Záložní motor pro motorák
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1813
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Záložní motor pro motorák
To jsem viděl na dvoumotorovém velkém výletním člunu v Itálii, kde s ním zajížděl do mořských jeskyní u Vieste - Gargáno. Otáčel ten člun v jeskyni takřka na místě a jen pomocí motorů. Jednou rukou ovládal páky, v druhý měl cigaretu, kormidlem ani nehnul a měl to tam na centimetry, to jsem celkem koukal, jak to má naučené a loď ho poslouchá.
Odesláno z mého D6503 pomocí Tapatalk
Odesláno z mého D6503 pomocí Tapatalk
- Lemon
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 281
- Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Záložní motor pro motorák
bobes píše:Ta Honda je opravdu blbuvzdorná. Ne nadarmo jí mají ve většině půjčoven co znám. Je hlučnější, ale jako záložní motor to až tak nevadí. Ta odstředivá spojka má něco do sebe. Já mám záložní motor Suzuki 2,5, ale také není nijak zvlášť tichý.
Abych se vrátil k tématu vlákna - záložní motor! Můj názor je, že 4-takt má jednu zásadní nevýhodu v manipulaci - ne kvůli váze, ale kvůli poloze.
Je třeba dodržovat výrobcem předepsané přepravní polohy, jinak dojde k přelití olejové náplně motoru.
To u dvoutaktu odpadá, včetně další dvojtaktní výhody - nemusí se onen olej měnit. A další dvoutaktní nevýhody jako hlučnost a o něco větší spotřeba je u záložáku naprosto nevýznamná. Tedy já jsem za dvoutakt, se všemi jeho přednostmi... ideální s integrovanou nádrží.
- Ozzie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1983
- Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
- Reputace: 42
- Bydliště: pri Malom Dunaji
Re: Záložní motor pro motorák
Vlastne máš pravdu keď ide o "záložák" ktorý je niekde založený. Ale napr na Dunaji v prípade núdze vyťahovať motor zo šuflíka môže byť neskoro. Preto keby som mal záložný motor, bol by vždy namontovaný a pripravený na štart. Dvojtakt je na rýchlu jazdu, ale nemá rád prdkanie
v prístave, alebo nejaké manévrovanie na nízkych otáčkach a navyše ešte aj smrdí. preto som napísal, že by som preferoval štvortakt a najlepšie dvojvalec, lebo jednovalce strašne trasú.
v prístave, alebo nejaké manévrovanie na nízkych otáčkach a navyše ešte aj smrdí. preto som napísal, že by som preferoval štvortakt a najlepšie dvojvalec, lebo jednovalce strašne trasú.
- copy
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1391
- Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Záložní motor pro motorák
Marek, kúp normálne regulérnu 5-ku Suzuki (alebo Yamahu, Mercury alebo Tohatsu, podľa preferencií) a máš to. Aj tak ho vozíš zavesený na pantografe, tak ho nemusíš v prípade núdze narýchlo montovať, má v sebe nádrž na benzín, a využiješ ho aj na malý gumák, ak by bolo treba. Alebo ho ľahko predáš, keď je to maximum, čo sa dá bez VMP . A keď pobrowsuješ, tak aj za cca 1000e kúpiš nový.
Tá 2.3hp Honda ťa na Dunaji ani nevytlačí proti prúdu. A dnes som ju pozeral na výstave, áno, je ľahká, ale páka mala vôľu tak +/- 15 stupňov do každej strany, a celé to jej spracovanie je také pofidérne, aj tie upínacie skrutky sú menšie ako na mlynčeku na mak, čo má doma moja mama.
Tá 2.3hp Honda ťa na Dunaji ani nevytlačí proti prúdu. A dnes som ju pozeral na výstave, áno, je ľahká, ale páka mala vôľu tak +/- 15 stupňov do každej strany, a celé to jej spracovanie je také pofidérne, aj tie upínacie skrutky sú menšie ako na mlynčeku na mak, čo má doma moja mama.
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 90
- Registrován: ned bře 24, 2013 1:00 am
- Reputace: 0
Re: Záložní motor pro motorák
Chlapi skvele poznámky a pohľady na vec-Dik za to.k Yamaha 60 Hp a šedej farbe by sa mi páčila Yamaha 2,5 Hp (ako väčší a menší brat) ale ta svina ma 17kg,Suzuki 13.5 a Honda pofiderneho vzhľadu 13 kg-este mrknem na celkove rozmery.5hp sa mi nechce nosiť na to aby raz za mesiac naštartoval a vozil stale na pantografe min 27 kg sa mi nechce a ostatne 5 Hp maju cca detto hmotnosť.
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 170
- Registrován: pon srp 19, 2013 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Bratislava,DUNAJ,Chaparral 238xlc,5,7V8 ELDO
Re: Záložní motor pro motorák
Po mojich skúsenostiach je Suzuki 2.5 najlepšia voĺba.
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1813
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Záložní motor pro motorák
Dneska jsem tu 2.3 Hondu okukoval na výstavě a ta páka jak kvrdlačka, to je teda masakr, maj to uložený v gumě aby se nepřenášeli vibrace, ale páka se kvrdlá do stran a motor se nehne, asi bych měl i strach že když za to víc vezmu tak mi zůstane v ruce.
Odesláno z mého D6503 pomocí Tapatalk
Odesláno z mého D6503 pomocí Tapatalk
- Lemon
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 281
- Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Záložní motor pro motorák
Charlie píše:Dneska jsem tu 2.3 Hondu okukoval na výstavě a ta páka jak kvrdlačka, to je teda masakr, maj to uložený v gumě aby se nepřenášeli vibrace, ale páka se kvrdlá do stran a motor se nehne, asi bych měl i strach že když za to víc vezmu tak mi zůstane v ruce.
Odesláno z mého D6503 pomocí Tapatalk
Za mě také určitě tu Suzuku! U tej Hondy 2,3 jsem jednou nekomu menil olej a konstrukce mi prijde takova "nemoderni" , ale je to jen subjektivni pocit. I kdyz u me dost zasadni. Co je pravda, jak Honda, tak Suzuka se na volnobeh mydli jak "censored", vibrace jsou pomerne neprijemne, pri zvyseni otacek je to uz OK.
Ale kraval dela ta Honda stejnej, ne-li vetsi jak muj Tohatsu 5HP dvoutakt.
- copy
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1391
- Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Záložní motor pro motorák
Hluk pri tej malej Honde robí práve tá odstredivá spojka.
-
- bez hodnocení
- Příspěvky: 137
- Registrován: pon úno 20, 2017 8:56 pm
- Reputace: 17
Re: Záložní motor pro motorák
Při výběru záložního motoru určitě stojí za zvážení možnost zuniverzálnění lodě i pro plavbu ve vodách do 10kW,kdy v případě zapsaného menšího motoru do 10kW v LO je možné jakkoliv silnou loď legálně provozovat i v uvedených klidných vodách do 10kW,kde však samozřejmě není možné plout na silný motor.
Mám na lodi tuto konfiguraci od letoška po předchozích konzultacích na SPS a PČR .
V LO mám už 3 sezonu zapsanou pevně namontovanou Yamahu FT9,9 High Thrust (převodový poměr 1:2,92) na (mimoúrovňovém,flexibilním) společném řízení s hlavním motorem (můj patent) a jako hlavní motor jsem měl v LO ještě začátkem ledna zapsaný vodouchlazený elektromotor 10kW/72V ,který je však od konce ledna nahrazený větší spalovací Yamahou FT25HT (převodový poměr 1:2,42),uvedené technické řešení společného řízení umožňuje plnohodnotnou plavbu na každý motor samostatně,případně na oba společně ,ale vždy s plným ovládáním z můstku.
Pro těžší lodě jsou převodovými poměry redukované High Thrusty perfektní volbou pro výtlak,jejich nevýhodou je pouze jejich "jedovatá" cena,kdy i ta menší FT9,9HT vyjde přes 100tis Kč,motor však díky tlačnému převodu neprohospodařuje palivo,nekavituje ani nevibruje a s cca 3 tunovou výtlačnou lodí mi chodil 2 sezony vždy do 18 litrů paliva/100km na neproudných vodách, letošní sezonu však budu lehčí o 340kg a jsem zvědavý jak se loď odlehčením o cca 15% a novým motorem změní...
Shodou okolností jsem v říjnu minulého roku dovybavil nafukovací tendr Suzukou DF2,5,nestihl jsem jí kvůli nastupující zimě už zajet,proto má zatím jen 3,5mth,ale je to celkem nesrovnatelně hlučnější motor od poloviny plynu proti dvouválcové desítkové Yamaze,na volnoběh se třese jako malý drahý pes a spotřeba při záběhu je zatím větší,než u FT9,9HT,ale s tendrem frčí po vodě 15-16km/hod a přiznám se,že se moc těším až bude motůrek zajetý a bude možné ho provozovat v relativním tichu do poloviny plynu,kvůli záběhu je bohužel nutné mu od určitých mth začít nakládat tak,aby nezlenivěl a nežral.
Z malorážek je pravděpodobně Suzuka nejlepší volbou a vzal jsem ji hlavně s ohledem na váhu,kdy Yamaha,která by se mi víc hodila do "šedé rodiny" má už zde zmíněných 17kg bez náplní,ty 4-5 kg navíc zavěšené za lodí na jeřábech jsou pro mě už zbytečně moc velkou zátěží na páce,takto budu mít rozdíl váhy přídě a zádě 0,5kg ve prospěch přídě,což je výsledek PC simulace,v reálu to nemám jak zvážit,ale simulace funguje (podle dřívejšího rozložení váhy) spolehlivě.
Mám na lodi tuto konfiguraci od letoška po předchozích konzultacích na SPS a PČR .
V LO mám už 3 sezonu zapsanou pevně namontovanou Yamahu FT9,9 High Thrust (převodový poměr 1:2,92) na (mimoúrovňovém,flexibilním) společném řízení s hlavním motorem (můj patent) a jako hlavní motor jsem měl v LO ještě začátkem ledna zapsaný vodouchlazený elektromotor 10kW/72V ,který je však od konce ledna nahrazený větší spalovací Yamahou FT25HT (převodový poměr 1:2,42),uvedené technické řešení společného řízení umožňuje plnohodnotnou plavbu na každý motor samostatně,případně na oba společně ,ale vždy s plným ovládáním z můstku.
Pro těžší lodě jsou převodovými poměry redukované High Thrusty perfektní volbou pro výtlak,jejich nevýhodou je pouze jejich "jedovatá" cena,kdy i ta menší FT9,9HT vyjde přes 100tis Kč,motor však díky tlačnému převodu neprohospodařuje palivo,nekavituje ani nevibruje a s cca 3 tunovou výtlačnou lodí mi chodil 2 sezony vždy do 18 litrů paliva/100km na neproudných vodách, letošní sezonu však budu lehčí o 340kg a jsem zvědavý jak se loď odlehčením o cca 15% a novým motorem změní...
Shodou okolností jsem v říjnu minulého roku dovybavil nafukovací tendr Suzukou DF2,5,nestihl jsem jí kvůli nastupující zimě už zajet,proto má zatím jen 3,5mth,ale je to celkem nesrovnatelně hlučnější motor od poloviny plynu proti dvouválcové desítkové Yamaze,na volnoběh se třese jako malý drahý pes a spotřeba při záběhu je zatím větší,než u FT9,9HT,ale s tendrem frčí po vodě 15-16km/hod a přiznám se,že se moc těším až bude motůrek zajetý a bude možné ho provozovat v relativním tichu do poloviny plynu,kvůli záběhu je bohužel nutné mu od určitých mth začít nakládat tak,aby nezlenivěl a nežral.
Z malorážek je pravděpodobně Suzuka nejlepší volbou a vzal jsem ji hlavně s ohledem na váhu,kdy Yamaha,která by se mi víc hodila do "šedé rodiny" má už zde zmíněných 17kg bez náplní,ty 4-5 kg navíc zavěšené za lodí na jeřábech jsou pro mě už zbytečně moc velkou zátěží na páce,takto budu mít rozdíl váhy přídě a zádě 0,5kg ve prospěch přídě,což je výsledek PC simulace,v reálu to nemám jak zvážit,ale simulace funguje (podle dřívejšího rozložení váhy) spolehlivě.
Naposledy upravil(a) Zdenek2013 dne ned bře 12, 2017 9:02 pm, celkem upraveno 1 x.
- mirus
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 371
- Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Brno
Re: Záložní motor pro motorák
Doplním sem takovou drobnost-na for boat 2017 jsem se na plavební správě ptal,jak je to s provozem na vodách ,kde je povolen motor jen do 10KW a mám na lodi 60HP a záložní motor 5HP.Bylo mě odpovězeno-pokud je ten motor zapsán v dokladech lodi jako záložní je možné na něj jet tam kde je povolených motor do 10 KW.Řek bych,že je to dobrá zpráva pro" kamnáře".
-
- bez hodnocení
- Příspěvky: 137
- Registrován: pon úno 20, 2017 8:56 pm
- Reputace: 17
Re: Záložní motor pro motorák
Děkuji za potvrzení již mnou napsaného,je to určitě super zpráva pro všechny.
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 90
- Registrován: ned bře 24, 2013 1:00 am
- Reputace: 0
Re: Záložní motor pro motorák


-
- bez hodnocení
- Příspěvky: 137
- Registrován: pon úno 20, 2017 8:56 pm
- Reputace: 17
Re: Záložní motor pro motorák
Marek-Amater píše:@zdenek2013 si kanonier vysokého ranku
přeji ti šťastnou ruku při výběru motůrku,s tou Suzukou pravděpodobně neprohloupíš,tedy pokud se nechystáš na vody do 10kW, pak nebudeš asi ani potřebovat společné řízení,samostatné ovládání či zápis motoru do LO,ale trvale namontovaný druhý motor se starterem a vlastním řadícím boxem je uživatelsky velmi pohodové řešení,kdekoliv v protiproudu pomůže přihrábnout a při poruše hlavního motoru by byl k nezaplacení...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů