Dřevěné lodě ve Švédsku
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Dřevěné lodě ve Švédsku
Švédsko má tradici stavby lodí a nejstarší jsou dřevěné. Mnoho lodí je kulturné chráněných a majitelé se o ně úžasně starají.
Každoročně je pořádáno několik srazů těchto skvostů.
Některé najdeš třeba tady:
https://www.google.de/search?q=tr%C3%A4 ... DtIQsAQIGw
Každoročně je pořádáno několik srazů těchto skvostů.
Některé najdeš třeba tady:
https://www.google.de/search?q=tr%C3%A4 ... DtIQsAQIGw
- maxik1958
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dřevěné lodě ve Švédsku
Tak přesně tuhle bych mohl
To bude Petterson, ne?
![Smile :)](./images/smilies/smile2.gif)
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dřevěné lodě ve Švédsku
Žádný švédský konstruktér motorových lodí není víc známý než Carl Gustaf Pettersson, C, G P. Narodil se v roce 1876 na Tenö, v blízkosti Vaxholm. Jeho otec byl farmář a doufal, že jeho syn farmu po něm převezme, ale Carl Gustaf vystudoval místo toho a byl inženýr a začal se angažovat v konstrukci lodí.
„Petterssonbåtar” = "Pettersson lodě" se stalo pojmem, který popisuje starší motorové lodě, bez ohledu jestli je C G P konstruoval nebo ne.
Mnoho konstrukcí opustilo C G P rýsovací prkno. Konstruoval jak velké tak i malé lodě, závodní lodě, rodinné lodě, nákladní lodě, rybářské lodě, a dokonce i válečné lodě a plachetnice. Během války, kdy byl benzin na příděl, on dodával své návrhy s plachtami. Jeho nejstarší motorové lodě neměly čelní sklo aby byl zachován jasný výhled do všech směrů. C G P později toto opustil, pravděpodobně po stížnostech zmrzlých kormidelníků.
V letech kolem 1920 vyvinul C G P typickou švédskou kajutovou loď. Je to tento typ my běžně nazýváme "Petterssonbåt", člun, asi 7 metrů dlouhý, úzký a s kajutou, obvykle s vestavěným motorem. Loď má relativně vysokou příď, v kombinaci s bočními palubami podél kabiny. Motor byl umístěn v cocpitu, snadno přístupný z místa kormidelníka.
"Pettersson lodě" konstruovala většina aktivních konstruktérů. Proto není možné si být vždy jistý, jestli to je "pravý Petterssonare" s kterým máte co do činění.
Námořní muzeum vlastní "Petterssonbåt" který je dobrým příkladem z počátku 1900s lodí pro volný čas. Byla postavena Nils Gunnar Andersson u Hornstull a byla dána na vodu v roce 1930. Stavitelem byl známý s C-G Pettersson a postavil několik lodí podle C-G Pettersson výkresů. Linie této lodi trochu upravil a loď si ponechal pro vlastní potřebu.
Boky jsou z neplavené borovice z Ekstrand truhlářské dílny, paluba je z Oregon pine a okraje jsou mahagonové. Volant produkoval Nils Gunnara synovec Einar Gunnar. Motor 10 koňských sil byl původně přestavěný motor značky Steyer z nákladního auta.
1955 převzal loď jeho syn Nils-Erik který loď hodně používal v Åkersberga jako domovským přístavem. Často bylo hodně lidí na lodi a na noc postavili stany na pevnině. Během doby jeho otce byla loď v Mälaren. Když jeli ven do slané vody byla často fronta na komoru ve Slussen. Nils Gunnar jel proto někdy neuváženou cestu k Baltskému moři přes kanál mezi Helgeandsholmen a Starým Městem – Gamla Stan. Nebyla to jednoduchá zkratka když proud byl někdy 8-9 uzlů a maximální rychlost člunu byla 10!
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dřevěné lodě ve Švédsku
Přátelé tady se můžete pokochat dosud zachovalými loděmi konstruktéra Carl Gustaf Pettersson, C G P.
https://www.google.se/search?q=c+g+pett ... QIIg&dpr=1
Loď od N & C Sundins Båtbyggeri, Docksta - Swedish Classic Boats
swedishclassicboats.ning.com-701 × 558-Sök med bild
”HÅNGO” stavěná 1937 pro Källarmästaren Tengfeldt på Statt i Örnsköldsvik. Konstruktör C.G. Pettersson, ritn. 943.
https://www.google.se/search?q=c+g+pett ... QIIg&dpr=1
Loď od N & C Sundins Båtbyggeri, Docksta - Swedish Classic Boats
swedishclassicboats.ning.com-701 × 558-Sök med bild
”HÅNGO” stavěná 1937 pro Källarmästaren Tengfeldt på Statt i Örnsköldsvik. Konstruktör C.G. Pettersson, ritn. 943.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dřevěné lodě ve Švédsku
Přátelé pokud se chystáte restaurovat dřevěnou loď, tak tady máte námět z USA, záchrana lodě kontrukce C.G.Pettersson.
- maxik1958
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dřevěné lodě ve Švédsku
Pavle díky, velmi inspirativní, ještě mít ten základ k restaurování (ne že bych toho měl málo
) do tohodle bych šel..... ![Smile :)](./images/smilies/smile2.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/rolleyes2.gif)
![Smile :)](./images/smilies/smile2.gif)
Re: Dřevěné lodě ve Švédsku
Tak tenhle projekt by u mě byl odepsanej už na začátku. Na to bych neměl trpělivost. Takhle už 12 let restauruju jedno auto a posledních 8 let jsem se k němu nedostal..... U mě by to dopadlo jako jeden 20 m motorsailer, krerej stojí na traileru už mnoho let na břehu Labe u Lovosic a je rozeschlej tak, že se obšívkou prostrčí ruka.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dřevěné lodě ve Švédsku
Skärgårdskryssare
Skärgårdskryssare - je druh plachetnice postavená podle pravidla pro Skärgårdskryssare. Pravidlo bylo vytvořeno v roce 1908 ve snaze přinést nové dobré lodě, které by neměly být příliš extrémní a tudíž drahé. Přes to vedla první verze pravidla k tomu, že lodě byly příliš dlouhé, úzké a křehké, takže pravidlo byl revidováno v roce 1916, 1920 a 1925. Pravidlo má devět následujících tříd: 15, 22, 30, 40, 55, 75, 95, 120 a 150 m². Tato čísla indikují maximální naměřenou plochu plachet a základní myšlenkou je, že plocha plachet je omezena, ale velikost trupu s některými omezeními by měla být neomezená.
Pravidla pro trup definují čtyři rozměry, které ovlivňují rychlost lodě je: výtlak, délka kýlu, šířka a výška boku. Tyto rozměry jsou v závislosti na délce vodorysky, která je měřena několik cm nad skutečnou čarou ponoru. Maximální rychlost výtlačné lodi je přímo úměrná druhé odmocnině délky ve vodorysce. Chcete-li zvýšit maximální rychlost lodě zvětšením délky vodorysky musíte v souladu s ustanoveními kompenzovat toto nárůstem rozměrů čtyř rychlost omezujících výše uvedených faktorů.
Pravidlo dává velkou volnost konstruktérovi a většina lodě jsou jedinečné svého druhu. Dnešní pravidlo pro skärgårdskryssare je založeno na pravidle z roku 1925, s dodatky, aby bylo možné používat moderní materiály, jako je trup z laminátu a stěžeň z hliníku bez toho, aby by tím byly překonány lodě, které jsou postaveny z tradičních materiálů. Nicméně, většina z nich jsou dlouhé, úzké, s nízkými boky a vysokým stěžněm. Lodě byly původně postaveny z Honduras mahagonu nebo borovice. Ty skärgårdskryssare co se staví dnes jsou téměř výhradně ze skelného laminátu.
Původně byla skärgårdskryssare loď, která plachtila pouze v Baltském moři, ale dnes mnoho lodí se přestěhovalo do Spojených států a střední Evropy, kde jsou oceňovány pro svou krásu a rychlost. Mezi legendární a nejznámějších skärgårdskryssare patří August Plym SK 150, "EBE", nyní "Beatrice Aurore", Gustaf Estlander SK 150 "Singoalla" Erik Salanders SK 95, "Gerdny", nyní "Kerma" a SK 75 "Gun" a " Kaisa " a Tore Holm SK 95 Britt-Marie, která po přestavbě dnes nemůže být klasifikovaná jako skärgårdskryssare.
Zlatý věk skärgårdskryssare byl v období 1910-1930 a vývoj vedl v této době hlavně Erik Salander, který s konstrukcí jako SK 55 "Britty", "Gun", "Eva" a "Nerida" získal respektované jméno. Jeho extrémně dlouhá SK 75 "Smart", postavená v roce 1917, o délce 15,35 metru a s efektivními liniemi, porazila s lehkostí všechny dříve postavené lodě ve své třídě. Po 1920 kdy Salander přestak konstruovat skärgårdskryssare, byl to hlavně Gustaf Estlander a Tore Holm, který vedl vývoj dále.
Další významní konstruktéři velkých skärgårdskryssare byl Knut Holm, s SK 75: s "Blanka" a "Fylgia" a finský konstruktér Zaké Westin s SK 120 "Ingun". Přes změny pravidel byly lodě všech tříd užší a delší. Estlander SK 150 "Singoalla" byl s délkou LOA 24 metrů nejen nejdelší, ale také nejrychlejší ze všech skärgårdskryssare.
SK 150 "Singoalla", mistrovské dílo Gustaf Estlanders na Kanholmsfjärden augusti 1922
Skärgårdskryssare - je druh plachetnice postavená podle pravidla pro Skärgårdskryssare. Pravidlo bylo vytvořeno v roce 1908 ve snaze přinést nové dobré lodě, které by neměly být příliš extrémní a tudíž drahé. Přes to vedla první verze pravidla k tomu, že lodě byly příliš dlouhé, úzké a křehké, takže pravidlo byl revidováno v roce 1916, 1920 a 1925. Pravidlo má devět následujících tříd: 15, 22, 30, 40, 55, 75, 95, 120 a 150 m². Tato čísla indikují maximální naměřenou plochu plachet a základní myšlenkou je, že plocha plachet je omezena, ale velikost trupu s některými omezeními by měla být neomezená.
Pravidla pro trup definují čtyři rozměry, které ovlivňují rychlost lodě je: výtlak, délka kýlu, šířka a výška boku. Tyto rozměry jsou v závislosti na délce vodorysky, která je měřena několik cm nad skutečnou čarou ponoru. Maximální rychlost výtlačné lodi je přímo úměrná druhé odmocnině délky ve vodorysce. Chcete-li zvýšit maximální rychlost lodě zvětšením délky vodorysky musíte v souladu s ustanoveními kompenzovat toto nárůstem rozměrů čtyř rychlost omezujících výše uvedených faktorů.
Pravidlo dává velkou volnost konstruktérovi a většina lodě jsou jedinečné svého druhu. Dnešní pravidlo pro skärgårdskryssare je založeno na pravidle z roku 1925, s dodatky, aby bylo možné používat moderní materiály, jako je trup z laminátu a stěžeň z hliníku bez toho, aby by tím byly překonány lodě, které jsou postaveny z tradičních materiálů. Nicméně, většina z nich jsou dlouhé, úzké, s nízkými boky a vysokým stěžněm. Lodě byly původně postaveny z Honduras mahagonu nebo borovice. Ty skärgårdskryssare co se staví dnes jsou téměř výhradně ze skelného laminátu.
Původně byla skärgårdskryssare loď, která plachtila pouze v Baltském moři, ale dnes mnoho lodí se přestěhovalo do Spojených států a střední Evropy, kde jsou oceňovány pro svou krásu a rychlost. Mezi legendární a nejznámějších skärgårdskryssare patří August Plym SK 150, "EBE", nyní "Beatrice Aurore", Gustaf Estlander SK 150 "Singoalla" Erik Salanders SK 95, "Gerdny", nyní "Kerma" a SK 75 "Gun" a " Kaisa " a Tore Holm SK 95 Britt-Marie, která po přestavbě dnes nemůže být klasifikovaná jako skärgårdskryssare.
Zlatý věk skärgårdskryssare byl v období 1910-1930 a vývoj vedl v této době hlavně Erik Salander, který s konstrukcí jako SK 55 "Britty", "Gun", "Eva" a "Nerida" získal respektované jméno. Jeho extrémně dlouhá SK 75 "Smart", postavená v roce 1917, o délce 15,35 metru a s efektivními liniemi, porazila s lehkostí všechny dříve postavené lodě ve své třídě. Po 1920 kdy Salander přestak konstruovat skärgårdskryssare, byl to hlavně Gustaf Estlander a Tore Holm, který vedl vývoj dále.
Další významní konstruktéři velkých skärgårdskryssare byl Knut Holm, s SK 75: s "Blanka" a "Fylgia" a finský konstruktér Zaké Westin s SK 120 "Ingun". Přes změny pravidel byly lodě všech tříd užší a delší. Estlander SK 150 "Singoalla" byl s délkou LOA 24 metrů nejen nejdelší, ale také nejrychlejší ze všech skärgårdskryssare.
SK 150 "Singoalla", mistrovské dílo Gustaf Estlanders na Kanholmsfjärden augusti 1922
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dřevěné lodě ve Švédsku
Kjell převážel dnes unikátní starý skärgårdskryssare. Asi to je pot majitele co dělá že se loď tak krásně leskne.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů