Ako jazdit najekonomickejsie na lodi Monterey 250cr

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
raketak
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: stř dub 29, 2015 2:00 am
Reputace: 0

Ako jazdit najekonomickejsie na lodi Monterey 250cr

Příspěvekod raketak » stř dub 29, 2015 2:37 pm

Dobry den, prosim o radu planujem sa plavit na dlhe trate a chcel by som co mozno najefektivnejsie vyuzit benzin v nadrzi co mam a co mozno najviac prejst.

Lod je monterey 250cr rocnik 2006 a motor tam je jeden Mercrusier 5.0mpi objem nadrze je 350L.

aku rychlost prosim odporucate? byt v sklze alebo nie???
Lod mam v chorvastku a chcem podnikat vylety na jednotlive ostrovceky

dakujem za vase skusenosti, ja sa akurat zoznamujem s yachtarcinou:)
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » stř dub 29, 2015 3:21 pm

Já bych zkusil nějakou plachtu, nebo počkat až po vane vítr či proud požadovaným směrem. Popřípadě používej tenhle spořič paliva odkaz Nic levnějšího nevymyslíš. Leda že bys nikam nejel.
Uživatelský avatar
raketak
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: stř dub 29, 2015 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod raketak » stř dub 29, 2015 3:35 pm

to si mi pomohol:)

Skusim inak ist v sklze alebo sa pomalicky plavit?
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » stř dub 29, 2015 3:39 pm

skluz bych ti nedoporučil. Ten se mi nikdy v úsporné variantě nepodařilo dosáhnout.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » stř dub 29, 2015 3:43 pm

Určite sklz, ale len taký akurátný. Max. spotreba tam môže byť kľudne aj 120l/hod. Pri akurátnom sklze 35 kmh to bude možno tak tretina?
Uživatelský avatar
raketak
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: stř dub 29, 2015 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod raketak » stř dub 29, 2015 3:44 pm

Takze logicky ist minimalne. Ano? 25kmh?
Uživatelský avatar
raketak
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: stř dub 29, 2015 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod raketak » stř dub 29, 2015 3:48 pm

Hmm zacina to byt alchymia.....mas na mysli taky polo sklz???
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » stř dub 29, 2015 4:05 pm

Uvidíš sám kde je optimum. Odhadujem, že optimum môžeš mať pri 3000 otáčok. To môže znamenať 35-40 kmh a spotrebu ca 1l/km. Je to ale iba odhad. Najviac šlukne pri prechode do sklzu a samozrejme pri plnom výkone.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » stř dub 29, 2015 4:19 pm

nechci Vám rušit vaše kruhy, ale čím vyšší otáčky motoru tím větší spotřeba paliva. Takže čím rychleji, tím víc to žere.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř dub 29, 2015 4:24 pm

raketak píše:Hmm zacina to byt alchymia.....mas na mysli taky polo sklz???


alchymie to je vždycky.
pomalá ekonomická rychlost by při téhle délce lodi byla cca 7,5 km/h. to se daleko nedostaneš
polokluz je na spotřebu vůbec to nejhorší
perfektně vytrimovat odklon nohy ( spíš ji přiklonit, nebo víc dolů klapky, pokud máš ) a plavat těsně nad hranicí začátku klouzání
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř dub 29, 2015 4:49 pm

Nekupoval si klzák s 5 litrovým motorom, aby si jazdil 10 km rýchlosťou vo výtlaku ;) . Motorák - klzák má skoro rovnakú spotrebu či ideš v sklze, alebo vo výtlaku. Aby si ušetril, tak by si musel naozaj ísť 7,5 km/hod ako píše David. Takýto čln jazdí vo výtlaku bezproblémovo cca 12 km/hod a pri meraní hodinovej spotreby sa zdá ako je to úsporná jazda. Ak prepočítaš spotrebu na 1 km, tak zistíš že v sklze máš len o niečo málo vyššiu spotrebu. Spotreba je optimálna v rozsahu asi 5 - 10 km nad rýchlosť, v ktorej začína čistý sklz. To spoznáš lahko, keď v sklze uberáš rýchlosť, naraz sa ti zdá že loď padá, zabára sa do vody. Ešte to ide v sklze, ale to je ten polosklz, ten je velmi neekonomický. Takže ak ti začne loď padať, tak trochu pridáš a budeš cítiť ako lahúčko loď kĺže po vode.
Neviem čo voláš dlhá plavba, ale dlhé plavby sú s takouto loďou drahé. Orientačne rátaj liter na 1 km. V porovnaní s autom je to šialená spotreba. Som zvedavý kolko ti to zožerie na mori, daj potom vedieť.
Uživatelský avatar
J
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 169
Registrován: sob srp 20, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Re: Ako jazdit najekonomickejsie na lodi Monterey 250cr

Příspěvekod J » stř dub 29, 2015 5:05 pm

raketak píše:Dobry den, prosim o radu planujem sa plavit na dlhe trate a chcel by som co mozno najefektivnejsie vyuzit benzin v nadrzi co mam a co mozno najviac prejst.

Lod je monterey 250cr rocnik 2006 a motor tam je jeden Mercrusier 5.0mpi objem nadrze je 350L.

aku rychlost prosim odporucate? byt v sklze alebo nie???
Lod mam v chorvastku a chcem podnikat vylety na jednotlive ostrovceky

dakujem za vase skusenosti, ja sa akurat zoznamujem s yachtarcinou:)


Ta otázka není vtip? Moje rada je: Nehledět na spotřebu a užít si dovolenou. Tahle sranda prostě něco stojí....
Uživatelský avatar
copy
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1392
Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod copy » stř dub 29, 2015 5:15 pm

jeden graf k téme
os X: rýchlosť člna v mílach
os Y: počet míl na galon paliva (1 MPG = 235,2 l/100 km, a 50 l/100 km = 4,7 MPG)

Obrázek
Naposledy upravil(a) copy dne stř dub 29, 2015 5:53 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
J
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 169
Registrován: sob srp 20, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod J » stř dub 29, 2015 5:34 pm

copy píše:jeden graf k téme
os X: rýchlosť člna v mílach
os Y: spotreba na 1 mílu

Obrázek


Takže buď na brblačku, nebo to oroštovat aspoň na padesátku.... tedy v km/h... ale i tak to bude žrát jak kráva :-).
Uživatelský avatar
dracik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 128
Registrován: pát zář 07, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Zemplínska Šírava

Příspěvekod dracik » stř dub 29, 2015 7:34 pm

Mam velmi podobnu lod (8m kajutovy crusier cca 2,5t cistej vahy) aj s meranim aktualnej spotreby akurat tam mam diesel.

Najnizsia rychlost cca 7km/h spotreba 50l/100km
Cca 11km/h spotreba cca 60l/100km
Cca 14km/h az 30km/h (pretlacanie sa do sklzu a polosklz - trapenie lode) spotreba stupa az na okolo 120l/100km v najhorsom rezime
Cca 30km/h az 40km/h (na hranici sklzu tazko udrzatelna rychlost, lod ma tendenciu padnut do vytlaku) spotreba cca 80l/100km az okolo 50l/100km pri priblizovani sa k 40km/h
Cca 40km/h az 45km/h (tesne na hranici sklzu lahko udrzatelna rychlost bez padania do vytlaku) spotreba cca 50l/100km
Vyssia rychlost az maximalna rychlost spotreba stupa cim vyssia rychlost tym vyssia spotreba a konci na okolo 120l/100km pri max rychlosti

Vsimaj si skor textovy popis ako sa lod sprava a aku ma vtedy spotrebu a nie konkretnu rychlost. Ta moze byt na tvojej lodi trochu ina. Taktiez spotreba bude u teba ina (asi skor vyssia) ide tu skor o porovnanie, z ktoreho vyplyva:
Najnizsia spotreba na km je pri minimalnej rychlosti, alebo tesne za sklzom. Spotreba na km je vtedy viac menej rovnaka.
Plavba v polosklze (ani kludny vytlak ani sklz) je tak neekonomicka ako plavba na plny plyn.

Samozrejme treba dobre vytrimovanie nohy pripadne klapiek a aj pri tak velkej lodi robi rozdiel rozlozenie nakladu (palivo, ludia) a zvysuje/znizuje hladkost pri prechode do sklzu (a teda aj spotrebu). Nejake mensie zmeny mozu byt inym typom motora, napr. efektivnejsie spalovanie pri nizsich otackach a pod.

No a este jedna vec spotreba stupa pri vacsich vlnach, ja osobne na zaklade skusenosti by som pri vacsich vlnach isiel skor pomaly (pokial je priorita ekonomika), ale tam uz je to tazke detailne popisat podla smeru a typu vln a pod.
Uživatelský avatar
raketak
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: stř dub 29, 2015 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod raketak » stř dub 29, 2015 8:37 pm

dakujem toto su dolezite informacie.

7,5kmh pri plavbe ked sa chcu cestujuci opalovat, nakolko je sklz nepohodlny.
na druhej strane Optimalna cestovna rychlost je okolo 50kmh cize sklz.

daku
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř dub 29, 2015 9:36 pm

Dracik, tie údaje o spotrebe čo uvádzaš platia pre more?
Uživatelský avatar
martin76
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 95
Registrován: stř říj 16, 2013 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod martin76 » stř dub 29, 2015 9:54 pm

Keď chceš ušetriť na palive tak si tam daj pomocný motor 10-15 koní a určite ušetríš.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř dub 29, 2015 10:05 pm

martin76 píše:Keď chceš ušetriť na palive tak si tam daj pomocný motor 10-15 koní a určite ušetríš.


za cenu toho motoru může jezdit v Jugině o dovo na plný kule dalších 5 let. :mad:
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » stř dub 29, 2015 10:10 pm

Aspon tu nekdo napsal pravdu o spotrebe. Ne jak prodejce lodi tem to zere o 80% min.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř dub 29, 2015 10:44 pm

martin76 píše:Keď chceš ušetriť na palive tak si tam daj pomocný motor 10-15 koní a určite ušetríš.


Ak použiješ na pohyb plavidla výkon 10 koní, tak teoreticky bude spotreba benzínu rovnká, či použiješ prívesák, alebo zabudovaný motor. Straty velkého motora sú samozrejme vyššie, hlavne na pohon výkonného alternátora, ale rozdiel nebude závratný. Malý prívesáčik sa používa hlavne preto, že netočím hodiny na velkom motore, ktorý je podstatne drahší /aj servis/. Použitie malého prívesáku je spojené vždy s určitým nepohodlím, nie je napojený na riadenie, treba sedieť vyložený na zrkadle a je v porovnaní s hlavným motorom skoro vždy hlučnejší.

Na mori by som si istotne namontoval prívesný motor, primárne nie skrz šetrenie paliva, ale ako záložný pre prípad núdze. Jeden nikdy nevie a Obalna straže nečaká za rohom.
Uživatelský avatar
copy
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1392
Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod copy » čtv dub 30, 2015 6:36 am

Denis, downsizing v praxi. A na presúvanie medzi chorvátskymi ostrovmi aj tak viacej netreba.
Obrázek
Uživatelský avatar
copy
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1392
Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod copy » čtv dub 30, 2015 6:43 am

raketak, a keby ta trapilo, ze ti to zerie prilis vela, vzdy si pomysli na tohto - a teda, ze si na tom o polovicu lepsie so spotrebou, nez on :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AziYGD0AN1s[/youtube]
Uživatelský avatar
dracik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 128
Registrován: pát zář 07, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Zemplínska Šírava

Příspěvekod dracik » čtv dub 30, 2015 6:50 am

Denis:
Udaje su odpozorovane vacsinou pri plavbe na sladkej vode, nie more. Nie je vsak mozne vychadzat priamo z mojej spotreby, ja mam specificku lod (material i motor), preto sa podobna lod bude spravat podobne, ale konkrete rychlosti a spotreba sa moze lisit.
Tvar trupu, hlbka (uhol V), vyvazenie lode, typ a stupanie vrtule a na druhej strane motor.
Len napr. motor ja mam naturalny diesel 300hp bez akejkolvek elektroniky, ale zase na druhej strane s kompresorom, ktory zasadne meni spravanie motora a znizuje spotrebu. U mna mozno tiez trochu zavazi, ze mam vysoky tocivy moment uz pri nizsich otackach, co pri benzine bude trochu ine. Motor s elektronikou sa moze spravat trochu inak, ale ten zaklad bude podobny, lebo ten proste vzdy tvori odpor lode pri roznom rezime a rychlosti plavby a tvar trupu a dlzku vodorysky mam podobnu, akurat ja mam menej ostre V.

Inak k tomu privesaku:
Tym, ze to nie su plachetnice, ale lode do sklzu maju o dost vacsi odpor.
U mojej 10hp motor (s vhodnym stupanim vrtule) ma pri 2/3 otackach rychlost 7km/h reve to jak zbesnete a skoro to nejde. Pri plnych otackach som cca na 10km/h. Tak si to vypocitajte, kto viete kolko taky motor asi zerie, aky bude rozdiel v litroch na 100km. Asi to bude trosku menej, ale komfort plavby a riadenia je samozrejme iny a strasne to huci, predsa len velky motor pri tych rychlostiach ledva bubla...
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod ferdas » čtv dub 30, 2015 7:36 am


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host