pokud nefouka a nejsou vlny po bource, tak jak pise Baharis - gumak s motorem pomuze z nejhorsiho. Jak je kolem nejaka dalsi plachetnice, urcite Vas vezme do vleku do nejblizsiho pristavu, mistni Vas sice odvlecou take, ale ne zadarmo - pozor,
odmenu dohodnout predem, staci ustne a
podat svoje vlecne lano. jak fouka, tak si vybrat podle Pilota pristav, ktery ma bazen a jet tam, prinejhorsim tam zakotvit a nebo se zase dohodnout s nekym na odtazeni k molu, pripadne, pokud budete hezky zkovani pred vetrem uz to k molu dostrkat gumakem...
fotka z roku 1995 . druhy den flauta pod peloponesem, dvojsteznik, vytlak tricet dva tun, rozbity motor (neslo otocit vubec hrideli, podezreni, ze je zadreny), pomalu nas to sune na skaliska ostrova Kithira pomohl privesny trikonak - clun si brumla sam a posadka se oddava slastnemu lenoseni. tu lod jsme prevazeli z turecka, motor kleknul dve hodiny po vypluti, pristaval jsem na Psare na plachty - s vetrem v zadech, takze pouze mala kosatka, pak jsme hodili kotvu otocili se kolem kotvy a nechali se sfouknout k molu. tam s pomoci fendru a lan pretahli lod bokem k molu. vytahli nas zadarmo rybari. dal jsme pokracovali na Maltu, tam nas zatahli a vytahli jachtari. odsud jsme zamirili na Sicilii prisla bourka, foukal NW a prasknul na levy saling na hlavnim stezni, takze jsme mohli plout jen na pravoboku. temer na metr nam to vyslo do mestecka Gela. problem byl, ze na vjezdu mel byt vybagrovany kanal, ale byl zaneseny, takze jsem parkarat skocili diky vlnam pres pisek a pokracovali dal do bazenu, tam jsme hodili kotvu. opet nas vytahli zadarmo rybari - nove vybagrovali kanal na jinem miste, kde se tak rychle nezanasel... odsud jsme meli naplanovano (meli jsme se dostat na Elbu s tim, ze si tam majitel motor prijede opravit) proplout messinou, coz jsem vzdal hnedle jak jsem videl ty viry na hladine. pokracovali jsme na pevninu, kde je pekne kryty pristav Saline Joniche. tam jsme pristavali na plachty - na motor bych lip nepristal, ale musim uznat, ze jsme meli velkou kliku na pocasi Slaby vitr a stoupacka. tady jsme pres rahno vytahli z lodi motor a chystali se ho rozebirat. nastesti jednoho napadlo otocit hrideli. hridel se otacela, coz bylo dobre. Konec byl prekvapivy - vymenili jsme zadrene lozisko za padesat marek a dal jiz pokracovali s funkcnim motorem. ale jeste jedno prekvapeni nas cekalo... byla namontovana obracene prevodovka (vstupni a vystupni hridel), takze aby lod jela na motor dopredu, musela byt zarazena zpatecka. a protoze se predpoklada, ze se casto necouva, lozisko na zpatecce bylo pouze kluzne.
Rozepsal jsem se sice dlouze, ale vzdycky se to da smazat. jenom jsem chtel napsat, ze ztrata motoru neni duvod k panice. z turecka do Saline Joniche jsme pouze na plachty upluli 1024 NM a krome prihody v Gele jsem nemel sebemensi pocit nebezpeci. A tu Gelu ztejne zpetne hodnotim jako svoje spatne rozhodnuti.
