plachetnice pro "turistiku"
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
"Okruhovka" je označení s dost nejasnými hranicemi, které popisuje otevřenou plachetnici, určenou/vhodnou/užívanou k okruhovým závodům. Jde spíše o sportovní nářadí než o turistické plavidlo. V extrémech se to dá popsat zhruba charakteristikou "když foukne vítr, tak to odletí a když kejchneš, tak se to zvrhne" versus "když foukne vítr nebo vezmeš za kormidlo, tak se nestane vůbec nic."
- indianajones
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 207
- Registrován: sob led 12, 2008 1:00 am
- Reputace: 7
- Bydliště: Slovensko
Vaurien aj Pirat sa vo vseobecnosti tiez radia medzi okruhovky. Laminatovy Vaurien by bol pre teba idealny, ale je ich malo a preto su drahsie. Oproti Piratu ma vyhodu v modernejsej konstrukcii. Nie je problem kupit moderne plachty alebo ine veci. Je to stabilna a nenarocna lod. A ked ta bude nudit vozit sa rekreacne, mozes si ist zapretekat. Vaurienaci maju povest pohodovych ludi. Indy
- maxik1958
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
No a Pirát má zase tu výhodu, že je značně prostornější, a i stabilnější, protože je krapet širší, jestli chceš povozit i rodinku, tak Piráta.(jezdili jsme na něm ve 4řech) Jinak, když dřevěný lodi olaminuješ dno k ponoru,a dřevo natřeš kvalitním lakem, máš po starostech na pár let, a ještě to vypadá jako loď, a ne jako dětská vanička!
A potom dřevěné lodě neztrácejí oproti laminátkám na ceně, a každý se za Tebou rád ohlédne
Nevím odkud jsi, ale pokud někde okolo Prahy, múžeš se na Piráta přijet kouknout, aby sis udělal představu ( mím tři
)



- copy
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1391
- Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
tak to mam pre teba tip. Katamaran Newcat F1, Dlzka 4,2 metra, plachta nema rahno (neomlati ti hlavu), stazen dvojdielny kvoli lahkemu prevozu, plavaky bez plutiev - nizky ponor. A plavaky su z "neznicitelneho" plastu. A bol by za polovicu tvojho rozpoctu - len by si si musel prist pren za mnou do Hannoveru.
Ja mam okruhovku 470 - teda aspon zaklad z nej a poskladana z veci co povodny majitel mal a dal - stazen, kormidlo nie su original z povodnej lode. Mam ju tiez na turistiku a s tym suvisi moja otazka: rucka kormidla trci do lode 108 cm, k tomu je pripevnena pina s dlzkou 90 cm. Napadlo ma skratit tu rucku kormidla, cim by mi vznikol vacsi priestor v lodi -/ kormidelnik moze sediet aj o 50 cm dalej/. kedze je to nevratny proces chcel by som pocut vase nazory ci do toho ist a ako sa mi to pri plavbe "vrati". Neviem ani aku dlhu rucku ma original kormidlo k 470
Je mi jasne ze pri vyraznom viseni z lode pri vyvazovani mi to asi chybat bude, ale kedze to chcem fakt na pohodove jazdenie s detmi a manzelkou tak taketo veci v najblizsom case nepredpokladam.
Je mi jasne ze pri vyraznom viseni z lode pri vyvazovani mi to asi chybat bude, ale kedze to chcem fakt na pohodove jazdenie s detmi a manzelkou tak taketo veci v najblizsom case nepredpokladam.
Nevratným procesům se pokud možno vyhni.
Kratší pínu si udělej novou, nebude to takový problém.
Dojde k tomu, že na konci píny, při jejím zkrácení budou větší síly.
Je to dvojramenná páka mezi vztlakem na listu, přes čep kormidla a tvojí rukou. V tomto smyslu nárůst síly jistě odhadneš.
Přehmátni si o řez a už to budeš vědět.
Mimochodem, domnívám se, že pína je ten hlavní kalcek od listu, zdá se, že to popisuješ obráceně.
Další moment je, že délka píny limituje tvé usazení v lodi. To může být důležité /těžiště/, ale já neznám 470, tedy jen teorie.

Kratší pínu si udělej novou, nebude to takový problém.
Dojde k tomu, že na konci píny, při jejím zkrácení budou větší síly.
Je to dvojramenná páka mezi vztlakem na listu, přes čep kormidla a tvojí rukou. V tomto smyslu nárůst síly jistě odhadneš.
Přehmátni si o řez a už to budeš vědět.
Mimochodem, domnívám se, že pína je ten hlavní kalcek od listu, zdá se, že to popisuješ obráceně.
Další moment je, že délka píny limituje tvé usazení v lodi. To může být důležité /těžiště/, ale já neznám 470, tedy jen teorie.
Díky jerryxi, léta jsem žil v bludu. Většinou se obecně říká, mám na lodi pínu /né kolo/, aniž by dotyční měli onu prodlužovací tyčku, já ji rovněž nemám a tak jsem se domníval, že pína je ta hlavní část..
Omluva pro Ivana 470.
Jinak těch 110je fkt dost - 70-80 by mohlo stačit i když máš celý list za točnou osou. Jinak se dává cca 15% šířky listu pře točnu - lepší vyvážení, ale u výklopných listů to je trochu problém.

Omluva pro Ivana 470.
Jinak těch 110je fkt dost - 70-80 by mohlo stačit i když máš celý list za točnou osou. Jinak se dává cca 15% šířky listu pře točnu - lepší vyvážení, ale u výklopných listů to je trochu problém.
- karf
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 301
- Registrován: pon říj 26, 2009 1:00 am
- Reputace: 1
- Kontaktovat uživatele:
ahasver píše:Všem vám moc děkuji, pár doplňujících informací....
- cenu jsem si představoval cca do 50 000,-
- loď, kde se jen přes den povozím... a když to někdy pofrčí, tak príma
- raději plast
- kdysi jsem uvažoval o nějakém tom nafukovacím katamaránu ( ale to mi asi nedoporučíte)
Hlavní účel plavidla: přijet na Slapy, Orlík, Lipno... na den, dva a poznat krásu okolí a trochu se i rozhýbat ...
Upřímně si nedovedu představit spojení pohodové turistiky a nějaké plachetnice typu 420, 470 nebo i Pirát atd. Koukni se po katamaránech. Hobie cat 16, 18, Topcat, Nacra 5.5 2.5metru šířka, 2 štíhlé plováky, velký plachty, kosatka na rolfoku, pohodlná trampolína

ve dvou v silným větru si užiješ luxusní adrenalín v trapézu, v mírnějším větru si užiješ třeba s celou rodinou klidný ale rychlý svezení bez náklonu.


na nafukovací katamarány se vyprdni. leda by to byl baby predator od compotechu

Pepa píše:Jinak těch 110je fkt dost - 70-80 by mohlo stačit i když máš celý list za točnou osou. Jinak se dává cca 15% šířky listu pře točnu - lepší vyvážení, ale u výklopných listů to je trochu problém.
ja teda nevim miry, ale paka s pinou byla tak dlouhe, aby, kdyz se kormidelnik nalepi na kosaka uplne dopredu ve slabem vetru,
tak aby jeste mohl kormidlo ovladat - ale u rekreace je to asi jedno

vyklopny list neni problem - ten ma byt stale dole (tedy zadne mezipolohy), vyklapis ho jen na pristani, abys ho neorval

- vterra
- nováček na fóru
- Příspěvky: 13
- Registrován: pát dub 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Re: plachetnice pro "turistiku"
ahasver píše:Mohl by mi prosím někdo poradit nějakou loď, typ, na naše vodní plochy,
pro 2(3) osoby, která by se dala lehce převézt a spustit, ... dobře ovládat,
dala by se snadno udržovat, byly dostupné náhradní díly?
Opravdu se nevyznám, slyšel jsem o třídě 470, 420 .... bazarovou!
Za každý váš názor moc děkuji!
Ahoj, jezdil jsem snad na všem o čem se tu ve vláknu píše a poslední 420 jsem prodal před pár dny. Vezmeme to tedy po pořádku... Závodní okruhovky 420, 470, Fireball atd. jsou ZÁVODNÍ LODĚ tedy přízpůsobené pro závody, jízdu ve skluzu a nikoliv pro turistiku. Jsou nízké, lehké s extrémně nízko položeným ráhnem, přeplachtěné a zpravidla ve větru vyžadují vyvařování nebo dokonce trapéz. Prostě výborná tělocvična, ale špatný bydlík. Pokud se rozhodneš pro tělocvičnu místo turistiky, čeká Tě turistika závodnícká a potřebuješ parťáka s nímž budeš sehraný. I tak bude loď občas stěžněm dolu. Budeš tedy potřebovat ještě neopren nebo suchý oblek, vyvažováky, trapézový úvaz, vesty, neoprénové boty atd. což také něco stojí. Holky na tom povětšinou nebudou chtít jezdit. Chvíli Tě budou obdivovat a pak se začnou na břehu nudit. Pro malé děti relativně taky nevhodné. Pro turistiku mají jedinou výhodu, že jsou lehké 80 až 150 kg. Nafukovací katamarán je slepá cesta. Má všechny neduhy klasického katamaránu a ten adrenalin už moc nemá. Takže pro kaťák s laminátovými plováky platí vše co pro závodní lodě s tím rozdílem, že se podstatně hůře réčkuje proti větru (občas to nejde vůbec a točíš po větru) a navíc když více foukne jsi jak slaneček naložený celý den zadní částí těla ve vodě. Nic moc. Také není kam dát cokoliv co by sis vezl sebou a chtěl mít suché. Musel jsem pro turistické plavby vyrábět sundavací vodotěsnou bednu na věci, na provazy a na kotvu apod. S mokrým pozadím se blbě sedí i v hospodě... Vaurien, Pirát, Vlašťovka jsou starší okruhovky, kdy ještě závody nevyžadovaly extrémní tvary lodí a byly tedy běžně využívány i na turistiku. Vaurien je na 3 lidi už relativně malý ale Pirát (v NDR Vlašťovka) je naopak lodí ideální. Kdo tvrdí, že není na turistiku vhodný asi by si měl přečíst cestopis S Pirátem na Dunaji, který je o sjetí Dunaje na této lodi. Loď pohodlně pojme i 4 lidi a pod plachtami za větru si lze užít i lehký adrenalin. Když si ušiješ stříšku přes ráhno, lze se v lodi vyspat ve dvou lidech jako ve stanu. Nevýhodou je váha lodě cca 180 až 250 kg (olaminovaná), ale jak už bylo řečeno ve dřevě je to krásná loď. Přesto je dobře transportovatelná na nebrzděném vleku za autem. No a nakonec pokud chceš ještě více tak doporučuji nejmenší námořní kajutovku Caravelle. Délka 4,60m šířka 1,80m, hl.plachta 7,80m, kosatka 3,60m. Kajuta spaní pro dva. Nepotřebuješ průkaz VMP. A pokud vím tak jeden jachtař na ní obeplul kus Evropy. http://www.yachtbazar.cz/index.php?full ... ka®ion= Obecně pro turistiku na dva dny by byla lepší co nejlehčí loď, ale pak zas prostě nebude turistická. To už je o prioritách. Oboje splní leda gumák s motorem


- indianajones
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 207
- Registrován: sob led 12, 2008 1:00 am
- Reputace: 7
- Bydliště: Slovensko
Ja ma 470 na rekreacnu turistiku. Tento rok som bol 3x na vode. jednoznacne vyhody su, ze ju dvaja chlapi dostanu do vody a z vody /mam ju odparkovanu v garazi a chodim na jazera v okoli/. pokial fuka silno, tak dam len hlavnu plachtu a neberiem plny vietor, takze sa da jazdit bez adrenalinu. V pohodovom vetre nalozim manzelku a dve dve male deti /zatial su vpredu ale postupne sa odvazujeme a pohybuju sa po celej lodi/ V tomto zlozeni uz troska zavadzaju kosatkove otaze. Dal som si aj par jazd sam v dost silnom vetre /mohli byt narazy tak 14 m/s, prevratil som sa, ale v pohode som sa dostal naspat - kedze bolo 30stupnov, tak to bolo dokonca vitane osviezenie a dobra skusenost.
Za nevyhodu povazujem, ze nie je vhodna, ak chcem ist sam /manzelka totiz nie je vodny zivel a zatial sa plavi iba z lasky ku mne. neviem dokedy...../ Prijal by som aj vacsiu stabilitu kvoli detom /3 a 5 rokov/ ale to si myslim, ze si zvyknu a naucia sa v lodi pohybovat tak, aby ju nerozkyvali./
Skladanie mi trva cca 45 - 60 minut, takze ak idem na cely den je to v pohode.
Este by ste mi mohli poradit ci skor natiahnut plachtu na stazen a potom na rahno alebo naopak. Neviem ake je spravne poradie.
Mimochodom tu rucku kormidla som skratil o 45 cm, ziskal som priestor uplne super ale necakal som, ze sa az tak zvysi sila, ktoru musim teraz vynalozit, ked ho ovladam cez pinu. Doteraz to bolo prakticky bez odporu a teraz to fakt citim.
Za nevyhodu povazujem, ze nie je vhodna, ak chcem ist sam /manzelka totiz nie je vodny zivel a zatial sa plavi iba z lasky ku mne. neviem dokedy...../ Prijal by som aj vacsiu stabilitu kvoli detom /3 a 5 rokov/ ale to si myslim, ze si zvyknu a naucia sa v lodi pohybovat tak, aby ju nerozkyvali./
Skladanie mi trva cca 45 - 60 minut, takze ak idem na cely den je to v pohode.
Este by ste mi mohli poradit ci skor natiahnut plachtu na stazen a potom na rahno alebo naopak. Neviem ake je spravne poradie.
Mimochodom tu rucku kormidla som skratil o 45 cm, ziskal som priestor uplne super ale necakal som, ze sa az tak zvysi sila, ktoru musim teraz vynalozit, ked ho ovladam cez pinu. Doteraz to bolo prakticky bez odporu a teraz to fakt citim.
- karf
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 301
- Registrován: pon říj 26, 2009 1:00 am
- Reputace: 1
- Kontaktovat uživatele:
Ivan470 píše:Mimochodom tu rucku kormidla som skratil o 45 cm, ziskal som priestor uplne super ale necakal som, ze sa az tak zvysi sila, ktoru musim teraz vynalozit, ked ho ovladam cez pinu. Doteraz to bolo prakticky bez odporu a teraz to fakt citim.
470 neznám, ale jestli je to v přímým směru za plavby, tak je špatně vyvážení plachet vs laterálu takže buď povolit/přitáhnout kosatku/hlavní plachtu a nebo laborovat s nakloněním stěžně

Re: plachetnice pro "turistiku"
Ahoj,
zajímavé a poučné vlákno. Zajímalo by mne, jestli má někdo zkušenosti s Laserem I a II. Viděl jsem video jak na něm jel chlápek 2000km po jadranu, ale to asi nebude normální smrtelník což?
zajímavé a poučné vlákno. Zajímalo by mne, jestli má někdo zkušenosti s Laserem I a II. Viděl jsem video jak na něm jel chlápek 2000km po jadranu, ale to asi nebude normální smrtelník což?
- copy
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1391
- Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: plachetnice pro "turistiku"
Hamilkar píše:Ahoj,
zajímavé a poučné vlákno. Zajímalo by mne, jestli má někdo zkušenosti s Laserem I a II. Viděl jsem video jak na něm jel chlápek 2000km po jadranu, ale to asi nebude normální smrtelník což?
Laser na turistiku? To si neviem predstaviť. Ani klasický Laser ani dvojku. A na more? Jedine že by si sa chcel kúpať.
Re: plachetnice pro "turistiku"
copy píše:Hamilkar píše:Ahoj,
zajímavé a poučné vlákno. Zajímalo by mne, jestli má někdo zkušenosti s Laserem I a II. Viděl jsem video jak na něm jel chlápek 2000km po jadranu, ale to asi nebude normální smrtelník což?
Laser na turistiku? To si neviem predstaviť. Ani klasický Laser ani dvojku. A na more? Jedine že by si sa chcel kúpať.
Tak mrkni na video
https://www.youtube.com/watch?v=5KER2chyjPY
- copy
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1391
- Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: plachetnice pro "turistiku"
no tak to ti potom staci aj kupacia vana
https://www.youtube.com/watch?v=PE564oYl4Ds
https://www.youtube.com/watch?v=PE564oYl4Ds
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host