Dotaz-řízení

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
sakumpraskum
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
Reputace: 0

Dotaz-řízení

Příspěvekod sakumpraskum » ned dub 07, 2013 2:07 pm

Dobrý den,

chtěl bych se zeptat zda je možné vyvinout přídavnou sílu kolmou na vektor plutí, pokud budeme loď řídit nějakým pravidelným pohybem (např. sinusový průběh). Podobný případ je "falling cat", kdy se kočka orotuje pomocí pohybu páteře. Budu rád pokud uvedete i nějakou literaturu.

děkuji
Uživatelský avatar
sakumpraskum
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod sakumpraskum » ned dub 07, 2013 7:57 pm

je to myšleno např. na 12m plachetnici . Snad to je srozumitelné :?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned dub 07, 2013 9:01 pm

Pôjdem príkladom, srozumitelné to je, ale ani netuším o čom rozprávaš :( .
Uživatelský avatar
vilma
moderátor
Příspěvky: 3188
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 46
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod vilma » ned dub 07, 2013 9:14 pm

sakumpraskum,
Ty myslíš, ža jako jet s tou lodí a máchat kormidlem jako ryba ocasní ploutví (lehce asymetricky, :) když by to mělo být kolmo k vektoru plutí) a tím si pomáhat kupředu ??
Nebo pružně miglat s plachtami ??
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 448
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » ned dub 07, 2013 9:19 pm

No moc nevím co vlastně. Kočku znám jen Schrodingerovu. Síla kolmá na vektor plutí vzniká např. v plachtě při větrech kromě čistě zadního nebo předního, naštěstí ji ruší kýl či ploutev. Jinak by byl příšerný snos do strany. Rovněž síla m.omega x v je kolmá k rychlosti lodě v o hmotnosti m, kde omega je úhlová rychlost rotace Země. Pochlub se, zda zamýšlíš nějaký nový pohon lodí nebo dokormidlovacího zařízení.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 448
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » ned dub 07, 2013 9:48 pm

Rudlování je pro rekreační jachting povolené. S tím migláním plachtou se to také jde za bezvětří při windsurfingu - doporučená literatura Baron Prášil. Válce motoru pracují také kolmo ke směru pohybu. Jinak mi opravdu nic nenapadá.
Uživatelský avatar
vilma
moderátor
Příspěvky: 3188
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 46
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod vilma » ned dub 07, 2013 9:54 pm

No my jsme ještě - jednou na regatě - zkoušeli foukat do plachet a taky máchat pádlem u plachty a vyrábět vítr,
no asi jako každá veselá parta.
Ale pravda, nebylo to kolmo k vektoru plutí.
Uživatelský avatar
sakumpraskum
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod sakumpraskum » ned dub 07, 2013 11:20 pm

to Vilma:
pouze pomocí pohybu kormidla. Nemyslím pohybovat s ploutví a plout kupředu

horní graf je posun v té kolmé ose (y) a spodní graf je úhel natočení vektoru plutí od osy x. osa prochází těžištěm lodi. Takže pluji ve směru osy x a pak začnu vychylovat kormidlo

Obrázek
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » ned dub 07, 2013 11:22 pm

A to myslíš za plavby na plachty?
Uživatelský avatar
sakumpraskum
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod sakumpraskum » ned dub 07, 2013 11:46 pm

Neptám se na to jaké další možné síly existují, ale jen na tento konkrétní případ. Bohužel se chlubit nemůžu. Slyšel jsem, že se toho někdy využívá v závodní praxi. Tedy zatím nemám důkaz, na který bych se moc rád podíval.
Uživatelský avatar
sakumpraskum
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod sakumpraskum » ned dub 07, 2013 11:47 pm

ano, za plavby na plachty
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pon dub 08, 2013 12:00 am

Máchání kormidlem jako pohonu se používá u malých lodí, když nefouká, jde to použít u píny u kola moc ne. Lachtan ti chtěl naznačit že je to u závodů zakázáné, myslím. U plutí za větru už se spíš snažíš nastavovat plachty tak aby jsi kormidlem brzdil co nejmíň, Na vlnách je to pak zas trošku jiné, ale úplný odborník nejsem, jen se tu asi snažíme pochopit tvůj dotaz u nějž musíš být z nějakého důvodu tajemný ;). Snad ti někdo pomůže, dobrou noc
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon dub 08, 2013 12:13 am

Máš pravdu Marksi, míchání kormidlem je na okruhovkách při závodech zakázáno.
A také v tom, že se to (potajmu) účinně používá/alo v situaci, kdy byla totál flauta. Jakmile se jen trochu více napnuly plachty, bylo to kontraproduktivní. To se člověk ani nepohl, aby to alespoň trošku plulo.
No a celé toto vlákno považuji za blbost. :P
Něco jako probírání housenkového pohonu Rudého října. To by bylo pro plachetnice vynikající....
Uživatelský avatar
sakumpraskum
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod sakumpraskum » pon dub 08, 2013 12:56 am

tady je definice z pravidel: rudlování: opakovaný pohyb kormidlem, který je buď silový, nebo který pohání loď vpřed nebo zabraňuje jejímu pohybu vzad. V praxi si to představuji tak, že vychyluji kormidlo s takovou frekvencí, abych neztratil dopřednou rychlost (v rámci setrvačnosti) a aby to nemohlo být považováno za rudlování. Jak říkáš rudlování a následný odpor kormidla by plující loď velmi zpomalil, tak to vychýlení nemůže být moc velké. Takže cílený výsledek by byl, že bys stále plul svým směrem, jako s normálním způsobem plutí (nějaké ty ztráty tam asi budu), ale navíc "úplně z ničeho" získáš nějaké metry v té kolmé ose y, které budou i přes ty ztráty pro tebe výhodné (o existenci této síly se zase odkazuji na případ padající kočky: když jí pustíš hlavou dolů, tak s sebou začne kroutit a ve vzduchu se otočí bez toho aby se čehokoli dotkla)
Uživatelský avatar
sakumpraskum
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: ned dub 07, 2013 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod sakumpraskum » pon dub 08, 2013 1:05 am

Je to hodně o mechanice, ale pokud jste o tom neslyšeli, tak každopádně děkuji za reakce. Také přeji dobrou noc
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » pon dub 08, 2013 1:58 am

to je zase kravovina :sorry:
12m plachetnice ? tzn. pravdepodobne uz s kylem => jakekoliv šmrdlání (tak jsme tomu rikali my) absolutne neefektivni.
pri takovehle velikosti budes mit pravdepodobne uz i kormidelni kolo => dalsi nesmysl, s tim si fakt nezasmrdlas,
a lode teto velikosti, ktere nemaji kolo, ale stale paku s pinou, tak to jsou rychle lode a ty zase maji uzke kormidlo => cili opet nesmysl, neefektivni

ad zavodni pravida: nelze rudlovat efektivne tak, aby to nebylo rudlovani, to efektivni je vzdycky videt (jina vec je, zda te nekdo vidi).
nasmrdlal jsem se za svoji zavodni karieru az az, jakozto kazdy, kdo zavodil na okruhovkach, musis k tomu mit lehkou lod s velkym
listem kormidla (optak, cadet, evropa, finn nevim, na fb uz to nejde) ...
je to opet vymysleni nesmyslu, mozna to bude mit smysl pri motorovem pohonu, ale do vrtule opet silne neefektivni, takze z tohoto
nobelovku asi fakt neudelas :-P

obrazek pro vilmu moc peknej, ale bohuzel uz nepocitas s dalsimi vlivy, ona teorie vypada moc krasne, ale i do teorie musis zadat
veskere udaje a pak zjistis, ze je lepsi si nejprve kolo vyzkouset nez ho zacnes vynalezat :D :D :D
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » pon dub 08, 2013 11:35 am

Krom obvyklého rudlování, se používá u okruhových plachetnic příčný náklon lodi, kdy energické zhoupnutí lodě dodá potřebnou dopřednou energii. Mám ale pocit, že pravidelné houpání lodě také zakazují závodní pravidla. Obchází se to při obratech proti větru, kdy se zhoupnutí v podstatě nevyhneš a loď to po obratu mírně zrychlí. Na 12 metrové lodi to však nebude mít zřejmě kýžený efekt, nebo spíš bude, ale ostatní techniky budou efektivnější a houpáním bys je vyrušil. Navíc rozhoupat kýlovou plachetnici může být docela fuška, klasické pádlování bude i energeticky méně náročné. :hmm:
Uživatelský avatar
Ismael
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 132
Registrován: pát zář 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Ismael » pon dub 08, 2013 12:47 pm

A zdrcen výsměchem Sakumprásk sklesle odchází..........
Já bych to tak černě a neplavbypodobně neviděl. Například u Hobie- kajaků nabízí výrobce zajímavý pohon dvěma malými gumovými ploutvičkami, kmitajícími kolmo k podélné ose lodi ( chceš li , tedy v rovině kolmé k vektoru plavby) které jsou poháněny šlapáním. Shlédnul jsem propagační video, na kterém jeden šlapač s úsměvem od ucha k uchu hravě přetáhnul dva opačně zuřivě pádlující "olympioniky".
Takže účinné to je, jen nevím s tou dvanáctimetrovkou.......a taky to bude chtít další díru do lodi (mezi skeg a kýl nejspíše a kolo do kokpitu nebo do salónu ?).
Mně osobně chvíli vrtala v hlavě myšlenka na nouzový pohon malé plachetnice (5,6m) pomocí speciální havlinky a dlouhého vesla. Styl veslování á la Gondolier. I tahle myšlenka je schůdná a navíc reálná , stačí mrknout pozorněji třeba na stránky Svena Yrwinda nebo na nedávno zde zmiňovaný Arrandir. Pro pohon lodi a manévrování v těsné marině dóóóóst dobrý. A levný. A pohodlný. A bezpečný.
Zdravím , P.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon dub 08, 2013 1:40 pm

Ismael píše:Mně osobně chvíli vrtala v hlavě myšlenka na nouzový pohon malé plachetnice (5,6m) pomocí speciální havlinky a dlouhého vesla. Styl veslování á la Gondolier. I tahle myšlenka je schůdná a navíc reálná , stačí mrknout pozorněji třeba na stránky Svena Yrwinda nebo na nedávno zde zmiňovaný Arrandir. Pro pohon lodi a manévrování v těsné marině dóóóóst dobrý. A levný. A pohodlný. A bezpečný.
Zdravím , P.


běžně používané na pomocných loďkách šífortu, dokonce se z toho dělaly i zkoušky. Havlinka ani není potřeba, stačí díra podoby ležatého C.

více zde:
modules.php?name=Encyclopedia&op=content&tid=30
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 652
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 39
Bydliště: Phobos 24

Příspěvekod kapo » pon dub 08, 2013 2:45 pm

ještě se by se dala ebonitová tyč,umístěná kolmo k vektoru plutí třít liščím ocasem a výsledný elektrický proud použít k dopřednému pohybu... 8) 8)
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » pon dub 08, 2013 3:10 pm

Ono to flígrování není prdel já to zkoušel a nic moc. Al kdo to umí tak je to účinější jak vesla tvrdí šífáci. někdy i gondoly takto plují
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 412
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » pon dub 08, 2013 3:33 pm

Ten "flígr" by měl být ve vodě aspoň trošku placatej a musí se ještě střídavě natáčet. Pak opravdu funguje jako list vrtule.
Ta paralela s kočkou je mimo. Kočka se mrská a otáčí čistě na základě akce a reakce(Newton). Loď a její části se řídí obtékáním atd.
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2519
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » pon dub 08, 2013 3:36 pm

Já bych na tu 12-ti metrovku doporučil toto :

Obrázek

a kopat !!! :lol:
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 412
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » pon dub 08, 2013 4:07 pm

2 sakupraskum: máš sekeru tejden :mad:
Uživatelský avatar
MB
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 79
Registrován: čtv led 19, 2012 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Střední Čechy

Příspěvekod MB » pon dub 08, 2013 4:26 pm

běžně používané na pomocných loďkách šífortu, dokonce se z toho dělaly i zkoušky. Havlinka ani není potřeba, stačí díra podoby ležatého C.

více zde:
modules.php?name=Encyclopedia&op=content&tid=30[/quote]


no tunovou pramičku .....vzhledem k tomu.....500 kilo včetně dvou magorů , jeden sedí a druhej se dře .....proti proudu se víc háčkovalo, flígrovalo se spíš při přejezdu přes Labe ....měl jsem z obého za 1 (heč) tak vím o čem je řeč .....flígr vlastoručně zhotoven pod kočkou (i zde byly kočky) leč devítiocasou zlého bocmana Johnsona ..... v 80 letech jsem to zkoušel na Slapech , loď Pavia ....šlo to a v přístavu by se to v pohodě dalo ....víc jak 200m je ale na zastřelení a puchejře :-)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů