najmenší možný štartovací akumulátor

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

najmenší možný štartovací akumulátor

Příspěvekod Denis » ned kvě 18, 2014 8:43 pm

mám na motoráčiku - kajuťáčiku nový motor 50 k, Honda, objem 808 ccm, trojválec, alternátor 17A. Je tam predpísaný nejaký akumulátor 12V 55A/5HR . Čo znamená tých 5 HR neviem. Batéria by mala mať CCA 420 A, čo je CCA zas neviem, je to skratový prúd? . Takéto motory ako mám ja sa montujú do motocyklov a tam majú podstatne menšie a slabšie batérie. Ak dám prevádzkovú batériu zvlášť, tak rozmýšlam že by som tam mohol dať malú motorkovú betériu a hlavne podstatne lahšiu. Uvažoval som o 14 -18 Ah a skratový okolo 200A. Viete niekto, aká najmenšia, resp. primeraná batéria by tam ako štartovacia mohla ísť?
Prečo to riešim? Riadením osudu sa stalo, že v tú chvílu keď som potreboval batériu, som zohnal len modrú Optimu 75 Ah a tá váži 28 kg, čo vzadu pri motore nie je bohvie čo. Tak by som chcel dať dozadu čo najlahšiu štartovačku a prevádzkovú oddeliť a dať ju dopredu, do kajuty.
juro
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 170
Registrován: pon srp 19, 2013 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Bratislava,DUNAJ,Chaparral 238xlc,5,7V8 ELDO

Příspěvekod juro » ned kvě 18, 2014 8:51 pm

Hlavne priď na kávu:))
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » ned kvě 18, 2014 9:55 pm

Ono Deni asi především v tom "12V 55A" to bude 55Ah. To "cca 420A" je tzv. startovací proud a ten by měl korespondovat s tím co potřebuje startér. To je na potřebnou šťávu pro startér nejdůležitější, bez toho se startér nemusí točit potřebnou rychlostí. Ampérhodiny v podstatě určují to, kolikrát budeš moci zastartovat. Co je "5HR" opravdu netuším.
Takže buď budeš vymetat šuplíky, nebo použiješ to co je potřeba... :P

Tvým potřebám by mohlo vyhovovat něco takového: BOSCH
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » ned kvě 18, 2014 10:09 pm

Jo, a cca, znamená přibližně ;) Já jsem použil normální motocyklovou baterii, bez problémů, dokonce startovala týden bez dobíjení, než jsme ho zprovoznili :roll:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned kvě 18, 2014 10:14 pm

Juro, s tebou počítam. Ale vieš ako, viac hláv, viac rozumu :D
Jirko, nie je to o vymetaní šuplíkov, ale o váhe. Diodový rozbočovač stojí viac ako batéria. Batérie mám myslím velmi kvalitné, špirálové Optima - Ale ak štartuje motorka Honda 800 ccm zo štartovacím prúdom okolo 180 A, tak prečo by nemal lodný motor. Pozeral som na štartér a nič moc, je to tintítko.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » ned kvě 18, 2014 10:39 pm

V pohodě Deni. Pokud máš od výrobce doporučenou baterii o startovacím proudu 420A, je možné že jej roztočí i baterie která bude jednorázově dávat pouze 200A.
To zajisté nelze vyloučit. Možná to je to "cca". Ty jsi se zeptal a já pouze napsal to málo, co o tom vím. Je na tobě s čím vypluješ na vodu.
Poslouchej, a necelých třináct kilo je na kvalitní baterii dle požadovaných parametrů moc? ;)

BTW: Tvá otázka je špatně položená od samého začátku. Není žádná průměrná baterie. Je konkrétní baterie ke konkrétnímu startéru. Samozřejmě že pokud by se daly zjistit nebo změřit ampéry které bere startér, hlavně při rozběhu, bylo by líp.

BTW2: Myslím si že dvě rozdílné baterie bude dost problém nabíjet...
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned kvě 18, 2014 11:11 pm

U AKU se Ah udavaji pri vybijeni x hodin. To 5HR muze byt vybijeni 5 hodin proudem, to bude nekde k dohledani podle typu.

To AKU musi natocit motor i pri mrazu, tak v lete se to muze zdat zbytecne moc.
Slabsi AKU take drive odejde.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned kvě 18, 2014 11:29 pm

Že CCA by mohlo byť cca, to ma nenapadlo ani vo sne :D , ale možné to je, Inak Béďo bingo, tých 420 Ah skratový prúd má byť pri minus 18. Tak to ja teda jazdiť istotne nebudem. Napísal som parametre motora, tak myslím že niečo menej výkonné ako udávajú v predpise by mohlo na naše pomery stačiť.
Uživatelský avatar
plachtar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod plachtar » ned kvě 18, 2014 11:30 pm

jen pro přesnost:
CCA = tzv. studený startovací proud :D
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pon kvě 19, 2014 9:11 am

Je v tom motoru nějaká elektronika? Automatický sytič, vstřikování apod?
Jestli jo, tak se slabší baterií by to nemuselo mít dostatečný napětí pro svojí funkci. Setkávám se s tim dost často u aut. Sice to točí motorem, jako divý, ale stejně to nechce naskočit. Elektronika nemá dost šťávy, tak čidla hlásí blbosi.
Nechci srovnávat automobilový motory, jen říkám, proč by taky startovací proud mohl bejt důležitej.

Jestli je to klasická karbecovka, tak bych se poloviční kapacity a proudů nebál. Třeba u aut se to dimenzuje na 1/3 kapacity, kterou ti dá 5 let starej akumulátor při -20 stupních. Tak jestli je to u lodních motorů podobný.....
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon kvě 19, 2014 9:29 am

plachtar píše:CCA = tzv. studený startovací proud :D

CCA = Cold Capacity Ampére :lol:

(mmch, uvažovat že výrobce lodních motorů počítá se starty v kruté zimě je velmi úsměvné...)
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pon kvě 19, 2014 9:45 am

Baharis píše:CCA = Cold Capacity Ampére :lol:
(mmch, uvažovat že výrobce lodních motorů počítá se starty v kruté zimě je velmi úsměvné...)


Přesně tak, ale jsou všechny ty závěsný motory od nuly konstruovaný speciálně pro lodě?
Například vestavěný motory vycházeji z aut.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » pon kvě 19, 2014 9:58 am

Denisi já jsem si sehnal takovou malou z japonce. je to VARTA A14 je to 40 Ah a startovací proud 330 A je fatk malá a lehká někdy jí dávám i do choopra. jestli váží 7kg nebo tak na netu jí najdeš a neni drahá. budu jí teď taky dávat do lodě
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon kvě 19, 2014 10:06 am

Denis pise ze bude mit AKU dva, tak bych si vzal propojovaci kabel co jsou k autum na zimni starty s pomoci druheho auta.

Stejne bude i na nabijeni pripojovat oba AKU, tak bych to propojil nejaky dratem tak 10 mm2, ono staci podporit startovaci AKU mensim proudem. V zime jsem si usmyslel ze budu setrit AKU....tak jsem pripojoval nabijecku co dala 20A. Bylo to dost znat.

Jak budes resit nabijeni ? Prepinani ? Zjistil bych si jaky je max. nabijeci proud toho mensiho AKU. Ty AKU AGM a podobne jsou haklive na zachazeni, nabijeni, vybijeni. To nabijeni na motoru je nastavene tak aby predepsanemu AKU neublizilo. Pokud by se to slabsi AKU hodne vybilo, tak by do toho alternator mohl hnat velky proud. U nalevaneho AKU dolejes destilku, u tesnych ne.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pon kvě 19, 2014 12:21 pm

Nestiham se divit, jak se tu resi u lode start v mrazu. ;-)

V dobe kdy Skodovky mely 0.66kW starter, tak se celkem bezne davala baterka 35Ah. Ja pouzivam vetsinou kolem 40 nebo 44Ah a startuje to i v zime, kdy je realna kapacita podstatne mensi.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pon kvě 19, 2014 2:00 pm

Jestli viky narážíš na mě, tak já jsem přece nikde nenapsal nic o startování závěsnýho lodního motoru za mrazu!! :D
Jediný, co jsem napsal, že je taky možný, že ten motor neni od nuly konstruovanej pro závěsnej lodní motor. Obecně klidně může bejt převzatej z něčeho, co v -20 startovat musí a že to v takovym případě nějakej konstruktér mohl převzít i s požadavkem na bůh ví jakej akumulátor. Psal jsem jako příklad, jak se konstruktér dostane kpožadovaný kapacitě a startovacímu proudu u automobilovýho akumulátoru. Taky jsem bez problémů nastartoval auto na akumulátor 40Ah místo 75Ah (samozřejmě s ani ne polovičním startovacím proudem).

kapiš to? :)

Jinak mě nenapadá jinej důvod, proč by tam měl bejt takovej kanon na komára. :D
Uživatelský avatar
Angerthas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Okres Kolín

Příspěvekod Angerthas » pon kvě 19, 2014 3:13 pm

Malá, lehká, nastartuje v pohodě i dieslový auto ... http://eshop.satria.cz/satria/eshop/1-1 ... 3-2V-5-0Ah :good:
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon kvě 19, 2014 3:23 pm

Viky_CZ píše:V dobe kdy Skodovky mely 0.66kW starter

No a jsme u toho. To je přesně ono!

Dosazením do vzorce starého Watta zjistíme, že pro provoz startéru Škodovky potřebujeme proud nějakých 55 A. Plus nějaká rezerva pro rozběh a můžeme se bavit o potřebné baterii. Proto jsem také prve napsal, že by bylo dobré vědět kolik startér bere. Výrobce, štítek, google, diskusní fóra.
A nenechte se mýlit vzhledem / velikostí startéru. To je irelevantní. Vždy záleží jaké otáčky motor potřebuje, jestli to je benzín / diesel - jaké kompresní síly musí překonávat. Jak je zpřevodovaný na pastorku a setrvačníku a tedy jaké je výsledné vinutí na statoru, kolik ampér potřebuje ke své činnosti. A nakonec i na stáří konstrukce, protože víme že stroje mají rok od roku větší účinnost.

Své jsem k původnímu napsal, nemám co dál dodat. Jenom co jsem tak četl.
- Denis pise ze bude mit AKU dva : a to je právě podle mě blbost, zbytečná složitost. Hlavně při dobíjení.
- A startuje to i v zime, kdy je realna kapacita podstatne mensi : Nepleťme si přátelé kapacitu baterie se schopností poskytnout potřebný proud. To je to oč tu běží.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon kvě 19, 2014 4:21 pm

Ve firme byl Ford Tranzit a s mensim AKU sice tocil, asi pomalu, nestartoval. Asi hodne zralo zhaveni. Musel se koupit vetsi AKU, uz nepamatuju o kolik.

Chce dva AKU, tim nic nepokazi. Uz roky se to tady resi, jeden na startovani, druhy na ostatni...To je vec kazdeho, kdo do toho jde. Maji to i profi stavene lode.... Denis urcite pocita i s nekolika tydenim plavenim na Dunaji, bude v tom spat, varit atd tak si to chce vybavit jinak, jak lod na odpoledne, kde si vezmes dva krajice chleba, PETku a vystacis si.

Denis koupil motor a chce mensi AKU nez je napsany v manualu.... Jaky je zaruceny rozsah teplot pro jeho provoz bude napsano v manulalu, je jedno jestli to pojede jen v lete, ten motor by mel umet startovat i v lednu... Jestli nekdo mate manual, zkuste to najit.

Potrebny proud pro startovani... Baharisi

vsechno co konstrukter spocita se nasobi nejakym bezpecnostnim koeficientem, urcite z fabriky nepusti neco co je na hranici pouzitelnosti a spolehlivosti. Kdyz si neco osidis sam, nemusi se to vyplatit.

Ja bych do mensiho AKU nesel....jestli je problem s nosnosti lodi, tak na ni patri mensi, lehci motor. Vetsina z vas breci ze je na lodi elektriky malo. Pokud kazdy den popluje, dobije se to, pokud nekde na nejaky den zastavi, nemusi s elektrikou vyjit.....musel se zapnout motor na dobijeni.....Nebo zkratit pobyt.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon kvě 19, 2014 10:22 pm

Základný problém je v tom , že loď sa nedá roztlačiť, aby naštartoval motor. Príčina možného problému je v mojich velkopanských chúťkach, kúpil som si do lodky kompresorovú chladničku. Takže by sa lahko mohlo stať, že nenaštartujem. Aj sa už stalo, niekomu s partie. V tedy som ešte ťahal za šnúru a nemal som velkopanské chúťky.
Mám nový motor Honda a ten má vstrekovanie. Vychádzam s porovnania s motorkami, tam majú malé, lahké batérie. Alternátor má výkon max. 16A, nabíjací prúd je neznámi, ale vzhladom k tomu že štartovacie AGM sa bežne používajú, nemôže byť problém. Ak vezmem tých 16A ako jednu desatinu, tak by tam musela byť 160 Ah batéria. S toho vychádza, že nejaký regler tam musí byť.

Z motora ide len jeden kábel, s dvomi vodičmi, rovno na batériu. Žiadny iný kábel z alternátoru tam nejde. Funguje to vraj tak, že pri štartovaní ide cez kábel z akumulátoru do štartéra a keď motor naštartuje, tak tok el. sa obráti a ide z alternátoru do batérie. Takže aj nejaká nabíjacia automatika tam je.

Teda prečo chcem mať dve batérie je jasné a divím sa že sa niektorí divíte, Na plachetniciach v čártri je to štandart už aspoň 20 rokov. K tomu účelu chcem kúpiť oddelovaciu diódu za cca 120 eur, kde je určená priorita nabijania pre jednu batériu. Ta nabíja prvá a akonáhle je nabitá, prepína sa automaticky na druhú batériu. Problémom nie je primárne váha batérie, ale to že je velká váha batérie blízko pri zrkadle. Menší motor tam nejde dať, pretože potrebujem výkon 40 k a mám 50. Pretože mám kajutku tak sedím viac vzadu, ako v predu. Aj benzín je uložený viac vzadu ako vpredu a velkopanská chladnička a ďalší kopec vecí je tiež vzadu. Takže odlahčujem ten zadok čo to dá a fakt je to poznať na jazdných vlastnostiach loďky. Ta moja je malá, ale takú som chcel a viem prečo.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte kvě 20, 2014 2:01 am

Pises to vse dobre.
Harley ma AKU 14 Ah...... Ty budes na tom lepsi jak plachetnice, jak pojedes, budes nabijet. Problem Ti muze udelat kdyz budes nekde nekolik dni kotvit. Ale uz jsi si asi zjistil kolik takova lednicka bere.
Koupil jsem si take startovaci AKU AGM, kdyz jsem potreboval, jinou nemeli. Nechal jsem svitit svetla a tak jsem ji vybil ne mrte. Ma to okenko kde byl zeleny tercik, ten zmizel. Dal jsem AKU na solarko a bralo to na nabijeni par mA, tak jsem premostil regulator a napeti vylezlo na 16V a zacalo to brat vic proudu, nakonec se to rozchodilo a funguje dal, ale zeleny tercik se uz neobjevil. AGM maji dele vydrzet, i 10 let.
Abys mel trochu prehled o nabiti AKU, tak bych na baterku dal voltmetr. Ta lednicka asi nejake hlidani napeti mit nebude a tak bys mohl AKU hluboko vybit a to AGM skodi. U solarnich regulatoru je odber pres nej a pri poklesu na 11V to spotrebice odpoji. Jak je to na jachtach, nevim. Je tam napeti hlidane ? Alffa tam mel jen voltmetr.
Lod neroztlacis, ale ty startovaci kabely bych vozil i kdyz budes mit AKU oddelene a to startovaci nebudes vybijet spotrebicema.
Ono to nejakou elektriku sezere, lednice, TV, NB, osvetleni kajuty, pozicni svetla. To poznas sam kolik spotrebujes.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte kvě 20, 2014 7:15 am

Chladinčky sú síce inde, ale pre úplnosť informácie to môže byť tu. Batíria nová, semitrakčná, Optima s válcovími článkami, AGM, 38Ah /460 A. Úplne nabitá ukazovala 13,9 v a po 15 hodinách chladenia v režime eko - teplota 8 - 11 C, pri teplote okolia 24 -26 C pokleslo napetie na 12,6 V. To je úbytok kapacity o 1/4 až 1/3. V lete bude samozrejme teplota okolia cez deň vyššia zrejmä vyššia / v noci možno nižšia. Predpokladám, že 48 hodín by som mal vydržať, aj keď kapacita beterky časom klesne. Batéria vybitá na 0,0 v návode píšu, že je pri napetí 11,9 V.
Dnes si idem odkopírovať schému toho rozbočovača. Dúfam že to je funkčné riešenie. V Yachtery hovorili, že to montovali už 3x. Neviem či majú spetnú vezbu .
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » úte kvě 20, 2014 7:57 am

Proč mít dvě baterie je naprosto jasné a dobře vymyšlené. :) Stejně tak proč nacpat co nejvíc váhy na příď. :)

Ještě mě napadlo.... jestli to není primárně o penězích (účelem asi neni ušetřit na baterii), tak proč ty baterie nedat obě do přídě? Natáhl bys k ní patřičnej průřez kabelu. Pak bys tam mohl dát baterii, kterou doporučuje výrobce a je po starostech. Třeba je v přímo tom regulátoru omezovač nabíjecího proudu, který je nastavený na předepsanou baterii.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » úte kvě 20, 2014 8:02 am

Taková drobnost, možná Denisi víš:
Když dáš oddělovací diody, je na této diodě ztráta 0,6V. To znamená, že regulátor na alternátoru si myslí, že aku je dobitý na plnou voltáž, ale na baterce je o těch 0,6V méně a tedy baterie není nabita na 100% a rozdíl 0,6V není zanedbatelný.
Řeší se to tak, že se před řídící obvod alternátoru dá taktéž jedna dioda (stačí jakákoliv malá) a ta zvedne výstupní napětí regulátoru o oněch 0,6V a pak je vše v pořádku.
Některé lodní alternátory mají možnost zvolit jaké napětí potřebuješ.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » úte kvě 20, 2014 8:27 am

Na plachetnicích se to dobíjení řeší regulátorem pro dvě baterie. Např. takový http://www.mulac.cz/bluesolar-duo-12-24 ... bijeni.htm.
Nepročítal jsem manuál, ale buď se nastavuje priorita nabíjení, nebo je trvale nastavena priorita pro baterii č.1.
Dobíjení z motoru bych připojil na vstup regulátoru místo solárů a bylo by po starostech. Možná by se našel i levnější regulátor. Výhoda je, že to tu baterii nabije do plný kapacity a pak teprve přepne. Taky to umí ohlídat způsob nabíjení podle zvoleného typu akumulátoru.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host