Pomoc se spuštěním jachty

Hledání posádky, volná místa na lodi a jiné služby.
Služby mohou nabízet jen uživatelé,
kteří mají svolení administrátora, podmínkou je inzerce na portálu JI.

Moderátoři: MARIS, vilma, windward, Pepa

Uživatelský avatar
SEAL
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: stř pro 19, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Pomoc se spuštěním jachty

Příspěvekod SEAL » stř dub 21, 2021 9:01 pm

Hledám někoho kdo pomůže s dovystrojením a spuštěním yachty, začátkem června v polském Swinoujscie.
Plus zkušební plavby v okolí . Na 2 až 3 týdny. Nejraději někoho se zkušenostmi s vlastní lodí. Finanční odměna.
Více po SZ
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Pomoc se spuštěním jachty

Příspěvekod err_ » čtv dub 22, 2021 10:52 pm

Ahoj, pokud to neni velka lod, zkus se radeji spolehnout sam na sebe. Ma to mnoho vyhod. Ta nejpodstatnejsi je, ze vis, co a jak kde mas a nic te v pripade nouze neprekvapi.

A pokud bys chtel pomoci, majitelu je nas tady dost. Urcite se ti rady dostane. Ale v zasade na tom do urcite velikosti lode zase tolik neni ...
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Re: Pomoc se spuštěním jachty

Příspěvekod lynx » pát dub 23, 2021 11:45 am

err_: Pokud jde o plachetnici, tak třeba ke zvedání stěžně je potřeba více lidí. A pro manipulaci s lodí na jeřábu taky.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Pomoc se spuštěním jachty

Příspěvekod err_ » pát dub 23, 2021 1:30 pm

lynx: To mas pravdu, ale s tim bezne pomuze obsluha jerabu, pripadne pridruzena marina. Resim to stejne. Zrovna (spravne) postaveni stezne neni jen tak, pokud tedy resis i nejake predpeti apod.. Navic na stezen jsou skoro i dva malo :-)
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Re: Pomoc se spuštěním jachty

Příspěvekod lynx » pát dub 23, 2021 2:20 pm

Já jsem to prováděl jen jednou, byli jsme na to čtyři a sotva to stačilo. A nemám moc velkou loď.
Je ovšem fakt, že nejtěžší bylo stěžeň přinést k jeřábu.
Uživatelský avatar
SEAL
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: stř pro 19, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Re: Pomoc se spuštěním jachty

Příspěvekod SEAL » pát dub 23, 2021 3:20 pm

Zdarec,
stavění stěžně už mám naštěstí zasebou. Asi 14 metrovej jsme na podzim dali ve dvou. Pomáhal mi hafenmajstr ,plus samozřejmě
jeřábník. Lodˇmá 11 m a cca 10 t. Je to Vad de Stadt Seal 36 . Stejná jakou má Richard tady s fora , jenom je ocelová.
Jde o to ,že lodˇnikdy nebyla na vodě a moje zkušenosti s plachtěním jsou třikrát charter v Chorvatsku.Ano předpětí vantů a stěhů je věc kterou potřebuji vyřešit. V Štětíně je sice člověk kterej to dělá ,ale motorovat 10 h v plavební dráze s nevyzkoušenou lodí se mě nechce ;) ;) Tak jsem si říkal, že by bylo dobrý mít pro začátek na palubě někoho zkušenýho kterej by třeba i tohle zvládnul .Nejde tedy jenom o spuštění na vodu, ale nějaké podobné věci se kterými by mi někdo za úplatu helfnul. Proto jsem to téma dal do komerce.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Re: Pomoc se spuštěním jachty

Příspěvekod lynx » pát dub 23, 2021 5:31 pm

Zkus vydržet, mezi členy fóra jsou lidé, kteří by Ti uměli pomoci. Ale nechodí sem moc často.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Pomoc se spuštěním jachty

Příspěvekod Pavel-Sulc » pát dub 23, 2021 8:01 pm

Ahoj Seal, posílám Ti překlad instrukcí Švédského výrobce stěžňů, Seldén:
https://support.seldenmast.com/files/14 ... -540-S.pdf

Je zásadní, aby top vanty měly požadované napětí pro všechny typy stěžňů. Top vanty jsou napnuty u jeřábu ale během plavby jsou trimovány. Následujícíí platí pro vanty z 19 drátového lana z nerezové oceli. Toto je nejběžnější materiál pro vanty.
To, o co byste se měli snažit, je dotáhnout top vanty na 15-20% zatížení při přetržení, které platí pro dimenzi tvých top vantů.
(konečná kontrola naspětí je dosažena pouze během plachtění). Pro tento účel jsou na trhu více či méně spolehlivé měřicí přístroje. Seldén vyvinul metodu která vám poskytne potřebné informace o vybavení, které pravděpodobně už máte. Měli byste vědět následující:
• Veškerý 19vodičový drát z nerezové oceli se pod zatížením prodlouží, ale regeneruje se na jeho původní délku když zatížení pomine. Prodloužení 1 mm na 2 m vantu odpovídá 5% síly přetržení, bez ohledu na rozměr lana.
• Trup ze skleněných vláken se naproti tomu částečně trvale deformuje napnutím vantů. Po čase tedy musíte vanty napnout znova. To platí zejména pro nové lodě.
• U mola mají oba horní vanty vždy stejné zatížení. Pokud utáhnete vant na pravoboku, ovlivní to stejně vant na levoboku
• Zajistěte napínáky závlačkou na všech místech. Existuje riziko, že se napínák povolí

Vant nerezové 19 drátové lano
Přetržení kN
Ø 3 8
Ø 4 14
Ø 5 22
Ø 6 31
Ø 7 43
Ø 8 56
Ø 10 88
Ø 12 126
Ø 14 171
Ø 16 216

Je zapotřebí následující nářadí:
1. Měřicí tyč o délce 2 metry (doporučuje se skládací metr)
2. Páska
3. Šupléra
• Začněte od horní vantu, který je utažen pouze rukou. Stěžeň drží spodní vanty a přední a zadní vant.
Při různých délkách top vantů (viz strana 17) to kompenzujete napínáky, tak že pravý a levý vant jsou stejnědlouhé.
• Přilepte horní konec metru například na pravobok top vantu. Spodní konec metru by měl být přibližně 5 mm nad
koncovkou. Změřte přesnou vzdálenost. Toto je výchozí bod, říkáme bod A.
Utáhněte napínák na pravoboku tak, aby byla vzdálenost
A + 1,5 mm od koncovky drátu. Změřte posuvným měřítkem.
• Pravítko nechte viset na pravoboku. Přejít na
straně portu a odpovídajícím způsobem utáhněte napínák.
• Na pravé straně čas od času zkontrolujte, kolik se pravítko oddělilo od koncovky. Kdyžje mezera A + 3 mm, jste si utáhli top vant co
odpovídá 15% zatěžovací síly drátu (3 x 5% = 15%).
Pokud je stěžeň pokřivený, upraví se spodní svanty, Přečtěte si o tom více v této kapitole podle vašeho typu stěžně.
Metodu pravítka lze použít například na jiných vantech, Dyform nebo rood-rig, ale mějte na paměti, že tyto materiály se liší od 19-pramenného drátu z hlediska prodloužení.
Spočítejte, na kolik otočení napínáku odpovídá 1 mm prodloužení = 5% zatěžovací síly vantu. Udělej zápis. Toto jsou cenné informace v případě, kdy chcete přidat „dalších 5%“.

Protažení při 5% zatížení při přetržení
1 x 19 lano Dyform Rod
1 mm 0,95 mm 0,7 mm

Selden 2.jpg
Uživatelský avatar
SEAL
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: stř pro 19, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Re: Pomoc se spuštěním jachty

Příspěvekod SEAL » pát dub 23, 2021 8:53 pm

Ahoj Pavle Šulci,
příručku " hints and advice on rigging and tuning of your mast" od Seldenu po večerech študuju už několik měsíců.
Měřák napětí mám taky koupenej. Teoreticky jsem teda připraven :) . No ale ,když příjde někdo, kdo řekne," já na sví lodi to
dělám a mám to takhle a funguje to" . Tak je to k nezaplacení . A nebo spíš k zaplacení :)
Ruda
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Pomoc se spuštěním jachty

Příspěvekod Pavel-Sulc » pát dub 23, 2021 10:33 pm

Ahoj Rudo, domnívám se že jsi skvěle připraven a pokračuj se zprovozněním lodi. Není to věda ani doktorská práce.
Rád bych i třeba přijel Ti pomoci, ale v době epidemie to nepřipadá v úvahu a myslím že to není nutné..
Abych Ti psal rady je těžké, o Tvé lodi nic nevím, jen že je stejně dlouhá a trochu širší než naše, kterou jsme laminovali a kompletně stavěli.
Náš stěžeň stojí na kýlu a ve střeše musí být zaklínován. Vanty mám stejně dlouhé a měřím vzdálenost mezi čepy napínáků aby byly stejně dlouhé. Tím je stěžeň správně vůči lodi. To okem neuděláš. Saling má půlit úhel topvantu u špice salingu. Top vant natáhneš podle stěžně a tam kde je střed kování sálingu uděláš na vantu značku. Tam má být špice salingu. Po napnutí top vantů napneš spodní přední vanty tak, aby stěžeň byl prohnut asi 5 cm salingem dopředu. Pak lece napneš zadní spodní vanty. Při plachtění závětrné vanty se volně plandají, to je normální. Máš asi mast head rig, kde všechny vanty jdou na vrchol stěžně. To je nejlepší stěžeň do drsných podmínek a jednoduchý pro nastavení vantů. Co chceš vědět, ptej se Pozdrav Pavel
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Pomoc se spuštěním jachty

Příspěvekod err_ » pát dub 23, 2021 11:31 pm

Nevim, nakolik a zda ti to pomuze, ale zkusim:

- pred spustenim na vodu bylo vhodne provest kontrolu trupu, patky kylu, kormidla a jeho tesneni (zjistit material, aby byl skutecne nenasakavy, jinak ti kormidlo ve vode casem ztuhne a stane se nefunkcnim), zkotrolovat vstupy ke chlazeni motoru, uchyceni sroubu, jeho pojistku, vstupy pro sondy, diry od odvodneni kokpitu a vsechny svary a barvu kolem vsech techo der

- samostatne jeste pisi kontrolu hridele a vyvazeni sroubu - zarad na prevodovce volnobeh, protoc to, zkontroluj hazeni nejprve pohledem, pak zkus protocit motor s tim, zeotevres vrsek sita a budes lit vodu do chlazeni, abys motor neutavil. Kontroluj hridel i zevnitr, uchyceni na prevodovku a tesnost hridelni ucpavky. Testuj jen kratce, motor at se nezahreje, teplo se prevadi na hridel a tak kdyz neni dochlazovana vodou, neni to dobre. Pred spustenim motoru zkontroluj olej, palivo oba filtry a hlidej si teplomer, zda ti funguje termostat. Zkus razeni, zda jsou lanka spravne a prevodovka prepina presne. Zapamatuj si smer otaceni sroubu.

- na vode to bude zase dost o motoru, zkus na uvaze, zda se cerpra voda a motor se chladi. Zkus na uvaze (nejlepe vyvazani na min. lana - dve na kazde strane) motor zahrat a protocit, zkusit razeni apod.

- zkontroluj, jak ti to tece kolem hridelni ucpavky, pripadne to dotemuj. Male kapani zasadne nevadi, ale udelej pak celkovou kontrolu v motorove studance

- zkontroluj po delsi dobe ovladatelnost kormidla, podivej se pod podlazky, zda enni nekde voda. Mohlo by to prozradit spatne svary, zamaskovanou korozi apod.)

- zkontroluj tesnost oken, lukny, vetracku apod. Do lodi nesmi zatikat ani malo. neni to zrovna nebezpecne, ale u ocelovky je to z dlohodobeho hlediska celkem podstatne.

- nejspise budes potrebovat alespon GPS nebo plotr a hloubkomer, dobry je i speedmetr. Magneticky kompas ti prilis nebude fungovat, ale pokud jej mas, zkus si podle GPS sestavit deviacni tabulku. Na ocelovce je pouziti magnetickeho kompasu velmi nepresne.

- pred vyplutim si nachystej kotvu s lanem, pokud nemas vratek, vestu, dobij si mobil (idealne vodotesny) nebo mej rucku.

S timhle by sis mel vystacit pro denni plavbu na motor za hezkeho pocasi od mariny k marine.

---
Stezen asi nech udelat nekomu, kdo to skutecne dela. Pokud jej nemas vyslovene krive, coz dle tveho vyjadreni zrejme nemas, stezen je upnuty a zajisteny, neni to v tuhle chvili asi to nejpodstatnejsi k reseni. To muzes ladit postupne.

Pokud sis pri staveni stezne rovnou natahl i vytahy, je cas na nasazeni plachet, lazybagu, natahat si refy a vyzkouset je, prostriknout kladky, natahat oteze a vyzkouset je, seznamit se s vyskou dopnuti hlavni plachty a dle toho donastavit vysku rahna, aby se ti plachta hezky dopinala a aby ti treba rahno nestrejchalo o sprayhood apod. Prostrikni a vycisti si stoppery. Zkus, jak to chodi vinsny, kolika rychlostni mas, zda mas spravne kliky apod.

Natahni si lano k rollfocku, pokud jej mas, zkontroluj cepy navodicich kladkach (dle typu) a presvec se o spravnem zajisteni lanka v rollfocku. Oznac si delku lanka s delkou spodniho lemu geny + 0,5m a namotej to na rollfock. Idealne za pekneho pocasi natahni genu. Pokud nebude foukat, zvladnes to i sam. nekolikrat pak zkus plachtu rozmotat a namotat pres rollfock a oteze. Jako pri plachteni. Nesmi se ti to nikde zasekavat, lanko v rollfocku se zarezavat v bubnu samo do sebe, oteze ve vazacich a jinem zarizeni apod. Pokud by se neco z toho delo, previnout, zvolit jinou trasu, dat kryt (treba na vanty, babystag) apod.

Tohle uz je lod na ledacos (stale den a pekne pocasi). No a pak elektrika, osvetleni, topeni, pripadne rozvod vody, interier. Vse ale muzes delat postupne, pri pluti. A pokud to das sam, budes vedet, jak to mas.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Pomoc se spuštěním jachty

Příspěvekod Pavel-Sulc » sob dub 24, 2021 9:05 am

Největší nebezpečí na vodě je pevnina a mělčina.
Měj aktuelní detailní mapy kde se budeš pohybovat.
Nauč se ovládat GPS a plotter aby jsi věděl kde jsi a kam pluješ. Ať v případě nouze jsi schpen oznámit přesnou polohu.
Sleduj předpověď počasí a plánuj plavbu dle toho.
Určitě máš nějaké zkoušky tak tohle víš.
Pokud chceš zkoušet motor na suchu otevři vodní čerpadlo slané vody a namaž vazelínou impeller. Pak můžeš kratší dobu jet motor na sucho. Kontroluj teplotu výfuku u motoru.
Zkontroluj všechny hadicové svorky že jsou nerezové a dobře dotažené. Zkontroluj hadice že jsou dobré kvality a v dobrém stavu. Na kvalitních hadicích je potisk výrobce a typu.
Na septik je třeba mít drahé sanitární hadice. Ostatní po čase smrdí.
Myslím, že vše sám dobře zvládneš, err Ti dává vyčerpávající seznam co je třeba.
Buď opatrný a měj respekt, to je velmi důležité. A předvídej, co se může stát když.. a připrav se na možnou situaci.
Neboj se zrušit plán třeba vyplutí, když se situace změní nebo bude nejistá.
Nebuď přehnaně opatrný jako Švédové co nosí na kalhotech pásek a pro jistotu i kšandy. Když to na ně přijde tak vše nestihnou..
Takhle krásná plavba Tě čeká. Přeji Ti hodně zdaru, Pavel
Image1a.jpg
Uživatelský avatar
Stanislav
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 593
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 50
Bydliště: moře

Re: Pomoc se spuštěním jachty

Příspěvekod Stanislav » sob dub 24, 2021 2:45 pm

ahoj, budu stát do 6.6. v Trzeibez, potom se mohu zastavit na pár dnů ve Swinoujscie a s něčím pomoci.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host