Chlazení motoru

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
PRWOcK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: sob srp 27, 2011 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Všudezdejší

Chlazení motoru

Příspěvekod PRWOcK » čtv čer 20, 2013 10:48 pm

Ahoj, vrhám se na výrobu chlazení pro lodní motor Škoda Felicka 1.3. Rozhod jsem se že vyvedu chladící trubky z antikóra pod loď ale nevim kolik litrů chladiva by se do nich mělo zhruba vejít aby to uchladilo a aby toho zas nebylo zbytečně moc... Máte někdo podobnej motor se stejnym chlazenim? Budu rád za rady ohledně průměru trubek, síly stěny a objemu. Díky
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » čtv čer 20, 2013 11:06 pm

Zjisti si, jakej je obsah chladicí kapaliny,v autě, to bude stačit, voda odebírá teple lépe než vzduch :?
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát čer 21, 2013 12:20 am

maxik1958 píše:Zjisti si, jakej je obsah chladicí kapaliny,v autě, to bude stačit, voda odebírá teple lépe než vzduch :?


nejde o obsah kapaliny, ale o plochu trubek :hmm:
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pát čer 21, 2013 8:59 am

Nepředpokládám, že to po lodí povede 10cm průměrem :roll: 25 mm je optimum, takže omývaná plocha při zachování obsahu je dostatečná, já jsem to měl ještě udělaný tak,že před vstupem do chladicí trubky jsem si přidal topení s větrákem, jednak kvůli zimě, jednak jako rezervu :)
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát čer 21, 2013 9:16 am

Tady jsou nejaky fotky rekonstrukce podobneho vehementu.

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pát čer 21, 2013 10:07 am

Bohužel to nemám vyfocený, a výkres mám v nějakém formátu,co sem nedokážu vložit. To od Vikyho je chladič na pořádnej motor, na Adelhaid jsem měl jednu trubku podél kýlu jednou stanou tam,druhou zpátky, celkově to dělalo 3,7 m, neměl jsem to z nerezu, ale použil jsem měděné trubky na rozvod vody+ komponenty, a pájel jsem to stříbrem.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát čer 21, 2013 10:23 am

s nerezí opatrně, má nejmíň o třetinu menší vodivost tepla proti železu, třetinovou proti hliníku, o mědi ani nemluvím – pokud bys chtěl porovnávat třeba plochy trubek výměníků nebo plochu nějakého chladiče z jiného materiálu.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát čer 21, 2013 10:28 am

Takhle se to snadno poskodi. Kolem toho kylu je to asi trochu bezpecnejsi.
Mne stejne prijde lepsi udelat teplosmennou plochu skrz trup. Neco jako navarit na dno nekolik metru U profilu 50x20x2 s nejakejma koncovkama na hadice.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát čer 21, 2013 10:39 am

to už si můžu navařit krabici na dno, ale zevnitř :whist:
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát čer 21, 2013 10:48 am

Kdyz to bude dost chladit tak proc ne? Z hlediska hydrodynamiky je to urcite lepsi nez nejakej radiator pod lodi.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pát čer 21, 2013 11:05 am

Já jsem to chlazení dělal přesně podle výkresu, i měď tam psali jako materiál, v rámci toho ,že se to vyrábí v nezměněné formě od roku 1933 tak to asi bude funkční ;)
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát čer 21, 2013 11:10 am

maxik1958 píše:Já jsem to chlazení dělal přesně podle výkresu, i měď tam psali jako materiál, v rámci toho ,že se to vyrábí v nezměněné formě od roku 1933 tak to asi bude funkční ;)


no právě, udělat totéž z nerezu, funkční by to bylo tak na volnoběh ;)
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát čer 21, 2013 11:14 am

Viky_CZ píše:Kdyz to bude dost chladit tak proc ne? Z hlediska hydrodynamiky je to urcite lepsi nez nejakej radiator pod lodi.


no dyk proto to píšu. jen je blbý, jestli má Prwock loď dřevěnou. Na tu se vaří blbě. :lol:
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pát čer 21, 2013 1:44 pm

Zas to může snadno přilepit, jen ten přenos tepla bude krapánek horší..... :lol:
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát čer 21, 2013 2:28 pm

Aaale prd, ma ocelovku. :)
Uživatelský avatar
PRWOcK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: sob srp 27, 2011 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Všudezdejší

Příspěvekod PRWOcK » pát čer 21, 2013 4:02 pm

No díky za rady... Je mi jasný že nerez má malou vodivost tepla, proto bych chtěl radši delší kvůli větší ploše, jinak nevim co by hliník nebo měď, který bych tůze rád použil říkali na slanou vodu... Otázka ale zůstává, jakej objem, v jaký dýlce a jaká síla stěny trubky... Spíš tam toho dám víc s ňákym regulačnim kohoutem (nebo radiátorem), než míň... Zatim dík za aktivitu ;-)
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát čer 21, 2013 8:10 pm

Smenna plocha boileru z Drazic je 1m2. Udavany tepelny vykon je 24kW, ale to je ve vode ktera neproudi.

Tepelny vymenik 73kW na bazeny je trubka 600x110mm plna pruchozich trubicek, smennou plochu neudavaji.

Pokud pozenes Feldu na plnej plyn, tak muze mit az 100kW tepelnej vykon. V praxi myslim, ze se to 60kW vejdes, protoze neco jde do vyfuku a neco do oleje, takze bys asi mohl uvazovat o necem jako je ten ctverecni metr.

Kdyz to spocitas, tak ten metr zhruba ma ten chladic co jsem daval fotku. Mimochodem, ten je na starej dieselovej Mercedes asi 40HP.

Ale i tak bych to radsi navaril zevnitr trupu, kdybych to delal pro sebe.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pát čer 21, 2013 9:24 pm

A určitě přidej chladič (výměník) oleje! Mám rád na marinizaci VW motory, na těch už je to z výroby :roll: jinak voda odebírá z chladiče mnohem víc tepla než vzduch, takže se toho zase moc neboj..... :) ale určitě jdi do mědi, slaný vody se asi bát nemusíš, měděné nýty se na lodě používají běžně, a nikomu se zatím nerozpustily :D
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob čer 22, 2013 12:01 am

Viky_CZ píše:Pokud pozenes Feldu na plnej plyn, tak muze mit az 100kW tepelnej vykon..


nestraš, Mikuláš eště nejni :mad: v reálu tak 35kW
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » sob čer 22, 2013 7:02 am

Sice si uvedomuju, ze se jedna ciste o teoretickou hodnotu, ale v lodi to teplo nema kam utyct, na rozdil od auta. Jestli ma motor mechanickou ucinnost kolem 30%, tak na 50kW vystupniho vykonu musi spalit v benzinu cca 150kW. Pokud chladim do vody motor, vyfukovy potrubi i olej, tak se to teplo nekam dat musi.

Samozrejme 35 kW je naprosto realna hodnota pro bezny provoz (odpovidalo by to tak 20HP vyuzityho vykonu), ale chlazeni urcite potrebuje rezervu.

Mimochodem, na VW olejovej vymenik pod filtr existujou pro Fel/Fav motory redukce, je to jenom vymena distancniho sloupku za delsi, vypada to takhle:

Obrázek

Edit: Sehnal jsem vykres sloupku pro vymenik Fabia 1.4/1.9, muzu evt. poslat.
Uživatelský avatar
PRWOcK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: sob srp 27, 2011 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Všudezdejší

Příspěvekod PRWOcK » sob čer 22, 2013 12:33 pm

Viky, ty se o me staras jak o vlastniho... Jen tak dal ;-)
Premejslim o tom tvym napadu s tema uckama navarenejma do dna, kdyby to bylo zevnitr tak by byla chlazena jen jedna strana a tak by to muselo bejt dost plochy... Asi je to ale lepsi nez to mit pod lodi, nevsimnout si netesnosti a pak z pumpy tahat kapry... No ale zas je to ocel, ta bude vodit teplo asi stejne blbe jako nerezova ocel (to si zase necham poradit)... Diky!!
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » sob čer 22, 2013 7:24 pm

Otázka, když už se se s tím tak hrabeš,proč nejdeš do dieslu? :?
Uživatelský avatar
PRWOcK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: sob srp 27, 2011 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Všudezdejší

Příspěvekod PRWOcK » sob čer 22, 2013 9:30 pm

Do chrochtáku sem nešel proto, že jsem měl papíry na marineFeldu a taky proto, že sem se ani tady a ani jinde nedozvěděl kolik stojí marinizace autodýzláku pro ofiko zápis...
Tys něco psal o Golfech, že jo... Tak kdyby ses o tom rozepsal, tak bych to možná ještě zvážil :-D No asi nezvážil ale pořád mě to zajímá! Dík
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » sob čer 22, 2013 9:44 pm

no, marinizuju 1,9 D do Poseidona, kde byla původně origo marine Lada :roll: Ostatně kdyby ji někdo chtěl....... ;) v podstatě dodělávám jen chlazený výfukový svody, olejový výměník je na motoru, a asi udělám těžší setrvák,abych mohl snížit volnoběh, a nebylo to moc rychlý :) jeden už běhá v Kralupech, vyhlídkové to lodi mariny Vltava, důvěrně nazývané Necky. Spotřeba je cca 2,5 l/hod, a to to nemá ani tvar lodi :roll: Jinak VW dodává marinizační sadu............asi za 80 000,- :whist:
Uživatelský avatar
PRWOcK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: sob srp 27, 2011 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Všudezdejší

Příspěvekod PRWOcK » sob čer 22, 2013 10:02 pm

Ale to je pěkná spotřebka... Počítám že pokud si nekoupim origo sadu za 80, tak to do papírů nedostanu, nebo se pletu? Ty seš schopnej vyplodit ňákej papír kterej zajímá SPS? DýzlFelda by se mi líbila víc... Dokud by neodešlo vstřikovací čerpadlo :-D

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů