Začínám a beru poprvé plachetnici z charteru
Moderátoři: vilma, windward, Pepa
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Dobrá otázka Pavle.
Optimální doporučení na první plavbu:
stejná loď (velikost, značka), stejná výchozí marina, navštívit hodně stejných kotvišť jako v praktickém kurzu.
Jet na jistotu, minimálně experimentovat.
I tak těch starostí má nováček plné kecky.
Předpokládejme, že to bude jeho první, nikoliv poslední plavba.
Optimální doporučení na první plavbu:
stejná loď (velikost, značka), stejná výchozí marina, navštívit hodně stejných kotvišť jako v praktickém kurzu.
Jet na jistotu, minimálně experimentovat.
I tak těch starostí má nováček plné kecky.
Předpokládejme, že to bude jeho první, nikoliv poslední plavba.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Väčšina marín bola projektovaná v čase, keď sa 40 stopová loď považovala za velkú. S toho dôvodu by som ja odporučil loď do 40 stop. s 40 -55 sa manévruje v stiesnených priestoroch velmi zle. Mám rád velkosť 30 - 33 stop, ale pri ťažkom mori , na velkých vlnách z Yuga je to trochu málo. Nie že by to nešlo, ale je to nepohodlné. Na 36 -38 stopových je všetko prijatelné až pohodlné. Problém je len vtedy, ak je člen posádky nadpriemerne vysoký.
- Milos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 670
- Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Bratislava
Ešte pridám pre začiatočníkov môj postreh z plavby Kornatami.
Sme navyknutí na to že more v chorvátsku je slušne značené bójkami/plavebnými znakmi. Tak, že "skoro ani nie je treba pozerať do máp"
.
More v pásme Kornat ale NIE je značené vôbec! Nečakane NIE sú označené ani nebezpečné skaliská uprostred prielivu, a to aj keď nie sú viditeľné!
Bez neustálej a bezchybnej navigácie s mapou tam nováčik či skipper neznalý miestnych pomerov nemôže bezpečne plávať.
Je to dané asi tým, že oblasť Kornát NIE je bežne používanou oblasťou plavby - ide o chránenú oblasť s platnými obmedzeniami.
Takže - v Kornatoch obvzlášť opatrnne! Ale určite to neznamená tam neísť.
Sme navyknutí na to že more v chorvátsku je slušne značené bójkami/plavebnými znakmi. Tak, že "skoro ani nie je treba pozerať do máp"


More v pásme Kornat ale NIE je značené vôbec! Nečakane NIE sú označené ani nebezpečné skaliská uprostred prielivu, a to aj keď nie sú viditeľné!
Bez neustálej a bezchybnej navigácie s mapou tam nováčik či skipper neznalý miestnych pomerov nemôže bezpečne plávať.

Je to dané asi tým, že oblasť Kornát NIE je bežne používanou oblasťou plavby - ide o chránenú oblasť s platnými obmedzeniami.
Takže - v Kornatoch obvzlášť opatrnne! Ale určite to neznamená tam neísť.
Modrymax: To ne, i při přiblížení to je maximum detailů. Hloubky to ukazuje při posunu kurzoru myši nad isobátu (PC), nebo kliknutím prstem do toho místa na displeji GPS. Modrá je zde jako na klasických mapách hranice 10m. V problémových místech přepínám na rybářskou která je výrazně podrobnější co se týká hloubek, ale zase nemá navigační prvky. Prostě kombinovat.
Hloubky na posledních isobátách mezi ostrovy dle rybářů: P/B 10m, B/B 4m, B/S 6m.
S názorem na své první plavbě "vše stejné" se dá jen souhlasit a doporučit. Neuškodí, pomůže. Nicméně to není až tak můj styl.
Po své úplně první plavbě na moři v rámci kurzu MDČR (Elan31 pína, Sukošan-Pantera-Dumboka-Tisno-Vodice-Sukošan)
a rodinné dovolené s kapitánem (katamaran Oliver, Sukošan- Žut-Vodice-Primošten-Murter-Sukošan),
jsem půjčil fungl nový Elan333 již s kormidelním kolem, spinnaker v akci zdarma a již v samo o sobě obtížné lokalitě za Murterem - Marina Betina. No a vydali jsme se úplně jinam, než jsem doposud byl. Betina-Vela Stupica-Komiža(samozřejmě na spinnaker)-Bol-Veli Drvenik-Mala Nozdra-Betina.
Počasí přálo, foukalo do 20ti uzlů, ideál. Historicky potřetí na moři a vyšlo to, rodina (manželka a kluci 16/20) se fantasticky marinizovala. Další roky kdy to třeba tak úplně nevyšlo, to již bylo jen nedopatření.
Hloubky na posledních isobátách mezi ostrovy dle rybářů: P/B 10m, B/B 4m, B/S 6m.
S názorem na své první plavbě "vše stejné" se dá jen souhlasit a doporučit. Neuškodí, pomůže. Nicméně to není až tak můj styl.

Po své úplně první plavbě na moři v rámci kurzu MDČR (Elan31 pína, Sukošan-Pantera-Dumboka-Tisno-Vodice-Sukošan)
a rodinné dovolené s kapitánem (katamaran Oliver, Sukošan- Žut-Vodice-Primošten-Murter-Sukošan),
jsem půjčil fungl nový Elan333 již s kormidelním kolem, spinnaker v akci zdarma a již v samo o sobě obtížné lokalitě za Murterem - Marina Betina. No a vydali jsme se úplně jinam, než jsem doposud byl. Betina-Vela Stupica-Komiža(samozřejmě na spinnaker)-Bol-Veli Drvenik-Mala Nozdra-Betina.
Počasí přálo, foukalo do 20ti uzlů, ideál. Historicky potřetí na moři a vyšlo to, rodina (manželka a kluci 16/20) se fantasticky marinizovala. Další roky kdy to třeba tak úplně nevyšlo, to již bylo jen nedopatření.
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
po 12 letech plachtění jsem si dokoupil hloubkoměr a aspoň se při plavbě na motor tolik nenudím. Jinak stejně radši koukám do moře. Jednou si třeba koupím i anemometr na stěžeň. Bohužel pak ubudou debaty na téma kolik vlastně fouká.
Na druhou stranu tyhle přístroje dost ubíraj na dobrodružství, třeba svícení baterkou do moře, aby bylo po tmě vidět kolik tam je vody.
Na druhou stranu tyhle přístroje dost ubíraj na dobrodružství, třeba svícení baterkou do moře, aby bylo po tmě vidět kolik tam je vody.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
To Modrymax:
Kalibrace hloubkoměru je první věc, kterou dělám při prvním zakotvení. Vzhledem k tomu, že nemám moc dobré zkušenosti hozením kotvy jen tak, tak se vždy snažím po zakotvení (zejména na noc nebo pokud máme opustit loď) zkontrolovat vizuálně pod vodou, jak je kotva zarytá. Občas se stane, že se jen zachytí o nějaký výstupek na skalnatém dně, nebo naopak se položí na bok a zachytí se jen jedním "zubem" a podobně. Více je někde v kotvení. A protože se potopím jen do 5 m, tak je pro mne údaj hloubkoměru dost důležitý, nekotvím obvykle na větší hloubce než 5 - 6 m. Když je zarytá aspoň tak jak na obrázku, tak pošlu dolů ještě "psaníčko" a jsem v klidu.
Pavel.

Kalibrace hloubkoměru je první věc, kterou dělám při prvním zakotvení. Vzhledem k tomu, že nemám moc dobré zkušenosti hozením kotvy jen tak, tak se vždy snažím po zakotvení (zejména na noc nebo pokud máme opustit loď) zkontrolovat vizuálně pod vodou, jak je kotva zarytá. Občas se stane, že se jen zachytí o nějaký výstupek na skalnatém dně, nebo naopak se položí na bok a zachytí se jen jedním "zubem" a podobně. Více je někde v kotvení. A protože se potopím jen do 5 m, tak je pro mne údaj hloubkoměru dost důležitý, nekotvím obvykle na větší hloubce než 5 - 6 m. Když je zarytá aspoň tak jak na obrázku, tak pošlu dolů ještě "psaníčko" a jsem v klidu.
Pavel.

Naposledy upravil(a) Pavel63 dne sob úno 02, 2013 6:21 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Různí diskutující: " Chorvati taky vědí, proč tam ty majáky nedávají." "...není tam až tak moc míst vhodných ke kotvení,..."
Jak už psal i Miloš: More v pásme Kornat ale NIE je značené vôbec! , doplním, protože se na Kornátech s noční plavbou nepočítá. Není sice správou parku výslovně zakázaná, ale noční plavba se zásadně nedoporučuje. Bez neustálého sledování mapy a ověřování přesné aktuální pozice lodi nelze. Navíc v loňském roce dávaly některé charterovky podepisovat papír m.j. se zákazem noční plavby v oblasti NP Kornaty (osobní zkušenost).
Ofic.: - S výjimkou zón přísné ochrany je plavba povolena v celé oblasti NP "Kornati". Nejvyšší povolená rychlost pro plavbu je 8 uzlů. Kotvení a nocování je povoleno pouze v následujících zátokách: Stiniva, Statival, Lupeška, Tomasovac - Suha punta. Šipnate, Lučica, Kravljačica, Strižnja, Vruje, Gujak, Ropotnica, Opat, Smokica, Ravni Žakan, Lavsa, Piškera - Vela Panitula, Anica - Levrnaka, Pod Bižanj, Koromašna.
Jak už psal i Miloš: More v pásme Kornat ale NIE je značené vôbec! , doplním, protože se na Kornátech s noční plavbou nepočítá. Není sice správou parku výslovně zakázaná, ale noční plavba se zásadně nedoporučuje. Bez neustálého sledování mapy a ověřování přesné aktuální pozice lodi nelze. Navíc v loňském roce dávaly některé charterovky podepisovat papír m.j. se zákazem noční plavby v oblasti NP Kornaty (osobní zkušenost).

Ofic.: - S výjimkou zón přísné ochrany je plavba povolena v celé oblasti NP "Kornati". Nejvyšší povolená rychlost pro plavbu je 8 uzlů. Kotvení a nocování je povoleno pouze v následujících zátokách: Stiniva, Statival, Lupeška, Tomasovac - Suha punta. Šipnate, Lučica, Kravljačica, Strižnja, Vruje, Gujak, Ropotnica, Opat, Smokica, Ravni Žakan, Lavsa, Piškera - Vela Panitula, Anica - Levrnaka, Pod Bižanj, Koromašna.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Denisi,
předpokládám, že to je dotaz na mne. Samozřejmě ryze teoreticky je možné překalibrovat hloubkoměr dle manuálu k danému zařízení, kde je toto popsáno (měl by být na lodi). Obvykle do samotného zařízení ale nezasahuji, ale ověřím si údaj udávaný hloubkoměrem. Stává se mi totiž, že kotvím na hloubce -0,5 m při kýlu 0,75 m nade dnem.
Opravím tedy to, co jsem chtěl říct výš - neměl jsem namysli kalibraci, ale ověření údaje na hloubkoměru. A to jednoduše spustím zátěž nad rovným dnem na dno, pak ji vytáhnu a přeměřím si délku mokrého lana a porovnám s tím, co ukazuje hloubkoměr. Pak vím, že třeba hloubkoměr ukazuje o metr méně a molik tedy mám rezervu. Pokud totiž hloubkoměr ukazuje např. o 1,5 m méně a já zakotvím dle hloubkoměru na 5 m, znamená to pro mne často nutnost překotvit, když nejsem spokojený se stavem zarytí kotvy do dna, protože se prostě do 5 + 1,5 = 6,5 m nepotopím ani náhodou.
Takže asi tolik.
Pavel.
předpokládám, že to je dotaz na mne. Samozřejmě ryze teoreticky je možné překalibrovat hloubkoměr dle manuálu k danému zařízení, kde je toto popsáno (měl by být na lodi). Obvykle do samotného zařízení ale nezasahuji, ale ověřím si údaj udávaný hloubkoměrem. Stává se mi totiž, že kotvím na hloubce -0,5 m při kýlu 0,75 m nade dnem.
Opravím tedy to, co jsem chtěl říct výš - neměl jsem namysli kalibraci, ale ověření údaje na hloubkoměru. A to jednoduše spustím zátěž nad rovným dnem na dno, pak ji vytáhnu a přeměřím si délku mokrého lana a porovnám s tím, co ukazuje hloubkoměr. Pak vím, že třeba hloubkoměr ukazuje o metr méně a molik tedy mám rezervu. Pokud totiž hloubkoměr ukazuje např. o 1,5 m méně a já zakotvím dle hloubkoměru na 5 m, znamená to pro mne často nutnost překotvit, když nejsem spokojený se stavem zarytí kotvy do dna, protože se prostě do 5 + 1,5 = 6,5 m nepotopím ani náhodou.
Takže asi tolik.
Pavel.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Ja sa vždy spýtam v maríne technika, či je hĺbkomer funkčný a dúfam, že prenajímatelovi by na tom malo sakramentsky záležať, aby aj funkčný bol. Ešte sa mi nestalo, aby nebol. Na rýchlomer kašlú a aj na teplomer vody. Vždy sa uistím, či meria hĺbku /dubinu/ od hladiny, alebo od kýlu. Vždy to bolo od kýlu a ešte sa spýtam kolko je tam rezerva. Vyplávam z maríny a kontrolujem hĺbku podla mapy a porovnávam ju z hĺbkomerom. Nikdy neplávem medzi ostrovom a ostrovčekom. Keď chcem vidieť kozy, vezmem si ďalekohlad. Keď vrhnem kotvu, tak dám plný vzad a keď drží, tak to už neriešim. Ak nedrží, tak to riešim.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Mám za ty roky zkušenost takovou, že v maríně mi sice někdy řeknou, zda je údaj na hloubkoměru od kýlu nebo od hladiny, nicméně někdy taky řekl na rovinu, že neví. A pak je pro mne opravdu +/- 1,5 m hodně.
Ohledně kotvy se mi mnohokrát stalo, že mi kotva sice za zpátečku (tak 1/2 až 2/3 plynu) zastavila loď, ale pak jsem pod vodou zjistil různé polohy kotvy, kdy by mne za větru rozhodně nemohla udržet. Kotva typu Dantforth se ráda chovala jako pluh - opřela se příčnou kulatinou o dno a plochá "lopata" jen ryla brázdu jako pluh na poli. Ano, třeba po dvou metrech mi loď zastavila a držela (ale jakou sílu má závěsný motor na zpátečku, že?), ale rozhodně by loď neudržela za větru. Zatímco po jejím srovnání a zaražení "lopaty" do dna mi nikdy nepovolila. Podobně taky záleží na dně - když mi kotva tak dvakrát poskočí a pak loď prudce zastaví, je tam skála. I loď typu Bavaria 36 spolehlivě zastaví i třícentimetrový výstupek, z kterého však při změně směru větru třeba jen o 45° kotva lehce sklouzne (Tijaščica na Tijatu, Landin na Pašmanu a další). Takže pak stačí ji spustit do nějaké spáry (aby šla vytáhnout samozřejmě). Stejný problém je na trávě (Sabušica na jihu Ugljanu), kde je sice pěkné místo, ale kotva se mnohdy ani na třtí pokus nechytne. Stačí ji ručně zarýt a dát zpětný chod a je v pohodě.
Podobný problém může nastat, když se pod vodou za něco chytí (starý silný řetěz v zát. Rasotica na Hvaru, lano mezi zát. Sabušica Lamjana Mala na Ugljanu) a nejde vyndat. A jak jsem psal - mám limit na ponor zhruba do 5 m., takže hloubkoměr ukazující o 1,5 m méně už je pro mne nebezpečný, když to nevím.
Jelikož jsem při první kapitánské plavbě zažil za týden 8 bouřek a měl i dost problémů, tak od té doby kotvení neponechávám náhodě a už se mi pak nikdy (asi 14 týdnů na moři, vesměs noc na kotvě v zátoce) kotva neuvolnila. Mimochodem ještě spouštím "psaníčko" o váze asi 15 kg (na Bav. 36). Psaníčko viz foto.
Pavel.

Ohledně kotvy se mi mnohokrát stalo, že mi kotva sice za zpátečku (tak 1/2 až 2/3 plynu) zastavila loď, ale pak jsem pod vodou zjistil různé polohy kotvy, kdy by mne za větru rozhodně nemohla udržet. Kotva typu Dantforth se ráda chovala jako pluh - opřela se příčnou kulatinou o dno a plochá "lopata" jen ryla brázdu jako pluh na poli. Ano, třeba po dvou metrech mi loď zastavila a držela (ale jakou sílu má závěsný motor na zpátečku, že?), ale rozhodně by loď neudržela za větru. Zatímco po jejím srovnání a zaražení "lopaty" do dna mi nikdy nepovolila. Podobně taky záleží na dně - když mi kotva tak dvakrát poskočí a pak loď prudce zastaví, je tam skála. I loď typu Bavaria 36 spolehlivě zastaví i třícentimetrový výstupek, z kterého však při změně směru větru třeba jen o 45° kotva lehce sklouzne (Tijaščica na Tijatu, Landin na Pašmanu a další). Takže pak stačí ji spustit do nějaké spáry (aby šla vytáhnout samozřejmě). Stejný problém je na trávě (Sabušica na jihu Ugljanu), kde je sice pěkné místo, ale kotva se mnohdy ani na třtí pokus nechytne. Stačí ji ručně zarýt a dát zpětný chod a je v pohodě.
Podobný problém může nastat, když se pod vodou za něco chytí (starý silný řetěz v zát. Rasotica na Hvaru, lano mezi zát. Sabušica Lamjana Mala na Ugljanu) a nejde vyndat. A jak jsem psal - mám limit na ponor zhruba do 5 m., takže hloubkoměr ukazující o 1,5 m méně už je pro mne nebezpečný, když to nevím.
Jelikož jsem při první kapitánské plavbě zažil za týden 8 bouřek a měl i dost problémů, tak od té doby kotvení neponechávám náhodě a už se mi pak nikdy (asi 14 týdnů na moři, vesměs noc na kotvě v zátoce) kotva neuvolnila. Mimochodem ještě spouštím "psaníčko" o váze asi 15 kg (na Bav. 36). Psaníčko viz foto.
Pavel.

Naposledy upravil(a) Pavel63 dne ned úno 03, 2013 9:37 am, celkem upraveno 1 x.
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Martine, jsou určité limity (pro normální smrtelníky). Už jsem si vybral několik "životů" a nehodlám pokoušet osud. A znám svoje možnosti. Takže 5 - 6 m a hotovo. Už jsi zažil, jak je někdy hladina "nekonečně daleko" a plíce ti míní prasknout? Nejsem potápěč a nikdy nebudu. Kromě toho mám odpovědnost za loď a posádku a většinou na lodi nemám nikoho, kdo by mi v případě problému pod vodou dokázal pomoci. Kromě toho si taky nejsem jistý, zda by někdo z posádky dokázal s lodí bezpečně doplout zpět do maríny, kdybych někde zůstal. Podle toho se tedy chovám.
Pavel.
Pavel.
Naposledy upravil(a) Pavel63 dne ned úno 03, 2013 10:53 am, celkem upraveno 1 x.
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
Pavle já už toho zažil. Hodím kotvu, vezmu brejle, ploutve doplavu ke přídi, kouknu pod vodu a vidím, že jsem dal málo lana. Tak na někoho zavolám ať tam ještě trochu odpustí. Párkrát se nadechnu a plavu se podívat jak to vypadá dole. Ručkuju po laně a zhruba v 5m loď splouváním lano napne a já zjišťuju, že jsem si ručkováním udělal kolem ploutve smyčku a loď a kotva mě drží za kotník. Smyčku se pokouším uvolnit, zatáhnu za loď a je mi jasný, že za těch pár vteřin ji ke kotvě nepřitáhnu. mrknu na kotvu a je mi jasný, že z tohoto zaseknutí ji bez pevné opory taky nevytáhnu. V tu chvíli jsem si říkal jakej jsem vůl. Nakonec si stačilo sundat jednu ploutvi a nohu ze smyčky vystrčit.
Neříkám, že se máš potápět na krev, ale se správnou technikou si myslím že 10m udělá každej bezpečně. Jinak pohled z 10m zpátky na hladinu je parádní.
Neříkám, že se máš potápět na krev, ale se správnou technikou si myslím že 10m udělá každej bezpečně. Jinak pohled z 10m zpátky na hladinu je parádní.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Pavel63, súhlasím s tebou, že opatrnosti nie je nikdy dosť. Ručne som kotvu ešte nemusel zastrkávať, /okrem Dunaja/, ale možno som mal i kúsok šťastia. Vychádzam s toho, že držanie kotvy a niekedy aj druh dna je v osmičkách dobre popísaný. Kotvu tiež niekedy vizuálne kontrolujem, ale netreba plávať až po dno. Ak som v troch metroch, tak do šesť dovidím v pohode.
K tomu potápaniu, keď som bol mladší /40/ tak som v bazéne celoročne trénoval plávanie pod vodou. Najviac som sa zanoril do 10 m a pod vodou vydržal 75 sekúnd. To stačilo k tomu, aby som došiel dolu do tých 10 m, dvakrát otočil hlavou a pálil som to hore
. Ak by som mal trénera, alebo aspoň metodiku tréningu. možno by to bolo lepšie. Netrénovaný bežný smrtelník do 5 m a 30 sekúnd
.
K tomu potápaniu, keď som bol mladší /40/ tak som v bazéne celoročne trénoval plávanie pod vodou. Najviac som sa zanoril do 10 m a pod vodou vydržal 75 sekúnd. To stačilo k tomu, aby som došiel dolu do tých 10 m, dvakrát otočil hlavou a pálil som to hore


- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Jo, pánové, to se Vám to mluví (píše), když to umíte. Já neumím vyrovnat tlak v uších, což je naprostý základ pro potopení hlouběji. Kdysi jsem taky uplaval pod vodou v bazénu až 45 m, dnes už je mi ale taky o nějaký pátek víc.
Letos jedu opět na moře s rodinou vzdáleného příbuzného, který se na nádech do 10 m potopí (ploutve a opasek s olovem), tak se mám co učit. Jsem vodní živel, ale bezpečněji se cítím u hladiny nebo lépe nad ní, případně na souši (to samozřejmě ne na lodi).
Pavel.
Letos jedu opět na moře s rodinou vzdáleného příbuzného, který se na nádech do 10 m potopí (ploutve a opasek s olovem), tak se mám co učit. Jsem vodní živel, ale bezpečněji se cítím u hladiny nebo lépe nad ní, případně na souši (to samozřejmě ne na lodi).
Pavel.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
modrymax píše:Aha![]()
to bude možná ten problém, nikdy jsem nakalibroval,
ani mě to nenapadlo, že by tam měli o metr míň, to by odpovídalo
těm 4 v těch tvých rybářských
V Chorvatsku jsou na charterových lodích běžně kalibrovány houbkoměry na jednu ze tří úrovní:
1. úrověň hladiny
2. úrověň dna lodě
3. úrověň kýlu
Vždy je třeba se zeptat. (Většinou to předávající technik stejně neví.) Asi to bude tím, že to [s]lidé umí sami kalibrovat[/s] kalibrují sami a každý si to nakalibruje jinak. Vždy kontroluji na známém místě. (Tuto možnost nemá nováček.)
Jestliže podle mapy byly 4 metry a hloubkoměr ukazoval 2,7, tak zjevně jsi měl hloubkoměr nastaven od úrovně kýlu. Stejně tak jako můj hloubmoměr, když ukazoval 0,2 metru.
EDIT:
Opraveno, protože původní text umožňuje špatné pochopení. Bohužel nejde vyblokovat, aby se lidé do kalibrace dostali. Drbou do toho, i když to neumí. Výsledek často bývá špatný.
Naposledy upravil(a) Jarda885 dne ned úno 03, 2013 2:50 pm, celkem upraveno 1 x.
- mysacek
- s/y Kirké
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Martinique
- Kontaktovat uživatele:
Google Raymarine. ST60...
...pro notorické lenochy tady, do user calibration se dostaneš, když podržíš "depth" a "speed" na dvě vteřiny, potom viz výše. Nastavení offsetu + je směrem k hladině, hodnoty - jsou směrem ke dnu. 0 je k sondě.
Pokud do toho žádný pablb nehrabe, tak to má charterovka na nule, tedy k sondě a řekne vám, že je to k hladině, čímž si zaručí, že poloblbci mají tak třičtvrtě metru k dobru, úplní blbci na to stejně nekoukají a hloubku měří zásadně kýlem, což se dá taky. Měřit hloubku kormidlem znamená přijít o celou, v lepším případě o značnou část, kauce. Takže vřele nedoporučuji.
Jako klienti namáte právo se hrabat v kalibraci, je to tak na úrovni toho, půjčit si auto z půjčovny a hrabat se v SW řídící jednotky. Může se stát, že nefungují všechny spínače na budíku a vy tam namačkáte něco, co nepůjde vrátit. A máte problém.
Myšák
...pro notorické lenochy tady, do user calibration se dostaneš, když podržíš "depth" a "speed" na dvě vteřiny, potom viz výše. Nastavení offsetu + je směrem k hladině, hodnoty - jsou směrem ke dnu. 0 je k sondě.
Pokud do toho žádný pablb nehrabe, tak to má charterovka na nule, tedy k sondě a řekne vám, že je to k hladině, čímž si zaručí, že poloblbci mají tak třičtvrtě metru k dobru, úplní blbci na to stejně nekoukají a hloubku měří zásadně kýlem, což se dá taky. Měřit hloubku kormidlem znamená přijít o celou, v lepším případě o značnou část, kauce. Takže vřele nedoporučuji.
Jako klienti namáte právo se hrabat v kalibraci, je to tak na úrovni toho, půjčit si auto z půjčovny a hrabat se v SW řídící jednotky. Může se stát, že nefungují všechny spínače na budíku a vy tam namačkáte něco, co nepůjde vrátit. A máte problém.
Myšák
Naposledy upravil(a) mysacek dne ned úno 03, 2013 11:45 pm, celkem upraveno 1 x.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů