Stockholmský Archipelag a jezero Mälaren na malé lodi.

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Stockholmský Archipelag a jezero Mälaren na malé lodi.

Příspěvekod Jardasu » čtv črc 10, 2014 12:17 am

Před časem jsme se s manželkou dohodli, že se podíváme s naší malou lodičkou do oblasti Stockholmského souostroví a jezera Mälaren.

To byl také do jisté míry důvod, proč jsem přivítal nabídku loňské cesty Bagatelou z polského Štětína do norského Trondheimu. Zkušenosti z plavby na sever se určitě mohou hodit.

Zkušenosti se hodily, počasí bylo plus minus loňsku podobné, možná trochu chladnější
(místní říkali, že je letos extrémně chladno). Kulichy a teplé mikiny jsme téměř nesundali za celou dobu pobytu. Když ale vysvitlo sluníčko, byla to paráda.

Byl jsem Liborem varován, že jedeme příliš brzo, že bude chladná voda, ale výběr termínu byl závislý na možnostech pracovního volna na relativně dlouhou dobu tří týdnů. Jet takovou dálku na dobu kratší by asi nebylo zrovna efektivní.

Takže termín odjezdu a příjezdu byl dán, sobota 14.6.2014 ve 23.15 odjezd trajektu ze Sassnitzu. Pátek 4.7.2014 ve 23.30 odjezd z Trelleborgu. Lístky na trajekt jsme kupovali začátkem roku za 2 x 95 Euro, později šla cena výše.

V sobotu 14.6.2014 doznívala letošní červnová extrémní vedra, i ve Stockholmu bylo údajně kolem 22° C. Předpověď pro Stockholm na další dny ovšem hlásila něco jiného, teploty kolem 12° C , vítr, déšť.


14.6.2014 sobota

Odjezd z Měchenic byl kolem 5 hodiny ráno. Loď a věci jsem měl naložené předem a tak jsme pouze sbalili doklady a peníze a vyrazili.

Do Sassnitzu jsme přijeli kolem 17 hodiny, tedy významně dříve, než byl odjezd trajektu ve 23.15 hod. Ještě bychom byli stihli předchozí trajekt, ale bylo by to dosti drahé, tak jsme raději počkali na nasmlouvaný trajekt. Je vidět, že jsme již dosti na severu, den je podstatně delší než u nás.

čekání před odjezdem trajektu


Obrázek

15.6.2014 neděle

Do Trelleborgu jsme přijeli někdy kolem 03.30 ráno a vzhledem k tomu, že jsme se v trajektu trochu prospali, tak jsme vyrazili rovnou na cestu do Stockholmu.

V německém Sassnitzu jsme doplnili nádrž s LPG, protože jsme se před jízdou na internetu dozvěděli, že ve Švédsku není zrovna moc LPG stanic. Celkem je jich údajně v celém Švédsku asi 35, ale u většiny z nich je poznámka - funguje pouze v pracovní dny od 12 do 14 hod. a podobně. Cestou jsme se přesvědčili, že ani jedna z LPG čerpaček - pokud tedy vůbec na předem nastavené GPS pozici byla – o víkendu nefungovala. Obvykle to byly nějaké zastrčené dílny na okraji města, kde snad LPG v pracovní dny prodávali, ale obvykle bez jakýchkoli cedulí a nikoli jako součást čerpacích stanic.

Jediná LPG čerpačka, kde jsem ve Švédsku bral dvakrát LPG, byla ve Stockholmu v městské části Nacka. Cena LPG byla kolem 10 SEK, Naturalu 95 kolem 15 SEK, E85 cca 10 SEK (Vattenverksvägen 2, SE-131 41 Nacka, Sweden)

Úsměvné bylo to, že slečna u pokladny říkala cosi ve smyslu, my jsme ta „best one“ čerpačka ve Švédsku a já s jejím kolegou jsme ji opravili na „only one.“

Po příjezdu do Stockholmu jsem začal hledat nějakou marinu s možností nechat tam auto a vlek. Předem jsem posílal maily a zkoušel telefonovat, ale bez úspěchu. Od Libora jsem měl informaci, že ve Vasa marině lze spustit loď a nechat tam auto na nehlídaném parkovišti před zábavním parkem, ale moje představa byla dát loď na vodu na sladké vodě a napřed jezdit po jezeru Mälaren.

Na strejdovi Googlovi jsem si před odjezdem vytypoval asi 15 marin a zadal je do GPSky. Jedna z nich, v ulici AlstGronviksvägen v městské části Alsten byla mým favoritem - rozlehlá marina s dostatkem prostoru na parkování.

Přijeli jsme tam a požádali jednoho z jachtařů za drobný pivní úplateček, aby zavolal z našeho telefonu kapitánovi mariny, respektive někomu z vedení mariny, zda můžeme v marině zaparkovat. Po několika hovorech jsme byli odmítnuti s tím, že se jedná o klubovou marinu a že hosty neberou. Byli jsme odkázáni na marinu sousední, kde se vše opakovalo, s tím, že nám poradili, že v nedaleké ulici Äppelviksvägen, čtvrť Bronma, je veřejný slip, kde můžeme loď spustit a auto s vlekem, že můžeme nechal volně na ulici, že je Stockholm bezpečný. (Další lidé, se kterými jsme mluvili si tím ovšem už tak jisti nebyli).

Slip je betonový, široký asi 4 metry a byl na něm čilý provoz malých motorových člunů. Zda by se tam dala spustit větší plachetnice netuším. Na satelitních Google mapách je slip maskován stromy, ale je tam. Třeba by se tato informace mohla někdy někomu hodit.

Slip jsme našli, ale nakonec jsme se rozhodli, že se vrátíme do kempu ve Stora Sällskakapets Väg, Skärholmen Bredäng, ležícím poblíž dálnice kousek před Stockholmem a tam do rána přespíme.

Kemp byl v pohodě, cena za auto, stan, loď a dvě osoby 175 SEK.

16.6.2014 pondělí

Ráno jsem v kempu nechal ženu přebalit a připravit bagáž na dva díly a sám odjel pro LPG a prozkoumat možnost spuštění na vodu.

Problém malé lodičky je v tom, že úložná kapacita v lodi není zrovna největší. Obvykle tedy rozdělíme bagáž na dva díly a v půlce cesty se vrátíme k autu pro zbytek zásob. Takováto osmička má výhodu v tom, že i v případě nějakých problémů je snadnější možnost návratu.

Celé odpoledne jsme projížděli mariny na břehu jezera Mälaren s výsledkem naprostá nula. Nakonec jsme se rozhodli změnit plány a zkusit typ, který jsem vygoogloval před odjezdem na stránkách Sailing Stockholm's Archipelago http://www.zoo.co.uk/~murphy/sweden97.html

Cestou se střídal liják s normálním deštěm a po chvíli zase se sluníčkem, prostě docela slušný apríl.

V Österskäru jsme hned napoprvé nalezli dílnu, ve které jsme oslovili přítomného technika, zda můžeme spustit loď na vodu a nechat tam auto, ten nám odpověděl, že není problém, a ať se ráno domluvíme s majitelem.

Bylo už docela pozdě, tak jsme se rozhodli přespat v lodi naložené na vozíku. Po desáté večer u nás zastavilo auto, z něj vystoupil starší pán - ochranka a po objasnění situace, příjemném hovoru a drobném pivním dárečku jsme zalehli a spali spánkem spravedlivých.

slip v marině
Obrázek

žebřík na stěžně
Obrázek

17.6.2014 úterý, Österskär - ostrov Saxaren, najeto cca 9 NM
Obrázek

Ráno jsme sestavili trimaránek, zajeli pro další benzin do lodního motoru a cestou zpět se zastavili u majitele mariny s tím, že chceme zaplatit za slip a parkování. Pán jenom mávnul rukou, že nic nechce. Zanechali jsme mu s díky pár drobných dárečků made in Budvar a šli opět přebalovat bagáž. Původní plán s osmičkou a návratem k autu v půlce pobytu vzal za své, byli jsme příliš daleko od Stockholmu. Museli jsme narvat do lodi zásoby a vybavení na celý třítýdenní pobyt.

Počasí střídavě předvádělo aprílové žerty s deštěm, větrem a chladnem.

Na slipu bylo rušno, blížily se svátky letního slunovratu a všichni chtěli vyrazit na moře. Velice mne zaujal pojízdný jeřáb na dálkové ovládání, parádní mašinka.

Spustil jsem sestavenou loď na slipu do vody a při té příležitosti dal první koupel. Zapomněl jsem totiž odepnout jeden upínací pás na vozíku a při jeho odepínání na vodě uklouzl a bylo…. Voda byla sice chladná, ale žádné drama se nekonalo.

K večeru se udělalo hezky, přestalo pršet, vysvitlo sluníčko a naše toulky stockholmským archipelagem mohly začít.

Popojeli jsme na motor cca 9 NM na ostrov Saxaren a tam zalehli do zátoky na první noc na vodě. Vlny nás trochu tlačily ke břehu, ale zátoka byla bahnitá a tak se nic nedělo. Příště jsme si ale už vybírali hezčí a lépe chráněna místa.

jako by jim nestačily normální lodě...
Obrázek
Naposledy upravil(a) Jardasu dne čtv črc 10, 2014 1:48 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » čtv črc 10, 2014 10:18 am

Koukám, že ani majitelé lodí to nemají snadné. :)
Už se těším na pokračování.
Ukážeš nějaké fotky?
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » čtv črc 10, 2014 11:54 am

lynx píše:Koukám, že ani majitelé lodí to nemají snadné. :)
Už se těším na pokračování.
Ukážeš nějaké fotky?



Právě s tím zápasím a omylem si smazal výsledek asi hodinového úsilí.

Pro mne je velice zajímavé konfrontovat zážitky Tvé, z finského pobřeží, protože jsme tam byli ve stejnou dobu.

Je pochopitelně obrovský rozdíl mezi tím, co si můžeme dovolit na malé lodičce a klasickou námořní plachetnicí. A to jak ze strany jízdních vlastností, tak i na druhou stranu možností průjezdu mělkou vodou a kotvením u břehu. Náš ponor 20 - 30 cm nás nenutil příliš hlídat hloubky. To bych si na kýlové lodi dovolit nemohl.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Jak jsi před chvílí psal ve svém skvěle a zajímavě zpracovaném příspěvku o plavbě ve Finsku, o terestrické navigaci, o náměrnících a podobně, u mne to narazilo na to, že jsem neměl v kokpitu dostatek prostoru na rozložení papírových map, které byly v měřítku 1:25 000, tudíž značně rozměrné, takže jsem je používal pouze občas a převážnou část mi odnavigoval mobil NOKIA 900 a aplikace Nokia mapy. Vyžadovalo to ovšem mít datové připojení, takže někde dál od břehu by byl asi problém.

Měj jsem ssebou GPS námořní mapy SeaMaps, ale tady jsem zase narážel na relativně velkou spotřebu notebooku (0,8 až 2A na 12V) a relativní nedostatek slunečního svitu na dobíjení solárem. Takže jsem jej pouštěl pouze po přistání k zaznamenání pozice kotvení. Motorek Yamaha 2,5HP nemá alternátor na dobíjení akumulátoru (kvůli úspoře hmotnosti jsem měl dvě gelovky z UPS 12V / cca 12 Ah).

Na dobíjení jsem měl dva solární kufry, ty dávají jmenovitě 0,7A / cca 19V, ale na malé lodi je trochu problém najít místo, kde nepřekáží, nejsou zastíněny plachtou a podobně. Napadlo mne, že bych si mohl dobít baterky do foťáku ze záložní baterie a tak jsem propojil akumulátor přes klipsny do autozásuvky, spustil měnič 12/230V a nic, zjistil jsem přepálenou pojistku. Teprve později mi došlo, že ty potvory redukce mění polaritu a tak jsem si měnič odprásknul.

Logování trasy a ujetých vzdáleností obstarala mobilní aplikace SportsTracker. Jednou, dvakrát za den jsem zaznamenaná data odeslal na server SportsTrackeru a tak mohli naši pozici a ujetou trasu vidět i přátelé.

Ono to s tou navigací nebylo zase tak žhavé, žádný pevně stanovený cíl jsme neměli, potulovali se tam, kde se nám zrovna líbilo.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » čtv črc 10, 2014 12:05 pm

Loďka malá, ale pro takovouhle oblast a pojetí plavby je perfektní. Právě tím, jak píšeš, že si zajedeš v podstatě kamkoli.
Jen si nedovedu představit to naložení zásob na tři týdny. Ale řešil bych to dokupováním potravin cestou. Myslím, že Švédsko není extrémě drahé.
Jakou má loď plochu plachet? Délku jsem našel. :-)
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » čtv črc 10, 2014 1:10 pm

lynx píše:Loďka malá, ale pro takovouhle oblast a pojetí plavby je perfektní. Právě tím, jak píšeš, že si zajedeš v podstatě kamkoli.
Jen si nedovedu představit to naložení zásob na tři týdny. Ale řešil bych to dokupováním potravin cestou. Myslím, že Švédsko není extrémě drahé.
Jakou má loď plochu plachet? Délku jsem našel. :-)

Ahoj Lynxi,

s těmi zásobami potravin to nebylo tak zlé. Měli jsme sebou 12x ExpresMenu + přílohy, asi 4 chleby (ty kupodivu vydržely víc než doma. Doma jsou třetí den zelené a tam byly více než 14 dní v pohodě). Nějaké KnackeBroty, sušenky, pár konzerv, polévky, salámy a pochopitelně pivka a nějaké tvrdé.

Problém byl spíše s oblečením, mně by nevadilo mít jedno tričko 14 dnů, ale manželka by to nerozdýchala, takže byla ve špičce kupa špinavého prádla, měli jsme sebou každý několik kusů rezervního teplého oblečení, po dvou koupelích a pár deštích jako bych je našel, nějaké deky a náhradní spacák. Deky jsme použili na zateplení vchodu do kajutky, jednak jí to na noc zateplilo a také zatemnilo.

Pravdou je to, že v autě, které má po sklopení zadních sedadel neuvěřitelný kufr 1900 litrů nezbylo moc volného prostoru. Tomu, že to vše narveme do lodě jsem nevěřil a před vyplutím jsme udělali probírku a množství věcí trochu omezili a nechali v autě.

Obrázek

Největší problém nastával, když bylo třeba něco najít, v podstatě se hledalo neustále, i když jsem do lodi udělal nějaké příhrádky a kapsy na drobné, potřebné věci. Pár věcí jsme také vezli na trampolíně.

Plocha plachet je daná tím, že je to předělaný, o cca 0,5 m prodloužený Finn, stěžeň zůstal, hlavaska 10m2 také (na té jsem si nechal uděl ref, párkrát se nám už hodil), přibyla kosatka asi 4m2, a genaker, cca 14m2, ale ten jsem za celou dobu nevytáhl. Buď foukalo moc, nebo málo a z nevhodného směru. Faktem je, že jsem tam nikoho se spinakrem, nebo genakrem neviděl. Vůbec mne překvapilo, že spousta lodí motorovala, i když měly naprosto příhodný vítr.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » čtv črc 10, 2014 2:02 pm

Jardasu píše: a pochopitelně pivka a nějaké tvrdé.

Pochopitelně! :-D

Jardasu píše: mně by nevadilo mít jedno tričko 14 dnů, ale manželka by to nerozdýchala,

Ženy někdy bazírují na detailech. :-D

Jardasu píše:Největší problém nastával, když bylo třeba něco najít, v podstatě se hledalo neustále, i když jsem do lodi udělal nějaké příhrádky a kapsy na drobné, potřebné věci.

To se stává i mně, když pluju sám a na větší lodi. :-(

Jardasu píše:Plocha plachet je daná tím, že je to předělaný, o cca 0,5 m prodloužený Finn, stěžeň zůstal, hlavaska 10m2 také (na té jsem si nechal uděl ref, párkrát se nám už hodil), přibyla kosatka asi 4m2, a genaker, cca 14m2, ale ten jsem za celou dobu nevytáhl. Buď foukalo moc, nebo málo a z nevhodného směru. Faktem je, že jsem tam nikoho se spinakrem, nebo genakrem neviděl.

S tím genakerem už je to bezvadná plocha. Ale v těch bludištích bych se do používání velkých plachet taky nehrnul.

Jardasu píše:Vůbec mne překvapilo, že spousta lodí motorovala, i když měly naprosto příhodný vítr.

To vídám skoro všude a taky se tomu divím. Snad jen v Polsku jsem si toho nevšiml.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Re: Stockholmský Archipelag a jezero Mälaren na malé lodi.

Příspěvekod Jardasu » sob črc 12, 2014 4:41 pm

18.6.2014 středa, ostrov Saxaren, ostrov Sollenkroka Oe, přejezd na ostrov Gaellnoe, najeto cca 15 NM


Obrázek

Ráno jsme se probudili do sice chladného, ale slunného a větrného dne.

Foukal příjemný zadobok a tak jsme jeli jenom na malou kosatku nádhernou krajinou.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Odpoledne jsme se zastavili na krytém ostrůvku. Potřeboval jsem udělat nějaké úpravy na takeláži a měli jsme v úmyslu na místě zůstat.
Poprvé jsem zkusil rybařit, ale zátoka byla mělká a tak jsem vytahoval z vody jenom řasy.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

K večeru se vítr otočil a zátoka se stala návětrnou, sbalili jsme se a odjeli hledat nějaké jiné kotviště (tuto cestu nemám zaznamenanou na SportsTrackeru).

Projeli jsme zátoky na druhém břehu kanálu, ale všude, kde byl vhodný přístup k vodě byla nějaká stavení. Nakonec jsme přistáli na písčité pláži. Bylo to sice dost otevřené, ale předpověď nic neříkala o změně směru a síly větru.

Protože jsem chtěl zachovat i v zakrytém kokpitu stojnou výšku, tak nemám samovylévací kokpit, ale udělal jsem úplné zakrytí kokpitu plachtou, nataženou přes bimini. Funguje to docela pěkně, během půl minuty máme úplně zakrytou loď. Loď se tím významně zateplí a zastíní proti větru. Není to sice moc velká paráda, ale za jízdy je to stejně složené.

Bimini je hliníkové a samo o sobě vhodné pouze na zastínění proti slunci. Není nepropustné. Po drobných úpravách plastových kloubů je ale docela pevné a vydrží i nápor větru. Za jízdy je nepoužíváme, ale máme vymyšlen způsob, jak loď zakrýt i se složeným bimini. Tedy s tím, že kormidelník stojí na dešti, aby měl rozhled.

Obrázek


Obrázek
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Re: Stockholmský Archipelag a jezero Mälaren na malé lodi.

Příspěvekod Jardasu » sob črc 12, 2014 7:20 pm

19.6.2014 čtvrtek, Ostrov Gaellnoe - ostrov Ingmarsoe, přírodní rezervace Findhamn, najeto cca 12 NM

Obrázek

Ráno prší a tlak jde dolů na 1002 hPa.

Předpověď yr.no pro Vaxholm říká, že večer přestane pršet a bude slunce. Předpověď nekecá, v 17. hod. vyplouváme. Chceme jet na sever a fouká čistý protivítr. Jedeme tedy na motor. K našemu překvapení jedeme v koloně lodí. Došlo nám, že se blíží svátek slunovratu a lidé si asi vzali volno na pátek, nebo snad měli svátek, nezjišťoval jsem to. Navigace je jednoduchá, jedeme tam, kam jede víc lodí, snad vědí kde je hezky.

Musíme uznat, že věděli....

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Cestou jsme potkávali takovéto krasavice, vyzdobené zelenými větvemi ke svátku slunovratu.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Ve 20.30 jsme přistáli v zátoce přírodní rezervace Finnhamn.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Re: Stockholmský Archipelag a jezero Mälaren na malé lodi.

Příspěvekod Jardasu » sob črc 12, 2014 10:37 pm

20.6.2014 pátek, ostrov Ingmarsoe, přírodní rezervace Findhamn – ostrov Truten, najeto cca 12 NM

Obrázek

Laguna mezi ostrovy byla skvěle kryta, takže ani silný noční vítr nám nezpůsobil žádné problémy.

V laguně bylo dost lodí, netuším, zda marina byla placena, byli jsme s naší lodičkou stranou na kamenité pláži. Na ostrově byl dostatek odpadních nádob, velký grill k volnému použití, suché záchody.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Na ostrov přijížděli noví hosté do chatiček, aby oslavili nastávající svátek slunovratu. Od nich jsme také dostali informaci, kde načerpat pitnou vodu.

Obrázek

Obrázek

Při výjezdu z laguny foukal vítr kolem 18 kt a tak náš motorek 2,5 HP měl co dělat.

Natáhli jsme zrefovanou hlavní plachtu a objížděli ostrov.

Později se vítr stočil a zeslábl a tak jsme zkoušeli rybařit se zrefovanou kosatkou a neřešili kam nás vítr nese.

Večer jsme objevili nádherné místo na přespání.
Naposledy upravil(a) Jardasu dne ned črc 13, 2014 9:10 am, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned črc 13, 2014 6:55 am

Čítam a pozerám, je to obdivuhodné.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » ned črc 13, 2014 11:13 am

Denis píše:Čítam a pozerám, je to obdivuhodné.


Denisi, díky.

21.6.2014 sobota, svátek slunovratu, ostrov Truten – kanálem přes ostrov Moja na ostrov Runmaro, najeto cca 22 NM

Obrázek

Ráno se probouzíme (tedy ráno, někdy kolem deváté, vzhledem k dlouhému dennímu světlu a chladnému počasí spíme déle, než obvykle) do nádherného počasí. Jsme kryti před větrem, ale později zjišťujeme, že docela fouká.


Obrázek

Obrázek

Obrázek


Foukalo dle ručního Windmasteru do cca 20 kt od severo-západu, což nám na zrefovanou hlavní plachtu skvěle vyhovovalo. Míjíme severní cíp přírodní rezervace Finnhamn.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

A pak podél ostrova Moja

Obrázek

Obrázek

do zátoky u kanálu, který prochází ostrovem Moja. Zde jsme se na chvíli zastavili v rákosí, které bylo v závětří.

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Poté se skasanými plachtami kanálem ostrova Moja na jeho východní stranu.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Na východní straně ostrova vítr zmírnil a tak jsme dali plné plachty a vyrazili na jih vstříc modrošedým dálkám. Moře se dost otevřelo, v dáli byly vidět nějaké ostrovy a tak přišla na řadu navigace v podobě Nokia map, pro tyto účely zcela vyhovující.

Když se zmiňuji o navigaci, chtěl bych jen upozornit na drobný problém, kterým je přepis názvů ze švédštiny do angličtiny. Každá z map (papírové, MaxSea, Nokia mapy) ukazovala jiné názvy, které se možná v základu shodovaly, ale jinak si nebyly moc podobné. Nokia mapy zase pro jistotu neměly většinu ostrovů pojmenovanou a zobrazeny byly pouze velké ostrovy. Tak se mi velice často stávalo, že před námi byla hradba ostrovů a na Nokia mapách bylo znázorněno volné moře. Pak přišly ke slovu papírové mapy, případně v nouzi nejvyšší notebook s námořními mapami.

Sektorový maják u ostrova Fjaerdholmen

Obrázek

Zkoušeli jsme rybařit a tak nějaký čas jeli jenom na kosatku. K večeru se začal zvedat vítr a tak jsme začali hledat nějaké vhodné kotviště. Našli jsme jedno na ostrově Runmaroe u vesnice Laangvik, ale právě byl slunovrat a na místě už stála loď a připravovala se grilovačka, objížděli jsme ostrov a podobná situace se ještě několikrát opakovala.
Nakonec jsme našli krásné místo, které bylo střeženo před většími loděmi kameny, skrytými těsně pod hladinou. Prokličkovali jsme mezi nimi a zakotvili. Kameny byly vidět jako velké bílé plochy.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » pon črc 14, 2014 12:07 am

22.6.2014 neděle, ostrov Runmaro – ostrov Sandon, městečko Sandhamm, najeto cca 7 NM

Obrázek

Ráno jsme vyjeli směrem k ostrovu Sandhamn, vítr kolem 6 kt od severozápadu. Jedeme jenom na kosatku a nastává obvyklý pokus o rybolov.

Později se od severu přižene bouřka, déšť a vítr, tak balíme nádobíčko, spouštíme motor a proti silnému větru se snažíme najít nějaké místo v závětří. První pokus skončil na soukromém pozemku, kde jsme přečkali vydatný déšť. Zde jsem vypnul záznam do SportsTrackeru a další drobné pohyby tohoto dne již nebyly zaznamenány.

Později jsme se přesunuli směrem k marině, kde nastalo obvyklé dilema, zůstat v marině, nebo zakotvit někde mino ní?

Za bé je správně. Nacházíme krásný šutr a přistáváme u něj. Vyskakuji z plováku na něj a "svině klouzavý žulový" (nebo, jak jsi to psal o klouzavé švédské žule Ty, strýčku Bidlo?) - nastala druhá koupel. Nafukovací vesta se naštěstí nestačila aktivovat a odplouváme na nedalekou písečnou pláž a opakujeme přistání, tentokrát již bez ztráty kytičky.

Jdeme se projít do městečka, jednak proto, že jsme strávili "mimo civilizaci" dost dlouhou dobu a i proto, že nám dochází voda a máme, díky "odprásknutému" měniči 12/230V vybité baterky do foťáků.

Městečko, ležící na východním okraji Stockholmského archipelagu, otevřeném směrem k Finsku, je neobyčejně malebné a příjemné. Je neděle, končí svátky letního slunovratu a přijíždějící trajekty odváží víkendové hosty.

Požádali jsme obsluhu v kiosku u přístaviště, zda by nám mohli nabít baterky do foťáků, s úsměvem souhlasí. Jdeme se projít a vychutnáváme si pohodu a klid městečka.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

"májka", symbol slavnosti slunovratu
Obrázek

K večeru se vracíme k lodi. Vítr sílí a předpověď říká cosi o 10 a více metrech za vteřinu. Na Forece ukazují cca 25 kt od severo-severo-západu. Uklízíme se na druhou stranu zálivu, kde jsou hostovské mariny, po ukončeném víkendu téměř prázdné, ale úzkým kanálem, který protíná ostrov naproti městečku funí silný vítr, poté, co jsme dojeli na severní konec kanálu, jsme jsme uviděli docela rozvlněné moře a tak se vracíme a využíváme své výhody minimálního ponoru a zajíždíme do spleti rákosí a mělce ponořených kamenů v závětří. Vyvazujeme se bokem důkladně na stromy, které mají v těchto místech spíše charakter kleče - v zimě tu asi nebude moc příjemně. Před námi je cosi jako starý hrad, odhaduji ale, že je spíše nějaká vyhlídková replika, nevím, třeba se mýlím. Na natažená vázací lana věším své mokré spodky a svršky z dnešní koupele.

Později se jdeme projít na vrcholek ostrůvku a otevírá se před námi snad nejkrásnější pohled celého našeho výletu do Švédska.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1423
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 160
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » pon črc 14, 2014 8:00 am

:good:
Móóóc hezké povídání a fotečky.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pon črc 14, 2014 10:24 am

Nádherné fotky.
Ve Finsku je to hodně podobné, jen tady je víc chat. Blízkost Stockholmu je vidět.
Vzpomněl jsem si na podobné pobřeží na západní straně Švédska – od Goteborgu na sever. Tam je to taky krásné.
Chytili jste vůbec něco? :-)
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » pon črc 14, 2014 11:14 am

lynx píše: Chytili jste vůbec něco? :-)


Chytili - jeden motorový člun, ale utrhl se - potvora.
Nějaký záběr byl, ocelový návazec vlasce byl přetržený, překousnutý, nevím.
No nakonec jsme ulovili parádní filé z lososa v COOPu ve Vaxhaulu a udělali si báječnou grilovačku.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » pon črc 14, 2014 8:09 pm

23.6.2014 pondělí, ostrov Sandon – ostrov Vindalsoe, najeto cca 2,5 NM

Obrázek

Ráno fouká a předpověď říká, že bude vítr zesilovat a bude pršet.

Potřebujeme doplnit vodu a vynést odpadky. Zajíždíme do městečka, stojící trajekt posloužil jako větrolam a tak se chytám můstku a manželka jde zařídit potřebné.

Obrázek

Obrázek

Nemám chuť riskovat s naší malou lodí nějaké problémy v dosti otevřeném prostoru a tak přejíždíme k blízkým ostrůvkům, které by nám mohly poskytnout závětří. Předpověď se nemýlila, leje a leje a vítr hučí, jako by jel kolem nás vlak.

Ráno se vyčasilo a jdeme se projít po okolí. Objevujeme nedaleký dětský tábor a tak jdeme požádat o pitnou vodu. Dostáváme informaci, že pitná voda na ostrově není, ale nabízí nám odsolenou vodu ze zálivu, S díky ji vyměňuje za tekutinu od Budějic.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » úte črc 15, 2014 9:29 am

Zajímavé, byli jsme asi sto mil od sebe a já jsem měl nejsilnější vítr mezi 16. a 18. a pak dost silný 21. 6.
Jinak foukalo buď dobře nebo málo nebo vůbec ne.
Ale, jak si uvědomuji, v obou případech byl vítr od SZ, takže jsi mohl být krytý ostrovy a pevninou. A nebo i sto mil hraje podstatnou roli a počasí může být rozdílné.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » úte črc 15, 2014 3:52 pm

lynx píše:Zajímavé, byli jsme asi sto mil od sebe a já jsem měl nejsilnější vítr mezi 16. a 18. a pak dost silný 21. 6.
Jinak foukalo buď dobře nebo málo nebo vůbec ne.
Ale, jak si uvědomuji, v obou případech byl vítr od SZ, takže jsi mohl být krytý ostrovy a pevninou. A nebo i sto mil hraje podstatnou roli a počasí může být rozdílné.

To v podstatě souhlasí,
16.6. jsme jezdili autem kolem jezera Malaren a hledali nějakou vhodnou marinu, bylo vidět, že na jezeře dost fouká, jezero bylo tmavé a nepřívětivé.
17.6. jsme vyjeli až pozdě večer - celý den bylo zamračeno, chvilkami pršelo, až večer se vyčasilo s tím, že občas sprchlo. Po celou dobu jsme byli v marině hluboko v zálivu pevniny.
21.6. dopoledne nám foukalo kolem 20 kt severozápad, jeli jsme za zrefovanou hlavasku a jelo to pěkně. Odpoledne vítr zmírnil.
22.6. začalo foukat až večer
23.6. foukalo a pršelo, ale byli jsme schovaní v závětří lesa. Proti chladnu a dešti to jistila zatažená bouda nad kokpitem, puštěný vařič a klokotající grog, prostě pohoda.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » sob črc 19, 2014 9:05 pm

Milí admini,
prosím, mohli byste zařadit toto vlákno o Stockholmském archipelagu do sekce Balt a potom tento OT příspěvek smáznout?
Díky moc.
Krásný letní čas přeje
Jarda
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 442
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » ned črc 20, 2014 1:52 pm

Ahoj Jardo,
po nějaké době sem nakoukl a vidím, že si svoji plavbu, kterou sme spolu kdysi probírali, úspěšně zrealizoval. Gratuluji a doufám že splnila očekávání. Taky su rád, že si se s námi o své zážitky podělil, díky.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » ned črc 20, 2014 10:02 pm

pik píše:Ahoj Jardo,
po nějaké době sem nakoukl a vidím, že si svoji plavbu, kterou sme spolu kdysi probírali, úspěšně zrealizoval. Gratuluji a doufám že splnila očekávání. Taky su rád, že si se s námi o své zážitky podělil, díky.


Ahoj piku,
díky.

Musíme poděkovat Tobě a všem, kdo nám poradili a poskytli různé podklady, mapy a informace. Byla vás celá řada a každá informace byla cenná.

Moc lidí do té krásné oblasti z Čech zřejmě nejezdí, protože se nás mnozí ptali, cože to je za vlajku na zádi a na odpověď Czech Republic nechápavě krčili rameny. Czechoslovakia už zabírala lépe.

Takže díky všem, Stando, Libore, Zdeňku, piku a mnozí další.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Re: Stockholmský Archipelag a jezero Mälaren na malé lodi.

Příspěvekod Jardasu » pon črc 21, 2014 11:53 am

24.6.2014 úterý, ostrov Vindalsoe – kanál směrem ke Stockholmu, ostrov Stroenma, najeto cca 16 NM

Obrázek

Počasí se zlepšilo, tlak jde nahoru na 1011 hPa, odjíždíme z dobře chráněné zátoky na malou kosatku. Docela fouká. Máme v úmyslu objet ostrov Runmaroe jižním směrem.

Vítr postupně zesiluje a když jsme na východní straně ostrova, tak praská ocelové lanko, které jsem po loňském zlomení stěžně na německém jezeře u Schwerinu napnul mezi vrchol stěžně a plováky. Asi to nebyl dobrý nápad (Finn normálně nemá žádné vanty, má jenom volně vetknutý otočný stěžeň, držený patou ve dně a objímkou na palubě).

Zajíždíme do relativního závětří ostrova a vzhledem k sílícímu severozápadnímu větru a vlnám měníme plán a na motor se vydáváme přímo proti větru. Důvodem je to, že přejezd kanálu mezi ostrovy na jižní straně měří cca 4 NM a vede nekrytým prostorem, na severní straně je to cca 0,4 NM.

Počáteční radost z toho, jak se krásně houpeme na vlnách a fotografické nadšení z téhož postupně mizí.

Obrázek

Plížíme se na plný výkon 2,5 HP motorku podél pobřeží od jednoho relativního závětří ke druhému. Vlny s námi docela cvičí a občas se z otevřeného prostoru Kanholmsfjaerden přižene docela slušný „macek“. Podle ručního WindMasteru foukalo cca kolem 20 kt (ve skutečnosti možná o něco méně, jeli jsme proti větru, ale rychlost lodi nebyla proti větru nikterak závratná).


Po chvíli jsme se dostali do závětří prvního ostrůvku a pak už to byla pohoda. Natahujeme kosatku a míříme západním směrem mezi ostrůvky ke vjezdu do kanálu, vedoucího ke Stockholmu. V kanálu natahujeme „plné prádlo“ a parádním jachtingem míjíme okolní krajinu.

Obrázek

Obrázek

Napravo vidíme velkou marinu, až později v Praze, nám dochází, že to byla vlastně ta marina, kterou nám jako jedinou vhodnou pro danou oblast doporučovalo několik jachtařů. Zde se dá údajně zaparkovat a nechat auto s vlekem, je to údajně největší marina v celé oblasti stockholmského souostroví. Takže, pokud tam někdo vyrazíte, zde máte jeden typ na parkování a spuštění lodi http://www.bullandomarina.se/gasthamn_en.asp

Obrázek

Ráz krajiny se mění, jsme už prakticky ve vnitrozemí, víkendové chatičky vystřídaly výstavné domy, před téměř každým z nich je přístavní molo se zvedákem, na němž je zavěšen nejspíše pěkně drahý motorový člun.

Kanál se postupně zužuje a chvílemi klikatí mezi rákosím. Občas potkáváme nějaké motoráky. Plachetnici žádnou, nejsem si jist, zda je v kanálu dostatečná hloubka pro kýlovou loď.

Přijíždíme ke zvedacímu mostu, jsme zde sami (v tuto chvíli vypínám záznam do SportsTrackeru). Na břehu stojí policista, dává se s námi do řeči, ptá se na vlajku, odkud, že to jsme. Myslíme si, že je to obsluha mostu a nabízíme drobný pivní úplateček. Úplatky také nebere.... Za chvíli přichází a oznamuje nám, že most jde nahoru.

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Přijíždíme na jezero a hledáme a nacházíme, jako vždy, krásné místo na přespání. Tato větička se stává frází, v této oblasti krásnou frází.

Obrázek

25.6.2014 středa - přejezd kanálem přes jezero Baggensfjaerden před Stockholm - najeto cca 12 NM

Obrázek


Pokračujeme v jízdě kanály a jezery směrem ke Stockholmu, převážně na motor.

Obrázek

Obrázek


Večer nacházíme hezké místo na přenocování na ostrůvku poblíž nějaké mariny. Jsme kousek od Stockholmu, na kolejích rachotí vlaky, kolem to vypadá jak na modelové železnici. Zastavili jsme kousek před Stockholmem, protože jsme se obávali, že blíže už nenajdeme vhodné místo na přenocování. Později zjišťujeme, že by se nejspíš dalo přespat na divoko i ve stockholmském zálivu.

Obrázek

Obrázek


26.6.2014 čtvrtek - Stockholm, zdymadlo, marina ve Stockholmu, najeto cca 16 NM


Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Reklamní foto na teplo a sluníčko, bez kulicha, v tričku. Idylka nám vydržela tak asi 5 minut.

Obrázek

Po cca 1 1/2 hodinové jízdě vjíždíme do stockholmského zálivu, fouká mírný vítr, jedeme na hlavní plachtu současně s motorem. V zálivu panuje nepříjemně čilý provoz, vlny se na nás valí ze všech stran a pěkně s námi smýkají, docela nepříjemná jízda.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obhlížíme Vasa marinu, ale je vystavena vlnám a docela plná. Nelíbí se nám tu i kvůli blízkosti zábavního parku. Jedeme obhlédnout město z vody. Ze zátoky vedoucí ke královskému hradu nás vykazuje hlídka na motorovém člunu s tím, že je uzavřena.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Ptáme se hlídky na zdymadlo. Ve Stockholmu jsou zdymadla, oddělující jezero Mälaren a stockholmský záliv, dvě. Jedno pro malé a hlavně nízké lodě, druhé není omezeno výškou. Zdvihací mosty mají ve sklopeném stavu podjezdnou výšku 11,2 m. S naší výškou stěžně cca 7 m v pohodě míjíme čekající lodě a míříme ke zdymadlu. Je zavřené, ale za chvíli naskočí zelená a vrata se otevírají jenom pro nás. Nabízíme komorníkovi pivko, ale jsme odmítnuti. Rozdíl hladin je pár desítek centimetrů a vrata se otevírají ještě dřív, než se hladiny úplně srovnají.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Ocitáme se na malém jezeru a vedle nás je marina. Ptáme se procházejících jachtařů, zda je možno v marině zakotvit, následuje záporná odpověď , marina je klubová, hosty neberou – to jsme už někde slyšeli – ale dostáváme radu, že u severního mostu je hostovská marina.

Projíždíme jihozápadní periferií Stockholmu. Na malé mapě jezera Mälaren, kterou jsem si koupil v Praze nacházíme nějaký kemp.

Kemp jsme nenašli, ale marinu ano.

Přichází sympatická mladá dívka a ukazuje nám, kde se můžeme vyvázat.

V kanceláři předáváme dva dárečky z Budějovic a platíme za dvě noci 2 x 200 SEK (přípojka elektřiny je za 50 SEK) . Marina je malá, rodinného typu, i v této době plná, natrefili jsme na jediné volné místo. Vybavení perfektní, vše k dispozici v ceně za kotvení.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Seznamuji se se správcem mariny, jehož vnučka nás přivítala, ptá se mne, zda jsme to my, kdo dal ta pivka a hnedka jsme kamarádi.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Našimi sousedy jsou dvě holandské lodě, každá s jedním manželským párem. Jedna z lodí je opravdu nádherná, sklápěcí boční ploutve, vitrážová okna ve dveřích, všude samá mosaz, nádhera. Kapitáni jsou kamarádi, vyjeli z Holandska někdy v květnu a je jim 69 let, tak se tak potulují, popojíždějí jenom když je hezky, protože ta krásná loď nemá krytý kokpit a fouká a prší tam a už nejsou nejmladší, tak kam se hnát …

Obrázek

Obrázek

Na terase se večer rozjíždí skupinová grilovačka a panuje zde opravdu pohodová rodinná atmosféra.


27.6.2014 pátek

Ráno vyrážíme do Stockholmu, procházíme City Hall,, staré město, královský hrad, muzeum Vasa a večer se notně znavení vracíme do mariny.



Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek



Muzeum lodi Vasa
http://www.sverige.cz/vasa-muzeum-stockholm/

V muzeu je pološero až temno a tak focení je docela problém. Fotit se muselo minimálně 1/4 sec. Ale loď je opravdu monumentální a nádherná.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Vstup do lodi není povolen, ale v jednom ze sedmi patrových ochozů budovy je zbudován kus interiéru lodi, kajuta, dělová paluba, hlídkový koš. V ostatních ochozech jsou různé nalezené předměty a rekonstrukce.

Ve vstupním podlaží je také vystaven model lodi, nabarvený tak, jak loď před staletími vypadala. Jako zajímavost se ve filmu o historii a záchraně lodi, který je promítán v několika jazykových mutacích, dozvíte, že se na lodi dokonce částečně zachovaly původní barvy, takže barevné řešení není "vycucáno z prstu".

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek




28.6.2014 sobota - Stockholm, zámek Drottningholm, najeto cca 9 NM


Obrázek


Vyjíždíme z mariny směrem do města, prohlédnout si je z vody, potom to otáčíme s cílem doplout ke královskému zámku Drottningholm, sídlu královské rodiny (zámek ve Stockholmu slouží pouze jako oficiální sídlo).


Obrázek

Při odjezdu ze stockholmské mariny jsem se ptal místních, zda se dá podjet silniční most u zámku Drottningholm, odpověď "nedá" byla správná, a zda se dá u zámku zastavit s lodí, odpověď „prohibited“ byla správná částečně. Přímo u zámku se zastavit nedá, ale naproti němu jsme díky našemu nízkému ponoru zastavili bez problémů kousek od mostu k zámku.

Drottningholm je nazýván též Versailles severu, je obklopen nádhernou zahradou a je v něm barokní divadlo, postavené a údajně částečně vybavené v době třicetileté války inventářem a zejména „zapůjčenými“ divadelními scénáři z barokního divadla v Českém Krumlově. Část sochařské výzdoby v zámecké zahradě pochází rovněž z Čech.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Zámek střeží ženské vojenské hlídky. Barokní divadlo a částečně i zámek a park jsou veřejnosti přístupné.

Obrázek

Obrázek

Večer jsme popojeli kus od zámku a dříve, než se spustil déšť, nalezli vhodné místo k přenocování. (záznam trasy byl vypnutý)

Obrázek
Naposledy upravil(a) Jardasu dne úte říj 28, 2014 9:11 am, celkem upraveno 7 x.
Uživatelský avatar
vasilacer
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 74
Registrován: pon lis 04, 2013 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod vasilacer » pon črc 21, 2014 3:21 pm

Pěkné čtení ,krásny místa :good:
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » ned říj 26, 2014 5:12 pm

29.6.2014 přejezd z jezera Mälaren zpátky do Stockholmského archipelagu. Najeto cca 23 NM .

Obrázek


Jezero Mälaren je pěkné, čisté, ale přece jenom prostředí a čistota vody v archipelagu je úplně jiné kafe a tak jsme se otočili a v klídku a pohodě pluli zpět na východní pobřeží.

Obrázek

U zdymadla nás čekalo trochu nemilé překvapení v podobě asi tříhodinového čekání na nějakou opravu, Po zaplacení 160 SEK jsme sestoupili o nějakých 30 cm na úroveň hladiny moře.

Obrázek

Pak už následovala plavba stockholmským zálivem směrem k Vaxholmu

Obrázek

Obrázek


30.6.2014 cesta přes městečko Vaxholm. Najeto cca 10 NM

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Tak konečně jsme ulovili rybu...

Obrázek

Obrázek

Obrázek


1.7.2014 okružní jízda. Najeto cca 12 NM

Obrázek

Obrázek

2.7.2014 návrat do mariny . Najeto cca 12 NM.

Obrázek


Obrázek


Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Večer jsme přijeli do mariny, podívali se k autu, stálo na svém místě a odjeli přespat kousek od mariny. Místečko na noc bylo celkem příjemné, jenom na stromech byly nějaké značky, vypadající jako označení rezervace.

3.7.2014 Demontáž trimaránku - cesta domů.

Ráno nás probudily obyvatelky rezervace, napřed ovce a po nich tyto krasavice.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

...............................

Při odjezdu jsme se bavili s panem kolegou místním jachtařem, při návratu byl pán také přítomen a tak jsme si vyměnili zážitky o naší cestě.

Obrázek

Chtěli jsme se ještě jednou setkat s majitelem mariny, ale kancelář byla uzamčena a tak jsme odjeli bez rozloučení.

Obrázek

Do odjezdu trajektu jsme měli dost času a tak jsme zvolili trochu okružní jízdu po švédském východním pobřeží, namísto cesty po dálnici, kterou jsme jeli při příjezdu.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » úte říj 28, 2014 3:26 pm

4.7.2014 návštěva Borgholmu, vikingský festival v Trelleborgu


Souhrnná mapa oblastí, ve kterých jsme se pohybovali s naší malou lodičkou

Obrázek

mapa východního pobřeží

Obrázek

mapa jihu Švédska - Borgholm - Trelleborg

Obrázek

V noci ze 3.7. na 4.7. jsme přespali v lodi na parkovišti.

Obrázek

Obrázek

Švédská parkoviště, to je paráda, čisté toalety s tekoucí teplou vodou, nikde na zemi ani smítko. Vše zdarma.

Kolem poledne jsme dojeli do Borgholmu na ostrově Öland (neplést s Bornholmem - dánským ostrovem). Zde jsme navštívili největší hradní zříceninu ve Skandinávii Borgholms Slott. http://www.borgholmsslott.se/

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Nedaleko od zříceniny hradu Borgholms Slott leží třetí sídlo královské rodiny. Jedná se o letní sídlo Solliden Slott http://www.sollidensslott.se/ , postavené počátkem 20 století. Na brigádu přijela v době stavby i britská královna Viktorie, jak hrdě hlásá výstavka fotografií v pokladně.

Areál zámecké zahrady je nádherný a volně přístupný, vlastní zámek přístupný není.

Celkem jsme navštívili tři královská sídla, jedno ve Stockholmu, které slouží k reprezentačním účelům, Drottningholm je celoroční sídlo a Solliden Slott je letní sídlo.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Další cesta už vedla do Trelleborgu na trajekt. Trochu nám zamotala situaci navigace, která nás tvrdošíjně vedla někudy jinudy, než byla naše původní představa a později se k tomu přidala i poněkud hladová nádrž paliva a benzinka nikde, ale vše nakonec dobře dopadlo.

Do Trelleborgu jsme dorazili někdy kolem 21 hodiny. Trajekt odjížděl ve 23.30. V chytré knížce píší, že by mělo být v Trelleborgu nějaké vikingské hradiště. Ptali jsme se místních lidí, kde je, ale nikdo nevěděl. Nakonec jsme potkali paní, která nám řekla, jak se tam dostaneme.

K našemu milému překvapení nás, jako překvapení na závěr cesty, přivítalo hradiště (jinak součást muzea se standardní otevírací dobou) volně přístupné a oživené každoročním srazem vikingských nadšenců. Vzhledem k tomu, že bylo již po uzavírací době, tak se volně bavili u ohňů, popíjeli, hráli všelijaké hry a byli naprosto úžasní. Na dotaz, zda můžeme fotit, s úsměvem poschovávali plechovky s pivem, aby byli styloví.

Prostě nádherný bonbonek na závěr cesty po Švédsku.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

.....................................................................................................................................

Závěrečná rekapitulace:

Najeto cca 3 200 km po silnici
Za 15 dnů plavby najeto cca 190 NM na lodi - spotřeba cca 12 l benzinu do lodního motoru Yamaha 2,5 HP
celkem jsme strávili na cestě mimo republiku 22 dnů

nocování:
v marině – 2 noci ve Stockholmu,
jedna noc ve stanu v kempu ve Stockholmu,
ostatní noci na lodi na divoko (z toho 2 noci na lodi naložené na vozíku, jedna ve výchozí marině, druhá na parkovišti při cestě zpět).

Náklady :
Trajekt 2x 95 Euro (zakoupeno v lednu 2014)

Zdymadlo ve Stockholmu 160 SEK (při cestě do jezera jsme nic neplatili, zpět na moře to bylo za peníze)
Noc v kempu ve Stockholmu 175 SEK
2x noc v marině ve Stockholmu 2x 200 SEK (bez elektřiny)

Další náklady:
Palivo do auta (LPG, benzin), vstupné do Vasa muzea, hradu a zámků (obvykle v rozpětí kolem 70 až 160 SEK), nějaké relativně drobné nákupy

Jídlo a pití jsme si převážně vezli sebou.

Problémy v podstatě minimální: - něco jsem si způsobil sám, díky přepólování baterie odešel měnič 12V/230V a nabíječka USB na telefon, přetržený vant, přetržený výtah kosatky. K mému překvapení zůstaly běžné pozinkované šrouby korozí téměř netknuté, ale údajně nerezový pásek byl rezavý jak liška.

Na dotaz - jeli byste znovu? odpovídáme : okamžitě (raději ale o měsíc později, než jsme jeli, to je cca v druhé půlce července).

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti