Jak správně začít
Moderátoři: vilma, windward, Pepa
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Asta patří ke špičce.
Poslední (opakovaná) zkušenost v týdnu 3-10.5. letos.
Lodě v dobrém stavu, slušný servis v pátek a v sobotu při předávání lodí.
Musíš včas nahlásit závady, které objevíš, pak se připomenout s jejich opravou. Mají tohoto hodně a kdo se nehlásí, toho nechají nakonec.
Na konkrétní lodi jsem nebyl. Pravděpodobně nemá vidličku větroměru na stěžni. Na malých lodích to u Asty není.
Konkrétně jsem měl závadu, nefungoval budík větroměru (u Bavaria 33 Alma). Musel jsem je několikrát urgovat ať to řeší. Měl jsem na lodi nováčky, mladé skippery, kteří chtěli cvičit. Bez horní větroměrné vidličky je budík větroměru zásadní pomoc při plavbě proti větru. Mechanici vzali větroměr z jiné lodi. protože náhradní neměli.
Věřím, že do 28.6. seženou nové budíky. Ale pohlídej si to.
Poslední (opakovaná) zkušenost v týdnu 3-10.5. letos.
Lodě v dobrém stavu, slušný servis v pátek a v sobotu při předávání lodí.
Musíš včas nahlásit závady, které objevíš, pak se připomenout s jejich opravou. Mají tohoto hodně a kdo se nehlásí, toho nechají nakonec.
Na konkrétní lodi jsem nebyl. Pravděpodobně nemá vidličku větroměru na stěžni. Na malých lodích to u Asty není.
Konkrétně jsem měl závadu, nefungoval budík větroměru (u Bavaria 33 Alma). Musel jsem je několikrát urgovat ať to řeší. Měl jsem na lodi nováčky, mladé skippery, kteří chtěli cvičit. Bez horní větroměrné vidličky je budík větroměru zásadní pomoc při plavbě proti větru. Mechanici vzali větroměr z jiné lodi. protože náhradní neměli.
Věřím, že do 28.6. seženou nové budíky. Ale pohlídej si to.
- Sidney
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: pon črc 01, 2013 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha-východ
Koukám, že jsem nenapsal, jak dopadla moje první kapitánská plavba.
Vyplouvali jsme ze Sukošanu s Bavarií 32 v týdnu 28-5.7. 2014. Já, moje paní a dcera 11r. Předání bylo OK až na pár závad jako ohnuté vedení kotevního řetězu, roztržené koženkové obložení v salonu. Na dotaz jestli je nafta a voda: že prý full. Budíky byly nadoraz. Ale to bych nebyl já a strčil jsem ještě před odplutím hadici s vodou do tanku a hle, minimálně 50l se tam ještě vešlo. Říkal jsem si, no to mně potěš, jestli je to tak i s naftou. Vyplouvali jsme za větru a tak to podle toho vypadalo. Chtěl jsem, aby mně podrželi na levém vyvazovacím laně, že se přes něj otočím do uličky, Chorvat pokynul, že tedy jo, ale hned jak jsem se pohnul dopředu tak mi hodil lano do lodě? Nepochopil jsem, on možná také ne. Takže jsem trochu znervózněl a vyplutí nebylo zrovna ukázkové. Cukal jsem sebou v uličce, za hlasitého pokřikování co mám udělat. Potěšen jsem byl jen tím, že jsem ty jejich rady provedl pár vteřin před tím než je na mně hulákali, takže instinkt asi správný a hlavně že jsem nic nepoškodil. Nebyl jsem ten den jediný na koho pokřikovali. Bez kolize jsme opustili marinu a vydali se směr Ždrelac. Nepodíval jsem se do mapy a hned přišel trest. Hloubkoměr když jsem proplouval Ždrelacem ječel jako o život, říkám si, proboha proč to ječí, vždyť jsme tu proplouvali s Bavarií 36 a bylo to v pohodě. Ve strachu za zvuku řvoucího hloubkoměru jsem se letěl podívat do mapy, tam se přece musíme bezpečně protáhnout si říkám. Hloubkoměr byl nastaven na 3m pod kýlem, uf to jsem se vylekal. Podle Aladina jsem věděl, že bude funět a taky funělo. Vydali jsme se dolu po západní straně Pašmanu s plánem se dostat na Vrgadu. Foukal jižní kolem 25 uzlů a na zrefované plachty jsme stoupali proti vlnám tak 5 uzlů. Po hodině mi bylo jasné, že Vrgadu nedáme a protože už bylo po 19 hod. vzal jsem do ruky 888 a našel zátoku Soline. V klidu jsme nastudovali zátoku s tím, že na Aladinovi je výstraha, že nad ránem změna větru na silný severní, tak říkám, budeme kotvit na té levé severní části. Trochu jsem znejistěl, když jsme zahlédli odplouvající plachetnice. Že by tam nebylo místo? No uvidíme, zátoka je dost velká, a když tak vedle jsou jiné, bohužel ne tak dobře kryté. Vpluli jsme do zátoky a ejhle vlevo prázdno vpravo plno. Že bych něco v předpovědi přehlédl. Nakonec jsem změkl a zvítězila stádovost nad vlastním úsudkem. Byly volné 3-4 bóje bohužel uprostřed zátoky. Trochu jsme kroužili kolem bójí a paní se nedařilo ze špičky mně navigovat a bóji chytit, chytala ji poprvé a i v té zátoce opravdu dost foukalo. Výběrčí když viděl, že se nám nedaří tak nás přijel vysvobodit a zároveň zkasírovat. Mezi řečí se ptám, jaké bude počasí, že prý déšť. OK. Ještě jsem domotal na rollfok pár otáček lanka, protože v tom větru se gena hodně utáhla a nenavinul se jí tak přibližně jeden metr. Převázal jsem lano na bóji, zdálo se mi dost nakrátko a přidal jsem druhé. Nadzvedl jsem dingy, aby šla otevřít lukna a říkám si, měl bys to dingy převázat to lano po nadzvednutí je krátké. No neudělal jsem to, že až pak. Silně foukalo celou noc a nad ránem kolem 3h to přišlo. Blesky nad námi a přesně podle předpovědi severní vítr přímo do zátoky. Vzbudil mně první blesk tedy hrom, taková metelice. Moje holky už stály v kokpitu strachy bez sebe, prvně na moři, loď byla v náklonu, jako když jedeme Volvo Race. Dingy se z toho krátkého lana vycukalo a postavilo se bokem k větru, já blbec proč jsem to večer neudělal, no nic musel jsem to udělat teď. Počkal jsem na pauzičku, než se vítr znovu nadechne a jen v trenkách, naboso jsem ho letěl uvázat. Mezitím se utrhnul na vedlejší bóji katamarán a vítr ho hnal do zátoky plné lodí. Další loď neměla zřejmě zajištěný naviják hlavní plachty, takže ta vyletěla a hned z ní bylo tisíc kousků, něco tam pak ráno kutili i s ráhnem. V kokpitu jsme vydrželi asi do 8 hodiny když se to trochu zklidnilo dali jsme snídani a dospávali jsme do oběda. Že jsem se neposlechl, mohlo to být v klidu na druhé straně, kam jsem chtěl původně. To nikdo nesleduje předpověď? Když jsem se postavil za kormidlo tak podle plotru jsme s bójí byli tak o 10-15m jinde, to mi moje tvrdila celou dobu, že jsme odcestovali a já ji nevěřil.
Zbytek dne jsme se koupali, kafíčkovali a užívali si odpočinku. Na Aladinovi byla pořád výstraha tak jsem volil znovu kotvení na bóji, ve Vučigrade na Murteru, kterou už jsme chytili na druhý pokus. Noc byla klidná a ráno jako z pohádky.
Další dny se nesly v poklidu nic mimořádného. Koupání, opalování, plachtění, ralax a nocování na kotvě v zátokách pod hvězdnou oblohou až do konce týdne. Jediné co mně ještě štvalo, byl hloubkoměr, který ječel na západní straně Žirje který jsme obeplouvali i na 100m hloubce a ani kamera pod vodou nenašla důvod proč. Pak jsem se tady dočetl, že to je pro něj moc veliká hloubka, tak asi proto, nebo vzduchové bubliny. Měl jsem trochu obavu, jak to bude s tankováním, ale byli jsme asi 5tí ve frontě a vše proběhlo na jedničku. Pohlídal jsem si vynulování počítadla, dotankoval jsem 11l nafty, pistoli jsem nadzvedl asi třikrát a skutečně jsem tam víc nedostal. To snad nestálo ani za to. K molu jsem to dal jako starý mazák, je vidět, že za týden se člověk s lodičkou docela zžije. Převzetí lodě byla také chvilka, zřejmě dobré připlutí k molu, pořádek v lanech i na palubě a úsměv na tváři tomu výrazně pomohl.
Co potřebuji zlepšit a v čem poradit:
1/Odplutí od mola, po dlouhé době znovu za sebe u kormidla=nervozita , strach z karambolu
2/Udělat bez odkladu okamžitě hned to co člověka napadne a to nejen refování
3/Nedaří se mi REčko vždycky ztratím rychlost, ať už dělám ostrý nebo pozvolný obrat, občas jsem musel nakopnout motor, abychom v tom větru nedělali oslí kolečko. První den.
4/Na jednu stranu mi loď vždy stoupala lépe
Tak to byla moje úspěšná první samostatná plavba.
Letos mám zamluvenou Dufour 38, už se těším.
Díky za rady a za podporu.
Vyplouvali jsme ze Sukošanu s Bavarií 32 v týdnu 28-5.7. 2014. Já, moje paní a dcera 11r. Předání bylo OK až na pár závad jako ohnuté vedení kotevního řetězu, roztržené koženkové obložení v salonu. Na dotaz jestli je nafta a voda: že prý full. Budíky byly nadoraz. Ale to bych nebyl já a strčil jsem ještě před odplutím hadici s vodou do tanku a hle, minimálně 50l se tam ještě vešlo. Říkal jsem si, no to mně potěš, jestli je to tak i s naftou. Vyplouvali jsme za větru a tak to podle toho vypadalo. Chtěl jsem, aby mně podrželi na levém vyvazovacím laně, že se přes něj otočím do uličky, Chorvat pokynul, že tedy jo, ale hned jak jsem se pohnul dopředu tak mi hodil lano do lodě? Nepochopil jsem, on možná také ne. Takže jsem trochu znervózněl a vyplutí nebylo zrovna ukázkové. Cukal jsem sebou v uličce, za hlasitého pokřikování co mám udělat. Potěšen jsem byl jen tím, že jsem ty jejich rady provedl pár vteřin před tím než je na mně hulákali, takže instinkt asi správný a hlavně že jsem nic nepoškodil. Nebyl jsem ten den jediný na koho pokřikovali. Bez kolize jsme opustili marinu a vydali se směr Ždrelac. Nepodíval jsem se do mapy a hned přišel trest. Hloubkoměr když jsem proplouval Ždrelacem ječel jako o život, říkám si, proboha proč to ječí, vždyť jsme tu proplouvali s Bavarií 36 a bylo to v pohodě. Ve strachu za zvuku řvoucího hloubkoměru jsem se letěl podívat do mapy, tam se přece musíme bezpečně protáhnout si říkám. Hloubkoměr byl nastaven na 3m pod kýlem, uf to jsem se vylekal. Podle Aladina jsem věděl, že bude funět a taky funělo. Vydali jsme se dolu po západní straně Pašmanu s plánem se dostat na Vrgadu. Foukal jižní kolem 25 uzlů a na zrefované plachty jsme stoupali proti vlnám tak 5 uzlů. Po hodině mi bylo jasné, že Vrgadu nedáme a protože už bylo po 19 hod. vzal jsem do ruky 888 a našel zátoku Soline. V klidu jsme nastudovali zátoku s tím, že na Aladinovi je výstraha, že nad ránem změna větru na silný severní, tak říkám, budeme kotvit na té levé severní části. Trochu jsem znejistěl, když jsme zahlédli odplouvající plachetnice. Že by tam nebylo místo? No uvidíme, zátoka je dost velká, a když tak vedle jsou jiné, bohužel ne tak dobře kryté. Vpluli jsme do zátoky a ejhle vlevo prázdno vpravo plno. Že bych něco v předpovědi přehlédl. Nakonec jsem změkl a zvítězila stádovost nad vlastním úsudkem. Byly volné 3-4 bóje bohužel uprostřed zátoky. Trochu jsme kroužili kolem bójí a paní se nedařilo ze špičky mně navigovat a bóji chytit, chytala ji poprvé a i v té zátoce opravdu dost foukalo. Výběrčí když viděl, že se nám nedaří tak nás přijel vysvobodit a zároveň zkasírovat. Mezi řečí se ptám, jaké bude počasí, že prý déšť. OK. Ještě jsem domotal na rollfok pár otáček lanka, protože v tom větru se gena hodně utáhla a nenavinul se jí tak přibližně jeden metr. Převázal jsem lano na bóji, zdálo se mi dost nakrátko a přidal jsem druhé. Nadzvedl jsem dingy, aby šla otevřít lukna a říkám si, měl bys to dingy převázat to lano po nadzvednutí je krátké. No neudělal jsem to, že až pak. Silně foukalo celou noc a nad ránem kolem 3h to přišlo. Blesky nad námi a přesně podle předpovědi severní vítr přímo do zátoky. Vzbudil mně první blesk tedy hrom, taková metelice. Moje holky už stály v kokpitu strachy bez sebe, prvně na moři, loď byla v náklonu, jako když jedeme Volvo Race. Dingy se z toho krátkého lana vycukalo a postavilo se bokem k větru, já blbec proč jsem to večer neudělal, no nic musel jsem to udělat teď. Počkal jsem na pauzičku, než se vítr znovu nadechne a jen v trenkách, naboso jsem ho letěl uvázat. Mezitím se utrhnul na vedlejší bóji katamarán a vítr ho hnal do zátoky plné lodí. Další loď neměla zřejmě zajištěný naviják hlavní plachty, takže ta vyletěla a hned z ní bylo tisíc kousků, něco tam pak ráno kutili i s ráhnem. V kokpitu jsme vydrželi asi do 8 hodiny když se to trochu zklidnilo dali jsme snídani a dospávali jsme do oběda. Že jsem se neposlechl, mohlo to být v klidu na druhé straně, kam jsem chtěl původně. To nikdo nesleduje předpověď? Když jsem se postavil za kormidlo tak podle plotru jsme s bójí byli tak o 10-15m jinde, to mi moje tvrdila celou dobu, že jsme odcestovali a já ji nevěřil.
Zbytek dne jsme se koupali, kafíčkovali a užívali si odpočinku. Na Aladinovi byla pořád výstraha tak jsem volil znovu kotvení na bóji, ve Vučigrade na Murteru, kterou už jsme chytili na druhý pokus. Noc byla klidná a ráno jako z pohádky.
Další dny se nesly v poklidu nic mimořádného. Koupání, opalování, plachtění, ralax a nocování na kotvě v zátokách pod hvězdnou oblohou až do konce týdne. Jediné co mně ještě štvalo, byl hloubkoměr, který ječel na západní straně Žirje který jsme obeplouvali i na 100m hloubce a ani kamera pod vodou nenašla důvod proč. Pak jsem se tady dočetl, že to je pro něj moc veliká hloubka, tak asi proto, nebo vzduchové bubliny. Měl jsem trochu obavu, jak to bude s tankováním, ale byli jsme asi 5tí ve frontě a vše proběhlo na jedničku. Pohlídal jsem si vynulování počítadla, dotankoval jsem 11l nafty, pistoli jsem nadzvedl asi třikrát a skutečně jsem tam víc nedostal. To snad nestálo ani za to. K molu jsem to dal jako starý mazák, je vidět, že za týden se člověk s lodičkou docela zžije. Převzetí lodě byla také chvilka, zřejmě dobré připlutí k molu, pořádek v lanech i na palubě a úsměv na tváři tomu výrazně pomohl.
Co potřebuji zlepšit a v čem poradit:
1/Odplutí od mola, po dlouhé době znovu za sebe u kormidla=nervozita , strach z karambolu
2/Udělat bez odkladu okamžitě hned to co člověka napadne a to nejen refování
3/Nedaří se mi REčko vždycky ztratím rychlost, ať už dělám ostrý nebo pozvolný obrat, občas jsem musel nakopnout motor, abychom v tom větru nedělali oslí kolečko. První den.
4/Na jednu stranu mi loď vždy stoupala lépe
Tak to byla moje úspěšná první samostatná plavba.
Letos mám zamluvenou Dufour 38, už se těším.
Díky za rady a za podporu.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
První tři body jsou standard nováčka na lodi.
Spravíš je tréningem a praxí.
Že loď stoupá na jednu stranu lépe než na druhou, je běžný jev, se kterým se potkávám i po mnoha letech. Příčin může být tisíc. Nemá cenu se tím zabývat na půjčené lodi. Naučíš se s tím žít a pracovat.
Gratulace ke zvládnutí první plavby jen s úzkou rodinou. To je skutečně dobrý výsledek.
Jen dál. Čím budeš mít více napluto, tím to bude všechno lepší.
Spravíš je tréningem a praxí.
Že loď stoupá na jednu stranu lépe než na druhou, je běžný jev, se kterým se potkávám i po mnoha letech. Příčin může být tisíc. Nemá cenu se tím zabývat na půjčené lodi. Naučíš se s tím žít a pracovat.
Gratulace ke zvládnutí první plavby jen s úzkou rodinou. To je skutečně dobrý výsledek.
Jen dál. Čím budeš mít více napluto, tím to bude všechno lepší.
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Nepodařené réčko je chyba. V případě rozbitého motoru to může být problém.
Častou chybou začátečníků je, že réčko začínají povolením (vyflatrováním) genuy, tedy že ji povolují moc brzo.
Genu máš povolovat, až když ti ji vítr prolomí ze závětří. Takto prolomená genua ti pomůže otočit příď.
Problém s réčkem bývá pouze u lodí se samopřehazovací kosatkou.
Lodě stoupají na obě strany stejně. To že loď stoupá na jednu stranu lépe než na druhou je jen klam. Může to být proudem, stáčením větru při poryvech, směrem vln, nikoliv však lodí.
Častou chybou začátečníků je, že réčko začínají povolením (vyflatrováním) genuy, tedy že ji povolují moc brzo.
Genu máš povolovat, až když ti ji vítr prolomí ze závětří. Takto prolomená genua ti pomůže otočit příď.
Problém s réčkem bývá pouze u lodí se samopřehazovací kosatkou.
Lodě stoupají na obě strany stejně. To že loď stoupá na jednu stranu lépe než na druhou je jen klam. Může to být proudem, stáčením větru při poryvech, směrem vln, nikoliv však lodí.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
RACEK píše:.......
Lodě stoupají na obě strany stejně. To že loď stoupá na jednu stranu lépe než na druhou je jen klam. Může to být proudem, stáčením větru při poryvech, směrem vln, nikoliv však lodí.
Tak je to na majitelské lodi.
Na chraterovce se setkáš s kdečím, co je na jednu stranu jinak než na druhou. Nemá cenu to řešit. To bys musel opravovat/upravovat na lodi spoustu věcí. Např. nastavení otěžových vozíků, nebo nastavení stěhů, vantů a sálingů a já nevíc co jiného na té lodi může být. Někdy je to jenom nastavení větroměru (nejbanálnější závada). Prostě nestojí za to tím ztrácet čas. Dá se plout s tím, že loď na jednu stranu stoupá líp na druhou hůře.
Nejhorší jsou lidé, kteří začnou na lodi nastavovat cokoliv, ničemu nerozumí a roz.s.rou co se dá. Po takových lidech převzít loď je dílo. Bohužel se to stává.
Proud, stáčení větru a všechno další vně lodě ovlivňují stoupání taky. V tom má Racek pravdu.
- mipe
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 101
- Registrován: čtv lis 26, 2009 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Bratislava
K tomu RE - pred obratom naber rýchlosť odpadnutím. Ak je to možné, aspoň cez 3 kn. Urob si pred obratom v hlave námer na budúci kurz - výsledný po obrate. Ak je na dohľad pevnina, je to jednoduché - nájdi si bod na pevnine, kam má smerovať prova po obrate. Ak si na šírom mori, tak aby si po obrate nestratil orientáciu, pomôže Ti anemometer. Ak teda križuješ proti vetru 30° , musíš urobiť obrat 60°. Čas na prácu kosatníka, dobre popísal Racek. Aj rahno hlavnej plachty dá vedieť keď sa pohne, že laterál lode prechádza cez vietor a treba začať ťahať kosatku. Ak je to včas a kosatník je rýchly, tak netreba nič ťahať, vietor to urobí sám a kosatník len navíja. Kormidelník už len vyrovná kurz na vopred zvolený bod na pevnine, alebo na kurz na anemometri, prípadne na kompase. Takto sa dá vyhnúť hodinám.
- Sidney
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: pon črc 01, 2013 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha-východ
REčko houknu až když se gena prolomí. Příště si zkusím tahat otěže sám je pravda, že holky nemají takovou sílu a rychlost, malá vysekávala, velká dotahovala, ale tu genu přece přefoukne vítr sám, jen je ji potřeba dotáhnout. Je pravda, že šly vlny a dost foukalo a to jsou chvíle kdy paní nedostanu za kormidlo. Teď si uvědomuji jestli jsem si loď moc nepřetáčel sám, protože jsem dělal obraty zhruba o 90°, (odhad) stoupali jsme určitě pod větším úhlem než je 30°, protože vlny s námi házely a nechtěl jsem aby gena flatrovala. Příště si zkusím odečíst ° z kompasu. Nemůže v těchto zhoršených podmínkách rozhodovat i setrvačnost lodě? Rychlost lodě před RE byla kolem 5 uzlů po obratu tak1,5-2 uzle, nemyslím si, že by jsme byli pomalí, ale stejně nám to bralo příď.
Je mi jasné, že to je chyba, ale nedělám RE blízko u břehu, zvláště když tolik fouká. Zkusím najít log a dát ho sem.
Je mi jasné, že to je chyba, ale nedělám RE blízko u břehu, zvláště když tolik fouká. Zkusím najít log a dát ho sem.
mipe píše:Ak teda križuješ proti vetru 30° , musíš urobiť obrat 60°
Začal jsi dobře, řekl bych výborně, ale ten konec je špatně. Úplně špatně.....


Věřím že i sám to tak neděláš. Když děláš obrat, správně si před ním určíš nový kurz. Ať bod na pevnině, nebo stupně na kompasu. Ale ten úhel o který točíš, je min. 90°. Když jsem sám a dělám obrat pomocí autopilota, tak i 100°. Tak jako před obratem tak i po něm potřebuješ nabrat rychlost a až pak může jít na těch svých 60°. Pokud to loď dá, jakože charterovky moc ne. Ale to je jedno. Podstatné je, že obracím na bod který je na traverzu lodě.
mipe píše:... že laterál lode prechádza cez vietor ...
Nevím, nějak mě to neleze. Podélnou osu lodě jsem nějak s laterálem nikdy nespojoval. Není laterál o něčem jiném? Jenom se ptám, třeba jsem žil v bludu....
Jinak samozřejmě že když windmetr ukazuje stoupání 30°na vítr, není to skutečné stoupání ani náhodou. Máme i nějaký drift, že? Pak je otázkou jestli sledujeme vítr skutečný nebo zdánlivý...
Pravdu ukáže až track na GPS. Kdo ji má před sebou, ví to hned a může s tím něco dělat. Nebo být spokojený

- mipe
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 101
- Registrován: čtv lis 26, 2009 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Bratislava
Ufff, tých +-60° som myslel ako výsledok manévru, isteže to v rýchlosti pretočíš viac. Je to však vhodný bod pre návrat kormidla, za tých 60° ženie zotrvačnosť. Toto je už však ťažká debata, či zostať a ako dlho odpadnutý po obrate (sila vetra, rýchlosť). Ty radíš ako nabrať znovu rýchlosť (správne), a ja ako neurobiť hodiny. Filozofovať sa dá do nekonečna: keď skončíš obrat na nových 30° , nepotrebuje kosatník - ten čo ťahá oťaž takmer žiadnu silu. Ak na 90°, a nestihol dotiahnuť na hotovo, už má predobočák a nadrie sa. Ak to bolo viac ako 90 a so stratou rýchlosti, už možno počítať hodiny...
Namiesto laterálu som si mal zahryznúť do jazyka, isteže nejde o pozdĺžnu os lode. Beriem späť.
Namiesto laterálu som si mal zahryznúť do jazyka, isteže nejde o pozdĺžnu os lode. Beriem späť.
Mipe já to bral tak jak jsem to z tvého výkladu pochopil a jak by to myslím pochopil každý z nováčků kteří zde čerpají informace. Nebudu se možná mýlit, když napíšu že to tak pochopil i Sidney, když reagoval: "Teď si uvědomuji jestli jsem si loď moc nepřetáčel sám, protože jsem dělal obraty zhruba o 90°". Napsal jsem snad i to že věřím, že to tak neděláš.
Jde o to, jasně a srozumitelně člověku vysvětlit, jak ten obrat má udělat. Když napíšeš holou větou "o 60°", i když to tak nemyslíš, nováček se to tak bude snažit udělat. To jak jsem to rozepsal je potřeby pokaždé vysvětlit a někdy i několikrát opakovat. Protože nováčci jsou prostě různé. Stojím za ním, chystáme se k obratu, ukážeme si co máme na traverzu a tam musí rychlým obratem směřovat příď. Dotáhnou se plachty a může si odpadnout. To je má praxe.
Jinak Sidney, tak jak to já z tvého popisu beru, asi tolik. RÉčko, samotné přehoupnutí lodě z jedné strany větru na druhou, vyžaduje nějakou dopřednou rychlost a hlavně rychlost obratu. Při RÉ na nic nečekám, zeptám se Připraveni? - Připraveni! - Točím! a na jeden brnk otočím kormidlem na požadovanou stranu. Nezkušený kosatník u závětrné drží otěž dokud neusoudím správný okamžik a nezakřičím dopředu domluvené Teď! V ten okamžik odmotá lano z vinchny a pustí je!!! Né že je pomalu povoluje.
Loď se proti větru nedostane jinak než setrvačností. Čím pomaleji pluje tím je kratší doba po kterou je ochotna bez pohonu sama proti větru plout. A obráceně.
Takže resumé, já si myslím, že to bude v rychlosti otočení kormidla. Nevykrajuješ si tu zatáčku do velkého oblouku?
EDIT: Také mám z loňska jednu pěknou "zmijovku". To jsem byl s kurzantama na prvním seznámení s lodí.

Jde o to, jasně a srozumitelně člověku vysvětlit, jak ten obrat má udělat. Když napíšeš holou větou "o 60°", i když to tak nemyslíš, nováček se to tak bude snažit udělat. To jak jsem to rozepsal je potřeby pokaždé vysvětlit a někdy i několikrát opakovat. Protože nováčci jsou prostě různé. Stojím za ním, chystáme se k obratu, ukážeme si co máme na traverzu a tam musí rychlým obratem směřovat příď. Dotáhnou se plachty a může si odpadnout. To je má praxe.
Jinak Sidney, tak jak to já z tvého popisu beru, asi tolik. RÉčko, samotné přehoupnutí lodě z jedné strany větru na druhou, vyžaduje nějakou dopřednou rychlost a hlavně rychlost obratu. Při RÉ na nic nečekám, zeptám se Připraveni? - Připraveni! - Točím! a na jeden brnk otočím kormidlem na požadovanou stranu. Nezkušený kosatník u závětrné drží otěž dokud neusoudím správný okamžik a nezakřičím dopředu domluvené Teď! V ten okamžik odmotá lano z vinchny a pustí je!!! Né že je pomalu povoluje.
Loď se proti větru nedostane jinak než setrvačností. Čím pomaleji pluje tím je kratší doba po kterou je ochotna bez pohonu sama proti větru plout. A obráceně.
Takže resumé, já si myslím, že to bude v rychlosti otočení kormidla. Nevykrajuješ si tu zatáčku do velkého oblouku?

EDIT: Také mám z loňska jednu pěknou "zmijovku". To jsem byl s kurzantama na prvním seznámení s lodí.

- Sidney
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: pon črc 01, 2013 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha-východ
Zkoušel jsem to jak větším obloukem tak i ostrým a výsledek byl podle mně hodně podobný ne-li stejný. Řeknu připravte se budeme točit, ty budeš vysekávat a ty tahat až řeknu a pak když, jak jsem psal výše vezmu za kormidlo a gena se prolomí dovnitř, dám povel "teď" mladá lano z vinšny vytrhne směrem nahoru a většinou tu otěž pustí, aby se o ni nespálila, je to dílem okamžiku. Na druhé straně se rukama lano přes vinšnu dotáhne a pak klikou došponuje. Je fakt, že při tomto manévru na hlavasku moc nekoukám, spíš na to aby sebou gena dlouho nemlátila ve větru. Asi jsem nenapsal, že jsme měli zrefovanou jak hlavasku tak i genu. Moře, vlny nám přídí házely ze strany na stranu. V dalších dnech když už byl vítr i vlny mírnější, nám REčko šlo bez toho, že by nás to přetáčelo.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Při všech školeních nových námořníků se zdůrazňuje nutnost navigační přípravy.
Pokud dodržíš, budeš mít větší klid.
Pokud se na to vykašleš, užiješ si mnohem více adrenalinu. V případě, že se Ti povede loď nepoškodit a vrátit včas do výchozí mariny, může to být O.K.
Pokud v důsledku nepřipravenosti plavby poškodíš loď nebo nestihneš se vrátit včas, je to prů.er.
Osobně patřím k těm, kteří zdůrazňují nutnost důkladné přípravy. Zvláště u začátečníků.
Riziko nepřipravit se je na můj vkus příliš velké.
Pokud dodržíš, budeš mít větší klid.
Pokud se na to vykašleš, užiješ si mnohem více adrenalinu. V případě, že se Ti povede loď nepoškodit a vrátit včas do výchozí mariny, může to být O.K.
Pokud v důsledku nepřipravenosti plavby poškodíš loď nebo nestihneš se vrátit včas, je to prů.er.
Osobně patřím k těm, kteří zdůrazňují nutnost důkladné přípravy. Zvláště u začátečníků.
Riziko nepřipravit se je na můj vkus příliš velké.
- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
Styl otacky proti vetru taky hodne zalezi na typu plachetnice a na tvaru kýlu. Naprííklad u zavodních lodí s plochým dnem a dlouhým kýlem se da udelat tack rychle a beze ztraty rychlosti. U bachratejch lodi je rychla otacko temer pokazdé spojená ze stratou rychlosti proto se vyjizdeji oblouky. Neztratit rychlost je opravdu velke umeni a u pohodoveho rekreacniho jachtingu bych to neresil, tedy pokud se lod nezastavi. Podle mne neexistuje plachetnice, ktera stoupa na obe dve strany stejne, to asi nejde technicky provest. Pri prehazovani kosatky to chce trochu cit na moment kdy prebiha, pote dotahnout otez a posleze trochu povolit. O uhlu otacky proti vetru nema asi cenu diskutovat, protoze zalezi na trimu kosatky. U cruising plachet se neda jet dostatecne bohate proti vetru. Jinak hezky cteni.
- jajarin
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 430
- Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
- Reputace: 25
- Bydliště: Nymburk
Napíšu, jak dělám réčko sám. Jelikož jezdím s manželkou sám, většinou na 32 bavarii. Manželka zásadně, když je něco třeba tak neposlouchá a má nejcíc jiné práce. Kormidelní kolo přitahnu středovou matkou, aby šlo ,,těžce". přelezu před kormidlo připravím si oba provazy od geni.
Kormidlem otočím tak aby loď se začala stáčet proti větru.Jakmile ztratí geňa tak vyseknu provaz ze záseku odmotám z vinčny a pustím (na honci mám vždycky uzel, aby se provaz celej neuvolnil. Loď se přetáčí, tahám za druhý provaz, jakmile loď se dostane ,,přes vítr a nehrozí že se nedotočí, dám kormidlo rovně, loď se přestane otáčet a geňu dotáhnu a zaseknu, většinou už nemusím dotahovat nebo jenom málo.Když to namakáš tak je to lepší než s někým. Na 44bavarii to taky není problém.
Kormidlem otočím tak aby loď se začala stáčet proti větru.Jakmile ztratí geňa tak vyseknu provaz ze záseku odmotám z vinčny a pustím (na honci mám vždycky uzel, aby se provaz celej neuvolnil. Loď se přetáčí, tahám za druhý provaz, jakmile loď se dostane ,,přes vítr a nehrozí že se nedotočí, dám kormidlo rovně, loď se přestane otáčet a geňu dotáhnu a zaseknu, většinou už nemusím dotahovat nebo jenom málo.Když to namakáš tak je to lepší než s někým. Na 44bavarii to taky není problém.
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Sidney píše:Je fakt, že při tomto manévru na hlavasku moc nekoukám, spíš na to aby sebou gena dlouho nemlátila ve větru.
To je možná právě chyba. Mě (kdysi) naučili jednoduché pravidlo : uvolnit návětrnou otěž kosatky teprve v okamžiku, když ráhno přejde přes osu lodě, což, pravda, většinou vede i k prolamování kosatky a pro točivější lodě bych to asi nazval hyperkorektním postupem, ale je fakt, že jsem ani jako úplný zelenáč, neměl díky této metodě s réčky žádný problém. A kormidlem musíš točit hbitě, ale to už ti napsal Baharis.
Wlady
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Ta potřeba provazu je dle mého relativní, jako skoro všechno
Máš pravdu, pkud už příď přešla přes vítr, pokud ne, tak ten "provaz" genu přidrží na původním místě a ta díky tomu pomůže přetočit příď...
Samo, máš li dostatečnou rychlost a točivější loď, tak je to zbytečné... všechno je to o citu a praxi. Ale jak jsem výše psal, mě tahle metoda ze začátku dost pomohla.
Wlady

Máš pravdu, pkud už příď přešla přes vítr, pokud ne, tak ten "provaz" genu přidrží na původním místě a ta díky tomu pomůže přetočit příď...
Samo, máš li dostatečnou rychlost a točivější loď, tak je to zbytečné... všechno je to o citu a praxi. Ale jak jsem výše psal, mě tahle metoda ze začátku dost pomohla.
Wlady
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host