Rullfock

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Rullfock

Příspěvekod Pavel-Sulc » pon kvě 16, 2016 8:24 pm

Je tu hodně příspěvků na téma problém s rullfokem. Otevřel jsem toto téma. Pokud nesouhlasíte, smažte nebo přestěhujte jinam.
Naše loď má masthead rig a tedy relativně malou hlavní plachtu, 25m2 a velkou přední 40m2 s jedci na předním vantu. Pro křižování tady mezi ostrovy není velká genua praktická. Není pod ní vidět, než přitáhneš šoty vinšnou tak třeba točíš znovu. Pořídili jsme si tenkrát Mamma segel.. Asi netušíš co to je.. je to přední plachta která jde až nahoru ale dozadu jde asi jako fock a je vysoko střižený spodní lík. Je pod ní vidět dopředu, celkem rychle se přitáhne a docela dobře táhne. Manželka jí zbožňovala..i teď o ní mluví. Jistě, je to kompromis. Před 19 lety jsme si pořídili rullfock mechaniku Harken s hliníkovým profilem se dvěma drážkami. Protože Mamma segel dosloužila tak jsme si pořídili genu. Za celou dobu jsme neměli jediný problém s rulováním, refováním, tedy částečným narulováním. Genua má u předního líku kompensátor, který navine břicho a celá genua se bez vrásek navine. Při částečném navinutí je docela plochá, což je do silného větru výhoda. Nemá refovací oka.
broschyr15_forsegel_rullgenua.jpg

Jsou dva principy rullfok mechaniky –
Na menší lodě bez hliníkového profilu, se dvěma lanama, paralelně s předním stěhem, na které se plachta navíjí. Při rolování jako ref se lana skroutí kolem předního vantu a deformuje se tvar plachty. To je princip použitelný na malých lodích na narolování přední plachty za účelem uschování. U některých provedení je profil z plastu, což je lepší než s lany.
post-72750-0-03390700-1430502724.jpg

Rull mechanika s hliníkovým profilem se vyrábí i na velké lodě, poháněná ručně lanem, elektricky nebo hydraulicky. Hliníkový profil se téměř nezkroutí a dává plachtě správný tvar. Genua s kompenzátorem je skvěle použitelná narefovaná v silném větru.
_dc1.jpg

Fungující rullfock je pohodlný způsob jak upravit velikost přední plachty změnám větru. Usnadňuje přistávání a manévry, kdy je možné rychle přední plachtu uklidit a při vyplouvání, kdy rychlé vypuštění přední plachty rozjede loď. Mechanika rullfoku je drahá věc, ale pro spolehlivou funkci je nezbytné, aby byla dostatečně dimenzovaná. Je třeba aby buben měl dostek prostoru pro rychlé navinutí refovacího lana.
Uživatelský avatar
copy
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1392
Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Rullfock

Příspěvekod copy » pon kvě 16, 2016 9:58 pm

"rull" je asi švédske slovo.
"rolfok" (orig. rollfock) znie mojim ušiam lepšie
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Rullfock

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte kvě 17, 2016 7:37 am

Plavba s částečně narulovanou genuou. Plachta má stále skvělý tvar
Image1a.jpg

U předního líku je vidět rullkompensator
DSC_0875.jpg
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Rullfock

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte kvě 17, 2016 9:46 am

Samopřehazovací kosatka s kolejnicí
144423-slide1.jpg

Červené lano je šot, který jde z rohu plachty přes kladku č.1 (připevněnou na jezdec na kolejnici) na kladku č.2 (připevněnou na roh plachty) přes kladku č.3 připevněnou na palubě.
To funguje tak, že když je celá plachta vyrolovaná není síla dolů u bloku č.2, ale jakmile navineš několik otáček je z důvodu úhlu mezi kladkami č. 1-2-3 síla dolů, která příliš neotevře kosatku nahoře a můžeš proto použít stejný bod pro šot i když jsi navinul několik otáček. Jestli to plachta vydrží je jiná otázka.
Modré lano jde z jezdce na kladku 50-70 cm nahoru na přední stranu stěžně a pak na palubu u stěžně a do cocpitu. Tímto lanem reguluješ, jak daleko pustíš jezdec do závětří při křižování.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host