Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Nemá někdo přebytečný lodní elektromotor na prodej nebo zapůjčení? Musí to být brushless motor. (do motoru vedou 3 dráty)
Do své lodi plánuji do budoucna elektromotor kombinovaný s hydrogenerátorem. Kompletní sestava včetně baterek, benzínového generátoru, měničů atd. vychází přes 15.000,- Eur, což je pro 7m katamaran trochu zbytečný luxus.
Každopádně myšlenka hydrogenerátoru mi přijde velmi lákavá. Asi nejvíc osvědčený je Watt&Sea, který je schopen dávat až 800w. cca 3500 Eur.
Našel jsem, že levné lodní brushless motory se dají také použít jako hydrogenerátor a účinnost by měla být až 80 % jmenovitého příkonu při dosažení požadovaných otáček. Ta myšlenka mě natolik nadchla, že jí chci ověřit i za cenu, že to může být slepá cesta.
Sestava by měla vypadat například takto:
Haswing W-20 + (něco na buzení elektromotoru-vyřeší táta, ale možná to nebude nutné)
Modelářská letecká vrtule se stoupáním cca 10-15 cm, která přežije nápor vody a poskytne požadované otáčky.
Usměrňovač a měnič napětí na nabíjení baterek.
Celé mi to přijde tak jednoduché, že někde musí být problém. Pokud to bude dávat 50w, tak budu maximálně spokojen.
Sestava by měla fungovat v rozmezí 4-8 uzlů, pro vyšší rychlost asi bude potřeba vyrtule s vyšším stoupáním, aby se motor nespálil.
Má někdo zkušenost?
Do své lodi plánuji do budoucna elektromotor kombinovaný s hydrogenerátorem. Kompletní sestava včetně baterek, benzínového generátoru, měničů atd. vychází přes 15.000,- Eur, což je pro 7m katamaran trochu zbytečný luxus.
Každopádně myšlenka hydrogenerátoru mi přijde velmi lákavá. Asi nejvíc osvědčený je Watt&Sea, který je schopen dávat až 800w. cca 3500 Eur.
Našel jsem, že levné lodní brushless motory se dají také použít jako hydrogenerátor a účinnost by měla být až 80 % jmenovitého příkonu při dosažení požadovaných otáček. Ta myšlenka mě natolik nadchla, že jí chci ověřit i za cenu, že to může být slepá cesta.
Sestava by měla vypadat například takto:
Haswing W-20 + (něco na buzení elektromotoru-vyřeší táta, ale možná to nebude nutné)
Modelářská letecká vrtule se stoupáním cca 10-15 cm, která přežije nápor vody a poskytne požadované otáčky.
Usměrňovač a měnič napětí na nabíjení baterek.
Celé mi to přijde tak jednoduché, že někde musí být problém. Pokud to bude dávat 50w, tak budu maximálně spokojen.
Sestava by měla fungovat v rozmezí 4-8 uzlů, pro vyšší rychlost asi bude potřeba vyrtule s vyšším stoupáním, aby se motor nespálil.
Má někdo zkušenost?
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Ahoj,
na Youtube je seriál o páru co opravili loď a zabudovali do ní el.motor . V jednom s posledních dílů (je jich teď přes 100) se pokouší vyrábět elektřinu zpět tím motorem ale je to nějaký problematický. Snad ti to dodá inspiraci jeto UMA sail. Radek
na Youtube je seriál o páru co opravili loď a zabudovali do ní el.motor . V jednom s posledních dílů (je jich teď přes 100) se pokouší vyrábět elektřinu zpět tím motorem ale je to nějaký problematický. Snad ti to dodá inspiraci jeto UMA sail. Radek
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Nejjednodussi by bylo pouzit stejnosmerny elektromotor se dvema vyvody[+ a -]
Z davne vyroby clunu pohanenych elektromotory me jeste nekolik kusu zbylo,pokud by byl zajem,zaslete PM.
Z davne vyroby clunu pohanenych elektromotory me jeste nekolik kusu zbylo,pokud by byl zajem,zaslete PM.
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Ahoj Petře,
zkus si udělat analýzu využitelnosti. Mám na mysli to, že dobíjení pomocí nějaké tažené vrtule s generátorem je možné pouze tehdy, když jede loď na plachty, jede-li na motor, je to nesmyslný pokus o perpetuum mobile.
Takže - bude-li denní výkon lodi řekněme 8 hodin jízdy, z toho 4 hodiny jízdy na plachty a generátor dá 120 W - 10A - je z toho teoreticky 40 Ah . Prakticky asi velmi významně méně. To je asi podobné jako 10 hodin svitu slunce s poměrně malým solárním panelem, nebo nějakým malým wind generátorem, který funguje i při kotvení a v noci.
Já osobně bych asi volil spíše ten wind generátor, doplněný solárem. Dle mne má vrtule tažená ve vodě smysl při nějakých dlouhých non-stop přeplavbách na plachty, nikoli při rekreační příbřežní plavbě.
Přeji Ti mnoho úspěchů při stavbě Tvé nové lodi.
zkus si udělat analýzu využitelnosti. Mám na mysli to, že dobíjení pomocí nějaké tažené vrtule s generátorem je možné pouze tehdy, když jede loď na plachty, jede-li na motor, je to nesmyslný pokus o perpetuum mobile.
Takže - bude-li denní výkon lodi řekněme 8 hodin jízdy, z toho 4 hodiny jízdy na plachty a generátor dá 120 W - 10A - je z toho teoreticky 40 Ah . Prakticky asi velmi významně méně. To je asi podobné jako 10 hodin svitu slunce s poměrně malým solárním panelem, nebo nějakým malým wind generátorem, který funguje i při kotvení a v noci.
Já osobně bych asi volil spíše ten wind generátor, doplněný solárem. Dle mne má vrtule tažená ve vodě smysl při nějakých dlouhých non-stop přeplavbách na plachty, nikoli při rekreační příbřežní plavbě.
Přeji Ti mnoho úspěchů při stavbě Tvé nové lodi.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Navic ta vrtule te musi i brzdit
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
On už ten název nesedí. Hydrogenerátor je pumpa nějaké tekutiny a ne zdroj elektriky
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Název sedí. Podívejte se na ten Watt&Sea.
Proud se samozřejmě generuje při jízdě na plachty, ne na motor. Využívá se to zejména u katamaranů a trimaranů, kvůli jejich větší rychlosti.
Dobíjení proudem vody je nejvýkonnější a nejspolehlivější způsob. Řádově je možno dostat z toho dostat až kilowaty. (zde mám na mysli pohonné elektromotory např. OceanVolt o příkonu přez 20 kw, to má Radim na katoši)
V praxi to pak vypadá tak, že na elektriku vyjedu z mariny, při plachtění baterky dobiju a na elektriku opět zajedu do mariny. Pokud chci jet delší dobu na motory, musím spustit diesel generátor. V lodi je pak všechno na elektriku, včetně vařiče trouby a grilu.
A co se týče brždění, tak jsem vydedukoval, že čím je vrtule štíhlejší, tím míň brzdí loď. U Watt&Sea, udávají 0,15 Kn při asi 8 kn.
A ano, bavíme se u přeplavbách. V marině si můžu strčit prodlužku do zásuvky. Některé verze jsou jak hydro, tak větrné elektrárny. jejich účinnost je ale mizerná.
Windgenerátory se rozpadají a dělají hluk.
Soláry budu mít také, ale jejich dodaná energie je o dost nižší, než co je udáváno jako Wp.
Asi koupim ten levný haswing, roztočim ho akuvrtačkou a budu sledovat co z toho leze...
Podám info.
Proud se samozřejmě generuje při jízdě na plachty, ne na motor. Využívá se to zejména u katamaranů a trimaranů, kvůli jejich větší rychlosti.
Dobíjení proudem vody je nejvýkonnější a nejspolehlivější způsob. Řádově je možno dostat z toho dostat až kilowaty. (zde mám na mysli pohonné elektromotory např. OceanVolt o příkonu přez 20 kw, to má Radim na katoši)
V praxi to pak vypadá tak, že na elektriku vyjedu z mariny, při plachtění baterky dobiju a na elektriku opět zajedu do mariny. Pokud chci jet delší dobu na motory, musím spustit diesel generátor. V lodi je pak všechno na elektriku, včetně vařiče trouby a grilu.
A co se týče brždění, tak jsem vydedukoval, že čím je vrtule štíhlejší, tím míň brzdí loď. U Watt&Sea, udávají 0,15 Kn při asi 8 kn.
A ano, bavíme se u přeplavbách. V marině si můžu strčit prodlužku do zásuvky. Některé verze jsou jak hydro, tak větrné elektrárny. jejich účinnost je ale mizerná.
Windgenerátory se rozpadají a dělají hluk.
Soláry budu mít také, ale jejich dodaná energie je o dost nižší, než co je udáváno jako Wp.
Asi koupim ten levný haswing, roztočim ho akuvrtačkou a budu sledovat co z toho leze...
Podám info.
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Kdysi jsem četl, že na ARC rally dali učastníkum testovat různé pomocné zdroje elektrické energie - soláry, větráky a vodní generátory.
Výsledkem reakcí uživatelů bylo vyhodnoceno, že nejlepší je vodní generátor – tehdy to byla vrtule tažená na laně.
Tedy něco jako toto: www.seabreeze.com.au/forums/Sailing/Gen ... tor?page=1
Je známo, že tohle brzdí o cca 1kn, zpomalení ale prý není zásadním dílem vrtule, ale hlavně tažením lana ve vodě.
Soláry prý dávaly málo a překážely, určitě neměli konzoli na zádi, měli soláry na palubě, soláry tedy byly nevhodné skloněné a i zastíněné plachtami (a dnes budou i výkonnější).
Vrtule/větrák hlučí a vibruje, v silném větru má posádka jiné starosti než stavět vrtuli, což bývá potřeba.
Co uživatelům vadilo na vodním generátoru, byla nemožnost chytání ryb, tažení návnady za lodí a pokud chtěli ryby chytat, těžké vytahování lana/vrtule při rychlejší plavbě, ocenili spolehlivost, výkon.
Dnes se používají hydrogenerátory typu jako přívěsný motor např. www.wattandsea.com/en/products/cruising-hydrogenerators
Je to celkem dobrý zdroj energie,uvádějí 100W při 5kn nonstop, tedy 200 Ah za den, to je celkem slušné, ne?
Používají to i offshore závodní lodě, jsem zahlédl ne nějakých videích, asi bez lana ve vodě snižuje rychlost minimálně.
Myslím, že výběr co použít záleží na tom, zdali se více pluje nebo stojí a také v jaké oblasti se pluje, asi je nejlepší mít vše, být připraven na vše
Výsledkem reakcí uživatelů bylo vyhodnoceno, že nejlepší je vodní generátor – tehdy to byla vrtule tažená na laně.
Tedy něco jako toto: www.seabreeze.com.au/forums/Sailing/Gen ... tor?page=1
Je známo, že tohle brzdí o cca 1kn, zpomalení ale prý není zásadním dílem vrtule, ale hlavně tažením lana ve vodě.
Soláry prý dávaly málo a překážely, určitě neměli konzoli na zádi, měli soláry na palubě, soláry tedy byly nevhodné skloněné a i zastíněné plachtami (a dnes budou i výkonnější).
Vrtule/větrák hlučí a vibruje, v silném větru má posádka jiné starosti než stavět vrtuli, což bývá potřeba.
Co uživatelům vadilo na vodním generátoru, byla nemožnost chytání ryb, tažení návnady za lodí a pokud chtěli ryby chytat, těžké vytahování lana/vrtule při rychlejší plavbě, ocenili spolehlivost, výkon.
Dnes se používají hydrogenerátory typu jako přívěsný motor např. www.wattandsea.com/en/products/cruising-hydrogenerators
Je to celkem dobrý zdroj energie,uvádějí 100W při 5kn nonstop, tedy 200 Ah za den, to je celkem slušné, ne?
Používají to i offshore závodní lodě, jsem zahlédl ne nějakých videích, asi bez lana ve vodě snižuje rychlost minimálně.
Myslím, že výběr co použít záleží na tom, zdali se více pluje nebo stojí a také v jaké oblasti se pluje, asi je nejlepší mít vše, být připraven na vše

-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
elektromotor=buzeni. Podival bych se po motoru ktery ma pernamentni magnety, vetsina servomotoru.
Pozor na motory ktere nemaji pernamentni magnety feritove. Pri demontazi je do nej potreba strcit zelezo, najlepe magneticky meke, driv to byla AREMA. Osobne vyzkouseno u servomotoru z pohonu posuvu CNC stroje, tady by to asi nebyl zasadni problem, ale klesla by mu ucinost.
Martine jeste k tem zapujcenym solarum. To umisteni na lodi bylo provizorni a urcite tak aby to neprekazelo, asi ne na nejvhodnejsim miste. Videl jsem fotky umisteni na zadi lodi nejakeho naseho zavodnika a mel to na zadi. dost vysoko, mel tam hejno kridlovych matek a mohl to nastavovat na slunce, staci i naklon par stupnu.
Vetrnik...kdyz je to dlouho na mori, tak to casto mechanicky odejde.
Pozor na motory ktere nemaji pernamentni magnety feritove. Pri demontazi je do nej potreba strcit zelezo, najlepe magneticky meke, driv to byla AREMA. Osobne vyzkouseno u servomotoru z pohonu posuvu CNC stroje, tady by to asi nebyl zasadni problem, ale klesla by mu ucinost.
Martine jeste k tem zapujcenym solarum. To umisteni na lodi bylo provizorni a urcite tak aby to neprekazelo, asi ne na nejvhodnejsim miste. Videl jsem fotky umisteni na zadi lodi nejakeho naseho zavodnika a mel to na zadi. dost vysoko, mel tam hejno kridlovych matek a mohl to nastavovat na slunce, staci i naklon par stupnu.
Vetrnik...kdyz je to dlouho na mori, tak to casto mechanicky odejde.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Přesně tak Bedo. Chce to motor s permanentními magnety.
Je nějaký způsob, jak poznám, že to je motor s permanentními magnety, aniž bych ho musel rozebrat?
Generátor s lanem, je třeba ampair 100w. ten stojí cca 1500 Eur.
https://www.youtube.com/watch?v=NAjQZCQdDDI
na aliexpresu se dá koupit low PRM generátor s permanentními magnet a pak už stačí jen lano a vrtule.
Nicméně, to nedává moc a už je to trochu zastaralá koncepce.
a vrtuli občas sežere žralok
Asi napíšu do Haswingu...
Je nějaký způsob, jak poznám, že to je motor s permanentními magnety, aniž bych ho musel rozebrat?
Generátor s lanem, je třeba ampair 100w. ten stojí cca 1500 Eur.
https://www.youtube.com/watch?v=NAjQZCQdDDI
na aliexpresu se dá koupit low PRM generátor s permanentními magnet a pak už stačí jen lano a vrtule.
Nicméně, to nedává moc a už je to trochu zastaralá koncepce.
a vrtuli občas sežere žralok

Asi napíšu do Haswingu...
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
MOTOR S PERNAMENTNIMA MAGNETAMA SE TOCI ZTUHA KDYZ ZKRATUJES NAPAJENI A BUDE MIT JEN DVA DRATY.
Navstivil bych nejaky kovosrot co rozebiraji obrabeci stroje. Ale nektere mensi maji i krokovy motor, to se nehodi.
Aby se pretizenim nespalil...stejne to bude chtit nejaky regulator tak aby mel i proudove omezeni
Navstivil bych nejaky kovosrot co rozebiraji obrabeci stroje. Ale nektere mensi maji i krokovy motor, to se nehodi.
Aby se pretizenim nespalil...stejne to bude chtit nejaky regulator tak aby mel i proudove omezeni
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Beda píše:MOTOR S PERNAMENTNIMA MAGNETAMA SE TOCI ZTUHA KDYZ ZKRATUJES NAPAJENI A BUDE MIT JEN DVA DRATY.
V pozadavku neni experimentovani se zkratovanim vyvodu,ale dobijeni akumulatoru s urcitym napetim.
Motor s permanentnimi magnety lze obvykle poznat podle schopnosti udrzet na svem povrchu napr.kousek zelezneho plechu.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Byl dotaz:
Je nějaký způsob, jak poznám, že to je motor s permanentními magnety, aniž bych ho musel rozebrat?
to je odpoved na nej:
Zkratovat na stole a zatocit..............Tak se pozna motor z pernamentnima magnetama. Ten motor i pri pomalem otaceni rukou da napeti a nejaky proud, kdyz se to zkratuje je citit odpor.
Ten motor je v hlinikovem futralu a nikdy jsem si nevsimnul ze by chytil najakou sponu, sroubek. No uz 15 let to nemam moznost vyzkouset. Mozne to je, ja to nezkousel.
Tenkrat jsme meli nejake z Irska a velikost tak tretina oproti DDR pri stejnem vykonu. Psalo se ze magnety jsou ze vzacnych zemin...
Nejake servomotory daval na vetrniky Beda Skala, par vas to od nej ma.
Je nějaký způsob, jak poznám, že to je motor s permanentními magnety, aniž bych ho musel rozebrat?
to je odpoved na nej:
Zkratovat na stole a zatocit..............Tak se pozna motor z pernamentnima magnetama. Ten motor i pri pomalem otaceni rukou da napeti a nejaky proud, kdyz se to zkratuje je citit odpor.
Ten motor je v hlinikovem futralu a nikdy jsem si nevsimnul ze by chytil najakou sponu, sroubek. No uz 15 let to nemam moznost vyzkouset. Mozne to je, ja to nezkousel.
Tenkrat jsme meli nejake z Irska a velikost tak tretina oproti DDR pri stejnem vykonu. Psalo se ze magnety jsou ze vzacnych zemin...
Nejake servomotory daval na vetrniky Beda Skala, par vas to od nej ma.
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Pak ano,na vyzkouseni je to vhodny postup.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Stejne to asi bude problem, to bude chtit dost velke otacky. Mozna ze ty profi stroje budou jako masiny na velkych vetrnych elektrarnach, mnoho polove generatory na stridavy proud, to potom dela elektriku i pri malych otackach. Nekdo tady psal ze to ma na lodi v Chorvatsku, jses tady????
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
jo, je to třidrátový a bezkartáčový.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Nějak nevím, kam napsat.
Ani jedny stránky výrobce nefungují a zastoupení mi neodpovědělo.
Ideální by bylo, kdyby ho tu někdo měl a mohl to otestovat...
Ani jedny stránky výrobce nefungují a zastoupení mi neodpovědělo.
Ideální by bylo, kdyby ho tu někdo měl a mohl to otestovat...
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hydrogenerátor z lodního „trolling“ elektromotoru
Co chces odzkouset? Kam pises?? Tady asi nejvetsi zkusenosti bude mit Libor, ma tady e-shop, tak bude vedet kde by byla sance.
David pise ze profi stridavy a ma tri draty, tak je to trifazove.
Je videt ze stejnosmerny motor asi neni nejvhodnejusi, ono to neco da. Nakonec i u aut se preslo z dynam na alternatory.
treba tady
\https://zpravy.aktualne.cz/domaci/cesky-vedec-ziskal-nominaci-na-evropskeho-vynalezce-roku-vym/r~2bd804080c8311e6884b002590604f2e/
50-200W 20000-40000 kacek.
David pise ze profi stridavy a ma tri draty, tak je to trifazove.
Je videt ze stejnosmerny motor asi neni nejvhodnejusi, ono to neco da. Nakonec i u aut se preslo z dynam na alternatory.
treba tady
\https://zpravy.aktualne.cz/domaci/cesky-vedec-ziskal-nominaci-na-evropskeho-vynalezce-roku-vym/r~2bd804080c8311e6884b002590604f2e/
50-200W 20000-40000 kacek.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů