazy:
Kdo jiný by se taky vydal s něčím takovým na moře.
Teď mi to nedalo a přečetl jsem si Tvůj článek. Nejen, že je slušně zpracovaný, má hlavu a patu, ale je vidno, že to máš v hlavě srovnaný a přesně víš co na moři dělat a co si vzít s sebou.
Jinými slovy: Změnil jsem na Tebe a Tvoje pojetí jachtingu názor a smekám :good:
Já mám taky nafukovací plachetnici. Minicat 420, to je o něco ,řekl bych lepší, ale na moře s tím ani náhodou. Manželka plachtit celkem umí, jezdí od mala a převrátila to na boudu na blbým Orlíku jako nic. Dvě lodě záchranářů měli hodinu co dělat :(
Vod tý doby jen s airbagem.
To Tvý pírko ma alesponˇnějaký kýl?
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 407
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 84
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Pírko na moři

Příspěvekod vojtaharok » pon říj 05, 2020 5:17 pm

Díky, Husky, za hřejivá slova.
Těší mě to o to víc, že jsem se setkal s jachtingem vůbec poprvé na podzim 2016, kdy jsem byl na kurzu s instruktorem Petrem Hykšem.
Podobný, jen o malinko větší nafukovací katamarán, jako máš Ty, jsem viděl v Chorvatsku a tvrdili, že na tom pluli několikrát na moři v Bf 6, říkali, že super, ale zdůrazňovali, že do takových podmínek jen ve dvou (ani sólo, ani více lidí).
Pírko má jen ploutev z olaminované překližky, dává to ponor 80 cm, ploutev je dlouhá celkem asi 120 cm akorát tak, že se vejde do kufru Octavie na šířku v dutinách za podběhy. Stabilitu dělá šířka lodi; trochu pomáhá hliníková podlaha; ohromná počáteční stabilita. Běžně žena, místo toho, aby klidně seděla ovinutá kolem paty stěžně, stojí na přídí a stěžně se přidržuje. Myslím, že loďku mohou překlopit jen vlny. Čím je silnější a nárazovější vítr, tím je loďka více návětrná, a od určité síly větru bude umět už jen driftovat přídí proti větru s tím, že vítr vyvlává plachtu tak, goosneck vyskočí a ráhno má další stupeň volnosti na chaotické pohyby, časem se spíš plachta roztrhá, než by vítr loď převrátil nebo ji odnesl i se stěženěm.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Re: Pírko na moři

Příspěvekod lynx » pon říj 05, 2020 6:42 pm

Vojto, Ty jsi námořní experimentátor! Kdy začneš stavět balzový vor? :-D
Noc pěkné vyprávění. A taky se mi líbí Tvůj promyšlený přístup. U takového druhu plavby je to věc pudu sebezáchovy. Naštěstí ho máš.
Jen ten průměr 2 uzly na devítimetrové lodi mi moc nesedí. To počítáš i dlouhá stání v bezvětří bez použití motoru?
(Letos se mi na devítimetrové lodi podařilo při osmi- až devítiuzlovém větru plout 4,5 až 5 uzly. A to bez spinnakeru nebo podobné plachty. Ale je fakt, že v docela jiné oblasti.)
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Pírko na moři

Příspěvekod Husky » pon říj 05, 2020 7:11 pm

V 7.45 vyplouváme s cílem Ščedro, na sobě kanoistické vesty, s sebou 6 litrů vody, v lodním vaku náhradní kšiltovky, krém, kinedryl, mikiny, bundy, tekuté jídlo na dva dny (MANA), voděodolnou námořní vysílačku, mobily, signální světlice, tablet s Navionicsem…

Vojto jen otázku
Kde jsi sehnal námořní vysílačku? To je nějakej SOS automat?
A jaký používáš světlice? Já vozím ty od ťavana, ale nepoužil bych to :D
Uživatelský avatar
Petr OKIN
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát črc 12, 2019 12:46 pm
Reputace: 4
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Pírko na moři

Příspěvekod Petr OKIN » pon říj 05, 2020 7:41 pm

Koupit radiostanici, alias vysílačku, není až takový problém, mají je v každém slušném krámě s radiostanicemi - problém je ale mít papíry na její použití. Ono to už není jen tak nějaké CB rádio... :D
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Pírko na moři

Příspěvekod Husky » pon říj 05, 2020 8:00 pm

Já nepotřebuju "papírovou" vysílačku. Nechci s nikým vykecávat.
Při potulce v tureckých příbřežních vodách, kde není moc lodí bych měl větší klid na duši, kdybych měl něco na nouzový signál, třeba něco co je součástí výbavy záchranného ostrůvku. bývá to i na bójce
Jen se ptám, jestli něco takového je k mání
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Re: Pírko na moři

Příspěvekod lynx » pon říj 05, 2020 8:22 pm

Záleží na tom, kolik do toho chceš investovat. Já mám satelitní komunikátor inReach Garmin 66i:
https://www.garmin.cz/garmin-gpsmap-66i-pro/80450

Nepotřebuješ na něj žádný průkaz ani licenci. Pokrytí je celosvětové přes síť Iridium. Mají jak celoroční, tak měsíční tarify. Lze tím volat o pomoc, odkudkoli esemeskovat a odkudkoli si vyžádat předpověď počasí (i námořní) pro jakékoli místo na světě. Zkoušel jsem to v Norsku – funguje to. Tedy volání o pomoc jsem netestoval. :-D
Uživatelský avatar
Petr OKIN
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát črc 12, 2019 12:46 pm
Reputace: 4
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Pírko na moři

Příspěvekod Petr OKIN » pon říj 05, 2020 8:52 pm

Husky píše:..kdybych měl něco na nouzový signál, třeba něco co je součástí výbavy záchranného ostrůvku. bývá to i na bójce...

Aha, tak to jsem neporozuměl, ano i toto existuje, jen to není úplně levná věc...
https://www.svb24.com/en/category/safety-distress-beacons.html

Navíc se v RYA ale dočteš, že:
Your EPIRB or PLB must be licensed on your Ship Radio Licence...
https://www.rya.org.uk/knowledge-advice/safe-boating/look-after-yourself/equipment-for-uk-pleasure-vessels/Pages/406-mhz-epirb-and-plb.aspx
Otázkou je, jak to vypadá v naší legislativě, nejsem v tísňové komunikaci až takový odborník.
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 407
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 84
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Pírko na moři

Příspěvekod vojtaharok » pon říj 05, 2020 9:46 pm

Ano Lynxi, počítám včetně čekání na vítr, plavby při slábnoucím větru na polomrtvých vlnách apod., bez motorování.
Jo, to mám nejradši, když začne na olejově rovné hladině postupně foukat vítr, také jsem měl ostře proti 9uzlovém větru rychlost 5 uzlů... a navíc ta 9metrová loď držela kurz sama, bez autopilota, nejméně 2 hodiny.
Ono holt, třeba budu mít za nějakou dobu peníze jen na vor :roll:
Co se týče vysílačky, ano, z právního hlediska je to problematické.
Na druhou stranu, pokud by nám šlo o život, tak raději zaplatím nějakou pokutu; v ČR je to myslím 100 000 Kč, jestli si to pamatuji dobře z kurzu na vysílačku.
Občas pluju na charterové lodi sólo, a tam si nemůžu dovolit nechat loď lodí a odběhnout si do salonu si zavysílat, hlavně když hrozí kolize... Pokud rozumím dobře fyzice, tak není možné v tom případě jednoduše zjistit, jestli volám z lodní stanice nebo z ručky (pokud člověk nepoužívá DSC).
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Pírko na moři

Příspěvekod Husky » ned led 03, 2021 6:38 pm

Mám také gumak, ale s motorem (zatím) bez plachty.
Jezdime mj., když korona dovoli na moře na jižní pobrezi Turecka, kde je oproti Chorvatsku minimální lodni provoz.
Tak nějak jsem se zamysel, co bych delal, kdyz by mne zdechl motor třeba 20 kiláků od základny nekde u skalnatyho pobřeží. Žádný povzbudivý scénář mně nenapadl. Jen kolosální průser, nic vic.
Plachta by se mohla sakra hodit.
Inspiroval jsem se Vojtovou ideou oplachteneho gumaku a začal konat. Projel jsem pár britskych eshopu, kde nabízejí sailkity na všechno v ruznych provedeních. Ceny začínají na cca 1000$+ doprava a dnes asi i clo.. Takže cena nic moc a ani jedotlive systémy, ale par řešení oplachteni cehokoliv jsem podchytil a zkombinoval do jednoducheho plánku a mezi svatky misto pohadek zapocal výrobu vlastní samodomo takelaze pro muj gumak.
Mam už 3,5 m teleskopicky sežeň, priruby na jeho upevnění, nejake kladky, zarazky a 2 rahna. Sehnal jsem x metru padakoveho hedvábí a teď je na manzelce aby z toho usila plachtu.
Ještě musim dořešit stabilitu A to buď pomocí plovaku nebo dvojice kylovych ploutvi jako maji německé oplachtene kajaky.
Jako kormidlo dvě pádla .
Materiál-dural, plasr + tenkosteny nerez. Vaha do 10 kg. Cele se to vejde ve futrálu připevnit na buřta.. Montážmusi byt možná na vodě prave pri poruše a to tak abych přitom nevyhazel posadku z lodě.
Z jara vyzkouším opatrně na Nechrankach a pověsim fotky.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: Pírko na moři

Příspěvekod Denis » úte led 05, 2021 10:31 pm

Keby mi zdochol motor niekde pri sklanatom pobreží, tak by som v prvom rade nasadil veslá. Treba sa pohrať s veslami, tak aby sa dali aj reálne použiť, teda aby sa v spoji nevyklali a neviem ako u teba, ale moje boli dosť krátke. S plachtou bude zábava. Malý motor, náhradný, by nebol riešenie?
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Pírko na moři

Příspěvekod Husky » stř led 06, 2021 5:54 pm

Ano, vesla jsou zaklad. Samozřejmě je vozim. Jediny hacek je v tom, že clovek vyvine vykon jen
kolem 250 W Pres to vlak nejede se všemi dusledky.
O malém zalozaku jsem uvažoval, ale vesel by se s vodrenejma usima nejaky bobek cca 2 kW . To je sice
10 x vic než vesla, ale stejně jses na moři, když trochu foukne, hříčka přírody. Plachetnice se chová jinak. Když to reknu nadnesene, tak neni hrickou prirody, nýbrž s ní souzní.
Náš děda (tchán) ma 85 a na moři uz neco zažil , říká
"S motorakem bych se bál i tam kam jezdite vy, ale na plachetnici si klidne dam Ameriku, jeste dneska."
Plan B je takový: když to definitivně zdechne, instaluji takelaz a rezignuji na hodnost kapitána a veleni predam manželce. Tak jak jsem na to ostatne zvyklý z domova.Veci tak dostanou obvykly ráz a navic ona narozdil ode mne jako dcera sveho otce s plachetnici umí.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: Pírko na moři

Příspěvekod Denis » stř led 06, 2021 10:53 pm

Ja som to zažil, že sa mi na mori pokazil prívesák, asi pred 20 rokmi. V Chorvatsku som si v Biogradu na moru s rodinkou požičal 5 metrovú laminátku Galeb a išli sme na Murter. Je to asi 15 mil. Tam sa ten opečovávaný staručký Tomos pokazil. Tak som sa vracal na veslách, asi 7 míl som odvesloval do kempu Romantica kde sme táborili, tam som si požičal motor a zvyšných 7 -8 míl som prešiel motorom. Keby som čo i len tušil že mám výkon len 250 W, tak by som sa na to vykašlal :D . Bolo bezvetrie a plachta by bola dobrá ako suncobran, teda sonendach po našom.
Vesla bývajú na gumákoch krátke a rozhegané, nie je to na dlhšie pádlovanie. Verím že s dobrými veslami a s 2 kW motorčekom by som sa v zlom počasí, v akom by som si ešte trúfol byť na vode, dokázal od tých skál odpútať.
Keby som si robil plachtičku, tak by som si itotne vyskúšal ako s ňou dokážem stúpať proti vetru, verím že to nebude nič moc . Inak sa mi ta myšlienka páči. Ak by som si gumák oplachtil, tak krátky sťažeň bez kotvenia lanami čo najviac dopredu, zasunutý do lavice na válcoch a do patky na podlahe, jednu plachtu, kačeny po oboch bokoch pripevnené na tej lavici, vzadu havlinku na veslo miesto kormidla.
V každom prípade to bude zábava, aj vyrábať, aj na vode. Vela zdaru prajem.
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Pírko na moři

Příspěvekod Husky » čtv led 07, 2021 7:24 am

Když jsi upadloval osm majli, tak musíš mít svaly jak starý galejnik :D s vykonem dalece presahujicim deklarovanych 250 W pro bezneho cloveka. Manzelka bubnovala? alespon trochu pomaleji? Kdyz jsi sliboval uz slíbené...
:D
Teď vážně. O nějakém vyostreni proti vetru to nebude. Krizovat pujde jen pod lehkym uhlem, ale i tak se zvysi šance na návrat. Pouziju vratiplachtu, ta by měla trochu pomoci. Chci dat i stehy upevneny za ramena kacen
( ploutvi).
Vyzkousim to na prehrade a to jen na plachtu, tak i v kombinaci s motorem. Oplachtene parniky už tady kdysi byli. :crazy:

V Chorvatsku občas k bezvetri dojde, to je pravda, ale v Turecku je alespoň lehka briza vždycky.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host