ELEKTROPOHON

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte led 22, 2013 5:38 pm

Ani ne ale tady je pořád dost nevěřících Tomášů, kteří tomu nechtějí věřit a chtějí něco super za pět peněz a aby to někdo za své vymyslel pro ně.
Kdyby místo toho sedli ke compu, kde je o tom na internetu vše, tak by alespoň byli v obraze. Výmluvy, že tomu nehoví jsou v dnešní době pasé.
Je to hlavně o lenosti. Mě je skoro 70 a není pro mě problém si ty informace o čemkoliv najít.
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » úte led 22, 2013 5:42 pm

JJ ješťe ohledně toho systému
BLDC
Nic převratnýho používá se to v malým ve ventilátorech PC nebo CD romach .............
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » úte led 22, 2013 5:42 pm

NEJDE MI vložit PDF a odkaz nemohu najít, neb je to již pár let, takže vezu s sebou do Hodonína papírově
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte led 22, 2013 5:53 pm

Šutráku, takže ak si kúpim lacný rybársky kde je ekonomika v tahu, tak by ma zaujímalo kedy je ta ekonomika v tahu. Mám za to, že ak sa používa ta regulácia 1,2,3,4,5, nie? A keď valím na plný plyn, teda na č.5, tak tie odpory v nohe nie sú aktívne a ekonomika je OK, chápem to správne?
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » úte led 22, 2013 6:04 pm

Zdendo, pokud tvůj příspěvek je reakcí na mne, tak si pořádně přečti, co jsem napsal. Já nikde netvrdím, že něco angličtí odborníci zkonstruovali, protože jak všichni víte MinnKota je produkt americký. Já jsem jen napsal, že v rámci uživatelského testování pro spotřebitele v Anglii došli k tomuto závěru a publikovali to. Britští šťouralové snad neměli příliš velkou potřebu oblbovat klienty v Anglii bajkami o nějakém americkém produktu. Už zase tu sklouzáváme do roviny starých pověstí českých a tak asi půjdu radši překládat něco do frániny pro Antyho, to asi bude užitečnější aspoň pro něho.

Takže kdo budete chtít diskutovat naživo, tak v Hodoníně. JJ
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » úte led 22, 2013 6:16 pm

Surcouf
bylo to myšleno s velkou dávkou nadsázky.... Bez urážky. Jen mi to připomělo ten film. Psal jsem to s úsměvem.
Jak jsem psal elektro pohonu fandim. A HODNĚ.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » úte led 22, 2013 6:35 pm

To je dobře, pořád jsme ještě v menšině a váhaví se nechají nakonec vyděsit křikem odpůrců, aniž by tito předložili aspoň jeden argument opravu empiricky ověřený nějakou konkrétní komparací. Už několikrát jsem vyzýval, aby někdo kdo má třeba nějakej 2,5HP, nebo 3,5HP, či 5HP pokusil se změřit třeba obyčejným rybářským siloměrem jaký tah ten motorek vyvine na plný plyn. pak bychom měli nezvratný argument pro jednu, či druhou stranu porovnávali bychom jablka s jablkama a ne s hruškama. Mne třeba zaráží, že tak podstatný parametr jako je tah na propeleru a případně i rychlost proudu výrobci spalovacích motorů neuvádí. pak bychom se totiž nemuseli vůbec dohadovat a bylo by jasno hned - ten a ten motor vyvine takový a takový tah na propeleru za tolik a tolik vstupní energie. Ale protože by to srovnání asi nevyšlo jak je žádoucno, tak se těchto informací asi nikdy nedočkáme.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte led 22, 2013 7:25 pm

A proč by to uváděli? Pokud nestačí tento na výkon a rychlost, tak se dá silnější. To srovnání potřebují pro propagaci el. motorů hlavně prodejci těch mixerů.
U el.aut se to také neuvádí v porovnání se spalovacími motory. Já si nemyslím, že by ty el. motory na člunech byli špatné ale ty náklady a problémy okolo lidi
spolehlivě odradí. Je rozdíl přijít s kanystrem benzínu a jet proti starostem a nákladům na tu el. hračku. A taky tu není dosti lidí pro které by ta el. hračka
byla za směšný peníz. Abys viděl dobrou vůli, tak jsem ochoten dát k disposici mincíř jako tahometr do 50lb. To by mohlo stačit.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 670
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » úte led 22, 2013 7:33 pm

Denis, je to približne tak ako píšeš.
"Rybárský" závesný elektromotor ktorý má prepínanie rýchlostí typicky 1-2-3-4-5 a dozadu 1-2-3 je odporovo čiže stratovo regulovaný komutátorový (s uhlíkmi, kartáčmi) elektromotor. Ekvivalentom je stará električka (šalina) s kľukovým kontrolérom a regulačnými odpormi na streche. Ak dáš naplno na 5 stupeň, napájaš motor priamo a nemaríš nič v odporoch.
Ale dojazd sa ti tým aj tak dosť zníži, lebo čím pomalšie ideš tým (oveľa) daľej zájdeš - odpor trupu vôči vode rýchlosťou výrazne stúpa (ak sme stale vo výtlaku)
Preto má zmysel elektronická nizkostratová regulácia (moderná električka či trolejbus jemne bzučiaci pri rozbehu), ak máš čas ubereš otáčky a na energiu ktorú máš v aku, prepláveš aj násobne viac. Týmto si výrobcovie drahších pohonov zdôvodňujú akože x krát vyššiu účinnosť ... :whist:

Pre moju testovaciu elplavbu loďou MacGregor26M v Delte bol použitý čínsky rybársky 24V / 1150W motor za cca 250€, kde na danej (a dosť preťaženej) 2t/8m lodi iné stupne ako naplno má zmysel použiť iba krátko pre zamedzenie šklbnutia pri zapnutí (a tiež pri cielenom manévrovaní pri vláčení nástrah). Plavba bola pri dobrom, skoro bezveternom počasí a na slabo tečúcej vode, rýchlosť okolo 5-6km/h, gélové batérie 150 Ah/24V postačili na cca 4 hod plavby "naplno" + hodinka vláčenia na 1-2-3 odporový stupeň. Baterky ešte neboli úplnne vybité - strážil som minimálne napätie (cca 11V).

Motor berie plný prúd zodpovedajúci udávanému výkonu (je to vlastne maximál) 1,15 kW, iba kým loď stojí, keď sa rozbehne, klesne postupne skoro na polovicu.

Množstvo akumlátorov som bral na rybársku expedíciu v Delte hlavne za účelom chladenia úlovkov v dvoch chladničkách, naša rybárska neskúsenosť s lovom v Delte ale zmenila predpoklad (ryby sme stíhali priebežne konzumovať) potreby chladenia a tak sme skoro jeden deň plávali čisto elektricky a pri tom vláčili nástrahy. Preplávaná vzdialenosť bola iba malou časťou oproti klasickej ropnej plavbe (Yamaha 50/60HP, el vstrek štvortakt, na 99% výtlak, na 1/4 plynu, za 10 dní minutých asi 65l benzínu + 5l kufríková centrálka Kipor IG1000).

V podmienkacvh Delty s obmedzenou možnosťou nabíjania zo siete je expedičná elektroplavba ťažko realizovateľná.
Systém - tíško si plávem a potom hučím, dobíjam s centrálou je čistý masochizmus. Solárko na lodi prijateľných rozmerov mi za celodenné dobíjane dodá energiu možno pre malý gumák na hodinku/dve plavby... :?
No a vrčať s elcentrálou počas elplavby vnímam iba ako núdzovku (myslel som aj na takú možnosť, ak by sa nám v divočine pokazil hlavný motor). Yamahu na 1/4 či 1/3 plynu na špici lode vôbec nepočuješ a pláveš 2 až 3x rýchlejšie ako so slabučkým 1,15kW elmotorom.

Modernejšie BLDC motory možno použiť iba s elektronickým BLDC regulátorom, nemajú straty v komutátore, preto je o pár percent lepšia účinnosť. Používajú sa aj v elektrobicykloch (200 - 500W) a obsahujú rotujúce neodymové magnety ktoré sa ale nesmú príliš prehriať.

Surcouf, asi je to uvádzanie rôznych výkonových parametrov dané rôznymi vlastnosťami. Elmotor má plný ťah (krútiaci moment) už od nuly a odoberaný príkon s rozbiehajúcou loďou klesá, kým spalovák iba v jednom bode pri cca 70 - 80% max otáčok (napríklad) a max výkon pri max otáčkach.
Ale to porovnanie so silomerom by mohlo byť aj tak zaujímavé.
Naposledy upravil(a) Milos dne úte led 22, 2013 7:40 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » úte led 22, 2013 7:35 pm

Muj motor je lacina maxima. Zatim sem s ni byl na vode parkrat, ale s tim sampanem hejbe docela solidne, na 4ku to jede, jako kdybych pohodlne, ale aktivne vesloval, na 5 bych musel makat jak blbej a dlouho bych to nevydrzel. Strechu z tranzita se 6 lidma a grillem na palube to naplno hrnulo odhadem 4km\h, tedy prochazkovou rychlosti mamin s kocarky.
Staticky tah motoru neni dvakrat urcujici cinitel(obvykle netahame na jezu uvazlou vanu), elektromotor s relativne velkou vrtuli a malym stoupanim muze mit relativne silnej tah, ale v rychlosti vyznamne zaostane za motorem na nejakou rychlost stavenym. Takze spis beru jako "podvod" uvadeni tohohle cisla u elektromotoru, nez neuvadeni u spalovaku.
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » úte led 22, 2013 8:18 pm

