Zinková anoda v motoru
Moderátoři: vilma, Pepa, david
Zinková anoda v motoru
Chtěl jsem něco napsat o údržbě lodě na zimu. Je toho docela dost k provedení a mě trvalo několik sezón, než jsem si to vše tak nějak osvojil. Když se o tom s někým bavím, bývá dost často udiven, jakmile se začnu zmiňovat o výměně zinkové anody v motoru. Již jsem to sem jednou sice psal, ale tedy připomínám. Některé motory - včetně modelů z dílen Volvo, mají pod šroubem, v chladící soustavě zinkovou anodu, kterou je třeba měnit. Jde převážně o motory s přímým chlazením (tedy motorem protéká mořská voda). Motory s vlastním oběhem anodu mít nemusí, jelikož korozi zabraňujě samotná náplň chladícího okruhu.
Na originálních šroubech bývá často vyraženo Z.
Na originálních šroubech bývá často vyraženo Z.
- Stanislav
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 593
- Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
- Reputace: 50
- Bydliště: moře
Re: Zinková anoda v motoru
Jenom aby si někdo nemyslel že když má dvouokruhové chlazení, tak že je za vodou. U motoru s dvouokruhovým chlazením je anoda také. Je potřeba chránit výměník a následně potrubí chlazení výfukových plynů!
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9346
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zinková anoda v motoru
A napíšeš to sem co všechno děláš?
Mám také seznam který průběžně upravuji a ladím. Něco každý rok, něco později, něco podle potřeby...
Anody mám celkem 3. Jednu na Stevnsce před propelerem a dvě na kormidle, jedna z každé strany.
Mám také seznam který průběžně upravuji a ladím. Něco každý rok, něco později, něco podle potřeby...
Anody mám celkem 3. Jednu na Stevnsce před propelerem a dvě na kormidle, jedna z každé strany.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Zinková anoda v motoru
Jeden z těch udivených jsem já. O anodě na hřídeli u propeleru vím – před letošní sezónou byla nová. Ale o anodách v chladicím okruhu a na kormidle bývalý majitel – jinak velice pečlivý – nic neříkal. Mám sice Yanmar s dvouokruhovým chlazením, ale i tak bych se chtěl přesvědčit, mám-li anodu hledat/kontrolovat/měnit.
Jo, seznam zimních a případně jarních prací bych taky přivítal. Případně bych vycucl z paměti, co jsem loni na podzim dělal já.
P. S. Dík za email, Martine.
Jo, seznam zimních a případně jarních prací bych taky přivítal. Případně bych vycucl z paměti, co jsem loni na podzim dělal já.
P. S. Dík za email, Martine.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9346
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zinková anoda v motoru
Stanislav píše:Jenom aby si někdo nemyslel že když má dvouokruhové chlazení, tak že je za vodou. U motoru s dvouokruhovým chlazením je anoda také. Je potřeba chránit výměník a následně potrubí chlazení výfukových plynů!
To si nemyslím že jsem za voudou...spíš na vodě

Re: Zinková anoda v motoru
Tohle jsem poslal lynxovi, ale pomuze to i tobe. Tam ta anoda je videt.
https://www.youtube.com/watch?v=f2atzgWvJuI
A tady druhe:
https://www.youtube.com/watch?v=shN3lKYH5EI
A tady treba zminovany Yanmar: https://www.youtube.com/watch?v=dq3PA9-QHis
Volvo Penta: https://www.youtube.com/watch?v=WerVQ5QUCeg
Je treba si najit manual k svemu motoru. Pohledat, na YT urcite naleznete take.
---
A abych zodpovedel vse - ano, napisu sem ten zmineny seznam. Uz se na to chystam, jen jsem se zatim jeste neurval. Prijel jsem z lodi a hned jako systemak zapadl do ruznych uprav, ktere se provadeji hlavne pres svatky. Takze si to ted seda.
https://www.youtube.com/watch?v=f2atzgWvJuI
A tady druhe:
https://www.youtube.com/watch?v=shN3lKYH5EI
A tady treba zminovany Yanmar: https://www.youtube.com/watch?v=dq3PA9-QHis
Volvo Penta: https://www.youtube.com/watch?v=WerVQ5QUCeg
Je treba si najit manual k svemu motoru. Pohledat, na YT urcite naleznete take.
---
A abych zodpovedel vse - ano, napisu sem ten zmineny seznam. Uz se na to chystam, jen jsem se zatim jeste neurval. Prijel jsem z lodi a hned jako systemak zapadl do ruznych uprav, ktere se provadeji hlavne pres svatky. Takze si to ted seda.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9346
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zinková anoda v motoru
No jo, ale já nemám lodní motor ale z auta. A v autech se anody nevozí....
Ale mám systém se dvěma okruhy tak to nebude potřeba.
Ale mám systém se dvěma okruhy tak to nebude potřeba.
- Stanislav
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 593
- Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
- Reputace: 50
- Bydliště: moře
Re: Zinková anoda v motoru
Jedna anoda na vstupním filtru mořské vody (filtr je železný) a potom dvě anody přímo na výměníku, při pohledu z venku jsou to bronzové hlavy šroubu, velikost klíče 27.
Ten můj motor je trochu starší (cca 45 let), třeba se to dnes už řeší jinak. Možná se ani nepočítá s tím že by měl motor tak dlouho fungovat.
Také asi bude rozdíl mezi kovovou (ocel, hliník) a plastovou lodí.
Ten můj motor je trochu starší (cca 45 let), třeba se to dnes už řeší jinak. Možná se ani nepočítá s tím že by měl motor tak dlouho fungovat.
Také asi bude rozdíl mezi kovovou (ocel, hliník) a plastovou lodí.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Zinková anoda v motoru
Našel jsem výborné stránky o zazimování motoru. Jedná se o Yanmar 2GM20 (protože ten mám), ale myslím, že to bude podobné. A dvě motorové anody tam jsou zmíněny taky:
http://www.albinballad.co.uk/how-tos/ya ... d-service/
http://www.albinballad.co.uk/how-tos/ya ... d-service/
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zinková anoda v motoru
Yanmar 2GM20 většinou výměník nemá. Proti korozi má anody, které situaci zlepší ale problém koroze zůstává
Tady je manuál:
http://j30.us/files/YanmarGM&HMWorkshopManual.pdf
Tady je možné koupit sadu na dvouokruhové chlazení a dodatečně jí namontovat.
https://www.hjertmans.se/produkter/moto ... yanmar-2gm
Tady je manuál:
http://j30.us/files/YanmarGM&HMWorkshopManual.pdf
Tady je možné koupit sadu na dvouokruhové chlazení a dodatečně jí namontovat.
https://www.hjertmans.se/produkter/moto ... yanmar-2gm
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Zinková anoda v motoru
Pavel-Sulc píše:Yanmar 2GM20 většinou výměník nemá.
Ahoj Pavle, já mám Yanmar 2GM20 F a ten má dvouokruhové chlazení. Jak tedy dochází k přenosu tepla z primárního okruhu do sekundárního? Nějaký výměník tam musí být, ne?
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zinková anoda v motoru
Lynxi, jak se dočteš v manuálu existují dvě provedení starší bez výměníku a novější s výměníkem.
Buď rád že výměník máš.
Ti kdo výměník nemají ho můžou dodatečně namontovat.
Buď rád že výměník máš.
Ti kdo výměník nemají ho můžou dodatečně namontovat.
Re: Zinková anoda v motoru
V manuálu Volvo Penta D1-30F z roku 2016 není vůbec žádná zmínka o anodách přímo na motoru, v popisu a údržbě jsou popsány jenom anody na noze S-drive a na vrtuli.
Nechávám je včetně anody na trupu vždy měnit za nové jednou za rok při antifoulingu.
Ani servisní technik motorů Volva přímo v motoru žádné anody nemění ....
Nechávám je včetně anody na trupu vždy měnit za nové jednou za rok při antifoulingu.
Ani servisní technik motorů Volva přímo v motoru žádné anody nemění ....

- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zinková anoda v motoru
Ne každý motor má anodu. Záleží z jakých kovů je složen. Minulý motor měl celobronzový výměník Bowman a anodu nemá.
Nynější motor Lombardini má jednu tyčovou anodu na dně výměníku v prostoru slané vody
Převodovka Borg Warner má chladič oleje z bronzu a anodu nemá.
Sail drive a přívěsné motory je směs různých kovů a mají několik anod a je nutné je měnit.
Nynější motor Lombardini má jednu tyčovou anodu na dně výměníku v prostoru slané vody
Převodovka Borg Warner má chladič oleje z bronzu a anodu nemá.
Sail drive a přívěsné motory je směs různých kovů a mají několik anod a je nutné je měnit.
Re: Zinková anoda v motoru
Tak mi to nedalo, ptal jsem se včera na výstavě Boot Dusseldorf odborníků na stánku Volvo na ty anody. Potvrdili, že v motoru, konkrétně Volvo Penta D1-30F co mám, nejsou žádné anody 

Re: Zinková anoda v motoru



Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti