Keltské moře - takový opravdový jachting

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Keltské moře - takový opravdový jachting

Příspěvekod lynx » stř črc 22, 2015 9:58 am

Až budu mít více času, tak povyprávím o svojí plavbě Keltským mořem.
Zatím malá ochutnávka:

Přístav Newlyn

Obrázek


Maják Longships u mysu Land's End

Obrázek

Obrázek


Jachting pro radost na Scilly Islands

Obrázek

:-)
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Příspěvekod veselyroman » stř črc 22, 2015 10:16 am

Už se těším na vyprávění - zbytečně to čekání nenatahuj :-).
V každém případě předem díky!
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » stř črc 22, 2015 3:38 pm

Tak abych snad pozvolna začal. :-)

4. července jsem cestoval z Prahy do města Falmouth v Cornwallu. Na mapě to tak nevypadá, ale JZ Anglie je od Londýna dost daleko.
Doprava spočívala v cestě na pražské letiště, letu na letiště Londýn Stansted, cestě letištním autobusem do centa Londýna, cestě metrem na nádraží Paddington Station, cestě vlakem do městečka Truro a dalším vláčkem do stanice Penryn. Tady jsem zavolal Nickovi z charterovky Cornish Cruising a on mě dovezl do mariny. Ufff. Z domova jsem odcházel v sedm ráno, na loď jsem se dostal v deset večer.
Kromě londýnského metra jsem měl všechny letenky/jízdenky koupené předem.

K tomu se váže jedna zaznamenáníhodná příhoda:
Na Stansted jsme přiletěli včes, což se mi líbilo, protože autobus firmy EasyBus odjížděl hodinu po příletu. Co se nezdařilo, byl výdej zavazadel. Ke svému batohu jsem se dostal 20 minut po odjezdu autobusu. :-(
Stánek firmy EasyBus jsem na letišti nenašel, tak jsem se smířil s tím, že si u jiné firmy – National Express – koupím jinou jízdenku. Cesta se mi tedy prodraží o 12 až 15 liber. :-(
Když na mě přišla řada, zeptal jsem se, kdy jede nejbližší autobus. Paní odpověděla, že každou chvíli – rozuměj, co 15 minut.
„Dejte mi tedy jednu jízdenku, prosím."
„Pane, to, co vám kouká z kapsy košile, je jízdenka na EasyBus?"
„Ano, ale dlouho jsem čekal na zavazadla a spoj mi ujel."
„Na tuhle jízdenku můžete jet s námi."
„Vážně??! S jinou firmou?!!"
„Ano, jděte tímhle podchodem na nástupiště č. 16."
„Uhhh, ehm, DĚKUJI!"
A fakt jsem jel. :shock:

Příště už to bude o lodi a moři. :)
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1251
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » stř črc 22, 2015 6:39 pm

Šup, šup Lynxi ;)
Ven se vylézt nedá, tak čumákujeme u monitoru a čekáme na osvědčené počteníčko :D
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » stř črc 22, 2015 6:51 pm

Musíte vydržet do zítřka.
Po návratu mám dost práce a za chvíli jdu do ČANY na pivo. :P :lol:

L.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2282
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Příspěvekod err_ » čtv črc 23, 2015 9:50 am

To bude urcite adrenalinova plavba, ale jak se taky zda, pomalu opoustis od sve "dealni velikosti" a s narustajici slozitosti more vybiras radeji vetsi ...
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » čtv črc 23, 2015 10:04 am

Ohledně lodi se situace vyvíjela celkem zajímavě. Na podzim loňského roku, když jsem uvažoval, kde se letos chci plavit, jsem na stránkách Cornish Cruising našel loď Sadler 28 (nebo 29 – už nevím). To je přesně správná velikost pro sólovou plavbu v mém podání. Loď je už dostatečně velká pro plavbu na otevřeném moři, ale ještě se s ní dobře manévruje v přístavu.
Letos koncem ledna ovšem loď už v nabídce nebyla. Na můj dotaz mi šéf charterovky – Nick – odpověděl, že už ani nebude. :-(
Nejbližší větší – Bavaria 30 – by délkou 9,32 m také vyhovovala, ale byla o poznání dražší. Zamířil jsem tedy níž a objednal loď Sadler 26 o max. délce 7,94 m. Asi měsíc před začátkem plavby jsem poslal mail s otázkami ohledně příjezdu do mariny, nákupu zásob atd. Nejdřív se nic nedělo, ale pak mi přišel mail následujícího obsahu:
Je nám to velice trapné a omlouváme se, ale majitel loď stáhl z charteru. Nabízíme ti jinou loď, která je sice o dost dražší, ale vzhledem k situaci nebudeš nic doplácet. Napiš, zda máš zájem. Jde o loď Jeaneau Sun Odyssey 35.
Poněkud mi ztuhly rysy. Loď měří 10,75 m. S takhle dlouhou lodí jsem sólově nikdy neplul. Krom toho Sadler má twin keel, takže může stát na dně v přístavech, které za odlivu vysychají. Jeaneau má fin keel, takže ani náhodou. Jeden vysychající přístav – St. Ives – jsem měl v pánu navštívit. Po čtvrthodince rozmýšlení jsem odepsal, že loď beru. Stejně už jsem měl koupené letenky a jízdenky.
Změnil jsem plánovanou trasu a doufal, že si s přístavními manévry poradím. Z plavby samotné jsem příliš obavy neměl – když budu brzo refovat, za plavby loď zvládnu.
V dajších pokračováních uvidíte, jak se mi to podařilo. :)
Jen se ještě zmíním o tom, jak se měnil plán trasy a o některých „špecifikách" plavby v přílivových vodách.
Naposledy upravil(a) lynx dne pát črc 24, 2015 12:22 pm, celkem upraveno 1 x.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pát črc 24, 2015 12:18 pm

Jak se měnila loď, kterou jsem měl mít, tak jsem upravoval svoje plány na to, kam plout. Velice mě lákalo obeplout pověstný maják Fastnet. Nějakých deset mil od něj je velice dobře chráněná zátoka u městečka Baltimore. V zátoce by se dalo výborně kotvit a odpočívat, ve městečku by rozumně šlo doplnit zásoby.

Obrázek

Problém byl v tom, že 26stopá loď byla kategorie 2, tedy taková, že smí maximálně 60 mil od bezpečného přístavu. To při přímé trase Keltským mořem nejde splnit. Musel bych se nejdříve držet v šedesátimílové vzdálenosti od Cornwallu, pak Walesu (Milford Haven) a nakonec od jižního pobřeží Irska. To už by pro osmimetrovou loďku byl docela zápřah, který by byl možný jen za příznivého větru. Situaci ještě komplikuje oblast, kde jsou plošiny pro těžbu plynu. Kolem nich je pásmo zakázané plavby.

Snad se v mých malůvkách trochu vyznáte:

Obrázek

Jeaneau 35 dávala naději na rychlejší plavbu, ale i tak by to bylo velice těsné. Rozhodl jsem se, že konečný cíl zvolím až podle situace při etapě z Cornwallu do Irska. I Jeaneau – její jméno je Alcyone – je také kategorie C2.

Obrázek

Dosti podstatným faktorem pro stanovení délky etapy jsou (kromě směru a síly větru) také přílivové proudy a jejich účinky v okolí pevniny – zejména ostrovů, poloostrovů a mysů. Tady jsou proudy jednak nejsilnější a tudíž dokážou loď buď brzdit nebo naopak urychlit, ale také se tu vytvářejí tzv. races, edies a overfalls. Tedy oblasti, kde jsou vlny strmější a kratší, přicházejí z více směrů, častěji se zalamují a tvoří se tu víry. Nejhorší situace jsou za skočného přílivu a fouká-li vítr proti směru proudu.
Jedno takové pověstné místo je u mysu Lizard, který jsem měl obeplouvat den po skočném přílivu. Předpověď říkala, že bude foukat SW 4 až 5 s poryvy 6. Směr v reálu odpovídal, poryvy byly až 29 uzlů. Jistě chápete, že jsem se od mysu držel v uctivé vzdálenosti – plul jsem stále alespoň pět mil od něj. Tam byla plavba vzhledem k počasí celkem klidná.
Ale o tom zase příště.
Uživatelský avatar
DonTragedy
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 138
Registrován: pon úno 20, 2012 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod DonTragedy » sob črc 25, 2015 6:38 pm

V prvom rade - vždy skvelé reportáže, vďaka za ne.

V tomto prípade si ma donútil sa zamyslieť nad klasifikáciou lode. Kde si získal informáciu o tom, že loď kategórie C musí byť maximálne 60 NM od prístavu ? Certifikáciu si získal od chartrovej spoločnosti ? Na webe staršie lode nemusia byť a možu mať rôzne certifikácie.

Priznám, že som nikdy neriešil certifikáciu lode pri požičaní, ale zatiaľ som bol len na miestach, kde sa dá plaviť aj vo vani - hodlám to práve zmeniť, preto mi to udrelo do očí. Keď som sa snažil zistiť, čo certifikácie znamenajú, tak som bol prekvapený, že záver je, že nedávajú žiadne obmedzenia a druhé prekvapenie bolo, že si môžu lode certifikovať spoločnosti, ktoré lode stavajú aj samy - nie je na to autorita.

Čo znamená kategória C2 ? Pretože popisy, ktoré som našiel hovoria, že lod kategórie C je postavená na plavbu "inshore" - v zásade BF6, vlny do 2m a že je certifikovaná pre 2 osoby (to mi príde pri 35ft dosť málo). Hovorí to o tom, čo loď určite vydrží, nenašiel som, že by tam bolo obmedzenie kam loď môže, ale možno som to len nenašiel.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pon črc 27, 2015 9:15 am

Ahoj, domnívám se, že mluvíme každý o něčem trochu jiném. Kategorie, kterou uvádím, je specificky britská záležitost. Vodítkem může být tabulka na stránkách RYA, která je sice pro non British flagged vessels, ale pro britské lodi to je asi stejné. Alespoň v charterovce tohle rozdělení používají.
Tabulka je zde: http://www.rya.org.uk/coursestraining/p ... nwork.aspx
Uživatelský avatar
DonTragedy
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 138
Registrován: pon úno 20, 2012 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod DonTragedy » pon črc 27, 2015 10:27 am

Ano predpokladal som, že hovoríš o certifikácie lode, pretože u preukazoch je len doporučenie. To čo uvádzaš sú profesionálne obmedzenia preukazu. To znamená, že na teba ako rekreanta by sa nemali vzťahovať.
Ďakujem za info, mňa to len zaujalo.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pon črc 27, 2015 10:31 am

Já vím, tabulku jsem dal jen jako příklad. V charterovce tyhle kategorie proužívali pro certifikace lodí.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pon črc 27, 2015 10:34 am

Z Falmouth do Newlynu

V pondělí kolem čtvrt na deset jsem vyplul z mariny. Marina je rozdělená na dvě části prahem, který v části blíž ke břehu zadržuje dostatek vody. Za odlivu se ovšem nedá z téhle části vyplout. Alcyone ovšem stála v druhé části, takže jsem mohl odplout kdykoli.
Při odplouvání jsem se přídí zlehka dotkl zádi vedlejší lodi, ovšem byl to opravdu jen dotyk – nedošlo k sebemenší škodě. Pak už jsem z úzké uličky vyplul dobře. Pomalu jsem proplouval přístavem a mířil k ústí řeky Fal. Plavební dráha se vine mezi spoustou lodí na bójích.
Na otevřeném moři jsem vyroloval asi 1/3 genoy a stále plul i na motor. Před polednem jsem vytáhl hlavní plachtu a zarefoval ji na druhý ref. Pak jsem vypnul motor. V tu chvíli ještě nebylo nutné mít druhý ref, ale vítr – v souladu s předpovědí – postupně sílil.

Zatím foukal jižní vítr síly 4 až 5 Bft. Na jih jsem zatím chtěl plout, takže jsem k mysu Lizard křižoval. Mys jsem obeplul ve vzdálenosti asi pěti mil, abych se vyhnul nepříjemným přílivovým jevům, kterými je tohle místo pověstné.
S přechodem na JZ kurz vítr sílil až k 6 Bft. Z Atlantiku přicházely dost velké vlny, odpoledne ty největší dosahovaly čtyř metrů. Plavba v nich nebyla pohodlná, ale o nic dramatického nešlo – vlny nebyly příliš strmé. Celou dobu jsem používal autopilota. Fungoval velice dobře, ale postupně začal vydávat nepříjemné skřípavé a rachotivé zvuky. Nešlo ani tak o rámus, ale o obavy z případné poruchy.
I z toho důvodu jsem po dalším zesílení větru úplně spustil hlavní plachtu. To už jsem plul na boční až zadoboční vítr a i jen na třetinu genoy loď plula rychlostí kolem 4,5 uzlu. Jak jsem vplouval do zátoky, ve které jsou přístavy Newlyn a Penzance, vlny se pomalu zmenšovaly. Před Newlynem jsem v pohodě připravil loď na přistání a vplul do přístavu. Sídlí tu početná rybářská flotila a jen část přístavu je určena pro jachty.
Chvíli jsem hledal místo a pak se jal přistávat u delšího pontonu. V přístavu nefoukalo, ale přílivový proud mi snesl záď, takže jsem k prstu pontonu připlouval šikmo. Na pontonu mi ale tři ochotní jachtaři pomohli, takže jsem nemusel manévr přerušit a opakovat. Do ničeho jsem nenarazil, což s takhle velkou lodí, se kterou sem přistával poprvé, považuji za „úspěch“.

V Reedově almanachu jsem našel, že místo, kde stojím, má hloubku jen k chart datum (CD). Vzhledem k tomu, že za odlivu mělo být jen 0,9 m vody, dosti jsem znejistěl. Alcyone má ponor 1,8 m. Obě mapové GPS, které jsem měl k dispozici, tu dávaly hloubku nejméně 2 metry. Jinde místo nebylo. Jedinou alternativou bylo kotvení před přístavem. Vzhledem k větru a vlnám se mi do toho vůbec nechtělo. Riskovat jsem ale nechtěl – představa lodi lehající si na bok byla hrozná.
V Reedově almanachu jsem našel telefonní čísla na harbour mastera a zavolal mu. Nejdřív jsem se mu omluvil, že ho ruším (bylo devět večer). Po vylíčení situace mi řekl, že by to mělo být OK, ale abych na kanále 12 zavolal nočního hlídače. Ten se přijde podívat, kde přesně stojím, a řekne mi.
Hlídač dorazil velmi brzo, zeptal se na ponor a řekl, že by to mělo být OK. Že ve springu by to stačit nemuselo, ale jinak ano. Vzhledem k tomu, že byly necelé dva dny po springu, moc mě neuklidnil.
Rozhodl jsem se držet „přílivovou hlídku“. Odliv měl být ve 3:42, takže jsem si nařídil buzení na jednu, dvě a tři hodiny. Pokud by voda klesala příliš rychle, musel bych vyplout před přístav. Loď má hloubkoměr nařízený tak, aby ukazoval hloubku pod kýlem. Předpokládám, že s určitou rezervou. Taky jsem se domníval, že na dně bude vrstva měkkého bahna, takže malý deficit vody by nemusel vadit.
V jednu bylo od kýlem 1,7 metru. Ve dvě 0,8, ve tři 0,2. Vzhledem k tomu, že voda odtéká (i přitéká – za přílivu) kolem odlivu (či přílivu) nejpomaleji, rozhodl jsem se zůstat. Mezi 3:20 a 3:46 hloubkoměr ukazoval 0,1 m. Pak se hodnota začala zase pomalu zvětšovat. Ufff.

Obrázek
Lakomec

Category C2

Příspěvekod Lakomec » pon črc 27, 2015 2:58 pm

Ahoj Petře, gratuluji k další pěkné sóloakci. I když polehounku a nenáslině, konečně se blížíš těm lepším délkám lodí :lol:. Kouzlo nechtěného.
Chci se vrátit k té C2, co používají charterovky na ostrovech. Konkrétně Sun Odyssey má od výrobce certifikaci A-Ocean a B-Offshore, rozdíl je jen v počtu členů posádky.
Koukal jsem na ten odkaz co jsi dával jako návod, podle čeho to oni posuzují. Ten odkaz je pro práci na lodích pod britskou vlajkou, podle typu průkazu co máš od RYA kam až smíš, nebo co smíš. Je tam dobrý dovětek, že pokud pracuješ na lodi pod jinou vlajkou, pravděpodobně Ti kvalifikaci uznají ale je dobré to mít v souladu s předpisy země vlajky. Vím že jsi psal že je to jen vodítko a že něco podobného používají pro lodě.
Co mi z toho vychází: neumím si představit, že loď s certifikátem na Oceán nemůže víc než 60 NM od bezpečného přístavu. Nemůže být omezení C2 na základě "průkazu způsobilosti", přičemž oni to porovnávají s ekvivalentem RYA?
Zatím je mi to jedno, protože se do UK nechystám a momentálně to s ortézou a berlemi není ani dost dobře možné, ale do budoucna proč ne. Ale to omezení mi příjde nepochopitelné, až like stupid.
Pokud nemáš další info a to co jsi k tomu napsal je vše co víš, nemá cenu se tím dál zaobírat. pokud zjistíš nějaké další informace, budu rád.

Lakomec
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pon črc 27, 2015 3:39 pm

Ahoj Petře,
na základě průkazu to v mém případě určitě není, protože můj průkaz je vůbec nezajímal!
Loď mi půjčili na základě vylíčení mých předchozích plaveb – některých, ty kratší jsem neuváděl. Kladl jsem důraz na plavby v přílivových vodách a na delší plavby.
Když jsem s charterovkou komunikoval, oni pro lodi tohle rozdělení používali. Myslím, že psali, že žádná jejich loď není kategorie ocean.
Tady je citát z mailu ohledně lodí, na které jsem se ptal:
„The boat is Cat 2 the same as Artemis. We do have I-go, a Bavaria 30 available but she is only cat 3, 20Miles from a safe haven."
Napsal mi to Nick – šéf charterovky. Já jsem to vzal jako fakt.
Nic jiného – konkrétního nevím.

P.S. A to blížení ke „správným" délkám je docela násilné! Nejdelší délka lodi je 8 metrů 60!!! :D
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pon črc 27, 2015 6:08 pm

Newlyn

Zapomněl jsem napsat, že jsem nočnímu hlídači zaplatil 20 Ł za jednu noc v marině.

V úterý jsem se nikam nehrnul. Po nočních hrátkách s odlivem jsem se chtěl trochu vyspat, krom toho, předpověď na úterý byla stejná jako na pondělí a k tomu, jako bonus, měla být horší viditelnost. Usoudil jsem, že na etapu kolem mysu Lands End je to trochu moc radostí. Kolem mysu jsou také dost silné přílivové proudy, je tu hodně mělčin a skalisek (například u bóje Runnel Stone a majáku Longships) a západně od mysu je jedna ze tří TSS, které obklopují Scilly Islands. Mezi mysem a TSS je Inshore Trafic Zone, která umožňuje relativně bezpečnou plavbu malých lodí. ITZ je reálně široká asi 2,5 míle, což by za špatné viditelnosti nemuselo být dost.

Zašel jsem tedy do kanceláře harbour mastera, zaplatil dalších dvacet liber a prošel se po městečku. Nijak zvlášť mě neuchvátilo. Jen pohled na přístav s ostrovem St Michael's Mount v pozadí se mi moc líbil.
V pozdním odpoledni jsem s notebookem došel ke kanceláři HM znovu. Jen tam fungovala Wi-Fi. Čerstvá předpověď počasí dávala na středu lepší podmínky, takže jsem se připravil na to, že dopoledne vypluji směrem k Irsku.

Obrázek
Uživatelský avatar
FordPerfect
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 130
Registrován: stř zář 24, 2008 2:00 am
Reputace: 5

UK MCA SCV

Příspěvekod FordPerfect » pon črc 27, 2015 9:10 pm

UK lode pouzivane na komercne ucely (co je v okrem inych aj cartrova lod) musia mat MCA SCV (Small Commercial Vessel) certifikat. Plavebna oblast a pripadne dalsie obmedzenia su vyznacene v certifikate. Oblasti su od kategorie 0 - bez obmedzeni az po kategoriu 6 - 3NM od konkretneho vychodzieho bodu za denneho svetla a vhodnych plavebnych podmienok. Konstrukcne standardy su popisane v dokumente MCA MGN280 - napriklad tu: https://www.gov.uk/government/uploads/s ... mgn280.pdf
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte črc 28, 2015 9:11 am

To je přesně ono – dík za upřesnění! :good:

3.2 Areas of Operation
3.2.1 A vessel may be considered for the issue of a Small Commercial Vessel certificate allowing it
to operate in one of the following areas:-
Area Category 6 - to sea, within 3 miles from a nominated departure point(s) named in the
certificate and never more than 3 miles from land, in favourable weather and daylight;
Area Category 5 – to sea, within 20 miles from a nominated departure point named in the
certificate in favourable weather and daylight.
Area Category 4 - Up to 20 miles from a safe haven, in favourable weather and in daylight;
Area Category 3 - Up to 20 miles from a safe haven;
Area Category 2 - Up to 60 miles from a safe haven;
Area Category 1 - Up to 150 miles from a safe haven;
Area Category 0 – Unrestricted service.

Myslím, že co do rozdělení se to shoduje s tabulkou, na kterou jsem dal odkaz.
(Ano, tam jde o skipperské průkazy pro komerční využití.)
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte črc 28, 2015 11:01 am

Z Newlynu do Irska

Po desáté hodině jsem zcela bez problémů odplul od pontonu a z přístavu. Poodplul jsem a připravil loď na plavbu. Vyroloval jsem jen asi 2/5 genoy. Foukal totiž docela svižný západní vítr – pětka s šestkovými poryvy. Jak jsem vyplouval ze závětří poloostrova, vlny se zvětšovaly, ale během dne nepřekročily velikost dvou metrů.
Vzhledem ke směru větru mě kurz vedl přímo k majáku Wolf Rock (49°56,7‘ N; 005°48,5‘ W). Asi míli a půl před ním jsem udělal obrat na kurz 015°, který mě vedl zhruba k bóji Runnel Stone (50°01,1‘ N; 005°40,3‘ W). Půl míle před mělčinou jsem zase udělal obrat na kurz 260°. To už byl vidět maják Longaships u pověstného Lands End. Tady vede jedna ze tří TSS obklopujících Scilly Islands. Mezi TSS a Lands End je ITZ, kterou jsem chtěl proplout.
Těsně u TSS jsem udělal další obrat. Vítr se stočil na severozápadní, mohl jsem plout kurzem 005°. Síla větru byla 4 až 5 Bft. Protože vše šlo dobře, došel jsem pro foťák a fotil maják i Lands End.

Obrázek

Viditelnost byla slušná a provoz zatím slabý.
Když jsem minul severní okraj TSS, rozhodl jsem se překřížit trasu nákladních lodí. Provoz byl stále slabý, takže nedošlo k žádným komplikacím. To už bylo odpoledne. Na druhé straně jsem zamířil zase přibližně k severu.
K večeru provoz zesílil a také rybáři se ukázali. Nákladní lodi jsem téměř všechny měl po pravoboku, rybáře z obou stran. Když se setmělo, světel bylo na moři opravdu dost. Ve vysílačce jsem slyšel i to, jak se nákladní loď ptala rybáře, jakým způsobem loví. Nebyla si jistá a asi nechtěla vjet do sítě. Odpověď „I am a butterfy.“ ji uspokojila. Ne, nešlo o bláznivého rybáře. Takhle tu říkají lodím, které mají na obou stranách trupu jakási ramena, na kterých – předpokládám – visí sítě nebo jiná zařízení pro lov ryb.
V noci jsem začal praktikovat systém, kdy obhlédnu horizont a není-li žádná loď příliš blízko, jdu si na 15 až 20 minut lehnout. Pak se vše opakuje. Pokud nějaká loď blízko je nebo mi není jasné, jakým směrem pluje, až do vyřešení situace zůstávám v kokpitu.
Ani jednou se mi nestalo, že by nějaká loď byla příliš blízko.

V druhé polovině noci provoz postupně řídl. Vítr stále foukal severozápadní, ale postupně slábl. To bylo v souladu s předpovědí. Plul jsem stále tak, abych byl do 60 mil od nějakého přístavu. Musel jsem tedy plout trochu víc na východ, než by mi dovoloval vítr.
Ráno vítr zeslábl až na 1 až 2 Bft, takže jsem nastartoval motor a zamířil přímo k jednomu ze dvou otočných bodů, které vymezovaly šedesátimílové pásmo.
Po osmé hodině se rozfoukalo, takže jsem vytáhl plachty a vypnul motor. Dopoledne se dvakrát ozval alarm oxidu uhelnatého. Považoval jsem to za omyl (později se ukázalo, že asi právem), ale stejně jsem provedl předepsaný postup. Odkryl jsem bilge, začal větrat a použil bilgovou pumpu. Přes den jsem tak jako tak byl hlavně v kokpitu, takže asi nic nehrozilo. Zajímavé je, že v marinách – i když jsem vařil nebo dobíjel motorem baterie – se alarm ani jednou neozval.
Odpoledne se kolem lodi ukázala skupina asi pěti delfínů, kteří se tu 20 minut proháněli a skákali. Měl jsem ohromnou radost.
Vítr kolísal mezi 1 a 4 Bft a postupně se stáčel k západu a jihozápadu. Během dne jsem nepotkal téměř žádnou loď. Plul jsem mnohem častěji na plachty než na motor. Přes den bylo polojasno, večer se zatáhlo.

Obrázek

V druhé půlce noci jsem zase začal potkávat rybáře – bylo jich docela dost. Zhruba trojkový JZ vítr mi na částečně zarefované plachty (ach ta lenost :) ) dával rychlost mezi 4,5 a 5 uzly, s čímž jsem byl spokojen.
Nad ránem jsem se dostal na dohled Irska. Už o den dřív jsem se rozhodl, že popluji do zátoky u města Cork – do přístavu Crosshaven.
Před vjezdem do zátoky jsem nastartoval a spustil plachty. Při tom jsem se dost vyřádil, protože jedna spíra se chytila za lazy jacka a nechtěla se pustit. Ke stěžni jsem šel nejméně osmkrát a taky jsem provětral plíce. Naštěstí to nikdo neslyšel.
Pak jsem se jal vplouvat do zátoky. Provoz tu nebyl, ani moc nefoukalo. Byl však právě odliv, takže jsem v úzké plavební dráze ke Crosshavenu musel být velmi opatrný, abych nenasedl na dno.
V krásném ústí řeky Owenabue je několik marin. Jedna z nich se jmenuje Royal Cork Yacht Club Marina. Je z nich nejdražší, ale kdo by v republice nechtěl pobývat v královské marině? Byl úplný klid, takže jsem ve ¾ na sedm zcela bez problémů přistál u pontonu a vyvázal loď.

Obrázek

Obrázek

Uklidil jsem, trochu se opláchl a šel si lehnout. No, vlastně jsem si na oslavu taky dal panáka rumu. :)
V pozdním dopoledni jsem se šel přihlásit. Za dvě noci jsem zaplatil celkem 68 €. V ceně je vše: elektřina, voda, sprchy a záchody i Wi-Fi.
Etapa byla 210 mil dlouhá a uplul jsem ji za 45 hodin.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1474
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte črc 28, 2015 11:36 am

Dobrá námořnická práce. Skvěle psaná reportáž.
Díky za ni.
Zasazený červík v hlavě. Touha roste...
Lakomec

category 2

Příspěvekod Lakomec » úte črc 28, 2015 11:38 am

Jo, tak je to jasné z příspěvku výše, i já se dozvěděl něco ohledně categorizace. Citace emailu:
Hi

Thank you for your email

The coding is the commercial stamp required for all vessels working commercially.

Cat 0 is unlimited
Cat 1 150 Miles
Cat 2 60 Miles
CAT 3 20 Miles

It depends on the stability of the boat and the gear carried and other things that decide what act coding a vessel gets.

jojo, těžko podezřívat angličany z nějaké přebujelé byrokracie. Má to logiku, chceš na vodu a vydělávat, tak se musíš podřídit pravidlům. A podle toho jak jachtu vybavíš tak můžeš plout.

To Lynx: a nezkoušel jsi se zeptat Nicka, jestli nemůžeš plout přímo do Corku, když je to nějakých 130 NM vzdušnou čarou? Takhle se Ti to dost protáhlo. I když je to relativní, je lepší být na vodě než v maríně
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte črc 28, 2015 11:52 am

Jardo, neváhej a jeď, s Tvými zkušenostmi. Třeba Scilly Islands jsou nádherné. Jen si trochu zopakuj přílivové jevy.
(Tuhle odpověď nemyslím ironicky.)

Petře, já jsem se Nicka ptal už mailem. Resumé bylo, že lze plout je-li vzdálenost mezi dvěma přístavy do 120 mil. Na výjimky jsem se neptal.
Ale jak vyplyne z následujících částí, při plavbě zpět jsem, vzhledem k podmínkám, plul přímo (vysvětlím pak).
Asi 15 mil jsem se pohyboval mimo šedesátimílový limit. Bylo to bezpečnější, než to obeplouvat.
Lakomec

Cornwall

Příspěvekod Lakomec » úte črc 28, 2015 2:04 pm

To Lynx: ptal jsem se proto, že já dostal od Nicka odpověď emailem že není problém, že to je 120 miles takže přímo plout i s lodí jejich cat2 bez problémů. To jsem nevěděl co to je, ale teď už jo. Jenže jak jsem psal, s berlemi a ortézou se nikam jezdit nedá.
S těmi přílivovými jevy jsi uhodil na hlavičku. První den jsem procvičil příklady a hlavně secondary port (asi 20 minut) a včera večer jsem aktualizoval aplikaci Tides Planner, před chvílí jsem na netu postahoval různé Tide tables a zkontroloval přesnost, aplikace funguje hodně dobře. V podstatě jen zadáš hloubku k CD, pokud máš drying height, tak posuneš prstem dál nahoru a je to se znamínkem mínus. A pokud jsi úplnej lempl, tak na druhé straně nastavíš ponor lodě a máš křivku pro požadovanou minimální hloubku s časem kdy propluješ. Proudy jsou tam samozřejmě taky.
Zaujalo mě třeba, že pro takový Brest jsou na netu tabulky do určitého data v CET a pak dál v CEST. Pamatuji přesně, že nás kdysi dávno učili že tabulky přílivu a odlivu jsou v lokálním čase, pokud pluješ v létě, musíš tu hodinu při výpočtu zohlednit.
Je fajn že taková reportáž donutí podívat se i do teorie a připomenout si staré věci. Měl bys vybírat školné :good:
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte črc 28, 2015 2:15 pm

Ahoj Petře,
jak řešíš v aplikaci to, že spusta standard ports má přílivovou křivku někdy i hodně odlošnou od té obvyklé?
Takovým nejvýraznějším případem je přístav Poole, kde se ani nedá stanovit čas přílivu a počítá se od času odlivu:
https://www.google.cz/search?q=tidal+cu ... rxrp2aM%3A

Jo, a školné si vyberu, až se zase potkáme na nějaké akci. :D

Ohledně časů – já používám Reedův almanach nebo PBO a tam jsou všechny časy pro Británii v UT s poznámkou, že v obdoibí letního času je nutné přičíst hodinu.

Období bez letního času je stínované.
https://www.google.cz/search?q=reeds+ti ... iNvT-eM%3A
Lakomec

Poole harbour

Příspěvekod Lakomec » úte črc 28, 2015 2:33 pm

ukazuje mi to takovouto křivku, při CD rovné nule
Obrázek
při zadání jakéhosi ponoru lodě, třeba 0,00m, ta červená značka vlevo mi to dává toto
Obrázek
a když na pravé straně upravím CD třeba na dva metry, vypadá to takto
Obrázek

Z mapy bych odečetl hloubku pod CDa zadal bych jí vpravo, zadal bych ponor lodě vlevo a ukáže mi přesně kdy smím a kdy ne.
Jestli chceš, dej mi nějaký přístav, hloubku CD a ponor lodě, se kterou pluješ a já Ti pošlu kompletní křivku pro dnešní odpoledne

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti