jak na extrémní větry
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: jak na extrémní větry
Dnesni boure na Baltu u Nynäshamn jizne od Stokholmu. Refovat se nam nepodarilo.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: jak na extrémní větry
Pavel-Sulc píše:Jardo spis bych rekl dalsi zkuseny amater se selskym rozumem. Zadna kapacita.
Tím spíš by ses mohl vyvarovat absolutních tvrzení typu "V takových podmínkách refovat je hazard nebo vůbec to nejde." o manévrech, které renomovaní lidé popisují jako použitelné.
Stačí, když doporučíš nebo nedoporučíš.
Btw.
V životě se dají dělat věci mnoha způsoby, podle konkrétních podmínek. Jestliže něco neumím, neopravňuje mne to k tvrzení, že to nejde.
Tím méně, když si přečtu od renomovaného autora opak.
Nositelů a hlasatelů jedné pravdy jsem si užil do roku 1989 spoustu. Jsem rád, že jejich doba již skončila.
Re: jak na extrémní větry
JaOCZ píše:Podívej se na toto video: http://www.yachtingworld.com/video/skip ... -sails-517
v čase 4:58, kdy Skip Novak popisuje refování z 3. na 4. ref, nestojí proti větru.
Pratele, domnivam se, ze si tu lide vzajemne nerozumi v pojmech. V kontextu refovani hlavni plachty vyraz "refovat je treba proti vetru", znamena nasledujici:
vyostrit natolik, aby pri dostatecne povolene hlavni otezi nevyvijela hlavni plachta tah.
Nikdo nenavrhuje doslova "stat proti vetru".
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: jak na extrémní větry
Jarda 885 - již jsem tu psal jsem amatér a mé komentáře jsou určeny pro začátečníky a nezkušené jachtaře.
Vy kapitáni a admirálové mé rady nepotřebujete, sami víte nejlíp co a jak udělat a podělat.
Je na každém aby zvolil čemu důvěřuje a co umí. Politiku semnou nedisktuj, tu vůbec neumím.
Je divný svět.
Vládnou nám media. Čím větší nesmysl někdo vymyslí, tím je slavnější a media mají co psát a diskutovat. V záplavě informací co nás stíhají je třeba nová vlastnost člověka – rozhodnout co je pro mne důležitá a správná informace a co ne. Kdyby existovalo jen jedno řešení byl by život moooc fádní a nezajímavý.
Včera tu bylo 30C ve stínu a voda v zálivu je 23C. Fouká slabý SE 2m/sec.
Jdu naplnit vodu a naftu do lodě abych se uklidnil.. Mějte príma den přátelé..
Vy kapitáni a admirálové mé rady nepotřebujete, sami víte nejlíp co a jak udělat a podělat.
Je na každém aby zvolil čemu důvěřuje a co umí. Politiku semnou nedisktuj, tu vůbec neumím.
Je divný svět.
Vládnou nám media. Čím větší nesmysl někdo vymyslí, tím je slavnější a media mají co psát a diskutovat. V záplavě informací co nás stíhají je třeba nová vlastnost člověka – rozhodnout co je pro mne důležitá a správná informace a co ne. Kdyby existovalo jen jedno řešení byl by život moooc fádní a nezajímavý.
Včera tu bylo 30C ve stínu a voda v zálivu je 23C. Fouká slabý SE 2m/sec.
Jdu naplnit vodu a naftu do lodě abych se uklidnil.. Mějte príma den přátelé..
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: jak na extrémní větry
Pavel-Sulc píše:..............
Vy kapitáni a admirálové mé rady nepotřebujete, sami víte nejlíp co a jak udělat a podělat.
.............
Do téhle skupiny nepatřím, prosím, nezařazuj mne k těmto lidem.
Nikdy bych si nedovolil tak jednoznačný výrok jako "V takových podmínkách refovat je hazard nebo vůbec to nejde." o manévrech, které renomovaní lidé popisují jako použitelné.
Naopak. Jestliže se objeví informace popisující činnost, kterou neznám, snažím se zjistit jak se to dá udělat a proč se to tak dělá. Zvlášť pokud autor postupu je osoba všeobecně uznávaná.
- Stanislav
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 593
- Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
- Reputace: 50
- Bydliště: moře
Re: jak na extrémní větry
stalo se mi
během přeplavby z Kanady-Halifax do Anglie-Falmouth. Počasi v této oblasti určují níže, které jdou jedna za druhou. V našem případě to znamenalo cca 5 dní větru okolo 30 kn, maxima do 50 kn, (zdánlivý vítr), potom den až dva bez větru a potom znova vítr. Ty větry jsou označovány jako westerlies. Když to trvá více jak 12 hodin jsou k tomu odpovídající vlny. Během dne se síla větru mění, je potřeba pracovat s plachama. Všechny mé plachty jsou "klasické", tedy žádné rolování. Všechno jsme to dali s genou-kosatkou jedné velikosti. Při změně směru jsme pustili genu dolu a vytahli na sousedním druhou připravenou na vedlejším stěhu. Bylo to jednoduší, než protahovat plachtu přes babyštág. Vše s větrem zadobočním. Hlavní plachta - jen málo kdy byla nahoře celá, mám tam 3 refy a vystřídali jsme je všechny. Když už to přetáčelo moc, šla dolů celá. Vše se zadobočním větrem. Potom zajišťoval rovnováhu bezan, 2 refy, opět všechny manipulace se zadobočním větrem. Kdybych to měl otáčet, tak v těch vlnách by to byl očistec. Tohle bylo v pohodě, jenom je potřeba hlídat bagštágy, aby nedřely plachtu. Otočit loď ve větru okolo 35 kn, jenom s kosatkou (poslední týden jsme byli bez motoru) si dost dobře neumím představit. Podle toho co zde je popsáno a napsáno jsem dělal vše špatně. Tak nevím

během přeplavby z Kanady-Halifax do Anglie-Falmouth. Počasi v této oblasti určují níže, které jdou jedna za druhou. V našem případě to znamenalo cca 5 dní větru okolo 30 kn, maxima do 50 kn, (zdánlivý vítr), potom den až dva bez větru a potom znova vítr. Ty větry jsou označovány jako westerlies. Když to trvá více jak 12 hodin jsou k tomu odpovídající vlny. Během dne se síla větru mění, je potřeba pracovat s plachama. Všechny mé plachty jsou "klasické", tedy žádné rolování. Všechno jsme to dali s genou-kosatkou jedné velikosti. Při změně směru jsme pustili genu dolu a vytahli na sousedním druhou připravenou na vedlejším stěhu. Bylo to jednoduší, než protahovat plachtu přes babyštág. Vše s větrem zadobočním. Hlavní plachta - jen málo kdy byla nahoře celá, mám tam 3 refy a vystřídali jsme je všechny. Když už to přetáčelo moc, šla dolů celá. Vše se zadobočním větrem. Potom zajišťoval rovnováhu bezan, 2 refy, opět všechny manipulace se zadobočním větrem. Kdybych to měl otáčet, tak v těch vlnách by to byl očistec. Tohle bylo v pohodě, jenom je potřeba hlídat bagštágy, aby nedřely plachtu. Otočit loď ve větru okolo 35 kn, jenom s kosatkou (poslední týden jsme byli bez motoru) si dost dobře neumím představit. Podle toho co zde je popsáno a napsáno jsem dělal vše špatně. Tak nevím


- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: jak na extrémní větry
Diky za konkretni zkusenost. Mam stejnou zkusenost z kurzu v UK s klasickou plachtou. Ne v takovem sajrajtu, ale obdobny postup (myslim hlavasku).
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: jak na extrémní větry
Stanislav píše:stalo se mi
............. Když už to přetáčelo moc, šla dolů celá. Vše se zadobočním větrem. Potom zajišťoval rovnováhu bezan, 2 refy, opět všechny manipulace se zadobočním větrem. Kdybych to měl otáčet, tak v těch vlnách by to byl očistec. Tohle bylo v pohodě, jenom je potřeba hlídat bagštágy, aby nedřely plachtu. Otočit loď ve větru okolo 35 kn, jenom s kosatkou (poslední týden jsme byli bez motoru) si dost dobře neumím představit.......
Konkrétní vysvětlení proč refovat na zadoboční větry.
Měnit kurz lodi přes čistý bok ve velkých vlnách se mi nikdy nechce a dělám to jenom pokud není zbytí.
Zde je zdůvodnění, proč se učit refovat na zadoboční větry.
Stanislav je zkušený jachtař a má vlastní loď.
Názor, který považuji za velmi seriózní.
Stanislave díky.
Re: jak na extrémní větry
Stanislav:
Díky za praktickou zkušenost. Kolik vas na to bylo? Meli jste lazybag/lazyjack? Drzeli jste celou dobu smer nebo jste se v prubehu refovani na vrcholu vlny stocili na bocak, aby se plachta uvolnila? Museli jste pouzit vinsnu nebo bylo mozne plachtu stahnout rucne?
Mohl bys prosim popsat postup? Nechali jste rahno vypustene a plachtu tahali pres salingy dolu nebo jste si rahno stahli na stred (nevim, zda je to vybec mozne, zda lod nezacne hned ostrit)? Co drzelo smer lodi - meli jste venku k tomu bezanu i kosatku, ktera spolu s nim drzela lod?
Jeste jednou diky. Tvych nazoru si velmi povazuji. Praxe je zjevna a je to to nejlepsi nabyti zkusenosti.
Díky za praktickou zkušenost. Kolik vas na to bylo? Meli jste lazybag/lazyjack? Drzeli jste celou dobu smer nebo jste se v prubehu refovani na vrcholu vlny stocili na bocak, aby se plachta uvolnila? Museli jste pouzit vinsnu nebo bylo mozne plachtu stahnout rucne?
Mohl bys prosim popsat postup? Nechali jste rahno vypustene a plachtu tahali pres salingy dolu nebo jste si rahno stahli na stred (nevim, zda je to vybec mozne, zda lod nezacne hned ostrit)? Co drzelo smer lodi - meli jste venku k tomu bezanu i kosatku, ktera spolu s nim drzela lod?
Jeste jednou diky. Tvych nazoru si velmi povazuji. Praxe je zjevna a je to to nejlepsi nabyti zkusenosti.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: jak na extrémní větry
err_ píše:....... jste se v prubehu refovani na vrcholu vlny stocili na bocak, aby se plachta uvolnila? ......


je to bezpečný manévr?
Vyhýbám se poloze lodi na čistý bočák na vrcholu vlny.
Re: jak na extrémní větry
Jarda885:
Netusim, asi dle podminek. Mozna hloupe, ale usuzuji, ze to bylo v dlouhych vlnach (treba 80 a vice metru). A tam se casto vyostri i samovolne a pak to mirne srovnas pri ceste z vlny. Ve videu vyse je videt, jak moc prace to da, stahnout plachtu na zadobok, jak to rvou tri vinsnou oneline refem. A pokud se na to podivas vickrat, aby to dostali vubec dolu, tak jim kormidelnik stejne parkrat priostri skoro az na bok, mirny zadobok, aby plachta zacala flatrovat a mohla dolu.
To jsou ale postrehy z videa. To neni smerodatne. Zato Stanislavova zkusenost pro mne smerodatna je. Myslim, ze pokud nekdo obkrouzi Atlantik na primerene male plachetnici (rozumej 40ft a mene), pokudmozno s malou posadkou, jiste uz cosi o plachtach vi ...
Ja to nedokazu, jak jsem napsal, nemam na to silu. Kdyz je plachta ucinna, je to proste problem. To ale nic nemeni na faktu, ze bych se o tom rad dozvedel co nejvice. Nikdy nevim, kdy do toho budu muset jit bud a nebo.
Netusim, asi dle podminek. Mozna hloupe, ale usuzuji, ze to bylo v dlouhych vlnach (treba 80 a vice metru). A tam se casto vyostri i samovolne a pak to mirne srovnas pri ceste z vlny. Ve videu vyse je videt, jak moc prace to da, stahnout plachtu na zadobok, jak to rvou tri vinsnou oneline refem. A pokud se na to podivas vickrat, aby to dostali vubec dolu, tak jim kormidelnik stejne parkrat priostri skoro az na bok, mirny zadobok, aby plachta zacala flatrovat a mohla dolu.
To jsou ale postrehy z videa. To neni smerodatne. Zato Stanislavova zkusenost pro mne smerodatna je. Myslim, ze pokud nekdo obkrouzi Atlantik na primerene male plachetnici (rozumej 40ft a mene), pokudmozno s malou posadkou, jiste uz cosi o plachtach vi ...
Ja to nedokazu, jak jsem napsal, nemam na to silu. Kdyz je plachta ucinna, je to proste problem. To ale nic nemeni na faktu, ze bych se o tom rad dozvedel co nejvice. Nikdy nevim, kdy do toho budu muset jit bud a nebo.
- Stanislav
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 593
- Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
- Reputace: 50
- Bydliště: moře
Re: jak na extrémní větry
Z Martiniku jsme pluli do Kanady 2 z Kanady do Evropy 4
Manipulace s plachtama zpravidla ve 2, nemá cenu aby to dělalo víc lidí, leda když se balila úplně hlavní, ale i to se dá bez problémů ve dvou.
Lazy Jack ani Lazy bag nepoužívám, moc provázků které mohou překážet.
Trochu popíšu jak pracuji s plachtama, ale z učebnic to není a netvrdím že je to správné. Je to pro plavbu v silných větrech a velkých vlnách, i když sílu větru která je tady popisována na Jadranu hm, na to nemám.
Protože za podstatné nebezpečí při plavbě se zadním, nebo zadobočním větrem považuji to, že mi nekontrolovaně přeletí ráhno hl. plachty nebo bezanu a přerazí mi stěžeň, pracuji hodně s otěží a dirkem (nemám kicking). Tak že ráhno do boku vůbec nevypouštím!! Přetočení plachty dosáhnu zvednutím ráhna pomocí dirku a následným dotažením oteže fixuji ráhno na pevno v ose lodě. Jasně že se tím sníží účinnost plachty, ale o to přece nejde, větru je přeci až moc. Při povolení výtahu se plachta vyleje, není problém ji v jednom stahnout dolů. Po celou dobu pohání loď kosatka, bez přední plachty si to neumím představit, i když jsem slyšel že to někde učí. Přední plachta loď táhne za sebou, nebezpečí přetočení je tak hodně minimalizováno, další plachty vyrovnávají hlavně tlaky na kormidlo, ideál je samořiditelnost. Když se musí kormidlovat moc, je něco špatně.
Manipulace s plachtama zpravidla ve 2, nemá cenu aby to dělalo víc lidí, leda když se balila úplně hlavní, ale i to se dá bez problémů ve dvou.
Lazy Jack ani Lazy bag nepoužívám, moc provázků které mohou překážet.
Trochu popíšu jak pracuji s plachtama, ale z učebnic to není a netvrdím že je to správné. Je to pro plavbu v silných větrech a velkých vlnách, i když sílu větru která je tady popisována na Jadranu hm, na to nemám.
Protože za podstatné nebezpečí při plavbě se zadním, nebo zadobočním větrem považuji to, že mi nekontrolovaně přeletí ráhno hl. plachty nebo bezanu a přerazí mi stěžeň, pracuji hodně s otěží a dirkem (nemám kicking). Tak že ráhno do boku vůbec nevypouštím!! Přetočení plachty dosáhnu zvednutím ráhna pomocí dirku a následným dotažením oteže fixuji ráhno na pevno v ose lodě. Jasně že se tím sníží účinnost plachty, ale o to přece nejde, větru je přeci až moc. Při povolení výtahu se plachta vyleje, není problém ji v jednom stahnout dolů. Po celou dobu pohání loď kosatka, bez přední plachty si to neumím představit, i když jsem slyšel že to někde učí. Přední plachta loď táhne za sebou, nebezpečí přetočení je tak hodně minimalizováno, další plachty vyrovnávají hlavně tlaky na kormidlo, ideál je samořiditelnost. Když se musí kormidlovat moc, je něco špatně.
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: jak na extrémní větry
Narazil jsem na článek k tomu refování na zadní/zadoboční vítr (downwind sailing). Yachting World na tom nevidí nic nemožného:
http://www.yachtingworld.com/expert-sai ... ght-104721
H.
http://www.yachtingworld.com/expert-sai ... ght-104721
H.
Re: jak na extrémní větry
Ahoj,
ony ty vlakna jsou o stejne veci dve az tri. V jednom jsem psal, ze uz jsem to zkusil a slo to. Nicmene bidne a opakovat bych to nechtel.
Mozna plati "opakovani matkou moudrosti", ale vubec jsem z toho nemel dobry pocit.
ony ty vlakna jsou o stejne veci dve az tri. V jednom jsem psal, ze uz jsem to zkusil a slo to. Nicmene bidne a opakovat bych to nechtel.
Mozna plati "opakovani matkou moudrosti", ale vubec jsem z toho nemel dobry pocit.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: jak na extrémní větry
TO JaOCZ.
Moje angličtina je slabá na to, abych z toho pochopil podstatné věci. Strejda je s překladem úplně vedle.
Můžeš, prosím, se pokusit popsat jak je to s polohou ráhna při refování na zadoboční vítr?
Moje angličtina je slabá na to, abych z toho pochopil podstatné věci. Strejda je s překladem úplně vedle.
Můžeš, prosím, se pokusit popsat jak je to s polohou ráhna při refování na zadoboční vítr?
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: jak na extrémní větry
Az budu za compem strucne prelozim.
Re: jak na extrémní větry
Pochopil jsem z toho, ze to tahaji dvoulinkovym refem. Coz jim dava tu silu plachtu vubec stahnout. Tedy obzvlast lano u stezne.
Ja to zkousel nedavno, za slabsiho vetru jednolanovym ref systemem na druhem refu. No slo to, ale za silneho vetru bych do toho nesel. problem byl v tom, ze se mi udelalo bricho na plachte a pod. Zkousel jsem ho prehazovat a plachtou ruzne trepal apod.
Naopak - z pozice refu 2 na pozici 3 uz jde vse i rukou.
Psal jsem to zde: http://www.jachting.info/viewtopic.php?f=72&t=7090&p=180888#p180888
Nicmene chapu, ze uz me prispevky k tomuto tematu radeji nikdo necte
Ja to zkousel nedavno, za slabsiho vetru jednolanovym ref systemem na druhem refu. No slo to, ale za silneho vetru bych do toho nesel. problem byl v tom, ze se mi udelalo bricho na plachte a pod. Zkousel jsem ho prehazovat a plachtou ruzne trepal apod.
Naopak - z pozice refu 2 na pozici 3 uz jde vse i rukou.
Psal jsem to zde: http://www.jachting.info/viewtopic.php?f=72&t=7090&p=180888#p180888
Nicmene chapu, ze uz me prispevky k tomuto tematu radeji nikdo necte

- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: jak na extrémní větry
TO err_:
Martine, tvůj příspěvek jsem četl.
Při veškeré úctě k Tobě, zajímá mne jak to popisuje/doporučuje Skipper Nowak eventuálně jiní.
Skipper Nowak píši úmyslně s velkým "S".
Budu vděčen Honzovi za stručný překlad.
Martine, tvůj příspěvek jsem četl.
Při veškeré úctě k Tobě, zajímá mne jak to popisuje/doporučuje Skipper Nowak eventuálně jiní.
Skipper Nowak píši úmyslně s velkým "S".
Budu vděčen Honzovi za stručný překlad.
Re: jak na extrémní větry
Take si ten preklad rad prectu. Jak jsem uvadel vyse, skutecne me to zajima. A dle toho, co tady uvedl Stanislav, to neni nic nerealneho. A protoze jsou me zkusenosti opacne, znamena to, ze delam neco spatne. Proto jsem uvedl pokudmozno podrobnejsi popis, aby mi to ti, co to umi rozporovali a poukazali chybu, kterou pripadne delam.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: jak na extrémní větry
Dotyčná pasáž:
Chcete-li zarefovat hlavní plachtu, není třeba dělat žádné velké změny kurzu. Pokud plachtíte po větru, vyostřete jen tolik, aby se zadní část hlavní plachty nedotýkala sálingů. Zcela uvolněte otěžový vozík, povolte kiking a trochu povolte otěž hlavní plachty. Dalším tipem jak zmenšit nutnost změny kurzu je vytrimovat přední plachtu tak, aby usměrňovala vítr na zadní stranu hlavní plachty.
Zapněte autopilota, i když jste oba na palubě, abyste věc urychlili. Buďte ovšem připraveni na to, že náhlé zmenšení tahu hlavní plachty může způsobit to, že autopilot vypadne z kurzu, takže ho přepněte do kompasového modu a zvětšete jeho odezvu (response rate), pokud je to nutné.
Než uvolníte výtah plachty, ujistěte se, že refovací lana jsou na ráhnu připevněna dostatečně vzadu, aby poskytovala dostatečné napětí ve spodní části plachty i v líku. Pokud se to ukáže nutným, použijte druhé refovací lano jako provizorní – a tady nevím, jak se česky řekne outhaul – lano k napnutí plachty podél ráhna od stěžně.
Pokud preferujete způsob refování, při němž nemusíte opouštět kokpit, systém dvou lan je docela jednoduchý. Mějte refovací lana připevněná k okům plachty a veďte je kladkou u paty stěžně do stoperů na nástavbě kajuty.

Chcete-li zarefovat hlavní plachtu, není třeba dělat žádné velké změny kurzu. Pokud plachtíte po větru, vyostřete jen tolik, aby se zadní část hlavní plachty nedotýkala sálingů. Zcela uvolněte otěžový vozík, povolte kiking a trochu povolte otěž hlavní plachty. Dalším tipem jak zmenšit nutnost změny kurzu je vytrimovat přední plachtu tak, aby usměrňovala vítr na zadní stranu hlavní plachty.
Zapněte autopilota, i když jste oba na palubě, abyste věc urychlili. Buďte ovšem připraveni na to, že náhlé zmenšení tahu hlavní plachty může způsobit to, že autopilot vypadne z kurzu, takže ho přepněte do kompasového modu a zvětšete jeho odezvu (response rate), pokud je to nutné.
Než uvolníte výtah plachty, ujistěte se, že refovací lana jsou na ráhnu připevněna dostatečně vzadu, aby poskytovala dostatečné napětí ve spodní části plachty i v líku. Pokud se to ukáže nutným, použijte druhé refovací lano jako provizorní – a tady nevím, jak se česky řekne outhaul – lano k napnutí plachty podél ráhna od stěžně.

Pokud preferujete způsob refování, při němž nemusíte opouštět kokpit, systém dvou lan je docela jednoduchý. Mějte refovací lana připevněná k okům plachty a veďte je kladkou u paty stěžně do stoperů na nástavbě kajuty.

- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: jak na extrémní větry
Překlad (výtah):
Když plachtíte na zaďáka nebo bočák (downwind / reaching) a je vás málo na palubě buďte předvídaví. Ovladatelná loď je základ a refování na tyto směry větru pomůže v ovládání lodi.
.....
Tipy pro refování:
Není potřeba dělat velké změny kurzu pro refování hlavní plachty. Když plachtíte na zaďáka upravte trochu kurz, přiostřete (head up) tolik, aby se hlavní plachta odlepila od sálingů (spreaders). Zcela vypusťte traveler (kočár hlavní plachty), povolte kicker (kiking hlavní plachty - boomvang - nemůžu si vzpomenout na správné české slovo) a trochu uvolněte otěže hlavní plachty. Další tip: abyste nemuseli moc měnit kurs je dobré přetáhnout přední plachtu, aby vzniknul trychtýř, který bude tlačit vítr zpátky do hlavní plachty.
Zapněte autopilota, ale pozor, uvolnění tlaku na hlavní plachtu může způsobit, že autopilot bude hodně měnit kurz, proto je lepší přepnout autopilota na kompasový mod.
Dříve než uvolníte výtah hlavní plachty, ujistěte se, že refovací lana jsou dostatečně dotažena abyste měli napnutý spodní lík hlavní plachty. Případně použijte druhé refovací lano jako provizorní outhaul.
Jestliže preferujete, abyste během refování zůstali v kokpitu, udělejte si refovací systém ze dvou lan (pozn.: lze najít obrázek na googlu - dejte two line reefing system do vyhledávání obrázků).
Tolik stručný překlad.
H.
Když plachtíte na zaďáka nebo bočák (downwind / reaching) a je vás málo na palubě buďte předvídaví. Ovladatelná loď je základ a refování na tyto směry větru pomůže v ovládání lodi.
.....
Tipy pro refování:
Není potřeba dělat velké změny kurzu pro refování hlavní plachty. Když plachtíte na zaďáka upravte trochu kurz, přiostřete (head up) tolik, aby se hlavní plachta odlepila od sálingů (spreaders). Zcela vypusťte traveler (kočár hlavní plachty), povolte kicker (kiking hlavní plachty - boomvang - nemůžu si vzpomenout na správné české slovo) a trochu uvolněte otěže hlavní plachty. Další tip: abyste nemuseli moc měnit kurs je dobré přetáhnout přední plachtu, aby vzniknul trychtýř, který bude tlačit vítr zpátky do hlavní plachty.
Zapněte autopilota, ale pozor, uvolnění tlaku na hlavní plachtu může způsobit, že autopilot bude hodně měnit kurz, proto je lepší přepnout autopilota na kompasový mod.
Dříve než uvolníte výtah hlavní plachty, ujistěte se, že refovací lana jsou dostatečně dotažena abyste měli napnutý spodní lík hlavní plachty. Případně použijte druhé refovací lano jako provizorní outhaul.
Jestliže preferujete, abyste během refování zůstali v kokpitu, udělejte si refovací systém ze dvou lan (pozn.: lze najít obrázek na googlu - dejte two line reefing system do vyhledávání obrázků).
Tolik stručný překlad.
H.
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: jak na extrémní větry
To Lynx: byl si o minutu rychlejší
ale vyšlo nám to stejně

- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: jak na extrémní větry
Fakt minuta, ale pořadí se počítá.
Hlavně, že to máme stejně.

Hlavně, že to máme stejně.

Re: jak na extrémní větry
OK, tak to uz je ale bocak s vylozenym rahnem az vantum? Chapu to spravne?
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: jak na extrémní větry
Plachta se nemá dotýkat sálingů, takže ani vantů. Čili ani ráhno.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů