Dalkove ovladani.

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
burdal1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: čtv dub 03, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Dalkove ovladani.

Příspěvekod burdal1 » pon kvě 05, 2008 1:05 pm

Zdravim, mel bych jeden opravdu zacatecnicky dotaz. Jak je to u u nas beznych (suzuki yamaha honda tohatsu atd) zavesnych petikonaku s dalkovym ovladanim? Kdyz ten motor ma razeni, je nejaky problem to vyvest bowdeny ven?
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Re: Dalkove ovladani.

Příspěvekod alffa » pon kvě 05, 2008 2:21 pm

burdal1 píše: Kdyz ten motor ma razeni, je nejaky problem to vyvest bowdeny ven?


To víš že není.
Kdekoli je nějaké to hejble, tak se dá ovládat bowdenem.
Někdy stačí lanko proti peru, někdy je lepší struna. To už je fuk.
Princip je furt stejný. ;)
alffa
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon kvě 05, 2008 6:30 pm

Pokud bys to chtěl koupit origo přímo na určitý motor a nové , je to docela drahá stranda. V inzerci se jedna pětka s dálkovým ovládáním objevila nabízel to myslím ji.novy na abc lodě.
Já jsem to na Sporta se starou Yamahou 5 vyráběl a volně jsem to okopíroval podle Forelle 6 zde ( úplně až dole na stránce) www.faltbootbasteln.de/fbb-forelle6-aussenborder.html Moc toho vidět není, ale dá se to z toho pochopit. Strunu na řazení jsem použil z plynu Š 120 a páčku na plyn a řazení jsem upravil z páčky sytiče a ovládání topení ze Š 100. Je to sice starší dvoupáčkový systém, ale funguje to ok. Původní plyn na rukojeti( lanko) mám odpojený a původní páčka řazení zůstala.
Na řeku mám motor Mercury 15, který má ovládání řazení i plynu integrované v otočné rukojeti ze které vedou pouze dvě lanka. Na motoru je mechanismus , který nejdříve zařadí na poté dalším otáčením rukojeti přidává plyn. Při neutrálu jde motor jen na volnoběh. U zpátečky to samé, ale točíš rukojetí v opačném směru. Zde jsem udělal dálkové ovládání jednopákové ( také podle Forelle) a původní rukojeť odpojil. ( pouze lanka, jinak tam normálně zůstává. Pokud měním motor, měním ho i s ovládáním. Palivový konektor jsem udělal stejný.
Můžeš koupit i starší ovládání z většího motoru a upravit ho, ale i tak je to investice kolem 5.000,-Kč.
Nevím jestli jsem to popsal dost srozumitelně, ale nejlepší je se na to dálkové ovládání někde podívat a hned to pochopíš. Není to nic složitého.
Uživatelský avatar
burdal1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: čtv dub 03, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod burdal1 » pon kvě 05, 2008 8:29 pm

Dik za informace. Na ten motor od pana Noveho jsem se dokonce byl mrknout, ale nejak jsem zacal premyslet o nakupu noveho a dobastleni dalkace.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon kvě 05, 2008 10:31 pm

Některé motory k tomu mají připravené přední rukojetě (různé prohlubně a dírky, které umožňují jednoduchou adaptaci. Ne jvětší problémy jsou s dlouhými bowdeny na řízení. Je dobré tam použít nerezová lanka. Při prostudování na lodi a na různých stránkách
katalogů prodejců to člověk pochopí (hlavně pokud má strojnické vzdělání). Na kopírovaní originálu chce mít slušně vybavenou dínu
minimálně soustruh a dělat to z nerezu. Různé domaděli fungují dobře na domácích vodách. Výrobci dobře vědí jak to má být
dimenzované aby to na moři vydrželo. Pokud sundáš nebo odpojíš ovladací rukojeť, tak při poruše, která se většinou nedá opravit na vodě, nemáš možnost jak člun ovládat. Jsou lidé a v Česku je jich dost, kteří to zvládnou na profesionální úrovni. Většinou se nejedná
o první prototyp a mají k dispozici strojní vybavení. Bez těchto zkušeností vyrobíš zařízení s pochybnou, krátkodobou životností, které
umíš ovládat a spravovat pouze ty. Hodně zdaru při bastlení. Ufušovat lze vše.
Uživatelský avatar
bernau1
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 204
Registrován: pát dub 07, 2006 2:51 pm
Reputace: 9
Bydliště: Most

Dalkove ovladani.

Příspěvekod bernau1 » pon kvě 12, 2008 6:24 pm

Zdravím všechny,mám dotaz.Kterým směrem se přidává plyn u plynové páky?Podle toho německého odkazu směrem dozadu.Mně to připadá přirozenější dopředu,pokouším se něco takového vyrobit,tak abych to nezpackal.Asi jde o zvyk.
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » úte kvě 13, 2008 7:43 am

Při pohybu páky směrem dopředu se nejdříve přeřadí pro jízdu vpřed a při dalším potlačení se přidává plyn. Při pohybu páky dozadu se zařadí zpátečka a při dalším potlačení vzad se přidává plyn.
Už jsem viděl i to, že to bylo správně zapojeno, ale byla použita opačná vrtule.
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » úte kvě 13, 2008 8:06 am

Toto výše jsem popsal u klasické s 1 pákou. Pokud jsou páky 2, tak to jsem ještě nezažil, ale opravdu, dle toho obrázku (Forelle) to vypadá, že se tam přidává plyn dozadu. Neumím natolik německy, snad to někdo přesně přeloží.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř kvě 14, 2008 12:57 pm

knoki píše:Při pohybu páky směrem dopředu se nejdříve přeřadí pro jízdu vpřed a při dalším potlačení se přidává plyn. Při pohybu páky dozadu se zařadí zpátečka a při dalším potlačení vzad se přidává plyn.
Už jsem viděl i to, že to bylo správně zapojeno, ale byla použita opačná vrtule.


ty můj bóže, co to zase je?? :shock: to teda platí pro poslední tři příspěvky :gun:

na forelle se přidává dozadu - vollgas. jinak je zvyk i logika dopředu. totéž řazení se dělá tak, že dopředu je dopředu a dozadu je reverz. vrtuli musíš dát podle typu převodovky, jinak jezdíš na zpátečku a půjde kukat. teda ta převodovka.
Uživatelský avatar
bernau1
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 204
Registrován: pát dub 07, 2006 2:51 pm
Reputace: 9
Bydliště: Most

Příspěvekod bernau1 » stř kvě 14, 2008 3:35 pm

Pro Davida

Právě,že mi to v odkazu připadalo nelogické se tady ptám,jelikož se o to zajímám.Všichni to na lodi nemají a nejsou tak znalí.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř kvě 14, 2008 10:29 pm

bernau1 píše:Pro Davida

Právě,že mi to v odkazu připadalo nelogické se tady ptám,jelikož se o to zajímám.Všichni to na lodi nemají a nejsou tak znalí.


musíš vycházet z toho, jak je to na motoru. Když chceš mít logicky dopředu dopředu a přidat plyn taky dopředu, tak pokud na motoru kvalt dopředu táhneš dopředu, stejně tak táhlo plynu když přidává dopředu ( nebo máš šoupátkovej karbec jako Forelle ), použiješ páku jednozvratnou, tj, otočný čep na dolním konci. strunu bowdenu přiděláš otočně někde nad, to si vyměříš podle kroku páky ovládání a páky řazení nebo plynu. když je to obráceně, dáš páku dvojzvratnou, tedy čep někde vejš a strunu přiděláš pod něj. je to vcelku sranda. jen dej pozor na aretaci kvaltu a l00% dořazení rychlosti, ale bez toho, aby řadicí vidlička byla trvale v tlaku, nebo ji ojedeš a upadne mezi kola. :o spojky v převodovce jsou samosvorné. aretace na motoru taky výrazně zvyšuje ovládací sílu na páce teleflexu, já ji obvykle vyhodil a aretoval jsem teleflex. doporučuju neškudlit a koupit si orig bowdeny. nejde ani tak o vnitřní strunu ale o plášť, který se u vinutých bowdenů natahuje, zatímco orig mají v plášti podélné struny, které pochopitelně nepruží a řazení je daleko přesnější a plyn ubírá plynule i při větším odporu mechnizmu předstihu a karbecu. taky jde část obyč bowdenu ( sytič embeso a pod.), co se nehýbe ( podél bortu ), strčit do trubičky a konce opatrně zaklepnout. volný nechat jen oblouk u motoru.
když sem byl mladej a hezkej, tak se spáchal podle \crescenta jednopákový ovládání plynu i kvaltu potocí svářečky a pilníku. teda pilovat v ruce zubovej hřeben a část ozubenýho kola nejni sranda, ale chodilo to tak dobře, že jsem s tím lodˇku počase i prodal. :whist: teda dneska bych teleflex už radši koupil :hmm:
Uživatelský avatar
libor.janko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 526
Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
Reputace: 0
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod libor.janko » pát kvě 16, 2008 10:03 am

Možná bude můj dotaz trošku off a je teoretický, ale chci se zeptat, existují motory (20 nebo 25), které jdou použít jak ovládané rukojetí, tak i dálkově bez nějaké velké předělávky? Jde mi o to, že kdyby člověk využíval na menším člunu motor ovládání rukojetí a na jiném člunu pak používal dálkové ovládání volantem a plynem na páce? Někde jsem to snad i viděl, že měli vyklopenou rukojeť a dálkové ovládání. Kamkoliv, když se podívám do katalogu, tak většinou mají zvlášť motor ovládaný jedním a druhým způsobem.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » sob kvě 17, 2008 8:17 am

Na Mercury 15-25( rok 1994) je ovládání plynu a řazení rychlostí provedeno zajímavým mechanismem přímo na motoru. Do rukojeti vedou pouze dvě lanka cca 1mm v běžném bowdenu používaným např na jízdních kolech. Tato pouze tahají a přes otočný talíř a dvě táhla nejprve zařadí rychlost a poté dalším otáčením rukojeti přidávají plyn. Při opačném otočení rukojeti zařadí neutrál, poté zpátečku a dalším otáčením stále v opačném směru opět přidávají plyn. Při neutrálu běží motor pouze na volnoběh. Na dálkové ovládání pak stačí nejjednodušší dvouzvratná páčka viz příspěvek Davida. Nejprve jsem ji vyrobil, ale poté jsem sousedovi spravoval zahradní traktor Honda a na něm jsem našel krásnou páčku i s mechanismem. Cena v orig. prodejně byla cca 280,-Kč a vypadá to kulturně.
Také jsem zkoušel zachovat původní ovládání v rukojeti, ale bohužel rukojeti jsou většinou konstruované jako tzv. samosvorné. I když rukojeť velmi zlehka ovládá mechanismus, při tahu za lanko ( což by byl případ zdvojeného ovládání) rukojetí neotočíš. Je to proto, aby držela nastavený plyn i přes otřesy motoru a vratnou pružinu karburátoru.
Samozřejmě by se to dalo vymyslet, ale práce není úměrná výsledku. Přehodit lanka z rukojeti na lanka dálkové ovládání znamená: sejmou kryt motoru, lanka vyháknout, další zaháknou, vymezi vůli bovdenu. Celé tak 30 sekund - 1 minuta práce bez potřeby nářadí.
Nevím jestli jsem to napsal dost pochopitelně, ale můžu to vyfotit
Uživatelský avatar
bernau1
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 204
Registrován: pát dub 07, 2006 2:51 pm
Reputace: 9
Bydliště: Most

Dalkove ovladani.

Příspěvekod bernau1 » sob kvě 17, 2008 8:28 am

Bylo by dobré hodit fotečku ;) dík

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host