Dřevěné lodě ve Švédsku

"Jachtaři sobě"
Vše kolem výstav lodí a lodní techniky. Tuzemské, zahraniční i zámořské. Hodnocení, recenze, doporučení, zkušenosti atd.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1561
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 233
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Dřevěné lodě ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » ned čer 12, 2016 10:25 pm

Švédsko má tradici stavby lodí a nejstarší jsou dřevěné. Mnoho lodí je kulturné chráněných a majitelé se o ně úžasně starají.
Každoročně je pořádáno několik srazů těchto skvostů.
Veteran.jpg

Některé najdeš třeba tady:
https://www.google.de/search?q=tr%C3%A4 ... DtIQsAQIGw
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Dřevěné lodě ve Švédsku

Příspěvekod maxik1958 » pon čer 13, 2016 8:55 am

Tak přesně tuhle bych mohl :) To bude Petterson, ne?
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1561
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 233
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Dřevěné lodě ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » pon čer 13, 2016 12:07 pm

Petterssonb-t.JPG
Petterssonb-t.JPG (178.24 KiB) Zobrazeno 7945 x

Žádný švédský konstruktér motorových lodí není víc známý než Carl Gustaf Pettersson, C, G P. Narodil se v roce 1876 na Tenö, v blízkosti Vaxholm. Jeho otec byl farmář a doufal, že jeho syn farmu po něm převezme, ale Carl Gustaf vystudoval místo toho a byl inženýr a začal se angažovat v konstrukci lodí.

„Petterssonbåtar” = "Pettersson lodě" se stalo pojmem, který popisuje starší motorové lodě, bez ohledu jestli je C G P konstruoval nebo ne.

Mnoho konstrukcí opustilo C G P rýsovací prkno. Konstruoval jak velké tak i malé lodě, závodní lodě, rodinné lodě, nákladní lodě, rybářské lodě, a dokonce i válečné lodě a plachetnice. Během války, kdy byl benzin na příděl, on dodával své návrhy s plachtami. Jeho nejstarší motorové lodě neměly čelní sklo aby byl zachován jasný výhled do všech směrů. C G P později toto opustil, pravděpodobně po stížnostech zmrzlých kormidelníků.

V letech kolem 1920 vyvinul C G P typickou švédskou kajutovou loď. Je to tento typ my běžně nazýváme "Petterssonbåt", člun, asi 7 metrů dlouhý, úzký a s kajutou, obvykle s vestavěným motorem. Loď má relativně vysokou příď, v kombinaci s bočními palubami podél kabiny. Motor byl umístěn v cocpitu, snadno přístupný z místa kormidelníka.

"Pettersson lodě" konstruovala většina aktivních konstruktérů. Proto není možné si být vždy jistý, jestli to je "pravý Petterssonare" s kterým máte co do činění.

Námořní muzeum vlastní "Petterssonbåt" který je dobrým příkladem z počátku 1900s lodí pro volný čas. Byla postavena Nils Gunnar Andersson u Hornstull a byla dána na vodu v roce 1930. Stavitelem byl známý s C-G Pettersson a postavil několik lodí podle C-G Pettersson výkresů. Linie této lodi trochu upravil a loď si ponechal pro vlastní potřebu.
Boky jsou z neplavené borovice z Ekstrand truhlářské dílny, paluba je z Oregon pine a okraje jsou mahagonové. Volant produkoval Nils Gunnara synovec Einar Gunnar. Motor 10 koňských sil byl původně přestavěný motor značky Steyer z nákladního auta.

1955 převzal loď jeho syn Nils-Erik který loď hodně používal v Åkersberga jako domovským přístavem. Často bylo hodně lidí na lodi a na noc postavili stany na pevnině. Během doby jeho otce byla loď v Mälaren. Když jeli ven do slané vody byla často fronta na komoru ve Slussen. Nils Gunnar jel proto někdy neuváženou cestu k Baltskému moři přes kanál mezi Helgeandsholmen a Starým Městem – Gamla Stan. Nebyla to jednoduchá zkratka když proud byl někdy 8-9 uzlů a maximální rychlost člunu byla 10!
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1561
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 233
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Dřevěné lodě ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » pon čer 13, 2016 12:16 pm

Přátelé tady se můžete pokochat dosud zachovalými loděmi konstruktéra Carl Gustaf Pettersson, C G P.
https://www.google.se/search?q=c+g+pett ... QIIg&dpr=1
Ptettersson 1.jpg

Loď od N & C Sundins Båtbyggeri, Docksta - Swedish Classic Boats
swedishclassicboats.ning.com-701 × 558-Sök med bild
”HÅNGO” stavěná 1937 pro Källarmästaren Tengfeldt på Statt i Örnsköldsvik. Konstruktör C.G. Pettersson, ritn. 943.
Hångö.jpg
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1561
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 233
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Dřevěné lodě ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » pon čer 13, 2016 9:28 pm

Trochu plachetnic - Podívej se tady:
https://www.google.se/search?q=gamla+tr ... b%C3%A5tar
båt3.jpg

gerdny.jpg
gerdny.jpg (31.26 KiB) Zobrazeno 7888 x

Image2.jpg
Image2.jpg (17.95 KiB) Zobrazeno 7888 x

maxresdefault.jpg
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1561
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 233
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Dřevěné lodě ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte čer 14, 2016 7:45 pm

Přátelé pokud se chystáte restaurovat dřevěnou loď, tak tady máte námět z USA, záchrana lodě kontrukce C.G.Pettersson.
Image1.jpg

Image2.jpg

Image3.jpg

Image4.jpg

Image5.jpg

Image8.jpg

Image10.jpg

Image12.jpg
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Dřevěné lodě ve Švédsku

Příspěvekod maxik1958 » úte čer 14, 2016 8:59 pm

Pavle díky, velmi inspirativní, ještě mít ten základ k restaurování (ne že bych toho měl málo :roll: ) do tohodle bych šel..... :)
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 96

Re: Dřevěné lodě ve Švédsku

Příspěvekod olin » úte čer 14, 2016 9:57 pm

Tak tenhle projekt by u mě byl odepsanej už na začátku. Na to bych neměl trpělivost. Takhle už 12 let restauruju jedno auto a posledních 8 let jsem se k němu nedostal..... U mě by to dopadlo jako jeden 20 m motorsailer, krerej stojí na traileru už mnoho let na břehu Labe u Lovosic a je rozeschlej tak, že se obšívkou prostrčí ruka.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1561
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 233
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Dřevěné lodě ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » pát čer 17, 2016 11:06 am

Skärgårdskryssare
Skärgårdskryssare - je druh plachetnice postavená podle pravidla pro Skärgårdskryssare. Pravidlo bylo vytvořeno v roce 1908 ve snaze přinést nové dobré lodě, které by neměly být příliš extrémní a tudíž drahé. Přes to vedla první verze pravidla k tomu, že lodě byly příliš dlouhé, úzké a křehké, takže pravidlo byl revidováno v roce 1916, 1920 a 1925. Pravidlo má devět následujících tříd: 15, 22, 30, 40, 55, 75, 95, 120 a 150 m². Tato čísla indikují maximální naměřenou plochu plachet a základní myšlenkou je, že plocha plachet je omezena, ale velikost trupu s některými omezeními by měla být neomezená.

Pravidla pro trup definují čtyři rozměry, které ovlivňují rychlost lodě je: výtlak, délka kýlu, šířka a výška boku. Tyto rozměry jsou v závislosti na délce vodorysky, která je měřena několik cm nad skutečnou čarou ponoru. Maximální rychlost výtlačné lodi je přímo úměrná druhé odmocnině délky ve vodorysce. Chcete-li zvýšit maximální rychlost lodě zvětšením délky vodorysky musíte v souladu s ustanoveními kompenzovat toto nárůstem rozměrů čtyř rychlost omezujících výše uvedených faktorů.

Pravidlo dává velkou volnost konstruktérovi a většina lodě jsou jedinečné svého druhu. Dnešní pravidlo pro skärgårdskryssare je založeno na pravidle z roku 1925, s dodatky, aby bylo možné používat moderní materiály, jako je trup z laminátu a stěžeň z hliníku bez toho, aby by tím byly překonány lodě, které jsou postaveny z tradičních materiálů. Nicméně, většina z nich jsou dlouhé, úzké, s nízkými boky a vysokým stěžněm. Lodě byly původně postaveny z Honduras mahagonu nebo borovice. Ty skärgårdskryssare co se staví dnes jsou téměř výhradně ze skelného laminátu.

Původně byla skärgårdskryssare loď, která plachtila pouze v Baltském moři, ale dnes mnoho lodí se přestěhovalo do Spojených států a střední Evropy, kde jsou oceňovány pro svou krásu a rychlost. Mezi legendární a nejznámějších skärgårdskryssare patří August Plym SK 150, "EBE", nyní "Beatrice Aurore", Gustaf Estlander SK 150 "Singoalla" Erik Salanders SK 95, "Gerdny", nyní "Kerma" a SK 75 "Gun" a " Kaisa " a Tore Holm SK 95 Britt-Marie, která po přestavbě dnes nemůže být klasifikovaná jako skärgårdskryssare.

Zlatý věk skärgårdskryssare byl v období 1910-1930 a vývoj vedl v této době hlavně Erik Salander, který s konstrukcí jako SK 55 "Britty", "Gun", "Eva" a "Nerida" získal respektované jméno. Jeho extrémně dlouhá SK 75 "Smart", postavená v roce 1917, o délce 15,35 metru a s efektivními liniemi, porazila s lehkostí všechny dříve postavené lodě ve své třídě. Po 1920 kdy Salander přestak konstruovat skärgårdskryssare, byl to hlavně Gustaf Estlander a Tore Holm, který vedl vývoj dále.

Další významní konstruktéři velkých skärgårdskryssare byl Knut Holm, s SK 75: s "Blanka" a "Fylgia" a finský konstruktér Zaké Westin s SK 120 "Ingun". Přes změny pravidel byly lodě všech tříd užší a delší. Estlander SK 150 "Singoalla" byl s délkou LOA 24 metrů nejen nejdelší, ale také nejrychlejší ze všech skärgårdskryssare.
C 30.jpg

Singoalla.jpg

SK 150 "Singoalla", mistrovské dílo Gustaf Estlanders na Kanholmsfjärden augusti 1922
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1561
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 233
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Dřevěné lodě ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » ned čer 04, 2017 8:50 pm

Kjell převážel dnes unikátní starý skärgårdskryssare. Asi to je pot majitele co dělá že se loď tak krásně leskne.
Kjell skärgårdskryssare.jpg
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Dřevěné lodě ve Švédsku

Příspěvekod maxik1958 » pon čer 05, 2017 8:06 am

:shock: :shock: :shock:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů