Byl bych rád, kdybychom se omezili na plachetnice (kamnáři prominou) a kdyby se do diskuze zapojovali ti, kteří dokáží svůj názor věcně zdůvodnit. Tedy neplést pojmy s dojmy a průjmy. Předem děkuji.
Úhel nulové stability (angle of vanishing stability - AVS) je bodem v nakláněcím diagramu lodi, kde je moment dvojice sil tíha - výtlak (tedy „vzpřimovací“ moment právě roven nule. Pro ilustraci obrázek:
Poznámka: Jakožto britofil studuji téměř vše, co se týká plavby, v anglánštině. Proto budou obrázky a vzorce většinou v témže jazyce. Podstatné se pokusím přeložit.
Vzorce jsou následující:
Tedy:
SV – „posuzovací“ hodnota,
B – max. šíře lodi,
R - poměr hmotnost kýlu / celková hmotnost,
T - ponor lodi ve vzdálenosti B/8 od podélné osy,
V - výtlak v metrech krychlových.
AVS = 110 + (400/(SV - 10))
(Druhý obrázek je z knihy Heavy Weather Sailing - Peter Bruce; česky kniha myslím vyšla pod názvem Jachting v bouřích.)
A pro začátek pár otázek:
R - hmotnost kýlu / celková hmotnost: myslíte, že se fakt bere hmotnost kýlu? Neměla by být hmotnost celého balastu? Ten přeci může být i jinde než v kýlu.
T - ponor… Nejlepší by bylo změřit, ale jak kvalifikovaně odhadnout třeba zde? http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=878
V - výtlak: Výtlaků je několik. Lehký, standardní, normální, plný a ještě asi další. Ne všechny asi mají pro plachetnici smysl. Který byste použili pro tyto účely? Proč?
Těším se na vaše odpovědi.
