Jak nezlomit stěžeň
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- anryj
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 26
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Pelhřimov
Jak nezlomit stěžeň
Našel jsem na netu tohle video:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4qBwSHDR3tE[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=4qBwSHDR3tE
Jako naprostý začátečník, jsem žil v představě, že zlomit stěžeň se dá neopatrným zacházením s takeláží. Například prudké přelítnutí ráhna při halze.
V tomhle videu jsem si ale ničeho nevšiml a zajímalo by mne co nedělat, aby se něco podobného nestalo i mně.
Poradí někdo?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4qBwSHDR3tE[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=4qBwSHDR3tE
Jako naprostý začátečník, jsem žil v představě, že zlomit stěžeň se dá neopatrným zacházením s takeláží. Například prudké přelítnutí ráhna při halze.
V tomhle videu jsem si ale ničeho nevšiml a zajímalo by mne co nedělat, aby se něco podobného nestalo i mně.
Poradí někdo?
Ono to tam není vidět, ale ty stěžně se nahoře pravděpodobně střetly a ten slabší povolil... Aspon podle náklonu doleva najíždějící lodi a téměř nulového náklonu lodi, ze které se točilo. To je pak hned.
edit: Určitě to tak bylo, povolil přední stěh a tím šel stěžen dolů. To by se nestalo jinak, než nárazem.
edit2: tak nakonec podle druhého videa se nestřetly přímo, ale přes nafouklou plachtu, což stačilo. Normálně by se to bez kolize nestalo.
edit: Určitě to tak bylo, povolil přední stěh a tím šel stěžen dolů. To by se nestalo jinak, než nárazem.
edit2: tak nakonec podle druhého videa se nestřetly přímo, ale přes nafouklou plachtu, což stačilo. Normálně by se to bez kolize nestalo.
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
No já to vidím jinak. Ráhno závodící lodi zachytilo o pravý vant lodi rozhodčích, čímž se nuceně rychle vychýlilo k ose lodi(přitáhlo) a došlo k razantnímu přesunu těžiště hlavní plachty vzhůrul Stěžeň to nevydržel a zlomil se v místě uchycení ráhna směrem vpřed. Nevím, zda jsem to popsal srozumitelně, ale vlivem vynuceného prudkého tvistu hl. plachty se veškerý tah přesunul do její horní části. Kdyby povolil přední stěh, bude stěžeň padat do zadních 180 stupů. Zde naopak po zlomení stěžně vystřelil zadní stěh.
- anryj
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 26
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Pelhřimov
Na druhém videu
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1HurMqKFUPw[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=1HurMqKFUPw je vidět, jak projíždějící loď zachytí plachtou o vant a přední stěh stojící lodi.
Zdá se mi to málo. Jako by o sebe jen škrtli. Myslel jsem si, že stěžeň potřebuje ke zlomení nějaký náraz, ale v tom větru to asi opravdu stačí k tomu aby stěžeň povolil.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1HurMqKFUPw[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=1HurMqKFUPw je vidět, jak projíždějící loď zachytí plachtou o vant a přední stěh stojící lodi.
Zdá se mi to málo. Jako by o sebe jen škrtli. Myslel jsem si, že stěžeň potřebuje ke zlomení nějaký náraz, ale v tom větru to asi opravdu stačí k tomu aby stěžeň povolil.
- DonEmilio
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 412
- Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Lípa
Je to Velikonoční regata myslím, že 2011, při dojezdu první etapy do Dubrovníku. Zhruba 5 minut před tímto okamžikem přišla do flauty najednou bora. Na DVD, které mám k dispozici je na celkovém pohledu krásně vidět, že zlomení bylo vyvoláno "pouze" opřením konce ráhna o pravou boční upínačku stojící lodě - lodě rozhodčích. Tím došlo k poměrně prudkému jakoby "přitažení" ráhna ke středu lodě a současně jejímu zbrždění. Skokově se zvětšila síla na stěžeň a ten v nejslabším místě povolil. Tam byla obrovská klika, že to nikoho nevzalo ssebou.
Naposledy upravil(a) DonEmilio dne čtv úno 07, 2013 11:26 pm, celkem upraveno 1 x.
Pokud se jedná o nápor přiměřeně narůstající, loď se pokládá a snižuje plochu plachet na které síla větru působí. Nemělo by běžně docházet k destrukci.
K té může dojít působením nějakého rázu, třeba vzpomínanou nechtěnou halzou. I zde to ale není podmínka, několik málo jich mám za sebou a bez následků.
EDIT: Vyhrál jsi Bedřichu, byl jsi první
K té může dojít působením nějakého rázu, třeba vzpomínanou nechtěnou halzou. I zde to ale není podmínka, několik málo jich mám za sebou a bez následků.
EDIT: Vyhrál jsi Bedřichu, byl jsi první

- DonEmilio
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 412
- Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Lípa
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 ... gata-2011/
Velikonočka 2011. Začíná to ve 21 minutě, zdálky je to vidět ve 23 minutě a 42 vteřině. Ono hlavně jde o to, že se tam prudce změní výslednice všech sil a loď to neměla jak vstřebat. Tak to šlo nejslabším článkem - napojení ráhna (tady bývá ještě hodně nýtování) a pak patka stěžně. (Když ten link nepoběží rovnou, tak zkopítovat do řádku.)
Velikonočka 2011. Začíná to ve 21 minutě, zdálky je to vidět ve 23 minutě a 42 vteřině. Ono hlavně jde o to, že se tam prudce změní výslednice všech sil a loď to neměla jak vstřebat. Tak to šlo nejslabším článkem - napojení ráhna (tady bývá ještě hodně nýtování) a pak patka stěžně. (Když ten link nepoběží rovnou, tak zkopítovat do řádku.)
Ahoj
zajímavé video lámání stěžně i s časem
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d-jqwkNXMIY[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=d-jqwkNXMIY
zajímavé video lámání stěžně i s časem

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d-jqwkNXMIY[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=d-jqwkNXMIY
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Jak nezlomit stěžeň
anryj píše:......
a zajímalo by mne co nedělat, aby se něco podobného nestalo i mně.
Poradí někdo?
"Technika nebo fyzika" příčiny nehody byla popsána podrobně.
Hlavní příčina nehody je porušení COLREGu. Kapitán jedoucí lodě nezabránil srážce. Pravidlo 2 COLREGu platí i u regat.
Odpověď na Tvoji otázku je zdánlivě jednoduchá.
Veškeré manévry dělat tak, aby na lodi nedocházelo k rázům.
Jak to zabezepčit ve velkém větru v praxi, o tom jsou popsány mraky stránek textu.
Hlavní zásadu ale doporučuji uložit velmi dobře do paměti. Předcházet rázům.
V neposlední řadě předcházet kolizím.
Děsivé jsou komentáře kapitánů na televizním záznamu. Například: "Díky bohu ta skála nás minula asi o metr."
Poznámka.
Pro ty, co neznají text COLREGu. Pravidlo 2 říká, že musíš udělat vše, třeba odstoupit od pravidel, abys zabránil srážce.
- tkruska
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 558
- Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
- Reputace: 20
- Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio
Re: Jak nezlomit stěžeň
Jarda885 píše:Děsivé jsou komentáře kapitánů na televizním záznamu. Například: "Díky bohu ta skála nás minula asi o metr."





I kdyz jsem morem nepoliben, tak mam k tomu incidentu dve pripominky:
1) proc maji v tomto silnem vetru vytazenou obrovskou genu a nezrefovano?
2) neprislo mi, ze by kapitan lodi s kamerou (rozhodci?) usnadnil prujezd lodi, ktera plula proti vetru -> nezabranil srazce, o zavodni lodi nemluve.
3) zavodni lodi zrejmne utekly oteze geny, na to je docela dobry figl, udelat na konci lana uzlik aby neprosel kladkou. Ja v podstate plachtim sam, takze tohle by pro me bylo smrtici.
4) me pripada, ze ke zlomeni doslo tim, ze se nejaky vant nebo spicka stezne zachytila o druhou lod. Nejakeho razu vetru jsem si nevsiml a navic lod byla stale celkem vyostrena proti vetru.
No hlavne ze se nikomu nic nestalo a vse kryla pojistka.
Jsem ale rad, ze jsou zde tato temata a clovek se neco urcite priuci.
- Jirka_TEC_Tce
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Teplice
- Kontaktovat uživatele:
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Některé odpovědi jsou na televizním videu.
Jedná se o cíl regaty. První lodě přijely v klidném větru na spinakr na zaďák.
Pak vítr lehl a půl hodiny byla flauta. Závodní lodě nachystaly plné prádlo a čekaly na nový vítr.
Přišla bora velkým poryvem.
A. Chtěli rychle za cílovou pásku.
B. Nestíhali refovat.
Loď rozhodčích byla na kotvě.
Jedná se o cíl regaty. První lodě přijely v klidném větru na spinakr na zaďák.
Pak vítr lehl a půl hodiny byla flauta. Závodní lodě nachystaly plné prádlo a čekaly na nový vítr.
Přišla bora velkým poryvem.
A. Chtěli rychle za cílovou pásku.
B. Nestíhali refovat.
Loď rozhodčích byla na kotvě.
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
ad1) Ještě minutu předtím bylo téměř bezvětří a do cíle se ploužily dvě lodi, když zadula Bora. Oběma lodím zbývalo pár metrů do cíle. Jednu to sfouklo ke skále, druhou na zakotvenou loď rozhodčích.
ad 2) Jelikož loď rozhodčích tvořila jeden ze dvou cílových bodů, tak nebyla na žádný pohyb nachystaná.
bod 3 a 4 byl již probrán výše. (Zachytilo se ráhno závodící lodi o vant lodi rozhodčích ........)
edit: nojo, píšu nějak pomalu
ad 2) Jelikož loď rozhodčích tvořila jeden ze dvou cílových bodů, tak nebyla na žádný pohyb nachystaná.
bod 3 a 4 byl již probrán výše. (Zachytilo se ráhno závodící lodi o vant lodi rozhodčích ........)
edit: nojo, píšu nějak pomalu
Naposledy upravil(a) bedrich dne pát úno 08, 2013 2:16 pm, celkem upraveno 1 x.
1) Bylo řečeno, že cca 10min před incidentem byla totál flauta a lodě stály několik hodin před cílem. Bylo jich tam více a když to fouklo, chtěli těch pár metrů dojet co nejlépe. Při závodech to je jiné než při běžném jachtingu. Soupeřivost je hrozně špatný rádce. Sám jsem předloni plul na plné plachty tam, kde bych měl dávno zrefované a odnesl to převod kormidla. Urval jsem převodku ze základu.
2) Loď rozhodčích tvořila spolu s majákem na ostrůvku cílovou čáru a byla na kotvě. Alespoň vždy bývá. Neměla moc jak uhnout....
2) Loď rozhodčích tvořila spolu s majákem na ostrůvku cílovou čáru a byla na kotvě. Alespoň vždy bývá. Neměla moc jak uhnout....
já si situaci vyložil takto:
4ka taktickým manévrem při dojezdu do cíle chtěla dojet před jednadvacítkou, udělala tedy obrat na levobok (když se objevuje na videu, právě jej dokončuje) a chtěli minout cíl u lodě. Potud vše v pořádku. Ale špatným načasováním špatným provedením obratu ztratili rychlost a začali splouvat více než předpokládali, navíc měli povolené ráhno a pak se jim ještě špatnou manipulací vyvlíkla kosatka.
Stěžeň jim pravděpodobně sundala topenanta zachycená o sáling cílové lodě.
Ale neodsuzuji - vím jak se honí v takových dojezdech centimetry
jo a taky to mohlo být i trochu jinak
DonEmilio: [s]kasám[/s] refuji, ale stále mažu do cíle - závodím přece..
4ka taktickým manévrem při dojezdu do cíle chtěla dojet před jednadvacítkou, udělala tedy obrat na levobok (když se objevuje na videu, právě jej dokončuje) a chtěli minout cíl u lodě. Potud vše v pořádku. Ale špatným načasováním špatným provedením obratu ztratili rychlost a začali splouvat více než předpokládali, navíc měli povolené ráhno a pak se jim ještě špatnou manipulací vyvlíkla kosatka.
Stěžeň jim pravděpodobně sundala topenanta zachycená o sáling cílové lodě.
Ale neodsuzuji - vím jak se honí v takových dojezdech centimetry

jo a taky to mohlo být i trochu jinak

DonEmilio: [s]kasám[/s] refuji, ale stále mažu do cíle - závodím přece..

- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
Mne jen pripada ze zavodit na plachetnicich na ostro ktere k tomu nejsou urceny je vzdy nahovno, napriklad i pro posadku ktere si pujci lod na dalsi plavbu. Nechci se nejak dotknout posadky ktera s touto lodi zavodila, ale vse mi napovida , za taktika byla v cudu. Nedokazu si predstavit tuhle partu na opravdove zavodni lodi. Nicmene veci se deji a stavaji takovy je zivot, kvuli jednomu stezni se jachtarsky svet nepodela a dobre je ze se nenazrana pojistovna trochu prohne 

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů