Gran Canaria - Mallorca: přeplavba delší, než jsme čekali

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Gran Canaria - Mallorca: přeplavba delší, než jsme čekali

Příspěvekod t0m » ned kvě 02, 2010 7:07 pm

Ahoj všem.

Před půl rokem Ježura napsal pěkný status report z Keep West 2009. Vůbec tam nepospal cestu zpátky - jestli to nebylo tím, že to brali letadlem :whist:

Už tenkrát jsem pokukoval po vejletu na Atlantik, ale podzim 2009 ještě nevyšel. Nakonec vyšlo letošní jaro. Pro změnu jsme jeli jen zpátky po trase Gran Canaria - Madeira - Gibraltar - Mallorca.
Vůbec jsme to vzali úplně opačně než keepwesťáci:
- akce to byla naprosto nekomerční, což vůbec neznamená, že bychom ušetřili
- místo velezkušeného Windwarda či jiného kapitána jsme se spolehli jen na naše nezkušenosti oceánských začátečníků.

Neptun nám přál a se štěstím začátečníků jsme mezi 20. 3. a 9. 4. 2010 upluli 1730nm na lodi Sophia, což byla 10 let stará Bavaria 42. Větší část s plnou posádkou 6 mužů, poslední část Středozemním mořem už jen v 5.

Obrázek
Obrázek

Než se pustíme do psaní dovolte mi ještě poděkovat klukům z posádky, že mi pomohli uskutečnit tento sen a zvláště kpt. Hookovi, že se ujal funkce a zajistil tak konzervativnější průběh plavby.
Naposledy upravil(a) t0m dne čtv kvě 06, 2010 10:11 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » ned kvě 02, 2010 8:07 pm

V noci z 19. na 20. 3. odlétáme z Ruzyně posilněni plzeňským za 150.

Gran Canaria nás ještě před rozedněním vítá příjemným vlahým mořským podnebím.
Na letišti v Las Palmas poprvé boduje Davidova diplomacie, když nám zajišťuje sokromý autobus do maríny za 50 EUR, tj. za polovinu ceny, co by za taxíka účtoval charter.

Puerto de Mogán je moc hezké místo i krásný přístav.
Obrázek
Jsme zde poněkud brzy a zjišťujeme, že na lodi je ještě předchozí posádka.
Během dopoledne nakupujeme v místním supermarketu proviant. Nákup nám maníci z obchodu přivážejí až k lodi. Podle nákupu vypadáme spíš na přeplavbu Pacifiku než na kousek do Gibu.
Obrázek

Po poledni přebíráme loď – příliš nadšeni nejsme, ale lepší v daném termínu jsme nesehnali.
18:20 konečně vyplouváme. Kontrolujeme GPS: jsme opravdu na Atlantiku? Skoro nefouká, téměř žádné vlny.
Obrázek

Využíváme klidné plavby a Robert připravuje excelentní steaky. Ale skutečný oceán je blízko, hned za rohem (pokud kulatá Gran Canaria nějaký má). Nejprve přijdou vlny a za krátko vyjíždíme ze závětří ostrova. Pilot zjevně nelhal, že v úžině mezi Tenerife a Gran Canarií se vítr zesiluje o 10kts, na krajích až o 15kts. Během chvilky máme N 6 Bf a začíná ostrá stoupačka, která bude jediným způsobem plachtění až na Madeiru.

Brzy se ukazuje, že steak v mém žaludku nebude úplně ideální. Nejsem v tom sám a za chvíli se Robert rozčiluje: „Takový dobrý steaky vám udělám a vy to volové musíte hned hodit rybám.“
„No jo, lepší krmit, než kdyby se nám udělalo špatně“

Loď také není úplně dokonale připravená. Na zadní toaletě je kromě obvyklých 3 ventilů, které nám technik ukázal, ještě jeden dobře schovaný a otevřený – a přes umyvadlo si v náklonu napouštíme na toaletu pěkných pár litránků mořské vody. Bohužel sprchová bilge pumpa nejde... Další voda zatéká přes neutěsnitelné lukny a tak si začínáme zvykat na mokrou plavbu.

Ještě v noci přejedeme k Tenerife a pokračujeme křižováním na sever. Přesto, že se vítr zklidňuje, děláme dopoledne krátkou technickou zastávku v přístavu Candelaria.
Obrázek

Loď postrádá hlubokou studánku a v náklonu a na vlnách by bilge pumpa fungovala až při polozatopené lodi. V klidu vyčerpáme něco vody a měníme genu za malou kosatku, to se nám potmě a na vlnách poprvé dělat nechtělo.
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » úte kvě 04, 2010 8:53 am

Vlastně kosatku místo geny ještě nedáme. Přesně v momentě, kdy taháme pytel s kosatkou na palubu, začne velmi slušně fičet i v přístavu. A vzhledem k tomu, že pohostinní domorodci nás nenechali vyvázat k přístavní zdi a to ani po přemlouvání, že to bude na hodinku, jsme bez dovolení vyvázáni na podivném ocelovém katamaranu, který sám nedrží moc pevně. Takže co nejrychleji pryč.

V úžině fouká stále N 6 Bf a lodi se stoupat vůbec nechce. Večer jsme teprve před Santa Cruz a teprve tady, za NE cípem Tenerife, nacházíme kýžené závětří na výměnu přední plachty.

S malou kosatkou loď stoupá o něco lépe, také vítr se zklidňuje na 4 Bf a pomalinku se stáčí na NNE až NE. Ráno 22. 3. ještě vidíme v oparu vzdalující se Tenerife. Večer už jen širý oceán kam jen oko dohlédne.

A začíná poněkud nudná rutina: vachta, odpočinek, kuchyně, vachta, odpočinek...

Večer se blížíme k „ptačím ostrovům“. Bohužel načasování poněkud nevychází, za tmy tam nechceme a čekat do rána si nemůžeme dovolit. Vítr slábne, tak alespoň kousek popoženeme na motor, abychom si z dálky při zapadajícím slunci prohlédli vzdálený Selvagem Grande.

Kosatka ale zlobí: nejde narolovat na rolfok, protože plachta není na celou výšku a nahoře se namotává na rolfok výtahové lano. Spouštíme jí výtahem dolů. Řešení je jasné: mezi horní cíp kosy a ložisko výtahu se musí nastavit tak 2 metry lana, aby ložisko šlo výš. Jenže vhodný kus lana nemůžeme najít a nechat nahoře viset panenku dlouhého lana se nám také nechce. Nakonec se rozhodujeme navázat 2 kravatky, které jsou z docela silného lana. Zkušený polárník nabízí speciální uzel, co se naučil na plavbě do Antarktidy. Tak super, ten musí držet. Ale asi bylo na uzel moc teplo nebo soudruzi v Antarktidě také dělají chyby: Když je kosa skoro vytažená, sjede zase dolů. Jen výtah se z hora posmívá a trvá na tom, že sám dolů nepůjde.

Máme tedy námět na tématický výlet na stěžeň a povinně se hlásí dobrovolník, který umí tak dokonalé uzly. Jenže ještě pod prvním sálingem nadává na botsmaskou sedačku a se slovy „nechci přijít o koule“ žádá okamžité spuštění. Vítr slábne, ráno bude moudřejší večera a v noci si užijeme germánský jachting (s hlavní plachtou a na motor). Plujeme konec konců pod německou vlajkou, tak co.

Ráno 23. 3. je flauta jak prase. Atlantik rovný jak zrcadlo, to jsme opravdu nečekali. Tak rychle hupky na stěžeň pro výtah. No, hladina sice vypadá rovná, ale nad druhým sálingem je předozadní kývání větší než malé a vanty nadělají pořádné modřiny. Jak tam sakra někdo může lézt za bouře, to opravdu nechápu...

Po posilování přijde vhod koupel v oceánu. Voda příjemně teplá.

A aby nebylo té čistoty zas moc, pouštíme se do opravy lodního záchoda, který se včera ucpal. Bodejť by se neucpal, hadice byla zarostlá solí tak, že zbývala sotva centimetrová dírka. Kolem plující delfíni si drží ploutev na čenichu, smrdí to vážně hrozně. Vítr stále stávkuje a tak startujeme fekální loď a větráme během plavby na sever.

Obrázek
Nesmíme zapomenout pozdravit kolegy astronavigátory. Díky Calverově sexy sextantu MK-15 dosahujeme na klidné hladině přesnost až 4nm (kulminace slunce), na vlnách se držíme kolem 10nm (1 poziční linie z polohy slunce) a v noci cca 25nm (měsíc a polárka). Bohužel kapitán se k vypnutí GPS přemluvit nedá. Takže s postupující plavbou astronavigační nadšení poněkud upadá.
Uživatelský avatar
Calvera
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 22
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Calvera o sextantu

Příspěvekod Calvera » úte kvě 04, 2010 3:42 pm

Krátká mezopauza věnovaná sextantu,

chtěl bych tímto poděkovat paní Magdaleně Koudelkové z firmy yachtingshop.cz, která, ač tento typ sextantu (MK15) v nabídce neměla, bleskově zakomunikovala s výrobcem (Sextanty DAVIS) a v šibeničním termínu 14-ti dní mi slíbený sextant dodala za velmi přijatelnou cenu 3 625,-Kč (díky za přání příjemné plavby).

Velké díky za rady Sajri, astronomický guru, bez Tvé práce bych toho asi moc neudělal a mimochodem jsi měl pravdu. Jak je zvrchu psáno, měření proběhlo jen několikrát a veskrze je provedl T0m, neboť mne ovládla zcela "mořská apatie" a pravidelné hlídky u krmidla a občasné vaření mi stačilo naplnit všechen čas (zbytek jsem jednoduše prospal.....).

Tolik o sextantu, který se vlivem apatie vlastníka na této plavbě moc nezahřál.

Calvera
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » čtv kvě 06, 2010 10:13 pm

Odpoledne začíná trochu foukat, ale opět ze severu. Přes noc jedeme na motor, vítr je stále příliš slabý, abychom křižovali proti rozumnou rychlostí. Teprve k ránu 24. 3. vítr dosahuje 3 až 4 Bf a začíná se stáčet na NNW – postavena plná genoa a hlavní, konečně zase plachtíme.

Přesto, že jsme čekali alespoň minimální lodní provoz mezi ostrovy, je zde oceán naprosto pustý. Od Tenerife jsme zahlédli jen jedinou nákladní loď a žádnou plachetnici. Pak několik portugalských galér, 3 želvy a tucet delfínů. Pokud mě paměť neklame, zrovna 24. 3. jsme neviděli lautr nic, jen spousty vody kolem. Nemohu si pomoct, ale jistý pocit tísně jsem z toho měl.

Po setmění hlídka ze strážního koše konečně vidí ostrov. Tedy vidíme oranžovou záři veřejného osvětlení na Madeiře.

V noci a ráno 25. 3. vítr postupně zesiluje na Bf 5 a stáčí se příznivě na NW. Madeira se blíží ale naše milovaná Sophia nám to ještě zkomplikuje.
Obrázek

Při předání nám technik ukázal motorovou i 2 přístrojové baterie, i ve které poloze spínače se která změří voltmetrem. Jednu „maličkost“ ale nezmínil: že jsou oba obvody spojené natvrdo. Tentokrát jsme pozdrželi nabíjení do rána a motor už nejde nastartovat. Když už se začínáme těšit na vjezd do přístavu na plachty, podaří se po hodině práce nastartovat na záložní startovací baterii, kterou jsme vezli nepřipojenou. Krátce po poledni přijíždíme do Funchalu úplně tuctově, tedy na motor, a vyvazujeme se u přístavní zdi, která je pokrytá malůvkami od posádek, co přijely přes velkou louži.
Obrázek
Uživatelský avatar
Hook
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: pon led 25, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Z Funchalu na Puerto Santo

Příspěvekod Hook » sob kvě 15, 2010 12:39 am

T0m započal vyprávění z naší plavby květnatě a ve velkém stylu, s vervou, která je mu vlastní a teď chvilku pauzíruje, protože si ho opětovně vzalo moře. Především jemu patří dík za spuštění celé akce a přípravná jednání s charterovou společností o pronájmu lodi. Jak už sám zmiňoval - nemaje mezi sebou zkušeného oceánského vlka, museli jsme si ho slepit z několika malých vlků mořských. A vyplatilo se, jak zvíte dále z nadšeného vyprávění rozličných to členů posádky.

Ve svých líčeních "nás T0m doplul" až do Funchalu na Madeiře. Hezké to město, určitě stojí za nějaký ten den, který jsme během přeplavby neměli. Dali jsme tak po jedné dobré večeři v příjemné hospůdce náhodně nalezené při toulkách městem (místní obsluhující servírka poněkud poblouznila naši lodní Surikatu) Funchalu vale a vypluli jsme obdivovat umění pilotů, přistávajících na Madeirském letišti, které - jak známo - vybíhá na pilotech nad moře (nojo - kde na hornatém pidiostrově najít flák rovné země, na které by se dalo přistát).

Půl dne rybaření "pod letištěm" - později budeme toho flákání litovat, ale to v této chvíli ještě nevíme.

S večerem vyplouváme směrem na Porto Santo - malý to ostrůvek kousek NE od Madeiry.

Příště zas pár slov o Robertově nočním tréninku přistávání, opilých anglánech se spuštěnými gatěmi, ruské studentce jachtařské školy, která by ráda čaj a o dalších příhodách z plavby pro cenné kapitánské zkušenosti.
Uživatelský avatar
Sajri
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 242
Registrován: úte zář 30, 2008 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Ondřejov
Kontaktovat uživatele:

Re: Calvera o sextantu

Příspěvekod Sajri » sob kvě 15, 2010 3:14 pm

Calvera píše:Krátká mezopauza věnovaná sextantu,
Velké díky za rady Sajri, astronomický guru, bez Tvé práce bych toho asi moc neudělal a mimochodem jsi měl pravdu. Jak je zvrchu psáno, měření proběhlo jen několikrát a veskrze je provedl T0m, neboť mne ovládla zcela "mořská apatie" a pravidelné hlídky u krmidla a občasné vaření mi stačilo naplnit všechen čas (zbytek jsem jednoduše prospal.....).


Ahoj Dane, presně tuto apatii jsem měl na mysli :-). Nicméně jsem rád, že jste plavbu zvádli a i sextant nakonec provětrali. Těch 25 NM v noci mi přijde už celkem dost. Zpracování měření Měsíce ale vyžaduje řadu oprav - jsi si jistý, že jste je všechny provedli spávně? Budu rád, pokud někde v (astro)navigačním tématu zveřejníš kompletní měřené údaje i zpracování, a můžem se na to mrknout.
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » pon kvě 17, 2010 11:08 pm

Sarji dík za nabídku. Noční měření sextantem jsem dělal mimo astronomický soumrak a horizont jsem spíš tušil než viděl jen díky měsíčnímu svitu. V takových podmínkách mě nepřesnost "jen 25nm" příjemně překvapila a vzhledem k vzdálenosti 150nm od pevniny by byl fix přijatelný pro navigaci.

Pár fotek k Hookovu kousku reportáže:

Centrum Funchalu je docela hezké
Obrázek

Maják na ostrůvku de Fora na východě Madeiry
Obrázek

Naše loučení s Madeirou - za jejím cípem s krásnými útesy poprvé potkáváme pravé oceánské vlny,
jsou celkem malé (3 až 4m), ale hřeben od hřebene je vzdálen snad přes 50m. Na palubě se ozývá nadšené "ty krávo"
Obrázek
Uživatelský avatar
Sajri
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 242
Registrován: úte zář 30, 2008 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Ondřejov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Sajri » pon kvě 24, 2010 1:15 pm

t0m píše:Sarji dík za nabídku. Noční měření sextantem jsem dělal mimo astronomický soumrak a horizont jsem spíš tušil než viděl jen díky měsíčnímu svitu. V takových podmínkách mě nepřesnost "jen 25nm" příjemně překvapila a vzhledem k vzdálenosti 150nm od pevniny by byl fix přijatelný pro navigaci.


Mel jsem pocit ze jsem na toto reagoval, ale ted tu svuj prispevek nevidim (mozna jsem dal jen nahled a zapomel odeslat :-).
Chtel jsem napsat jen to, ze bez horizontu je teda 25 NM slusny vysledek, gratuluju :-) (jinak jsi ale asi chtel napsat spis "mimo nauticky, nebo obcansky soumrak", behem astronomickeho - slunce 18 stupnu pod obzorem - uz se opravdu merit neda).
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » pát čer 18, 2010 12:36 pm

S omluvou všem čtenářům se vracím k nadlouho opuštěné reportáži. Náš kapitán nasliboval, co bude příště a ono nic. No jak myslíš milý Hooku, tuhle část jsem chtěl nechat na tobě.
O tom, jak se zbytek posádky pokoušel na Porto Santu sbalit ruskou studentku moc nenapíšu, neb jsem se tou dobou pokoušel o spánek. Ale na důvodech, proč se vůbec na Porto Santo stavělo, na nich si přímo smlsnu.

Hook dostal naši důvěru jakožto z nás kapitánů ten nejkonzervativnější. Bohužel jsme netušili, že je až takový posera. Po jednodenním bezvětří cestou na Madeiru a další noci víceméně bez větru po vyplutí z Madeiry rozhodl, že na Porto Santo musíme sehnat kanystry a dokoupit naftu. Marně jsme mu připomínali dávné mořeplavce, kteří naftu nemaje přesto dopluli. Marně jsme se odvolávali na předpověď větru, která slibovala čerstvý zadoboční vítr, vyjedeme-li z trasy kousek na sever. Všechno marné, ztrácíme víc než půl dne na přezásobení palivem. S vůní čerstvě naplněného tankeru vyrážíme 27. 3. kolem 11. hodiny a čeká nás nejdelší hop do Gibraltarské úžiny, 550nm.
Obrázek

Ještě půl dne se potýkáme s nedostatkem větru, ale pak se rozfouká příjemný západní vítr a celou cestu vydrží na Bf4 až 6. Jedeme převážně na zadobok. Chvílemi to prostřídáme i s plachtami na motýla, což je v tomto stavu oceánu už poněkud náročnější na práci kormidelníka. Několikrát nám v noci plavbu zpestří docela bouřlivá přeháňka. Plavba svižně odsejpá a oceán už zde není ani tak pustý - co chvíli potkáváme nějaký náklaďák.
Obrázek

Večer 30. 3. mám dojem, že směrem, kde by měla být Afrika, vidím nějaký kopec. Sám tomu nevěřím, jsme ještě 130nm od břehu.

Další odpoledne se už pohoří Atlas rýsuje jasně. V zapadajícím slunci surfujeme na vlnách rychlostí přes 8kn. Doprovází nás tlupa delfínů a předvádí kousky, jako by utekli z cirkusu. Zapadající slunce barví jejich šedomodrou kůži do zlatova. Po několikátém skoku bravurně provedeném dvojicí delfínů snad půl metru před kotevním kováním se dožaduji: „Vypněte ten kýč, tady se nedá soustředit na kormidlo“

U afrického břehu vítr lehá a tak dojíždíme v noci 1. 4. kolem 0300 na motor do přístavu Tanger v Maroku. Najeto 589nm za 4 dny a 15 hodin. Téměř vše na plachty, zásoby nafty potřeba nebyly.
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » pát čer 18, 2010 8:57 pm

Tangerský přístav je poměrně velký. Hlavní část pro velké trajekty, ve druhé jsou většinou rybářské lodě, několik motorových jachet a pár plachetnic. Vše hlídá několik vojenských člunů s po zuby ozbrojenou a bdělou posádkou, takže raději v přístavu dodržujeme zákaz fotografování.

Kupodivu i v noci nám přijde místní maník ukázat, kde se máme vyvázat. Mooring už není, vážeme se vedle 50 stop dlouhého motoráku. A hned si musíme zakoupit za 10EUR marockou vlajku, abychom mohli být zdvořilí hned od rána. Domluva poněkud vázne, anglicky místní moc neumí, a tak nás zachraňuje David svojí francouzštinou. Odbavení domlouváme na ráno a nikomu nevadí, že na lodi nemáme ani žlutou „Q“ vlajku.

Ráno přichází usměvavý celník a snad hodinu s námi vyplňuje značně podrobný formulář. Nahlásíme všechno možné, včetně povolání všech členů posádky. Nakonec celník spokojeně odchází a my se mylně domníváme, že úřednímu šimlu bylo učiněno zadost a spěcháme do sprchy. Ani si pořádně neužijeme zdaleka nejlepší sprchy, co jsme cestou zažili, a už nás kolegové shání, že máme jít rychle zpět na loď. Na lodi čeká imigration officer, jehož obrovské zavalité tělo budí respekt již samo o sobě. Nejprve to podle jeho brunátné tváře vypadá, že nás za předčasné vystoupení na břeh dá pro výstrahu zastřelit ihned na místě. Nakonec se spokojí s tím, že nás seřval, bere si nabídnutou CocaColu, vybere přihlašovací poplatek a všem nám oštempluje pasy. Ještě domlouváme odhlášení na odpoledne a můžeme vyrazit do města.

Obrázek
Tanger je krásné město. Míchá se zde koloniální vliv Španělů, Portugalců a Francouzů s černou Afrikou a arabským světem. Moderní části hned vedle rázovitých uliček. Velice levné a moc chutné jídlo. A všude to žije.

Na trhu lze koupit cokoli.
Obrázek

Kotvy jsou k mání přímo od výrobce.
Obrázek

Výhled přes město na přístav, v dálce je už vidět Gibraltarská skála (na fotce moc ne)
Obrázek

Výstupní odbavení jde již rychleji. Celník se dvěma pomocníky proťuká celou loď, zda jsme někde neukryli drogy. Pak nám obrovský úředník, tentokrát již s úsměvem, orazítkuje pasy a 1. 4. v 1900 vyrážíme. Do Gibraltaru to máme kousíček, 33nm.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8625
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 91
Kontaktovat uživatele:

Re: Gran Canaria - Mallorca: přeplavba delší, než jsme čekali

Příspěvekod Libor » ned říj 29, 2017 2:56 pm

Pekne povidani :good:
Kdy bude pokracovani?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host