MAY DAY, PAN PAN, SECURITE - vlastní zkušenosti

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte úno 02, 2010 11:20 am

To ze slysis jen pobrezni stanici muze byt tim ze antenu maji na vysokem stozaru a nebo stanici dalkove ovladanou na kopci. Ta policejni lod take bude mit lepsi antenu a take nekolika nasobne vetsi vykon stanice.

I u nas je v kazdem kraji na nejakem vyhodne polozenem kopci automaticka, zamerovaci a nkontrolni stanice dalkove ovladana. To zamereni na VHF jde celkem slusne delat i amaterksy. Chce to smerovou otocnou antenu s odectem azimutu a zamerit z vic stanic a zanest do mapy a je to priblizne urcene. Potom se to dohledava na miste zase se smerovou antenou, ktera ma potlaceny prijem ze zadu. Na HF je to horsi.
Potom se vyuziva prijem z vice mist fazovou metodou bez otocnych anten, jde to do jednoho vypocetniho centra a tam se to vyhodnoti. Tak pracuje TAMARA, ale je to drahe v nekolika radech, v milonech USD, tak to asi mit nebudou
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Re: MAY DAY, PAN PAN, SECURITE - vlastní zkušenosti

Příspěvekod windward » pon led 23, 2012 9:41 pm

ivan píše:Ještě dodám, že příchod Neverinu byl dost zvláštní. Napřed to vypadalo, jako bouřka, pak se dost dlouho nic nedělo. Pak to vypadalo, jako kdyby v dálce na moři byla mlha. Nebyly žádné vlny, ani moře nezčernalo. Vůbec bych nečekal, co z toho bude. Když se mlha přiblížila, nebyla to mlha, ale vodní tříšť. Kdyby to člověk poprve viděl na moři, snad by ani nerefoval. Toto se asi stalo rakouské posádce.

Ahoj, jeste jednou, Ivane. :-)

Tak to dnes vypada, ze mas pro mne zajimava temata. :-) Jsem rad diskuzi, dekuji. :-)

Podelim se svou zkusenosti. V Hr je nekolik mist, kdy nevera (cili bourka) ma zajimavy prubeh. Jedno z takovych mist je prave Zlarin. Potkal jsem se s timto jevem ve Zlarinu nekolikrat, jak na kotve, tak u mola na mooringu.

Prubeh byl vzdy stejny. Trva to kolem 40-ti munut vetsinou (moje vlastni mineni). Najednou zasvisti zapadni nebo severo-zapadni vitr rozhodne pres 40 ktn, mnohdy leje dest nebo padaji kroupy. Velmi casto je to doprovazeno vlnobitim, pricemz lode i na jizni strane mola se o sebe mlati (naebo o molo). Na severni strane mola v tomto neni radno byti. :-) Zazil jsem to na severni strane mola jendou na vlastni kuzi/lodi = nic pekneho. Nejhorsi je, ze odjeti z mooringu v rade lodi je pri tom hodne tezky orisek.

Vetsinou jsem neveru v tomto miste resil tak, ze jsem vytahl lod dale od mola a pevneji ji uvazal. Jednou jsem byl prece jen nucen prejet ze severni strany mola na jizni, a jednou jsem musel zatoku vubec opustit a v noci se vydat do Sibeniku (coz se ukazalo jako spravne, ale nevera se v puli cesty uklidnila a bylo po vsem :-) ).

Oficialni chorvatsky pilot, sv. II, strana 157 pise:

Pristav Zlarin, povetrnostne podminky, je otevren N a NW vetru, ktery v pristavu vyvolavaji velke vlny a vlnobiti, ve vnitrnim pristavu a na zapadni strane mola jsou plavidla zakryta pred borou. (Obecnou cast pilota necituji.O vlnach je napsana pravda, je to tam desne.)

Dalsi hnusne misto behem nevery je Severni strana Vrgady. Jak jednou rekla moje pani: Romane, vstavej, kolem nas tece more. :-) Vsak sraz na pobrezi hodne vypovida o tom, co se tam deje.

Nevera je charakteristikka pro letni obdobi, specialne pri pruchodu teple fronty. Muze se objevovat opakovane nekolikrat za sebou, pokud prislusna cast teple fronty se sklada z "ridce" rozmistenych jednotlivych bourek/bourkovych mraku. Diky specifickemu terenu, prichazi nevera vetsinou v noci. Vitr muze pri tom vanout z jakehokoli vsmeru, protoze je to zavisle na tvaru terenu a na tom, z jake strany se bourka blizi. Ale obecne plati, ze pri jakychkoliv bourkovych jevech jsou nebezpecna pobrezi otevrena do III. a IV. kvadrantu. Krome toho, pri pruchodu studene fronty, kdyz puvodne foukal jizni vitr, muze tento prudce se zmenit na zapadni nebo severo-zapadni (kvuli zalomeni izobar na care frony). Proto pri pruchodu cyklony je nebezpecne se skryvat pred prudkym vetrem z II. a III. kvadrantu v zatokach, otevrenych do III. a IV. kvadrantu = bude to jasna past. Pripominam, ze v HR tradicne veskere vyznamne prusvihy s pocasim nastavaji v noci. :-) A to diky specifickemu terenu (stejne tak, jako deste se drzi vetsinou mimo Jadran, ackoliv nad pevninou v HR a IT leje, jako z konve).
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte led 24, 2012 10:49 am

Važení páni a pánové. Ivan veľmi precízne naformuloval názov tohoto vlákna a aj velmi jasne a jednoznačne. Tak prečo tu píšete od veci? Nie že by to nebolo zaujímavé, ale prosím Vás inde. Píšte sem len vlastné poznatky, alebo informácie z prvej ruky s vysielaním núdzových signálov na VHV. Príslušného moderátora prosím aby to rozdelil a príspevky o technike dal niekam inam.
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » úte led 24, 2012 3:20 pm

ospravedlňujem sa ivanovi a keďže som to spôsobil ja, tak oficialne prosim moderatora aby tento prispevok rozsekol nejako na dve polovice. :)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » úte led 24, 2012 3:37 pm

Take se omlouvam, nechal jsem se unest zajimavou poznamkou. :-)
Uživatelský avatar
vilma
moderátor
Příspěvky: 3188
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 46
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod vilma » úte led 24, 2012 8:51 pm

Už je TO o ručkách odděleno a je to v sekci HAM rádio na lodi. Víc to asi rozsekat nejde. Uvidíme ještě časem.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů