Dotaz-řízení
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- sakumpraskum
- nováček na fóru
- Příspěvky: 11
- Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
- Reputace: 0
Dotaz-řízení
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat zda je možné vyvinout přídavnou sílu kolmou na vektor plutí, pokud budeme loď řídit nějakým pravidelným pohybem (např. sinusový průběh). Podobný případ je "falling cat", kdy se kočka orotuje pomocí pohybu páteře. Budu rád pokud uvedete i nějakou literaturu.
děkuji
chtěl bych se zeptat zda je možné vyvinout přídavnou sílu kolmou na vektor plutí, pokud budeme loď řídit nějakým pravidelným pohybem (např. sinusový průběh). Podobný případ je "falling cat", kdy se kočka orotuje pomocí pohybu páteře. Budu rád pokud uvedete i nějakou literaturu.
děkuji
- sakumpraskum
- nováček na fóru
- Příspěvky: 11
- Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
- Reputace: 0
- Lachtan
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 448
- Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
No moc nevím co vlastně. Kočku znám jen Schrodingerovu. Síla kolmá na vektor plutí vzniká např. v plachtě při větrech kromě čistě zadního nebo předního, naštěstí ji ruší kýl či ploutev. Jinak by byl příšerný snos do strany. Rovněž síla m.omega x v je kolmá k rychlosti lodě v o hmotnosti m, kde omega je úhlová rychlost rotace Země. Pochlub se, zda zamýšlíš nějaký nový pohon lodí nebo dokormidlovacího zařízení.
- sakumpraskum
- nováček na fóru
- Příspěvky: 11
- Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
- Reputace: 0
- sakumpraskum
- nováček na fóru
- Příspěvky: 11
- Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
- Reputace: 0
- sakumpraskum
- nováček na fóru
- Příspěvky: 11
- Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
- Reputace: 0
Máchání kormidlem jako pohonu se používá u malých lodí, když nefouká, jde to použít u píny u kola moc ne. Lachtan ti chtěl naznačit že je to u závodů zakázáné, myslím. U plutí za větru už se spíš snažíš nastavovat plachty tak aby jsi kormidlem brzdil co nejmíň, Na vlnách je to pak zas trošku jiné, ale úplný odborník nejsem, jen se tu asi snažíme pochopit tvůj dotaz u nějž musíš být z nějakého důvodu tajemný
. Snad ti někdo pomůže, dobrou noc

Máš pravdu Marksi, míchání kormidlem je na okruhovkách při závodech zakázáno.
A také v tom, že se to (potajmu) účinně používá/alo v situaci, kdy byla totál flauta. Jakmile se jen trochu více napnuly plachty, bylo to kontraproduktivní. To se člověk ani nepohl, aby to alespoň trošku plulo.
No a celé toto vlákno považuji za blbost.
Něco jako probírání housenkového pohonu Rudého října. To by bylo pro plachetnice vynikající....
A také v tom, že se to (potajmu) účinně používá/alo v situaci, kdy byla totál flauta. Jakmile se jen trochu více napnuly plachty, bylo to kontraproduktivní. To se člověk ani nepohl, aby to alespoň trošku plulo.
No a celé toto vlákno považuji za blbost.

Něco jako probírání housenkového pohonu Rudého října. To by bylo pro plachetnice vynikající....
- sakumpraskum
- nováček na fóru
- Příspěvky: 11
- Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
- Reputace: 0
tady je definice z pravidel: rudlování: opakovaný pohyb kormidlem, který je buď silový, nebo který pohání loď vpřed nebo zabraňuje jejímu pohybu vzad. V praxi si to představuji tak, že vychyluji kormidlo s takovou frekvencí, abych neztratil dopřednou rychlost (v rámci setrvačnosti) a aby to nemohlo být považováno za rudlování. Jak říkáš rudlování a následný odpor kormidla by plující loď velmi zpomalil, tak to vychýlení nemůže být moc velké. Takže cílený výsledek by byl, že bys stále plul svým směrem, jako s normálním způsobem plutí (nějaké ty ztráty tam asi budu), ale navíc "úplně z ničeho" získáš nějaké metry v té kolmé ose y, které budou i přes ty ztráty pro tebe výhodné (o existenci této síly se zase odkazuji na případ padající kočky: když jí pustíš hlavou dolů, tak s sebou začne kroutit a ve vzduchu se otočí bez toho aby se čehokoli dotkla)
- sakumpraskum
- nováček na fóru
- Příspěvky: 11
- Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
- Reputace: 0
to je zase kravovina
12m plachetnice ? tzn. pravdepodobne uz s kylem => jakekoliv šmrdlání (tak jsme tomu rikali my) absolutne neefektivni.
pri takovehle velikosti budes mit pravdepodobne uz i kormidelni kolo => dalsi nesmysl, s tim si fakt nezasmrdlas,
a lode teto velikosti, ktere nemaji kolo, ale stale paku s pinou, tak to jsou rychle lode a ty zase maji uzke kormidlo => cili opet nesmysl, neefektivni
ad zavodni pravida: nelze rudlovat efektivne tak, aby to nebylo rudlovani, to efektivni je vzdycky videt (jina vec je, zda te nekdo vidi).
nasmrdlal jsem se za svoji zavodni karieru az az, jakozto kazdy, kdo zavodil na okruhovkach, musis k tomu mit lehkou lod s velkym
listem kormidla (optak, cadet, evropa, finn nevim, na fb uz to nejde) ...
je to opet vymysleni nesmyslu, mozna to bude mit smysl pri motorovem pohonu, ale do vrtule opet silne neefektivni, takze z tohoto
nobelovku asi fakt neudelas
obrazek pro vilmu moc peknej, ale bohuzel uz nepocitas s dalsimi vlivy, ona teorie vypada moc krasne, ale i do teorie musis zadat
veskere udaje a pak zjistis, ze je lepsi si nejprve kolo vyzkouset nez ho zacnes vynalezat


12m plachetnice ? tzn. pravdepodobne uz s kylem => jakekoliv šmrdlání (tak jsme tomu rikali my) absolutne neefektivni.
pri takovehle velikosti budes mit pravdepodobne uz i kormidelni kolo => dalsi nesmysl, s tim si fakt nezasmrdlas,
a lode teto velikosti, ktere nemaji kolo, ale stale paku s pinou, tak to jsou rychle lode a ty zase maji uzke kormidlo => cili opet nesmysl, neefektivni
ad zavodni pravida: nelze rudlovat efektivne tak, aby to nebylo rudlovani, to efektivni je vzdycky videt (jina vec je, zda te nekdo vidi).
nasmrdlal jsem se za svoji zavodni karieru az az, jakozto kazdy, kdo zavodil na okruhovkach, musis k tomu mit lehkou lod s velkym
listem kormidla (optak, cadet, evropa, finn nevim, na fb uz to nejde) ...
je to opet vymysleni nesmyslu, mozna to bude mit smysl pri motorovem pohonu, ale do vrtule opet silne neefektivni, takze z tohoto
nobelovku asi fakt neudelas

obrazek pro vilmu moc peknej, ale bohuzel uz nepocitas s dalsimi vlivy, ona teorie vypada moc krasne, ale i do teorie musis zadat
veskere udaje a pak zjistis, ze je lepsi si nejprve kolo vyzkouset nez ho zacnes vynalezat



- rb
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Hostivice
Krom obvyklého rudlování, se používá u okruhových plachetnic příčný náklon lodi, kdy energické zhoupnutí lodě dodá potřebnou dopřednou energii. Mám ale pocit, že pravidelné houpání lodě také zakazují závodní pravidla. Obchází se to při obratech proti větru, kdy se zhoupnutí v podstatě nevyhneš a loď to po obratu mírně zrychlí. Na 12 metrové lodi to však nebude mít zřejmě kýžený efekt, nebo spíš bude, ale ostatní techniky budou efektivnější a houpáním bys je vyrušil. Navíc rozhoupat kýlovou plachetnici může být docela fuška, klasické pádlování bude i energeticky méně náročné. 

A zdrcen výsměchem Sakumprásk sklesle odchází..........
Já bych to tak černě a neplavbypodobně neviděl. Například u Hobie- kajaků nabízí výrobce zajímavý pohon dvěma malými gumovými ploutvičkami, kmitajícími kolmo k podélné ose lodi ( chceš li , tedy v rovině kolmé k vektoru plavby) které jsou poháněny šlapáním. Shlédnul jsem propagační video, na kterém jeden šlapač s úsměvem od ucha k uchu hravě přetáhnul dva opačně zuřivě pádlující "olympioniky".
Takže účinné to je, jen nevím s tou dvanáctimetrovkou.......a taky to bude chtít další díru do lodi (mezi skeg a kýl nejspíše a kolo do kokpitu nebo do salónu ?).
Mně osobně chvíli vrtala v hlavě myšlenka na nouzový pohon malé plachetnice (5,6m) pomocí speciální havlinky a dlouhého vesla. Styl veslování á la Gondolier. I tahle myšlenka je schůdná a navíc reálná , stačí mrknout pozorněji třeba na stránky Svena Yrwinda nebo na nedávno zde zmiňovaný Arrandir. Pro pohon lodi a manévrování v těsné marině dóóóóst dobrý. A levný. A pohodlný. A bezpečný.
Zdravím , P.
Já bych to tak černě a neplavbypodobně neviděl. Například u Hobie- kajaků nabízí výrobce zajímavý pohon dvěma malými gumovými ploutvičkami, kmitajícími kolmo k podélné ose lodi ( chceš li , tedy v rovině kolmé k vektoru plavby) které jsou poháněny šlapáním. Shlédnul jsem propagační video, na kterém jeden šlapač s úsměvem od ucha k uchu hravě přetáhnul dva opačně zuřivě pádlující "olympioniky".
Takže účinné to je, jen nevím s tou dvanáctimetrovkou.......a taky to bude chtít další díru do lodi (mezi skeg a kýl nejspíše a kolo do kokpitu nebo do salónu ?).
Mně osobně chvíli vrtala v hlavě myšlenka na nouzový pohon malé plachetnice (5,6m) pomocí speciální havlinky a dlouhého vesla. Styl veslování á la Gondolier. I tahle myšlenka je schůdná a navíc reálná , stačí mrknout pozorněji třeba na stránky Svena Yrwinda nebo na nedávno zde zmiňovaný Arrandir. Pro pohon lodi a manévrování v těsné marině dóóóóst dobrý. A levný. A pohodlný. A bezpečný.
Zdravím , P.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Ismael píše:Mně osobně chvíli vrtala v hlavě myšlenka na nouzový pohon malé plachetnice (5,6m) pomocí speciální havlinky a dlouhého vesla. Styl veslování á la Gondolier. I tahle myšlenka je schůdná a navíc reálná , stačí mrknout pozorněji třeba na stránky Svena Yrwinda nebo na nedávno zde zmiňovaný Arrandir. Pro pohon lodi a manévrování v těsné marině dóóóóst dobrý. A levný. A pohodlný. A bezpečný.
Zdravím , P.
běžně používané na pomocných loďkách šífortu, dokonce se z toho dělaly i zkoušky. Havlinka ani není potřeba, stačí díra podoby ležatého C.
více zde:
modules.php?name=Encyclopedia&op=content&tid=30
- MB
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 79
- Registrován: čtv led 19, 2012 1:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Střední Čechy
běžně používané na pomocných loďkách šífortu, dokonce se z toho dělaly i zkoušky. Havlinka ani není potřeba, stačí díra podoby ležatého C.
více zde:
modules.php?name=Encyclopedia&op=content&tid=30[/quote]
no tunovou pramičku .....vzhledem k tomu.....500 kilo včetně dvou magorů , jeden sedí a druhej se dře .....proti proudu se víc háčkovalo, flígrovalo se spíš při přejezdu přes Labe ....měl jsem z obého za 1 (heč) tak vím o čem je řeč .....flígr vlastoručně zhotoven pod kočkou (i zde byly kočky) leč devítiocasou zlého bocmana Johnsona ..... v 80 letech jsem to zkoušel na Slapech , loď Pavia ....šlo to a v přístavu by se to v pohodě dalo ....víc jak 200m je ale na zastřelení a puchejře
více zde:
modules.php?name=Encyclopedia&op=content&tid=30[/quote]
no tunovou pramičku .....vzhledem k tomu.....500 kilo včetně dvou magorů , jeden sedí a druhej se dře .....proti proudu se víc háčkovalo, flígrovalo se spíš při přejezdu přes Labe ....měl jsem z obého za 1 (heč) tak vím o čem je řeč .....flígr vlastoručně zhotoven pod kočkou (i zde byly kočky) leč devítiocasou zlého bocmana Johnsona ..... v 80 letech jsem to zkoušel na Slapech , loď Pavia ....šlo to a v přístavu by se to v pohodě dalo ....víc jak 200m je ale na zastřelení a puchejře

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host