Mikro trimaran
Moderátoři: vilma, Pepa, david
Mikro trimaran
Ahoj vespolek,
před časem jsem na tomto fóru vyhrožoval, že chci přestavět starý trup Finna na mikro trimaran.
Po cca 14ti člověko-dnech práce to vypadá takto:
http://img28.imageshack.us/img28/3526/25042011053.jpg
http://img194.imageshack.us/img194/9607/25042011058.jpg
Hmotnost je zatím cca 190 kg trup + 2x 18 kg je základ dosud nedokončených plováků. Délka lodi 5m (0,5m na zádi je přidáno, šířka rozložená bude 3,5m, složená 2m. "Stojná výška" v kajutce je 1,2m.
Výhledově bych se chtěl dostat na cca 220 kg trup a 2x 25 kg plováky.
Zatím je spousta věcí nedodělaná a obrázky jsou opravdu prvý nástřel a náhled na celkovou geometrii provizorně smontované sestavy.
Plováky doznají asi nějaké změny, určitě snížím o kousek jejich výšku.
Mějte se
jarda
před časem jsem na tomto fóru vyhrožoval, že chci přestavět starý trup Finna na mikro trimaran.
Po cca 14ti člověko-dnech práce to vypadá takto:
http://img28.imageshack.us/img28/3526/25042011053.jpg
http://img194.imageshack.us/img194/9607/25042011058.jpg
Hmotnost je zatím cca 190 kg trup + 2x 18 kg je základ dosud nedokončených plováků. Délka lodi 5m (0,5m na zádi je přidáno, šířka rozložená bude 3,5m, složená 2m. "Stojná výška" v kajutce je 1,2m.
Výhledově bych se chtěl dostat na cca 220 kg trup a 2x 25 kg plováky.
Zatím je spousta věcí nedodělaná a obrázky jsou opravdu prvý nástřel a náhled na celkovou geometrii provizorně smontované sestavy.
Plováky doznají asi nějaké změny, určitě snížím o kousek jejich výšku.
Mějte se
jarda
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
ahoj Jardo, to stavíš takhle venku nebo je to venku jen kvůli focení? Máš to aspoň nějak podložený do roviny (vodováhu jsem zaregistroval)? Vidím tam nějakou PU pěnu - jestli je to "obyč" stavební, tak pozor na její nasákavost (resp. její užití v nevhodných místech).
Ale jinak ti fandím. Až TO bude na vodě, užiješ si spousty legrace
Ale jinak ti fandím. Až TO bude na vodě, užiješ si spousty legrace

ficcus píše:to stavíš takhle venku nebo je to venku jen kvůli focení?
Ahoj Ficcusi,
díky za morální podporu. Stavím to takto venku a doufám, že ty roviny budou na křivém pozemku alespoň trochu sedět. Rozměry jsem kontroloval a mělo by to být vše symetrické vúči ose. Dokonce se zdá, že je loď pravolevě vyvážená a neklopí se na bok.
Navíc počítám s finálním nastavením sklonu ramen až na vodě, s možností dodatečné změny sklonu ramen.
Té pěny je tam minimum, to vypěněné je většinou PU lepidlo D4 a to by mělo být vodovzdorné a navíc to ještě seříznu a tence přelaminuji epoxem.
Měj se
jarda
Ahoj Jardo
být tebou přehodnotil bych šířku těch plováků,při těchto rozměrech se ti budou nořit hluboko do vody a potom přetáčet loď. A s tou váhou jsi velký optimista můj odhad váhy celku po laminování a nátěru je kolem 500 kg!!! A jak vyřešíš stěžeň a ráhno? Nezdá se mi že ti původní stěžeň s ráhnem vyjde nad kajutu a nezapomeň že stěžeň na Finnu je otočnej a drží ho paluba. Držím palce.
Roler
být tebou přehodnotil bych šířku těch plováků,při těchto rozměrech se ti budou nořit hluboko do vody a potom přetáčet loď. A s tou váhou jsi velký optimista můj odhad váhy celku po laminování a nátěru je kolem 500 kg!!! A jak vyřešíš stěžeň a ráhno? Nezdá se mi že ti původní stěžeň s ráhnem vyjde nad kajutu a nezapomeň že stěžeň na Finnu je otočnej a drží ho paluba. Držím palce.
Roler
Re: Mikro trimaran
Jardasu píše:Ahoj vespolek,
před časem jsem na tomto fóru vyhrožoval, že chci přestavět starý trup Finna na mikro trimaran.
Po cca 14ti člověko-dnech práce to vypadá takto:
http://img28.imageshack.us/img28/3526/25042011053.jpg
http://img194.imageshack.us/img194/9607/25042011058.jpg
Hmotnost je zatím cca 190 kg trup + 2x 18 kg je základ dosud nedokončených plováků. Délka lodi 5m (0,5m na zádi je přidáno, šířka rozložená bude 3,5m, složená 2m. "Stojná výška" v kajutce je 1,2m.
Výhledově bych se chtěl dostat na cca 220 kg trup a 2x 25 kg plováky.
Zatím je spousta věcí nedodělaná a obrázky jsou opravdu prvý nástřel a náhled na celkovou geometrii provizorně smontované sestavy.
Plováky doznají asi nějaké změny, určitě snížím o kousek jejich výšku.
Mějte se
jarda
Ahoj,
před několika lety jsem napsal příspěvek v úvodu, loď jsme dostavěli a podnikli několik cest na Mazury, německá jezera, do oblasti Stockholmského archipelu.
Postupem času se ukázalo, že by bylo třeba udělat několik změn a tak mne napadlo využít trup Finna, který jsem měl nečinně uskladněn na zahradě a udělat z něj mladšího bratříčka výše zmíněného trimaránku.
Výsledek můžete vidět na http://jardasu.rajce.idnes.cz/Old_Finn/
Při zkušební jízdě na Lipně jsem objevil pár nedostatků a tak nyní předělávám plováky (ty jsem pro nedostatek času použil původní ze staršího trimaránku).
Pár dat:
délka 4,5 m Finna + cca 0,8m prodloužení
šířka rozložená 3,5 m
hmotnost včetně vozíku do 630 kg (povolená hmotnost na kouli našeho auta) - je ovšem nutno vyklidit loď. S naloženou lodí věcmi jsem se dostal na 780 kg, což byl trochu šok.
Stavba začala v dubnu a skončila v půli srpna, času bylo málo, převážně jen o víkendech a to ještě záleželo na počasí. Stavěl jsem venku, pod párty stanem 6x3m.
Co jsem změnil proti původnímu trimaránku:
lépe vyřešená lůžka,
v lodi zůstala sklápěcí ploutev z Finna
vznikl samovylévací kokpit
rozšířený prostor v kajutce, v oblasti nad plováky, využitý jako poličky,
teleskopické vysouvání plováků, není třeba je rozebírat (nyní je zužuji ve střední části z původních cca 35 cm šířky na cca 22 cm).
sklápění stěžně pomocí "mrtvého muže"
teleskopické schůdky do vody.
- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 37
- Bydliště: Hlavná dedina SK
Andrejjeep píše:Ahoj
Gratulujem. Vyzerá to impozantne. Ako sa s tým plána, nakoľko je dosť veľká výška boku (za čo mňa pranierovali na prekreslenej Setke).
čo dodať, dolať detaily a užívaj.
A.D.
Ahoj Andreji,
Díky za ohodnocení. Výška boku je cca: původní výška boku Finna (ponor je proti standardní okruhovce o cca 10 cm vyšší), takže cca 10 - 20 cm + 20 cm (překližka 9mm) +30 až 40 cm (přesazení nad plováky), to je v kokpitu cca 70 cm nad hladinu. Jinak taky: podlaha kokpitu je cca 7 až 10 cm nad hladinou, výška sedaček necelých 50 cm a bočnice cca 10 cm, což zase odpovídá těm 70 cm výšky volného boku.
Loď jezdí normálně, není to sice klasický štíhlý trimaran, takže to není žádné žihadlo, ale my vzhledem k vyššímu věku preferujeme spíše turistiku a větší pohodlí a to i takto malá lodička poskytuje. Obrovskou výhodou je minimální ponor. Je-li na místě cca 25 až 30 cm vody, jsme v pohodě. Náklony jsou minimální, celý plovák jsme dosud nikdy nezanořili.
Příští rok bychom chtěli zkraje sezóny navštívit Balaton (určitě se ozveme s prosbou o rady) a potom snad Chorvatsko. Jako další cíle máme finská jezera a ještě jednou Švédsko. Takže plány by byly, ale člověk míní a vyšší moc mění.... tak nám snad ta vyšší moc bude příznivá.
- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 37
- Bydliště: Hlavná dedina SK
Andrejjeep píše:Tak to si ma prekvapil, z fotiek som mal dojem že je to hodne viac ako len cca 70cm. Po hornú hranu kajuty som mal dojem že to je tak cca okolo 1 m.
Možno sa ešte pohrať s farbami aby to nebolo také jednotvárne, a trimaran k svetu.
A.D.
V kajutce je "stojná výška" 1,2 m, 90 cm prostoru nad sezením na lůžku, horní hrana kajutky je skutečně těch Tebou odhadovaných cca 1 metr nad vodou. Oněch 70 cm nad vodou je v kokpitu.
Nápis máme, ale nestihli ho nalepit, barvičky budou asi ve formě tmavé lišty na hranách a možná podlouhlého okna z tmavého plexi.
- Corwin
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 291
- Registrován: úte kvě 31, 2011 2:00 am
- Reputace: 9
- Bydliště: Praha / Stará Boleslav
Ahoj - gratuluju - vypadá fo funkčně
Je vidět, že už je to druhá generace
Líbí se mi uchycení motoru a schůdků, které nezasahují do průchozí části koopitu - super.
Váha lodi mne tedy také docela překvapila (!) - i když té překližky a výztuh je tam fakt docela dost...
Lodička zatím vypadá jako velký bílý blok - nic moc. Ale až se přidají lišty o kterých píšeš a okna bude to zase o něčem jiném.
Myslím, že téhle loďičce by slušela i kulatá okna - třeba jako má např. MORNING TIDE 14 tady:
http://www.selway-fisher.com/PCup16.htm
Hodně radosti s lodičkou.
Mimochodem - už se povedlo prodat střední trup gen. 1?
C.


Líbí se mi uchycení motoru a schůdků, které nezasahují do průchozí části koopitu - super.
Váha lodi mne tedy také docela překvapila (!) - i když té překližky a výztuh je tam fakt docela dost...
Lodička zatím vypadá jako velký bílý blok - nic moc. Ale až se přidají lišty o kterých píšeš a okna bude to zase o něčem jiném.
Myslím, že téhle loďičce by slušela i kulatá okna - třeba jako má např. MORNING TIDE 14 tady:
http://www.selway-fisher.com/PCup16.htm
Hodně radosti s lodičkou.
Mimochodem - už se povedlo prodat střední trup gen. 1?
C.
Corwin píše:Ahoj - gratuluju - vypadá fo funkčněJe vidět, že už je to druhá generace
Líbí se mi uchycení motoru a schůdků, které nezasahují do průchozí části koopitu - super.
Váha lodi mne tedy také docela překvapila (!) - i když té překližky a výztuh je tam fakt docela dost...
Lodička zatím vypadá jako velký bílý blok - nic moc. Ale až se přidají lišty o kterých píšeš a okna bude to zase o něčem jiném.
Myslím, že téhle loďičce by slušela i kulatá okna - třeba jako má např. MORNING TIDE 14 tady:
http://www.selway-fisher.com/PCup16.htm
Hodně radosti s lodičkou.
Mimochodem - už se povedlo prodat střední trup gen. 1?
C.
Ahoj,
to okénko si představuji takto
http://corsairmarine.com/wp-content/upl ... 02/C28.png
Původní trup už slouží, doufám, že k radosti, jako malý motoráček rybářům na Slapech.
Ahoj,
pěkná a hlavně relativně rychlá práce. Souhlasím s Corwinem a přimlouvám se za kulatá okna. Koneckonců je to "Old Finn" a žádná moderní high - tech potvora. A "starým " lodím kulatá okna sluší.
Jakou máš technologii na vysouvání a zasouvání plováků ? Ruční práce?
Vodnímu tuláctví zdar........
I.
pěkná a hlavně relativně rychlá práce. Souhlasím s Corwinem a přimlouvám se za kulatá okna. Koneckonců je to "Old Finn" a žádná moderní high - tech potvora. A "starým " lodím kulatá okna sluší.
Jakou máš technologii na vysouvání a zasouvání plováků ? Ruční práce?
Vodnímu tuláctví zdar........
I.
Ismael píše: Jakou máš technologii na vysouvání a zasouvání plováků ? Ruční práce?
I.
Každý teleskopický nosník je z Al. trubky, vnější průměr 100 mm, síla stěny 2 mm a do ní vsunuta Al trubka 90 mm se sílou stěny 3 mm. Dle výpočtu zetě by každá při vysunutí o 80 cm měla s velkou rezervou unést cca 200 kg. Takže je to zjevně předimenzované.
Aby to nevaklalo, udělal jsem na koncích vysunutí krátká pouzdra ze skelné tkaniny prosycená lepidlem D4.
Plováky vysouvám ručně před spuštěním lodi na vozíku.
packa píše:zarazila me ta kombinace skelne tkaniny a D4-jakou to ma vyhodu proti epoxidu nebo polyesteru?
sliboval jsem si od toho, že D4 napěňuje a přitom je měkčí než epoxi a že by to tedy mohlo lépe a pružně zatěsnit a v případě, že by se to neosvědčilo, šlo by to lépe odstranit. Napatlal jsem vnitřní trubku na konci a v prostoru maximálního vysunutí úzkým páskem skleněné tkaniny, prosytil D4, zabalil lepící páskou a to vše zasunul do vnější trubky a nechal "nakynout". Zatím to fungovalo a kdyby ne, dá se to snadno odstranit.
Ahoj,
tak jsem dal na radu kolegů - viz níže a přidělal ta kulatá okénka a boční lišty.
Také jsem zúžil plováky.
Jeli jsme na zkušební jízdu na Balaton a vrátili se před 14 dny.
Musím se podělit o "veselou historku z natáčení" , kdy nám prvý den, za jízdy s malou kosatkou cca 4 m2, trochu víc fouklo a zlomil se stěžeň. No nic lepící páska a provaz to spravily a s torzem stěžně jsme odjeli vše, co jsme odjet chtěli.
Přestáli jsme ve zdraví, ukryti v závětří, i tu vichřici, co funěla na Dunajském setkání. Na Balaton přišla kolem půlnoci.
Ne, že bych to komukoliv přál, ale někdy by se mohlo i hodit nouzové oplachtění, které spočívalo v napnutí genakeru tak, že původní otěžové oko jsem přidělal na vrchol provizorního stěžně a do původně vrcholového oka jsem dal otěže. Loď kupodivu jela a to docela svižně i na slabý vítr.
Také doporučuji nechat si u neregistrované lodě vystavit osvědčení o vlastnictví lodě od Československého Lloyda. Při policejní kontrole i v marině se s tímto papírem spokojili.
tak jsem dal na radu kolegů - viz níže a přidělal ta kulatá okénka a boční lišty.
Také jsem zúžil plováky.
Jeli jsme na zkušební jízdu na Balaton a vrátili se před 14 dny.
Musím se podělit o "veselou historku z natáčení" , kdy nám prvý den, za jízdy s malou kosatkou cca 4 m2, trochu víc fouklo a zlomil se stěžeň. No nic lepící páska a provaz to spravily a s torzem stěžně jsme odjeli vše, co jsme odjet chtěli.
Přestáli jsme ve zdraví, ukryti v závětří, i tu vichřici, co funěla na Dunajském setkání. Na Balaton přišla kolem půlnoci.
Ne, že bych to komukoliv přál, ale někdy by se mohlo i hodit nouzové oplachtění, které spočívalo v napnutí genakeru tak, že původní otěžové oko jsem přidělal na vrchol provizorního stěžně a do původně vrcholového oka jsem dal otěže. Loď kupodivu jela a to docela svižně i na slabý vítr.
Také doporučuji nechat si u neregistrované lodě vystavit osvědčení o vlastnictví lodě od Československého Lloyda. Při policejní kontrole i v marině se s tímto papírem spokojili.
- Corwin
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 291
- Registrován: úte kvě 31, 2011 2:00 am
- Reputace: 9
- Bydliště: Praha / Stará Boleslav
Re: Mikro trimaran
Gratuluji k užití si dovolené i přes nepřízeň vybavení (to byl původní Finovský stěžeň - dřevo(?)) a i k rozhodnutí ohledně kulatých okének - moc "Old Finovi" sluší....
Asi taky začnu shánět nějaký starší trup
Ale když vidím jak mi jde pomalu práce na mém projektu mikrotrimaranu - z kánoe - tak zatím asi ještě ne (až dostavím barák a trochu povyrostou děti...). Teď už jsem ale na dobré cestě, alespoň s kánoi a motorem vyplout na Labe. Dnes mi začíná dovolená, tak třeba už v pondělí
Hodně šťastně naplutých mílí a spoustu zážitků....
PS: jak složité a drahé je to osvědčení od Loyda?
C.
Asi taky začnu shánět nějaký starší trup

Ale když vidím jak mi jde pomalu práce na mém projektu mikrotrimaranu - z kánoe - tak zatím asi ještě ne (až dostavím barák a trochu povyrostou děti...). Teď už jsem ale na dobré cestě, alespoň s kánoi a motorem vyplout na Labe. Dnes mi začíná dovolená, tak třeba už v pondělí

Hodně šťastně naplutých mílí a spoustu zážitků....
PS: jak složité a drahé je to osvědčení od Loyda?
C.
Re: Mikro trimaran
Corwin píše:Gratuluji k užití si dovolené i přes nepřízeň vybavení (to byl původní Finovský stěžeň - dřevo(?)) a i k rozhodnutí ohledně kulatých okének - moc "Old Finovi" sluší....
Asi taky začnu shánět nějaký starší trup
PS: jak složité a drahé je to osvědčení od Loyda?
C.
Ahoj Corwine,
děkuji Ti za ocenění. Ničeho se neboj a jdi do toho hned, co se odkládá, nikdy nebude hotovo.
Stěžeň byl původní, dřevěný Finnovský. Asi jsem mu pomohl nějakou chybnou manipulací. Dnes mám volno a tak jsem nainstaloval náhradní - zase dřevěný a Finovský - stěžeň a spáchal nějaké vanty.
Osobně si myslím, že koncept přestavby trupu nějaké okruhovky v dobrém stavu je lepší, než stavba z gruntu nové lodi. Jednak je to rychlejší, spodní trup má optimální tvar okruhovky a přece jen se méně obávám nějaké konstrukční a technologické chyby při stavbě (blbě namíchaný epoxid, nevhodný materiál a podobně). Vlastní stavbu jsem zvládl o víkendech za necelé 4 měsíce. Takže žádné drama. Vřele doporučuji vše dělat s nerezovými vruty a Epoxidem.
Československý Lloyd mi dal papír za 500 Kč, stačí zavolat a domluvit se, jsou naprosto v pohodě.
S naší lodičkou chceme zanedlouho vyrazit na tři týdny do Chorvatska a příští rok, dá-li situace, na finská jezera + možná ještě jednou Stockholm, také alespoň na tři týdny, či víc.
Přeji Tobě i Tvé rodině příjemnou dovolenou a dětem fantastické prázdniny.
- MaM32
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 320
- Registrován: stř črc 30, 2014 2:00 am
- Reputace: 24
- Bydliště: Krnov
Re: Mikro trimaran
Obdivuhodné.
Asi bych taky po zkušenostech šel do osvědčeného trupu a na to nadstavbu,je to rychlejší,ale vše má své pro a proti.
Noc se mi tvůj trimaran líbí,ale ještě víc se mi líbí kde všude s ním pluješ.
Hodně štěstí
Asi bych taky po zkušenostech šel do osvědčeného trupu a na to nadstavbu,je to rychlejší,ale vše má své pro a proti.
Noc se mi tvůj trimaran líbí,ale ještě víc se mi líbí kde všude s ním pluješ.
Hodně štěstí

Re: Mikro trimaran
MaM32 píše:Obdivuhodné.
Asi bych taky po zkušenostech šel do osvědčeného trupu a na to nadstavbu,je to rychlejší,ale vše má své pro a proti.
Noc se mi tvůj trimaran líbí,ale ještě víc se mi líbí kde všude s ním pluješ.
Hodně štěstí
Díky MaM32e,
pořád vycházím z toho, že loď je lehký "bezpapírák" a z toho vyplývá snadná převozitelnost. Koupě továrně vyrobeného trimaranu je neuvěřitelná "raketa". V Tullnu se ceny malých trimaránů 24 - 26 stop pohybovaly mezi 50 000 - 100 000 Euro. Děs.... a navíc mi ty "levnější" připadly dost hanebně provedené. Myslím, že se dělají kdesi na koleně. Nezačištěný vnitřní laminát, nulová vnitřní výbava.
Konstrukce klasického trimaránu se vyznačuje velice štíhlým trupem, ve kterém je vskutku stísněný prostor. Navíc, pokud by snad došlo k destrukci ramen, vlastní trup se zcela určitě převrhne i bez rozvinutých plachet, čili ramena musí být skutečně kvalitně spočítána, vyrobena a uchycena. To se v amatérských podmínkách nedá zaručit.
Ten můj hybrid je schopen plout bez plachet i bez pomocných plováků. Pravda, daní za to je to, že to není loď schopná plout vysokou rychlostí jako skutečný trimaran. S plachtami bych se plout bez plováků neodvážil, přece jen jsem těžiště lodi i plachet významně zvýšil.
I Tobě a Tvé rodině přeji hodně štěstí

- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 37
- Bydliště: Hlavná dedina SK
Re: Mikro trimaran
Jardasu
Gratulujem k úspešnému koncu (aj keď slomený sťažeň, nie je bohviečo). Máš to moc fajn. A mám inšpiráciu keď ma omrzí stará okruhovka
A.
Gratulujem k úspešnému koncu (aj keď slomený sťažeň, nie je bohviečo). Máš to moc fajn. A mám inšpiráciu keď ma omrzí stará okruhovka

A.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti