Finská jezera 2014

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Finská jezera 2014

Příspěvekod Omen » stř srp 20, 2014 11:34 pm

Finsko 2014


Úvodem
S myšlenkou plavit se společně po finských jezerech přišel před rokem Denis, který se také lví měrou podílel na organizaci a zajišťování. Stal se tak naším admirálem ještě před vyplutím.
Původní záměr byl jet do Finska a plout po jezerech s vlastními loďkami. Zájemci se sešli tři a kuli pikle na setkání v Hodoníně. Zanedlouho však došlo k odstoupení jednoho „účastníka zájezdu“ a po zvážení rizik tranzitu lodí a časových možností, bylo rozhodnuto záměr pozměnit na variantu „charter“.
Denis získává v Bratislavě pro svůj záměr další zájemce a už je nás 4 manželské páry na 2 lodě po 4 osobách.
Bez problémů objednáváme lodě v oblasti soujezeří Savonlinna, severovýchodně od Helsink, pronajímatel nám vychází termínově vstříc.
Následují úvahy přepravy na místo a zpět. Letecká doprava nevyhovuje termínově i místně. Další řidičsky úspornou variantou je trajekt Svinoústí-Helsinki, ale dopravní společnost těsně před objednáním linku ruší. Zbývá nám podstoupit dlouhou cestu přes Polsko a pobaltské země, ke trajektu Tallinn-Helsinki. Z Helsinek je to do Savonlinny přes Lahti ještě 350 km.
Při volbě dopravního prostředku se nabízejí dvě varianty: 2 auta nebo mikrobus pro 8 osob. Dohodneme se, že slovenská část přijede do Havířova jedním mikrobusem a tam se rozhodneme, zda se vejdeme všichni do jednoho vozidla, nebo přibereme další auto.

Odjíždíme
V pátek 1.8. dopoledne přijíždí do Havířova mikrobus VW Caravella z Bratislavy, s 6 účastníky zájezdu a bebechami vč. rybářských a potápěčských krámů :) , naloženými až po střechu. Hned při pohledu na otevřené dveře zavazadlového prostoru je jasné, že skromná havířovská zavazadla :o nemají šanci na nakládku do tohoto vozu a padá rozhodnutí, že přibereme naši oktávku.
Poté objednáváme z našeho počítače trajekt Tallinn-Helsinki a vyrážíme. Bratislaváci už mají za sebou 300 km a čeká nás dalších cca 750 km. Nocleh je objednán na PL/LT hranici ve městě Suwalki, další nocleh je v Tallinnu.
Cesta z hlediska kvality silnic není špatná, ale dlouhá a úmorná, je horko, klima běží naplno. Jen Warszawou jsme pro různé rekonstrukce a objížďky projížděli 2 hodiny. Dále směrem k Bialystoku a Augustowu houstne kamionová doprava, a to docela silně. Do hotelu přijíždíme ve 23:30 hodin. Náš příjezd jsme raději potvrdili cestou telefonem.
Obrázek Obrázek
V sobotu ráno v hotelu posnídáme a vyrážíme. Čeká nás Via Baltica, dalších 750 km přes pobaltské země. Cesty vcelku kvalitní, občas podélné koleje, zázemí a benzinky obstojné. Benzín cca 1,3 E/l ve všech pobaltských zemích. Trasu Kaunas, Riga, Tallinn zvládáme bez problémů a kolem 20:00 jsme v Tallinnu.
Obrázek Obrázek
Vyhledáme hotel, ubytujeme se a jdeme do města. Prohlížíme si krásné historické město, při západu slunce kolem 22 hodin poprvé fakticky zaznamenáváme časový posun. Je teplo, přes den kolem 27 st.C.
Mimořádné teplo je následně celý týden, ponožky jsou skutečně nežádoucí.
Obrázek
V rozpáleném večerním městě si dopřejeme místní pivko a noční prohlídkou města se za soumraku po půlnoci vracíme do hotelu. Jdeme hned spát, v 6:00 už musíme být u trajektu.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
V neděli už jsme před šestou na ploše check-in trajektu, nalodíme se a po cca 2 hodinách přistáváme v Helsinkách.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Přístav je blízko města, zaparkujeme a dáme si pár hodin na prohlídku města. Uděláme rychlofotoprohlídku města, posedíme v přístavu u kávy a vyrážíme přes Lahti směr Savonlinna.
Obrázek ObrázekObrázek Obrázek Obrázek
Benzín ve Finsku podražil na 1,6 E/l.
Obrázek
Do Savonlinny, po ujetí 1800 km z Havířova (2100 z Bratislavy), přijíždíme kolem 18 hodiny, jsme očekáváni, přebíráme lodě (já s Denisem jednu, kamarádi druhou), uděláme si menší přivítací piknik.
Obrázek Obrázek
Marína (pokud se tak dá nazvat místo bez sociálního zázemí) je velmi skromná, všude kolem bordýlek, do přilehlého lesíka chodíme na „toaletní procházky“. Personál a jejich kancelář ušmudlaní. Denis to výstižně nazval podnikáním na ruský či rumunský způsob.
Obrázek
S jednou z lodí nejsme příliš spokojeni. Ušmudlané, mizerně udržované plavidlo. Navrhujeme, že si připlatíme a půjčíme jinou loď, která tu stojí a líbí se nám. Ta je ale od zítřka taky obsazená, takže musíme ustoupit, loď je již zaplacená a funkčně v pořádku.
Obě lodě jsou vybaveny papírovými mapami. Jen jedna má navigaci, ale zase nemá hloubkoměr. Naše loď má hloubkoměr a dále si pomáháme navigací Navionics v mém mobilu (za což touto cestou děkuji Jerryxovi ;)  ) .
Ještě večer koumáme s Denisem, že kompas na naší lodi nějak „tančí“. Slunce přece zapadlo přímo za naší zádí, kompas má ukazovat kurs 90 a ukazuje cca 180??? Naježení se chystáme na ráno k reklamaci. V tomto nepřehledném, členitém terénu přece bez pořádného kompasu nemůžeme vyplout!
dedko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 869
Registrován: pát pro 03, 2010 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hrušovská Zdrž

Re: Finská jezera 2014

Příspěvekod dedko » čtv srp 21, 2014 7:48 am

Omen píše:
Marína (pokud se tak dá nazvat místo bez sociálního zázemí) je velmi skromná, všude kolem bordýlek, do přilehlého lesíka chodíme na „toaletní procházky“. Personál a jejich kancelář ušmudlaní. Denis to výstižně nazval podnikáním na ruský či rumunský způsob.

Toto ma prekvapuje. :o
V Nórsku som sa plavil dva týždne z ostrova na ostrov, ale čistota okolia či sociálky na každom kroku !
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 308
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » čtv srp 21, 2014 12:36 pm

Uff, to je dálka. Radši bych letěl a pak jel vlakem nebo autobusem.
Ale moc pěkné, už se těším na plavební etapy.
Ten nepořádek mě taky překvapuje. Na pobřeží a ostrovech bylo vždy čisto.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv srp 21, 2014 3:01 pm

Všude jinde byl pořádek a čisto. Sociální zařízení všude velmi slušné až luxusní, vč. čistých splachovacích kadibudek v lese :)
Tato marína byla prostě vyjímkou. V té maríně se pohybovali 4 chlapi a jen jeden (šéf) neměl červený nos :x
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv srp 21, 2014 4:27 pm

Vyplouváme – den první
Hned po probuzení mi opět vrtá hlavou ten kompas. Pořád ukazuje 180st, kolegům na stejném mole ukazuje správně 90st. Hlavou se mi mihne cosi o deviaci kompasu a začnu z jeho blízkosti pečlivě odstraňovat vše kovové a …… za kompasem schované moje brýle s malým magnetkem na víku jejich obalu!!! Ještě že mariňáci přišli do práce později a ušetřili mě tak hezké ostudy.

Ráno před vyplutím ještě musíme zorganizovat dopravu domů. Padá rozhodnutí, že pojedeme jinou cestou, přes Švédsko. V kanceláři maríny objednáváme trajekt. Tato epizodka je opepřena infarktovými situacemi. Po objednání a zaplacení jednoho auta s posádkou na trajektu Turku-Stockholm hlásí počítač, že pro druhé auto už není na lodi místo. Opakovaný pokus = totéž. Nato se nám podaří ve stejný den zabukovat jiný trajekt Helsinki-Stockholm. Časový rozdíl v cíli přijatelný … 3 hodiny. Hned nato přichází další překvápko. Po zaplacení druhého auta zjišťujeme, že aplikace stáhla z karty méně peněz, něž měla. Po krátké radosti zjišťujeme, že na objednávce chybí auto samotné. Toto za pomocí šéfa maríny napravujeme telefonicky přímo u přepravce – dozaregistrovali i auto, doplatí se na místě. Po této zkušenosti už nemáme sílu objednávat další trajekt ze Švédska – necháme to na později.
Obrázek
Hned z mola vidíme nedaleko kardinální znaky, jejichž správné přečtení znamená pro náš plavební směr doslova slalom. Domlouváme se s obsluhou maríny na krátké instruktážní plavbě, chceme vyzkoušet ovládání a chování lodi a zda správně chápeme kardinálky. Následuje půlhodinová plavba s instruktorem k historickému vodnímu hradu města Savonlinna. Cestou nám mj. předvede, jak se zdarma v marínách čerpá fekální nádrž, zjišťujeme, že lodě jsou velmi náchylné k bočním náklonům. Poprvé vidíme náměrníky, zavzpomínáme na Lynxe, kardinálky chápeme správně.
Obrázek Obrázek
Z instruktážní plavby se vracíme do maríny, dokončíme zásobení lodí a kolem 15 hodiny konečně vyplouváme.
Při proplouvání úžiny kolem vodního hradu, která je v zatáčce ještě více zúžena kardinálkou, nás překvapuje proud vody, který rozvlní lodě a prověří pozornost kormidelníků. Soustava jezer je samosebou odvodněna, srážky se musejí někudy vracet do moře, a tak se proud projevuje právě v úžinách.
Obrázek Obrázek
Seznamujeme se s jezery. Jsou to nekonečné vodní plochy členěné ostrovy, ostrůvky a ostrůvečky, za každým lesíkem pevniny jsou další a další vodní plochy a ostrovy.
Plavba vyžaduje neustálou pozornost kormidelníka a „navigátora“. Hloubka se pohybuje nejčastěji od 5 do 25 metrů. Je zde množství laterálních znaků v kombinaci s kardinálními znaky, to vše potuplováno množstvím náměrníků.
Obrázek Obrázek
Dá se říci, že v hlavních plavebních trasách velkých lodí na sebe náměrníky plynule navazují. Viděli jsme jich desítky. Večer se nám „vyjasnilo“ …. Zatímco laterální znaky svítí výjimečně, náměrníky svítí vždy a spolehlivě. Přední (spodní) transparent bliká pravidelně a nepřetržitě, zadní (horní) transparent je ve frekvenci blikání jedinečný a tím je v noci umožněna jeho identifikace. Lodě tedy za dlouhých severských nocích plují od náměrníku k náměrníku, laterálky nevidí.

http://youtu.be/KsVoS1YM6FY

V jednom místě zasahovaly kardinálky do trasy vytyčené laterálními znaky. Zpomalíme, koumáme co s tím …. Chceme vyhovět „pokynům“ všech znaků, kličkujeme a divíme se. Projeli jsme bez úhony a kousek za tímto místem nocujeme. Nedá nám to a ráno, jakmile jede velká loď, vyběhnu se přes křoví ke břehu podívat, jak si poradí s touto navigační situací. Poradila si jednoduše, drží se červenozelené dráhy, kardinálku ignoruje.

Ten den končíme plavbu na jednom z tábořišť vyznačených na mapách - HIETASAARI. Nejsou u nich mola, jen malinkou ceduličkou a názvem vyznačena místa přistávání lodí. Zakotvíme stylem kotva-břeh. Po vystoupení z lodí po schůdkách máme po kolena vody. Pod kýlem zůstává pověstná stopa vody. Na noc se kvůli případnému vlnobití povytahujeme více ke kotvě.
Obrázek Obrázek Obrázek
Hned první den slaví úspěch Denis – rybář začátečník. Chytil štiku, kterou jsme hned připravili na ohníku a pochutnali si na ní.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Zaznamenáváme taky vlivy své zeměpisné šířky. Slunce zapadá kolem 22 hodiny. Úplně se nesetmí (dá se pohybovat i v lese), jen světlý obzor se v průběhu noci přesouvá k východu a tam slunce opět ráno vykoukne.
Obrázek
Tábořiště jsou vybavena vším potřebným a jejich popis stojí za samostatnou kapitolu. Ale místo jejich popisu si to zjednoduším tímto názorným videem:

http://youtu.be/4_QXrOGqQcs

Za pozornost stojí také samotná kadibudka. Místo pro naše odpady není vyhloubeno v zemi, jak je v našich končinách zvykem, ale je nad terénem, aby se to snadno odklízelo. Do kadibudky se vstupuje třemi schody. Náš „výtvor“ se zasypává připravenými pilinami, ruční membránovou pumpou se spláchne.
Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Omen dne stř srp 27, 2014 9:00 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát srp 22, 2014 11:50 pm

lynx píše:Uff, to je dálka. Radši bych letěl a pak jel vlakem nebo autobusem.
Ale moc pěkné, už se těším na plavební etapy.
Ten nepořádek mě taky překvapuje. Na pobřeží a ostrovech bylo vždy čisto.


Keď sme zavrhli plavbu vlastnými loďami po Fínsku, tak som plánoval čárter a cestu lietadlom. Viedeň - Helsinky stála letenka asi 145 eur spiatočná a odtial do Lappeeranty vlakom za 30 eur . Aj s taxíkom jedna cesta za 110 eur. To je dobrá cena. Plachetnice a luxusné motoráky som našiel v ponuke lahko, ale motorové kruizery sa v ponuke moc nevyskytujú. Lappeenranta je pomerne blízko k Helsinkám, ale keď som tam objednal loď u jedinej spoločnosti čo som tam našiel, tak táto asi vyhlásila bankrot, alebo čo a ponuka z webu zmizla. Tak som našiel čártrovku motorkruizerov v Savonlinna, ale to je raz tak ďalej od Helsínk a vlak je drahý. Tak sme sa s Omenom dohodli, že pôjdeme trajektom zo Svinjouščia do Helsínk, odplávať mal cca o 21,00 a do Helsínk prísť ráno, tuším o 9,00. Takže to chcelo "len"cestu cez Polsko a v noci by sme sa vyspali na trajekte a na druhý deň ráno už len cca 400 km do Savonlinna. Teda len jeden a pol dňa cestovania a navyše do auta sa môžme nabaliť viac ako do lietadla. Lode som vyplatil a keď som asi 3 týždne pred odchodom išiel objednať trajektové lístky, tak som dostal ladovú sprchu pri počítači, trajekt Svinjouščie - Helsinky bol zrušený !!! A čo včul ??? Letenky už boli za cca 300 eur, trajekt z Nemecka do Helsínk je ešte drahší ako letenka, tak neostávalo nič iné ako autom cez Polsko, pobaltské krajiny a trajekt Tallin - Helsinky. Cesta na tri dni. Vtedy som mal s toho hrôzu, ale dnes nelutujem. Už len návšteva Tallinu stála za to. Cestu speť som naplánoval cez Švédsko, zo Savonline do Turku, pozreli sme si krásne mesto, z Turku sme odplávali pred zotmením, pozreli sme z paluby trajektu Alandy, vyspali sme sa, za prijatelnú cenu a ráno svieži sme vystúpili v Štokholme. Pozreli sme mesto, asi 7 hodín a vyrazili sme po kvalitnej dialnici naprieč, či skôr pozdĺž Švédskom do Trelleborgu. O 23,00 sme vyplávali a ráno pomerne slušne vyspaný sme vystúpili v Rostoku. Cesta cez Nemecko perfektná, v Polsku asi 80 km hroznej cesty, ale potom už dobrá dialnica. Slovenská časť posádky sme spravili chybu, že sme nešli domov cez Ostravu, lebo tam je dialnica do Polska v podstate hotová. Tých cca 100 km na Slovenský hraničný prechod sme išli asi 5 hodín. To bola úplne najhoršia časť cesty. Teda cesta to bola dlhá, ale bola to súčasť dovolenky, cestovania.
Ak ešte raz, tak lietadlo má suverénne prednosť. Výhoda auta, že si odvezieš veci je len iluzórna. Je síce pravda, že plechovka piva stojí vo Fínsku v obchode 2,5 eur a u nás 0,5. ale vypil som tam asi 20 pív, tak rozdiel by bol v cene 40 eur. Ostatné potraviny v podstate ako u nás.
Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 277
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » sob srp 23, 2014 7:22 am

Jenom technická - Denisi, ta dálnice na Ostrava je hotová celá, o prázdninách byl otevřený poslední most (stavěli to u Swierklan napodruhé a objížděl se). Takže byste z Rostocku až do Blavy jeli po dálnici. Jsou tam dva tankodromy, jak píšeš od DE/PL hranice asi 80 km a pak mezi Bohumínem a Ostravou, ale jinak je to celé v dobré kvalitě. Kdo by jel opačně, tak ten polský úsek DO Německa už je zcela nový.
Jinak moc pěkná reportáž. :good:
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » ned srp 24, 2014 9:20 pm

Druhý den plavby - úterý 5.8.
Každý den odplouváme v cca 10 hodin. Zvolili jsme pohodovou dovolenou, žádné honění kilometrů. To území je tak obrovské, že i kdybychom pluli 30 hodin denně :) , stejně uvidíme jen zlomek. Kde se nám líbí, zastavíme na koupání. Voda má odhadem tak 24st C a má nádech zbarvení dohněda. Je to nejspíše nějaké minerální zbarvení nebo vliv rašelinišť kdesi na severu, či čo.

Zjišťujeme, že jsme v těsné blízkosti národního parku Linnansaari. Krásnou plavbou míříme do jeho střediska, maríny Oravi.

video http://youtu.be/8-0KQnmv9cI

Marína je to nová, krásná, dá se tady vyvázat, nakoupit, natankovat i osprchovat. Využíváme sprchy, dáme si pivko za lidových 6E a pokračujeme v plavbě.
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Míříme přímo do centra parku, na ostrov Linnansaari. Na jednom z jeho 3 kotvišť je malé molíčko, ke kterému se navečer vyvazujeme. Není zde ale ohniště, pouze kadibudka. Později zjišťujeme, že toto místo není určeno ke kempování, ale jako výchozí bod pro prohlídku ostrova.
Obrázek Obrázek Obrázek
Prohlídku ostrova necháváme na ráno.

Třetí den plavby - středa 6.8.

Z vyvýšenin ostrova Linnansaari se nabízí krásné rozhledy, po vycházce odplouváme.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Cestou na sever se zastavíme u kotviště KIRVESSAARI na polední pauzu a vykoupání. Vidíme kolem profrčet velkou kanoi, snad pro 10 lidí, zíráme na nádherné lišejníky.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Pokračujeme v plavbě na severozápad, potkáváme nákladní lodě, a kotvíme na kotvišti HARRONSAARI.
Z tohoto kotviště máme několik zážitků.
Je tady mnoho mravenců, takže kotevní přípitek v pivko odbýváme ve vodě. Máme taky pocit, že nás sleduje nějaká místní šelma :o . A během našeho kotvení a pokolenavevoděpřipíjení přifrčel fin s rybářským člunem vybaveným 11 udicemi, který na ohníku opekl dětem ............buřta :D .
Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Omen dne stř srp 27, 2014 12:18 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » pon srp 25, 2014 7:19 pm

Čtvrtý den plavby – čtvrtek 7.8.
Ráno vyrážíme k otočnému bodu naší plavby, městu Verkaus.
Cestou vidíme nám neznámé plavební znaky, přípravu sestavy voru, přístavní prostor pro nakládku dřeva.
Obrázek
Tento plavební znak má předozadní rozmístění kruhových terčů. Jiné podání náměrníku?

Všímáme si, jak blízko vodní hladině jsou umístěny chaty. Jsme z toho překvapeni, ale je to zřejmě známka toho, že vlnobití zde není vážný problém, i když délka vodní hladiny dosahuje v určitých směrech několika kilometrů.

Video http://youtu.be/PW-6Y15NblI

Město Verkaus je rozhraní dvou soujezeří, propojených plavebně komorou o výšce cca 5m. Vyvážeme se u městského mola a jdeme do města. Jdeme kolem plavební komory. Zde stojí za pozornost konstrukce vrat, na kterých se tlak vody rovnoměrně rozkládá a umožňuje tak otevírání vrat „pod tlakem“, tedy vypouštění komory přímo „křídlovými“ vraty. Na fotce z vypouštění komory si lze všimnout výše popisovaného zbarvení vody.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Nad plavební komorou nahlédneme do maríny (která je obsluhována jen odpoledne), dále jdeme do města kolem přirozeného ale řízeného přepadu vody mezi jezerními soustavami, nakoupíme potraviny a vodu, navštívíme místní muzeum stavby plavebních komor.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Jsme v bodě obratu naší plavby, otáčíme a vracíme se na jihovýchod. Cestou zpět předjíždíme vor, který se mezitím dal do pohybu. Vor cca 200 m dlouhý táhne větší remorkér a k pomoci má 2 malé remorkéry, které mu pomáhají „urovnávat“ náklad a natáčet konec v úzkých plavebních drahách.
Obrázek Obrázek Obrázek
Po další plavbě kotvíme asi u nejhezčího tábořiště TAIVALSAARI. Byl ovšem problém ho v členitém terénu najít. Na mapě ho vidíme, ale je dobře skryto mezi stromy a kameny. Už se zdá, že to vzdáme, loď bez hloubkoměru vyčkává na výsledek našeho podrobného průzkumu pobřeží. Nakonec zahlédneme modrobílou ceduličku, která označuje kotviště. Před chvílí jsme možná 30m kolem ní propluli.
Rybáři se s udicemi ten večer snaží ze všech sil, oheň je připraven, ale marně. Tak si aspoň zavzpomínají :D
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Omen dne pát srp 29, 2014 7:43 am, celkem upraveno 5 x.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 308
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte srp 26, 2014 10:32 am

Móóóc pěkný, jak fotky a videa, tak vyprávění.
Koukám, že jste kolem sebe často měli víc vody, než já na moři. :o
Byla by trasa průjezdná pro plachetnici s, dejme tomu, desetimetrovým stěžněm?
Foukalo tak, aby šlo plachtit?
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 641
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 76

Příspěvekod Jardasu » úte srp 26, 2014 11:10 am

Paráda, škoda, že je to tak daleko a komplikovaně pro cestu s vlastní lodí. Chtělo by to tam pobýt alespoň tři týdny, že?
Jak je to tam s rybařením a rozděláváním ohně, musí být na jezerech nějaký rybářský lístek?

Díky za pěkné fotky a popis cesty.

Zdraví Jarda
Uživatelský avatar
ixxo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 327
Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Gútor

Příspěvekod ixxo » úte srp 26, 2014 11:20 am

Pekná cesta, pekné fotky. Čo bude budúca cesta?
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » úte srp 26, 2014 3:37 pm

Průjezdnost pro plachetnice:
V samotném výchozím městě Savonlinna jsme podplouvali železniční most s výškou 7m a silniční most 12m. Železniční byl konstrukčně zvedací, ale režim zvedání a zda vůbec jsme nezkoumali. V tomto městě bylo ale několik marín, některé i "za mosty".
Další "překážkou" byla až za několik dní plavební komora ve městě Verkaus s podjezdnou výškou 4,7 m.
Při zajíždění do maríny v Oravi byl most o výšce 11,5m - viz foto. Jiné výškové překážky na naší trase nebyly.

Vítr přiměřený do 4 Bf, vhodný na pohodlné plachtění, večer lehal. Při křižování by byl místy (v úžinách) problém prostorový. Silný vítr jsme nezaznamenali, ale podle vyjádření místních jsme měli štěstí na mimořádně krásné počasí.
Některá místa byla ale dosti poseta kardinálkami, nevím jestli bych jako samojediný kormidelník plachetnice stíhal vše za plavby včas vyhodnocovat. S GPS na větším monitoru než S III snad ano :?

Rybářský lístek potřeba byl, naši 2 rybáři si ho kupovali v maríně, cenu nevím, mohl by upřesnit Denis.

Oheň se rozdělává v tábořištích, které jsou na půl hodiny plavby od sebe, na luxusních ohništích - viz video. Jinde by to byl (nejspíše) problém.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte srp 26, 2014 7:45 pm

Rybársky lístok stojí 18 eur na týždeň. Či existuje lacnejší mesačný neviem, nezisťovali sme. Lístok nám vybavili cez internet v maríne a tam sme aj platili.
K plachetniciam, plochy sú rozlahlé, takže na plachty v pohode, v tej jazernej oblasti kde sme sa pohybovali boli hĺbky dostatočné až velké, bežne 15 m. Plavebná dráha bola vytýčená pre velké, največšie lode. Malé motoráky jazdili hoci kade, my sme si ovšem netrúfali .Ale podla mapy sa dalo vytipovať, kde sa dá jazdiť širinou. Jazerná sústava do ktorej sa vchádzalo cez Oravy, na východ od Oravi, tá je dosť plytká, cca 3 m. V čártrovke kde sme brali lode požičiavajú aj malé kajutové plachetnice:
http://www.saimaanvuokravenho.fi/resources.php?catid=6

Alkohol ja vo Fínsku na cestách 0,4, ale na lodi 0,1 !!!! Trochu čudné.

Ešte k splachovacím záchodom na táboriskách :) , je tam ručná pumpa, niečo ako bilgepump na lodi, ale ňou sa do dopadišťa napumpuje hnedkastá tekutina, asi nejaká protismradovka, samozrejmä bio, lebo odpad sa používa na hnojenie.
Uživatelský avatar
ladyB
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 3
Registrován: pon srp 25, 2014 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod ladyB » úte srp 26, 2014 8:08 pm

Denis , troška ťa opravím. S tým alkoholom na ceste ok - 0,4 , ale na vode nie 0,1 ale 1!!! Osobná skúsenosť :good:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte srp 26, 2014 8:23 pm

LadyB sa pohli. Kto kolko znesie je jeho vec. Fín v maríne hovoril, že u nich na cestách 1 je bežné, ale 0,1 je na vode POVOLENÉ a vraj to aj polícia kontroluje, vraj od času keď tam nejaký Slováci boli na dovolenke :D .
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » stř srp 27, 2014 7:13 pm

Pátý den plavby – pátek 8.8.
Po ranním kafíčku a čvachtání v jezeře vyrážíme.
Rychlost plavby na jezeře jsme udržovali v okolí 10 km/hod, když si motory spokojeně brumlaly, nespěcháme.
Obrázek Obrázek Obrázek
Směřujeme do letoviska Porosalmi – Järvisydän.
Připlouváme do přístaviště, místa u mola je dost. Rozhlížíme se – je to nejspíše letovisko pro movitější, nápisy jsou též v ruštině. Krásná velká restaurace, sauna přímo u vody, řady menších i větších chat, zastřešené prostory pro zábavu větších skupin lidí.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Zajímavostí je „dvojčinná“ kadibudka plná vyhaslých petrolejek :?
Obrázek Obrázek
Asi se tomuto středisku daří, je tady čilý stavební ruch.
Na místě pak zjišťujeme, že nedaleko odsud je docela hezký skanzen, který neváháme navštívit. Dáme si pivko, posedíme, pookouníme a vracíme se k lodím. Prohlídku skanzenu přiblížím na nepříliš zdařilém, ale obsahově názorném videu.
Obrázek Obrázek Obrázek

Video - skanzen http://youtu.be/SHWVF1pK2gU

Po návratu na mola ještě vyčerpáme fekální nádrže lodí. Vývěva je samoobslužná, bezplatná.
Máme před sebou asi 3 hodiny plavby bez konkrétního cíle. Seznamujeme se s novým typem náměrníku.
Obrázek Obrázek Obrázek
Teprve během plavby padne rozhodnutí, že na noc zastavíme u mola v malinkém přístavišti NUOTNIEMI. Je to ale jen přístaviště se slipem a kadibudkou. Ohniště oželíme a ženy připravují studenou baštu.
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv srp 28, 2014 8:32 pm

Šestý den plavby – sobota 9.8.
Dnešním cílem už je město Savonlinna. Není daleko, snad 4 hodiny plavby.
Asi po dvou hodinách plavby uděláme opět zastávku na oběd a koupání. Je to opět na ostrově Hietasaari, ale z jeho opačné strany. Je to naše poslední koupání ve volné přírodě, Soňa tady proto zanechává symbolickou stopu naší výpravy.
Obrázek Obrázek
Po další plavbě se blížíme k městu Savonlinna, ale vplouváme do něj jinou cestou, kolem pracovního přístavu.
Obrázek
Je zde městské molo, ovšem beze služeb, ale také privátní molo, patřící jednomu z hotelů. Přespíme tady, v ušmudlané domovské maríně, která je odsud cca 15 min plavby, není co pohledávat. Zastavíme u hezkého privátního mola, příď k molu - záď na bojku, v recepci se ohlásíme, zaplatíme 15E za každou loď a máme k dispozici veškeré služby až do rána.
Obrázek Obrázek Obrázek
Jdeme na prohlídku města. Je to skutečně moc malebné a čisté městečko. Je tady historický vodní hrad, museum (ani jedno jsme ovšem neviděli zevnitř, neboť jsme přišli po zavírací době), přístav větších lodí, spousta hřišť pro děti – moc hezké prostředí.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Po prohlídce města si v přístavu dáme pivko, na sociálkách hotelu si dopřejeme sprchy a jdeme spát. Ráno v 9:00 je dohodnuto předání lodí v maríně.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv srp 28, 2014 8:55 pm

Neděle 10.8.
Krátkou plavbou z města Savonlinna se blížíme k výchozí maríně, která je jihovýchodně od města.
Obrázek
Jsme očekáváni, předáme lodě, po dotankování zaplatíme naftu, přebereme zpět kauci, v nedalekém marketu nakoupíme věci na cestu a vyrážíme směr Helsinki.
Obrázek Obrázek Obrázek
V Helsinkách se naše cesty na čas rozdělují. Kamarádi zamíří k přístavu (trajekt Helsinki-Stockholm), my pokračujeme směr Turku. Odpoledne jsme v Turku, zaparkujeme v blízkosti nástupu na trajekt a jdeme si prohlédnout město. Zbývají nám na to asi 3 hodiny do odjezdu trajektu.
Obrázek Obrázek
Turku na nás udělalo velký dojem, snad větší než Helsinki. Malebné město, s námořním muzeem, kouzelným přístavem.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Kdyby Maxík chtěl do nějaké staré dřevěné lodě též historický dřevěný motor, máme pro něho tip.
Obrázek

Vidíme taky zajímavé hydraulické zdvihadlo pro opravu podponorových částí lodí, a na zdejší severní šířku docela velké kytky :)
Obrázek Obrázek Obrázek
Kolem 22 hodiny najíždíme na trajekt Turku-Stockholm.
Obrázek Obrázek
Ubytujeme se v hezké a čisté kajutě a jdeme na palubu. Trajekt vyrazil a odvážně se vtisknul do úzké plavební dráhy Alandskách ostrovů …. „pevniny zředěné mořem“. Opět vzpomeneme na Lynxovu plavbu a až do setmění u pivečka na palubě sledujeme kam všude se ten obrovitý trajekt přece nemůže vejít!!! :shock:
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Pak si prohlédneme loď, zdržíme se chvíli u hezky připravené diskotéky pro děti, mineme nemálo opilých Finů a Rusů s kartony nakoupeného piva …. a jdeme spát.
Naposledy upravil(a) Omen dne čtv srp 28, 2014 11:23 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv srp 28, 2014 9:54 pm

Pondělí 11.8.
Ráno v 5 hodin nás budí lodní hlášení, že „čerez adnoho časa karablj pribijet sa v porte Stockholm“.
Dáme si ranní kafíčko v restauraci, natočíme přistávací manévr, kdy se 212m dlouhá loď otočí v přístavním bazénu na pětníku a v 6:00 jsme na švédské pevnině.
Přesuneme se do centra města. Tady nás, nepřipravené, překvapuje, že parkovací automat chce SEK ?!?! To jsme si neuvědomili, že Švédsko není v eurozóně. Řešíme to výběrem 500 SEK bankovky z bankomatu a mince dále rozměněné v ranních bufítkách hážeme nenasytnému parkomatu.
Za 3 hodiny přistanou naši kamarádi. Využíváme času a vyrážíme do historické části města.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
S přečtením názvů některých ulic si fakt nevíme rady.
Obrázek
Vracíme se na místo setkání s pozdějipřipluvšími účastníky zájezdu. Část posádky jde navštívit muzeum Vasa, část se vrací do nedokoukaného historického města.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Zde musím říci, že alespoň na mně udělal Stockholm ohromný dojem a určitě se sem ještě vrátím.
Z města dýchá historie, síla a bohatství v historii výbojného švédského národa.
Jediné, co jim možno vytknout je to, že by se měli přiučit u pražské nebo kremelské hradní stráže ceremonie střídání :thmbdn:
Ve 13 hodin se vydáváme napříč Švédskem do jihozápadního města Trelleborg.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Protivná objížďka nás připravuje o časovou rezervu a proto hned po příjezdu najíždíme na trajekt Trelleborg-Rostock. Jsme utahaní, jdeme hned spát do kajut.
Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Omen dne pát srp 29, 2014 7:09 am, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2496
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » čtv srp 28, 2014 10:04 pm

Teda ty lodní motory mne dostaly :roll: Nějaké lodní museum už jsem viděl, ale takovouhle sbírku LM ještě ne :good:
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv srp 28, 2014 10:06 pm

Maxíku pošli mi svou mailovou adresu, pošlu ti více fotek z muzea.
A co říkáš na ten dřevěný pohon?
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2496
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » čtv srp 28, 2014 10:30 pm

pinto@mybox.cz Ten pohon musí být značně neekonomický ;) Ale rozhodně zajímavý kousek :?
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » pát srp 29, 2014 7:56 am

Maxíku máš to v poště.
Ta první serie je z muzea Verkaus - ta je chudší.

Ta druhá až třetí série je z Turku.
To muzeum v Turku by vyžadovalo min. půl dne, my na "proběhnutí" (poloviny expozice :( )měli s Denisem tak hodinu.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » pát srp 29, 2014 8:46 am

Úterý 12.8.
Probouzíme se v německém Rostocku,. Ještě na palubě trajektu stihneme kafíčko.
Obrázek Obrázek

V 6:00 jsme na pevnině. Čeká nás cesta cca 850 km přes Berlín-Wroclaw-Glivice-Ostrava-Havířov, Bratislaváci to mají o 300 km dále.

Těm, kdož dočetli až sem děkujeme za pozornost a trpělivost. Některé hezké fotky bohužel nešly vůbec vložit – nevím proč.

Případné otázky rádi odpovíme


Posádky:
Loď Savotta: Iva a Vlado, Soňa a Jožko
Loď Veijari: Danka a Denis, Irča a Přemek (Omen)


A ŠMYTEC :mad:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti