Z Holandska do Čech, podzim 2015

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7118
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 100
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř říj 14, 2015 10:31 pm

Toms, Dunaj tečie okolo 6 km a to od Komárna až do delty. Sú úseky kde to je trochu viac, ale šírka je velká, velkých lodí pláve relatívne málo a tak si na rozdiel od Rýnu vyberáš kde sa chceš a budeš plaviť. Proti prúdu sem tam vidno plaviť sa plachetnice,/na motor/ ktoré si majitelia vezú z mora domov na údržbu. Problém nastáva pri prejazde od Komárna po Viedeň a potom cez údolie Wachau. Rýchlosť prúdu býva na kritických miestach asi 12 km, ale pri vysokej vode sme namerali aj 18 km. Tam už večšina lodí narazí na svoj rýchlostný limit a ani silné motory nepomôžu. Problém majú ocelovky s výtlačným tvarom trupu. Lahšia laminátka zo širokým zadkom a primerane silným motorom to vie zvládnuť. Samozrejme ak máš podrobnú mapu /tá tu na JI niekde je/ tak sa môžeš plížiť blízko pri brehu, prud je tam slabší. Alebo čakať na nízku vodu a to býva na jeseň skoro vždy. Začiatkom leta dolu, koncom leta hore, to by išlo.
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 243
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod toms » úte říj 27, 2015 6:51 pm

Po přestávce se chystám pokračovat v popisu plavby. V mezičase jsem využil zvýšení hladiny vody v Laby na plavbu z Magdeburgu. V Německu to celkem šlo, až na rychlost proti proudu. Jen dvakrát jsem ztroskotal na mělčině a několikrát škrtl o dno. Nicméně včera v Děčíně na úrovni nákladního terminálu jsme přešly do plavby „skluzem“. Záď se nám zvedla a loď začala klouzat po dně a to ne jen jednom místě :cry:. Takto jsme se prodraly mezi Děčínskými mosty a byl jsem rád, že jsme se dostaly do přístavu Rozbělesy. Po dnešním ranním zhodnocení situace jsem usoudil, že setrvalý vodní stav 150 cm Střekov, je málo a loď nechal v Rozbělesích. Nechci riskovat totální uvíznutí, nebo poškození lodě. Navíc za situace kdy vlastně po letošním létě nikdo neví jak vypadá dno řeky. Snad se letos ještě hladina zvedne, aby se dalo přeplout těch 25 km nad Střekov.

Tak teď zapracuji na pokračování popisu cesty.
david
moderátor
Příspěvky: 5260
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 148
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod david » stř říj 28, 2015 12:11 am

při ZVS 150 a ponoru 85 to musíš proplout s prstem v nose. Jen vědět , kde je voda a neposrat to. Zásadně se nepřibližovat k bójím.

Já to proplaval při stavu 127 a stejným ponoru. Dokonce jsem si ani nedrb. Jen to chtělo číst pořádně vodu a žádnej fofr.
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 243
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod toms » stř říj 28, 2015 6:54 am

Vodní stav Ústí nad Labem-Střekov 150 cm, bohužel neznamená 150 cm vody v řece. Je to jen stav vodočtu. Maximální ponor se z něj vypočte pro současné stavy pro plavbu proti proudu odečtením 75 cm pro úsek Ústí nad Labem, Střekov – Děčín, Terminál a 60 cm pro úsek Děčín, Terminál - Hřensko. Pro plavbu po proudu to je 60 a 45 cm.
Situaci jsem několikrát konzultoval s RISem, kapitánem SPS, místníma v přístavu a komoru na Střekově. Závěr byl, že já bych se mojí lodí při pomalé plavbě mohl odčítat těch 60 cm pro plavbu po proudu i když jdu proti. Jinými slovy při 150 cm na vodočtu Střekov mám zajištěno 90 cm v řece. A to s ponorem 85 cm není moc. Dřít o dno jsme začaly přesně na začátku úseku kde se začíná odčítat vyšší hodnota. Při pohledu do mapy na reliéf dna to odpovídá, u Terminálu hloubka klesá na 1 m (pod nějaký stav vody) a další problémy byly na podobné mělčině. Čtení řeky asi moc nepomůže protože mělčina je prostě veprostřed plavební dráhy a přes celou šíři. O tom, že vody je opravdu málo svědčí i to, že do přístavu v Rozbělesy se loď protlačila nánosem v ústí přístavu a poslední zadrhnutí bylo přímo uprostřed bazénu přístavu.

Co by pomohlo je dopředený sonar. Musím říct, že vážně uvažuji o jeho pořízení a hledám co trh nabízí a jaké jsou technické možnosti sonarů. Nikdy mě nenapadlo, že GPS se stane na řece nutností. Ale už v Německu jsem přešel na přesnou navigaci podle GPS kde vidím střed plavební dráhy. A od Bad Schandau jsme z GPS nespustily oči, bez něj bych se asi nedostal ani do Děčína.

Boje se teď prý nedají brát vůbec váženě. Mnoho jich je posunutých nebo spluly na kotevních řetězech. Navíc letos prý nikdo nezná reálný stav dna. Na jaře se hrabalo dno, ale co podvodní buldozer vyhrnul z dráhy se už nestihlo odvést a naplavuje se zpět do řeky, měřící loď není schopná s ohledem na ponor vyplout. Možná že nějaký znalec úseku by dokázal provést loď mělčinami. Ale to já nejsem a podle reliéfu dna je na úseku několik míst kde jde dna nad uvedený 1 m.

Prostě tento etapový závod opět vyhrála klesající voda.
david
moderátor
Příspěvky: 5260
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 148
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod david » stř říj 28, 2015 10:22 am

Bezpečnostní marže 60 a 45 cm je pro obchodní plavbu a neznamená, že při vypočteném ponoru např. 90 cm budeš při 91cm kontinuálně drhnout dno. Přípočet 15 cm je z důvodu sání a vymílání dna, když se vrtuláky hrabou proti vodě. Koleso a zadokolo těch 15 nemusí. Kolik by se mělo odečítat pro sportovní plavbu u nás nikdo neřeší. Když jsem stejnej dotaz měl na WSA Mgd – kolik mám v kterým úseku odečíst – odpověděli, že při ponoru 1m mi stačí všude minus 20 cm.

Vjezdy do přístavů se zanášej docela běžně, zvlášť, když už 3/4 roku nic neplave.

Proto jsem psal číst vodu a žádnej fofr. Nejlepší dopřednej sonar je klacek na přídi v ruce šikovný posádky
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 243
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod toms » stř říj 28, 2015 8:23 pm

Dortmund-Ems-Kanal (DEK)

Dortmund-Ems-Kanal vede z Dortmundu 226 km na sever až k Severnímu moři. Jedná se o páteřní kanál na kterém začíná, nebo končí mnoho dalších kanálů. Já se na DEK napojil na jeho 21 km, kde končí WDK a opustil ho na 108 km DEK, kde začíná Mittellandkanal. Na tomto úseku jen komora Münster se spádem 6,2 m. Na kanále je odpovídají infrastruktura. To co plavbu na DEK znepříjemňovalo je skutečnost, že na úseku do Münsteru probíhá intenzivní stavební činnost na rozšiřování kanálu. Plovoucí zařízení, remorkéry, vany, špinavá voda, plovoucí nečistoty, zúžená plavební dráha.

Na DEK jsem si ještě zaplul na 16 km DEK, kde je Industriemuseum Waltrop. Srdcem muzea je lodní výtah Henrichenburg z roku 1899, kdy ho slavnostně do provozu uvedl císař Vilém II. Mimoto je zde i nový lodní výtah a stará a nová komora kolekce historických plavidel a přilehlé výstavy. Stará komora byla vyřazena z provozu v roce 1989 a dnes je začleněna do parku a dá se jí procházet. Zajímavá je expozice na motorové nákladní lodi Franz-Christian z roku 1929. Expozice popisuje osudy lodi v její historii společně s osudy rodiny Fischerů provozujících loď.

Obrázek Lodní výtah Henrichenburg

Obrázek Lodní výtah Henrichenburg

Obrázek Expozice v lodi Franz-Christian

Obrázek Jedna z lodí v Industriemuseum Waltrop

Obrázek Nový lodní výtah, v současnosti mimo provoz z technických důvodů

Obrázek Stará komora

23.9.2015
Ráno sice už neprší, ale je všude mokro, tak návštěvu lodního výtahu Henrichenburg odkládám a vyrážím až přestává pršet. I tak, než tam ten kousek dojedu na kole, mám bahno zase všude. Jo, počasí je zatím hlavní problém plavby. Ale stálo to za to. Ve tří hodiny jsem na lodi a jedu dál. Udělalo se nádherně, tak jedu až do sedmi a užívám si sluníčka. Na kanálu je intenzivní stavební činnost, vypadá to na rozšiřování kanálu. Na zúžených místech musím čekat na provoz plavidel stavby a ve vodě je množství bahna a plovoucích věcí. Večer musím vyčistit filtr chlazení. Končím na 54 km DEK u cedule "Nur fur ..." což se svojí němčinou chápu jako stání pro mě. Hned za mnou přeplouvají na noc náklaďáky, ale jinak klidná noc. Dokonce i svítil měsíc. Je jasno.
Dnes 33 km, 3,5 hodiny, průměrná rychlost 9,5 km/h

24.9.2015
Ráno leji do nádrže jeden kanistr, o kousek dál by měla být benzínka a hned vedle stání. Tak popojíždím na 66 km DEK. U „Nur fur ..." na začátku Müsteru zastavuji a jdu na nákup. Očekávaná benzínka je zde opravdu hned přes křižovatku, tak do nádrže leju druhý kanistr a oba si je dotankovávám. Přece jenom cena je zde nižší než na řece, o 0,2 EUR a dokonce než dojdu pro druhý kanistr cena spadla o 0,01 EUR. Na to zda nespadne pod 1 EUR tu ale čekat nehodlám. Hned po vyplutí tu je snížený most s výškou 4,25 m, tak se dovím jak jsem vysoký, můj odhad je 4 m. O most škrtám jen vrcholem antény, tak 4 m ještě podpluju bez sklápění radarového oblouku. Bohužel komora Münster mě dostala. Vše mám připraveno na levou stranu, i komerční loď jde na prvou stranu komory, tak přece nepůjdu za ní, že. Až v komoře zjišťuji, že má vyvazovací prvky jen napravo. Pozdě něco řešit. Fendry už nepřehodím, ale hlavně nemám zadní lano, které s ohledem na vítr potřebuji. Výsledek se dostavil, než jsem chytil zadek tam mi na přídi škrtlo zábradlí o stěnu. První zásek, který mě sere. Potom už jen v poklidu pokračuji 107 km DEK, kde začíná Mittellandkanal (MLK) a u dalšího "Nur fur ..." stojím přes noc. Začíná mrholit.
Dnes 53 km, 6 hodin, jedna komora, průměrná rychlost 8,5 km/h

Obrázek Vrata na uzavření kanálu

Obrázek Bývalý přístav Münster, v současnosti obklopený hospodami a bary. Místní doporučují se přístavu vyhnout, opilci tu prý plavou všude a na všem.

Obrázek Stáni pro malé lodě „Nur fur ..."

Obrázek Elektrárna na břehu DEK

Tomáš, X-ray
Uživatelský avatar
ixxo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 323
Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Gútor

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod ixxo » stř říj 28, 2015 8:45 pm

Pekná plavba ale nemal si sa tak ponáhľať domov, nechať loď na dosah autom, z Čiech to nemáš tak ďaleko do Holandska. Ja som s loďou už štvrtý rok v zahraničí, tiež som plánoval čo najskôr preplaviť loď domov ale doma tých vodných ciest je málo. Len v Holandsku ich máš vyše 3000 km a vo Francúzsku kde som s loďou teraz ich je vyše 8000 km aj keď nie všetky sú vzájomne prepojené ale tie na ktoré mám dosah sú viac ako zaujímavé.
david
moderátor
Příspěvky: 5260
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 148
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod david » stř říj 28, 2015 11:21 pm

Začínám to vidět taky tak. Že bych na starý kolena a pár let, snad, to nechal někde dole. Kolik platíš za zimu v nějakým přístavu v NL nebo F ?
Uživatelský avatar
ixxo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 323
Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Gútor

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod ixxo » čtv říj 29, 2015 4:54 pm

Teraz zimujem v Saint Jean de Losne asi 40 km od Dijonu. Veľká marina, servis, marina shop, za zimné mesiace pýtajú za loď 12,4 m 172 Euro na mesiac. Aj v iných marinach je to viac menej rovnaké. Samozrejme okrem veľkých miest, v Paríži by ma stál rok 7000 Euro ale tam to nehodlám nechať :(
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 243
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod toms » čtv říj 29, 2015 5:21 pm

Jo teď spěchám do Čech, to je pravda. Z hlediska krátkodobého není na co čekat. Letos je zima už na krku, na práci na lodí, ani na cestování to už není. Na lodi potřebuji udělat nějakou údržbu, hlavně nátěry. A na to je přece jenom výhodnější mít loď doma. Navíc loď není uzpůsobena na zimování na vodě za mrazů. S tím musím taky něco udělat.

Z hlediska dlouhodobého jsou Čechy problém. Už je mi jasné, že příští rok i kdybych chtěl se odsuď nedostanu. S nátěry budu čekat na teplo a pak už nebude v Labi voda, tak tu budu chycen do další sezony. Ale jinak souhlas chce to stát někde jinde. Počítám s útěkem pryč. Budu si muset najít nějaké místo za slušnou cenu a dopravně dostupné.

Ono Labe se mi vůbec jeví jako hrůza. Z Magdeburgu 300 km o ničem, boj proti proudu pro jen pro cestu. Moje loď stála v Maastrichtu, v sezóně 200 EUR/měsíc, mimo 60 EUR/měsíc. Luxusní drahá marína. To jsem netušil jak mě budou dřít východní němci, a jen za stání u podivného mola a jinak nic. Hrůza.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2222
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 138

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod err_ » úte lis 03, 2015 11:07 am

Mel jsi ji nechat v NL. Dat do haly a natery a udrzbu udelat pres zimu ve vytapene hale. I cestama CR-NL-CR by te to vyslo mnohonasobne levneji. Ja mel stejny zamer jako ty, ale pak jsem pocital jak naklady na prepravu (je jedno, zda po vlastni nebo jako naklad), ale i efektivni cas straveny za ty penize na lodi, pripadne praci na ni. A to, ze se pri vsi te praci podivas do jine zeme a jeste mas u toho nemas naklady na ubytovani, resp. jen male, je bonus.

CR je krasna zeme, ale po vode tady preferuji kanoj, kajak, pramici. Na ty nase ricky ...
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 243
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod toms » stř lis 04, 2015 10:53 am

Máš pravdu, původní plán jsem měl podobný, Ale loď jsem sehnal pozdě a mezitím jsem vzal novou práci a vím, že bych se teď do května na loď nedostal, a nic na ní neudělal. Takhle když ji budu mít za barákem nemám problém na ní dělat.

Na druhou stranu i Labe a Čechy je potřeba si taky proplout, i když některé zážitky by si moje nervová soustava určitě ráda odpustila. Jako noční stání na kotvě v proudu Labe, najetí na kameny, …
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 243
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod toms » stř lis 04, 2015 5:36 pm

Mittellandkanal (MLK)

Mittellandkanal propojuje západní a východní vodní cesty Německa. Kanál začíná na Mokrém trojúhelníku na 108 km DEK a po 325 km končí u Labe v Magdeburgu. Na celé délce kanálu, který vede německou rovinnou jsou jen dvě komory Anderten se spádem 14,70m a Sülfeld 9 m. Mittellandkanal vede také přes dva velké akvadukty, přes Wezeru a Labe.
Provoz na kanále není tak silný jako jinde, ale i tak zde o nákladní lodě není nouze. Cestou na východ se mění, jak okolí kanálu, tak infrastruktura. Ubývá zástavba v okolí kanálu a začíná převažovat příroda, spolu s tím mizí přístavy a možnost tankování.

Obrázek Mittellandkanal – průmysl

Obrázek Mittellandkanal – příroda

25.9.2015
Ráno se ještě jedu na kole podívat do sousedních vesnic a na komoru Bevergern. Je pošmourno tak si moc fotek Mokrého trojúhelníku neudělám. V 11 vyrážím. Tak teď mě čeká přes 300 km na MLK Německou rovinnou.
Podle předpovědi se má na pár dní zlepšit počasí. Tak snad mě na kanále nechytne mlha, že bych musel stát na místě. Horší je stav Labe je stále pod 1 m, ale jsou to dva dny stará data, nevím, proč na internetu nevidím aktuální stav. Počasí je pěkné a provoz na MLK je zatím nejslabší z toho co jsem teď za plavby absolvoval. Cestou potkávám i několik CS nákladních lodí.
Na 61 km MLK dnes končím v Bad Essen u „Nur fur ..." za mnou připlouvají dvě české nákladní lodi Labe, tak do západu kecáme o všem možném.
Dnes 64 km, 6,5 hodiny, průměrná rychlost 9,5 km/h

Obrázek Mokrý trojúhelník, křižovatka Dortmund-Ems-Kanal a Mittellandkanal

Obrázek Stání zabraní českými loděmi v Bad Essen

26.9.2015
První slunečné ráno plavby. Docela ho kazí telefonát od Roberta ze Snipu. Jsou před Magdeburgem a místní je informovaly, že v Labi je tak málo vody, že se nedostanou ani do přístavu v Magdeburgu, řeka má mít 73 cm. To bude problém. ELWIS, ale dává stav Labe v Magdeburgu 130 cm, nicméně to je stejně jedno, pro 4. úsek pod Saalemündung je 78 cm. Uvidím, co bude za pět dnů. Pluji na 97 km MLK, kde v maríně Sportboothafen Minden tankuji 126 l plus 40 l nafty do kanistrů za 1,26 EUR/l . Podle toho co vím, je to možná poslední možnost tankování na vodě co bude do Prahy. Už teď mě děsí výlety s kanistry. Po natankování se přesouvám na 101 km MLK do Mindenu. Stojím přímo na naproti vlajovému stožáru Hol-fast na křížení. Odpoledne jdou na prohlídku akvaduktu a města.
Dnes 41 km, 4,5 hodiny, průměrná rychlost 9 km/h

Obrázek Vodní křížení Minden

Obrázek Akvadukt přes Wezeru

27.9.2015
Ráno se naplnilo to, čeho jsem se obával, že může nastat, mlha. Naštěstí ji začíná sluníčko rozpouštět, tak před jedenáctou vyrážím na akvadukt. Je poznat, že je neděle po břízích kanálu je mnoho němců na výletě, nebo procházce, taky je tu dost rybářů. Komerční provoz i přes neděli je beze změny. V 15:00 končím u „Nur fur ..." na 138 km MLK. Kus odsud je vojenské letiště Wunstorf s malým muzeem, jehož hlavním exponátem je Ju-52 zrestaurovaný po vylovení z jezera u Narviku, kde skončil při obsazení Norska němci. Tak sundávám kolo a jedu. Ještě, že v táhle rovině je jediný kopec nájezd na most přes kanál. I tak mě to stačí, v Čechách asi změním palubní vozidlo z kola na Babetu. Muzeum je malé, ale stojí za to, konečně pořádná expozice a ne jak je teď moderním zvykem, spíše Disneyland. Večer je jasno a bezvětří, zítra bude mlha.
Tak Robert nechal Snip na 300 km a jedou Čech. Labi voda dnes o nějaká centimetr ubyla.
Dnes 37 km, 4 hodiny, průměrná rychlost 9,5 km/h

28.9.2015
Ranní mlha nezklamala, je tu. No nic, doleju jeden kanistr a jdu na houby. Místní les to je hrůza, samé křoví, tak nic moc nenacházím. Naštěstí opět před jedenáctou mlha mizí a jedu směr Hannover. Na 174,5 km MLK je zde komora Anderten. V komoře jdu o 14,7 m nahoru a poprvé se v komoře nadřu, nákladní loď přede mnou se nevyvazuje a stojí na motorech a nedokáže stát na místě, tak neustále zabírá. Tak to se mnou na lanech mele. Navíc při vytažení horních vrat vidím, že nemají žádné klapky, tak se komora asi napouští kanály na dně, to byl asi ten hlavní problém. Pod komorou je „Nur fur ..." nicméně nechce se mi končit tak brzo a pokračuji i když vím, že další příležitost je až na 211 km MLK. Na 211 km MLK se dostávám těsně po západu slunce. Se západem slunce se zúčastňuji každovečerní sprintu na kotviště. Já to mám oproti nákladním lodím jednoduší, sportovních lodí tu zase tak moc není, aby pro mě nebylo někde místo. Vybírám si stání pro návštěvníky restaurace v lesích u kanálu. Je po sezóně a hospoda je zavřená.
Dnes 70 km, 8 hodin, jedna komora, průměrná rychlost 9 km/h

Obrázek Komora Anderten

Obrázek V komoře Anderten

29.9.2015
Toto bylo dost neklidné místo, každá loď plující po kanále mě pěkně pohoupala. Ráno je bez mlhy, zrovna dnes je mi to jedno, pokračuji jen do Wolfsburgu, kde je blízko kanálu nádraží, zítra popojedu autem. Na 237 km MLK proplouvám komorou Sülfeld, tentokrát jdu dolů o 9 m. Komorníka nějak děsím angličtinou, komunikaci po rádiu vzdává, nicméně já ne, přirážím ke břehu, a jdu na interkom. Dostávám zněj jen, že jeho angličtina je špatná, mhh... Tak netuším co bude, všude to vypadá mrtvě, nákladní loď co tu stojí vypadá spíš jako vyvázaná na delší dobu. Nakonec zelená a jdeme do komory tři. Další loď připlula. Vlastní komorování si vysloveně užívám vyvázán na plovoucí vazák. Jo mrtvá komora, na dolní vodě stojí tak deset lodí, skoro se nedá proplout. Ve Wolfsburgu se vyvazuji na 241 km MLK, až po vyvázání zjišťuji, že jsem se o stání spletl a tak se posouvám na 245 km MLK. Toto místo rozhodně splňuje můj požadavek na blízkost nádraží. Jsem vlastně vyvázán na nádraží, taková kolej č.0, mám pocit, že mi občas jede vlak kajutou.
Připadám si, že jsem připlul do jiného světa. Tady někdo rozhodně architektum nechal volnou ruku a štědrou měrou nadělil financí. Megalomanské stavby, pojízdné chodníky, pobíhající kravaťáci, a nezbytné zájezdy asiatů. Ostatně mě taky do kajuty září obří znak s dvojitým vé, Wolksvagen, místní sponzor. Jako kdyby nestačily vlaky, a nádražní hlášení, ještě tu celou noc bagruje remorkér s pontonem. Na druhou stranu konečně pořádné připojení na internet. Nicméně to co zjišťuji mě moc netěší. Vody v Labi ubývá.
Dnes 36 km, 5 hodin, jedna komora, průměrná rychlost 7,2 km/h

Obrázek Na plovoucím vazáku v komoře Sülfeld

30.9.2015
Po osmé odjíždím do Dorstrnu pro auto a v pět jsem u lodi. Musím konstatovat, že oficiální příjezdová cesta na molo je dost divoká. Vede po hlavní cyklostezce k nádraží. Němci se koukají dost divně, ale je to tak značené. Pro naftu ani nejedu. Loď naplním před Labem a k němu naftu mám. Jen nakládám prázdné kanistry do auta.
Vody v Labi zase ubylo, brzo někde skončím. Už hledám kde. Alespoň odvezu auto do Čech a nebudu si s ním dál komplikovat cestu. V noci zase vlaky v kajutě, alespoň bagr dal klid.

Obrázek Wolfsburg

1.10.2015
Ráno v devět jsem na cestě směr 300 km MLK. V přístavu Haldensleben zkusím zjistit jak dál, je tu česká hafenmeisterině tak snad i něco poradí. Ale vidím na konečnou před Labem. Dnešní úsek MLK má mnohem přírodnější charakter. Zarostlé břehy, v kanále potkávám plavat srnce a možná i míjím bobří hrad. Zrovna mě předjíždí loď, tak nemám šanci na detailnější průzkum hromady klacků, ale bobři tu prý jsou. Po příjezdu vím do Haldensleben vím, že je to konečná. V Labi je málo vody a žádné zlepšení v dohledu. Tak uklízím loď, navozím naftu a zítra odjedu domů. Alespoň se zbavím auta a budu čekat až zaprší a neuschne. Snad nezačne dřív mrznout.
Dnes 57 km, 7 hodin, průměrná rychlost 8 km/h

Obrázek Mittellandkanal

Obrázek Mittellandkanal

Tomáš, X-ray
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod lynx » stř lis 04, 2015 7:18 pm

Parádní popis! Na těch kanálech taky něco je. :good:
Uživatelský avatar
ixxo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 323
Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Gútor

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod ixxo » stř lis 04, 2015 7:52 pm

Ten MLK fakt nie je príliš atraktívny. Dobrá reportáž, aspoň viem čo ma čaká ak sa rozhodnem plaviť sa do Nemecka. Dozorný orgán ale rozhodol, žr bude lepšie ak zostanem ešte vo Francúzsku :shock:
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1225
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 139
Bydliště: Olomoucko

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod Omen » stř lis 04, 2015 8:43 pm

Hezké Tome, díííky :good:

KUA bude to těžké až tu soutěž (snad) vyhlásí, další adept na psavce roku :?
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 243
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod toms » sob lis 07, 2015 7:19 pm

Jestli z mého deníku vyplynulo, že Mittellandkanal není zajímavý tak to zase tak nebylo myšleno. Pravda plavba po kanále je vcelku nezáživná. Přece jenom hlavně rovné úseky a okolo nic moc není vidět. Ale jako výchozí poloha pro výlety do okolí je dobrý. Možnost stání tu je poměrně častá. Já jsem zase nezastavoval u každé zajímavosti, doufám že tu nejsem naposled tak jsem si nechal něco na příště. Hodně mě odslovilo, že při cestách na kole jsem narazil na městečko, kde spojenecké bombardéry nějak odbyly práci. Takto zachovalé staré německé město jsem ještě v Německu nikde neviděl. Tady chyběly jen jiné prapory a zástupy soukmenovců v hnědých košilích a bylo to jak z předválečných týdenníků. Minden je taky zajímavé město a dala by se odsuď navštívit Porta Westfalica. Já zcela vynechal oblast Hannoveru, kde vím o pár místech co bych kam bych se podíval. Wolfsburg tam je rozhodně na co koukat. Pak tu jsou taky pobočné kanály.

Ale Francie je Francie, to chápu.
Uživatelský avatar
ixxo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 323
Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Gútor

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod ixxo » sob lis 07, 2015 9:56 pm

Ale aj cesta z Česka do Francúzska bude veľmi výživná, viem si to živo predstaviť až na ten MLK. V porovnaní s Holandskom a Francúzskom je to 2B trieda. Dolu Rýnom, hore Maasou, cez Belgicko, to je príliš priemyselnné ale potom Canal du Centre s výťahmi, kanál Saint Quentin s tunelmi, no čo Ti budem hovoriť. Potom cez Paríž do vinohradníckych oblastí, Saona Rhôna, canály okolo Loiry, Marna Rýn. Stále je na čo pozerať. V každej dedine katedrála, ktorá by u nás bola veľká turistická atrakcia, o víne a fois gras a podobných pochúťkach ani nehovorím. Nie že by so Ťa chcel na niečo navádzať... :)
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 243
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod toms » stř lis 11, 2015 8:11 pm

Labe

Z MLK se do Labe vedou dvě cesty. Na 320 km MLK propojuje Rothenseer Verbindungskanal (RVK) na 333 km Labe a na 326 km MLK propojuje Niegripper Verbindungskanal na 344 km Labe. Trasa dlouhá 5 km přes RVK je výhodná pro plavbu proti proudu Labe a přes Niegrippe pro plavbu po proudu. Na RVK jsou dvě komory Rothensee a Niedrigwasserschleuse Magdeburg. Komora Rothensee se zdvihem až 18 m v současnosti nahrazuje paralelní lodní výtah, který je jen v příležitostném provozu během letních měsíců. Pro zajištění dostatečné hladiny vody v průmyslovém přístavu Magdeburg, je na RVK, ještě vyrovnávací komora Niedrigwasserschleuse Magdeburg, funkční při nízkém stavu Labe k zadržení vody v přístavu, mimo to je permanentně otevřena. Niedrigwasserschleuse Magdeburg je zajímavá tím, že pro mnoho podkladů vůbec neexistuje. Není na oficiálních mapách WSV, není vidět ani na Google maps, ale je tam. Ostatně obě komory jsou hodně nové z roku 2001 a 2013.
Labe od komory Střekov po přílivovou oblast v Hamburgu nemá, žádnou možnost regulace úrovně hladiny, není tu jediný jez. Tímto sice nic nezdržuje plavbu, ale když nenaprší, tak je řeka nesplavná. WSV vydává každý den ráno údaje o minimálním úrovni vody v plavební dráze – Fahrrinnentiefe, pro jednotlivé úseky. Od Fahrrinnentiefe se odčítá marže 20 cm (pro malé plavidlo) a tím se získá maximální povolený ponor, s jakým se dá plout. Nicméně musím konstatovat, že i tam kde jsem měl tímto zaručen ponor 115 cm jsem s ponorem 85 cm škrtal o dno uprostřed plavební dráhy.
Od Magdeburgu po Riesu je okolí řeky jen monotónní rovina, tudíž nic moc záživného. Od Drážďan to je už něco jiného, zde je na co koukat. Na řece není nijak rozšířená infrastruktura pro sportovní plavbu. Vlastně skoro pro žádnou plavbu. Veřejné přístavy zde skoro nejsou, existují zde sice klubové přístavy, ale ty jsou uzpůsobené spíše pro menší lodě, mají mola pochybné kvality a jsou bez zázemí. Navíc za stání se zde platí částky, které jsou vyšší než v luxusních marínách někde jinde. Nicméně člověk nemá na výběr a je rád, že vůbec může někde stát. Možností stání je málo a mnohdy jsou na hranici celodenní protiproudní plavby. Na řece je mnoho pěkných míst s písečným břehem lákajících k přistání. Ale na řece je proud a naopak není hloubka, tak si člověk musí nechat zajít chuť.
Pro plavbu v Německu jsem si nepořizoval žádné papírové mapy nebo průvodce. Když jsem viděl kvalitu a cenu nabízených publikací, tak jsem usoudil, že to je vyhazování peněz. Do GPS a notebooku jsem si nahrál mapy pro Garmin Waterways.cz. Rovnou dík autorovy za jeho práci. Mapy jsou perfektní a plně nahradily cokoliv jiného. Navíc jak jsem se dostal na Labe a postupoval proti proudu, význam mapy v GPS stále stoupal, až od hranic jsme český úsek Labe pluly, tak že jsme neodtrhly podhled od GPS. Bez sledování plavební dráhy v GPS bychom brzo ztroskotaly někde na mělčině. Na moři považuji GPS za dobrou věc, ale ne nezbytnou a nikdy mě nenapadlo, že na řece se z ní nezbytnost stane. Tak ještě jednou dík autorovi map, panu Hrdinovy, dobrá práce.

Obrázek Labe

Obrázek Západ slunce na Labi

Obrázek Pobřežní pastviny

Obrázek Na 121 km Labe je v kilometráži drobný chaos, tento kilometr tu je dvakrát. Jako 121 a 121A, tady se mám řeka nějak natáhla

17.10.2015
Voda v Labi v posledních dnech stoupla přes metr a stále bude stoupat, v Čechách prší. Ráno jsem vyrazil vlakem do Haldenslebenu. V jednu hodinu jsem na lodi, platím stání, tankuji vodu a připravuji loď. Němec se mě při placení pokouší dost okatě okrást. Musím mu ukázat jejich vlastní ceník, i tak mě obere. Takže 113 EUR za 17 dnů, Maastricht byl levnější. Po třetí hodině už pluji směr Labe. Se západem slunce končím na stání před lodním výtahem Rothensee. Už je tma tak si výtah moc neprohlédnu a ráno chci vyrazit brzo. Tak hold příště. Navíc v létě je i výtah v provozu.
Dnes 20 km, 2,5 hodin, průměrná rychlost 9 km/h

18.10.2015
Ráno sice vstávám v 7:00, abych jak bude světlo, hned vyplul. Ale, ... Odvazuji se, a zrovna z MLK odbočuje nákladní loď do komory Rothensee. Nahlásím se rádiem a odpovědí je mi proud němčiny. Následuje komunikace, která nemá naději na úspěch. Komorník němčinu nezvolní a já to s angličtinou asi taky přeháním. Rozumím slovům jako Berlín, Elbe, telefon a že něco ne. Že bych se tudy na Labe nedostal? Já něco potřebuji, tak další krok je na mě. Vyvazuji u interkomu na druhé straně křížení a zkouším to znovu pomaleji. Tak jsem pochopil, že musím na most přes Labe, tudy že to nejde. Mh… 10 km proti proudu navíc. Nevím, zda problém není ve vyrovnávací komoře Niedrigwasserschleuse Magdeburg u Industriehafen Magdeburg. Tato komora tak trochu tajná, není na oficiálních mapách WSV, není na Google Maps, jen ti co ji propluly o ní vypráví po hospodách. Jdu se odvázat a vyrazit. Nicméně proč mi říkal, pokračuj a svítí zelená? Tak znovu interkom. Dorozumění, mám pokračovat do komory. Chudák nákladní loď, ta v komoře čeká, až se tam dostanu. Komora má slušnou výšku a plovoucí vazáky, alespoň na jedné straně. Tak tuto komoru jsem zdolával přes hodinu, komunikace plus čas než komoru vypustí. Další zastávka je "tajná komora". Funguje a mluví anglicky. Mám počkat 40 minut. Potom připlouvá pasažérská loď Sans Souci, co mi stála v noci za zádí. Tak 5 km mi trvalo dvě hodiny. Časový plán je v řiti, to jsem ráno mohl spát.
A Labe je tu, a první most. O mostech v Magdeburgu jsem něco slyšel, prý je tam proud. A je! Rychlost klesá, tak vyšší otáčky, i tak zpomaluji až na 2-3 km. Plný plyn sice nemám, ale jestli jsem na Rýnu měl pocit, že jsem si koupil loď se zbytečně silným motorem, tak teď už ne. 109 hp je akorát. Jen je trapné, že výkon z 1200 km potřebuji tak na 5 km, zbytek času jen zvyšuje spotřebu.
Za Magdeburgem proud klesá na asi 3 km, tak jedu na 1600 ot. okolo 5-6 km/hod, to jde. Počasí je pěkné, ne sice teplo, ale slunečno. S ohledem na čas plánuji skončit na 303 km u mola v Glinde. Kus před Glinde stojí u břehu tjalk, najetý na písečný břeh hráze, kotva vynesená na břeh. Tak mezi hrazeni asi nějaká použitelná hloubka bude. A pak se den začal srát. Venku je mi už zima, tak jdu do vnitřní kormidelny a ... Svítí dobíjení, tak problém. V kotelně vypadá vše OK. Jako další vypadává GPS, nemá satelity. Jako další problém vidím otáčkoměr, ukazuje max. 1200 ot. No, za 2 km končím a budu to řešit. Najednou slyším divné cvakání. Stahuji plyn a zvuk mizí. Tak se vrhám na pokop kotelny, chyba. Nebyl to motor, ale mělčina. Cvakání jsou zvířené kamínky o trup, nebo šroub. Tím jak jsem vyřadil a soustředil na motor, se neřízená loď okamžitě otočila okolo zádi přídi na mělčinu u břehu. Doposud jsem si říkal, že je dobré, že pluji proti proudu, který mě v případě najetí na mělčinu z ní snese. Teď jsem musel vycouvat na motor. Je pravda, že jsem byl hodně mimo plavební dráhu a zkracoval si oblouk, nějak mě ten tjalk ukonejšil, že je tu hloubka a hlavně nevidím plavební dráhu na GPS. Zase jsem o dvě věci chytřejší. Nejnižší bod lodě je kormidlo a lodní šroub na zádi, toho jsem se obával. Čekal jsem, že při najetí na mělčinu bude slyšet drhnutí dna o trup, ani náhodou, nic takového. Na 303 km je molo Glinde, můj cíl. Molo vypadá dobře, ale při přistávání se zastavuji dobrých 10 m od mola opět na mělčině. Druhý pokus z jiného směru končí stejně. Další molo je na 292 km v Barby, tam to mám akorát na západ slunce v 18:00. V Barby nacházím molo, jak sedí na břehu na suchu. A jsem v řiti. Západ slunce, další molo za 6 km, to nedám. Tak první noc na řece mě nezbývá nic jiného, než to čeho jsem se obával, zda to je vůbec reálné. Kotvit na řece. Problém, že jsem sám a loď nemá kotevní vrátek. Vracím se o kus po proudu na rovný úsek řeky a jdu na to. Stavím loď proti proudu na malé otáčky a vrhám kotvu přes palubu. Kotva má jen asi 3 m řetězu a pak lano. Kotva skáče po dně a dost rychle splouvám. Povoluji lano o 5 m a rychle ho zase vážu. Lano se okamžitě napne a loď trhnutím stojí. Zkouším za lano tahat rukama, ale ani s ním nehnu, proud je tu min. 3 km. Pro jistotu se ještě pokouším spustit druhou kotvu, ale jak ji hodím do vody tak mi ji proud odnáší za záď. To nepůjde, další pokus je zatížit spuštěnou kotvu druhou co navážu na lano. Proud je, ale takový, že mi neustále drží kotvu na hladině na napnutém laně. Víc toho neudělám. No, kotva drží a na traverzu svítí kostelní věž z Barby, podle ní poznám, zda splouvám. Tak zakotven jsem, ale netuším, jak v jednom kotvu v proudu vytáhnu. Hledám zdroje dalších problémů, ale nenacházím nic. Na nahození motoru je baterie nabytá a mám i další dvě záložní. Tak motor nahodím, to je technický závěr. Nicméně myšlenka na utrženou kotvu a motor neschopný nahození, hlodá v hlavě. Mezitím padá mlha, nevidím ani 30 m na břeh, natož kostel. Zajímavý pocit, loď stojí bez jediného pohybu na kompletně hladké hladině, není nic vidět, jen tu a tam se okolo mihne nějaký list plující na hladině. Oproti kotvení na moři to je zcela nový pocit a divný. Jak proud stabilizuje loď, tak ta se ani nezhoupne. Jediné co mi zbývá je GPS a kotevní alarm. Nastavuji ho na 3 m. To úplně stačí, neozve se ani jednou za noc, loď je opravdu jak zabetonovaná. Dělám si večeři a dává se do mě taková zima, že se klepu. Mám toho dnes dost, tak spacák na zahřátí a spát. Kotva vypadá, že drží stejně tady nic už neovlivním. Bohužel se asi 10x za noc ozve alarm GPS, že ztratila satelity. Noc hrůzy, s každým probuzením se vrací otázky, co bude dál.
Dnes 49 km, 8 hodin, dvě komory, průměrná rychlost 6 km/h, fahrrinnentiefe 145 cm

Obrázek Komora Rothensee, 18 m

Obrázek „Tajná komora“ Niedrigwasserschleuse Magdeburg

Obrázek Spolu s MS Sans Souci v komoře Niedrigwasserschleuse Magdeburg

Obrázek Magdeburský proud

Obrázek Peřeje pod Magdeburským domem

Obrázek Začátek peřejí. Letos klesla hladina na 53 cm a odkryla tento kamenný práh, dnes je 145 cm

Obrázek Tjalk v Labských dunách

Obrázek Kotvení v proudu Labe

Obrázek Tak tato kotva dokáže udržet loď v proudu

19.10.2015
Ráno se probouzím docela v pohodě. Vše je při starém, zase prší. Snídám, nahazuji motor, vše funguje, v pohodě vytahuji kotvu a jedu dál. Čeho jsem se to vlastně v noci bál? Žádný problém a vše funguje jak má. Zařadil jsem malé otáčky, abych kotvu odlehčil a vytáhl ji v pohodě. Motor dobíjí, otáčkoměr ukazuje, GPS funguje, nevím, zda včerejšek nebyl jen zlý sem. Po asi hodině plavby kouknu za sebe a z deště se za mnou vynořuje stará známá Sans Souci. Ještě potkávám nákladní loď plující z Mělníka, podle ponoru prázdnou a lodě WSA. Dnes pluji do Dessau, kde jsou dva klubové přístavy. Vybírám si Wassersportclub Wallwitzhafen na 260,5 km a mám štěstí. Jak připlouvám, vidím trojici chlapíků s lahváčema v ruce, co sledují moje přistání. Jeden z nich je hafenmeister. Platím mu 8 EUR za noc, ale hlavně mě bere svým autem k pumpě s kanystry pro naftu. Super, ještě jednou dík. Na mole je elektrika, v klubu sprcha za 0,50 EUR.
Dnes 33 km, 7 hodin, průměrná rychlost 4,7 km/h, fahrrinnentiefe 138 cm

Obrázek Wassersportclub Wallwitzhafen, nakonec nejpřívětivější a nejlevnější přístav plavby

20.10.2015
Další nudný den na řece. Ráno mlha. Přes den déšť. Na řece je klid, provoz tu dělají jen lodě WSA. Začínám chápat němce, že si stěžují, kolik je stojí údržba labské cesty. Tady chcíp pes. Komerční provoz tu dělají jen pasažérské lodě Vikingu. Pobřežní infrastruktura zanedbaná. Pár komerčních přístavů, které nikdo nevyužívá, pro sportovní plavbu nějaký ten klubový přístav většinou v podivném stavu. U většiny místních mol se bojím s mojí lodí přistát, vše je dimenzováno na malý motoráček, nebo spíš kánoi. Večer končím v na 214,5 km. Molo je zcela opuštěné a sousední hotelový areál také. Nicméně cedule tankovací stanice a nádrž na naftu na mole mě ženou do přilehlého kempu. Odměnou za hledání někoho odpovědného je mi cena 13,5 EUR za noc na mole posraném od kachen a info, že nafta nebude. Alespoň se dá na mole připojit na elektriku a sprchy jsou zadarmo. Zásuvka na je na sloupu lampy na mole, popravdě nevím zda to není k napájení lampy, ale lampa nesvítí, tak se tam připojuji.
Dnes 47 km, 8,5 hodin, průměrná rychlost 4,7 km/h, fahrrinnentiefe 146 cm

21.10.2015
Ráno opět mrholení. V některých úsecích mi v obloucích klesá rychlost na 4 km, jinde zase roste nad 6 km. Proud se tu dost mění. U přívozu v Elster potkávám MS Clara Schumann jinak jen lodě WSA. V 16:30 přistávám u mola v Dommitzsch na 172,5 km a s ohledem na čas se rozhoduji dojít se podívat do 2 km vzdálené vesnice Dommitzsch. Při odchodu z mola je ruka rychlejší než mozek. Branku za sebou zabouchávám a až po cvaknutí zámku mi dochází, že v ruce držím kouly a ne kliku. Tak jsem si zabouchl dveře na loď. Teď, ale směr vesnice nemá to cenu řešit hned. Mám štěstí, děda co mě pozoroval, jak přistávám, mě bere autem, celou cestu mě něco povídá o kraji a ani mu nevadí, že nemluvím německy, škoda. Vesnička pěkná, ale mrtvá. V krámu něco nakoupím a vracím se k brance. Okolo branky je pěkný ježek, aby se nedala přelézt, ani to nezkouším. Nakonec vítězím nad klikou z druhé strany pomocí větve.
Dnes 43 km, 8 hodin, průměrná rychlost 5,4 km/h, fahrrinnentiefe 160 cm

Obrázek Molo Dommitzsch

Obrázek Branka co mě dostala, má kliku jen z jedné strany

22.10.2015
Dnes plánuji jen krátkou etapu do Belgern, kde je v docházkové vzdálenosti pumpa. Cestou v Torgau nakládám na osobním mole Mirka. Dál pojedeme ve dvou. Před molem najíždím na dno. Kamenité, tentokrát to pěkně skřípe. Naštěstí k molu jedu pomalu a hned se vyprostím, ale nic moc. O dno jsem škrtnul 120 m před molem Vikingu přesně na hraně plavební dráhy. Jak tady přistává 95 m dlouhá loď Vikingu netuším. K molu se vracím středem řeky. Molo je v proudu tak o něj jen tak škrtnu, aby mohl Mirek naskočit, a pokračuji dál. Cestou potkáváme dvě české lodi z Mělníka. Jinak jen měřící loď WSA. Přístav Belgern na 139,5 km má dva pontony s mini moly. Nejenom, že molo má délku půlky X-ray, ale když na něj Mirek vystoupí tak se s ním potápí. Jsme tu jediná loď tak se nějak vyvazujeme a začínáme výlety s kanystry pro naftu. Pumpa je opravdu blízko, tak jdeme 4x a přinášíme 175 l nafty. Dolujeme do Čech.
Dnes 33 km, 6,5 hodin, průměrná rychlost 5 km/h, fahrrinnentiefe 150 cm

Obrázek Torgau, zde 25. dubna 1945 si na zborcených obloucích mostu podali ruce vojáci z 69. americké pěší divize a sovětské 58. gardové divize a já nalodil z americké strany Mirka

Obrázek Molo přístavu Belgern

23.10.2015
Opravdu slunečné ráno, v 9:00 jsme na řece. Cíl je vzdálen jen 34 km, další přístav by byl až 58 km a to za den nedáme. Nějak v té řece není moc vody. Napřed škrtám o dno v přístavu Mühlberg na 127 km kam jsem zaplul na průzkum a posléze několikrát o dno při plavbě v uprostřed plavební dráhy. Oficiálně je zajištěný ponor 99 cm a my máme 85 cm. Tak nevím co dodat. Jinak je celý den slunečno, poprvé. Přistáváme na 106 km v přístavu Marinekameradschaft Riesa. Vážeme se hned k začátku mola, kde je místo jen na kratší loď, ale přístav je tak úzký, že se vzadu neotočíme. Šanci mám jen zde ve vjezdu, doufám, že ráno nebude foukat, jinak to bude zajímavé. Služby žádné a cena za noc 15 EUR. Hrůza. Večer se jdeme s Mirkem podívat do města. Na internetu zjišťuji, že domů nedoplujeme. Vypustily nám Vltavu. Do 31.10. je vypuštěný Hořínský kanál. Tak skončím asi v Roudnici.
Dnes 36 km, 7 hodin, průměrná rychlost 5,1 km/h, fahrrinnentiefe 119 cm

24.10.2015
Noc byla zcela jasná, tu jsem už dlouho nezažil. Ráno vyplouváme v 7:30 do ranního mlžného pásu nad řekou. Horší to je, když vyleze slunce a začne do mlhy svítit sluníčko a my jedeme přímo proti slunci. Jak mlha mizí, přichází sluneční den. Dnes šla voda o 20 cm nahoru tak jen jedno škrtnutí o dno na hraně plavební dráhy. Je sobota a dopluly jsme k větším městům tak na řece konečně potkáváme nějaký provoz, motoráky, kánoe, gumáky. I krajina se postupně mění. V Drážďanech zaplouváme na 57 km do Yachthafen-Dresden. Zjišťujeme, že se nikam nedostaneme. Branka mola je zamčená a omotaná ostnáčem, z místních se neukáže ani noha. Na mole je funkční připojení na elektriku, asi pro hosty.
Dnes 50 km, 9,5 hodin, průměrná rychlost 5,3 km/h, fahrrinnentiefe 135 cm

Obrázek Ráno na řece, mlha a slunce.

Obrázek Zámek Hirschstein

Obrázek První kopce od Severního moře

Obrázek Meißen

25.10.2015
Ráno si na břehu vedle nás bobr vleče větev do vody a pak s ní odplouvá do hloubi přístavu. Po vyplutí nás čekají mosty v městě. Mezi pilíři klesá rychlost i pod 3 km/h a pod železničním mostem je dost turbulence. Po Drážďanech proplouváme konečně pěkný úsek řeky. Je zataženo, tak to sice není na fotografování, ale na koukání stačí. Mě stejně nějak dosloužil foťák. Kvalita fotek od začátku plavby má zhoršující se tendenci a teď už to ani moc nezkouším. Dnes rychlost roste i přes 7 km/h a průměr máme k 6 km/h, to je už příjemnější cestování. Došel plyn. Díky rychlosti dosahujeme přístavu Prossen na 13 km relativně brzo a jdeme na pumpu vyměnit plynovou láhev. Nemají plnou, tak si doneseme jen 35 l nafty, pro jistotu. Hold budeme o studené kuchyni. Je neděle tak i sousední krám je zavřený. V přístavu stojíme vyvázáni na nějaké servisní molo, u kterého je úložiště přístavních můstků. Na mole je kupodivu funkční el. zásuvka, začínám si připadat jako profesionální zloděj elektriky.
Dnes 46 km, 8 hodin, průměrná rychlost 5,7 km/h, fahrrinnentiefe 125 cm

Obrázek Zámek Pillnitz

Obrázek V okolí Drážďan se na Labi dají potkat různé historické parníky. Sachsenwald z roku 1914

Obrázek Stadt Wehlen

26.10.2015
Vyplouváme až po deváté, na řece je mlha. Na dnešním úseku je opět na co koukat. Na řece potkáváme pendlující přívozy a kolesový parník. Parník nás samozřejmě předjíždí v zúženém oblouku. Plavební dráha tu není v některých úsecích moc široká, plujeme vysloveně podle GPS středem dráhy. Od hranic se řeka zužuje a je poznat proud a objevují se mělkovodní plovatky. Červenobílé, nebo zelenobílé tyčky ohnuté proudem k hladině kryté nachytanou trávou. Na úrovni Terminálu 739,5 km v Děčíně začíná loď intenzivně drhnou o dno. Sice pluje vpřed, ale stále oráme dno a to jsme uprostřed plavební dráhy. Následuje diskuze, zda pokračovat vpravo, nebo vlevo. Pod mostem se situace zlepšuje, ale u mol lodní dopravy opět ryjeme dno. Už potřebujeme jen 2,5 km do Rozběles, děsím se, že tu zadrhneme natrvalo. Naštěstí nános v ústí přístavu jsme rozhrnuly a rána uprostřed přístavu byla už jen zanedbatelný detail. Místo na vyvázání nacházíme u lodi učňáku, kde se vážeme na nefunkční loď SOU. Situaci konzultuji s RISem i místními. Závěry zda plout dál jsou nejednoznačné a pohled na hloubky dna není moc přesvědčivý. Na jaře prý povodí bagrovalo řeku, ale pak přišlo sucho a už neodvezly to, co vytěžily a leží to stále na okraji plavební dráhy. Materiál se pomalu splavuje zpátky do řeky. Měřící loď se na řeku s ohledem na ponor nedostane a tak nikdo netuší, jak dno vypadá. Kde je co vytěženo, kde se co naplavilo zpět.
Tak závěr této etapy byl nic moc, navíc se tu nikde nedá doplnit plyn do lodní láhve.
Dnes 27 km, 5 hodin, průměrná rychlost 5,4 km/h, fahrrinnentiefe 120 cm

27.10.2015
Ráno moudřejší večera. Volám na komoru Střechov. Po zhodnocení situace a získaných informací, se rozhoduji, že končíme. Pro příští dny je hlášen setrvalý stav, a jestliže jsme dřely dno včera, dnes to nebude lepší. Při současné splavné šířce řeky si v některých místech vůbec neumím představit, co bych dělal v případě problému, když Labe nemá ani šířku na otočení lodě. Tak tento etapový závod opět vyhrála klesající voda. Na hlubokou vodu za komorou Střechov to sice jen 25 km, ale nechci na závěr někdo skončit na mělčině nebo poškodit šroub, kormidlo. Balíme loď a jde se na vlak.

Tomáš, X-ray
david
moderátor
Příspěvky: 5260
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 148
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod david » stř lis 11, 2015 10:59 pm

Hezký povídání. Jen je z něj čout, že jsi plaval Labe za malé vody nejspíš poprvé.

Plavat středem plavební dráhy dle GPS je nesmysl. Jedině číst řeku a koukat, kde je proudnice. Je potřeba důsledně držet přechodové znaky, vyjíždět oblouky, hlídat přechody, u nás neplavat k bójím, atd. Taky jsem se to pár let učil.
Uživatelský avatar
ixxo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 323
Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Gútor

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod ixxo » pát lis 13, 2015 4:57 pm

Pekne si to popísal, palec hore :good:
Uživatelský avatar
Famos
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 47
Registrován: úte led 08, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod Famos » čtv lis 19, 2015 8:55 pm

Super vyprávění. Musím říct,ze kdyz jsem se rozhodoval jakou lod koupit presne me napadlo,ze by se mi sice líbila ocelova a dejme tomu takto velká,ale neprevozitelnost je fakt velký strasak. Nakonec jsem si vybral trochu náhodou Mac Gregor 26m a musím říct ze to byla skvělá volba. Velka lehká lod,snadno prevozitelna,velmi rychlá,i kdyz je to plachetnice umí ve skluzu až 35km za hodinu. Uz jsem byl v Holandsku,Paříži,na Orliku,Balatonu. Skvele je ze ji nejenom dokazi ovládá sám,ale také spustit,i vytáhnout,včetně nastrojeni stezne. A co je úplně nej,dokážu ji nacpat do garáže . Ale diky za krásné vyprávění a popsani všech problémů s plavbou. Docela by me jeste zajímalo kolik vas lod stala. Prislo mi,ze jsou lode v Holandsku dost drahé. Diky Petr
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2222
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 138

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod err_ » čtv lis 19, 2015 9:45 pm

Lode v Holandsku jsou drazsi nez lode polske, ale vetsinou levnejsi nez lode nemecke. A pritom u plachetnic plati, ze severske lode jsou vetsinou bytelnejsi a lepe udrzovane. Nizozemci, Nemci, Cesi a Rusaci jsou hlavni kupni silou holandskych lodi.
A samozrejme dedko ... nerad bych zapomnel.
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 243
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod toms » pát pro 11, 2015 7:17 pm

ČR

Po delší době dokončuji popis plavby. Čekal jsem na to, až loď bude na suchu, abych viděl následky, které Labe na dně lodi a tím mohl popis plavby uzavřít. Bohužel jsem čekal oprávněně. Tentokrát vynechávám úvodní část o oblasti plavby. Psát o českém Labi a Vltavě je jako nošení dříví do lesa.

16.11.2015
Poslední dva dny prší a Labe jde rychle nahoru. Dnes je 215 cm a předpověď zní 225 cm. Před pár dny bylo jen 135 cm. Rychlost jakou hladina stoupá mě překvapuje, zítra je svátek a tak popojedeme na hlubokou vodu za Střekov dřív, než zase hladina stejně rychle klesne. Podle předpovědi má pršet i nadále, ale je to jen předpověď. S Mirkem dorážíme na loď večer v 20:00, ještě se k nám přidala Katka. V průběhu stání v Děčíne jsem zvládl vyměnit v Německu plynovou bombu a přivést kanystry s naftou.

17.11.2015
Vyplouváme ráno 8:00. Na řece je poznat, že hladina stoupla, bohužel stoupnul i proud. Rychlost proudu bude 6-8 km/h. Naše rychlost občas klesá na 3 km/h, tak přidáváme, abychom držely průměr 4 km/h a někam dopluly. Proud zpomaluje plavbu nejenom svojí rychlostí, ale i turbulencemi, které vyžadují neustálou pozornost kormidelníka. V Ústí n L. míjíme podvodní buldozer pracující v řece, Povodí zahájilo těžbu nánosů. Při našem přiblížení ke Střekovské komoře, akorát z ní vyplouvá tlačný remorkér, tak bez zdržování vplouváme dovnitř. V komoře zase překvapení v podobě vazáků jen na jedné straně. Samozřejmě na té druhé než čekáme. Tak se podle pokynu komorníka vážeme k žebříku.
Konečně zajištěná voda pod kýlem! Po kanalizovaném Labi to je úleva. Labe byla hrůza. Kdybych to věděl, … Závěrečný úsek stál taky za to, sice žádný problém s hloubkou, ale proud. 25 km jsme pluly necelých šest hodin, průměrná rychlost 4,2 km/h. V komoře mě děsí pohled na palivoměr, je na rezervě. To by znamenalo 50 l nafty na 25 km. Uklidňuji se tím netuším jak ukazuje palivoměr při prázdné nádrži. Do oblasti rezervy jsem se dostal zatím podruhé. Od Střekova to už jiná jízda. Mirek jásavě komentuje čísla na rychloměru a skutečnost, že X-ray pluje v klidu a rovně. On vlastně se mnou neplul nikde mimo Labe. Času je dost, tak plujeme do Maríny Píšťany, ona stejně není jiná volna, v Brné už mají molo na břehu a Dolní Zálezly nejsou na delší stání.
Dnes 45 km, 8 hodin, jedna komora, průměrná rychlost 5,6 km/h, zajištěný vodní stav 225 cm

Obrázek Velké Žernoseky

21.11.2015
Včera další večerní cesta ve třech do Žernosek a dnes vyplouváme do ranní zimy. Léto už skončilo definitivně, po východu slunce se na lodi objevuje led. Naštěstí jen zmrzlé kapky vody, meteorologům předpověď nějak nevyšla, má sněžit, ale je zcela jasno. Po najetí na Labe hned v Lovosicích zastavujeme u mola lodní dopravy, podle jízdního řádu tu už letos nic nepřipluje a na nepříliš vzdálené pumpě bereme nějakou naftu do rezervy, a aby bylo čím topit.
Další plavba je v poklidu. Pěkná krajina, široká řeka jen pro nás. Všechny komory až na Roudnici proplouváme po předchozí domluvě rádiem bez čekání. Jen v Roudnici počkáme na vypuštění komory. Se západem slunce se vyvazujeme na molo osobní dopravy v Dolních Beřkovicích, kde zůstáváme přes noc a vrhám se na pečenou kachnu co Katka připravuje v podpalubí.
Dnes 44 km, 6,5 hodin, čtyři komory, průměrná rychlost 6,7 km/h

Obrázek Komora na Labi. S porovnáním se zahraničím, některé komory v ČR překvapují absencí vyvazovacích prvků

Obrázek Hořínský kanál

22.11.2015
Pošmourné ráno se sněžením. V noci mělo topení co dělat aby loď vytopilo. V osmu hodin vyplouváme do mlžných sloupů stoupajících z teplé vody, kterou do řeky vypouští Mělnická elektrárna. Na soutoku v Vltavou odbočujme na Hořínský kanál a po 20 km končíme po čtyřech hodinách, v poklidu končíme v Nelahozevsi. Snad jen komora Miřejovice nás zarazila absencí vazáků. Tedy nějaké tu jsou, ale svým rozložením pro moji loď zcela k ničemu, tak se opět vážeme k žebříku.
Dnes 31 km, 4 hodin, tři komory, průměrná rychlost 7,8 km/h

Obrázek X-ray na konci cesty, Marína Nelahozeves

Tímto plavba z Maastrichtu co Čech končí. Vlastně i letošní sezona. V dalším čase už jen jednou vypluji, abych loď prohřál a mohl vyměnit olej. A pak už jen vytažení lodi v loděnici. Když zhodnotím plavbu, tak Labe na mě zanechalo jen ten nejhorší dojem, na který jsem nebyl hlavně připraven. Ani si nemyslím, zda by vyšší vodní stav můj názor nějak moc změnil k lepšímu. Možná bych neměl tolik škrtnutí o dno, ale zase by byl silnější proud.
--------------------------------------
Co se týká lodi, za celou plavbu žádný technický problém. Takže mohu prohlásit, že loď se plně osvědčila a že jsem s koupí spokojen. Jen palivová nádrž by mohla být větší. Otázku hodnocení spotřeby a řiditelnosti nechávám na příští rok, už bude očištěno dno a budou vyměněny hadice hydrauliky.

A jak jsem dopadl po vytažení X-ray z vody?
Hned po vytažení lodě nad vodu se z pod lodě ozval komentář: „Vy jste přivezl celou zoologickou zahradu.“ Potom co jsem uviděl dno lodi musím konstatovat, že jsem do Čech nedovezl jen stovku holandských pavouků, ale i tisíce škeblí. Z lodi jsem jich oškrábal tři vrchovaté kolečka. Jsem zvědavý o kolik se zvedne rychlost a klesne spotřeba. Ty mrchy musely pěkně brzdit. Díky nánosu mušlí je poznat, že jsem nikde neškrtl trupem o dno. Mušle nebyly nikde odřené. Po vytažení se ukázalo loď má docela velký kýl a bytelný. Na něm jsou vidět drápance jen na spodku stejně tak jako na spodním závěsu kormidla, ale nic podstatného, ani šrouby co drží spodní závěs kormidla nejsou poškozené. Tak to je dobrá zpráva. Ta špatná je, že to odnesl lodní šroub. Záseky všude, deformace, někde i trhlina v místě nárazu. Zatím ještě nevím, co s tím budu dělat. Opravovat, nechat být, nový šroub? Mám o čem přemýšlet. Hledat někoho kdo lodní šrouby opravuje, nebo někde shánět nový?

Obrázek Lodní šroub po proplutí Labe

Obrázek Brzdiči plavby

Obrázek Pravoboční kolečko škeblí, levoboční a příďové bylo naplněno stejně

Nicméně šroub je jen otázka práce a peněz. Horší je, že jsem taky změřil ponor lodi. 1,2 m! To je někde úplně jinde než 0,85 m. Kdyby byl u inzerátu na loď uveden ponor 1,2 m tak o ní ani nezavadím pohledem. S 1,2 m jsou už některé oblasti pro loď nepřístupné. Toto je pro mě velké rozčarování. Ve světle čísla 1,2 si uvědomuji, že jsem letos neměl na Labi co dělat a jen občasné škrtnutí o dno je vlastně úspěch. Většinu Labe jsem proplul na fahrrinnentiefe okolo 120 cm.

Zbývá jen závěrečná rekapitulace v číslech:
napluto: 1228 km
doba plavby: cca 200 hodin
spotřeba: 1050 l nafty
náklady na plavbu: 40 000,-Kč plus jeden lodní šroub

Tomáš, X-ray
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1271
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Velký Osek

Re: Z Holandska do Čech, podzim 2015

Příspěvekod packa » pát pro 11, 2015 7:41 pm

odlití šroubu (Al. nebo bronz) ti muzu zajistit v Koline

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti