Kýlové plutvy - ich prednosti zápory

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 375
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Hlavná dedina SK

Kýlové plutvy - ich prednosti zápory

Příspěvekod Andrejjeep » čtv lis 13, 2014 1:43 pm

Zdravím,

nejako sa mi nepodarilo nájsť tu thred o kýlových plutvách, konkrétne ked ma plachetnica jednu alebo dve kýlové plutvy

Obrázek

menšiu výhodu by som videl že takto riešené dve plutvy nezaberajú toľko priestoru v kajute, na druhej strane zase je dvojnásobný počet prestupov aby sa dlai vyťahovať.

Máte s tým niekto nejaké relevantnejšie skúsenosti, prípadne ako sa takáto lod správa na vode, kedže aj pri značnom náklone je aspoň jedna plutva vo vode.

Pri jednoplutvovej je dosť zabratý stred kajuty, čo sa dá využiť ináč.

konkretna dvojplutvovka má ešte prídavnú záťaž vo forme vody (150kg) a jednak pevnú vo váhe 40kg.

Pri konštrukcii by sa dala plutva ja predlžiť, takže by sa dal balast v plutve posunúť aj nižšie, prípadne spraviť plutvy z väčšou hmotnosťou.

Ďakujem.

A.D.
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2047
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 101
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » čtv lis 13, 2014 2:16 pm

Musíš hledat, hledat, hledat ! skoro vše se tu už probíralo..... :good:

modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3809
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7183
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 107
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv lis 13, 2014 2:28 pm

Nepametám si, že by sme tu preberali dvojplutvovú plachetnicu. Pri 6 m plachetniciach už plutva vychádza do stolíku ktorý je v osi lode a je za prednými lôžkami a nezavadzia ani pri vstupe do lode.
Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 375
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Hlavná dedina SK

Příspěvekod Andrejjeep » čtv lis 13, 2014 8:48 pm

Ano pevné kýly aj twin kýly sa tu preberali, ale nie dvoj plutvy.


A poprosím trochu o strpenie ako Slovakovi sa mi po česky ťažšie hľadá, vedel som, že som niekde na to narazil náhodou, ale nevedle nájsť.

A.D.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » pát lis 14, 2014 10:07 am

Dve ploutve jsou standart na "dutch sailing barge" a velmi popularni na PDRacerech. U obou jsou pak ale umistneny uplne na bocich lode(takze zadny prostupy lodi pod carou ponoru, konstrukcne velmi vyhodny) a taky se s nima pak plachti jinak - do vody je vzdy spustena pouze jedna, a to ta na zavetrne strane lodi(ta na navetrne by pri naklonu byla vytahovana z vody a byla by stejne na prd). Je to tedy dalsi manipulace s lodi pri obratech(na klasicky holandsky barce je to reseny tak, ze je jenom sikovne privazana lanem. Ta zavetrna se opre o bok lode a ploutvi, ta navetrna se nema o co oprit a planda se, resp vyplave na hladinu. Jednoduche, ale nehydrodynamicke).

Moje poznamka k tomu je, ze v takovym pripade by bylo velmi vyhodny vyrobit ploutev s nesymetrickym profilem. Klasicka ploutev musi bejt symetricka, protoze generuje vztlak na obe strany. Tahle muze bejt nesymetricka, protoze vzdycky generuje vztlak pouze na jednu stranu. Tim lze vyuzit lepsi profil a ploutev vyjde mensi a tim ma taky mensi odpor - ale to je jenom moje predstava, vetsina lodi co tenhle system pouziva pouziva plochou desku, pac hlavni kriterium tehle lodi je jednoduchost.
Uživatelský avatar
Corwin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 290
Registrován: úte kvě 31, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Praha / Stará Boleslav

Příspěvekod Corwin » pát lis 14, 2014 8:08 pm

Souhlas s "bahnem".
Za sebe bych dodal:
Výhody - nezabírá místo uprostřed kabiny - v případě, že tam není stůl. Teoreticky by mohla být i trochu vyšší účinnost ploutve, pokud by byla vyosena více od svislé osy lodě v náklonu pak bude více kolmá a bude generovat větší síly proti splouvání (?)
Nevýhody: složitější konstrukce a náchylnější - místo jednoho místa s potenciálními problémy (zatékání, zaseklá ploutev....) mám dvě.

Myslím že u andrejjep-em uvedené lody není třeba spouštění/vytahování závětrné/návětné řešit - se spuštěnými ploutvemi je to analogie lodi s bočními kýly.
Zajímavě řešené boční kýly má i "pocket cruiser" z www.stevproj.com
Jsou výsuvné, umístěné téměř na bocích lodi ale uvnitř trupu - na rozdíl od např. PDR racerů, kde je mají venku. Prostup je až nad palubu - riziko zatékání je minimální.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host