Denis píše:Šutráku, takže ak si kúpim lacný rybársky kde je ekonomika v tahu, tak by ma zaujímalo kedy je ta ekonomika v tahu. Mám za to, že ak sa používa ta regulácia 1,2,3,4,5, nie? A keď valím na plný plyn, teda na č.5, tak tie odpory v nohe nie sú aktívne a ekonomika je OK, chápem to správne?

No bohužel měl jsem tak před 5 lety vyvrhnutej motor.1.2.3 odpory 4 přímo.Zpět jen přepólování.Takže na pomalý chody topíš přehradu bohužel.Jediná šance je odpory vyzkratovat nebo na plnej chod a nějakej bastlíř z okolí ti zbastlí pulzní regler. ;)
Šutrák
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 670
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » úte led 22, 2013 8:36 pm

Ano.
Rybársky elprívesák s odpormi 1 2 3 4 a 5 naplno nemusíš nijako prerábať. Do obvodu z baterky zapojíš krabičku s točítkom - PWM regulátor čiže "impulzný regler" spomínaný šutrákom a ním už reguluješ od 0 do 99% bez strát (okrem cca 1% straty na PWM). Motor dáš prepínačom trvalo na 5.
PWM sa dá zbastliť, využiť a okapotovať nejaký hotový modelársky modul alebo kúpiť aj hotový ako príslušenstvo v lepšom rybolovnom obchode.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » úte led 22, 2013 9:14 pm

Bahno,
proč podvod? U těchto nízko otáčkových elektromotorů přece neřešíme primárně rychlost, ale především otázku zda mi ten motor bezpečně utáhne plachetku, v případě že nefouká, do přístavu a zabezpečí mi bezpečné manévrování při přistávání, či odplouvání. A to tady zatím nikdo nepopřel. Zatím hlavní protiargument - nepopluješ rychle. Když budu chtít plout rychle, tak zvolím asi jinou koncepci - nechám si zabudovat stabilní elektromotor s vyššími otáčkami, protáhnu dnem hřídel a osadím ho jinou vrtulí. Ale pořád budu energeticky v průměru o těch 40 - 50% méně náročnější.

Ty MinnKoty s elektronickým maximizerem se pohybují v těchto cenových relacích :

MinnKota Traxxis 40 V - 11 300,-CZK
45 V - 11 900,-CZK
55 V - 13 950,-CZK

Ta otázka rychlosti se dá řešit částečně výměnou propeleru z jiných značek, ale otázka zní proč a kam pospíchat? Vy mladí se pořád někam ženete a pospícháte, ale život nestačíte prožívat. A pak přijde moment, kdy v určitém věku se najednou zastavíte a zjistíte, že jste tím životem sice profičeli ale nestačili jste ho prožít. A další hnaní se za něčím už vede jen do hrobu. Proto mne ta rychlost vůbec netrápí, ba naopak, čím pomaleji a s většími požitky a prožitky, tím lépe!!!

Co mne dost rozesmává je fakt, že u těch odporových regulací vás děsně rozčiluje určitá tepelná ztráta, kterou jsem já třeba ani nezaznamenal, noha byla pořád studená, asi proto že jsem tůroval proti proudu na plno, ale u benzíňáku těch 50 - 60% permanentní ztráty tepelné energie je zcela v pořádku, s tím se počítá, to je nutná daň za erekci z rychlosti.
Naposledy upravil(a) Surcouf dne úte led 22, 2013 10:01 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » úte led 22, 2013 9:25 pm

Surcouf píše:Bahno,
proč podvod? U těchto nízko otáčkových elektromotorů přece neřešíme primárně rychlost, ale především otázku zda mi ten motor bezpečně utáhne plachetku, v případě že nefouká, do přístavu a zabezpečí mi bezpečné manévrování při přistávání, či odplouvání. A to tady zatím nikdo nepopřel. Zatím hlavní protiargument - nepopluješ rychle. Když budu chtít plout rychle, tak zvolím asi jinou koncepci - nechám si zabudovat stabilní elektromotor s vyššími otáčkami, protáhnu dnem hřídel a osadím ho jinou vrtulí. Ale pořád budu energeticky v průměru o těch 40 - 50% méně náročnějčí.

Co mne dost rozesmává je fakt, že u těch odporových regulací vás děsně rozčiluje určitá tepelná ztráta, kterou jsem já třeba ani nezaznamenal, noha byla pořád studená, asi proto že jsem tůroval proti proudu na plno, ale u benzíňáku těch 50 - 60% permanentní ztráty tepelné energie je zcela v pořádku, s tím se počítá, to je nutná daň za erekci z rychlosti.

Tady nejde o to že by někoho iritovalo že se to hřeje,jenže energii z baterky pracně napytlovanou nějakou nabíječkou a nedejbože ješťe odnešenou třeba 300 metrú k přehradě je pitomost pod vodou topit odporem toť vše.Nikomu to nevnucuju sám se raděj koupu v teplejší vodě :crazy:
Naposledy upravil(a) shooter dne úte led 22, 2013 9:27 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » úte led 22, 2013 9:26 pm

Surcoufe, dyt to srovnani s 5HP motorem mame my dva uz za sebou loni v Kralupech. I s mym "podradnym" Parsunem jsem ti tu jitrnici na spagate malem pretrh vejpul, kdyz sis spatne sednul! :-D
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte led 22, 2013 9:40 pm

Surcoufe nepreháňaj to prosím ťa. Treba na to pozerať pragmaticky. Ak sa spustím na Dunaji z Medveďova do Štúrova, to je po prúde, tak to zvládnem aj s pádlom, ale proti prúdu ma elektromotor nevytiahne. A nejde o to či pomaly, alebo rýchlo. Nevytiahne ma vôbec. Teda neriešime výkon elektromotora, jeho tlačnú silu, ale to, že v lodi nemáme preňho dostatok šťavy. Hučiaca elektrocentrála v lodi nie je pre mňa riešenie.

Na plachetnici tiež neriešime či je elektromotor dostatočne silný, aké má rychlosti, alebo tepelné straty, úbytky na výkone. Všetci vieme, že v bezvetrí a na manévre v prístave nám stačí slabučký motor a batérie tiež vydržia. My sa bavíme o tom, že je búrka a potrebujem ísť rovno proti vetru niekolko kolometrov. A skončíme zasa pri tom že batérie nestačia. To je prípad mnou spomínaného Neziderského jazera, odplávam z Neusiedlu smerom k Šoproňu, teda do Maďarska, začne duť ostrý severák a ja sa križovaním proti vetru nedokážem vrátiť ani za celý deň. Elektromotor, resp batéria to nezvládne. A tak nezostáva nič iné, ako prispôsobiť svoju jazdu technickým možnostiam ktoré mám a ktoré si môžem dovoliť. 400 Ah v batériách do lode rozhodne dávať nebudem. Pretože na Neziderskom jazere môžem jazdiť výhradne len s elektromotorom a žiadna elektrocentrála v kajute neprichádza do úvahy.

Ak sa ja bavím o odporovej regulácii, tak výhradne preto, aby som si vedel navrhnúť výkonovo správny motor, aby som vedel aký režim pri plavbe je najvýhodnejší, najúspornejší a aký dojazd budem mať na jednu plnonabitú 100 Ah batériu. Sú to technické informácie, nič viac. Od Miloša požičiam motor, batériu si kúpim a spievajúci regulátor uvidím či sa dá zohnať. Nič osudové to nie je. Je to len zábavka, pánske huncútstvo, kratochvíla.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » úte led 22, 2013 9:55 pm

Shooter, musis obhajce elektriky naucit teplo pocitat v kilech.

1kWh mechanickyho vykonu k dispozici, vazi v elektrice kolem 50kg. V benzinu 350g vcetne zapocitanyho odpadniho tepla. Proto u benzinaku nejaka ztrata nikoho netrapi.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » úte led 22, 2013 10:13 pm

Denisi, pro tebe jsem do svého příspěvku doplnil modely s tou elektronickou regulací a ceny , abys to nemusel bastlit, protože originál bude určitě spolehlivější. A i když to není úplně za hubičku, tak do cen těch torqeed a dalších to má pořád daleko.
S tou 45 liberkou s el. maximizerem bys měl při váze tvé lodi na té 100AH určitě 4hodinovou rezervu, možná i více.
Viki, vždyť už jsem to tady přiznal, že jsem místo lodi pořídil rolbu a za to ten motorek nemůže.
Naposledy upravil(a) Surcouf dne úte led 22, 2013 10:32 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » úte led 22, 2013 10:25 pm

Dyt jo, ja to rikam prave proto, ze kdyz jsme nedosahli zadnou velkou rychlost, tak se da srovnavat statickej tah vyvinutej tvym motorem a tim mym - pres lano. Zatimco tech par elektrickejch liber te posouvalo vpred vicemene prirozenou rychlosti, tak "jenom 5HP" motor udelal to co udelal. (Nevim jestli mam nekde fotku ty vlny.)

A jiste si pamatujes, ze kdyz jsem zkusil na to lano jenom sahnout, jak je napnuty, tak jsem sakra ubral, abych ti nevyrval uvazek. ;-)

Mimochodem, velmi jsem uvazoval o tom, ze zkusime na kamosovy dve stejny kanoje udelat "katamaran adapter" na testovani motoru. Pokud k tomu dojde, vyzval bych nejakyho "baterkare" k ucasti a uvidime. :-)
Naposledy upravil(a) Viky_CZ dne úte led 22, 2013 10:29 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 670
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » úte led 22, 2013 10:26 pm

Denis.
Ja ti požičiam toho elektroharaburdia kľudne aj viac. Vyber si:

Závesné elektromotory: 300W(ideál na kanojku) a 600W (stačí aj na stredný gumák či pramičku) oba 12V a silnejší motor 1150W na 24V (treba 2x 12V aku zapojiť do série +na-)
Podrobnejší popis tu (citácia je z 10. strany tohoto vlákna):
Milos píše:Na trhu sa objavili cenovo zaujímavé elektromotory "nemeckej" produkcie Excursion (samozrejme dovezené asi priamo z číny :D ).
Sú vybavené iba odporovou reguláciou výkonu (5 stupňov vpred, 3 vzad). Neodolal som, a za cca 260 € som si zadovážil najsilnejší model Excursion NRS 86. Na napájanie vyžaduje 24V, čiže dva do série zapojené 12V akumlátory. Udávaný príkon cca 1,1 kW, max prúd okolo 45A, výkonovo zodpovedá 1,5HP, statický ťah 86 lbs (cca 42kg), váha 12kg.
Predpokladané využitie pre mňa - záložný a "rybársky" tichý pohon cca 1400 kg vážiacej 8m motor-plachetnice MacGregor26M (hlavný pohon závesný motor 50-60HP)...
V tejto súvislosti som si uvedomil, že stále dlhujem reportáž z rybárskej expedície z Dunajskej delty ... takže iba krátko a heslovite ohľadom využitia špeciálnej elektrickej výbavy:
Plavidlo: MacGregor26M - tentokrát bez sťažňa, rahna a plachiet. Na mieste toalety inštalovaná veľká absorpčná 120l chladnička, daľšia kompresorová mraznička 45l je pod stolíkom.
Na pohon chladenia ale aj na elektropohon lode pri love (vláčenie, wobbling a tiché presuny) slúžili okrem štandardnej štartovacej 70Ah a "svetelnej" 55Ah aj prídavné Pb AGM 12V akumlátory 3 x 150Ah + 2 x 30Ah (expedičné na pohon dinghi). Išlo o akku už viacročne používané v UPS, po ich vyradení boli vyskúšané nabíjacím/vybíjacím cyklom, premerané a vybrané z viacerých ako najviac funkčné.

Použité boli low cost (270€ + 200€) závesné elektromotory "Excursion":

- model NRS86 - 24V, 48A, 1152W, statický ťah 86lbs = 37.2kg, odporová regulácia 5 stupňov vpred, 3 vzad, odporučený na pohon lodí do výtlaku 2780kg, hmotnosť motora cca 14kg. Osadený na otočnom úchyte ľavého kormidla lode MacGregor26M (8m, špeciálny expedičný výtlak určite hooodne vyše 2t). Využili sme výhody tichej elektroplavby v leknových kanáloch a jazerných rybárskych revíroch delty mimo tečúci prúd. Odporovú stratovú reguláciu sme využili minimálne (iba pri manévroch a rozbehoch). Rýchlosť plavby kolísala okolo 7km/h dľa GPS. Odoberaný prúd po rozbehu lode klesol na menej ako 30A (pri 24V = príkon do 720W). Trakčné akku 2X150A poskytli energiu s malou rezervou na cca 4h plavby.
Pre plavbu ľubovoľným kurzom v silnom vetre alebo proti silnému prúdu je však pre danú loď výkon elektromotora nedostatočný. Pri použití silnejšieho elektropohonu (napr. závesný Torqueedo Cruise 4kW), či možno aj dvoch NRS86, by to ale už nemuselo platiť.

- model NRS55 - 12V,52A, 624W, statický ťah 55lbs = 25kg, odporová regulácia 5 stupňov vpred, 3 vzad, odporučený na pohon lodí do výtlaku 1760kg, hmotnosť motora cca 13kg. Osadený na dinghi- nafukovací čln INTEX Mariner s adaptérom - doskou na motor. S 30Ah baterkou + 30Ah záložnou sa dalo vyraziť aj na dlhšiu expedíciu. Tento motor sa ukázal byť ale pre intexa prisilný, pustený naplno dosť brutálne deformoval tvar nízkotlakých komôr z tenšieho PVC. Lepšie mu sedí oveľa slabší motor do 30lb, s akým som na vtedy novom intexe pred 5 rokmi absolvoval napr. splav Malého Dunaja.
Bohužiaľ, PVC odvtedy citeľne stratilo pružnosť aj tesnosť ... intex neodporúčam, nemá dlhšiu životnosť ako zopár rokov.

Nabíjanie akumlátorov priebežne riešila motorová plavba - alternátorom hlavného motora - Yamaha FT50 a troškou (október) prispeli aj dva kufríkové solárne fotovoltaické panely 2 x 17 W. Keď nás s vybitými baterkami zastihol jeden daždivý deň, využili sme ho z veľkej časti aj na dobitie pomocou kufríkovej centrálky KIPOR 1000. Bežala v lese kam až kábel dočiahol, nádržka 2,6l postačovala na asi 4 hodiny dobíjania. Keď sa konečne prvá dávka paliva minula, dlho sa nikto sa nehrnul dolievať palivo.
Generátor je síce kapotovaný a relatívne tichý, ale po 4 hodinách aj keď bol na brehu a za kopčekom daľej od lodi, liezol už dosť na nervy. Nabudúce beriem podstatne dlhší kábel. Fungoval občas aj počas plavby zavesený na gumicukoch vpredu na zábradlí, a bol na otvorenej hladine hlukovo už znesiteľnejší popri tom ako bežal aj lodný prívesný motor na 1/2 či 1/3 max otáčok. O nabíjaní Kiporom viac na http://jachting.info/modules.php?name=F ... 97&start=0

Faktom ale zostáva že kvôli zbytočne preexponovaným chladiacim aj oloveným akumlačným kapacitám, ako aj inej mnohej viac-menej zbytočnej "nadvýbave" či aj totálnej hromadnej osobnej telesnej nadváhe posádky, sme boli fest preťažení a loď išla do sklzu iba symbolicky pri naplno vytočenom motore. To nám však na expedičnej plavbe v rozsiahlej oblasti s obmedzenými tankovacími možnosťami nevadilo, plavili sme sa zväčša pohodovo vo výtlačnom a ekonomickom "polplynovom" režime rýchlosťou cca 10km/h.

Záver - odpoveď marksovi - elektropohon nafukovacej dinghi aj ako pomocný pohon materskej expedičnej lode MacGregor26 elektromotormi Excursion sa na rybárskej expedícii v Dunajskej Delte osvedčil. Myslím, že za tie prachy stoja a na ľahkej 6m plachetničke by si hociktorý z nich úspešne použil. Pýtal si sa aj, či môžeš napájať 24V motor iba z 12V accu, odpoveď ti už Viki napísal správnu. Išlo by to, ale veľmi pomaly. Lepšie je napájať 24V a regulovať cez PWM (=pulzná šírková modulácia) elektronický "bezstratový" regulátor, umožňujúci výrazné zvýšenie dojazdu za cenu spomalenia.

David píše o znižovaní životnosti Pb accu ak sa využíva plná alebo skoro plná kapacita - to je vyskúšana pravda.
Obyčajné štartovacie autobaterky sa neodporúča cyklicky vybíjať pod 50% kapacity.
Trakčné typy znesú viac, typicky niekoľko stoviek cyklov pri vybíjaní 70% kapacity. Aj tak Nič moc!

Oveľa lepšie sú novšie typy trakčných akku - LiFeYPO4. Vydržia tisíce cyklov pri 80% využití kapacity, poskytnú vysoký záberový prúd, majú zanedbateľné samovybíjanie a nízku hmotnosť. Ideálne aj pre serióznu elektroloď.
http://www.ev-power.eu/?p=p_46&sName=li ... ells-(3.2v)
Mám s nimi zatiaľ dobrú skúsenosť v súvislosti s elektrifikovaným bicyklom pre moju polovičku.(to je však iná téma)

Poznámka k regulácii: Odporová - stratová regulácia je akceptovateľná krátkodobo pri manévroch a rozbehu. Plánujem zhotovenie (alebo zakúpenie) bezstratového elektronického PWM regulátora, ktorý umožní aj zvýšenie dojazdu.


Ďalej si musíš/môžeš požičať aj nejaké tie zdroje elektriky - samozrejme dobre nabité:
Gelové 12V akumlátory: 3x 150Ah (sú kur..sky ťažké), ľahké 2x 30Ah, a viacero malých 12Ah alebo 15Ah (tie iba k 300W motoru)

A môžeš/me* sa pustiť trebars do jaroveckej zátoky laborovať aj celý deň, kým všetko nevybiješ. :)
So silnejším 600W alebo určite s 1150W by som sa s ľahkou loďou nebál ani pustiť na Dunaj hore prúdom.

* samozrejme, rád sa testovania zúčastním

Mimochodom, za vjazdom do Jaroveckej má 3. či štvrtý (kto si to má pamätať, rastú tam ako huby - donedávna bol prvý) houseboat napravo Jaro. ten má elektroloďku s zabudovaným viac kW motorom, ktorá nemá problém s 3-4 osobami svižne plávať ani proti hlavnému toku Dunaja.

A mohol by som dovtedy zbastliť PWM - trebars podľa nasledujúcich tipov od Bahna a Vikiho.

Rád by som vyzkúšal na 24V/1150W motor pripojiť cez PWM 3x 12V 150Ah akumlátory - to by asi pomohlo bezpečnejšie zvládnuť MacGregora26 alebo inú väčšiu loď v krízovej situácii. Ak sa pridáva pri rozbehu postupne, nedôjde k výraznejšiemu preťaženiu motora. (dúfam že cca +60% znesie aj trvalo ... je dobre chladený vodou)
Akurát asi bude treba uchytiť motor nejako lepšie ako tým originálnym lacným a slabým plastovým štipcovým bazmekom.
Naposledy upravil(a) Milos dne úte led 22, 2013 11:05 pm, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » úte led 22, 2013 10:33 pm

A kdyby se chtelo bastlit, tak primitivni schematko, akorat ten vystupni trazistor nahradit treba timhle. Jo a odpor trochu vetsi nez 56ohm, ale to je nekriticky.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » úte led 22, 2013 10:42 pm

Ja jsem kdysi v PC zdroji EMKO nasel zajimavy reseni - zapojili 555 s termistorem nejak netypicky, ze slo od 0%, ale obavam se, ze to zapojeni neni nikde publikovany a ja ho ztratil. Mam ale dojem, ze byl termistor jednim koncem napojenej rovnou na pin 7. Mel jsem udelanou i vykonovou verzi, ale zustala lezet v supliku kdyz jsem koncil v Tesle.
Uživatelský avatar
vlastikptacek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát lis 16, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod vlastikptacek » stř led 23, 2013 11:14 am

Ahoj všem, tak jsem na tomto odkaze
http://www.torqeedo.yachter.sk/nezavisle-testy-p-60.htm
našel nějaké starší testy el.motorů a dokonce je tam jeden kde srovnávají benzíňáky čtyřtakty 2,5hp se starším typem Torqeeda Travel 801.

V podstatě tam říkají, že 2,5 hp má tah něco okolo 33 - 40 kg, torqeedo jim vyšlo obdobně jako bylo uvedeno v jeho materiálech, tedy 31,5kg.

To jsou zajímavá čísla.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř led 23, 2013 11:36 am

tady zkusenosti od jednoho ucastnika JI

Takže,motor mám dovezený z USA, má inzerovaný výkon 43 lbs a má býtˇpro lod do 1170kg.Na plný výkon asi 408W by měl odebírat do 35A
Lodˇ je dlouhá 6,5m konstrukcí je to šarpie,váží plně nastrojená a "naložená" do tuny.
Baterky používám Banner,mám tam 3x 100Ah,v součsné době již mírně unavené.
Nabíjím všechny naráz,obyčejnou nabíječkou s max.nabíjecím proudem 20A,takže pozvolně.
Jede to podle GPS plus mínus 4 km/hod a ujedu mírně přes 30km (32-35-ale to už je pak rychlost kolem 2,5 km/hod. při klidné hladině.


p.s. jezdi na prehrade

Ten test na vode bude OK. Dobre bude vyzkouset dalku plavby po proudu a proti proudu. Vypada to ze AKU budete mit dost. Pokud mozna AKU o stejne kapacite pro obe plavby.
Uživatelský avatar
Jaarek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: čtv pro 29, 2005 2:11 pm
Reputace: 14
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jaarek » stř led 23, 2013 9:24 pm

Moje úvahy ohledně pohonu

Zadání - pohon plachetnice. Přesný typ zatím stále vybírám (bude použitá), ale měla by být převozitelná za autem, cca 7m délky, 2,5 m šířky, počítám tak 2,5 tuny včetně posádky. Použití převážně na jezerech, jednou ročně moře na dovolené. Chci, pokud nebude hned při koupi tak časem určitě, zabudovaný motor. Kotvení zatím předběžně bude asi v opuštěnější zátoce na slapech a proto kvůli reálnému riziku krádeže plus spoustu dalších výhod bude lepší zabudovaný motor.

Většina plachetnic dnes ale nemá prostor pro zabudování klasického diesel motoru, takže uvažuji a sháním informace o elektromotorech. Ten bude výrazně menší a s regulátorem se spínacími tranzistory bude možné "s minimálními" ztráty pohodlně regulovat otáčky.

Pojďme vzít ideální stav, kdy zanedbáme ztráty a účinnosti a zkusím to spočítat. Pro první nástřel - budu počítat s potřebným s výkonem motoru 5kW k této lodi. Tomu by mohl odpovídat přívěšák tak 8HP, max 10HP.

Jaký typ motoru? Určitě moderní s permanentními magnety na rotoru, kdy jsou vyvedeny cívky ze statoru. Je tak velmi možná prakticky skoro "bezeztrátová" regulace výkonu a otáček pomocí regulátoru se spínanými tranzistory.

Platí, že výkon = proud x napětí. Tedy pro 12V bude motor odebírat při max výkonu 5000W proud 416 A. To je moc!! Pro 24 V je to 208 A. Zvolil bych osobně napětí 48V, kdy bude třeba 104 A.
Proč zrovna 48 V? Z hlediska ztrát by bylo lepší vyšší napětí, tak cca 200V, ale to bych si do lodi z hlediska bezpečnosti nedal. Už těch 48V je celkem na hraně pro mokré prostředí. A taky 48V je standardní napájecí napětí pro telekomunikace, takže existuje spousta měničů atd. pro toto napětí (hledejte jako "rectifier")

Když to propočítáme na možné ztráty na regulátoru - platí, že ztrátový výkon na odporu spínacích tranzistorů je dán Napětí x Proud na sepnutém odporu tranzistoru = Proud na druhou x Odpor. Při zmenšení proudu na čtvrtinu při přechodu z 12V na 48V, klesnou ztráty na regulaci šestnáctkrát!

A co kapacita akumulátorů? Dejme tomu, že bych chtěl jet v krizové situaci na moři 2 hodiny na plný výkon. Tedy 4 hodiny na poloviční výkon, pokud nebudou krizové podmínky a tak 6 hodin, pokud nebudu vyloženě spěchat a bude bezvětří. Tedy potřebuji energii 10kWh. Pokud bych byl na kabelu na síti, tak při ceně 6Kč/kWh je to 60.-Kč. ;)

Je třeba dodat z akumulátorů proud cca 100 A po dobu 2 hodin při napětí 48V. Je jasné, že nemohu vyčerpat kapacitu akumulátoru na 100% a také, že ji nemohu vyčerpat za 2 hodiny.
Tedy reálně, u hodně dobrých olověných akumulátorů z hlediska maximálního odběru proudu vůči kapacitě budu potřebovat celkovou kapacitu alespoň 400 Ah, ale při 48 V. Pokud použiji akumulátory o jmenovité kapacitě 100Ah/12V, bude potřeba 16ks těchto akumulátorů!! Pokud každý akumulátor bude mít tak 32kg, celkem budou mít akumulátory 512kg !! Tedy zátěž pro moji budoucí loďku - (asi ploutvokýl) potřebuji, ale čeho je moc .... :gun:

Takže z toho je vidět, že i pokud zmenším své požadavky na maximální výkon elektromotoru a dobu provozu při tomto výkonu (provoz pouze na jezerech), nemohu s ním jako s hlavním pohonem moc počítat. A to jsem ještě nezačal řešit otázku nabíjení.

Jaké tedy připadá v úvahu řešení? Cca třetinový až čtvrtinový výkon na jezerech a na moře doplnit přívěšák, nebo elektromotor a generátor, který lze umístít někam kam se vejde a nebude překážet a výrazně méně bateriií.

Moje snová varianta pohonu 8) je vlastně hybrid, tedy vrtule, klasická hřídel (ne Z noha), na hřídeli hned za ucpávkou "průchozí elektromotor" tak 3 až 4 kW, spojka, převodovka/vratka a diesel motor, optimálně tak 7HP. Plus baterie a regulace. Když běží diesel, tak elmotor funguje jako výkonný alternátor a může dobíjet baterie. Na kratší dobu pokud mám nabité baterky, mohu jet jen na elektromotor - ideální do maríny apod. V krizových situacích krátkodobě jedu diesel a elektromotor dohromady s větším výkonem.
No a pokud plachtím, tak vypnu spojku, šroub stále točí elektromotorem a dobíjí baterie. Takže případné soláry mám jenom jako doplněk, abych případně diesel nemusel zapínat na dobíjení skoro vůbec (jsem zátokový typ a v maríně trávím co nejkratší dobu).

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů