Jak nezlomit stěžeň

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
anryj
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 26
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Pelhřimov

Jak nezlomit stěžeň

Příspěvekod anryj » čtv úno 07, 2013 9:54 pm

Našel jsem na netu tohle video:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4qBwSHDR3tE[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=4qBwSHDR3tE
Jako naprostý začátečník, jsem žil v představě, že zlomit stěžeň se dá neopatrným zacházením s takeláží. Například prudké přelítnutí ráhna při halze.
V tomhle videu jsem si ale ničeho nevšiml a zajímalo by mne co nedělat, aby se něco podobného nestalo i mně.
Poradí někdo?
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » čtv úno 07, 2013 10:18 pm

Ono to tam není vidět, ale ty stěžně se nahoře pravděpodobně střetly a ten slabší povolil... Aspon podle náklonu doleva najíždějící lodi a téměř nulového náklonu lodi, ze které se točilo. To je pak hned.

edit: Určitě to tak bylo, povolil přední stěh a tím šel stěžen dolů. To by se nestalo jinak, než nárazem.

edit2: tak nakonec podle druhého videa se nestřetly přímo, ale přes nafouklou plachtu, což stačilo. Normálně by se to bez kolize nestalo.
Uživatelský avatar
bedrich
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 517
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » čtv úno 07, 2013 10:44 pm

No já to vidím jinak. Ráhno závodící lodi zachytilo o pravý vant lodi rozhodčích, čímž se nuceně rychle vychýlilo k ose lodi(přitáhlo) a došlo k razantnímu přesunu těžiště hlavní plachty vzhůrul Stěžeň to nevydržel a zlomil se v místě uchycení ráhna směrem vpřed. Nevím, zda jsem to popsal srozumitelně, ale vlivem vynuceného prudkého tvistu hl. plachty se veškerý tah přesunul do její horní části. Kdyby povolil přední stěh, bude stěžeň padat do zadních 180 stupů. Zde naopak po zlomení stěžně vystřelil zadní stěh.
Uživatelský avatar
anryj
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 26
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Pelhřimov

Příspěvekod anryj » čtv úno 07, 2013 10:46 pm

Na druhém videu
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1HurMqKFUPw[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=1HurMqKFUPw je vidět, jak projíždějící loď zachytí plachtou o vant a přední stěh stojící lodi.
Zdá se mi to málo. Jako by o sebe jen škrtli. Myslel jsem si, že stěžeň potřebuje ke zlomení nějaký náraz, ale v tom větru to asi opravdu stačí k tomu aby stěžeň povolil.
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 412
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » čtv úno 07, 2013 10:47 pm

Je to Velikonoční regata myslím, že 2011, při dojezdu první etapy do Dubrovníku. Zhruba 5 minut před tímto okamžikem přišla do flauty najednou bora. Na DVD, které mám k dispozici je na celkovém pohledu krásně vidět, že zlomení bylo vyvoláno "pouze" opřením konce ráhna o pravou boční upínačku stojící lodě - lodě rozhodčích. Tím došlo k poměrně prudkému jakoby "přitažení" ráhna ke středu lodě a současně jejímu zbrždění. Skokově se zvětšila síla na stěžeň a ten v nejslabším místě povolil. Tam byla obrovská klika, že to nikoho nevzalo ssebou.
Naposledy upravil(a) DonEmilio dne čtv úno 07, 2013 11:26 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 412
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » čtv úno 07, 2013 10:50 pm

2 bedrich: Příspěvek jsme napsali současně a naprostá shoda. Ono je to taky někde v archivu ČT2.
Uživatelský avatar
bedrich
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 517
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » čtv úno 07, 2013 10:52 pm

anryj: "Zdá se mi to málo"
Na ráhně to vypadá málo, ale na ploše plachty je to změna jako hrom.
Uživatelský avatar
anryj
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 26
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Pelhřimov

Příspěvekod anryj » čtv úno 07, 2013 10:59 pm

Díky chlapi.
Je možný, aby se stěžeň zlomil nárazem větru? Třeba v případě že křižuju proti větru a ten se náhle stočí na boční a opře se do dotažených plachet.
Nebo v tomto případě hrozí pouze velký náklon lodě a následně možné samovolné vyostření proti věru?
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » čtv úno 07, 2013 11:12 pm

Jistě, že to je možné. Nicméně to se bavíme o rychlosti větru hurikánu a nárazech. Nicméně i slabší vítr může stěžen při delším neopatrném zacházení s lodí a neuváženém manévrování zlomit. Je to loď, ne tank.
Uživatelský avatar
bedrich
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 517
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » čtv úno 07, 2013 11:13 pm

Domnívám se že za b) je správně - neměl by se zlomit při dotažených plachtách. Loď si lehne, vyostří, vypustí vítr atd. Pro namáhání stěžně je taky důležitý, jestli nejsou volný vanty, i podsálingový. Zlomení hrozí spíš při nechtěné halze při nepřitažené hl. plachtě a velkém kroku z krajních poloh.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv úno 07, 2013 11:17 pm

Pokud se jedná o nápor přiměřeně narůstající, loď se pokládá a snižuje plochu plachet na které síla větru působí. Nemělo by běžně docházet k destrukci.

K té může dojít působením nějakého rázu, třeba vzpomínanou nechtěnou halzou. I zde to ale není podmínka, několik málo jich mám za sebou a bez následků.

EDIT: Vyhrál jsi Bedřichu, byl jsi první :D
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 412
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » čtv úno 07, 2013 11:21 pm

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 ... gata-2011/
Velikonočka 2011. Začíná to ve 21 minutě, zdálky je to vidět ve 23 minutě a 42 vteřině. Ono hlavně jde o to, že se tam prudce změní výslednice všech sil a loď to neměla jak vstřebat. Tak to šlo nejslabším článkem - napojení ráhna (tady bývá ještě hodně nýtování) a pak patka stěžně. (Když ten link nepoběží rovnou, tak zkopítovat do řádku.)
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » pát úno 08, 2013 8:30 am

Ahoj
zajímavé video lámání stěžně i s časem :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d-jqwkNXMIY[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=d-jqwkNXMIY
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Re: Jak nezlomit stěžeň

Příspěvekod Jarda885 » pát úno 08, 2013 12:42 pm

anryj píše:......
a zajímalo by mne co nedělat, aby se něco podobného nestalo i mně.
Poradí někdo?


"Technika nebo fyzika" příčiny nehody byla popsána podrobně.
Hlavní příčina nehody je porušení COLREGu. Kapitán jedoucí lodě nezabránil srážce. Pravidlo 2 COLREGu platí i u regat.

Odpověď na Tvoji otázku je zdánlivě jednoduchá.
Veškeré manévry dělat tak, aby na lodi nedocházelo k rázům.
Jak to zabezepčit ve velkém větru v praxi, o tom jsou popsány mraky stránek textu.
Hlavní zásadu ale doporučuji uložit velmi dobře do paměti. Předcházet rázům.

V neposlední řadě předcházet kolizím.

Děsivé jsou komentáře kapitánů na televizním záznamu. Například: "Díky bohu ta skála nás minula asi o metr."
Poznámka.
Pro ty, co neznají text COLREGu. Pravidlo 2 říká, že musíš udělat vše, třeba odstoupit od pravidel, abys zabránil srážce.
Uživatelský avatar
tkruska
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio

Re: Jak nezlomit stěžeň

Příspěvekod tkruska » pát úno 08, 2013 1:34 pm

Jarda885 píše:Děsivé jsou komentáře kapitánů na televizním záznamu. Například: "Díky bohu ta skála nás minula asi o metr."


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


I kdyz jsem morem nepoliben, tak mam k tomu incidentu dve pripominky:

1) proc maji v tomto silnem vetru vytazenou obrovskou genu a nezrefovano?
2) neprislo mi, ze by kapitan lodi s kamerou (rozhodci?) usnadnil prujezd lodi, ktera plula proti vetru -> nezabranil srazce, o zavodni lodi nemluve.
3) zavodni lodi zrejmne utekly oteze geny, na to je docela dobry figl, udelat na konci lana uzlik aby neprosel kladkou. Ja v podstate plachtim sam, takze tohle by pro me bylo smrtici.
4) me pripada, ze ke zlomeni doslo tim, ze se nejaky vant nebo spicka stezne zachytila o druhou lod. Nejakeho razu vetru jsem si nevsiml a navic lod byla stale celkem vyostrena proti vetru.

No hlavne ze se nikomu nic nestalo a vse kryla pojistka.

Jsem ale rad, ze jsou zde tato temata a clovek se neco urcite priuci.
Uživatelský avatar
Jirka_TEC_Tce
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Jirka_TEC_Tce » pát úno 08, 2013 2:08 pm

Tak na mě to celé moc pěkně nezapůsobilo, neboť stále nedokážu přesně určit hranici mezi respektem a opatrností (až připosraností). Asi proto refuji v době, kdy na to druzí ještě ani nepomyslí.......... :o
Zdravím, Jirka
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát úno 08, 2013 2:10 pm

Některé odpovědi jsou na televizním videu.
Jedná se o cíl regaty. První lodě přijely v klidném větru na spinakr na zaďák.
Pak vítr lehl a půl hodiny byla flauta. Závodní lodě nachystaly plné prádlo a čekaly na nový vítr.
Přišla bora velkým poryvem.
A. Chtěli rychle za cílovou pásku.
B. Nestíhali refovat.

Loď rozhodčích byla na kotvě.
Uživatelský avatar
bedrich
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 517
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » pát úno 08, 2013 2:14 pm

ad1) Ještě minutu předtím bylo téměř bezvětří a do cíle se ploužily dvě lodi, když zadula Bora. Oběma lodím zbývalo pár metrů do cíle. Jednu to sfouklo ke skále, druhou na zakotvenou loď rozhodčích.
ad 2) Jelikož loď rozhodčích tvořila jeden ze dvou cílových bodů, tak nebyla na žádný pohyb nachystaná.
bod 3 a 4 byl již probrán výše. (Zachytilo se ráhno závodící lodi o vant lodi rozhodčích ........)

edit: nojo, píšu nějak pomalu
Naposledy upravil(a) bedrich dne pát úno 08, 2013 2:16 pm, celkem upraveno 1 x.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát úno 08, 2013 2:14 pm

1) Bylo řečeno, že cca 10min před incidentem byla totál flauta a lodě stály několik hodin před cílem. Bylo jich tam více a když to fouklo, chtěli těch pár metrů dojet co nejlépe. Při závodech to je jiné než při běžném jachtingu. Soupeřivost je hrozně špatný rádce. Sám jsem předloni plul na plné plachty tam, kde bych měl dávno zrefované a odnesl to převod kormidla. Urval jsem převodku ze základu.
2) Loď rozhodčích tvořila spolu s majákem na ostrůvku cílovou čáru a byla na kotvě. Alespoň vždy bývá. Neměla moc jak uhnout....
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » pát úno 08, 2013 2:15 pm

Upřímně bych řekl, že to prostě podělali:-)
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 412
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » pát úno 08, 2013 3:35 pm

Taky bych řekl, že je dobré občas věřit místním. Pět minut před tím projel kolem rybář a varoval, že za chvíli přijde bora (uvedeno v komentáři filmu). Vtom případě kasám dolů a informuju ostatní.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1384
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod smike » pát úno 08, 2013 3:59 pm

já si situaci vyložil takto:
4ka taktickým manévrem při dojezdu do cíle chtěla dojet před jednadvacítkou, udělala tedy obrat na levobok (když se objevuje na videu, právě jej dokončuje) a chtěli minout cíl u lodě. Potud vše v pořádku. Ale špatným načasováním špatným provedením obratu ztratili rychlost a začali splouvat více než předpokládali, navíc měli povolené ráhno a pak se jim ještě špatnou manipulací vyvlíkla kosatka.
Stěžeň jim pravděpodobně sundala topenanta zachycená o sáling cílové lodě.
Ale neodsuzuji - vím jak se honí v takových dojezdech centimetry ;)

jo a taky to mohlo být i trochu jinak :)

DonEmilio: [s]kasám[/s] refuji, ale stále mažu do cíle - závodím přece.. :)
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 412
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » pát úno 08, 2013 5:12 pm

2 Smike: dyk já vííím, že refuji. ;)
Podle mě tam docela zaúřadoval moment překvapení z takového nástupu bory a potom taky zmatek na palubách.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát úno 08, 2013 5:49 pm

Mne jen pripada ze zavodit na plachetnicich na ostro ktere k tomu nejsou urceny je vzdy nahovno, napriklad i pro posadku ktere si pujci lod na dalsi plavbu. Nechci se nejak dotknout posadky ktera s touto lodi zavodila, ale vse mi napovida , za taktika byla v cudu. Nedokazu si predstavit tuhle partu na opravdove zavodni lodi. Nicmene veci se deji a stavaji takovy je zivot, kvuli jednomu stezni se jachtarsky svet nepodela a dobre je ze se nenazrana pojistovna trochu prohne :)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů