Kvalita a bytelnost lodí v čase
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
Kvalita a bytelnost lodí v čase
Ahoj,
mám dotaz asi spíš na zkušenější charteristy nebo kapitány co střídají lodě. Je to jen můj pocit nebo na tom něco je? Celé dny prohlížím bazarové plachetnice na holandském webu a mám pocit, že staré lodě (přijde mi ten zlom podobně jako s auty) do roku cca. 2005 - 2008 jsou bytelnější a neošizené na materiálu, zatímco lodě 2010 - 2020 jsou řešeny hodně s ohledem na úsporu materiálu?
mám dotaz asi spíš na zkušenější charteristy nebo kapitány co střídají lodě. Je to jen můj pocit nebo na tom něco je? Celé dny prohlížím bazarové plachetnice na holandském webu a mám pocit, že staré lodě (přijde mi ten zlom podobně jako s auty) do roku cca. 2005 - 2008 jsou bytelnější a neošizené na materiálu, zatímco lodě 2010 - 2020 jsou řešeny hodně s ohledem na úsporu materiálu?
- MalyBob
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
- Reputace: 10
- Bydliště: Ostrava
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Ahoj,
z mých cca 35 charterů vidím tři důležité faktory - servis, servis a servis. Jako čistý uživatel nevidím markantní rozdíly v roce výroby. Trend s auty ale samozřejmě kopíruje veškeré "spotřební" zboží, není důvod, aby se vyhnul lodím.
MB
z mých cca 35 charterů vidím tři důležité faktory - servis, servis a servis. Jako čistý uživatel nevidím markantní rozdíly v roce výroby. Trend s auty ale samozřejmě kopíruje veškeré "spotřební" zboží, není důvod, aby se vyhnul lodím.
MB
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Georgin, ano máš pravdu. My laminovali naší loď 1973 neekologickým polyesterem. Tam se nedělala osmoza. Pak asi 1980 přišel ekologický polyester a s ním i osmoza.
Moderní lodě jsou stavěné s cílem nízké ceny. Vývoj šel posupně a hlavně u nových výrobců aby se dostali na trh.
Která moderní 11 m plachetnice má dno 40mm laminát a pevnou konstrukci "studánky"?
Podívej se na lodě ve Švédsku třeba tady:
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... 3%A5t&st=s
Dnes tam je 1370 inzerátů na plachetnice, některé i zdrama
Moderní lodě jsou stavěné s cílem nízké ceny. Vývoj šel posupně a hlavně u nových výrobců aby se dostali na trh.
Která moderní 11 m plachetnice má dno 40mm laminát a pevnou konstrukci "studánky"?
Podívej se na lodě ve Švédsku třeba tady:
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... 3%A5t&st=s
Dnes tam je 1370 inzerátů na plachetnice, některé i zdrama
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Díky za názory. Mně se výhledově nejvíce líbí ocelové nebo hliníkové lodě, ale sportka zatím nechce dát
Díky taky za ten odkaz na další místo pro brouzdání a snění. Já denně prolejzám botentekoop.nl

- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Jsem v klubu jeřábník. Když postavím moderní loď na kýl tak se velmi viditelně prohne jako banán. Záměrně neuvádím výrobce.
Jsou i případy, kdy se kýl ulomil a loď se potopila.
Kamarád letěl před několika lety z USA. Vedle seděla dívka, která vyprávěla že oteck koupil novou plachetnici a že s ní budou plachtit do Stockholmu.
U Kalmar se plachetnici ulomil kýl, loď se převrhla, otec i dcera vyplavali, dcera spala a neměla plavací vestu, byla málo oblečená a otec jí držel nad vodou. Bylo to na podzim a dcera mu v náručí umzla.
Před 2 roky jsme slyšeli na VHF volání o pomoc. Tady plachetnice, 4 osoby nabíráme vodu. Waxholm loď co jezdí mezi ostrovy se ozvala že má 5 minut na místo a jede tam. Pak hlásila že je na místě ale plachetnici nevidí. Po půl hodině se placetnice ozvala že zjistili že praskla nádrž na pitnou vodu a nebezpečí nehrozí.
Starší lodě jsou tady mnohem bytelněji stavěné. Ve Švédsku je 1 milion lodí a 10 milionů obyvatel. Tedy 10 obyvatel na 1 loď.
U normální lodě bych volil laminát. U oceli je problém koroze a u hliníku taky. Viděl jsem hliníkovou, kde někomu spadl pod podlážku mosazný klíč a vznikla díra do lodě.
Jsou i případy, kdy se kýl ulomil a loď se potopila.
Kamarád letěl před několika lety z USA. Vedle seděla dívka, která vyprávěla že oteck koupil novou plachetnici a že s ní budou plachtit do Stockholmu.
U Kalmar se plachetnici ulomil kýl, loď se převrhla, otec i dcera vyplavali, dcera spala a neměla plavací vestu, byla málo oblečená a otec jí držel nad vodou. Bylo to na podzim a dcera mu v náručí umzla.
Před 2 roky jsme slyšeli na VHF volání o pomoc. Tady plachetnice, 4 osoby nabíráme vodu. Waxholm loď co jezdí mezi ostrovy se ozvala že má 5 minut na místo a jede tam. Pak hlásila že je na místě ale plachetnici nevidí. Po půl hodině se placetnice ozvala že zjistili že praskla nádrž na pitnou vodu a nebezpečí nehrozí.
Starší lodě jsou tady mnohem bytelněji stavěné. Ve Švédsku je 1 milion lodí a 10 milionů obyvatel. Tedy 10 obyvatel na 1 loď.
U normální lodě bych volil laminát. U oceli je problém koroze a u hliníku taky. Viděl jsem hliníkovou, kde někomu spadl pod podlážku mosazný klíč a vznikla díra do lodě.
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Ocel je v pohode, kde to zrezivi, tam to vyriznes a zavaris novym platem. Oprava za par korun. Na ocel je nutne pohlizet jako na konstrukcne pevny
a pruzny zaklad, ktery nese. Zbytek samozrejme dela barva. A tady je ten skutecny casovy i financni naklad - neustale neco brousis a natiras
Ocel je navic pomerne tezka, coz je nejvice znat u malych lodi, kde je cestovni rychlost pak treba i o dva uzly nizsi nez u totozne lode z laminatu. Totez ale plati obracene, pokud prifukuje. Do urciteho bodu to zvladas na tezsi lodi o cosi lepe, protoze vseobecne dle vyse uvedeneho potrebujes silnejsi vitr, lod ma vetsi setrvacnost, lepe probiji vlny.
Hlinik je taky super, je lehky, pevny, na slitiny urcene pro vyrobu lode se koroze oxidaci nevztahuje. Pokud nesetris a mas natreno a zaizolovano, podlozka ani klic ti nevadi, sedi to na barve nebo izolaci a netrapi te ani ta galvanicka. Dodnes se z hlinikovych slitin vyrabi vetsina expedicnich lodi.
Nicmene nepotopitelne laminatky ala Etap apod. maji obrovskou vyhodu v plovatelnosti (dokonce i na plachty) i pri plnem zatopeni. Tomu rikam obrovska prednost. Cena tomu ale vetsinou odpovida.
a pruzny zaklad, ktery nese. Zbytek samozrejme dela barva. A tady je ten skutecny casovy i financni naklad - neustale neco brousis a natiras

Ocel je navic pomerne tezka, coz je nejvice znat u malych lodi, kde je cestovni rychlost pak treba i o dva uzly nizsi nez u totozne lode z laminatu. Totez ale plati obracene, pokud prifukuje. Do urciteho bodu to zvladas na tezsi lodi o cosi lepe, protoze vseobecne dle vyse uvedeneho potrebujes silnejsi vitr, lod ma vetsi setrvacnost, lepe probiji vlny.
Hlinik je taky super, je lehky, pevny, na slitiny urcene pro vyrobu lode se koroze oxidaci nevztahuje. Pokud nesetris a mas natreno a zaizolovano, podlozka ani klic ti nevadi, sedi to na barve nebo izolaci a netrapi te ani ta galvanicka. Dodnes se z hlinikovych slitin vyrabi vetsina expedicnich lodi.
Nicmene nepotopitelne laminatky ala Etap apod. maji obrovskou vyhodu v plovatelnosti (dokonce i na plachty) i pri plnem zatopeni. Tomu rikam obrovska prednost. Cena tomu ale vetsinou odpovida.
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Díky chlapi za tyhle cenné informace. Rád tohle čtu. Kdybych se na to moře někdy na delší dobu skutečně dostal, jde mi především o pevnou a co nejvíce soběstačnou loď. Jsem spíše dobrodružnější typ člověka a nechtěl bych jen chlastat, lovit ženské a toulat se od přístavu k přístavu. Rád bych byl opravdu hodně na moři. Snažím se teď načerpávat co nejvíce informací. Zatím jsem si tak nějak došel k ideálu ve formě ocelové nebo hliníkové lodi. Ideálně s dvěma kýly nebo se zasouvacím, protože kdybych se k tomu jednou dostal, rád bych se většinu roku toulal mezi řeckými ostrovy a ve středomoří a na zimu vypadl někam za teplem, kde bývají velké přílivy a odlivy. Sportka zatím nechce dát, takže jsem přečetl snad všechny knížky v ČJ o mořeplavcích a životě na moři, křížem krážem prolezl zdejší fórum, na youtube koukám na blogy a videa lidí, co na moři žijí, dělám si na internetu cvičné testy na VMP a C moře, píšu si s pár lidmi, co na lodi žijí, vecpal jsem se do všech skupin na FB a pořád prohlížím bazarové plachetnice po celém světě. Příští rok chci po pár plavbách na lipně okusit opravdové moře s opravdovým kapitánem. Doufám, že někoho takového seženu. Nechci turistickou plavbu, ale přeplavbu s dobrým kapitánem, který má chuť něco naučit, být co nejvíce pod plachtami a co nejméně po přístavech, naučit se vylaďovat plachty, navigovat, předvídat počasí, chytit a připravit si rybu, proplout nějakou bouří (ale přežít ji
). Zatím teda budu dále čumět po internetech a čekat až sportka dá. Asi neumím nic, čím bych se z lodi uživil na dálku. Jsem strojař, konstruktér, nyní dělám na obchodním oddělení ve firmě, která obchoduje s nerezí.
Něco takového by se mi určitě líbilo:
https://www.botentekoop.com/sailing-yac ... C9PKnVSx2Q

Něco takového by se mi určitě líbilo:
https://www.botentekoop.com/sailing-yac ... C9PKnVSx2Q
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
VdS je dobra volba. Jsou to uznavane lode. Take jednu mam
A jejich VdS 34 je cena/vykon legendarni lodi. Carribean 40 take, ale je to tak maximum, co v jednom das. Tebou odkazovana je i docela ze hezke penize, ale muzes si ji i postavit. Zakoupit si plany na stadtdesign.com a za 900 hodin mas lod. A muzes dokupovat postupne. Je to akce na nekolik let.
Nebo zacit s nejakou lodi 30 - 36 ft za podstatne mene penez, nektere i za cenu ojeteho auta. A uz je to s motorem, zpravidla i s plnou vybavou. A muzes hned plout. Zacit, zjistit co a ajak a za treba pet let pokrocit k 36, 40 ft lodi a nejakym vetsim plavbam.
Zde se stavi ten VdS Carribean 40: https://www.youtube.com/watch?v=8bLnAzWM-Co&ab_channel=BuildingSYMistress
Pokud budes chtit, lod sezenes za prostredky ktere mas. Spise planuj udrzbu, umisteni a vseobecne rocni naklady. lehce prerostou cenu starsi lode

Nebo zacit s nejakou lodi 30 - 36 ft za podstatne mene penez, nektere i za cenu ojeteho auta. A uz je to s motorem, zpravidla i s plnou vybavou. A muzes hned plout. Zacit, zjistit co a ajak a za treba pet let pokrocit k 36, 40 ft lodi a nejakym vetsim plavbam.
Zde se stavi ten VdS Carribean 40: https://www.youtube.com/watch?v=8bLnAzWM-Co&ab_channel=BuildingSYMistress
Pokud budes chtit, lod sezenes za prostredky ktere mas. Spise planuj udrzbu, umisteni a vseobecne rocni naklady. lehce prerostou cenu starsi lode

-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
U ocelové lodi je základem nepoužívat na nátěr barvy " jako profi", yacht extra a pod, ale použít to, čím natírají zámořský a jiný profi lodě. Taky je netahají z vody každý rok.
Já to tak udělal a po dvanácti letech jsem jen oškrábal deku škeblí. Od té doby dalších čtyři roky a škeble sem odrbal pod vodou s brejlema a ploutvemi. Nikde koroze.
A tyhle profi barvy jsou navíc levnější než obyč synťák v OBI.
Já to tak udělal a po dvanácti letech jsem jen oškrábal deku škeblí. Od té doby dalších čtyři roky a škeble sem odrbal pod vodou s brejlema a ploutvemi. Nikde koroze.
A tyhle profi barvy jsou navíc levnější než obyč synťák v OBI.
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Davide, díky za "zákulisní" informaci. Zajímá mě všechno. Mimochodem ani dnes sportka nedala. Škoda, že jsem jen strojař, kdybych měl možnost dělat práci na dálku, jako třeba Sachmet, už bych se houpal na moři 

- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9346
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Hele Džordži, přestaň fnňukat a začni prot to něco dělat.
Sportka většina lidí nedá nic po celý život. Ty prachy radší dej do sebevzdělávání. Že jsi strojař byla tvoje volba (taky jsem strojař...
). Tak se nauč něco co můžeš dělat na dálku. Studuj třeba jazyky, nebo jiné dnes poptávané dovednosti...
Sportka většina lidí nedá nic po celý život. Ty prachy radší dej do sebevzdělávání. Že jsi strojař byla tvoje volba (taky jsem strojař...

- Martin88
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 726
- Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Praha
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
david píše:U ocelové lodi je základem nepoužívat na nátěr barvy " jako profi", yacht extra a pod, ale použít to, čím natírají zámořský a jiný profi lodě. Taky je netahají z vody každý rok.
Já to tak udělal a po dvanácti letech jsem jen oškrábal deku škeblí. Od té doby dalších čtyři roky a škeble sem odrbal pod vodou s brejlema a ploutvemi. Nikde koroze.
A tyhle profi barvy jsou navíc levnější než obyč synťák v OBI.
Ahoj Davide, jsem právě ve fázi, kdy řeším jakou barvou natřu trup, tak prosím o odkaz na profi barvy.
Potřebuju černou matnou, v toplichtu stojí litr cca 50,- EURO, levnější samozřejmě potěší.
díky Martin
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Takhle to nefunguje. Zvol si system barev. Cely konecny nater se ve skutecnosti sklada z vice vrstev, ktere vzajemne spolupracuji a ruzne se chemicky provazuji tak, aby napr. i zuslechtily ocel pod sebou, dokonale prilnuly a vznikla z nich tvrda, ale soucasne pruzna krusta.
Hledej tedy systemy barev pro prumyslove lode s garantovanou zivotnosti na otevrenem mori. Bezne je to 10, 15, 20 let, dle klasifikace.
Hledej u vyrobcu jako International, Hampel, Epifanes a spol., pripadne lokalnich vyrobcu v primorskych zemich (zpravidla doporuci v docich).
Hledej tedy systemy barev pro prumyslove lode s garantovanou zivotnosti na otevrenem mori. Bezne je to 10, 15, 20 let, dle klasifikace.
Hledej u vyrobcu jako International, Hampel, Epifanes a spol., pripadne lokalnich vyrobcu v primorskych zemich (zpravidla doporuci v docich).
- Martin88
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 726
- Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Praha
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Základ na železo jsem dal Owatrol CIP https://www.toplicht.de/de/shop/yachtfa ... schutz-cip, ten by měl fungovat i na rezu dobře a na to jsem chtěl dát právě Epifanes
https://www.toplicht.de/de/shop/yachtfa ... ck-schwarz
ale složení je velmi podobné barvě Alkyton, ta je cenově jinde
https://www.toplicht.de/de/shop/yachtfa ... ck-schwarz
ale složení je velmi podobné barvě Alkyton, ta je cenově jinde
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
U ocelovky je absolutním základem odstranit rez. Ne ji konzervovat. Zlatým standardem je broušení na čistotu Sa 2,5 a nátěr systémem barev.
Vím o čem píšu.
Nicméně je tady na to speciální vlákno. Hledej odpovědi spíše tam. Tohle vlákno je o něčem jiném.
Vím o čem píšu.
Nicméně je tady na to speciální vlákno. Hledej odpovědi spíše tam. Tohle vlákno je o něčem jiném.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Georgin, jsem též strojař a 11 m plachetnici jsme stavěli s manželkou kompletně sami včetně laminování do forem, odlévání 2,5 tun olova, truhlařiny 3 m3 teaku, výroba kování atd. Peníze jsme měli málo tak musly ruce a hlava makat.
laminát, ocel a hliník jsou dobé technologie, volba záleží na co a pro koho.
Koupit ocelovou, vyřezávat a vyvařovat je děsná představa. Co s lodí která je jak zmačkaný noviny. Brousit rez a mnohokrát natírat specielníma barvama je horor.
Hliník může být obdoba, vaření je složitější.
Leminát má dobrý povrch, pravděpodobně vně ani uvnitř nic dělat nemusíš. Truhlařina je stejný problém ve všech případech.
Kdyš laminát zmatníš a nastříkáš autolakem mají i Tvé děti pokoj.
Podívej tady na Blocket co je na prodej
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... 3%A5t&st=s
Dnes tam je 1311 inzerátů na plachetnice i zadarmo. Kup něco na co máš nečekej na Sportku a dej loď do dobrýho stavu, vytáhno plachty a raduj se.
Pomohl jsem řadě čechů tady koupit loď, pomůžu i Tobě. Podívej se do vlákna koupě lodě ve Švédsku kde píši o koupi Vega
Někd jsem četl že životnost laminátové lodě je 2000 let. To železo nevydrží, i když Ti to Tobě i dětem Tvých dětí asi je jedno.
laminát, ocel a hliník jsou dobé technologie, volba záleží na co a pro koho.
Koupit ocelovou, vyřezávat a vyvařovat je děsná představa. Co s lodí která je jak zmačkaný noviny. Brousit rez a mnohokrát natírat specielníma barvama je horor.
Hliník může být obdoba, vaření je složitější.
Leminát má dobrý povrch, pravděpodobně vně ani uvnitř nic dělat nemusíš. Truhlařina je stejný problém ve všech případech.
Kdyš laminát zmatníš a nastříkáš autolakem mají i Tvé děti pokoj.
Podívej tady na Blocket co je na prodej
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... 3%A5t&st=s
Dnes tam je 1311 inzerátů na plachetnice i zadarmo. Kup něco na co máš nečekej na Sportku a dej loď do dobrýho stavu, vytáhno plachty a raduj se.
Pomohl jsem řadě čechů tady koupit loď, pomůžu i Tobě. Podívej se do vlákna koupě lodě ve Švédsku kde píši o koupi Vega
Někd jsem četl že životnost laminátové lodě je 2000 let. To železo nevydrží, i když Ti to Tobě i dětem Tvých dětí asi je jedno.
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
georgin píše: Ideálně s dvěma kýly nebo se zasouvacím, protože kdybych se k tomu jednou dostal, rád bych se většinu roku toulal mezi řeckými ostrovy a ve středomoří a na zimu vypadl někam za teplem, kde bývají velké přílivy a odlivy
Na moře dle mého názoru loď s pevným kýlem,v Řecku dokáže pěkně dunět, a to mám loď se zasouvací ploutví..

-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Dva pevné kýly jsou do přílivových vod. Loď nespadne na bok
- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Nezáleží na lodi ale na posádce co ji ovládá
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
david píše:Dva pevné kýly jsou do přílivových vod. Loď nespadne na bok

- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita a bytelnost lodí v čase
Příspěvek od bozakafka » čtv 10. zář, 2020 21:17
Nezáleží na lodi ale na posádce co ji ovládá
To snad nemyslíš vážně.. I sebelepší posádka z bedňuškina zázrak nenadělá.
Kdysi jsme plachtili s Arabesque 23. Byla to laminátová verze překližkový konstrukce. Příď divná nevypadala ale co vlna byla rána jak když narazíš na kámen. Plachtit s takovou lodí pohoda není a posádka s tím zázrak nenadělá.
Samozřejmě záleží v první řadě na lodi a jejím vybavení. Pak může nastoupit perfektní posádka a s ní pohoda pro všechny
Nezáleží na lodi ale na posádce co ji ovládá
To snad nemyslíš vážně.. I sebelepší posádka z bedňuškina zázrak nenadělá.
Kdysi jsme plachtili s Arabesque 23. Byla to laminátová verze překližkový konstrukce. Příď divná nevypadala ale co vlna byla rána jak když narazíš na kámen. Plachtit s takovou lodí pohoda není a posádka s tím zázrak nenadělá.
Samozřejmě záleží v první řadě na lodi a jejím vybavení. Pak může nastoupit perfektní posádka a s ní pohoda pro všechny
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host